اسامی طلاب درس تحقیق پایانی:
رمضان فیروزآبادی
سعید مختاری
ابوالفضل ذوالفقاری
رضا امانی
سید احمد سجادی
محمد یعقوبی
✅طلاب محترم موظف هستند در اسرع وقت چند موضوع تحقیق مناسب بر اساس اصول آموزش داده شده در ترم قبل جهت تحقیق پایانی انتخاب کنند و به پی وی استاد ارسال نمایند.
✅در انتخاب موضوع می توانید از اساتید حوزه که شرایط راهنمایی تحقیق پایانی دارند مشورت بگیرید.
محضر طلاب محترم
سلام علیکم
⚡️روشهای تقریر نویسی و خلاصه برداری⚡️
✅با توجه به اینکه مدیریت محترم مدرسه، تقریرات درس اساتید و خلاصه مباحث را از دوستان طلبه میخواهد لازم دیدم به صورت مختصر و کاربردی مطالب آموزشی در این خصوص ارائه نمایم.
✅امیدوارم برای دوستان کاربردی باشد.
✅مطالعه این متن برای دوستان طلبه #الزامی می باشد.
✅تعریف #تقریر نویسی
تقریر نویسی یعنی پیاده کردن درس استاد که یکی از بهترین روش های فهم صحیح و کامل درس است و یکی از راه های تقویت بنیه ی علمی و توانمند سازی طلاب محترم است.
✅اهداف #تقریر نویسی:
کسب بعضی از مهارتهای مورد نیاز طلبه متوقف است بر تقریر نویسی از جمله:
1⃣ تمرین نگارش و دست به قلم شدن که ضعف در آن یکی از معضلات عالم طلبگی است.
2⃣ توانایی تبدیل افکار به نوشتار و آشنایی با زوایای عبارت پردازی در متون و منابع.
3⃣ تثبیت مطلب در ذهن.
4⃣استفاده از مطلب برای تدریس در آینده و نوشتن مقاله.
5⃣نگاشتن با پشتوانه مطالعه و تحقیق.
6⃣تمرین دسته بندی مطلب و نگاه جامع به سیر یک مطلب از آغاز تا پایان.
7⃣کسب مهارت جهت ورود در موضوعات دیگر با همین سیر منطقی و علمی.
علمای بزرگی چون محمد جواد عاملی صاحب مفتاح الکرامة، میرزا حسن شیرازی، محمدحسین نائینی، آیت اللّه بروجردی و دیگر علما بر تقریر نویسی دروس توسط طلاب تاکید بسیاری داشته اند.
شاید فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه وآله را که می فرمایند:
«قیدوا العلم بالکتابة»
بتوان برای اثبات روش تقریر نویسی استفاده نمود.
#روش های تقریر نویسی
در تقریر نویسی درس خارج روش های متفاوت و زیادی وجود دارد که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم؛ و به اختصار مزایا و معایب هر یک را بیان نموده و بهترین روش را معرفی می نماییم
✅روش اول
نوشتن کامل درس و اصطلاحا واو به واو در همان جلسه درس
اکنون این روش معمول ترین و شایع ترین روش تقریر نویسی است، به این صورت که طلبه هر آنچه استاد در درس می گوید را به طور کامل و به همان صورت گفتاری و عینا با کلمات استاد می نویسد. البته گاهی بعدها پاکنویس شده و حتی حاشیه ها و نکاتی نیز توسط طلبه به آن اضافه می گردد.
✳️مزایا:
1- این روش سبب می شود چیزی از قلم نیفتاده و همه فرمایشان استاد تقریر شود.
2- اگر در مطالعه مطلب به مشکلی برخورد شد می توان با استفاده از توضیحات استاد که در این گونه تقریرات به طور کامل وجود دارد مراجعه نمود و رفع مشکل کرد.
3-این روش کمک می کند تا دقت به درس بیشتر شود زیرا برای اینکه در تقریر کامل شما باید کامل گوش دهید و دقت کنید تا بتوانید همه آنچه استاد می گوید را بنویسید.
4- به علت اینکه این روش معمولا به پاکنویس و دوباره نویسی نیاز دارد، خود می تواند یک مطالعه اجباری را در خود جای دهد.
🔻معایب روش اول تقریر نویسی
1- برای اینکه طلبه، کلمات استاد را از دست ندهد و بتواند کامل بنویسید بیشتر به نگارش دقت می کند تا فهم درس.
2- این تقریرات معمولا ساختار گفتاری دارد و تا ویرایش نشود ارزش علمی قابل ارائه ای ندارد.
3- اگر بلافاصله بعد از درس رونویسی و مطالعه نشود ممکن است قابل مراجعه نباشد.
✅روش دوم:
پیاده کردن مشروح درس بعد از کلاس
در این روش، درس استاد را #گوش_کرده و بعد از درس شروع به نوشتن آنچه فهمیدیم می کنیم.
این روش یکی از بهترین و علمی ترین روش های تقریر نویسی است.
✅مزایا:
1- توجه کامل به درس می شود تا اینکه وقت و توجه و انرژی صرف نگارش شود.
2- می توان بعد از درس، هنگام نوشتن به منابع دیگر مربوطه که استاد معرفی کره مراجعه شود و درسی کامل با شروحی از منابع دیگر تقریر شود.
3- می توان بعد از تقریر درس، نظریه مختار را نیزآورد که این کار بسیار مفید بوده و طلبه را به سمت اجتهاد سوق می دهد.
🔻معایب:
1- ممکن است این روش در اویل کار وقت گیر و اندکی خسته کننده باشد.
(قطعا بعد چند جلسه کار کشیدن مغز برای بازاوری مطالب و اطلاعات درسی،مغز به صورت خودکار به حرکت درآمده و در موارد دیگر نیز همینگونه عمل خواهد نمود به شکلی که کاملا جذاب و خوشایند می باشد )
2- ممکن است اندکی از بحث استاد فراموش شده و از قلم بیفتد.
3- این روش باید حتما همان روز انجام شود چراکه با اندکی تأخیر ممکن است مطالب در ذهن نمانده باشد.
✅روش سوم:
نوشتن سرفصل مطالب در جلسه درس
برخی فقط رئوس و سرفصل های مطالب را می نویسند.
حال عده ای بعد از کلاس این سرفصل ها را شرح داده و بسط می دهند و برخی نیز به همان مطالب مهم و کلیدی اکتفا می کنند.
✅مزایا:
1- فراموش نشدن رشته بحث و مطالب مهم.
2- به علت اینکه در این روش بعد از درس باید متن را کامل کرد، می توان با مراجعه به شروح ومنابع کمکی این تقریر را کامل کرد که این روش نیز بسیار مجتهدپرور است.
3- این گونه تقریر، به فهم درس لطمه ای نمی زند چراکه وقت زیادی را برای نوشتن به خود اختصاص نمی دهد.
4- تمرکز طلبه بر روی فهم درس است تا نگارش.
5- موجب می شود طلبه بتواند مطالب کلیدی را از کلام استاد استخراج کند و در نتیجه به نکته سنج بودن فرد کمک می نماید.
🔻معایب:
1- باز هم ممکن است شرح مطالب فراموش شود و نتوان بعد از درس آن ها را تکمیل کرد.
2- در این روش احتمال دارد طلبه، استدلال های استاد را فراموش کند.
✅روش چهارم:
نوشتن خلاصه درس بعد از کلاس
می توان پس از گوش کردن و استماع کامل فرمایشات استاد در جلسه درس، خلاصه ای از درس را پیاده کرده و با کمک دیگر منابع مرتبط و حاشیه نویسی بر این خلاصه، تقریری کامل از درس ارائه دهیم.
✅مزایا:
1- تقویت خلاصه نویسی.
2- می توان در آینده با صرف کمترین وقت به این خلاصه مراجعه نمود و درس کامل را با خاطر آورد.
3- موجب رشد قدرت استباط و تجزیه و تحلیل مطالب می شود.
4- خسته کننده نیست، چراکه به سرعن و درزمان کوتاهی انجام می شود.
🔻معایب:
1- ممکن است بعضی مطالب درس که استاد در جلسه درس بیان نموده است، فراموش شود.
2- اگر رجوع به منابع و حاشیه نویسی در این روش وجود نداشته باشد، روشی ناقص است.
3- بدون پیش مطالعه و یا پیش مباحثه نیز روشی نامطمئن است.
البته ممکن است طلبه ای با #تلفیق روش های مذکور، روشی جدید را برای خود ابداع کرده و از آن استفاده نماید.
اما آنچه مهم است اینست که نباید این سنت حسنه که از قدما به ما رسیده فراموش شود.
✅شیوه تنظیم محتوای تقریر:
شاکله ی اصلی تقریر،اعم از دسته بندی مطلب،تقدیم و تأخیر در طرح استدلالها و نوع بیان مطلب،همان مباحث مطرح شده توسط استاد است،که کار را برای مقرر راحت می کند،
✅اما چگونگی عبارت پردازی در اختیار نویسنده است،لذا کلیات مطالب استاد به عنوان استخوان بندی تقریر باید دردرس نکته برداری شود.
✅عبارت پردازی در تقریر به گونه ای باشد که برای فهم مطلب به فرد غائب در کلاس کافی باشد.
✅دسته بندی مشخصی از آغاز تا پایان مطالب حاکم باشد.
✅ازعناوینی همچون فصل، مرحله، مطلب، نکته و مقدمه استفاده گردد.
✅آدرس ها و ارجاعات در پاورقی به طور دقیق ذکر شوند.
✅حتی الامکان در تمامی ارجاعات،به متن کتاب اصلی مراجعه شود و عبارت مورد استشهاد با آدرس دقیق آورده شود.
✅عناوین با رنگی متفاوت ازمتن نوشته شوند.
✅اشاره به سوالات مفیدی که در کلاس پرسیده شده یا در مباحثه مطرح شده یا به ذهن مقرر رسیده بهمراه جواب آنها.
تقریر هر درس بطور میانگین در قالب 10 خط نوشته شود.
✅پیشنهاد مهم:
پیشنهاد می شود در حاشیه یا قسمتی از پایین صفحات تقریر نویسی #فضای_خالی کافی قرار داده شود و با خط کشی از فضای متن تقریرات جدا شود
تا در صورتی که مقرِّر به نکته ای جدید یا منبع جدید و.. در هنگام بازنویسی یا مطالعه مجدد و یا حتی در هنگام تدریس در سالهای بعد برخورد نمود در آن فضای تهیه شده نوشته شود
و لذا نیازی به چسباندن برگ جدید نبوده و از به هم ریختگی مطالب تقریر شده جلوگیری می گردد.