eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳ سوره (صفحه۲۰۸) إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ پروردگار شما آن خدايى است كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد سپس بر عرش استيلا يافت كار [آفرينش] را تدبير مى ‏كند شفاعتگرى جز پس از اذن او نيست اين است‏ خدا پروردگار شما پس او را بپرستيد آيا پند نمى‏ گيريد ♦️این آيه از چيرگى و تسلط خداوند بر خبر مى دهد. همان حقيقت والايى كه در عالم خارج ، وجود عينى دارد ولى ما از حقيقت آن آگاهى نداريم و با معيارها و مقياسهايى كه ما به آن عادت كرده ايم قابل شناسايى نيست، همان گونه كه كرسى و لوح و قلم نيز حقايق والايى هستند كه در جهان خارج وجود دارند ولى واقعيت آنها از دسترس فهم ما بيرون است . 🔺همين قدر مى دانيم كه 👈🏻عرش ، مركز تدبير امور عالم، و رمزى از قدرت بى پايان خداوند است و استيلاى خدا بر آن، كنايه از گستردگى قدرت خدا در جهان است. ♦️پس از ذكرى كه از عرش به ميان مى آورد، بلافاصله از تدبير امور توسط خداوند سخن مى گويد، آن هم به صورت فعل مضارع كه دلالت بر اين دارد كه تدبير امور و سامان بخشى به كار جهان هستى، همواره جريان دارد و هر لحظه تجديد مى شود و جهان در قوام و پايدارى خود نياز مداومى به الهى دارد. اضافه مى كند كه خداوند در تدبير امور عالم احتياجى به يار و ياور و شفيع ندارد و اگر فرشتگانى در تدبير امور فعاليت دارند آن هم با امر و خداست و هيچ كس بدون اذن او كوچكترين دخالتى در جريان امور ندارد. 🔺« » از ماده «تدبير» ، در اصل از «دبر👈🏻بر وزن ابر» به معنى 👈🏻پشت سر و عاقبت چيزى است بنابراين به معنى 👈🏻بررسى كردن عواقب كارها، و مصالح را سنجيدن و بر طبق آن عمل نمودن است. يُدَبِّرُ الْاَمْر👈🏻او كار جهانِ آفرينش را تدبير مى كند. ♦️به عبارت ديگر آفريدگار هستى است كه با نظام بخشيدن به كارهاى كوچك و بزرگ جهان هستى و يا به جريان افكندن آنها بر اساس اصل محاسبه و اندازه گيرى و تدريج، و با منظور داشتن استحكام و دوام و فرجام آنها، كار جهان هستى را تدبير مى كند. 🔺ما مِنْ شَفيعٍ اِلاَّ مِنْ بَعْدِ اِذْنِهِ هيچ شفاعتگرى جز پس از اجازه و فرمان او نيست. ♦️در آيه شريفه با اينكه سخن از شفاعت و شفاعتگران به ميان نيامده است، قرآن بدان دليل اين حقيقت را بيان مى كند كه كفر گرايان بتهاى خويش را شفاعتگرانِ بارگاه خدا قلمداد مى كردند و مى گفتند: اينها نزد خدا از ما خواهند كرد. بر اين اساس است كه خدا در نكوهش از پندار آنان و مردود شمردن گفتارشان مى فرمايد: شفاعتگران در صورتى مى توانند در بارگاه او به شفاعت پردازند كه خداى يكتا به آنان اجازه شفاعت دهد؛ و چگونه در حالى كه پيامبران و فرشتگان نمى توانند بدون اجازه، و فرمان او شفاعت نمايند، اين بتهاى فاقد روح و شعور مى توانند كسى را شفاعت كنند؟! 🔺ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ آرى، اين است پروردگار شما كه داراى اين ويژگى هاست؛ پس تنها او را بپرستيد كه جز او خدايى نيست و هيچ كسى و هيچ چيزى جز او شايسته پرستش و آراسته به اين صفات نيست ♦️و هرگز جز او را نپرستيد، خواه بتهاى ساخته و پرداخته دست خودتان باشند، و يا بيدادگران فريبكارى كه خود را بسان بُت ساخته و مردم را به فرمانبردارى و آستان بوسى خويش مى خواهند و مى خوانند.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 درقرآن کریم فقط یکباراز کلمه "نحل" به معنای "زنبورعسل" درآیه۶۸ سوره استفاده شده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که دراین آیه از افعال مؤنث (اتَّخِذِي- كُلِي- فَاسْلُكِي) برای زنبورعسل استفاده گردیده که اشاره ای مستقیم است به جنسیت مؤنث در زنبورهای عسل یا همان زنبورهای کارگر که مسؤولیت جمع آوری شهد و گرده ی گیاهان و تولید عسل را برعهده دارند. جالب است بدانیم که زنبورهای نر قابلیت تولید عسل را ندارند و مهمترین وظیفه ی آنها در کندو ، بارورنمودن زنبورملکه میباشد وعمری کمترازیکماه دارند! این هدیه شگفت انگیز طبیعت ، به دلیل اینکه گرمای خورشید و رایحه و شهد گلها را یک جا در خود جمع کرده است ، باعث میشود عسل ، شفابخش باشد. و برترین مزیت آن این است که پس از نگهداری در زمانهای طولانی فاسد نمی شود و خواص درمانی خود را حفظ می کند.. 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‍ "اجابت دعا" 🍃🌸 من بر این باورم که خداوند همه ی دعاها را اجابت می کند. کوچک و بزرگ ندارد. اجابت او قطعی است. این را از مفهوم آیه "اُدعُونِی اَستَجِب لَکُم" دریافته ام. در این آیه هیچ شرط دیگری گذاشته نشده است. می فرماید: "بخوانید مرا تا اجابت تان کنم". کافیست او را بخوانیم، همین! لکن در اجابتش دخالت نکنیم. اجابت کار اوست. بگذاریم او هر گونه که صلاح می داند، در هر زمان و از هر طریق و با هر وسیله که اراده کرده، اجابتش را نثارمان کند. یادت باشد که اجابت او قطعی است آنطور که بخواهد. زیرا او به کلامش سخت پایبند است و در این تردید نیست. پس مراقب دعاهایت باش. از بهترین و کاربردی ترین دعاها این است که: "خدایا مرا آنی به نفسم وامگذار". "الهی، لا تَکِلنِی اِلَی نَفسِی طَرفَةَ عَینِِ اَبَداََ". بدان اگر روزی و ساعتی توفیق دعا یافتی، این توفیق ،کار خود اوست و قرار است برایت خیری به انجام رساند. 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سوره یونس آیه ۱۲(صفحه۲۰۹) وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۲ ﴾ و چون انسان را آسيبى رسد ما را به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده مى‏ خواند و چون گرفتاريش را برطرف كنيم چنان مى ‏رود كه گويى ما را براى گرفتاريى كه به او رسيده نخوانده است اين گونه براى اسرافكاران آنچه انجام مى‏ دادند زينت داده شده است. ♦️خاصيت و حوادث دردناك ، كنار رفتن حجابها از روى فطرت پاك آدمى است ، در كوره حوادث تمام قشرهاى سياهى كه روى اين فطرت را پوشانده است مى سوزد و از ميان مى رود، و براى مدتى ، هر چند كوتاه درخشش اين نور توحيدى آشكار مى گردد. 🔺يكى از چيزهايى كه در سرشت انسان وجود دارد اين است كه هرگاه براى او پيش آيد و گزندى به او برسد، همواره خدا را مى خواند تا او را از آن گرفتارى نجات بدهد ولى هنگامى كه گرفتارى او برطرف شد، خدا را فراموش مى كند گويا كه او نبود كه به پيشگاه خدا التماس مى كرد.👈🏻اين آيه بيانگر همين حقيقت است 🔺منظور از سه حالت خوابيده و نشسته و ايستاده آن است كه او در همه احوال دست به برمى دارد و خدا را مى خواند. توجه كنيم كه خواندن خدا در هنگام گرفتارى كه در طبيعت انسان قرار دارد، بسيار حالت نيكويى است و خدا بنده اى را كه در چنين حالتى او را از روى زارى و تضرع مى خواند، دوست دارد و اساساً گاهى خداوند برخى از بندگان خود را دچار گرفتارى مى كند تا او روى به سوى خدا آرد و تضرع كند، چنانچه در آیه ۴۲ انعام میفرماید: فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلهم يتضرّعون پس آنان را به سختى و ضرر دچار كرديم تا مگر زارى كنند. 🔺بنابراين، دعا و تضرّع به هنگام گرفتارى نه تنها عيبى ندارد بلكه مطلوب خدا هم هست و در آيه مورد بحث، اين حالت مورد انتقاد قرار نگرفته بلكه آنچه مورد انتقاد است و از آن نكوهش شده، حالت بعدى انسان است كه پس از رفع گرفتارى و برطرف شدن خطر و ضرر، خدا را فراموش مى كند و ارتباط خود را با او مى گسلد. اين حالت است که ناپسند است! ♦️از این آیه میفهمیم که در هر حالتی باشیم ، میتوانیم دعا کنیم (ایستاده، نشسته یا خوابیده) و اگر نیایش خالصانه باشد ، سبب رفع گرفتارى است.👈🏻( دعانا ....کشفنا) و اینکه رفاه، زمینه‏ ى است. 👈🏻(فلمّا كشفنا عنه مرّ كان لم یدعنا)🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۹ سوره یونس (صفحه۲۱۰) وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿۱۹ ﴾ و مردم جز يك امت نبودند پس اختلاف پيدا كردند و اگر وعده‏ اى از جانب پروردگارت مقرر نگشته بود قطعا در آنچه بر سر آن با هم اختلاف مى كنند ميانشان داورى مى ‏شد 🔶اين آيه اشاره به توحيدى همه انسانها مى كند و مى گويد: در آغاز همه افراد بشر امت واحدى بودند و جز توحيد در ميان آنها آئين ديگرى نبود. 🔸اين فطرت توحيدى كه در ابتدا دست نخورده بود با گذشت زمان بر اثر افكار كوتاه و گرايشهاى شيطانى ، دستخوش دگرگونى شد، گروهى از جاده توحيد منحرف شدند و به شرك روى آوردند و طبعا جامعه انسانى به دو گروه مختلف تقسيم شد گروهى موحد و گروهى مشرك . 🔸بنابراين در واقع يكنوع بدعت و انحراف از فطرت است ، انحرافى كه از مشتى اوهام و پندارهاى بى اساس سرچشمه گرفته است . 🔸در ادامه آيه مورد بحث مى فرمايد: اگر سخنى از خداوند پيشى نگرفته بود، ميان آنها در آنچه كه اختلاف مى كردند، داورى مى شد. يعنى اگر خدا مى خواست از روى جبر، همه مردم را به راه راست هدايت مى كرد و اختلافى در ميان آنها نبود ولى خداوند، جهان خلقت را بر اين اساس آفريده كه انسانها داراى باشند و با آزادى و اراده، راه خود را انتخاب كنند، در غير اين صورت برترى پاكان و مؤمنان بر ديگران مشخص نمى شد. بنابراين منظور از آن سخن خدا كه پيشى گرفته همين مطلب است كه بنابر نيست بلكه بنابر هدايت و فراهم كردن ابزار آن و امتحان بندگان است حال هر كس ايمان مى آورد يا كافر مى شود بسته به انتخاب خويش است.چنانکه در آیه۴۸ سوره مائده نیز می فرماید : ولوشاء الله لجعلكم امة واحدة ولكن ليبلوكم فى ما اتيكم و اگر خدا مى خواست شما را امت يگانه اى قرار مى داد ولى خواست شما را در آنچه به شما داده آزمايش كند. 🔶منظور از «كلمه » در آيه فوق اشاره به سنت و فرمان آفرينش دائر به آزادى انسانها است كه از آغاز چنين بوده است ، چه اينكه اگر منحرفان و مشركان بلافاصله مجازات شوند، ايمان موحدان تقريبا جنبه اضطرارى و اجبارى پيدا مى كند و حتما از روى ترس و وحشت خواهد بود، و چنين ايمانى نه مايه افتخار است ، و نه دليل بر تكامل ، خداوند اين داورى و كيفر را بيشتر براى سراى ديگر گذاشته است تا نيكوكاران و پاكان آزادانه راه خود را انتخاب كنند. 🔸خداوند به هنگام هبوط آدم و حوا به زمین، در آیه ۳۶ بقره فرموده: «و لكم فى الارض مستقرّ و متاع الى حین» زمین براى شما و نسل شما تا مدّتى جایگاه است. بنابراین از روز اوّل، تقدیر این بوده كه انسان تا مدّتى در زمین مهلت داشته باشد شاید هم ، مراد از «كلمة سبقت» در این آیه، همان تقدیر و برنامه‏ ى زندگى انسان باشد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۵ سوره (صفحه۲۱۱) وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ و خدا [شما را] به سراى سلامت فرا مى‏ خواند و هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى ‏كند ✅معنای «دعاء» ، اگر به 👈🏻خداى تعالى نسبت داده شود معنايش: ۱- دعوت كردن 👈🏻تكوينى است كه همان ايجاد آن چيزى است كه حق تعالى اراده كرده ، گويا خداى تعالى آن چيز را به سوى اراده خود دعوت نموده، ۲- دعوت كردن 👈🏻تشريعى است ، و آن عبارت است از اينكه خداى تعالى به زبان آياتش بندگان را تكليف كند به آنچه كه از آنان مى خواهد. ✅ و اما دعوت و دعاى 👈🏻بندگان ، عبارت است از اينكه بنده ، با خواندن پروردگارش رحمت و عنايت پروردگارش را به سوى خود جلب كند، و خواندنش به اين است كه خود را در مقام 👈🏻 و مملوكيت قرار دهد. ✳️ به همين جهت در حقيقت است ، چون بنده در حال عبادت ، خود را در مقام مملوكيت و اتصال به مولاى خويش قرار مى دهد و اعلام تبعيت و اقرار به ذلّت مى كند تا خدا را با مقام مولويّت و ربوبيّتش به خود معطوف سازدو دعا هم عينا همين است . ♻️« » ، نام خداست و وجه آن اين است كه ذات متعالى خداى تعالى «نفس خير» است ، خيرى كه هيچ شرى در او نيست ، و ، منظور بهشت پرطراوت و زيباى خداست. و بدان دليل آنجا را سراى سلامت نام نهاده اند، كه در بهشت هيچ شر و ضررى براى ساكنان آن وجود ندارد. و همچنین بهشتيان به يكديگر سلام مى گويند همان گونه كه فرشتگان به آنها سلام مى گويند و خدا به آنان سلام مى رساند و آنان در بهشت جز سلام و سلامتى ننگرند و نيابند كه در آيات ديگر، اين گونه ترسيم شده است:👈🏻 «تحيتهم فيها سلامٌ »و درودشان در آنجا سلام است و از خداوند هم به آنان سلام مى‏ شود.👈🏻 «سلام قولاً من ربّ رحیم» و در آنجا كینه‏اى در دلها نیست، تا جنگ وجدال وبهره‏ كشى پیش بیاید.👈🏻 «ونزعنا ما فى صدورهم من غلّ» ✅ در اين دنيا انسان هر قدر هم از رفاه و آسايش برخوردار باشد باز ناراحتى دارد. حداقل اينكه انديشه زوال نعمت او را آزار مى دهد ولى زندگى در بهشت همراه با امنيت و سلامت و آسايش مطلق است و هيچ گونه ملالى در آنجا نيست و نعمتهاى آنجا جاودانه است. ✳️ پس معنای آیه این شد که خداوند مردم را به سوى سراى سلامت مى خواند در عين حال هر كس را كه بخواهد به سوى راه راست هدايت مى كند و به همان دارالسلام مى برد. البته خواستن خدا براى خود ملاكها و معيارهايى دارد و كسانى از اين هدايت خاص خدا برخوردار مى شوند كه 👈🏻ايمان و تقوا داشته باشند و در 👈🏻وجود خود زمينه را براى چنين هدايتى فراهم كنند.🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۶ سوره (صفحه۲۱۲) لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى‏ وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏ براى كسانى كه كار نيكو كرده‏ اند نيكويى [بهشت] و زياده [بر آن] است چهره ‏هايشان را غبارى و ذلتى نمى ‏پوشاند اينان اهل بهشتند [و] در آن جاودانه خواهند بود 🌀«احسنوا»، دامنه‏ ى نیكى، شامل عقیده‏ ى نیك، عمل شایسته و گفتار خوب مى‏ شود. 🌀«الحسنى» مؤنث احسن و در آن نوعى تفضيل وجود دارد. 🌀 «رهق» به معناى فرا گرفتن سريع يك چيز و به معناى نزديك بودن هم آمده «لايرهق» فرا نمى گيرد، نمى پوشاند. 🌀 «قَتَر» غبارسياه، دود سياه. معناى ديگر اين كلمه، كم كردن است و به كسى كه ممسك باشد و كمتر احسان كند، «مقتر» گفته مى شود. 🔷اعطاى پاداش زیادتر و مضاعف، با تعبیر «زیادة» ، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نیكى كند پاداش ده برابر دارد، [۱۶۰ انعام] خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مى‏كند، [۱۷۳ نساء] پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا. [۲۶۱ بقرة] 🔹نكته جالب توجه اين است كه كلمه «حسنى» به اصطلاح افعل التفضيل است و به معناى نيكوتر مى باشد يعنى 👈🏻بالاترين نيكويى به آنان داده خواهد شد.پس معناى «زيادت» چيست؟ چون وقتى بالاترين پاداش داده شد ديگر چيزى به عنوان زيادتى قابل تصور نيست زيرا كه هر زيادتى داده شود، جزو همان بالاترين پاداش است كه به ذهن انسان خطور مى كند! معیار زیاده و افزودنی خالق از جنس زیاده و افزونی مخلوق نیست میزان افزونی خداوند تصاعدی بالا میرود.. 🔹بنظر میرسد، منظور از «زيادت» چيزى است كه در ذهن نمى گنجد و بالاتر از تصور انسان است و خدا آن را به بندگان نيكوكار خود خواهد داد، همانطور که در آیه ۱۷ سوره سجده گفته: «فلاتعلم نفس ما اخفى لهم من قرّة اعين جزاء بما كانوا يعلمون» پس هيچ كس نمى داند چه چيزى به عنوان روشنايى چشمها براى آنان نهفته شده است، پاداشى در برابر آنچه انجام داده اند. 🔷پس معناى آیه اين میشود : كسانى كه در دنيا كار نيك و احسان مى كنند عاقبتى دارند، به اضافه كه به عقلشان تصور نمى شود و صورتهاى آنان را غبار سياهى فرا نمى گيرد، و دلهايشان دچار ذلت نمى شود، يعنى آنان در روز قيامت رو سفيد و عزيز خواهند بود. اين نيكوكاران در بهشت جاى خواهند يافت و در آن جاودانه خواهند بود.👈🏻 و نیكى در دنیاى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. 🔹در بعضى روایات مراد از «زیادة» را دنیا گرفته‏ اند. و در روایات بسیارى از اهل سنّت، «زیادة» را ملاقات با خدا (والطاف او) دانسته اند. 🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۹ سوره مبارکه (صفحه۲۱۳) بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ بلكه چيزى را دروغ شمردند كه به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاويل آن برايشان نيامده است كسانى [هم] كه پيش از آنان بودند همين گونه [پيامبرانشان را] تكذيب كردند پس بنگر كه فرجام ستمگران چگونه بوده است 🔶اين آيه شريفه مى فرمايد: علت حقيقى ایمان نیاوردن مشرکان اين است كه از قرآن كريم چيزهائى را تكذيب كردند كه به آگاهى از آن احاطه اى ندارند و هنوز تاءويل آنچه كه تكذيبش كردند به آنان نرسيده ، تا ناگزير از تصديق آن شوند. 🔸از آنجايى كه آنان از ظاهر آياتى نظير آيات متشابه نمى توانستند پيام آن را به روشنى دريابند به انكار آن بر مى خاستند.و در صدد یادگیری و فهمیدن هم بر نمی آمدند. 🔸 مرحوم علامه طباطبائی در المیزان میگویندجمله : «و لما ياتهم تاويله » اشاره به روز قيامت دارد، و آن روز كه روز كشف حقايق از يك سو و باز شدن فهم بشر از سوى ديگر است همه اين كفار تاءويل حقايق و واقعيت معارف قرآن را ميفهمند، همچنانكه آيه زير نيز اين معنا را تاييد نموده ، مى فرمايد: (هل ينظرون الا تاويله يوم ياتى تاويله يقول الذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربنا بالحق فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا او نرد فنعمل غير الذى كنا نعمل ).. 🔸منظور از تاءويل در عرف قرآن آن حقيقتى است كه امرى از امور و معنائى از معانى از قبيل احكام ، يا معارف و يا قصص و يا غير اينها به آن حقيقت تكيه دارد، حقايقی كه خود از مقوله معناى الفاظ نيست . 🔸پس ، عذر آنها، جهلشان و کوتاهی شان در عدم تحقيق و عدم جستجو و شناخت واقعيتها بود، در حالى كه عقل و منطق حكم مى كند كه انسان چيزى را كه نمى داند هرگز انكار نكند، بلكه به جستجو و تحقيق بپردازد. 🔸اصولا قسمت مهمى از مخالفتها و دشمنيها و ستيز با حق ، از جهل و نادانى سرچشمه مى گيرد، و به همين دليل گفته اند: سرانجام جهل كفر است ! 🔶نخستين وظيفه اى كه هر انسان حق طلبى دارد اين است كه در مقابل آنچه نمى داند سكوت و انتظار اختيار كند و به جستجو برخيزد و تمام جوانب مطلبى را كه نمى داند بررسى كند و تا دليل قاطعى بر نفى پيدا نكند به سراغ نفى نرود، همانگونه كه بدون دليل قاطع زير بار اثبات نیز نبايد برود. 🔸مرحوم طبرسى در مجمع البيان حديث جالبى را هم از امام صادق (عليه السلام ) در اين زمينه نقل كرده كه فرمود: (خداوند با دو آيه از قرآن ، دو درس مهم به اين امت داده است : ۱- جز آنچه مى دانند نگويند، ۲- آنچه را نمى دانند انكار نكنند، 🔸سپس دو آيه زير را تلاوت فرمود اءلم يؤ خذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على الله الا الحق (آيا خداوند پيمان كتاب آسمانى را از آنها نگرفته است كه جز حق در مورد خداوند نگويند) بل كذبوا بما لم يحيطوا بعلمه (مشركان چيزهائى را انكار كردند كه از آن آگاهى نداشتند، در حالى كه جهل دليل بر انكار نيست ). 🔶و نيز آورده اند كه اميرمؤمنان عليه السلام روايت «النّاس اعداء ما جهلوا» 👈🏻مردم دشمن چيزهايى هستند كه نسبت به آنها آگاهى ندارند، را از اين آيه گرفته است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. . ۱. رژیمی که با همدستی انگلیس و سازمان -به اصطلاح- ملل متحد بر منطقه تحمیل شده، حتی به مرزهای تعیین شده در همان قطعنامه هم پایبند نیست! ۲. نظامی که همواره بر ترور و نسل‌کشی در همه‌ی دنیا همت گماشته و خود را ابرقدرت حذف می‌داند، لکه‌ی ننگی بر تاریخ بشریت است! ۳. آنهایی که رژیم کودک کش صهیونیستی را قدرتمند می‌دانند، فراموش نکنند که آسمانش را به اعتراف خود با کمک پنج ابرقدرت و قدرت جهانی حفظ کرد! ۴. آن کسانی که نظام جنایتکار نتانیاهو را قدرت بلامنازع منطقه می‌دانند، این را هم بدانند که در همین عملیات تروریستی اخیر، هم بمب آمریکایی بود، هم هواپیما و هم اشراف اطلاعاتی! ۵. و اما سخن پایانی: هر آن کس که از ترور دبیر کل حزب‌الله لبنان و همراهانش شادی می‌کند، مطلع باشد که این عملیات، به قیمت جان ۳۰۰ غیر نظامی انجام شد که البته در هیچ یک از رسانه‌های تزویر منعکس نشد! ✍️اردوان طاهری 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴تبریک علی‌اف به صهیونیست‌ها در روزهای پرتنش منطقه ♦️بده‌بستان الهام علی‌اف با رژیم صهیونیستی حتی در روزهای پرالتهاب منطقه نیز تمامی ندارد. ♦️رئیس‌جمهوری آذربایجان بی‌توجه به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به دست رژیم تروریست صهیونیستی، برای صهیونیست‌ها پیام تبریک عید فرستاد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴در مسیر بندگی شما زیر کدام پرچم هستید؟ ♦️امام باقر عليه السّلام فرمودند: ما بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ. قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ يَابْنَ رَسولِ اللّه ِ؟ قالَ: اِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذى هُوَ لِلّهِ رِضا فَيُريدُ بِهِ غَيْرَ اللّه ِ فَلَو اَنَّهُ اَخْلَصَ لِلّهِ لَجاءَهُ الَّذى يُريدُ فى اَسْرَعَ مِنْ ذلِكَ؛ ♦️ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمودند: انسان كارى را كه موجب رضاى خداست براى غير خدا انجام مى دهد، در صورتى كه اگر آن را خالص براى رضاى خدا انجام مى داد، زودتر به هدف خود مى رسيد تا براى غير خدا. 📚محاسن، ج 1، ص 254، ح 280 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴علت دشمنی با جمهوری اسلامی چیست...؟! ♦️امام خامنه ای:«علت دشمنی عمیق استکبار و راس آنها امریکا و شبکه صهیونیستی دنیا با جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی یک با خود دارد، یک . ♦️نفی استثمار، نفی سلطه پذیری، نفی تحقیر ملت بوسیله‌ی قدرتهای سیاسی دنیا، نفی وابستگی سیاسی، نفی نفوذ قدرتهای دنیا در کشور، نفی سکولاریسم اخلاقی؛ اباحیگری؛ اینها را جمهوری اسلامی قاطع نفی میکند. ♦️چیزهایی راهم اثبات میکند: اثبات هویت ملی-ایرانی، اثبات ارزش‌های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، تلاش برای فتح کردن و دست پیدا کردن بر قله‌های دانش؛ اینها جزو چیزهایی است که جمهوری اسلامی بر انها پافشاری میکند.» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆خبرنگار:خوشحالی اخوی،عملیات دیشب چطور بود؟ ❤️رزمنده:خیلی خوب خبرنگار:حالت چطوره؟ رزمنده:خیلی خوبه،اول شب[دستم]قطع شده از مچ ولی با این [دستم]جنگیدم 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴گزارش‌ها از عقب‌نشینی سریع صهیونیست‌ها از لبنان ♦️رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که هنوز دقایقی از آغاز پیشروی زمینی به سمت لبنان نگذشته بود که نظامیان این رژیم به دلیل آتش گسترده مقاومت، مجبور به عقب‌نشینی شدند. ♦️برخی رسانه‌های عربی نیز خبر دادند که نیروهای نخبه یگان «رضوان» وارد میدان شده‌اند. ♦️المیادین: آنچه رسانه‌های اسرائیلی در مورد پیشروی زمینی در نزدیکی مرز گزارش می‌دهند، دروغ است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👆خانمی که روز نهم مهر ماه، سرویس طلای خود را که ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارد، جهت کمک به جبهۀ مقاومت تقدیم دفتر رهبری کرد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه ای از ایده های عملیاتی را می توانید در این نمودار بیابید. شما کدام را عمل می کنید؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. ان شالله میخواهیم ضربه نهایی را به اسرائیل بزنیم همان «ضربهُ علیٍ» که در جنگ خندق، کمر یهود و احزاب همپیمان یهود را شکست صبور باشید و به نیروهای جبهه مقاومت اعتماد داشته باشید شاید همه ما عصبی باشیم اما نباید بگذاریم، احساسات ما در تصمیم گیری های ما اثر بگذارد قطعا اتفاقات مهمی در راه است باید صبور باشیم و مقاوم و آماده 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹سرنوشت مقلدان خمینی(ره) چیزی جز شهادت نیست 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📊اکثریت قاطع مردم خاورمیانه، فلسطین را برندۀ جنگ غزه می‌دانند ♦️آمارفکت نوشت: مؤسسه واشنگتن که ماموریت ترویج سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را دارد، بعد از عملیات حماس در سال گذشته از مردم کشورهای عربی این نظرسنجی را پرسیده است. ♦️علی‌رغم شهادت بیش از ۴۵ هزار غیرنظامی در غزه، به‌دلیل عملیات غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر و حجم گسترده تهدیدها و موشک‌هایی که از طرف حماس، لبنان، عراق و یمن به شهرهای اسرائیل اصابت کرد، تصویر شکست‌ناپذیری اسرائیل در اذهان عمومی جهان شکسته شده است. ♦️این حملات سنگین، تاثیر زیادی بر دیدگاه عمومی نسبت به قدرت اسرائیل داشته و اذهان عمومی دیگر اسرائیل را به عنوان یک قدرت شکست‌ناپذیر نمی‌بینند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جواد موگویی، مستندساز و پژوهشگر: تعجب میکنم از این دوگانه ای که داره ساخته میشه دوگانه‌ی رهبری با نیروی مسلح، دوگانه‌ی رهبری با سپاه و دوگانه رهبری با شورای امنیت اینها خط های رسانه اییه... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. راز دو ماه تاخیر؛ نوبت مجازات اسرائیل است -۱ 🔻سردار محمدرضا زاهدی و همراهانش، در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، در حملهٔ تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری سفارت ایران در دمشق به شهادت رسیدند. 🔹آن زمان، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، به پیغام فریبکارانه واسطه های غرب درباره خویشتنداری، "نه" گفتند و با قاطعیت در کنار فرماندهان میدان ایستادند. 🔻بنابراین، کمتر از دو هفته بعد (۲۵ فروردین) عملیات انتقامی وعده صادق به اجرا درآمد و چند پایگاه مهم نظامی و جاسوسی اسرائیل با چهار صد پهپاد و موشک در هم کوبیده شد. جهان هم به صورت آنلاین، این اقتدار را که با عبور از سامانه های های راداری و پدافندی دشمنان انجام شد، به چشم دید. 🔻رئیس دفتر سیاسی حماس، میهمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری آفای پزشکیان، چند ساعت بعد از مراسم (بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) ترور شد. این جنایت تروریستی اسرائیل، هم تعرض به امنیت ملی کشورمان بود و هم میهمان کشی. رئیس جمهور خیلی متاثر شد و حق هم داشت. 🔹خونخواهی میهمان شهید، حق و مسئولیت ذاتی جمهوری اسلامی ایران است، اما ادای این تعهد حقوقی و عقلانیِ بازدارنده، دو ماه به تاخیر افتاد. این تاخیر، به رژیم صهیونیستی فرصت و جرئت داد تا دور تازه ای از جنایات تروریستی را این بار در لبنان مرتکب شود. 🔻چرا مجازات اسرائیل به تاخیر افتاد؟ به خاطر دو انگاره غلط: اولی، همان که یک هفته قبل بر زبان آقای عراقچی هم جاری شد: "رژیم اسرائیل در غزه در باتلاق گرفتار شده و تصور می کنند با گسترش میدان جنگ می تواند از بن بست خارج شوند. ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آنها نخواهیم افتاد. حرکات آنها از سر استیصال است". 🔹تکرار این ادبیات طی چند ماه گذشته (و در ادوار دیگر) از سوی برخی سیاسیون، امر را بر دشمن صهیونیست مشتبه کرد. 🔻اما فریب روانی و تله گذاری محاسباتی دشمن، ضلع دومی هم داشتِ. آقای پزشکیان دیروز در جلسه دولت خبر داد: "ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماما دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد". 🔻آقای ظریف "معاون راهبردی رئیس جمهور" هم سه شنبه گذشته در گفت و گو با شبکه با NBC.NEWS خبر داده بود: "بعد از ترور شهید هنیه، جامعه جهانی [آمریکا و برخی دولت های اروپایی] از ما خواست برای پایان دادن به جنگ غزه خویشتنداری کنیم، اما وعده آتش‌بس محقق نشد". 💢ادامه دارد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir