eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.3هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
114 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣📣📣📣 https://survey.porsline.ir/s/OXBgLKf لینک پرس لاین کلاس تفسیر سوره فتح👆 https://survey.porsline.ir/s/i0AN2Lq لینک پرس لاین کلاس عوامل شادکامی👆
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34991
💠 *«نتایج تکریم»* 🔹 *۲. پیوند با بـستگان:* ✅ *یـکی دیـگر از نتایج و راه‌های کسب تکریم، صـلۀ ارحـام اسـت.* 🍃 امیرالمؤمنین می‌فرماید: 🔆 *«ثَمَرَةُ الْکَرَمِ صِلَةُ الرَّحِمِ»* 🔆 *«نتیجۀ کرم (و بزرگواری)، پیوند با خویشان است.»* 📙 الکافی، ج۲، ص ۱۵۰ 🔶 پیوند با خویشاوندان با دیدار، نامه، تلفن، دعـوت از آنـان و... تـحقّق می‌یابد؛ اما‌خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی‌شود. 🔸 حداقل پیـوند بـا بستگان، آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد.» و اگر طوری رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحـم مـحسوب مـی‌شود. ⬅️ *بستگان در این رابطه با هم متفاوتند و زمانی که محذور و مانع شـرعی و عرفی در کار نباشد، نباید قطع شود.* 🍃 در قرآن کریم نیز آیاتی به این مهم اشاره دارد، از جمله: 🔆 *«وَ الَّذِینَ یصِلُونَ ما أَمـَرَ اللّهُ بـِهِ أَنْ یوصَلَ وَ یخْشَوْنَ رَبَّهُمْ»* 🔆 *«و کسانی که خدا آنچه را به پیوستن آن فرمان داده، پیوسـته مـی دارند و از خدایشان می‌ترسند.»* 📗 سوره رعد، آیه ۱۲ 🔶 مراد از«ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَل» خویشان و نزدیکان هستند و این امر شامل نـزدیکان رسـول خـدا و خویشان هر مؤمنی می‌شود که قرابتشان به‌سبب ایمان ثابت شده است. 🔸 پیونـد خـویشاوندی بـه این طریق است که انسان به اندازۀ وسع و طاقت خود به خویشاوندان احسان و آنها را یاری و از آنـان دفـاع و نـسبت به ایشان نصیحت و خیرخواهی کند، از بیمارانشان عیادت کند و برای تشییع جنازۀ مردگان آنها حـاضر شـود. ⬅️ *رعایت حقّ خدمتگزاران و همسایگان و رفیقان همسفر* نیز از اموری است که مشمول این آیه می‌شود. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۶۹ 💠 *«شکر نعمت مرگ»* 🔷 کل دنیا ظلمت است، خدای سبحان مؤمن را از ظلمت عالم دنیا به‌سوی نور آخرت سیر می‌دهد؛ به همین خاطر مؤمنین، نه‌تنها از مرگ ترس ندارند؛ بلکه ذوق دارند و از آن لذت می‌برند؛ زیرا فضا، فضای دیگری است. ✅ مؤمن می‌داند با مرگ، خانه‌اش بزرگ و نورانی می‌شود. بعضی‌ها حتی از اسم مرگ وحشت دارند! درصورتی که خدا به شکلی مؤمنین را تربیت کرده است که با مرگ زندگی می‌کنند و از مرگ، هراسی ندارند. 🔆 *«كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»* 🔆 *«هر نفسی مرگ را می‌چشد.»* 🔷 انسان جرعه‌جرعه مرگ را می‌چشد. به قول آیت‌الله جوادی آملی، انسان مرگ را می‌میراند. وقتی انسان با این دیدگاه به مرگ می‌نگرد به‌راحتی از ظلمت عالم ماده خارج می‌شود. ✅ *به نظر انسان مؤمن، دنیا پل است و باید از آن عبور کرد و توقف موجب اختلال در حرکت خواهد شد.* ✅ *سمت دیگر پل، روشنی و لذت‌ است.* وقتی دیدگاه انسان نسبت به آخرت این است که از ظلمت عالم ماده، به‌سوی نور آخرت حرکت می‌کند، افق دید او روشن است تا جایی که بعضی از اموات مؤمنین از شدت خوشی و لذت، حتی به خواب عزیزان خود نمی‌روند. ✅ وقتی خدا را باور داریم، یقین داریم که خدا ما را جای نامناسبی نخواهد برد؛ بنابراین فقط به وظایف بندگی خویش عمل می‌کنیم. 💢 افرادی که هزاران زنگوله از تعلقات به پایشان بسته است، آخرت جلوی چشمانشان سیاه و تاریک است. 💢 این افراد از مرگ نفرت دارند؛ زیرا مرگ را جای تاریک، نفرت‌انگیز و ترسناک می‌دانند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۱۴ 🔆 *«وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ»* 🔆 *«و من نفس خود را تبرئه نمى‏كنم؛ چرا كه نفس قطعاً به بدى امر مى‏كند مگر كسى را كه خدا رحم كند؛ زیرا پروردگار من آمرزندۀ مهربان است.»* 📗 سورۀ یوسف، آیه ۵۳ 💢 پندار ناصحیح آن است که در امان ماندن از گناه تا این لحظه از زندگی‌مان را مربوط به خانواده، تربیت، دوستان و... بدانیم، درحالی‌که گناه نکردن ما تنها نتیجۀ رحم مربی ماست. ⬅️ *چون تحت ربوبیت خدای متعال قرار گرفتیم، مرتکب گناه نمی‌شویم.* ⬅️ *اگر یک لحظه عنایت خداوند نباشد، به گناه آلوده می‌شویم.* 🔸 هیچ‌گاه نباید خود را از هیچ یک از گناهان تبرئه کنیم. وقتی خدا به ما رحم کند؛ یعنی ما را تحت سیطرۀ رحمة‌الله‌الواسعه قرار می‌دهد. 🔸 اگر به خودم واگذار می‌شدم دائم دروغ می‌گفتم، غیبت می‌کردم، تهمت می‌زدم و... اما وقتی تحت سیطرۀ رحمت واسعۀ حق قرار می‌گیرم، غیر از صدق چیزی دیده نمی‌شود. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«إِلَهِی أَسْکَنْتَنَا دَارا حَفَرَتْ لَنَا حُفَرَ مَکْرِهَا»* 🔆 *«خدایا ما را در خانه‏اى ساکن کرده‏اى که گودال‌هاى فریب خود را براى ما آماده ساخته است.»* 💢 گودال‌های پنهان هر کدام مملو از نیرنگ‌های شیطان است. 💢 این گودال‌ها می‌خواهند ما را جذب کنند؛ اما باید مراقب باشیم که در آن فرو نرویم. 🔆 *«وَ عَلَّقَتْنَا بِأَیْدِی الْمَنَایَا فِی حَبَائِلِ غَدْرِهَا»* 🔆 *«و در شبکه‏هاى خیانتش به دست‌هاى مرگ آویخته است.»* ❇️ خدایا! این خانه ما را به‌واسطۀ آرزوهای بلند جذب کرده و علی الدوام آرزوهای مختلف و طولانی سر راه ما قرار داده است. ✅ یکی از همت‌های بلند این‌ است که از چنگال آرزوها بیرون بیاییم و خود را نجات دهیم و از این دامهای پنهانی دنیا خود را برهانیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34993
💠 *«نتایج تکریم»* 🔹 *۳. وسعت رزق: یکی از صفات خدا، رزاقیت است.* 🍃 خداوند مـی‌فرماید: 🔆 *«وَ مـَا مـِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کلٌّ فِی کتَابٍ مـُبِینٍ»* 🔆 *«هـیچ جنبده‌ای در زمین نیست؛ مگر آنکه خدا رزق او را به عهده گرفته است، او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‌داند. رزق هـمه در کتـابی روشن (که همان علم خداست) معین شده است.»* 📗 سوره هود، آیه ۶ ✍🏼 رزق به معنی عطا و بخشش مـستمر اسـت و از آنجا که روزی الهی عطای مستمر او به موجودات اسـت، بـه آن رزق گفته می‌شود و مفهوم آن تنها در نیازهای مادی خـلاصه نـمی‌شود؛ بلکه هرگونه عطای مادی و معنوی را شامل می‌شود، لذا می‌گوییم: 🔆 *«اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِی عِلْماً تَامّاً»* 🔆 *«خـداوندا! عـلم کامل به من روزی کن!»* 🍃 و یا مـی‌گوییم: 🔆 *«اَللَّهـُمَّ ارْزُقْنِی الشـَّهَادَةَ فـِی سـَبِیلِک»* 🔆 *«خداوندا! شهادت در راهت را نصیب من بـگردان!»* 🔸البـته در آیۀ مورد بحث ممکن است نظر بیش‌تر روی ارزاق مادی بوده باشد، هرچند ارادۀ مفهوم عـام نـیز چندان بعید نیست. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲۹ 🔆 *«فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ قالُوا يا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئاً فَرِيًّا»* 🔆 *«پس مريم در حالى كه نوزادش را در آغوش گرفته بود، او را به نزد بستگان خود آورد. گفتند: اى مريم، به راستى كار بسيار ناپسندى مرتكب شده‌ای.»* 📗سوره مریم، آیه ۲۷ 🔹 قوم مریم به او می‌گویند که عمل عجیبی از تو صادر شده است. 🔸این صحنه در دیدگاه قوم بسیار زشت بود که زنی پس از مدتی که در انظار ظاهر نشده است، با فرزندی دیده شود. حتی برای زکریا و صالحین قوم هم امری باورپذیر نبود. حضرت مریم با افرادی مواجه شده بود که هیچ تردیدی در زشتی کار او نداشتند. 🔹 با تأمل در تاریخ زندگی اطرافیان حضرت مریم، به این نتیجه می‌رسیم که در هنگام مواجه با صحنه‌های عجیب، سریع قضاوت نکنیم و به جای قضاوت تأمل کنین و منتظر ظهور حقیقت بمانیم. 🔸 قوم حضرت مریم که ظاهراً راهب و اهل بندگی بودند و در عبادت تلاش چشمگیری داشتند؛ سریع قضاوت کردند و با وجود عبادات کثیر، از صفت سوء‌ظن برخوردار بودند و تیر اتهام را به‌راحتی به‌سوی حضرت مریم نشانه گرفتند. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام