#حدیث_روز
💠 *بخل در جامعۀ پس از پیامبر*
✍🏼 جاحظ، دانشمند مسلمان که حیات اجتماعی اوایل دوران عباسی را وصف میکند، نخستین دانشمندی است که در عالم اسلام کتابی مستقل درباره بخیلان نوشته است.
🔰 وی در البخلاء با وصف اشخاص بخیل، گفتار و مذاکرات بخیلان و استدلال آنان را بر پسندیده بودن بخل و امساک با زبانی شیوا، طنزگونه و دلنشین آورده است. دانشمندان و ادیبان دیگری نیز به صورت پراکنده در آثارشان از بخل سخن گفتهاند.
🍃🔶 بسیاری از شعرای مشهور پارسیگوی در این موضوع شعرهایی سرودهاند و در زبان فارسی مَثلهای فراوانی نیز یافت میشود كه دردل آن ها واژههای بخل، بخیل و بخیلی به کار رفته است.
📚حوزه. نت
🌐emamraoof.com
#اهْدِنَا_الصِّراطَ_الْمُسْتَقيم ۴۱
🍃 امام خمینی(ره) میفرماید: «یکی دیگر از معانیِ صراطِ هدایت، نعمت عشق و محبت است.»
🔶🔸 *عشق، طیف دارد مثل همۀ امور مجرد که طیف دارد؛ مثلا علم، طیف دارد، نور، طیف دارد، عشق هم طیف دارد.*
✍🏼 در ادامۀ «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم» میگوییم:
🔆 «صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلیهِم»
🔆 «مرا در راه کسانی که به آنها نعمت دادی قرار بده.»
✳️ *خدا هم در پی این درخواست، من را با آنها همراه میکند.*
🍃🔸 در آیه ۶۹سوره نساء، بشارت معیت با نعمتدادگان را بیان میفرماید: «اُولئِکَ مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللّه» *این «مَعَ» دل آدمی را شیفته میکند.*
🍃 *ما از عاشقی چیزی نمیدانیم ؛ ولی وقتی با عاشقها همراه میشویم، آرام آرام یاد میگیریم.*
🔶🔸 وقتی میگوییم « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم»؛ یعنی من تازهکار و تازه به میدانآمده هستم، مرا با آن عاشقانی که در رأس آنها سیدالشهدا و صدیقه طاهره قرار دارند، همراه کن.
✅ *با این درخواست، همسفر خوبان عالم میشویم.* خوبان نمیگذارند در جاده متوقف شویم.
✨ *گفتم از پای فتادم که بگیرد دستم*
*غمزه ای کرد و بفرمود به یادت هستم*
✳️ اگر این درخواست ما مستجاب شود در مسیر محبت و در مسیر جاذبه قرار میگیریم.
✨ *رشتهای برگردنم افکنده دوست*
*میکشد آنجا که خاطرخواه اوست*
✳️ *مسیر عاشقی، مسیر سبکباری است.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#لالهای_از_ملکوت
#شيخ_جعفر_مجتهدي
💠 *حمایت حضرت رضا از محبین حضرت سید الشهدا*
✍🏼 جناب آقای حاج میرزا ابوالفضل ثقفی نقل کردند:
🍃◻️ یک سال در ماه رجب دو روز بعد از اتمام مراسم روضهخوانی در منزلمان از اول ماه تا نیمۀ آن که مصادف با شهادت بی بی حضرت زینب است، دیر وقت به خانه آمدم و پس از خواندن نماز در طبقه پایین منزل خوابیدم.
◻️ *اما مدتی بعد ناگهان احساس کردم زیر گلویم به شدت سوخت!* تا به خود آمدم متوجه شدم دو نفر که در خانه کمین کرده بودند و قصد جان مرا داشتند با چاقو گلویم را بریده و فرار کرده.اند! چند لحظه بعد به بیمارستان منتقل شدم و توسط دکتر، بیست و چهار عدد بخیه به گلویم زده شد.
⁉️ آقای دکتر پیوسته از مادرم میپرسید: فرزند شما چه کاره است؟! مادرم میگفت: چطور مگر؟!... *پسرم مداح امام حسین است.*
🍃◻️ آقای دکتر گفت: *به همین خاطر است که شاهرگ فرزند شما سالم مانده؛* زیرا گلوی ایشان دقیقا تا یک میلی متر به شاهرگ بریده شده است!
❇️ پس از مراجعت به منزل شب را با درد و ناراحتی سپری کردم. *صبح روز بعد زنگ منزل به صدا درآمد و آقای مجتهدی تشریف آورد!*
ایشان فرمود: من دیشب در مشهد بودم که حضرت رضا فرمود: *شیخ جعفر میخواستند سر نوکر ما را ببُرند؛ ولی ما او را نگه داشتیم...* شما به قزوین بروید و از ایشان عیادت کنید.
🟩 این فرمایش آقای مجتهدی و دیدار ایشان جان تازهای به من بخشید و *به عنایت حضرت رضا بهبودی کامل یافتم* و آن شخصی که قصد جان مرا کرده بود، بعداً شناسایی شد و همه فهمیدند که از حسادت کسبی دست به چنین عملی زده است و البته او از آن به بعد رفته رفته گرفتارتر و ذلیلتر شد.
📚لاله ای از ملکوت، ج۳، ص ۱۵۰
🌐emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۳۷
💠 *زیادی یا پایداری؟*
🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔆 «ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا بترسید و ربا را رها کنید، اگر به راستی اهل ایماناید.»
💢 صدر و ذیل آیه به «مؤمنین» اشاره دارد. واقعیت تلخ این است که *با وجود ایمان باز هم طالب منافع موقتایم؛* در حالی که ضروری است طالب منافع ابدی باشیم نه منافع زودگذر!
🔻 «ایمان» با «ربا» سازگار نیست. مؤمن حقیقی وجودش پُربرکت است؛ یعنی پایدار ماندن امور خیر را خواستار است نه موقتی بودن آن را.
💢 یکی از واقعیتهای تلخ این است که بسیاری از مؤمنین در مسائل مالی بیمبالاتند، گرچه در مسائل عبادی دقت نظر دارند.
❇️ امام خمینی(ره) در بحث «وسواس» فرمود: «اگر واقعاً میخواهید وسواس داشته باشید، در خمس دادن وسواس پیدا کنید، پنج بار خمس بدهید همانطور که میگویید به دلم ننشست و پنج بار وضو میگیرید!»
⁉️ *کسی را میشناسید که در پول خرج کردن وسواس داشته باشد؟!* دائم انفاق کند و بگوید به دلم ننشست و دوباره انفاق کند؟
⏹️ *معمولاً کمتر اتفاق میافتد درپرداختها وسواس داشته باشیم و این به جهت میل به مال است.*
🟥 کثرات و زیادیها از مؤمنین دلرُبایی میکند، با وجود اینکه دلدادۀ خدا هستند *در مسائل مالی مداقّه و تقیّد لازم را ندارند* و این واقعیت بسیار تلخی است که آنان را تهدید میکند؛
◻️ *به همین جهت میفرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ».*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#مناجات
💠 *مناجات الشاكين*
🔆 «وعَينا عنِ البٌكاء مِن خَوفِك جامِدة»
✍🏼 در ادامه مناجات، حضرت از چشمي که از خوف خدا گريان نميشود شکايت دارد: *«خدايا، به تو شکايت ميکنم از چشمي که از خوف تو نميبارد.»*
✴️ بعضي عرفا گفتهاند: دو چشمهاي كه درآخرت است همان چشم جوشاني است كه آدمي در دنيا داشته است.
*وقتي انسان به قساوت دل مبتلا شد آثارش در چشم ظاهر ميشود.*
✅ وقتي انسان عظمت خدا را ادراك ميكند، احساس حقارت دارد و *نگران است كه آيا ادب حضور را رعايت كرده است يا نه؟* و به همینجهت اشک خوف میریزد؛
💢 اما اگر این عظمت ادراک نشود، چشمۀ چشم نميجوشد.
🌟 خدايا! خودت *نعمت خوف و خشيت* را به من عطا كن!
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز پنج شنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت نمایید:
🌐 http://emamraoof.com?p=12141
#حدیث_روز
💠 *بخل از دیدگاه قرآن*
✍🏼 واژه بخل و مشتقات ان جمعاً ۱۲ بار و در ۸ آیه از قرآن کریم به کار رفته است.
⏹️ *نقطۀ مقابل بخل، سخاوت است.* هر چند این واژه و مشتقات ان در قرآن مجید نیامده است، در آیات فراوانی تعبیر «انفاق» به کار رفته است که میتواند بیانگر همان مفهوم با بار اسلامی و وحیانی باشد.
🔷 اصطلاح بخل در قرآن کریم با توجه به قرائن آیهها همیشه بهمعنای دریغ داشتن مال به کار رفته است و یا دست کم مصداق بارز آن بخل در مال است.
✍🏼 *مفسران قرآن عموماً بخل را در آیات قرانی خودداری از پرداخت حقوق واجب و به ویژه زکات دانستهاند.*
🔷 نوع وصف بخیلان در قران و سنت، و مجازاتهایی که در زبان قرآن و روایات برای بخیلان آمده است، تفسیر یاد شده را تأیید میکند؛ چه، خودداری از پرداخت صدقات مستحب نمیتواند چنین مجازاتهایی را بهدنبال داشته باشد.
💢 طوق آتشین شدن مال بخیل بر گردن او و ایجاد نفاق در دل بخیل و باقی بودن بر این حالت تا هنگام مرگ، از مجازاتها و آثار بخل است که در قرآن به آن تصریح شده است.
📚حوزه.نت
🌐emamraoof.com