حوزه علمیه امام صادق علیهالسلام
✍ به بهانه سالروز درگذشت اندیشمند بزرگ، مرحوم دکتر سعید نفیسی (مردی شبیه کتاب)/۲۳ آبان ⁉️چرا او مغض
🔰بخش دوم🔰
‼️نامگذاری ایران
✍ #دکتر_سعید_نفیسی در دی ماه ۱۳۱۳ نام #ایران را به جای #پرشیا پیشنهاد کرد. این نامگذاری در آغاز مخالفانی نیز داشت و براین باور بودند که در پرشیا فرهنگ و تمدنی نهفته است که نمی توان آن را حذف کرد و شناخته شده و بین المللی نیز است، اما حامیان نامگذاری ایران، اعتقاد داشتند که واژه ایران بسیار کهن و بر اقتدار ایران میافزاید.
🔹در فروردین سال ۱۳۱۴ خورشیدی نام رسمی ایران ( به جای پرس، پرشیا و غیره ) برای کشور انتخاب شد.
در مغرب زمین از قرون وسطی، ایران به نام هایی از قبیل : پرس ( فرانسوی )، پرشیا ( انگلیسی )، پرسیس ( یونانی ) نامیده می شد.
اسمی که امروز ایران گفته می شود بیش از ۶۰۰ سال پیش اران / Eran تلفظ می شد.
واژه ایران بسیار کهن و قبل از آمدن آریایی ها به سرزمین مان اطلاق می شد و نامی تازه و ساخته و پرداخته نیست.
پروفسور آرتور اپهام پوپ ( ۱۹۶۹ – ۱۸۸۱ میلادی ) ایران شناس مشهور امریکایی در کتاب شاهکارهای هنر ایران که در سال ۱۳۳۸ توسط دکتر پرویز خانلری به زبان فارسی ترجمه شده است، می نویسد : کلمه ایران به فلات و توابع جغرافیایی آن حتی در هزاره پیش از آمدن آریاییان نیز اطلاق می شود.
واژه ی ایران از دو قسمت ترکیب شده است . قسمت اول به معنی اصیل ، نجیب ، آزاده و شریف است . قسمت دوم به معنی سرزمین یا جا و مکان است .
🔹معنی واژه ایران سرزمین آزادگان است. فردوسی در شاهنامه در باره خوی آزادگان ( ایرانیان ) چنین می سراید :
تو با دشمن ار خوب گفتی رواست / از آزادگان خوب گفتن سزاست
👈 دکتر بهرام فره وشی ( ۱۳۰۴ – ۱۳۷۱ ) ایران شناس و استاد پیشین دانشگاه تهران در خصوص ریشه واژه ایران می نویسد : ایران در زبان اوستایی به صورت ائیریه Airya و در زبان فارسی باستان اریه Ariya آمده است. در اوستا هم نام قوم
ایرانی به معنی شریف و نجیب و اصیل است . این واژه در زبان ایرلندی کهن هم به همین معنی است .
قسمت اول کلمه ایرلند Ir – Land به معنی نجیب و شریف و قسمت دوم آن به معنی سرزمین است. ایرلند به معنی سرزمین نجباست.
📗 برگرفته از مقاله ی چگونه ایران شدیم/ نوشته مجتبی انوری/ از کانال کارگاه آموزشی/ تاریخ بدانیم
#فرزند_ایران
#تاریخ
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
⁉️ آیا میدانید که، چه کسی نام #ایران را به جای نام #پرشیا برای کشور پیشنهاد داد
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
🔳 به بهانه ایام قمری شهادت #شهید_اول توسط دشمنان شیعه/ نهم جمادیالاول
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
🌹 شیخ شمس الدین محمد بن جمال الدین عاملی(شمس الدین محمد بن الشیخ جمال الدین مکی بن احمد عاملی نبطی جزینی) (۷۳۴-۷۸۶ق) از فقیهان قرن هشتم و از #مراجع_شهید_اربعة (شیوخ شهید چهارگانه) شیعه است.
بیشتر بدانیم👇
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
1_1040110931.pdf
1.49M
🔴 نسخه #PDF
📗 زندگینامه #مراجع_شهید_اربعة «اول، ثانی، ثالث، رابع» رضوان الله تعالی علیهم
✍ هستند کسانی که با دو بال به سوی خداوند پرواز میکنند:
بال علم و بال شهادت؛ بال خون و بال قلم. در میان علمای امامیه هم کم نیستند این صاحبان علم و حافظان مذهب که خونشان به زخم کینه و حقد رقیبان بیمنطق و حاسدان ستمگر بر زمین جاری شد. اما در میان این شهدای علم، چند نفر آن چنان ویژهاند که لقب «شهید» بر نامهایشان نهاده شده است. در این پی دی اف به معرفی این شهدای عظیم الشأن پرداخته شده، اما پیش از آن ذکر نکاتی ضروری است:🔰
🌹 «مراجع شهید اربعة» یا «شیوخ شهید چهارگانه» دارای سه ویژگی مشابه بودند که آنها را از شهدای دیگر، متمایز می نمود👇
1⃣ شیخ بودند (یعنی از سادات نبودند)
2⃣ شهرتشان در زمان خودشان، فراگیر بود (شهرتشان گستره وسیعی را در بر می گرفت و محدود به منطقه خاصی نبود)
3⃣ دارای جایگاه مرجعیت بودند (مجتهد جامع الشرایط و صاحب فتوا بودند)
✍ لذا، شهدای بزرگوار دیگری که با این القاب بعضاً می شنویم و یا می خوانیم، نتیجه بکارگیری و نشر نادرست القاب، به دلایل عموماً عاطفی و نشأت گرفته از احساسات محلی و قومی است.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
۲۴ آبان ۱۴۰۳
۲۴ آبان ۱۴۰۳
💢 استفاده از اموال مسجد در هیأت
⁉️ سؤال:
آیا استفاده از اموال مسجد به صورت امانت در هیأت جایز است؟
✍️ پاسخ:
🔹 متولی مجاز است متعلقات غیر وقفی مسجد را در صورت صلاحدید در مصارف همسو با اهداف مسجد (مانند اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیهالسلام یا جلسه تلاوت قرآن کریم) به خارج از مسجد عاریه دهد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام_مسجد
#احکام_وقف
#احکام
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد. ۱۴۰۲/۸/۱۷
🗓 سالروز درگذشت علامه طباطبایی
#علامه_طباطبایی
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۴ آبان ۱۴۰۳
تغییر مفهوم «صبر استراتژیک»، میراث فکری ماندگار سیدالشهدای مقاومت
#صبر_استراتژیک یکی از مفاهیمی است که با استحالهی معنایی مورد مصادره جریان سازشگر قرار گرفته بود. این اصطلاح در نظام مفهومی این طیف بهمعنای «عدم واکنش سخت به شرارتهای اسرائیل و آمریکا»، «صبر کردن برای مذاکره بیفایده» و نهایتاً «بهتأخیر انداختن تصمیم نظام برای پاسخ سخت» بود.
#سیدحسن_نصرالله و #حزبالله_لبنان از 16مهر1402 وارد درگیری سخت، مستقیم و مستمر با رژیم غاصب شد از اینرو در مقام عمل با جریان سازش مرزگذاری آشکاری کرد.
سیدحسن نصرالله پس از شهادت #اسماعیل_هنیه و #فؤاد_شکر در تبیین کیفیت پاسخ سخت #جبهه_مقاومت از اصطلاحِ فارسیِ «یواش یواش» و اصطلاحِ عربیِ «شوی شوی» استفاده کرد و #اصحاب_سازش در ایران خوشحال شدند و ابراز داشتند که سیدحسن نصرالله همفکر ماست و او هم به «صبر استراتژیک» اعتقاد دارد غافل از آنکه «هر گردی گردو نیست» و سیدالشهدای مقاومت که استادِ کاملِ عملیات روانی و فرمانده ارشد «جهاد تبیین» است.
با این ترفند مفهوم «صبر استراتژیک» را از مصادرهی اصحاب سازش درآورد چه آنکه «یواش یواشِ» سیدحسن نصرالله و فرزندان نصرالله از زدن پایگاههای صهیونیستها به هدف قرار دادنِ خانه #نتانیاهو در قیصریه (28مهر1403) و حمله موشکی به مقر وزارت جنگ و ستاد ارتش رژیم اشغالگر در روز گذشته (23آبان1403) رسیده است و بنا بر معادلات جنگ بهاحتمال قوی حزبالله لبنان مراکز مهمتری را نیز هدف قرار خواهد داد و این سطح از افزایش میزان درگیری بههیچ وجه مورد قبول اصحاب سازش نبوده و نیست.
بهطور خلاصه #سیدالشهدای_مقاومت کاری کرد که بزدلهای سیاسی یا باید «یواش یواش» سازش و بزدلی را کنار بگذارند و درگیری با رژیم غاصب را در عالیترین سطح بپذیرند یا نقاب و نفاق را کنار بگذارند و سازشکاریشان را بیپرده نشان دهند.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا فاطمه من عقده دل وانکردم....
#فاطمیه
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳
.
📌 چرا «داستان» بیشتر از «نصیحت» تأثیر میگذارد؟ برای اینکه غریزه طفل، تشنهی داستان است. خدا انسان را نوعی آفریده که قصه گذشتگان، برای او سیاحت و گردش است...
🔰 قصهها «ساختمان روحانی طفل» را پایهگذاری میکنند. قصهها «ملاک خوب و بد» به بچه میدهند. بچه از لابهلای این قصهها، نور تشخیص و قوه تمییز پیدا میکند.
🌀 اگر او بخواهد بین خوب و بد، زشت و زیبا، کار قبیح و کار مناسب فرق بگذارد، یک اطلاعات قبلی میخواهد. بچه اطلاعات قبلیاش برای قضاوت را از لابهلای قصهها درک میکند.
✴️ گاهی میشود یک کلام و یک مطلب چنان در قلب او اثر میگذارد که تا آخر عمر، این نصیحت، این گفته یا قصه به او خط و جهت میدهد و او را میسازد.
📖 #نقش_داستان_در_تربیت
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
#کتاب
#خانواده
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
۲۴ آبان ۱۴۰۳