آیه ۲۸ #توبه(صفحه۱۹۱)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بى نياز مى گرداند كه خدا داناى حكيم است
🔶طبرسى در مجمع البيان مى گويد: به هر چيزى كه طبع انسان از
آن متنفر است ( #نجس ) گفته مى شود.
🔶البته «نَجَس» با «نَجِس» از نظر اصل لغت تفاوتى ندارند و هر دو، صفت مشبهه و يا مصدر به معناى فاعل هستند ولى نوعاً نَجَس را در 👈🏻پليدى معنوى و ظاهرى و نَجِس را در 👈🏻پليدى ظاهرى به كار مى برند
🔸به همين دليل اين واژه در موارد زيادى به كار مى رود كه مفهوم آن يعنى نجاست و آلودگى ظاهرى وجود ندارد، مثلا دردهائى را كه دير درمان مى پذيرد، عرب نجس مى گويد، اشخاص پست و شرور با اين كلمه توصيف مى شوند، پيرى و فرسودگى بدن را نيز نجس مى نامند.
و از اينجا روشن مى شود كه با توجه به آيه فوق به تنهائى نمى توان قضاوت كرد كه اطلاق كلمه نجس بر مشركان به اين خاطر است كه جسم آنها آلوده است ، همانند آلوده بودن خون و بول و شراب ؟ و يا اينكه به خاطر عقيده بت پرستى ، آنها يك نوع آلودگى درونى دارند؟
🔶نهى از ورود مشركين به مسجد الحرام بحسب فهم عرفى امر به مؤ منين است ، به اينكه نگذارند مشركين داخل مسجد شوند. و از اينكه حكم مورد آيه تعليل شده به اينكه چون مشركين نجسند، معلوم مى شود كه يك نوع پليدى براى مشركين و نوعى طهارت و نزاهت براى #مسجد الحرام اعتبار كرده ، و اين اعتبار هر چه باشد بگفته ی المیزان ، غير از مساله اجتناب از ملاقات كفار است با رطوبت !
🔸ولی این موضوع در تفسیر کوثر آمده است که منظور از پليدى مشركان، هم پليدى معنوى آنها و هم ناپاكى جسم آنهاست، طبق اين آيه مشرك نجس است و با او مانند يك نجس بايد رفتار كرد. البته ناپاكى جسم آنها بدانجهت است كه آنها 👈🏻طهارت و نجاست را رعايت نمى كنند بلكه آن نيز از 👈🏻پليدى معنوى آنها ناشى مى شود.
🔶سپس آیه در پاسخ افراد كوته بينى كه اظهار مى داشتند اگر پاى مشركان از مسجد الحرام قطع شود، كسب و كار و تجارت ما از رونق مى افتد، و فقير و بيچاره خواهيم شد، مى گويد: (و اگر از فقر و احتياج مى ترسيد، به زودى خداوند اگر بخواهد از فضلش شما را بى نياز مى سازد) (و ان خفتم عيلة فسوف يغنيكم الله من فضله ان شاء)
🔸همانگونه كه می بینیم به عالى ترين وجهى بى نياز ساخت ، و با گسترش اسلام در عصر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) سيل زائران خانه خدا به سوى مكه به حركت در آمد، و اين موضوع تا به امروز ادامه دارد، و مكه كه از نظر جغرافيائى در نامناسبترين شرايط قرار دارد، و در ميان يك مشت كوههاى خشك و سنگلاخهاى بى آب و علف است ، به صورت يك شهر بسيار آباد و يك كانون مهم داد و ستد و تجارت درآمده است
🌸🍃🌸🍃🌸
#توبه
#تفسیر_قرآن
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۲ #توبه(صفحه۱۹۲)
يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
مى خواهند نور خدا را با سخنان خويش خاموش كنند ولى خداوند نمى گذارد تا نور خود را كامل كند هر چند كافران را خوش نيايد
✅ در اين آيه آئين خدا و قرآن مجيد و تعاليم اسلام به نور و روشنائى تشبيه شده و مى دانيم كه نور سرچشمه حيات و جنبش و نمو و آبادى در روى زمين و منشا هر گونه زيبائى است .
اسلام نيز آئينى است تحرك آفرين كه جامعه انسانى را در مسير تكاملها به پيش مى برد و سرچشمه هر خير و بركت است .
تلاشها و كوششهاى دشمنان را نيز به دميدن و فوت كردن با دهان تشبيه كرده است و چه قدر مضحك است كه انسان نور عظيمى همچون نور آفتاب را بخواهد با پف كردن خاموش كند؟
✅براى مجسم كردن حقارت تلاشهاى آنها تعبيرى از اين رساتر به نظر نمى رسد و در واقع كوششهاى يك مخلوق ناتوان در برابر اراده بى پايان و قدرت بى انتهاى حق ، غير از اين نخواهد بود.
♻️مسئله خاموش كردن نور خدا در دو مورد از قرآن آمده يكى آيه فوق و ديگرى آيه ۸ از سوره صف و در هر دو مورد به عنوان انتقاد از تلاشهاى دشمنان اسلام ذكر شده ولى در ميان اين دو آيه مختصر تفاوتى در تعبير ديده مى شود، در آيه محل بحث يريدون ان يطفئوا ذكر شده در حالى كه در سوره صف يريدون ليطفئوا آمده است و مسلما اين تفاوت در تعبير اشاره به نكته اى است..
♻️راغب در مفردات در توضيح تفاوت اين دو تعبير مى گويد:
آيه نخست اشاره به خاموش كردن 👈🏻بدون مقدمه است ولى در آيه دوم اشاره به خاموش كردن 👈🏻توام با توسل به مقدمات و اسباب است .
يعنى خواه آنها بدون استفاده از مقدمات و خواه با توسل به اسباب مختلف براى خاموش كردن نور حق بپاخيزند، با شكست روبرو خواهند شد.
✅كلمه (يابى ) از ماده اباء به معنى شدت امتناع و جلوگيرى كردن از چيزى است
✅از کلمه بافواههم میتوان برداشت کرد که بیشترین تلاشِ دشمنان دین، از راه 👈🏻تبلیغات است.
✅ توطئه دشمنان، دائمى وبى وقفه است. (فعل مضارع «یریدون»، رمز تداوم است)
✅در اين آيه از يك حقيقت مهم پرده بر مى دارد و آن👈🏻 اراده تكوينى خداوند در حفظ اسلام و كامل كردن آن است. هر چند كه براى كافران ناخوشايند باشد ، همچنانکه نور اسلام همچنان در حال درخشیدن و مايه دلگرمى و اميدوارى همه مسلمانان نسبت به آينده اين آئين است ، اگر مسلمانان ، مسلمان واقعى باشند!.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#توبه
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۴ #توبه(صفحه۱۹۲)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد بسيارى از دانشمندان يهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى دارند و كسانى كه زر و سيم را گنجينه مى كنند و آن را در راه خدا هزينه نمى كنند ايشان را از عذابى دردناك خبر ده
♦️«ذهب و فضه» به معنی طلا و نقره.
به طلا از آن جهت «ذهب» گفته شد كه بالاخره از دست مى رود و به نقره از آن جهت «فضّه» گفته شد كه بالاخره پراكنده مى شود (ذهاب به معناى رفتن و انفضاض به معناى پراكندن است) و براى پى بردن به چگونگى حال اينگونه ثروتها همين نامگذارى آنها كافى است !.
🔴آيه فوق صريحا #ثروت اندوزى و گنجينه سازى اموال را تحريم كرده است و به مسلمانان دستور مى دهد كه اموال خويش را در راه خدا، و در طريق بهره گيرى بندگان خدا به كار اندازند، و از اندوختن و ذخيره كردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهيزند، در غير اين صورت بايد منتظر عذاب دردناكى باشند. اين عذاب دردناك تنها كيفر شديد روز رستاخيز نيست بلكه مجازاتهاى سخت اين دنيا را كه بر اثر بهم خوردن #موازنه اقتصادى و پيدايش اختلافات طبقاتى دامان فقير و غنى را مى گيرد نيز شامل مى شود.
♦️و شايد به همين جهت بوده كه در آيه مورد بحث از ميان همه گناهان تنها مساله اكل مال به باطل آنهم از ناحيه #احبار و #رهبان كه خود را #مربى امت و #مصلح اجتماع قلمداد مى كنند ذكر شده.
❤️نکات این آیه :
🔅۱- همه ى علماى #اهل كتاب، بد نیستند! چون میگوید: «كثیراً من الأحبار» و در آیه ى 82 سوره ى مائده، گروهى از آنان ستایش شده اند.
🔅۲- سوء استفاده از موقعیّت ها، حرام است وبزرگترین خطر براى علماى دین، 👈🏻فساد مالى است.
🔅۳- بهره گیرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بى رغبتى مردم به دین مى شود و مصداقِ «صدّ عن سبیل اللَّه» است.
🔅۴- مال اندوزى یك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسیارى را براى جامعه فراهم مى كند.
🔅۵- دنیاپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است.
🔅۶- جمع آورى #طلا و #نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبیره است. چون وعده ى عذاب به آن داده شده است.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#توبه
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13862423990.mp3
3.57M
🔴بشنوید؛ تقدیر از برخی مواضع انقلابی آقای پزشکیان و ابراز تاسف و نگرانی از برخی گافها و اشتباهات بزرگ ایشان!
♦️آقای پزشکیان! دیدید، تا مطیع محض صهیونیست های بینالمللی نباشید آنها از شما راضی نخواهند شد؟
♦️آقای پزشکیان! مشاهده کردید، گرگهای بین المللی، حرفهای عامیانه و به تعبیر خودتان صادقانه را نمی فهمند و باور نمی کنند؟
♦️آقای پزشکیان! متوجه شدید، فقط با سخنان حکیمانه و مقتدرانه می شود از حق مردم فهیم ایران دفاع کرد؟
♦️آقای پزشکیان! دقت کردید، دشمنان این مرز و بوم بین شما و دیگران فرقی قائل نشده و هیچگونه مدارایی با شما نخواهند داشت؟
♦️آقای پزشکیان! به این نتیجه رسیدید، که همه اروپایی های اتو کشیده و امریکایی های جنایتکار در قتل عام مردم مظلوم فلسطین، لبنان، سوریه ویمن سهیم هستند؟
♦️پس درس بگیرید و به دنبال تکیه به سازمان های بینالمللی و پذیرش امر و نهی آنها، راضی کردن سران آمریکا، احیای برجام ۱و۲و۳، اعتماد به اروپایی های حیله گر، بی اعتنایی به دوستان و متحدان منطقه ای، حرف شنوی از افراد ضعیف النفس و بعضا بدسابقه اطرافتان نباشید..
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹شهادت حاج محمد حسين سرور "ابو صالح" فرمانده یگان پهپادی و پدافند هوایی حزبالله تایید شد
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نتانیاهو پس از ورود به نیویورک:در طول پرواز، من اجازه ترور رئیس واحد پهپادی حزبالله را دادم و او کشته شد.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13857105944.mp3
9.59M
#فایل_صوتی
🇵🇸✊ نماهنگ اسمع اسمع یا صهیون
تهیه شده در مرکز رسانه ای نهضت
و موسسه فرهنگی مرد میدان لنگرود
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری تصویری
🇵🇸✊ نماهنگ اسمع اسمع یا صهیون
تهیه شده در مرکز رسانه ای نهضت
و موسسه فرهنگی مرد میدان لنگرود
لینک با کیفیت
https://aparat.com/v/dsl7v6m
🎙ابوذر روحی
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹راه کاروان عشق ازمیان تاریخ می گذرد و هر کس در هر زمره که میخواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند
اگر چه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند
♦️امام خمینی (ره):اگر آقایان می گویند که چرا شما با آمریکا در افتادید که این جنگ واقع شود،که ما هم از اول می دانستیم که در افتادن با آمریکا و همه قدرت این توابع را دارد،ولی این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند که چرا با ابوسفیانها در افتادید تا عمویت و افراد بزرگی از اسلام کشته شوند و می بایست تسلیم می شدی و در گوشه خانه ات می نشستی و در این صورت به امیرالمؤمنین هم این اشکال وارد است که همه گفتند بگذار معاویه و اشعث در حکومت شام باقی باشد و همین مطلب اسباب این شد که اشخاصی مثل عمار و چندین هزار جمعیت کشته شوند. و با این تفکر، اشکال به حضرت سیدالشهدا هم وارد است
📚صحیفه نور،جلد 17،صفحه 122_121
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_6820454170.pdf
8.76M
🌹کتاب زیبای « دا » خاطرات سیده زهرا حسینی ، روایتی از روزهای اشغال خرمشهر درسال ۵۹ توسط ارتش بعث عراق
#کتاب
#دفاع_مقدس
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹جمله و تصویر منتشر شده از #حاج_قاسم_سلیمانی
🔆قله های مقدس ظهور
#مهدویت
#دفاع_مقدس
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir