آیه ۹ سوره #احقاف ( صفحه ۵۰۳)
قُلْ مَا كُنْتُ بِدْعًا مِنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ
بگو: «من پیامبر نوظهوری نیستم؛ و نمیدانم با من و شما چه خواهد شد؛ من تنها از آنچه بر من وحی میشود پیروی میکنم، و جز بیمدهنده آشکاری نیستم!»
🟤 تعبیر «ما کنت بدعًا من الرسل» بدین معنا است که رسالت پیامبر اسلام(ص)، بدعت و امرى بى سابقه نیست که پذیرش و درک آن، براى مردم دشوار باشد.(«بِدع» به معناى پدیده نوظهور و بىسابقه است.)
🟠 کافران در برابر پیامبر(ص) و قرآن موضع مى گرفتند و از مسأله رسالت آن حضرت و نزول قرآن، اظهار شگفتى مى کردند. پیامبر(ص) در مقابل این استبعاد، اظهار مى دارد که برنامه وى و محتواى آن، همان برنامه پیامبران پیشین و پیام کتاب هاى آسمانى است و امرى تازه نیست تا مورد استبعاد قرار گیرد.
🟤 در ضمن ، هماهنگى محتواى قرآن با تعالیم پیامبران پیشین، گواه آسمانى بودن آن و حقانیت رسالت پیامبر(ص)است .
خداوند، در این آیه از یک سو رسالت پیامبر(ص) را تأیید کرده و از سوى دیگر بیان داشته است که پیامبر ممکن است، حتى از سرنوشت شخص خویش بى اطلاع باشد؛ زیرا او تنها پیامدار انذارهاى خداوند است و این منصب مستلزم اطلاع وى بر همه حقایق نیست.
🟠 «مَآ أَدْرِی مَا یُفْعَلُ بِی وَ لا بِکُمْ»: این بخش از آیه بیانگر بشریّت پیغمبر است، و او بندهای از بندگان است و غیب نمیداند، و مالک نفع و ضرری برای خود و برای دیگران نمیباشد جز بدان اندازه که خدا بخواهد
🟤 از لحن پاسخ موجود در آیه شریفه، مى توان نوع درخواست ها و انتظارهاى کافران را شناخت. آنها براى پیامبر(ص) ویژگى هایى را یاد مى کردند که رسولان پیشین واجد آن ویژگى نبودند. قرآن در پاسخ آنان مى گوید:
پیامبراکرم(ص) فردى است چون سایر رسولان و انتظارهایى که کافران از او دارند، از دایره رسالت بیرون است!
پیامبراکرم(ص)، تنها متکى به وحى و پیرو رهنمودهاى خداوند است و مسؤولیت اصلى پیامبراکرم(ص)، انذار مردم با بیانى واضح و روشن میباشد، تا همگان بدانند پيامبر نيز بنده اى از بندگان خداست ؛ عـلم و قـدرت او نـيـز مـحـدود اسـت بـه آنـچـه خـدا مـى خـواهد، 👈🏻علم و قدرت مطلق تنها از آن پروردگار است !
اينها واقعيتهائى است كه مى بايست مردم بدانند تا به ايرادهاى نابجا پايان دهند.
🟠 پس بنابر این آيه مورد بحث نفى «علم غيب مطلق» مـى كـنـد، نـه «مطلق علم غيب»!
به تعبير ديگر اين آيه نفى علم غيب 👈🏻استقلالى مى كند.
🟤 وصف «مبین» هم ، تأکید بر اهمیت روشنى بیان در مقام انذار خلق است. در حقیقت این آیه گزارشى است از شیوه تبلیغ و انذار پیامبر(ص)، تا رهنمودى براى تمامى مبلغان دینى باشد.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
قسمتی از آیه ۱۰ سوره احقاف( ص ۵۰۳)
🍃🌸 گرچه در این آیه، فعل «لایهدى» به خداوند نسبت داده شده است؛ اما از آن جا که کفر و استکبار عمل اختیارى انسان است ، برخوردارى از هدایت الهى و یا محروم ماندن از آن، معلول تلاش و عملکرد خود انسان است.
#ظلم در اصل به معنی ناقص کردن، کم کردن یا نادیده گرفتن حق و یا گذاشتن چیزی در غیر جای خودش است.
وقتی توجه کنیم به این که معنای هدایت عبارت است از حرکت روشن بینانه انسان در مسیر قوانین عالی هستی، تضاد آن را با ظلم و ستم، که انحراف از مسیر مزبور است، به خوبی درمی یابیم.
بنابراین، فرد یا گروه ظالم، خود را از مجرای هدایت برکنار نموده است.🌸🍃
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
شرح و درسهایی که از آیه ۱۵ سوره #احقاف ( ص ۵۰۴) میگیریم ، در دوقسمت است ؛
قسمت اول:
وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصَالُهُ ثَلاَثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَ وَ عَلَى وَالِدَيَ وَ أَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْکَ وَ إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
و انسان را درباره پدر و مادرش به نیکی سفارش کردیم. مادرش او را با تحمل رنج و زحمت باردار شد و با رنج و زحمت او را زایید. و دوران بارداری و باز گرفتنش از شیر سی ماه است، تا زمانی که به رشد و نیرومندی خود و به چهل سالگی برسد، گوید: پروردگارا! به من الهام کن تا نعمتت را که بر من و پدر و مادرم عطا کرده ای سپاس گزارم، و کار شایسته ای که آن را می پسندی انجام دهم و ذریه و نسل مرا برای من صالح و شایسته گردان که من به سوی تو بازگشتم و به یقین از تسلیم شدگان [به فرمان ها و احکام] توام.
🔴«وَصَّیْنَا»: سفارش کردیم. در اینجا مفهوم 👈🏻امری دارد و معنی چنین میشود: دستور مؤکّد میدهیم.
ماضى آمدن واژه «وصّینا» و نیز اطلاق و شمول واژه «الإنسان»، مى رساند که این فرمان مخصوص نسل یا امتى نیست، بلکه 👈🏻مطلق انسان ها مأمور به آن بوده و هستند.
در قرآن، پنج بار كلمه «وصّینا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدین است.(عنكبوت، آیه۸ ، لقمان، آیه۱۴ و همین آیه.)
🟣 «إِحْسَاناً»: مفعول مطلق فعل محذوفیست و تقدیر چنین است: وَ وَصَّیْنَا الإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ أَن یُحْسِنَ اِحْسَاناً.
در واژه «إحساناً»، نوعى خدمت فزون تر از حد ضرورت نهفته است. به علاوه، تنوین «إحساناً» بر بزرگى و تفخیم دلالت دارد.
احسان به والدین، از جایگاه ویژهاى نزد خداوند برخوردار است.
🔴 «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً»: مادرش او را با ناراحتی و مشقّت حمل کرده است. (این که قرآن در اینجا تنها از ناراحتیهای مادر سخن به میان آورده و سخنی از پدر در میان نیست، بدان خاطر است که مادر سهم بیشتری در تحمّل مشکلات فرزند دارد.) واژه (کُرْهاً) حال (أُمُّ) است.
«كُرْه» به معناى سختى درونى و «كَرْه»، سختى از بیرون است.(مفردات راغب)
🟣 «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً»: در حالی که حمل او و از شیر بازگرفتن او روی هم سی ماه است. این بخش با توجّه به آیه سوره بقره بیانگر این حکم است که 👈🏻حدّاقلّ حمل شش ماه است و با موازین علم پزشکی هم سازگار است
«فِصَال»: از شیر بازگرفتن .
🔴 در این آیه به دوران جنینى و نوزادى انسان تا سن چهل سالگى اشاره شده و این سنّ، اوج كمال جسمى انسان شمرده شده است. «بلغ أشدّه و بلغ أربعین سنة»
«أَوْزِعْنی»: توفیقم ده. به من الهام کن. شور و شوق آن را در من به وجود آور .
🟣 شكر الهى، به استمداد و توفیق خداوند نیاز دارد. «أوزعنى أن اشكر نعمتك»
بخشى از نعمتهاى انسان، به واسطه والدین و نیاكان است. «انعمت علىّ و على والدىّ»
شکر نعمت هاى الهى، نمود بارز عمل صالح و زمینه رضایت اوست
🔴 «أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی»: فرزندانم را شایسته و نیکو گردان، و نیک بودن و خوب بودن را در میان دودمانم تداوم بخش.
«إِنِّي تُبْتُ إِلَيْکَ » در برابر ناسپاسىها ، نسبت به خدا و والدین ، باید توبه و جبران كرد.
«إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ » تسلیم فرمان خدا زیستن و مسلمان مردن، دعاى پاكان و صالحان است. 🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
درسهایی که از آیه ۱۵ سوره احقاف می آموزیم : (قسمت دوم)
🔴 سفارش خداوند نسبت به ارج و مقام والدین، بیانگر این حقیقت است که اسلام دینى محدود به ابعاد عبادى و فردى نیست، بلکه به تمامى ابعاد حیات انسان توجه دارد؛ از جمله تقویت عواطف انسانى که نهایتاً به تحکیم بنیاد خانواده و جامعه منتهى مى شود.
🟣 نقش اساسى که دوران جنینى و شیرخوارگى، در رشد و بلوغ فرزند دارد (آمدن «بلغ أشدّه» - در پى «و حمله و فصاله» - بیانگر ارتباط میان این دو مقطع باشد.)
از این که «چهل سالگى» اختصاص به ذکر یافته است، نقش ویژه آن در رشد و کمال انسان استفاده مى شود.
🔴 خداوند سن چهل سالگى را به عنوان مرحله کمال و توجه به نعمت ها و تلاش براى تزکیه معرفى کرده است. از این مطلب استفاده مى شود که انسان، تا قبل از رسیدن به چهل سالگى - به دلیل جوانى و خامى - چه بسا گرفتار غفلت شود، ولى چون از چهل سالگى گذشت، دیگر مجالى براى توجیه نخواهد داشت.
🟣 تعبیر «أربعین سنة» ناظر به بلوغ عقلى است، چه این که «بلغ أشدّه» مى تواند اشاره به بلوغ جسمى داشته باشد. بنابراین آنچه بر سن چهل سالگى انسان در آیه مترتب شده، از کمال عقلى نشأت یافته است.
🔴 گرچه نعمت هاى عطا شده به والدین را، باید خود آنان سپاسگزار باشند، اما خداوند در برنامه فرزند صالح، شکرگزارى از ناحیه پدر و مادر را نیز یاد کرده است. بنابراین سپاس او به منزله سپاسگزارى آنها است.
🟣 جمله «ترضاه» قید توضیحى براى «صالحاً» مى باشد و خداوند این صلاح جویى را به عنوان آرمان انسان کامل یاد کرده است.
🔴 از تقدم شکر بر عمل صالح، استفاده میشود که روحیه ی شکرگزارى به درگاه خداوند، اساس گرایش انسان به عمل صالح و جلب رضاى او میباشد.
تعبیر «لى» در « اصلح لی» اشاره به منافعى دارد که از ناحیه صلاح فرزند و نسل، شامل حال والدین او مى شود.
دعا براى والدین و فرزندان و نسل و دلسوزى براى آنها، امرى اصیل و پذیرفته شده در بینش الهى است.
🟣 سن چهل سالگى، مقتضى گرایش انسان به توبه و تسلیم در برابر پروردگار است.
«إنّى» بیانگر نوعى تعلیل است؛ یعنى، پروردگارا! مرا در راستاى شکر و صلاح یارى ده ، زیرا من تائب و تسلیم درگاهِ تو هستم.
و این تعبیر مى نمایاند که توبه و تسلیم، داراى تأثیر ویژه در استجابت دعا است.
و همچنین ، توبه راستین در پى دارنده تسلیم انسان در برابر پروردگار است.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه٢٠ سوره #احقاف ( صفحه ۵۰۴)
وَيَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ
آن روز که کافران را بر آتش عرضه میکنند (به آنها گفته میشود:) از طیّبات و لذائذ در زندگی دنیا خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید؛ اما امروز عذاب ذلّتبار بخاطر استکباری که در زمین بناحق کردید و بخاطر گناهانی که انجام میدادید؛ جزای شما خواهد بود!
🔵 از دست دادن امكانات و نعمتها و حسرت خوردن بر آنها، از لحظه مرگ آغاز میشود.
