۞﷽۞
قال الامیرالمؤمنین علی"علیه السلام":
از نفس خودتان حساب بکشید پیش از آنکه شما را به حساب بکشند؛ و خودتان را وزن کنید و بسنجید پیش از آنکه شما را وزن کنند و تحت سنجش درآورند؛ یکی از مفیدترین و بارورترین دستورها همین دستور است؛ انسان این فرق را با سایر امور تربیتپذیر دارد که مربیّان خارجی برای تربیت وی کافی نیستند؛ هر کسی باید در خودش حالت مربّی گری نسبت به خودش پیدا شود؛ از یک نظر فرمانده باشد از یک نظر فرمانپذیر؛ از یک نظر پندده باشد و از یک نظر پندپذیر؛ از یک نظر ملامتکن باشد و از یک نظر ملامتپذیر؛ از یک نظر حسابکش باشد و از نظر دیگر حسابده؛ در قرآن کریم از «نفس لوّامه» نام برده شده؛ نفس لوّامه یعنی نفس ملامتکن که در مواقعی که از انسان خطایی سر میزند آدمی را تحت شکنجه و عذاب و ملامت و سرزنش قرار میدهد..
«استاد شهید مرتضی مطهری؛ حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۵۹_۶۳، "با تلخیص"، انسان مربی خود»
https://eitaa.com/emamreza1083
قال الامام الرضاعلیه السّلام:
«اِیَّاکُمْ وَ الْحِرْصَ وَ الْحَسَدَ فَاِنَّهُما اَهْلَکَا الْاُمَمَ السَّالِفَةَ»..
از حرص و حسد بپرهیزید زیرا این دو امتهای گذشته را نابود کرده است..
بحارالانوار
از یاد مبر زمزمه های دین را
مفهوم بلند قصه ای دیرین را
حرص و حسد، این دو اژدها سوزانده
امت های گذشته و پیشین را
https://eitaa.com/emamreza1083
۞﷽۞
قال الرسوالله صلی ﷲ"علیه وآله":
جبرئیل علیه السلام بر من وارد شد و گفت: کسی بر تو صلوات نمیفرستد؛ مگر این که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات میفرستند؛ و کسی که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات بفرستند؛ قطعاً اهل بهشت خواهد بود..
«الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ»
جامع الأخبار؛ ص۶۰، مستدرک الوسائل، ج ۵، ص۳۳۵، قطعاً از بهشتیان است
https://eitaa.com/emamreza1083
۞﷽۞
به خواب غفلت اگر مانده ام سحرها را
ولی صدا زده ای عبد بی سر و پا را
بیا همین شب اوّل بگو که بخشیدی
بیا همین شب اوّل قبول کن ما را
گناه پشتِ گناه آمد و زمینم زد
چنان که برده ز یادم مسیر دریا را
به گریه ی سحری کاش عادتم بدهی
کمی به من بچشان لذّت تماشا را
اسیر غفلتم و مرگ رفته از یادم
بگو چه کار کنم قبر و هول آنجا را
به آبروی علی؛ آبروی ما نرود
به زیر پرچم اوئیم صبحِ فردا را
به عشق شاه نجف عاقبت به خیر شویم
اگر علی بزند پای نامه امضا را
به غیر روضه به جایی نمی برم راهی
رها نمی کنم این تکیه گاه و مأوا را
نگیر از من بیچاره کنج هیئت را
نگیر از من دل مرده این مسیحا را
«شاعر:استادوحید محمّدی»؛ مناجات با خدا
https://eitaa.com/emamreza1083
۞﷽۞
فرق است ميان دروغ مصلحتآميز و دروغ منفعتخيز؛ دروغ مصلحتآميز يعنى دروغى كه فلسفه خودش را از دست داده و فلسفه راستى را پيدا كرده است؛ يعنى دروغى كه با آن، انسان حقيقتى را نجات میدهد؛ ولى دروغ منفعتخيز يعنى انسان دروغ مىگويد كه خودش سودى برده باشد؛ مسئله مصلحت با مسئله منفعت نبايد اشتباه بشود؛ مصلحت، دايرمدار حقيقت است؛ مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمىشوند؛ مصلحت يعنى رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود را كردن، كه اين منفعت است؛ افرادى دروغ مىگويند؛ دروغى به منفعت خودشان؛ مىگوييد: چرا دروغ گفتى؟ مىگويد: دروغ مصلحتى گفتم؛ براى اينكه بيشتر سود ببرد دروغ مىگويد؛ و مىگويد: دروغ به مصلحت گفتم؛ اين مصلحت نيست، دروغى است مثل همه دروغهاى ديگر..
«استاد شهیدمرتضی مطهری؛ فلسفه اخلاق، ص۷۹ "با تلخیص"، دروغ مصلحتآميز یا دروغ منفعتخيز»
https://eitaa.com/emamreza1083
مداحی_آنلاین_سلام_روزانه_به_امام_حسین_استاد_عالی.mp3
4.16M
«سلام روزانه به امام حسین"ع"»..
استاددکترمسعودعالی
https://eitaa.com/emamreza1083
۞﷽۞
چرا ایمان نداشتن به برخی احکام یا پیامبران آدمی را مستحقِّ شدیدترین عذاب ها می کند؟
«اَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْض فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ اِلاّ خِزْىٌ فِى الْحَیوةِ الدُّنْیا وَ يَوْمَ الْقِیامَةِ يُرَدُّونَ اِلى اَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَااللّهُ بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ»..
"سوره بقره؛آیه۸۵"
«آيا به برخى از "احكام" كتاب "تورات" می گرويد و به برخى ديگر كفر می وررزيد؟! "حرمت جنگيدن و بيرون راندن را رد می كنيد و لزوم آزاد كردن هم كيش را می پذيريد" پس كيفر كسانى از شما كه چنين می کنند جز خوارى و ذلّت در دنيا نيست؛ و روز قيامت به سوى شديدترين عذاب بازگردانيده می شوند؛ و خدا از آنچه می کنيد غافل نيست»؛ اگر کسى بگوید: من به نبوّت پیامبر اسلام"صلى الله علیه وآله"؛ ایمان دارم و به نبوّت سایر انبیاء ایمان ندارم؛ یا بگوید: همه پیامبران را قبول دارم ولى فلان حکمى که یکى از پیامبران آورده قبول ندارم؛ براى مؤمن بودنش کافى نیست و او کافر خواهد بود؛ از دیدگاه قرآن، ایمان نسبت به جمیع انبیاء و نسبت به جمیع ما انزل الله و همچنین نسبت به جمیع محتویّات رسالت هر یک از پیامبران باید مطلق باشد و تجزیهپذیر نیست؛ و اگر کسى در ایمان به این گونه موارد، تبعیض قائل شود؛ این ایمان برایش مفید نیست و در وصول وى به سعادت اخرویش تأثیرى ندارد و امّا این که چنین شخصّی مستحقِّ شدیدترین عذاب هاست شاید بدین علّت است: کسى که هنوز نبوّت و رسالت انبیاء را نپذیرفته شاید منشأ آن قصور یا تقصیر در تشخیصّ رسالت وى باشد؛ ولى، آن کس که رسالت یک پیامبر و صحت یک کتاب آسمانى برایش ثابت شد اگر بخشى از آن را بعداً انکار کند؛ طبعاً عامل آن جحود و عناد خواهد بود و بدیهى است که به شدیدترین عذاب گرفتار شوند؛ چرا که حقیقت، بطور کامل برایش روشن شده است؛ به هرحال آنچه موجب سعادت مىشود؛ ایمان مطلق است که هیچ نوع تبعیضى در آن نسبت به انبیاء و محتواى رسالتشان نباشد..
«اخلاق در قرآن؛ ج۱، ص۱۳۵، ترجمه آیه از آیت الله مشکینی»
https://eitaa.com/emamreza1083
۞﷽۞
اگر بخواهیم نماز در وجود ما تأثیرگذارتر باشد؛ غیر از رعایت احکام و آداب در کل نماز؛ قسمتی از نماز که باید آن را با طول دادن و توجّه بیشتر اجرا کنیم «سجده» است؛ سجدۀ طولانی و با توجّه؛ در از بین بردن کبریایی ما و جا انداختن عظمت و کبریایی خدا در دل ما خیلی اثر دارد؛ از آنجایی که خدا میدانست چه آثار و برکات فوقالعادهای در سجدۀ نماز وجود دارد و بندگانش در حالت سجده چقدر به او نزدیک هستند؛ در هر رکعتی دو تا سجده گذاشته است؛ شما هم از آن ابتدای نماز که «الله اکبر» گفتی؛ عشقت به آن لحظات سجده باش؛. بگو: «جانم؛ الآن یک رکوع میروم؛ بعد میروم به سجده»؛ تا از سجدۀ اوّل بلند شدی؛ انگار قلبت دارد از قفسۀ سینه بیرون میآید؛ دلت دارد از جا کنده میشود که خدا صدا میزند: «صبر کن عزیزم؛ دوباره برو به سجده» از سجده که میخواهی بلند شوی مثل این است که میخواهند نفست را بگیرند؛ اینقدر سجده را دوست داری؛ امیرالمؤمنین"ع" میفرماید: «اگر نمازگزار بفهمد هنگام سجده چه رحمتی از جانب خداوند او را در برگرفته؛ دیگر سر از سجده برنمیدارد»؛ نقل شده است که گاهی یک سجدۀ امام کاظم"ع" تا به صبح طول میکشید؛ خدا میداند که اگر اهل تقوا فرصت داشته باشند؛ درِ خانه خدا چه میکنند..
«استادعلیرضا پناهیان؛ بخشی از کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم، زیباییهای "سجده"»
https://eitaa.com/emamreza1083
21.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«درخواست شخصِّ مسیحی از حضرت امام حسن عسکری"عليه السلام"»..
استاد محمّد جواد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/emamreza1083