eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
12.4هزار ویدیو
667 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | حُسن متون شیعی، برانگیختن احساسات در کنار عمق معرفتی است 🔺 بیانات امروز رهبر انقلاب در 🆔@emamsadegh_ir
🌸مادری و بالاترین شیرینی زندگی علامه مصباح یزدی(ره): 🔸️امروز در جوامع غربی در اثر برخی آلودگی‎ها این محبت فطری زنان به فرزند، کم شده و در حال سرایت به بعضی جوامع دیگر هم می باشد؛ دیگر دلشان نمی‎خواهد زحمت بچه داری را تحمل کنند، می‎خواهند آزاد باشند. تازه در سی-چهل سالگی حالا شاید یک فرزندی هم پیدا کردند [و به همین کفایت می کنند.] غافل از اینکه بالاترین شیرینی زندگی، در سایه داشتن فرزند و بالاترین ثوابها در اثر تربیت فرزند برای انسان پیدا می‎شود. ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ 📱 @mesbahyazdi_ir 🆔@emamsadegh_ir
📩 آهنگ اگر لفظ هم نداشته باشد، معنا دارد و معنا را منتقل میکند / من اصرار دارم این را توجه کنید و مراقب باشید در شعر و مداحی و سینه‌زنی از آهنگ ترانه‌های نامناسب استفاده نکنید 🔻 رهبر انقلاب: آهنگ مفهوم دارد و معنا را منتقل میکند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید لفظ هم نداشته باشد -مثلاً بعضی‌ها با حنجره‌شان آهنگ تولید میکنند یا بعضی با این وسائل و سازها آهنگ ایجاد میکنند،‌ زبان هم ندارد- اما معنا دارد و معنایی را منتقل میکند. آهنگ اینجوری است دیگر. یک آهنگ هست که شجاعت را القاء میکند. این آهنگی که ایشان میخواند: «ای لشکر صاحب‌الزمان آماده باش آماده باش». اگر این کلمه را هم نخوانند این لحن، لحن آماده‌سازی است. یک آهنگ هم هست، افسردگی می‌آورد، افسرده میکند انسان را، مأیوس میکند، انسان را اینها فرق میکند. یک آهنگ هم هست انسان را به گناه میکشاند؛ خیلی از آهنگها که در ترانه‌های مربوط به دستگاه‌های موسیقی، قبلاً اینها را تنظیم کرده بودند از این قبیل بود. این دستگاه‌های موسیقی معروف هر کدام یک آهنگی دارد، یک ترانه‌ای قبلش دارد. که این ترانه،‌ آهنگ را القاء میکند به آن خواننده. این ترانه‌ها اغلب ترانه‌های نامناسب است، مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم،‌مدّاحی‌ای که میکنیم، چه آن جایی که مصیبت میخوانیم، چه آن جایی که سینه میزنیم، چه آن جایی که مدح میخوانیم، مواظب باشیم با اینها مخلوط نشود. این چیز مهمی است من اصرار دارم این را توجه کنید.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔@emamsadegh_ir
◼️علیرضا اکبری که اطلاعات مهمی در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، دیپلماتیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در اختیار سرویس جاسوسی انگلیس قرار داده بود. ◼️در این دو تصویر، خلاصه‌ای از سوابق و مسئولیت‌ها و خیانت‌های وی، ذکر شده است… 🆔@emamsadegh_ir
💢و باز درها بر همان پاشنه‌ها می‌چرخد!💢 🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده می‌گذرد و تقریباً نتیجه‌اش در رشد همگرایی جامعه حزب‌الهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است! 🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کرده‌اند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار می‌ورزند! 🔹تقریباً گفتگویی شکل نمی‌گیرد و رفت و برگشت‌ها، بیشتر شبیه «بیانیه‌های سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»! 🔹کسی را ندیده‌ام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام می‌دهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود می‌دانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن! 🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛ این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعه‌خواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل قابل صورت‌بندی است:👇 ➖بی‌تردید اهمال نسبت به بی‌حجابی، اشتباهی جبران‌ناپذیر است. ➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست. ➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد. ➖در برخورد با پدیده بی‌حجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایده‌ای متحجرانه است. ➖مهمترین عامل رشد بی‌حجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانه‌ی چُرت خرگوشی جریان متحجر است. ➖برخورد انتظامی و قضایی با بی‌حجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد. ➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بی‌حجابان شود. 🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بی‌حجابی را می‌توان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇 1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد. 2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعه‌ای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بی‌حجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بی‌حجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بی‌حجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است. 3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفه‌ای در قبال بی‌حجاب ندارد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهله‌ی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی می‌گذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاست‌زدگی در شعار» و «سیاست‌زدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویت‌زدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی) 4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز! ➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرت‌آفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بی‌حجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویت‌زایی انقلابی»است که هم می‌تواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم می‌کند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی.... 🆔@emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 بررسی امکان شناخت حضرت (سلام‌الله‌علیها) ✳️در بین تمام ممکنات، غیر از دو موجود، یعنی پیغمبر اکرم(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) و علی(علیه‌السلام)، کسی نمی‏تواند، نه کمّاً و نه کیفاً، عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را ادراک کند. هیچ‌کس نمی‏تواند جلالت، عظمت و فضائل او را غیر از پدر و همسرش، نه کماً و نه کیفاً، ادراک کند و این یک قانون عقلی است. لذا اشتباه نشود که منی که هیچ هستم، می‏توانم راجع به جلالت و عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیانی داشته باشم! من اصلاً نمی‏توانم ایشان را به تمامه ادراک کنم؛ چون بهرۀ وجودی‏ من،در آن حدّ و اندازه‌ای نیست که بتوانم او را با آن عظمت ادراک کنم تا بتوانم دربارۀ او چیزی بیان کنم. چون بیان، فرع بر ادراک است و کسی که ادراک کامل ندارد، ضرورتاً بیانش اگر به بهترین شکل هم باشد، ناقص خواهد بود. بله، این درست است که هر کس در حد حصّۀ وجودی خودش از آن حضرت بهره‏ای می‏برد، امّا همۀ مطلب این چیزها نیست. حالا من یک مثال می‌زنم تا مطلب روشن شود. ما خداوند را آن‌طور که هست، نمی‏توانیم ادراک کنیم؛ نمی توانیم نسبت به خداوند احاطه پیدا کنیم؛ امّا این‏طور هم نیست که اصلاً خداوند را ادراک نکنیم؛ بلکه به قدر وسعمان و به قدر حصّۀ وجودی‌مان او را درک می‌کنیم. خداوند نامتناهی است و من متناهی هستم؛ متناهی نسبت به نامتناهی نمی‏تواند احاطه پیدا کند؛ ولی هر کس به قدر حصّۀ وجودی خودش خدا را می‏فهمد و درک می‌کند. یک نفر از یک اقیانوس، به مقداری که می تواند، آب برمی‏دارد؛ امّا او که نمی‏تواند تمام اقیانوس را در ظرف خود بریزد. بنابراین نمی تواند نسبت به تمام اقیانوس احاطه پیدا کند. من این مثال را بیان کردم که بگویم عقلاً متناهی نمی‌تواند نامتناهی را به‌طور کامل درک کند؛ درست همان‌طور که جا دادن یک اقیانوس در یک ظرف کوچک محال است. حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه 🌹 حضرت علیهاالسلام، روز مادر و روز زن بر شما مبارک باد🌹 ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹🌹 🆔 @emamsadegh_ir
🌺حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) حوریه‌ای بهشتی است🌺 📝ما روایت بسیاری نسبت به بهشت و معراج پیغمبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) و خصوصیّات آن داریم امّا این روایت از ابوصلت هروی است. او کسی است که خدمت امام هشتم (علیه‌السلام) بود. ابوصلت هروی نقل می‌کند که حضرت رضا (علیه‌السلام) فرمودند: «قَالَ النَّبِيُّ (صل‌الله‌علیه‌وآله) : لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ أَخَذَ بِيَدِي جَبْرَئِيلُ» پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: وقتی مرا به سوی معراج بردند، جبرئیل دست مرا گرفت، «فَأَدْخَلَنِي الْجَنَّةَ»؛ مرا وارد بهشت کرد، «فَنَاوَلَنِي مِنْ رُطَبِهَا فَأَكَلْتُهُ»؛ از رطب بهشتی به من داد و من آن را خوردم. «فَتَحَوَّلَ ذَلِكَ نُطْفَةً»؛ همان میوه بهشتی بود که به صورت نطفه‌ای شد «فِي صُلْبِي» در صُلب من قرار گرفت. آنگاه که به زمین هبوط کردم، آن نطفه در رحم خدیجه قرار گرفت و حامله شد، «فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ» بعد دارد که حضرت فرمودند: ✳️«فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ»؛ چه زیبا است! زهرا (سلام‌الله‌علیها) حوریه‌ای به صورت انسان است. اوّل «حَوْرَاءُ» است بعد «إِنْسِيَّةٌ». یک وقت می‌گویی: «إِنْسِيَّةٌ حَوْرَاءُ»؛ یک وقت می‌گویی: «حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ». چقدر زیبا است! فرق را ببینید! به حضرت آدم گفتند از این میوه زمینی نخور، از اینجا می‌روی بیرون! خورد و از آنجا آمد بیرون. او در بهشت بود آمد بیرون، این از زمین می‌رود به بهشت. من نمی‌خواهم مقایسه کنم و فضیلت پیغمبر اکرم را بگویم، ببینید این چطور عروج می‌کند، او چطور هبوط می‌کند! هردو پیغمبرند. میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است واقعاً این‌گونه است! این عروج می‌کند؛ یعنی از زمین می‌کَند می‌رود بالا، او از بالا هبوط می‌کند. ✅بعد فرمودند: «فَكُلَّمَا»؛ هرگاه، من شائق شدم «إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ»؛ هروقت خواستم بوی بهشت را استشمام کنم، «شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ» دخترم را بو می‌کنم؛ او بوی بهشت می‌دهد. من روایات متعدّدی در این زمینه دیدم. در روایتی است که عایشه به پیغمبر اشکال ظاهری می‌کند که زهرا(سلام‌الله‌علیها)، دختر شما بزرگ شده است، شما چرا این‌قدر او می‌بوسی و می‌بویی؟ پیامبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) به او می‌گوید: برو دنبال کارت! من به معراج رفتم، من می‌فهمم بوی بهشت چیست. از او بوی بهشت می‌آید. بوی بهشت در شامّه‌ام هست. او شخصی آسمانی است که در زمین جلوه کرده است. حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه 🌹 حضرت سلام الله علیها، روز مادر و روز زن بر شما مبارک باد🌹 ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹 🌹 🆔 @emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 یک شخصیت آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت: 🔹 ایران 300 سال است که به کشوری حمله نکرده است، اما ما آمریکا با 246 سال سن، 236 سال است که در حال جنگ هستیم. تهدید واقعی جهانی برای صلح کیست؟ 🆔@emamsadegh_ir
🔰 غرب، وادی تیه است. 📢 اگر انسان به سمت خدا نرود، هفتاد سال زندگي کرده، اما اگر گزارش هفتاد سال را از او بگيرند و بگویند چه کار کردي؟ به تعبیر مرحوم علامه جعفري، خواهد گفت: من دوهزار تا مرغ خورده‌ام! در دوره مدرن دو هزار تا مرغ خورده است، اما قديمی‌ها ده تا خورده‌اند! تفاوت گزارش آنها در همين چیزهاست! آيا اين وادي تيه نيست؟ هزار سال تلاش کرديم و تمدن درست کرديم، اما حاصل تمدن چه شد؟ بيشتر مرغ خورديم! قدیمی‌ها آبِ جوی‌ها را مي‌خوردند و اينها آب آشاميدنیِ لوله‌کشي‌ها را. طيّب الله انفاسکم! 🗣 آیت‌الله : «وادي تيه يعني بني‌اسرائيل با حضرت موسي کليم همراه نشدند و به وادي تيه افتادند. چهل سال گرفتار وادي تيه شدند. صبح تا شب راه مي‌رفتند و سر جاي اول خود بودند. اگر بشر به‌سمت خداي متعال حرکت نکند هر حرکتي کند وادي تيه است. اگر انسان به سمت خدا نرود، هفتاد سال زندگي کرده، اما اگر گزارش هفتاد سال را از او بگيرند و بگویند چه کار کردي؟ به تعبیر مرحوم علامه جعفري، خواهد گفت: من دوهزار تا مرغ خورده‌ام. در دوره مدرن دو هزار تا مرغ خورده است، اما قديمي‌ها ده تا خورده‌اند! تفاوت گزارش آنها در همين چیزهاست! آيا اين وادي تيه نيست؟ هزار سال تلاش کرديم و تمدن درست کرديم، اما حاصل تمدن چه شد؟ بيشتر مرغ خورديم! طيّب الله انفاسکم! دويست نوع پنير سر سفره مي‌گذاريم و لبنيات با طعم‌هاي مختلف داريم، اما قديمي‌ها يک نوع، دو نوع یا سه نوع داشتند. آيا اين وادي تيه نيست؟ اگر انسان از امام جدا شود، در وادي تيه است، در وادي سرگرداني و حيرت است. هفتاد سال تلاش کرده، اما سر جاي اول خود است؛ اگر عقب‌تر نرود. اگر در محضر خداي متعال بخواهند با یک نگاه کلان گزارش عمر آدم را بدهند، چه چيزي داريم؟ اين جمله امام حسين(ع) يعني همين: «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك‏»؛ خدايا اگر حاصل عمر کسي رسيدن به تو نباشد چه چيزي پيدا کرده است؟ تفاوتي ندارد انسان در دوره نمرود باشد يا دوره طاغوت معاصر ما و استکبار جهاني امروز. آنها آبِ جوی‌ها را مي‌خوردند و اينها آب آشاميدنیِ لوله‌کشي‌ها را. اين همان وادي تيه است. آيا انسان تلاش کند که اين را داشته باشد و از خدا و ولی خدا جدا باشد؟ مي‌خواهم بگويم اگر مسير خدا را کنار بگذاريد، بين اين دو چه تفاوتي است؟ تيه است. اگر کسي به امام نرسيد سرنوشت او سرگرداني است. هفتاد سال تلاش کند سر جاي اول خود است؛ اصلا جلو نرفته است.» 🆔 @emamsadegh_ir