حضرت على عليه السلام درباره چگونگى جان دادن مى فرمايد: انسان در آخرين لحظات زندگى فكر مى كند كه با عمرش چه كرده و چگونه روزگار گذرانيده است. «يفكّر فيم افنى عمره و فيم اذهب دهره»(خطبه۱۰۹نهج البلاغه)
⚫️ در قرآن، آياتى اين حالت را ترسيم مىكند و مى فرمايد: انسان به هنگام مرگ مى گويد: «ما اغنى عنّى ماليه . هلك عنّى سلطانيه»(۲۸-۲۹الحاقه) ثروتم براى من مفيد واقع نشد، توان و قدرتم از دست رفت.
در اين آيه نيز به انسانها گفته مى شود: طيّبات را از دست داديد و ذخيره اى نكرديد.
🔵 در قيامت، گاهى مجرمان بر دوزخ عرضه مى شوند،👈🏻 «يعرض الّذين كفروا على النّار» و گاهى دوزخ را بر آنان عرضه مى كنند. 👈🏻«و عرضنا جهنم يومئذ للكافرين»(۱۰۰کهف)و در مرحله اى ديگر مجرمان را در آن پرتاب مى كنند. 👈🏻«خذوه فغلّوه ثمّ الجحيم صلّوه»(۳۰الحاقه)
⚫️ بطور کلی معنای آيه اين است كه :
پس امروز شما سزايتان عذابی است كه در آن خواری و ذلت است ، و خواری آن در مقابل آن استكباری است كه در دنيا میكرديد ، و زير بار حق نمیرفتيد ، (یعنی گناهان اعتقادی) و همچنین عذابی در مقابل فسق و اعراض از طاعاتتان است .(یعنی گناهان عملی)
🔵 بنابراین میفهمیم که هدر دادن امکانات زندگى در مسیر خوش گذرانى، در پى دارنده عذاب ذلّت بار اخرویست و بى اعتقادى به معاد، گرایش دهنده انسان به لذّت جویى هر چه بیشتر از امکانات دنیایىست.🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۶ سوره #احقاف ( ص۵۰۵)
وَلَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فِيمَا إِنْ مَكَّنَّاكُمْ فِيهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُمْ مِنْ شَيْءٍ إِذْ كَانُوا يَجْحَدُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ
و به راستی به آنان در چیزهایی تمکن داده بودیم که شما را آن تمکن نداده بودیم، و برای آنان گوشها و چشمها و دلها آفریده بودیم، اما گوشها و چشمها و دلهایشان سودی به حالشان نداد، چرا که آیات الهی را انکار میکردند و آنچه ریشخندش میکردند، ایشان را فروگرفت
🟢 اين آیه كفار مكه را با نتيجه گيرى از داستان قوم عاد نصيحت مى كند.ولی خطابى است بـه هـمـهٔ انـسـانـهـاى مـغـرور و ظـالم و لجـوج در طول همه قرون و اعصار.
🟡 می فرماید ؛ آن اقوام از نظر تمكن در وضعى بودند كه شما نيستيد، و نيز به وسـائل درك و تـشخيص و همه انحاء حيله كه هر انسانى براى دفع ناملايمات و پرهيز از حـوادث مـهـلك و خانمان بر انداز متوسل به آنها مى شود، مجهز بودند ولى نه آن مكنت ها و نـه آن وسـائل درك و تـشـخـيـص و نـه آن حيله ها، هيچ يك دردى از آنان را دوا نكرد، با اين حـال اگـر شـمـا به جرم انكار آيات خدا گرفتار آن حوادث شويد، چه داريد كه از عذاب خدا ايمنتان دهد؟!.
🟢 آنـهـا هـم مـجـهـز بـه وسـائل مـادى بـودنـد، و هـم وسائل درك حقيقت ، اما چـون از طـريـق لجـاجـت و استكبار با آيات الهى برخورد مى كردند، و سخنان پيامبران را مورد سخريه قرار مى دادند، نور حق به قلوب آنها نفوذ نكرد.
و هـمـيـن كـبـر و غـرور و دشـمـنـى بـا حـق سـبـب شـد كـه از وسـائل و ابـزار هـدايـت و شـنـاخـت هـمـچـون چـشـم و گـوش و عـقل نتوانند بهره گيرند و راه نجات را بازيابند، و عاقبت به سرنوشت شومى گرفتار شدند.
🟡 جـائى كـه آنـهـا بـا آنـهـمـه قـدرت و امكانات كارى از پيش نبردند و پيكرهاى بيجانشان هـمـچـون پـر كـاه بـر امـواج تـنـدبـاد قـرار گـرفـت ، و بـا كمال حقارت به هر سو پرتاب شدند، شما كه از آنها ضعيفترید!.
🟢 بـراى خـداونـد مـشكل نيست كه شما را نيز به جرم اعمالتان به سختترين عذاب گرفتار كند، و عوامل حياتتان را عامل مرگ و نابوديتان سازد.
🟡 ما اولين انسانهائى نيستيم كه قدم روى زمين گـذارده ايـم ، قبل از ما اقوام بسيار ديگرى زندگى مى كردند كه داراى امكانات و قدرت زيـادى بـودنـد..
چـه خـوب اسـت از تاريخ آنها آئينه عبرتى بسازيم و آينده و سرنوشت خويش را در آن تماشا كنيم .🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۲۹- ۳۲ سوره #احقاف(صفحه ۵۰۶)
🟤 آنچه از آیات این صفحه اسـتـفـاده مـى شـود ايـن اسـت كـه #جن ها مـوجـوداتـى عـاقل و صاحب شعورند، و مكلف به تكليفهاى الهى ، و داراى دو گروه مؤ من و كافرند، و آگاهى كافى از دعوتهاى الهى دارند.
🔴 قرآن مى گوید: موجود صاحب شعور و اراده تنها انسان نیست، بلكه موجود دیگرى مثل جنّ، با داشتن همان شرایط، توان بیشترى دارد.
شاید در این آیه تعریضى به انسان هاى مشرك و منحرف باشد كه خود را عقل كل مى دانند كه اگر شما با شنیدن این همه آیات ایمان نیاوردید، امّا جنّیان با شنیدن چند آیه، هم ایمان آوردند و هم مبلّغ آن شدند.
🟤 مـسـاءله جـالب در اين آيات، روشى است كه آنها براى تبليغ اسلام در ميان قوم خود در پيش گرفتند.
آنـها پس از حضور در محضر پيامبر (ص ) و شنيدن آيات قرآن ، و پـى بـردن بـه مـحـتـواى آن ، بـه سـرعت به سراغ طائفه خود آمدند و به تبليغ پرداختند.
🔴 آنـهـا نـخـسـت از حـقـانـيـت قـرآن سـخـن گـفـتـنـد، و بـا سـه دليـل ايـن مـطـلب را اثـبـات كـردنـد، سـپـس بـه تشويق قوم خود پرداخته ، نجات و رهائى از چـنگال عذاب آخرت را در سايه ايمان به اين كتاب آسمانى به آنها بشارت دادند، كه هم تـاءكـيـدى بـود بـر مـسـاءله مـعـاد و هـم تـوجـهـى بـه ارزشـهـاى اصيل آخرت در برابر ارزشهاى ناپايدار دنيا.
در سـومـيـن مـرحـله خـطـرات تـرك ايـمـان را به آنها گوشزد كردند، و هشدارى تواءم با اسـتـدلال و دلسـوزى بـه آنـهـا دادنـد، و سـرانـجـام انـحـراف از اين مسير را كه ضلال مبين و گمراهى آشكار است گوشزد كردند.
🟤 اين شيوه تبليغ شيوه اى است مؤ ثر براى هر كس و هر گروه .
از آيات فوق و همچنين از آيات سوره جن به خـوبى برمى آيد كه اين گروه از طائفه جن تنها با شنيدن آيات قرآن مجذوب آن شدند، و هيچ نشانه اى بر اينكه آنها تقاضاى معجزه ديگرى از پيامبر اسلام (ص ) كرده باشند در دست نيست.
🔴 آنـهـا هـمـيـن انـدازه را كه قرآن مجيد هماهنگ با نشانه هاى كتب پيشين است ، و از سوى ديگر دعوت به حق مى كند، و از سوى سوم برنامه ريزى عملى آن بر صراط مستقيم است ، براى حقانيت آن كافى دانسته اند.
و بـه راسـتـى مـطـلب هـمـيـن اسـت كـه بـررسـى مـحـتـواى قـرآن مـا را از هـر گـونـه دليل ديگر بى نياز مى كند.
🟤 آشنایى با قرآن، بینش و افق دید خردمندان را باز و وسیع مى كند.
كـتـابـى كـه از سـوى انـسـانـى درس نـخـوانـده ، و در مـحـيـطـى مـمـلو از جـهـل و خـرافـات عرضه شده ، داراى چنين محتوائى بلند، معارف و عقائدى پاك ، توحيدى خـالص ، قـوانـيـنـى مـحـكـم و مـنـسـجـم ، استدلالهائى قوى و نيرومند، برنامه هائى متين و سـازنـده ، و مـواعـظ و انـدرزهـائى روشنگر و عالى باشد آن هم با چنين جاذبه نيرومند و زيـبـائى خيره كننده ، خود بهترين دليل بر حقانيت اين كتاب آسمانى است كه (آفتاب آمد دليل آفتاب ).
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#احقاف
#تدبر
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴مدعیان اصلاحات بخوانند/ پزشکیان: اشتباه است فکر کنیم کسی از بیرون مشکلات را حل میکند
♦️رئیسجمهور اظهار داشت: سیاستمداران و روشنفکران هم رفع مشکلات و هم ایجاد مشکلات استان به دستشان است. اگر فکر میکنید کسی از بیرون بیاید و مشکلاتمان را حل کند سخت در اشتباه هستید. دشمنان منتظرند ما با هم دعوا کنیم تا دیگر چیزی از کشور نماند.
♦️رئیسجمهور در بخشی از این نشست افزود: اینکه تصور کنیم نجات از خارج میآید، خیال خامی است. حتی کسانی که دلشان میخواهد ما را نابود کنند، منتظرند که ما درگیر اختلافات شویم. هیچکدام از آنهایی که به فکر سرنوشت ما هستند، نباید از خارج کشور باشند. ما باید تلاش کنیم که مشکلات خود را از درون حل کنیم، و گرنه دشمنان از هر فرصتی برای وارد کردن ضربه به ما استفاده خواهند کرد.
♦️به نظر میرسد مخاطب اصلی این سخن و موضع درست و اصولی رئیسجمهور محترم بیش از هرکسی مشاورین و اطرافیان غربگرای وی همچون محمد جواد ظریف و علی عبدالعلی زاده و فعالین و رسانههای مدعی اصلاحات هستند که در طی ماههای اخیر از ارسال هر سیگنالی برای مذاکره با آمریکا و دولت جدید آن فروگذار نکرده و علاوهبر تکرار روش اشتباه و خطرناک خود در ضعیف نشان دادن کشور، در آخرین اقدام دست به سفیدشویی ترامپ نیز زدهاند.
♦️رئیسجمهور در ادامه صحبتهای خود به مشکلات موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: در انتخابات، دعوای ما در این جریانها بر سر حرفی بود که هیچکدام از ما بهدرستی درک نکردیم. هیچکدام از ما نباید خود را برتر از دیگران بدانیم، چرا که همه ما بخشهایی از یک مجموعه بزرگ هستیم و نباید برای حل مشکلات، بهجای همدلی و همکاری، به دنبال تضاد و تفرقه باشیم. اگر فکر میکنیم که خود را برتر از دیگران میبینیم، باید بدانیم که این تفکر بهجای پیشرفت، تنها موجب پسرفت خواهد شد و مشکلات را پیچیدهتر خواهد کرد.
ادامه
👇👇
https://kayhan.ir/001HD8
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⁉️ ظریف چه فاجعهای به بار آورده که ناچار از مذاکره دوباره است؟!
♦️کلمات، ناتوان از بازگو کردن عمق فاجعهای هستند که آقای ظریف در نگارش نامتوازن برجام به ضرر ایران مرتکب شده است. اکنون در حالی که او در حال عبور از جنازه برجام (حقوق پایمال شده ایران در توافق هستهای) و التماس مذاکره دوباره از آمریکا و اروپاست، طرفهای اروپایی و حتی تیم ترامپ، ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تعبیه شده در بطن «توافق مُرده» تهدید میکنند!
🔸پس از تهدید مقامات انگلیسی و فرانسوی و آلمانی به احتمال استفاده از مکانیسم ماشه، حالا نماینده ترامپ در سازمان ملل هم ایران را با همین دستاویز تهدید کرده است!
«الیس استفانیک» در جلسه استماع سنا برای تصدی نمایندگی دولت ترامپ در سازمان ملل گفت: مکانیسم ماشه، یک ابزار مهم برای رئیسجمهور ترامپ علیه ایران است.
🔻سخنان وقیحانه گزینه ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، در حالی مطرح شده که دولت قبلی او با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، از برجام خارج شد و اقدام به نقض تعهد دولت آمریکا در قبال ایران کرد.
🔸یادآور میشود ساز و کار اسنپ بک یا همان ماشه در متن برجام، به طرف مقابل ایران این اجازه را میدهد که به صرف بهانهجویی بتواند تحریمهای جمع شده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را یکجا و بدون نیاز به جلب نظر دیگر اعضای شورای امنیت برگرداند!
🔸طبق مکانیسم ماشه، اگر یکی از طرفها به این جمعبندی برسد که طرف دیگر به تعهداتش پایبند نیست، میتواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. اگر در بازه زمانی ۳۵ روزه، موضوع شکایت آنگونه که شاکی میخواهد حل و بررسی نشود، شاکی میتواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و شورای امنیت را مطلع کند. پس از آن، شورای ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریمها یا بازگرداندن آنها، قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورا نتواند قطعنامهای صادر کند، تمام تحریمهای قبل از برجام، به طور خودکار بازمیگردند و قابل وتو از سوی اعضای دائمی شورا (چین و روسیه) نیست بلکه «عدم بازگشت تحریمها» قابلیت وتو دارد.
🔸گفتنی است همزمان با سخنان نماینده ترامپ در سازمان ملل، گروسی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: برجام دیگر کارآمد نیست و باید به فکر جایگزینی برای آن باشیم.
🔸بالا آمدن افتضاح آقای ظریف در تدوین خسارتبار برجام، در حالی است که او بیاعتنا به عهدشکنی وقاحتآمیز طرف آمریکایی، پالسهای منفعلانه برای مذاکره با ترامپ میفرستد. ظریف در این بازی حقارتآمیز حتی به یاد نمیآورد که پس از پایمال شدن توافق برجام توسط ترامپ گفته بود:
🔻با ترامپ مگه میشه مذاکره کرد؟ روی کلمه به کلمه برجام ساعتها مذاکره شده، بعد آقای ترامپ میاد یه لحظه یه چیزی امضا میکنه میگه همش باطل! این آیا جز یک نمایش تبلیغاتی هست؟ شما اصلاً نشون بدید مذاکره با شما ارزش وقت آدم رو داره؟!».
👇👇
https://kayhan.ir/001HDb
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 پزشکیان «بیل» را برداشت؛ هوادارانش «ماله» را!
♦️رئیس جمهور در قسمتی از سفر خود به خوزستان در یک ساختمان در حال ساخت حضور یافت و با دست گرفتن «بیل» و ریخت «ملات» تلاش کرد کمک کوچکی به احداث این بنا کرده و تصویری نمادین برای تکریم کارگران خلق کند؛ اقدامی که قابل قبول و پسندیده است.
♦️اما همین «بیل» به دست شدن آقای پزشکیان هواداران او را به تکاپو انداخته است! آنها که تا دیروز اقداماتی از این دست را تخطئه کرده و شهید رئیسی و یا رئسای جمهور پیشین را به خاطر انجام اقدامی مشابه «پوپولیست» خوانده بودند؛ اکنون «ماله» به دست گرفته و سعی کرده اند برای این اقدام رئیس جمهور «فلسفه بافی» کنند!
♦️جالب ترین نمونه آن یادداشت روزنامه «سازندگی» است. این روزنامه که پیشتر اقدامات مردمی شهید رئیسی را با تیتر «بازتولید پوپولیسم» تخطئه کرده بود حالا به قلم سردبیرش سعی کرده تناقض موجود در رویکرد خود را رفع و رجوع کند.
♦️اما آقای سردبیر دیگر کمی بیش از حد متعارف قلم فرسایی کرده و برای این اقدام خداپسندانه ساده اینطور فلسفه بافی کرده است: «پیام پوشیدن لباس کارگری پزشکیان، «سازندگی» است. به عبارتی بیایید با هم این کشور را بسازیم. او حتی به دیگر مدیرانی که نظارهگر رفتار او هستند، نهیب میزند؛ چرا نگاه میکنید؟ دست به کار شوید. پس پزشکیان نهتنها پوپولیست نیست، بلکه وجهی از پراگماتسیم را بهعنوان تنها راه موجود نشان داد: عملگرایی به جای عوامگرایی.»
♦️اگر امروز مسعود پزشکیان یادداشت روزنامه سازندگی را خوانده باشد؛ حتما تعجب خواهد کرد که سردبیر این روزنامه از یک «بیل به دست» شدن ساده چنین چیزی را بیرون کشیده است!
♦️یکی دیگر از چهره های جریان مدعی اصلاح طلبی نیز برای رفع و رجوع مواضع پیشن جریان متبوع خود که در تناقض با این اقدام رئیس جمهور است گفته: «به گمانم کارگری وی در راستای مرام ایشان است که میخواهد همانی باشد که بود. نمیخواهد وقتی که ردای ریاست جمهوری بر تن کرد، از قالب مردمی خود خارج شود.»
♦️لازم به ذکر است «سلوک مردمی» ویژگی مثبتی است که باید در میان همه مسئولان باشد. تخطئه این رویکرد توسط جریان های غربگرا در دولت های گذشته مانند دولت شهید رئیسی، اشرافیت و مردم گریزی آنان را نشان می داد و «فلسفه بافی» امروزشان برای این اقدام ساده نیز تزویر و بی صداقتی آنها را در مواجهه با یک اتفاق واحد از جانب دو فرد متفاوت نشان می دهد!
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 سفارتخانه برقخوار شناسایی شد
♦️بر اساس تصویر قبضی که در فضای مجازی منتشر شده، مصرف برق سفارت هلند در ماههای آذر و دی بهاندازه یک کوچه با ۱۵۰ خانه برآورد شده است.
🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
?فقط یک سئوال؟
این صحنه مبادله چهار اسیر صهیونی، صحنهای حیرتانگیز و تحقیرآمیز برای صهیونیسم جهانی و ناتو و آمریکاست: اسرائیل در غزه ورشکسته شده است!
اسرائیل بعد ۴۷۰شبانهروز شخمزدن غزه_مقاوم با انواع موشکها_بمبهای آمریکایی و ناتو و قتلعام دههاهزار زن و کودک مظلوم فلسطینی، حتی محل اسیران خودش را نیافت؛ چه رسد به آزادکردن آنها! در نهایت، آنها با حماس پیروز و مقتدر، آتشبس را پذیرفتند تا با آزادی گروگانهای فلسطینی، چهار اسیر اسرائیلی آزاد شوند!
۱- حماس در بنر پشتسر اسراء با اقتدار نوشته: #طوفان_الاقصی
۲- نیروهای قسام که در دو طرف اسراء ایستادهاند، سلاح تاور اسرائیلی را که از ارتش اسرائیل به غنیمت گرفتهاند، بر دوش دارند!
۳- در بنر پایینی با زبان عبری نوشتهاند: صهیونیزم هرگزپیروز نخواهد شد!
امام خامنهای، ۱۸مهر۱۴۰۲ روز چهارم طوفانالاقصی:
✅در این قضیه ۱۵مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است.این زلزله ویرانگر توانسته،بعضی از سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدیدبنای آن سازهها،به این آسانی امکانپذیر نیست.
ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را میبوسیم!
عزم جوانان شجاع فلسطینی، عزم از جانگذشتگان فلسطینی،استوارتر میشود. امروز فلسطینیها بیدارند، جوانها بیدارند، طراحان فلسطینی با مهارت کامل، مشغول کارند!
س⁉️
امام خامنهای چگونه پیروزی امروز فلسطینیان و شکست اسرائیل را میدیدند؟!
✍محمدعلی رامین
🆔@emamsadegh_ir