eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
12.6هزار ویدیو
672 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۰ سوره ( صفحه ۴۸۰) إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى ‏آيند [و مى‏ گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد 🟢 خداوند در این آیه، به بیان ویژگى ها و سرنوشت مؤمنان پرداخته و در این راستا 👈🏻 «توحید ربوبى» را به عنوان اولین ویژگى آنان مطرح مى کند. 🟡 منظور از «قالوا» در اينجا گفتن عادی نيست، بلکه اعلام موضع و ابراز صريح عقيده و آرمان است. واژه «قالوا» مى تواند اشاره به این داشته باشد که موحدان، به صرف اعتقاد به توحید بسنده نمى کنند، بلکه آن را در مجامع شرک و کفر 👈🏻اعلان مى دارند. 🟢 بسيارند كسانى كه دم از عشق الله مى زنند، ولى در عمل استقامت ندارند، افرادى سست و ناتوانند كه وقتى در برابر طوفان شهوات قرار مى گيرند با ايمان وداع كرده ، و در عمل مشرك مى شوند، و هنگامى كه منافعشان به خطر مى افتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست مى دهند. 🟡 اين بشارتهاى فرشتگان الهى است كه در روح و جان انسان با ايمان و پر استقامت پرتوافكن مى شود، در طوفانهاى سخت زندگى به آنها نيرو و توان مى بخشد، و در پرتگاهها و لغزشگاهها به آنها ثبات قدم مى دهد. دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن ، سپس تمام زندگى را به رنگ ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن . {در صـحـاح اللغـة اسـتـقـامـت را بـه مـعـنـاى اعـتـدال گـرفـتـه ، پـس از این جهت، مـراد از جـمـله (ثـم اسـتـقـامـوا) اين است كه ملازم وسط راه باشند، و دچار انحراف نـگـردنـد، و بـر سخنى كه گفته استوار باقى بمانند} 🟢 جمعى از مفسران گفته اند: و ترس مربوط به حوادث بيمناك آينده است ، و و اندوه مربوط به حوادث ناگوار گذشته .. تقديم (خوف ) بر (حزن ) نيز ممكن است به همين ملاحظه باشد كه نگرانى انسان با ايمان بيشتر از حوادث آينده ، مخصوصا دادگاه محشر است . 🟡 بعضى نيز گفته اند ترس و خوف در برابر عذاب است ، و اندوه و حزن در برابر از دست رفتن ثواب ، و فرشتگان الهى آنها را به لطف پروردگار در هر دو قسمت اميدوار مى سازند. 🟢 تعبير به «كنتم توعدون » تعبير جامعى است كه همه اوصاف بهشت را در نظر مؤ منان با استقامت تداعى مى كند، يعنى بهشت با تمام اوصافى كه شنيده ايد، با حور و قصورش ، و با مواهب معنوى و روحانيش ، با نعمتهاى بسيار گرانقدرى كه به گفته قرآن هيچكس از آن آگاه نيست ، و به ذهن كسى خطور نكرده ، 👈🏻(فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة اعين ) (۱۷سجده) همه و همه در اختيار شما است .. 🟡 البته نبايد فراموش كرد كه استقامت همچون «عمل صالح»ميوه درخت 👈🏻ايمان است زيرا ايمان هنگامى كه عمق و نفوذ كافى پيدا كند انسان را دعوت به استقامت خواهد كرد، همانگونه استقامت در مسير حق بر عمق ايمان نيز مى افزايد، و اين دو تاثير متقابل دارند. 🟢 تحقّق فعل مضارع 👈🏻«تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَهُ» را در جنگ‌های بدر و احد و خندق و غير آن نيز خوانده‌ايم (آیات۱۲۴و ۱۲۵ آ‌ل عمران و آیات ۹و۱۲ انفال) و هم امروز مي‌بينيم کسانيکه از طاغوت‌های زمانه اجتناب ميکنند و به نظامات استبدادی آنان کفر می ورزند، چگونه ترس از زندان و شکنجه و اعدام از آنان فرو می ريزد و بشارت الهی،بيم و هراس و غم و غصه‌شان را زائل ميکند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۳ سوره مبارکه فصلت (ص۴۸۰)   «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ» «و كيست ‏خوش‌گفتارتر از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد من [در برابر خدا] از تسليم‏‌شدگانم» 🟢 این آیه با صراحت، بهترین را کسانی معرفی کرده که دارای این سه وصفند: ۱- دعوت به الله ۲- عمل صالح، ۳- تسلیم در برابر حق. 🟣 بر اساس این آیه ، دعوتگر صالح چند ویژگی دارد که او را قابل شناسایی میکند: ۱) دعوتگر صالح مردم را بسوی خدا دعوت می کند نه بسوی خود(و یا اموری که منافعش را تأمین کند) ۲) فقط دیگران را دعوت به نیکی نمی کند، خودش هم نیکوکار است! ۳) اهل فروتنی و تواضع و تسلیم خداوند متعال است. ۴) هرگز مردم را به خشونت و قهر عليه یکدیگر تحریک نمی کند، بلکه به صلح و مهر و دوستی و بخشش دعوت می‌کند. نکته ها؛ 🪀- سخنى که در راستاى دعوت مردم به سوى خداوند ایراد شود، بهترین و زیباترین گفتار است. 🔮- ارزش دعوت به سوى خدا و تبلیغ آیین الهى، در گرو نیک کردارىِ دعوت کنندگان و مبلغان آن است. 🪀- روحیه تسلیم در برابر خداوند، امرى ضرورى براى مبلغان دینىست. 🔮- حقیقت مسلمانى، تلاش در جهت گسترش عقیده توحیدى و عمل به صلاح و نیکیست (دعوت دیگران به مهر و دوستی و بخشش) 🪀- ارزش انسان ها، در پرتو توحیدو عمل صالح و روحیه تسلیم در برابر خداوند است. 🔮- در ماده عمل صالح و در خمیره آن «توحید نهفته» است؛ یعنی کاری که صد درصد برای خدا انجام می‌شود زیرا ممکن است کاری پسندیده و خوب باشد، اما خالصانه نباشد! 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۴ و ۳۵ سوره فصلت (صفحه۴۸۰) وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ﴿۳۴﴾ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است! وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿۳۵﴾ و اين [خصلت] را جز كسانى كه شكيبا بوده‏ اند نمى‏ يابند و آن را جز صاحب بهره‏ اى بزرگ نخواهد يافت. 🟣 انسان مدتها بايد خود سازى كند تا بتواند بر خشم و غضب خويش ‍ چيره گردد، بايد در پرتو ايمان و تقوى آن قدر روح او وسيع و قوى شود كه به آسانى از آزار دشمنان متاثر نگردد، و حس انتقامجوئى در او شعله ور نشود، روحى بزرگ ، و شرح صدر كافى لازم است تا شخص به چنين مرحله اى از كمال انسانيت برسد كه بديها را با نيكى پاسخ گويد، و در راه خدا و براى رسيدن به اهداف مقدسش حتى از مرحله عفو و گذشت فراتر رود، و به مقام👈🏻«دفع سيئه به حسنه» برسد!. ⚪️ داعی الی الله ( آیه ۳۳) باید قدرت حل مشکلات را داشته باشد؛ زیرا مخاطب  او ممکن است حق‌پذیر نبوده و در مقابلش مقاومت کند و سخن زشت گوید . در اینجا داعی الی الله نباید با او مقابله کند و یا جسارت و بی‌ادبی نماید، بلکه باید بدی را با خوبی پاسخ دهد؛ قرآن از داعی الی الله فعل حَسَن نمی‌خواهد بلکه فعل احسن را طلب می‌کند. پس یکی از راه‌های دعوت الی‌اللّه تنش‌زدایی کردن و نیک رفتاریست. 🟣 مفسرین «ادْفَعْ» را در دو معنای دفع و رفع بکار برده‌اند.  دفع به معنای پیشگیری کردن و رفع به معنای درمان کردن است . در دفع، 👈🏻داعی الی الله باید چندان خوبی کند که اصلاً بدی از مخاطبش سر نزند. اما در رفع،  👈🏻مخاطب داعی الی الله گرفتار مشکلات اخلاقی یا اعتقادی است و او باید بتواند مشکلات مخاطب خویش را با کلام نیکو و حسن خلق درمان کند. ⚪️ دنباله ایه اثر دفع به احسن و نتيجهٔ آن را بيان مى كند، و مـراد ايـن اسـت كـه : وقـتـى تـو هـمـه بـديها و باطلها را به بهترين وجه دفع كردى ، نـاگـهان خواهى ديد همان دشمنت آن چنان دوست مى شود كه گويى علاوه بر دوستى شفقت هـم دارد. 🟣 «ولى» در اينجا به معنى دوست ، و «حميم» در اصل به معنى آب داغ و سوزان است (حمام را نيز به همين مناسبت حمام مى گويند)، به دوستان پر محبت و گرم و داغ نيز «حميم» گفته مى شود. كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ👈🏻گويا يك دوست گرم و صميمى است ! ⚪️ اما از آنجا كه چنين برخوردى با مخالفان كار ساده و آسانى نيست ، و رسيدن به چنين مقامى نياز به خودسازى عميقِ اخلاقى دارد، در آيه ۳۵ مبانى اخلاقى اين گونه برخورد با دشمنان را در عبارتى كوتاه و پر معنى بيان كرده ، مى فرمايد: (به اين خصلت نمى رسد مگر كسانى كه داراى صبر و استقامتند) 🟣 «صبر»ريشه همه ملكات فاضله اخلاقى و پيشرفتها و موفقيتهاى مادى و معنوى است . در آيـه شـريـفـه عـلاوه بـر مطالب بالا، اين دلالت را هم به روشنى دارد كه حظ عظيم تنها نصيب 👈🏻صاحبان صبر مى شود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۴ سوره 🍃🌸 یکی از راه‌های دعوت الی‌اللّه آن است که تنش‌زدایی نماییم و بدی دیگران را با نیکی دفع کنیم آنچه را قرآن در اين آيه بيان كرده ، و در آيه۹۶ سوره مؤ منون نيز به شكل ديگرى آمده 👈🏻(ادفع بالتى هى احسن السيئة ) از مهمترين و ظريفترين و پربارترين روشهاى مخصوصا در برابر دشمنان نادان و لجوج است ، و آخرين تحقيقات روانشناسان نيز به آن منتهى شده است . افراد بد اخلاقی که گاه يك بدى را چند برابر پاسخ مى گويند، هنگامى كه ببينند طرف مقابل نه تنها بدى را به بدى پاسخ نمى دهد، بلكه با خوبى و نيكى به مقابله برمى خيزد، طوفانى در وجودشان برپا مى شود، وجدانشان تحت فشار شديدى قرار مى گيرد و بيدار مى گردد، انقلابى در درون جانشان صورت مى گيرد، شرمنده مى شوند، احساس حقارت مى كنند، و براى طرف مقابل عظمت قائل مى شوند. و اينجا است كه كينه ها و عداوتها با طوفانى از درون جان برخاسته و جاى آن را محبت و صميميت مى گيرد!!🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۴ سوره ( ص۴۸۱) وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُولَئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ 🔺« أَعْجَمِيًّ » از «عُجمه» به معناى نارسا و نامفهوم است. از آنجا كه زبان‏هاى غیر عربى براى عرب‏ها نا مفهوم بوده است، لذا به زبان‏هاى غیر عربى، أعجمىّ مى‏ گفتند. 🔺 «فُصِّلَتْ»: توضیح و تبیین می‌ شد. 🔺«أَأَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ؟»: آیا قرآن به زبان غیرعربی برای پیغمبر عربی زبان آمده است؟ 🔺«هُدیً وَ شِفَآءٌ»: راهنما و شفادهنده. 🔺«وَقْرٌ»: سنگینی- کری 🔺 «عَمیً»: کوری- کوردلی و گمراهی 🔺«عَلَیْهِمْ عَمیً»: کوری است برای اینان- موجب گمراهی آنان است 🔹می فرماید: اگر ما قرآن را اعجمی و غیرعربی قرار می دادیم ، یعنی کلامی بود که مقاصدش را افاده نمی کرد و نظمی بلیغ نداشت ، کفار قومت می گفتند: چرا آیاتش راروشن و مجزا نکردی ، آیا کتابی گنگ و غیرفصیح بر مردمی عرب نازل شده !؟ و اینها باهم تناسب ندارند بلکه متنافی هستند. خداوند به پیامبر می فرماید که در جواب آنها بگوید،این قرآن اثرش دائر مدارعربیت یا عجمیت نیست ، بلکه افراد باایمان را به سوی حق هدایت کرده و شفای بیماریهای درونی آنها (از قبیل شک و ریب ) است ، اما برای کسانی که ایمان نمی آورندباعث ضلالت و کوری است چون آنها در گوشهایشان سنگینی است و کلام حقِ آن رادرک نمی کنند و نمی توانند راه حق را تشخیص دهند. {همچنانکه در آیه ۸۲ سوره اسراء فرمود «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا 👈🏻ما از این قرآن مطالبی نازل کردیم که موجب شفاء و رحمت برای مؤمنان است و ستمگران را چیزی جز خسارت نمی افزاید»} و در ادامه در توصیف کفار می فرماید: آنها از مکانی دور ندا داده می شوند، یعنی نه صدایی می شنوند و نه صاحب صدا را می بینند، در نتیجه نه موعظه ای را می پذیرند و نه حجتی را تعقل می کنند. ♦️براى پيدا كردن راه ، و رسيدن به مقصد، تنها وجود نور كافى نيست ، چشم بينا نيز لازم است ، همچنين براى تعليم يافتن تنها وجود مبلغ دانشمند و فصيح كفايت نمى كند، گوش شنوائى نيز بايد باشد. 🔹در لطافت دانه هاى باران و تاءثير حياتبخش آن شك نيست ، اما در باغ سبزه رويد و در شوره زار خس ♦️شرط بهره‏ مندى از هدایت و شفاى قرآن ایمان است. 👈🏻«للّذین آمنوا هدىً و شفاء» آنها كه با روح حق طلبى به سراغ قرآن مى آمدند هدايت و شفا از آن مى يافتند، بيماريهاى اخلاقى و روحى آنها در شفا خانه قرآن درمان مى شد.. اما لجوجان متعصب ، و دشمنان حق و حقيقت ، و آنها كه از قبل، تصميم خودشان را بر مخالفت انبيا گرفته بودند چه بهره اى مى توانستند از آن بگيرند؟ آنها همچون كوران و كرانى بودند كه در نقطه دور دستى قرار داشتند، آنها گرفتار ناشنوائى و نابينائى مضاعف بودند، هم از نظر ابزار ديد و شنود و هم از نظر بُعد مكان ! 🔹پس براى اثر پذیرى، آمادگى لازم است. كسى كه ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّى یك قطره باران را از آسمان جذب مى‏ كند، ولى كسى كه ظرف روحش بسته و رو به پایین باشد، حتّى اگر در دریاى معرفت فرو رود چیزى را جذب نمى‏ كند. ♦️خداوند به كسانى كه كنار رسول خدا صلى الله علیه وآله هستند ولى آمادگى پذیرش ندارند، مى‏ فرماید: گویا از مكانى دور مورد خطاب واقع مى‏ شوند.👈🏻 «ینادون من مكان بعید» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۶ سوره فصلت ( ص۴۸۱) مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ هر كه كار شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيان خود اوست و پروردگار تو به بندگان [خود] ستمكار نيست 🟤 يـعـنـى عـمـل ، قـائم بـه 👈🏻صـاحـب عـمـل اسـت ، و بـيـانـگـر حال او است . اگـر عـمـل ، صـالح و مـفـيـد بـاشد خود او هم از آن سود مى برد، و اگر مضر و بد باشد، خـودش از آن مـتـضـرر مـى گـردد. 🟡 جمله (و ما ربك بظلام للعبيد) دليل روشنى است بر مساءلهٔ 👈🏻اختيار، و آزادى اراده ، و بيانگر اين حقيقت است كه خداوند نه بى جهت كسى را كيفر مى دهد، و نه بر مجازات كسى بدون دليل مى افزايد، برنامه او عدالت محض است ، چرا كه سرچشمه ظلم ، كمبودها و نقصانها، جهل و ناآگاهى ، و يا هواى نفس است ، و ذات پاك او از همه اين امور منزه مى باشد. 🟤 تعبير به «ظلام »كه صيغه مبالغه و به معنى بسيار ظلم كننده است ، در اينجا و در بعضى ديگر از آيات قرآن ممكن است اشاره به اين باشد كه مجازات بى دليل از سوى خداوند بزرگ هميشه مصداق ظلم بسيار خواهد بود، چرا كه از او هرگز چنين انتظارى نيست . بعضى نيز گفته اند كه چون او بندگان فراوانى دارد اگر بر هر كس مختصر ستمى كند مصداق «ظلام» خواهد بود (اين دو تفسير با هم منافاتى ندارد). 🟡 به هر حال قرآن ، در اين آيات بينات خود قلم بطلان بر مكتب را كه مايه اشاعه فساد، و امضاى انواع زشتيها، و نفى هر گونه تعهد و مسئوليت است مى كشد، همگان را در برابر اعمالشان مسئول مى شمرد، و نتائج اعمال هر كس را در درجه اول متوجه خود او مى داند. 🟤 نگتهٔ دیگر اینکه ، عدالت در نظام مجازات و پاداش، از شؤون👈🏻 ربوبیت الهى است. و از تنکیر «صالحاً» که مى تواند براى تقلیل باشد ، میتوان برداشت کرد که 👈🏻کوچک ترین عملکرد شایسته و نیک آدمى، بدون پاداش نخواهد بود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
* آتش آه مظلومان در آمریکا * * 💢اگر تمام هنر هالیوود جمع می شد نمی توانست اینگونه خشم آتش و باد را به نمایش بگذارد * 💢عجیب تر آنکه اینهمه تکنولوژی در جمع شده اما عاجز شدند در برابر قدرت آتش و باد . وقت آنست که آمریکا را کنار بگذارد و از همه مهمتر وقت آنست که جهان * تصور شکست ناپذیری آمریکا را از سر بیرون کند * 💢آتشی که به‌ جان خانه های دهها میلیون دلاری فیلم سازان هالیودی افتاده * پژواک همان آتشی است که هالیوود به جان خانوادها و فطرت انسانی و زن و زندگی بشریت انداخته است * 💢باید صدای طوفان آتش در شنیده شود اگر بخاطر آتش گرفتن یک ساختمان در ایران مثل ساختمان محور کار تمام رسانه های غربی ضعف و عجز ایرانی ها بود حالا باید محور تمام رسانه های ایرانی این باشد که * این طوفان آتش * همان آه مظلومان است * همان مال یتیمان است که از کل جهان به غارت رفته و در شکم لس آنجلسی ها فرورفته است * 💢این باد بی نیازی خداوند است که در آمریکا وزیدن گرفته است این فریاد که این‌ بار از حنجره آتش و باد به گوش می رسد ✍احمدملاشاهی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴امام جواد علیه‌السلام، الگوی حرکت ملت ایران بود ♦️رهبر معظم انقلاب: امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🇮🇷تشکیل شورای انقلاب 22 دی 1357 🔴با اوج گیری نهضت اسلامی در سال 1357، اندیشه شکل گیری "شورای انقلاب" در میان روحانیون معتمد امام پدید آمد که در سفر شهید مطهری به پاریس، این طرح با امام در میان گذاشته شد. امام در 22 دی 1357، فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند. در بخشی از این فرمان آمده است: "به موجب حق شرعی و بر اساس رای اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد ... این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است، از آن جمله ماموریت دارد تا شرایط تاسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد." اعضای اولیه این شورا، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله خامنه ای، الله موسوی اردبیلی، شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی، آیت الله طالقانی، آیت الله مهدوی کنی، احمد صدر حاج سید جوادی، مهندس بازرگان، دکتر یدالله سحابی، مهندس کتیرایی، سرلشکر ولی ا... قرنی و سرتیپ علی اصغر مسعودی بودند که پس از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت، دکتر حسن حبیبی، مهندس عزت الله سحابی، دکتر عباس شیبانی، ابوالحسن بنی صدر، صادق قطب زاده، مهندس میرحسین موسوی، احمد جلالی و دکتر حبیب الله پیمان از اعضای بعدی شورای انقلاب بودند. از مهمترین فعالیتهای این شورا، پیشنهاد مهندس بازرگان بعنوان نخست وزیر دولت موقت، تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ملی شدن بانک ها، سامان بخشیدن به دادگاه های انقلاب، برگزاری همه پرسی درباره نظام جمهوری اسلامی، بررسی پیش نویس قانون اساسی، تصویب قانون شوراهای محلی، ملی شدن صنایع بزرگ، تصویب آیین نامه مجلس خبرگان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بود. ♦️ به دنبال تسخیر لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت، با ادغام دولت در شورای انقلاب، در اداره مملکت، اینگونه بین اعضای شورا تقسیم کار شد: آیت الله خامنه ای ـ دفاع و پاسداران، هاشمی رفسنجانی - وزارت کشور، شهید باهنر ـ آموزش و پرورش، مهدوی کنی ـ کمیته و دادگستری، شهید بهشتی ـ جهاد سازندگی، بنی صدر ـ وزارت خارجه، معین فر ـ نفت، حبیبی ـ آموزش عالی، عزت الله سحابی ـ برنامه و بودجه، میناچی ـ ارشاد ملی، شهید قدوسی ـ دادگاه انقلاب. با تصویب قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، آخرین جلسه شورای انقلاب در 26 تیر 1359 برگزار شد و این شورا منحل شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👌 22 دی ماه سالروز دستگیری تفنگداران آمریکایی متجاوز به خاک میهن در خلیج فارس مبارکباد 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir