امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎دعا هنگام رقت قلب ✍حضرت محمد صلی الله علیه و آله: 🔻اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّق
💠حدیث روز💠
💎قطع امید از مردم
✍امام سجاد علیه السلام:
🔻مَنْ لَمْ یَرْجُ النَّاسَ فِی شَیْ ءٍ وَ رَدَّ أَمْرَهُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ اسْتَجَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِی کُلِّ شَیْ ء.
❇️هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عز و جل واگذارد، خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند.
📚کافی (ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۱۴۸، ح ۳
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌کیفر کردار 🍃در زمان حضرت موسی علیه ال
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌خشتهای طلا
🌸عیسی بن مریم علیه السلام دنبال حاجتی میرفت. سه نفر از یارانش همراه او بودند. سه خشت طلا دیدند که در وسط راه افتاده است. عیسی علیه السلام به اصحابش گفت: این طلاها مردم را میکشند؛ مبادا محبت آنها را به دل خود راه دهید. آن گاه از آنجا گذشته و به راه خود ادامه دادند. یکی از آنان گفت: ای روح الله! کار ضروری برایم پیش آمده، اجازه بده که برگردم. او برگشت و دو نفر دیگر نیز مانند رفیقشان عذر و بهانه آوردند و برگشتند و هر سه در کنار خشتهای طلا گرد آمدند.
🌸تصمیم گرفتند طلاها را بین خودشان تقسیم نمایند. دو نفرشان به دیگری گفتند: اکنون گرسنه هستیم. تو برو بخر. پس از آنکه غذا خوردیم و حالمان بهتر شد، طلاها را تقسیم میکنیم. او هم رفت خوراکی خرید و در آن زهری ریخت تا آن دو رفیقش را بکشد و طلاها تنها برای او بماند. آن دو نفر نیز با هم سازش کرده بودند که هنگامی که وی برگشت او را بکشند و سپس طلاها را تقسیم کنند. وقتی که رفیقشان طعام را آورد، آن دو نفر برخاستند و او را کشتند. سپس مشغول خوردن غذا شدند. به محض اینکه آن طعام آلوده را خوردند، مسموم شدند. حضرت عیسی علیه السلام هنگامی که برگشت دید، هر سه یارانش در کنار خشتهای طلا مرده اند. با اذن پروردگار آنان را زنده کرد و فرمود: آیا نگفتم این طلاها انسان را میکشند؟
📘بحار: ج ۱۴، ص ۲۸۰
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
🔰همه اختلافات و مصیبت ها ریشه در دوری از ولایت و مکتب غدیر دارد.
⭕️عن عبيد الله بن أحمد الربعي قال بينا ابن عباس يخطب الناس بالبصرة إذ أقبل عليهم بوجهه فقال أيتها الأمة المتحيرة في دينها أما لو قدمتم من قدم الله و أخرتم من أخر الله و جعلتم الوراثة و الولاية حيث جعلهما الله لما عال سهم من فرائض الله و لا عال ولي الله و لا اختلف اثنان في حكم الله و لا تنازعت الأمة في شيء من كتاب الله فذوقوا وبال ما فرطتم فيه بما قدمت أيديكم وَ سَيَعلَمُ الّذِينَ ظَلَمُوا أَيّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ.
💠عبيد اللَّه بن احمد ربعى گويد: ابن عبّاس در ميان سخنرانى خود براى مردم بصره رو به آنان نموده گفت: اى امّتى كه در دين خود گيج و سرگردان شده ايد، توجّه كنيد، اگر آن كس را كه خدا مقدّم داشته بود پيش انداخته، و آن كس را كه خداوند واپس زده عقب مى رانديد، و وراثت و ولايت را در همان جايگاهى كه خداوند قرار داده مى نهاديد، هيچ نقصانى در تربيت آنچه خداوند مقرّر فرموده بود پديد نمى آمد (هيچ كس از حقّ خود محروم نمى ماند) و دوستى از دوستان خدا فقير و تهيدست نمى گشت، و دو نفر در حكم خدا با هم اختلاف نمى كردند، و هرگز افراد امّت در باره چيزى از كتاب خدا با هم درگير نمى شدند پس بچشيد و بال اين تفريط و كوتاهى خود را كه بدست خويش انجام داده ايد، «و بزودى آنان كه ستم كردند خواهند دانست كه بكدامين سرانجامى دچار خواهند شد».
📚امالی المفید، المجلس السادس، ص ۴۰، ح ۷
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
⚜ #مناقب_فضائل ✳️حدیث رُطَب در فضیلت مولا علیه السّلام ⭕️عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه
⚜ #مناقب_فضائل
✳️حدیث علی ولی الله
⭕️ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: مَنْ قَالَ: (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) تَفَتَّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَ مَنْ تَلَاهَا بِ (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ) تَهَلَّلَ وَجْهُ الْحَقِ سُبْحَانَهُ وَ اسْتَبْشَرَ بِذَلِكَ. وَ مَنْ تَلَاهَا (عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ) غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ، وَ لَوْ كَانَتْ بِعَدَدِ قَطْرِ الْمَطَرِ.
💠رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله فرمود: هرکس بگوید: «لا إله إلّا الله» درهای آسمان به رویش گشوده میشود و هرکس به دنبال آن بگوید: «محمّدٌ رسول الله» رخسار حق سبحانه و تعالی درخشان میشود و بدان بشارت مییابد، و هرکس آن را با «علی ولیّ الله» ادامه دهد، خداوند گناهان او را حتی اگر به اندازه قطرههای باران باشند، خواهد آمرزید.
📚الروضة في فضائل أمير المؤمنين، ص ۲۳ ح ۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰غاصبین خلافت در بیان امام حسن مجتبی علیه السّلام
🌹🍃حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام فرمود:
⭕️إن أبابكر وعمر عمدا إلي هذا الأمر و هولنا كله فأخذاه دوننا و جعلا لنا فيه سهما كسهم الجدة أما و الله لتهمنهما أنفسهما يوم يطلب الناس فيه شفاعتنا.
💠راستى كه ابو بكر و عمر تمام توجّه خود را در اين امر (خلافت) بكار بردند (و آن را از دست ما ربودند) و حال آنكه تمامى اختيارات آن از آن ما است. پس بدون دخالت دادن ما آن را بدست گرفتند و براى ما سهمى مانند سهم جدّه (كه در نظر ابى بكر بخلاف نص قرآن اصلا سهمى ندارد) قرار دادند. هان بخدا سوگند در آن روزى كه مردم شفاعت ما طلبند آنان شديدا درگير نجات خود از غم و اندوهى هستند كه آنان را احاطه كرده است.
📚امالی المفید، المجلس السادس، ص ۴۰، ح ۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰انسان اراده کرده است تا امام خویش را تکذیب و انکار کند❗️
🔹آنچه مشهور است آیه شریفه " بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ " را ترجمه می کنند به اینکه انسان می خواهد در تمام عمر پیش رو گناه کند! (سوره قیامت آیه ۵) در حالی که مراد از " امامه " در آیه شریفه معنای لغوی آن پیش رو و جلو نیست، بلکه اشاره به " امام " است و فجور به معنای حیله و تکذیب می باشد؛ یعنی انسان اراده کرده است که امام خود را انکار و تکذیب کند یا به او حیله زند. که در این قرائت " امامه " به کسر همزه خوانده می شود(إِمامه) بر خلاف مشهور که به فتح می خوانند(أمامه). در قرائت ائمه اطهار علیهم السّلام " امامه " به کسر همزه خوانده می شود و این صحیح است.
⭕️عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقْرَأُ بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ إِمَامَهُ أَیْ یُکَذِّبَهُ.
💠حلبی گفت: از حضرت امام صادق علیه السّلام شنیدم این آیه را میخواند: «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ إِمَامَهُ» یعنی امام خود را تکذیب کند.
📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۳۲۷ ح ۴۲
⭕️قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْهُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ إِنَّ قَوْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ إِمَامَهُ قَالَ یُرِیدُ أَنْ یَفْجُرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام یَعْنِی یَکِیدَهُ.
💠بعضی اصحاب از ائمه علیهم السّلام نقل کرده اند که منظور از «یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ إِمَامَهُ» این است که انسان میخواهد در باره امیر المؤمنین علیه السّلام حیله و مکری به کار برد.
📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۳۲۷ ح ۴۳
🔹بنظر بنده فقیر مراد از انسان همان ابابکر و عمر بن خطاب است، چرا که در روایتی از امام محمّد باقر علیه السّلام نقل است: این آیه یُرِیدُ الْإِنْسَانُ لِیَفْجُرَ إِمَامَهُ نازل شد زمانی که پیامبر اسلام، ابوبکر و عمر را مأمور کرد به بیعت با امام علی علیه السّلام و سلام بر ایشان به لقب مخصوص شان " امیرالمومنین ". (📚الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمره المؤمنین، ج ۱ ص ۴۰۷) و ائمه علیهم السّلام در آیات بسیاری " انسان " را به ابوبکر و عمر تفسیر کردند نمونه آیه ۷۲ سوره احزاب که " حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولًا " بنابر تفسیر حضرت امام صادق علیه السّلام: یعنی انسان همان ابوالشرور منافق ابابکر لعنهُ الله آن امانت(ولایت و خلافت) را حمل کرد(بدست گرفت غصب کرد) و براستی که او ستمگر و نادان است. (📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲۷۹)
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
#عقائد #ایمان #مومن_خطاب_کردن_فاسق 💥ملا محمد تقی مجلسی رحمة الله علیه: ✍فاسقی را که اعتقاداتش صحیح
#عقائد #حسن_قبح_عقلی
💥ملا محمد تقی مجلسی رحمة الله علیه:
✍حسن و قبح اشیاء عقلی است یعنی عقل در فهمیدن بعضی از چیزها مستقل است مثل آن که عقل مییابد که حق سبحانه و تعالی عادل است به آن که ظلم بر وی محال است و بظلم ظالمان راضی نیست، زیرا که کسی ظلم میکند که نداند که ظلم بد است، یا احتیاج بظلم کردن داشته باشد و حق سبحانه تعالی عالم است و غنی و بی نیاز.
📚لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص: ۱۵۵
🆔 @mohadesin_marefat_110