eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جاسوس بزرگ در حزب الله که بود؟ 🔹️ماجرای نفوذ محمد شوربه به سیستم حزب‌الله و منصوب شدن بعنوان فرمانده واحد عملیات خارجی حزب‌الله. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شبکهٔ ۱۲ اسرائیل: نفوذ هکرهای ایران تا موبایلِ مقامات ارشد ما رسیده‌! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
تعیین رئیس و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما 🔹حجت‌الاسلام «حمزه خلیلی» معاون اول قوه قضاییه رئیس و حجت‌الاسلام «محمد میرزایی» دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما شدند. 🔹در حال حاضر امیر قطبی و حجت‌الاسلام حمزه خلیلی به‌عنوان نمایندگان قوه قضائیه، سیدعباس صالحی و الیاس حضرتی به‌عنوان نمایندگان قوه مجریه و بیژن نوباوه وطن و حجت‌الاسلام محمد میرزایی به‌عنوان نمایندگان قوه مقننه، اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را تشکیل می‌دهند. 🔹براساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما مرکب از نمایندگان قوای سه‌گانه ( هر قوه ۲ نفر ) مأموریت نظارت بر کلیه فعالیت‌های سازمان صداوسیما را برعهده دارد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌روایت مظلومیت یاران خمینی... ♨️روایت فداکاری یاران صدیق امام(ره) از؛ شهدا و ایثارگران که نقل نشود، روایت دروغ، افراد برانداز، تجزیه طلب، سلطنت‌طلب، اصلاح‌طلب و نفوذی و... جای شهید را با جلاد عوض می‌کنند! 〽️در خاطرات مرضیه حدیدچی نماد زن و بانوی انقلابی، از اقدامات تجزیه طلبان نقل شده: «در یکی از روستاهای اطراف بیجار خانمی به سپاه آمد و گفت: شوهرش را که ماموستای ده شان بود، چند روزی است که کومله‌ها با خود برده‌اند. گفت: چهار شب پیش شوهرم آماده شده بود که به مسجد برود، صدای در خانه آمد، چند نفری وارد خانه شدند و گفتند: دعوایی سر جاده پیش آمده که باید شما بیایید و وساطت کنید. او را به این بهانه بیرون بردند. ✴️آن زن ادامه داد: شوهر او ماموستای ده بود، چند شب پیش بر بالای منبر به جوان ها گفته بود که وظیفه دارند از انقلاب و اسلام دفاع کنند، و زیر بار کومله و دموکرات نروند... خانم دباغ نقل می‌کنند: یقین حاصل شد یکی از دو گروه ضد انقلاب کومله یا دمکرات دخالت دارد. از بچه‌ها خواستم منطقه را جستجو کنند. طولی نکشید که جسد او را در بدترین وضع ممکن به شکل هولناک و فجیعی پیدا کردیم. بینی و گوش‌ها را بریده و از نخی رد کرده بودند و مانند گردن بند به گردن جنازه انداخته بودند، بعد دست هایش را پشت گردنش بسته و سنگی را روی سرش گذاشته بودند، کاغذی هم رو سینه‌اش بود که در آن نوشته شده بود: این سزای کسی است که از انقلاب و رژیم خمینی دفاع کند... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
  تقلای واشینگتن برای حفظ منافع خود در ایران : اسناد سخن می‌گویند ( ۳ ) منافع آمريکا در ايران
تقلای واشینگتن برای حفظ منافع خود در ایران : اسناد سخن می‌گویند ( ۴ )  آمریکا و تأمین منافع در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سندي خيلي محرمانه که در تاریخ 20اوت 1979 مطابق با 29 مرداد 1358 به امضاي وزیر امور خارجه از واشينگتن به سفارت در تهران ارسال شده، به منافع آمریکا در دوره پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره مي‌شود: « موضع سياسي فعلي ما نسبت به ایران نامشخص است، عدم مداخله محض، قرار گرفتن در جریان فرصت ها به منظور بالا بردن ارتباط ما در جایي که امکان پذیر است. ولي شيوه‌اي را که بدان وسيله ما براي ایجاد یک رابطه جدید اقدام مي نمایيم کاملا در اختيار دولت موقت ایران قرار داده‌ایم. ما معتقدیم این سياست پيشرفته تر همان طوري که ایران به طرف دوره بعد از انقلابش حرکت مي کند، خودش را هدایت مي کند. ما احتياج نداریم  و نبایستي که رژیم فعلي را بپذیریم، خميني دوست ایالات متحده نيست، ولي دیگران در اردوي اسامي با ما صریح تر هستند. «  در این مکاتبه طبقه‌بندي شده وزارت امور خارجه آمریکا، نوعي فرصت طلبي نسبت به شرایط جدید پس از انقلاب مشاهده مي شود. در شرایطي که به اذعان مندرج در این سند، امام خميني (ره) دوست آمریکا نيست، اما دیگراني در دولت موقت هستند که واشينگتن مي‌توانست روي کمک آنها حساب کند. در سند دیگري تحت عنوان« ایران مشکلات محيطي ارتباطات، دورنماها، ایده ها» در ميان اسناد سفارت آمده است : « درعين حال منافع ما در ایران قابل توجه باقي می‌ماند، که کمترین آن نفت نيست. چون که یک دولت اسلامي به هر شکلي که باشد که رهبریت مذهبي به ایفاي یک نقش محوري ادامه مي دهد براي آینده اي قابل پيش بيني قابل مشاهده است، بایستي که ما از طریقي حساب شده مقاصد خيرمان را نشان دهيم و به ایران اطمينان بخشيم که ما هم آرزوي خوبي برایشان داریم و هم قصد داریم که خودمان را در امور داخلي آنها شرکت ندهيم. «  مشاهده مي شود که آمریکا همچنان اميدوار است تا بتواند منافع راهبردي خود در ایران خصوصا در دوره انقلاب را نيز تأمين کند و این مستلزم آن است که ایرانيان متوجه مداخله جویي هاي آمریکا نشوند. این در حالي است که هنوز چند ماهي از سقوط رژیم پهلوي که تا روزهاي آخرش موردحمایت نزدیک آمریکا بود، نگذشته و آمریکایي ها نيز مي دانستند مردم ایران هنوز حمایت هاي آمریکا از شاه را فراموش نکرده اند.   «  آمریکا در طول 25 سال پایاني عمر رژیم پهلوي موقعيت پایداري در کسب منافع خود در ایران پيدا کرده بود که با واقعه انقلاب اسلامي، ادامه کسب این منافع با خطر جدي مواجه شد. از این رو از طریق سفارت خود در تهران تلاش کرد با اقدامات و راهبردهاي جدیدي این منافع و موقعيت را بازیابي کند. ✍ ادامه دارد 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 میثم مطیعی از پیام رهبر انقلاب به آوارگان لبنانی خبر داد 🔴 میثم مطیعی مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام که در امتداد پویش ایران همدل و برای پوشش رسانه‌ای توزیع کمک‌های مردم ایران به بیروت سفر کرده، گفت: ▫️قرار است در این سفر، پیام حضرت آقا به آوارگان (نازحین) لبنانی را -که محبت کردند و توشه‌ی سفر ما کردند- به مردم قهرمان لبنان برسانیم. 🔸مطیعی از تحویل هدایای مردم مقاوم لبنان به رهبر انقلاب نیز خبر داد و افزود: مردم لبنان بدانند تمام سلام‌هایشان در سفر اول به رهبر انقلاب رسیده و تمام هدایایی که خانواده شهدا دادند شامل وسایل شهدا، سربند شهید، تسبیح شهید و... نیز به ایشان رسیده است. 🔹برای مشارکت در پویش کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از اینجا وارد شوید. https://www.leader.ir/fa/monies 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جدیدترین استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🔰موضوع: حمایت مالی از مردم مظلوم غزه و لبنان ♦️ حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی:کیفیت پرداخت خمس به مردم مظلوم غزه و لبنان؛ بنا بر نظر حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای، مکلفین اجازه دارند، نصف سهم امام(ع) یعنی یک چهارم خمس را برای مردم مظلوم لبنان، غزه و جبهه مقاومت در این مناطق مصرف کنند. ♦️در صورت عدم امکان ارسال مستقیم، بهترین راه، تحویل پول، طلا و اجناس مدنظر به دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان ایشان و افراد مورد اطمینان است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴درگیری در کنست رژیم صهیونیستی ▪️نتانیاهو قاتل سریالی صلح است ♦️یکی از اعضای کنست با قطع سخنرانی نتانیاهو او را قاتل سریالی صلح توصیف کرد. ♦️ ایمن عود عضو کنست از جبهه عربی در حین سخنرانی نتانیاهو خطاب به وی گفت، تو قاتل سریالی صلح هستی، در این جلسه شماری از اعضای کنست به سوی انتقاد از نتانیاهو و مخالفت با فعالیت ارتش اسرائیل در نوار غزه پیش رفت. ♦️ بعد از انتقادات شدید عوده از نتانیاهو عامیر اوحانا رئیس کنست، این عضو کنست را ترک کند و شماری از اعضای ائتلاف نتانیاهو هم با ایجاد سر و صدا و فحاشی به این عضو کنست اجازه ندادند بقیه سخنانش را در صحن کنست ایراد کند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مجلس خبرگان.mp3
36.02M
🔴 مهم 🔴 🔸تحلیل مهم آیت‌الله کیوانی(نماینده مجلس خبرگان رهبری) در موردبیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان موضوع فرمایشات رهبر معظم انقلاب 00:04 مجلس خبرگان، نگهبان تشکیلات حاکمیت الهی 00:36 ذوجوانب بودن فرمایشات رهبری معظم 1:04 نمازجمعه نصر، یکی از بازدارنده‌ترین کارهای حاکمیت سیاسی در عالم 01:42 انتقال پیام بازدارندگی به دشمن در فرمایشات مقام معظم رهبری 02:10 وجوه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با خبرگان 02:25 مهم‌ترین وظیفه‌ی حاکمیت الهی و رهبر آن 02:58 پیام بازدارندگی در فرمایشات مقام معظم رهبری 05:19 شهدای جبهه مقاومت، شاگرد مکتب شهادت‌طلبانه‌‌ی امام خامنه‌ای 06:00 لحن فاخرانه‌ی رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید سیدحسن نصرالله 07:00 امید به حزب‌الله برای ادامه راه مقاومت در فرمایشات مقام معظم رهبری 07:13 وظیفه‌ی خبرگان، یاری رساندن به رهبر برای عدم عقب‌گرد جامعه 07:49 فهم اشتباه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب 08:12 عدم اجازه خبرگان در ورود به بحث مصداق رهبری تا زمان حضور رهبر انقلاب در مسند رهبری 08:54 عدم وضع منصب قائم مقام در قانون اساسی 09:29 صلابت، سلامت، اقتدار و معنویت، پیام دیدار مقام معظم رهبری با خبرگان 10:16 تحمل داغ رئیس جمهور شهید و شهادت سیدحسن نصرالله موجب افزایش قدرت و معنویت رهبر معظم انقلاب در چند وقت اخیر 12:07 جلوبرنده بودن داغ شهادت عزیزان 12:36 شاکر بودن به خاطر نعمت هم‌عصری با امام خمینی و امام خامنه‌ای 14:02 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_14981637522.pdf
783.9K
✳️درخواست علمای اهل سنت ایران از علمای جهان اسلام برای صدور حکم جهاد 📝در بخشی از این چنین آمده است: 1️⃣با مؤمنان اردنی، مانع رسیدن اقلام صادراتی از اردن به اراضی اشغالی شوید و اقلاً تا توقف جنگ در غزه، مانع رسیدن آنها شوید! و با حضور خود مرزهای اردن را به روی جوانان اردنی برای ورود به قدس شریف بگشایید. 2️⃣با مؤمنان مصری، در مرز رفح حضور یابید و اگر توانستید آن مرز را بازگشایی کنید و اگر نمی‌شود حداقل با تحصن در آنجا تا توقف جنگ، فشاری را بر دژخیمان رژیم صهیونی ایجاد نمایید. 3️⃣فتوای جهاد مسلحانه در مقابل صهیونیست‌ها را به هر نحو ممکن خطاب به امت اسلامی خصوصاً جوانان صادر فرمائید. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 نتایج رأی‌گیری سه روز قبل سازمان ملل در مورد «حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین»: آمریکا، اسرائیل، آرژانتین، پاراگوئه، میکرونزی، نائورو، رأی مخالف دادند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جبراییلی جنگ ما با نئولیبرالیسم، جنگ تولید با خام‌فروشی است؛ جنگ اقتصاد مقاومتی با سرمایه‌داری و کمونیسم است. چه، کمونیسم و سرمایه‌داری در استثمار انسان متفق‌القول‌اند. منتهی در اولی استثمارگر دولت است، در دومی سرمایه‌دار. ما در پی آزادی کامل و حقیقی انسان هستیم؛ همان که اسلام می‌خواهد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پروفسور مرشایمر دانشمند آمریکایی و بنیان‌گذار نظریه رئالیسم تهاجمی: اگر رییس امنیت ملی ایران بودم دستور ساخت بمب اتم را میدادم 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. دروغ می‌گویند که سرمایه خارجی برای کشوری رفاه و آرامش می‌آورد دکتر شهریار زرشناس: کشورهایی که حتی حیاط خلوت سرمایه‌ آمریکایی و شرکت‌های چندملیتی و بین‌المللی هستند، در تمام شاخص‌های اقتصادی از ایران عقب‌تر و جزء فقیرترین کشورها محسوب می‌شوند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⁉️چرا نباید جنس و لباس خارجی استفاده کنیم 📣حاج آقا مهدی حائری فرزند حاج شیخ عبدالکریم حائری , محتشم(با شکوه) زندگی می کرد و می گفت: 🔺من از اول, همین روحیه را داشتم, با برادرم(حاج آقا مرتضی) فرق می کردم. 🔹پدرم یک بار مرا با حاج آقا مرتضی فرستاد تا برای من لباس بخرد. وقتی آمدیم بازار, لباسی را که من برای خودم انتخاب کردم, گران قیمت و خارجی بود. ❌حاج آقا مرتضی گفت: نه, بابا اجازه نمی دهد شما چنین لباسی را به تن کنی و من هم نمی خرم. من هم قهر کردم و آمدم منزل. 💕پدرم از جریان باخبر شد و آمد پیش من, به طور جداگانه, آرام آرام با من صحبت کرد. گفت: این که می گویم: نباید لباس خارجی بپوشید, به خاطر این است که پول ما به جیب کارگران خودمان برود. آن چه را آنان بافته اند, بپوشیم, نه آن چه را خارجیها بافته اند. ✅آیا تو دوست نداری لباسی که می پوشی, کار دست کارگران خودمان باشد. اگر ما از لباسها و پارچه های وطنی استفاده نکنیم, کارگران کشور خودمان بیکار می شوند. 👌جوری با من صحبت کرد که قانع شدم... 📚منبع: مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد مجله حوزه شماره125 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. ایران اولین کشور دارنده موشک نقطه زن با سرعت «۸ ماخ» است قشنگی ماجرا اینجاست که قبل از ایران هیچ کشوری موشک بالستیک نقطه‌زن با برد دو هزار کیلومتر و سرعت ۸ ماخ را نداشت. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢 مهریه شاخه گل ⁉️ سؤال: زن و مردی با یکدیگر صیغه موقت به مدت یک ماه خوانده‌ و مهریه را ۱۱۰ شاخه گل قرار داده‌اند؛ بعد از رابطه زناشویی فهمیده‌اند که با مهریه مذکور، که مقدارش مجمل و مبهم است، عقد، باطل بوده است. این مرد چه مقدار مهریه به این خانم بدهکار است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 در فرض سؤال اگر نوع و قیمت گل مشخص باشد، عقد صحیح است و مرد باید آن را بپردازد؛ در غیر اینصورت عقد باطل است و در صورت دخول، مهرالمثل برای زن ثابت است و زن برای ازدواج با مرد دیگر باید عده وطی به شبهه نگه دارد. 🔸 مهرالمثل عبارت است از مهریه زنانی که مثل این زن هستند و مقدار آن با توجه به خصوصیات شخصی، خانوادگی و اجتماعی افراد متفاوت است. 🔹 عده وطی به شبهه عبارت است از مدت سه پاکی از حیض. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
🔴با رئیس جدید دانشکده علوم خانواده تهران آشنا بشید: ‼️خانم اعظم راودراد، از طرفداران پروپا قرص ززآ ا
⭕️ روح نتانیاهو در دانشگاه تهران 🔹همزمان با حمایت نتانیاهو از آشوبِ "زن ، زندگی ، آزادی" و دعوت او از مردم ایران برای تکرار این آشوب، سرپرست دانشگاه تهران یکی از حامیان جدی این آشوب(اعظم راودراد)را به ریاست دانشکده علوم خانواده این دانشگاه منصوب کرد! 🔹 انتصاب این فرد با این خصوصیات نشان می دهد که: الف) سرپرست دانشگاه تهران تعریف و دیدگاه آشوبگران ۱۴۰۱ از موضوع زن و خانواده را قبول دارد!(فمینیسم افراطی،ازدواج سفید و مخالفت با مفاهیمی مثل ناموس،حجاب،عفت و...) ب)در شرایط جنگی این روزها،این سطح هماهنگی میان نتانیاهو و مقامات دانشگاه تهران نمی تواند تصادفی باشد!( و می دانیم که هماهنگی با دشمن در زمان جنگ در همه جای جهان از سنگین ترین جرائم محسوب می شود!) ▪️ممکن است این انتصاب به سرپرست دانشگاه تحمیل شده باشد! در این حالت به ایشان توصیه می شود سابقه و آبروی خود را در این مسیر هزینه نکند و تا دیر نشده،این انتصاب وحشتناک و غلط را اصلاح و از اعتبار خود محافظت کند! ✍️ دکتر کوشکی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📙📙عنوان: مجموعه دو جلدی «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» ناشر: كتاب صبح موضوع كتاب: سیاست موضوع كتاب: علوم انسانی موضوع كتاب: تاریخ نوبت چاپ: سوم تاریخ چاپ: بهار ۱۳۸۷ 🔸 جلد اول کتاب به پیدایش اندیشه و دوران روشنگری در غرب و ظهور نسل اول روشنفکری در ایران عصر می‌پردازد و در جلد دوم نسل دوم روشنفکران در ادامه دوره مشروطه و دورانu پهلوی بررسی می شود. 🔸 به نظر دکتر زرشناس استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است. 🔸 نویسنده در بخشی از کتاب می نویسد: «آنچه در مشروطه رخ داد پيروزي توأم با استبداد روشنفکران وابسته به لژ (ماسونی) بيداري پس از استبداد صغير و محاکمه و اعدام شهید آیت الله شيخ فضل الله نوری و در پيش گرفتن خشونت تروريستي ... و سکولاريزه کردن فضاي فرهنگي و سياسي کشور که نهايتاً به ظهور استبداد متجدّدانه و سکولاريستي رضاخان انجاميد، به راستي يک تراژدي تلخ بود که توسط منورالکفران ايراني و در مسير اغراض دولت انگليس اجرا گردید 🔰ادامه در بخش دوم🔰 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
📙📙عنوان: مجموعه دو جلدی «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» ناشر: كتاب صبح موضوع كتاب: سیا
✍ بخش دوم🔰 نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران دغدغه رهبر انقلاب برای جوان انقلابی امروز نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران" به قلم شهریار زرشناس، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران، و حضور و تاثیرگذاری‌اش در دوران کنونی است. نویسنده کتاب، روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بی‌ریشه از روشنفکری غربی معرفی می‌کند و ... «من همه‌ی دغدغه‌ام این است که جوان انقلابی امروز، نداند ما بعد از چه دورانی، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمی هستیم. تاریخچه‌ی این صد و پنجاه، دویست سال اخیر از دوران اواسط قاجار به این طرف؛ از دوران جنگ‌های ایران و روس به این طرف را بخوانید و ببینید چه حوادثی بر این کشور گذشته است. یکی از این حوادث، ایجاد جریان روشن‌فکری وابسته است.»۱ کتابِ "نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران" شرح سرگذشت روشنفکری در همین دوره تاریخی است. روی جلد اول چوب کبریتی روشن میان دو انگشت و طرح جلد دوم دو چوب قرار گرفته‌اند که در بدو روشن شدن‌ خاموش شده‌ است! جلد اول به پیدایش روشنفکری و نسل اول آن در دوره مشروطه می‌پردازد و جلد دوم نسل دوم این جماعت و تا دوران پهلوی را . روشنگری بیانگر جهان‌بینی و بینش حاکم بر دوران بسط و گسترش تمدن غرب است. و دارای چنان اهمیتی است که جریان غالب تفکر قرن هجدهم در غرب را با آن می‌شناسند. در فلسفه جدید، از دکارت به این سو، عقلی پدیدار شد که هرآن‌چه را روشن نبود، مردود می‌انگاشت. دکارت، عقل اومانیستی را معیار نهایی کشف حقیقت اعلام می‌کرد و بشر را بی‌نیاز از هدایت وحیانی و آسمانی. او در طلب احکامی بود که بدیهی و روشن باشند. روشنفکری در ادامه فلسفه دکارت به وجود آمد. روشنفکران نیز در جهت ترویج و تبیین آداب و مشهورات امانیستی عمل می‌کردند. اما آنچه در ایران با عنوان روشنفکری سربرآورد، در قیاس با روشنفکریِ غرب، ماهیتی تقلیدی داشت. و صورتی ظاهری از آن بود. جریان روشنفکری در ایران محصول تطور طبیعی تاریخ ما نبود. روشنفکران و متجددان ایران مقلدانی ظاهرگرا بودند که پیشرفت کشور را در وابستگی به استعمارگران می‌دیدند. و بر این باور بودند که «اصلاح» و بهبود اوضاع کشور از مسیر ورود سرمایه‌‌های مادی و معنوی غرب می‌گذرد. میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله که از پیشگامان روشنفکری در ایران است می‌گفت باید «دقیقا مثل اروپا عمل کرد». روشنفکری در ایران از زمان فتحعلی‌شاه قاجار ظهور کرد. و از ابتدا بنایی غیر دینی داشت.۲ «غرب مسلط به فناوری و علم، روزی که خواست در ایران، پایگاه تسلط خودش را مستحکم کند، از راه روشن‌فکری وارد شد. از میرزا ملکم‌خان‌ها و امثال این‌ها، تا تقی‌زاده‌ها، این روشن‌فکری دوران قاجار است که بیمار متولد شد. روشن‌فکری ایران، متأسفانه بیمار و وابسته متولد شد.»۳ "نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران" به قلم شهریار زرشناس، شرح سرگذشتِ روشنفکری از بدو پیدایشش در غرب، تا شکل‌گیری زمینه‌های آن در ایران، و حضور و تاثیرگذاری‌اش در دوران کنونی است. نویسنده کتاب، روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بی‌ریشه از روشنفکری غربی معرفی می‌کند و می‌گوید مقدمه اقدام عملی جهت درهم شکستن ساختار کنونی غرب‌زدگیِ شبه مدرن و عبور تاریخی از آن، شناخت مبنایی و تئوریک غرب بر پایه خودآگاهی دینی است. ایده اصلی او، تبیین وضعیت روشنفکری در ایران، و شرح بیگانگی و تقابل آن با پیشینه تاریخی کشور است. به ادعای نویسنده استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است. رویارویی‌ای که به نبرد سرنوشت تاریخ و مردم خواهد انجامید. از همین روست که زرشناس پس از توضیح بنیان‌های نظری پیدایش روشنفکری در غرب و بیان ریشه‌های خودبنیاد تفکر غربی، مدعی تضاد ذاتی و مبنایی حقیقت روشنفکری با دین و دیانت و گوهر قدسی و وحیانی آن می‌شود. کتاب، در دو جلد توسط انتشارات کتاب صبح (۱۳۸۷) به چاپ رسیده و مشتمل بر هفت فصل است. آغاز آن تبیین ماهیت و پیشینه روشنفکری در غرب به منظور شناخت بهتر ماهیت روشنفکری در ایران است. فصل دوم به توضیح ویژگی‌های روشنفکری، مفهوم غرب‌زدگی شبه‌مدرن و گرایش‌ها و شاخه‌های روشنفکری در ایران اختصاص دارد و فصول بعدی درباره ادوار تاریخی روشنفکری در ایران است. 🔰ادامه در بخش سوم🔰 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
✍ بخش دوم🔰 نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران دغدغه رهبر انقلاب برای جوان انقلابی امروز نگاهی
🔰بخش سوم🔰 که از این قرارند: نسل اول و دوم روشنفکری در عصر مشروطه روشنفکری در دوره پهلوی اول روشنفکری در دوره پهلوی دوم روشنفکری پس از انقلاب اسلامی هر فصل با تحلیلی عمومی از دوره تاریخی مورد بحث آغاز می‌شود و با معرفی اندیشه و بررسی عملکرد چهره‌های شاخص روشنفکری در آن دوره (در فصل سه و چهارِ جلد دوم، احزاب و سازمان‌های روشنفکری) ادامه می‌یابد. نویسنده با تقسیم تاریخ ایران به چهار دوره‌ی: الف: کهن (ماقبل سلطه هخامنشیان) ب: تمدن کلاسیک ایران باستان (از سیطره قبیله پارس تا شکست یزدگرد سوم) ج: تمدن کلاسیک ایران پس از اسلام (از قرن اول هجری تا قرن چهاردهم و ظهور مشروطه) د: دوره سیطره غرب‌زدگی و تجدد گرایی (پس از مشروطه) مقطع پایانی را موضوع اصلی کتاب، و زمینه شکل‌گیری روشنفکران عنوان می‌کند. زرشناس در توضیح ویژگی‌های روشنفکران (شبهه روشنفکران) در این دوره، آنان را این‌چنین توصیف می‌کند: «وابسته به استعمار و لژهای فراماسونری، زمینه‌ساز سرمایه‌سالاری و امپریالیسم جهانی، فاقد پشتوانه عمیق و جدی فلسفی، در خدمت استبداد مطلقه رضاخانی و مروج پایه‌های فرهنگی و سیاسی آن رژیم»۴ ویژگی کتاب تقسیم‌بندی فصول آن به دوره‌های تاریخیِ حضور روشنفکران در ایران و معرفی چهره‌های شاخص جریان روشنفکری در هر دوره است. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که لحن نویسنده در توصیف اشخاص، در مواردی از زبانِ علمی متناسب با چنین پژوهشی فاصله گرفته و به بیانیه‌ای علیه آنها مانند می‌شود. انتخاب این زبان در پژوهشی با مختصات کتاب مذکور، از دقت متن می‌کاهد و ارتباط اقناعی آن با خواننده را کم اثر می‌کند. به عنوان نمونه نویسنده در توصیف شخصیت تیمورتاش، او را «مردی پرانرژی، قدرت طلب، شهوت‌ران، شارلاتان صفت، متجدد مآب و روشنفکر صفت»۵ معرفی می‌کند. طبیعی است که ارتباط این توصیفات با ماهیت روشنفکری چیزی نیست که با صرف ادعای نویسنده و ردیف کردن عباراتی این‌چنین اثبات شود. و نیازمند توضیحاتی بیشتر و دقیق‌تر است. از سوی دیگر ممکن است معرفی اشخاص، احزاب و جریان‌های روشنفکری و توضیح اجمالیِ «عمل» آنها، ارتباط کلیِ آن با ماهیت روشنفکری را کم‌رنگ ‌کند. و خواننده را از دقت و تامل در «ماهیت» روشنفکری باز دارد. تامل و دقت در این مقطع از تاریخ معاصر ایران، کلید فهم عقب‌ماندگی کشور از جریان تفکر و پیشرفت، و روشن‌کننده ریشه‌های وابستگی و ضعف ایران در این دوران است. عمل سیاسی حاکمان و عهد قراردادهای ننگین و خفت باری نظیر گلستان و ترکمانچای و رویتر شاهد کوچکی بر این مدعاست. شاهدی که نشانه و بروزش قبل و همزمان با حاکمان در روشنفکران دیده شد. نویسنده همان ابتدا کتاب شکل گیری کتاب را اینطور شرح می دهد: سال‌های متمادی است که قصد داشته‌ام تا تاریخی جامع، هرچند مختصر، از جریان روشنفکری ایران تهیه نمایم. وقتی شروع به کار کردم دیدم که برای انجام چنین کاری، زمانی حداقل ۵ – ۶ ساله و تیمی از نفرات پژوهشگر و همراه لازم است؛ بنابراین به انجام یک بررسی بسیار مختصر و تقریبا محدود به برخی چهره‌های برجسته این جریان بسنده کردم. رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به موضوع روشنفکری به شکل صریح پرداخته اند و در پاره ای موارد به مصادیق و مواردی از این جریان اشاره داشته اند. ایشان چندی پیش در دیدار جوانان گفته بودند: «امروز در محیطهای روشنفکری، کسانی هستند با شکلهای گوناگون، با قد و قواره‌های گوناگون، اینها ما را از شعارهای مکتبی برحذر میدارند؛ دوران اوج شعارهای مکتبی را که دهه‌ی ۶۰ است، زیر سؤال میبرند؛ امروز هم از تکرار شعارهای مکتبی و شعارهای انقلابی و اسلامی، خودشان واهمه دارند و میخواهند در دل دیگران واهمه بیندازند؛ میگویند آقا، هزینه دارد، دردسر دارد، تحریم دارد، تهدید دارد. نگاه خوشبینانه این است که بگوئیم اینها تاریخ نخوانده‌اند - البته نگاه‌های بدبینانه هم وجود دارد - اینها اگر تاریخ خوانده بودند و اطلاع داشتند از سرگذشت و منشأ و مبدأ تمدنهائی که وجود دارد و همین تمدن مادی غرب که امروز میخواهد دنیا را فتح تصرف کند و این حرف را نمیزدند. باید بگوئیم اینها بی‌اطلاعند، تاریخ نخوانده‌اند.»۶ [۱] بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی (۷۱/۵/۲۱) [۲] برگرفته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی (۷۰/۹/۲۰) [۳] بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی (۷۱/۵/۲۱) [۴] نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران (جلد دوم)،ص ۱۱۴ و ۱۱۵، شهریار زرشناس، انتشارات کتاب صبح [۵] نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران (جلد دوم)،ص ۷۵، شهریار زرشناس، انتشارات کتاب صبح [۶] دیدار جوانان خراسان شمالی ۹۱/۰۷/۲۳ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران khamenei .ir /book منبع🔸 🔰ادامه در بخش چهارم🔰 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
🔰بخش سوم🔰 که از این قرارند: نسل اول و دوم روشنفکری در عصر مشروطه روشنفکری در دوره پهلوی او
🔰بخش چهارم🔰 ✍ دکتر شهریار زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، سابقه همکاری با شهید مهندس سید مرتضی آوینی در نشریه سوره و انتشار نشریه مشرق را نیز در کارنامه فرهنگی خود دارد. «فرهنگ، سیاست، فلسفه»، «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران»، «مدرنیته، آزادی و پسا مدرنیسم»، «جامعه باز، آخرین اتوپی در تمدن غرب»، «شبه مدرنیته در ایران»، «واژه نامه فرهنگی سیاسی» و «مبانی نظری غرب مدرن» از جمله آثار منتشر شده اوست. «درآمدی به رویکردها و مکاتب ادبی» از آخرین آثار اوست که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. ✅ نظرات دکتر زرشناس درباره مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 💠 دکتر زرشناس: به گمان من راهی که شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری به ما نشان داد هنوز هم برای ما ماندگار و قابل استفاده است. یعنی شما نگاه کنید جمهوری اسلامی به نوعی مشروطه مشروعه آیت الله شیخ فضل الله نوری است، من گمان می کنم که انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در سال 57 همان مشروطه مشروعه آیت الله فضل الله نوری است. بنابر این من فکر می کنم ایشان از وجوه سلبی و ایجابی نکات بسیار زیادی دارند که می توانیم از آنها استفاده کنیم.../ نفسانیات بلاگفا، پست ۲۶ 💠 دکتر زرشناس: «شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری یک نابغه و پدیده‌ای بی‌نظیر است. در دوره‌ای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آن‌ها دقیقاً آشکارنشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمی‌شوند- اما دچار انفعال می‌شوند، شیخ فضل‌الله عمق این جریان را می‌بیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» ✍ این استاد دانشگاه معتقد است «امروز یا حتی از پنجاه سال پیش که تجربه حکومت مدرن رضاشاه و محمدرضا شاه را داریم فهم مدرنیته ساده است، هنر آن است که در سال 1325 قمری بفهمید دموکراسی یا آزادی که منورالفکران می‌گویند چیست؟ لوایحی که شیخ فضل‌الله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غرب‌شناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسش‌هایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح می‌کند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بی‌نظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.» زرشناس با تأکید بر اینکه شیخ فضل‌الله نوری آغازگر غرب‌شناسی نقادانه در ایران است که متأسفانه ناشناخته مانده است، می‌گوید: «بسیاری از علما و دغدغه مندان عصر مشروطه، هنوز خطر وجوه فرهنگی مدرنیته و مشروطه موردنظر منورالفکران را درک نکرده بودند و نگاهشان بیشتر سیاسی بود. هرچند اولین مواجهه‌های ما با آن‌ها سیاسی و اخلاقی بوده و مثلاً در برابر مظاهر اخلاقی نگران می‌شدیم و یا به مواجهه‌های سیاسی می‌پرداختیم، اما مواجهه‌ فرهنگی عمیق با این جریان بوسیله آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله نوری آغاز می‌شود.» این پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست معتقد است: «کسی مانند شیخ شهید در آن دوره نیست که ماهیت غرب مدرن را به‌خوبی شناخته و باطن مقولاتی چون آزادی و مساوات را درک کرده باشد و تا این درجه ایستادگی کند. ما حرکت‌های اسلام‌گرایانه همچون سید جمال و دیگران را داریم که به‌نوعی با آرای مدرنیستی درآمیخته‌اند. آنجا که یک تقابل خالصانه وجود دارد، تقابل شیخ شهید است.» زرشناس می‌گوید: «آنچه شیخ، صدسال پیش، در آن فضای محدود و غبارآلود، بدون داشتن وسایل ارتباط‌جمعی در میان سطور رسائل خود درباره غرب فریاد زده است، امروز بعضی از غرب‌شناسان ما با پیدا شدن این‌همه اسناد و اطلاعات و اخبار، تازه زمزمه‌اش می‌کنند.»/ بولتن نیوز کد مطلب 621622 🔰ادامه در بخش پنجم🔰 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
🔰بخش چهارم🔰 ✍ دکتر شهریار زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، سابقه همکاری با
🔰بخش پنجم🔰 💠 دکتر شهریار زرشناس: ...درباره فهم شیخ شهید از غرب‌زدگی، من معتقدم ایشان، اولین غرب شناس تاریخ ماست. یعنی ما تا قبل از ایشان کسی را نداریم که اینگونه توانسته باشد عمق معانی و شعارها و واژه ها و تعابیری که جریان متجدد مآب در ایران مطرح می‌کرد و خُب، خیلی ها را تحت تأثیر قرار داده بود، عمق آن معانی رو، و آنچه آن معانی از چه جای دیگری و از یک عالَم تاریخی دیگری می آیند و تفاوت دارند با آن طرف که مثلاً رایج هست و من ندیدم کسی اینگونه قبل از شیخ شهید این درک را داشته باشد، یعنی این موضوع جالبی است، یعنی وقتی ایشان می آید بین مفهوم آزادی و حرّیت تفاوت قائل می شود و یا بحثی که راجع به مفهوم مدرن و مساوات می کند! اینها خیلی بحث های جالب و تئوریکی است که حالا ما باید برگردیم به آن زمان و دوران مشروطه، دورانی که شناخت ما از تفکر غرب مدرن بسیار اندک و بسیار نازل است و اساساً عناصر اولیه تکریم یک خودآگاهیِ تاریخی در ما وجود ندارد و ما اصلاً خودآگاهی تاریخی نداریم، اصلاً وضع خودمان و غرب مدرن را نمی شناسیم و از آن درکی نداریم، اصلاً اندیشهٔ تاریخی نداریم، در آن چنان وضعیتی، این فهم یک فهم خیلی خاصی است. ... بحث از مشروطه را ما می توانیم و باید در متن یک کانتکس بزرگتر یا یک زمینه بزرگتر ببینیم و آن مسألهٔ تجدد مآبی در ایران است (غربزدگی منفعلانه) ... و سرآغاز تجدد مآبی، زمان مشروطه است! آیا در آن زمان تعامل ما یک تعامل مقلد منفعلانه است؟ یا یک تعامل منتقدانه تحوّل خواهانه است؟ و من می گویم باید این دومی باشد و شیخ فضل الله نوری شهید، نماد این جریان دومی است. شیخ فضل الله نقد دارد می کند، رویکرد متحولانه دارد، رویکرد منتقدانه دارد و دقیقاً مسأله اش این است .../برنامه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ «جهان‌ آرا»،گفتگو با: دکتر شهریار زرشناس، موضوع: نسبت ما با غرب مدرن، به بهانه سالگرد فرمان مشروطیت و ایام شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، زعیم نهضت اسلام‌خواهی (مشروعه) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ رقص جنیفرلوپز بر فراز نماد کعبه در سرزمین وحی (عربستان !!!) و اهانت به خانه خدا و سپس فرو رفتن نماد کعبه در زمین برنامه ای کاملا صهیونیستی بر اساس آموزه های شیطانی کابالا است می‌خواهند خانه وحی را نابود کنند اما زهی خیال باطل {وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُ وَٱللَّهُ خَيرُ ٱلمَٰكِرِينَ} 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir