# حدیث_سی_چهارم
قَالَ امیرالمومنین علیه السلام:
لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ،
حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ،
أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه.
#نهج البلاغه حکمت ٣١٠
ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد.
در قرآن کریم آمده است:
'وَ مَن يَتَوكّل عَلى اللهِ فهو حَسبُهُ إنّ اللهَ بالِغُ أمرِه قَد جَعَلَ اللهُ لِكلّ شَىءٍ قَدراً'. (طلاق، ٣)
'كسيكه بر خدا #توكل كند خداوند او را بس است، به راستى كه خداوند به امر خود مى رسد- خواسته او از او فوت نخواهد شد- به راستى كه خداوند براى هر چيزى ميزان و مقدارى معين قرار داده است'
البته توکل نه یعنی بنشین تا خدا برساند، بنشین تا خدا درست کند، بنشین تا خدا گره را باز کند؛ نه، #توکل یعنی کار را انجام بده، نتیجه را از خدا بخواه؛ منتظر نتیجه از سوی پروردگار باش. این است معنای توکل.
#خورشید_ولایت٢
#مسابقه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
أمیرَالمؤمنین علیه السلام،
در خطبه ١٩٨ نهجالبلاغه،
درباره ی #قرآن میفرمایند:
«شِفَاءً لَا تُخْشَی أَسْقَامُهُ »
#قرآن، شفا دهنده ای است؛
که بیماری های وحشت انگیز را بزداید.
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
«اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور.»
خداوند در این آیه چهار شاخصه مؤمنان که قدرت در اختیار آنها قرار می گیرد را بیان می کند:
١.نماز
٢.زکات
۳.امر به معروف
۴.نهی از منکر
هر کدام از این چهار ویژگی یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی و نظام سازی دارد.
نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت آن نهفته است که معراج هر مؤمن و«قُربانُ کُلِّ تَقی»و وسیلهی فوز و سعادت و از همهی اعمال برتر و بالاتر است، یک جنبه اجتماعی دارد و آن
این است که یکایک مسلمانان بهوسیلهی نماز با یک مرکز واحدی در تماس میشوند. در آنِ واحد در وقت نماز، همهی مسلمانان در همهی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متّصل میکنند؛ این اتّصال همهی دلها به یک مرکز واحد، یک مسئلهی اجتماعی است، یک مسئلهی نظامساز است، معیّنکننده و شکلدهندهی هندسهی نظام اسلامی است.
جنبهی اجتماعی و نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی می داند؛ و خود را در مقابل فقرا و ضعفا، و سبیلالله مسئول می داند
امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای نیکو حرکت دهند؛چرا که «بِها تُقامُ الفَرائِض» و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از پلشتیها دور بدارند.
@emamzadehazezollah
#حدیث_سی_ وپنجم
قَالَ امیرالمومنین عليه السلام:
يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ،
أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ.
#نهج_البلاغه حکمت ٣۴1
روز اجراى عدل بر ستمگر، سخت تر است از روز ظلم كردن ستمگر بر مظلوم. امام باقر عليه السلام در حديثى مى فرمايند:
در كتاب على عليه السلام آمده است: «ثَلاثُ خِصَالٍ لا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ الْبَغْيُ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَالْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا»
سه عمل است كه صاحب آنها هرگز از دنيا نمى رود تا وبال و آثار سوء آن را ببيند: ظلم و قطع رحم و قسم دروغين كه با اينها با خدا مبارزه مى كند»
کافی ج ٢ ص ٣۴٧
باز در كافي روايت شده كه: حضرت امام زين العابدين علیه السلام وقت وفات خويش حضرت امام محمد باقر علیه السلام را به سينه چسبانيد و فرمودند:
اي پسر جان! من، وصيت مي كنم تو را به آنچه كه وصيت كرد به من، پدرم هنگامي كه وفاتش حاضر شد. و فرمود: اين وصيت را پدرم به من نموده است: «يا بُنَيَّ اِيّاكَ وَ ظُلْمَ
مَنْ لا يَجِدُ عَلَيْكَ نٰاصِراً اِلّا الله».
اي پسر جان من! بپرهيز از ظلم بر كسي كه ياوري و دادرسي ندارد مگر خدا. کافی ج ٢ ص ٣٣١
#خورشید_ولایت٢
#مسابقه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
أمیرَالمؤمنین علیه السلام،
در خطبه ١٩٨ نهجالبلاغه،
درباره ی #قرآن میفرمایند:
«عِزّاً لَا تُهْزَمُ أَنْصَارُهُ »
#قرآن، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند.
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
هدایت شده از کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
چهل حدیث از حکمت های نهج البلاغه متن مسابقه خورشید ولایت 2 (Autosaved).pdf
6.71M
متن مسابقه #خورشید_ولایت٢
چهل حدیث از حکمت های ناب نهج البلاغه
#چهل_حدیث
#خورشید_ولایت٢
#حفظ_حکمتهای_نهج_البلاغه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
#حدیث_سی_وششم
قَالَ امیرالمومنین عليه السلام:
مَاءُ وَجْهِكَ جَامِدٌ، يُقْطِرُهُ السُّؤَالُ؛
فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقطِرُهُ
#نهج_البلاغه ٣۴۶
آبروى تو چون يخى جامد است كه درخواست آن را قطره قطره آب مى كند، پس بنگر كه آن را نزد چه كسى فرو مى ريزى.
باید توجه داشت که «آبرو و اعتبار اجتماعی» یکی از داراییهایی است که خداوند متعال بین بندگان خود تقسیم میکند؛ در دین ما آبرو و عزت آنقدر اهمیت دارد که پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در خطبهی شریف حجةالوداع فرمودند:
آبروی مؤمن مانند مال و جان او و مانند خانهی کعبه، حرمت دارد و باید احترام آن رعایت شود.
یکی از راه های کسب آبرو و عزت حسن معاشرت با مردم است
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
حسن المعاشرة مع خَلقُ الله تعالی فی غیرِ معصیةٍ من مزید فضل الله»
در حدیثی دیگر می فرمایند:
و من کان خاضعاً لله فی السر، کان حَسَنُ المعاشرة فی العلانیة»
یعنی کسی که در محیط نهان خود نسبت به پروردگارش خاضع باشد، خود به خود در ظاهرش هم حسن معاشرت با مردم خواهد داشت. این آدم دیگر نیاز ندارد برای مهربان بودن با دیگران ادا دربیاورد تا اینکه نیتهای جاهطلبانهای پشت سر این کارش قرار بگیرد.
📚بحار ج٧۴ ص١۶٠
#خورشید_ولایت٢
#مسابقه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
«أشهد أنَّ أمیرالمؤمنین علیا حجة الله»
✍روز سیزده ذى الحجة جبرئيل از طرف خدا نازل شد و به حضرت على عليهالسلام اين گونه سلام كرد:
«السلام عليك يا اميرالمؤمنين»
حضرت علی علیه السلام رو به پیامبر کردند و فرمودند:
کسی با عنوان امیرالمومنین به من سلام کرد ولی او را ندیدم؟
پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند: اين جبرئيل است كه از سوى خداوند خبر وفا کردن به آنچه به من وعده داده شده بود را برای من آورده است.
آنگاه پيامبراکرم صلی الله علیه وآله به اصحاب امر فرمودند كه به حضرت على علیه السلام با عنوان اميرالمؤمنين سلام كنند.
در کلامی دیگر پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
«لَویَعلَمُ النّاسُ مَتی سُمّیَ علی علیه السلام اَمیرُالمُؤمِنین مااَنکَروا فَضلَهُ»
یعنی اگر مردم می دانستند چه زمانی علی علیه السلام امیرالمؤمنین نامیده شده منکر برتری او نمی شدند!
«سُمّیَ اَمیرُالمُؤمِنین وآدمُ بین الرّوحِ والجَسَد...» یعنی او امیرالمؤمنین نامیده شد آن زمانی که هنوز آفرینش حضرت آدم علیه السلام کامل نشده بود .
📚نهج الحق ص١٩١
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
در اخبار تولد حضرت علی علیه السلام نقل شده است
وقتی قنداقه حضرت علی علیه السلام را خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آوردند. نوزاد بر روی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خندید و گفت:
السلام علیک یا رسول الله، بعد هم آیات ابتدایی سوره مؤمنون را تلاوت کرد: قد افلح المؤمنون الذینهم فی صلوتهم خاشعون....
رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
«قد أفلَحُوا بکَ
اَنتَ واللهِ أمیرُهُم
تَمیرُهُم مِن عُلومِک فَیَمتارونَ
وَاَنتَ وَاللهِ دَلیلُهُم وَبِکَ یَهتَدونَ»
یعنی به خدا قسم تویی امیر تمام اهل ایمان تو آن ها را با علومت رسیدگی و فرماندهی می کنی و آن ها از تو تغذیه و بهره مند می شوند
و به خدا قسم ، تویی دلیل و راهنمای آنان و به واسطه ی تو آنها هدایت می شوند.
بحارالأنوار ج٣۵ ص٣٨
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
هدایت شده از کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
اطلاعیه مهم
کلیه سرورانی که قصد شرکت در مسابقه را دارند #حتما به یکی از روش های زیر ثبت نام کنید:
١.حضوری
٢ پیامک به شماره ٠٩١٠۶١٩۵٨١١
٢.پیام در ایتا و وتساپ
(به همان آدرس های سابق)
لطفا
نام و نام خانوادگی و کلمه مسابقه را برای ثبت نام قید بفرمایید
با تشکر
ستاد برگزاری مسابقه خورشید ولایت٢
آستان مقدس امامزاده عزیزالله علیه السلام
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
أمیرَالمؤمنین علیه السلام،
در خطبه ١٩٨ نهجالبلاغه،
درباره ی #قرآن میفرمایند:
«حَقّاً لَا تُخْذَلُ أَعْوَانُهُ »
#قرآن، حقّی است که یاری کنندگانش خوار و ذلیل نشوند
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ
وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ
وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ
أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ
سوره بقره /٢٧
✨بذر و خاکستر✨
اگر شما بذر را در خاک بکاريد، سبز می شود ولی اگر در خاکستر بکاريد سبز نمی شود. بعضی از اعمال برای بذر وجود ما شبيه خاکستر است يعنی اگر آن اعمال را انجام بدهيم نه تنها سبز نمی شويم بلکه از سبز شدن هم می افتيم. مثل دانه ای که اگر در خاکستر بکاريد نه تنها سبز نمی شود بلکه آن ماده ی نباتی خودش را هم از دست می دهد و استعداد سبز شدن را براي هميشه از دست می دهد. بعضی از اعمال اين طور هستند.
در این آيه به چند عمل اشاره شده است که اگر انسان اين اعمال را انجام بدهد سبز نمی شود بلکه دچار خُسر می شود که مقابل رشد است. يعنی مايه را زکف دادن است. کسانی که به خدا قول می دهند و زير قولشان می زنند، مثلا روز عرفه حال خوشی دارند و به خدا قول می دهند که ديگر کارهايی را نکنند ولی چند روز بعد زيرش می زنند، باز سر جای اولشان می آيند یا مثلا در جاده دارند می روند و می بينند که دو تا ماشين در دره سقوط کرده است و جاده خطرناک است، نذر و نياز می کنند ولی بعدش انجام نمی دهند. شب کنکور است و به خدا وعده می دهند که اگر قبول بشوم چنين و چنان می کنم ولی نمی کنند.
ادامه دارد....
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollahnojavan1