04.mp3
18.9M
🖤غصـہنخـۅࢪڪہمـنبـاتـۅهـمدࢪدم…
اینا حـࢪمټحـیـدࢪےتـۅدࢪیدن
😢مـࢪدمسـݪاماټنمیدن…
آټشۅمـسماربـامـنڪارنـداره
💔دࢪدمهمینہعـݪےیـارنـداره…
🥀😭عـݪےجـانۅاسہدیدنټدࢪبـهشتبے قـࢪاࢪم…
🎧 #پیشنهادی #محسنتوکلیان
🏴 #لعناللهظالمیڪیافاطمة
🆔 @mohadesin_marefat_110
1_943862551.mp3
5.01M
💔مسـافـر مـعـصیتـم...
🎧 #پیشنهادی #روحاللهرحیمیان
هدایت شده از کشکول مطالب طلبگی
[علامه مجلسی]: 3️⃣
مقدسی خوشرو
مقدس بود اما مقدسی که خوشرویی را نیز از عبادات می شمرد با اینکه ذکر خدا در لحظه لحظه زندگی از زبان و یادش محو نمی شد اما کسی نبود که در محافل و مجالس در خود فرو رود ، بلکه با رویی و کلامی آمیخته به طنز غنچه لبخند را بر لبان یکایک مردم می نشاند . وی در شوخ طبعی و حاضر جـوابـی سـرآمد روزگار خود بود و در لطیفه هایش حکمت و پیام نهفته بود . طنزگوئی او حتی دامان علما را نیز می گرفت . علامه که علاقه شدیدی به کشیدن قلیان داشت ، همیشه در کنار کتابهای انباشته بر روی هم و کاغذها و قلمها و میز کوچکی که بر روی آن می نگاشت ، قلیانش آماده بود . « علاقه اش چنان بود که گاهی هنگام تدریس و موعظه نیز دستور می داد قلیان بیاورند . »(۱)
روزی یکی از معاصـريـن عـلامـه رساله ای در حرمت تـنـبـاكو نگاشت و آنرا در پارچه ای زیبا پیچید و نزد علامه فرستاد . علامه پس از مطالعه ، کتاب را نزد او فرستاد و پارچه را نگه داشت و در جواب او چنین نوشت : « من از این رساله فایده ای ندیدم مگر همان پارچه ، تا آن را کیسه تنباکو کنم . چه نیکو کیسه ای است . »(۲)
📚(۱): زندگینامه علامه مجلسی ج1،ص190
📚(۲): کارنامه علامه مجلسی، ص181
#علامه_مجلسی
#مقدسی_خوشرو
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
امام زمان سلام الله علیه ✨
📌 #رجعت #اعتقادات 📝 #قسمت_ششم 🔻اهمیت مسأله رجعت 🔹در باب رجعت به چند روایت اشاره می کنیم: 💠قَالَ الص
📌 #رجعت #اعتقادات
📝 #قسمت_هفتم
🔻نگاهی به اخبار رجعت
🔹سؤال مهمی که مطرح می شود اینست که چه کسانی رجعت خواهند کرد؟! با تفحص و بررسی روایات می توان رجعت کنندگان را به چند دسته تقسیم نمود:
1⃣رجعت انبیاء و رسل از آدم تا خاتم علیهم السّلام
💠که این دسته با توجه به میثاق و عهدی که خداوند از اینان برای نصرت امیرالمومنین علیه السّلام گرفته است رجعت خواهند کرد تا همگی در تحت و رکاب امیرالمومنین جهاد کنند و در این وقت که پیامبران تحت فرمان امام علی علیه السّلام هستند لقب "امیرالمومنین" تجلی میابد و محقق می شود طبق روایتی.
2⃣رجعت نبی اکرم و امیرالمؤمنین صلی الله علیهما و آلهما و رجعت امامان از اهل بیت علیهم السّلام
💠پیامبر اکرم و امیرالمومنین چندین رجعت خواهند داشت و در یکی از رجعت ها که دیگر امامان هم رجعت خواهند کرد رسول خدا خلیفه بوده و بقیه ائمه علیهم السّلام عمّال و فرمانداران او خواهند بود. یکی از وجوه برای حدیث مولا " انا ذو القرنین هذه الامّة " رجعت های متعدد امیرالمومنین مثل ذو القرنین است که در مباحث گذشته در ادله قرآنی رجعت در مورد رجعت های ذو القرنین اشاره ای شد.
3⃣رجعت امام حسین صلوات الله علیه و شهدای کربلاء
💠طبق بعضی روایات امام حسین علیه السّلام روایات اولین کسی که رجعت می کند امام حسین علیه السّلام است و او است که قائم را بعد از شهادتش غسل می دهد و بر او نماز می خواند و آنقدر حکومت و فرمانروایی می کند که ابروانش بروی چشمانش می افتد.
4⃣رجعت بعضی از اصحاب ائمه هدی علیهم السّلام
💠بعضی از اصحاب و خواص امامان برای نصرت قائم رجعت خواهند کرد همانطور که امام صادق علیه السّلام فرمود گویا حمران بن اعین رحمة الله علیه را می بینم که رجعت کرده و در حال شمشیر زدن به مردم بی دین است.
5⃣رجعت مومنین محض برای نصرت قائم عجلّ الله تعالی فرجه الشریف
💠که در دعای عهد است: اخرجنی من قبری... و در روایت مفضل علیه الرحمة از حضرت امام صادق صلوات الله علیه که قائم خود هر مومن که نصرت او را بخواهد زنده کرده و از قبر خارج می کند تا در رکابش بجنگد.
6⃣رجعت خلفاء ثلاثه و معاویه و عائشه و یزید و بنی امیه و دیگر نواصب و قاتلان و دشمنان اهل بیت علیهم السّلام و کفار و فجار محض
💠که جریان آتش زدن دو خلیفه اول و خارج کردن آن دو از قبر از مشهورات است و همچنین در روایت است بنی امیه و یزید و قاتلین امام حسین رجعت می کنند و همچنین عائشه رجعت کرده و قائم بر او حد شرعی جاری خواهد کرد و همچنین در احادیث است که رجعت خاص برای مومنین و کفار محض است.
7⃣رجعت سلمان محمّدی و مقداد و مالک اشتر که از خواص امیرالمومنین علیه السّلام
💠که این افراد بعد از رجعت از فرماندهان سپاه قائم و یاوران او خواهند بود.
8⃣رجعت مومنین مقتول و میّت
💠در روایات مستفیضه ائمه اطهار علیهم السّلام فرمودن هر کسی که کشته شده است(مقتول است) به دنیا بر می گردد تا مزه "موت" را بچشد و هر کسی که به مرگ طبیعی مُرده است به دنیا بر می گردد تا مقتول شده و از دنیا برود. بر اساس این مبنا باید تفریق بین "موت" و "قتل" قائل بود و قرآن نیز همین مبنا را قبول دارد در جاهای متعدد بین موت و قتل تفریق قائل شده مثل: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ» یا «لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُم» و... و با توجه به آیه "کلّ نفس ذائقة الموت... " گفت: خداوند حکم کرده است تا هر جانداری مزه موت را بچشد و کسی که کشته شده است میّت نیست و به دنیا بر می گردد تا مزه مرگ را بچشد و هر مومنی در زندگی خود یک موت دارد و یک قتل، چنانکه در روایت از امام محمّد باقر علیه السّلام است: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ مَیْتَةٌ وَ قَتْلَةٌ مَنْ مَاتَ بُعِثَ حَتَّی یُقْتَلَ وَ مَنْ قُتِلَ بُعِثَ حَتَّی یَمُوتَ. (هر مؤمنی یک مردن دارد و یک کشته شدن! کسی که بمیرد، برانگیخته میشود تا کشته شود و کسی که کشته شده، رجعت میکند تا بمیرد) 📚بحارالانوار ج ۵۳ ص ۷۱ ح ۷۰. هر چند به جهت کثرت روایات موقف ما در این خصوص توقف و ردّ علم این روایات به ائمه علیهم السّلام است..
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
📌 #رجعت #اعتقادات 📝 #قسمت_هفتم 🔻نگاهی به اخبار رجعت 🔹سؤال مهمی که مطرح می شود اینست که چه کسانی رجع
📌 #رجعت #اعتقادات
📝 #قسمت_هشتم
🔻احتجاجات ائمه هدی علیهم السّلام بر مخالفین رجعت
🔹در مباحث گذشته ادله قرآنی و روایی رجعت را ذکر نمودیم، شاید سوال شود که آیا خود امامان شیعه به این آیات برای اثبات رجعت استدلال کردند؟! برای پاسخ به این سوال به چند روایت اشاره می کنیم:
💠بین امیرالمومنین صلوات الله علیه و ابن الکوّاء که از سران خوارج بود گفتگویی شد، یکی از سوالات و خرده گیری هایی که ابن الکوّاء به امیرالمومنین کرد این بود که اصحاب و شیعیان تو معتقدند پس از مرگ دوباره به این دنیا بر می گردند. امیرالمومنین در مقابل ابن الکواء دلایلی از آیات قرآن برای اثبات رجعت آورد من جمله از این آیات: رجعت عزیز نبی (بقره ۲۵۹) و رجعت هزاران نفر از بنی اسرائیل (بقره ۲۴۳) و رجعت هفتاد نفر از بنی اسرائیل در زمان موسی ع (بقره ۵۶ و ۵۷ و اعراف ۱۵۵) و.... سپس حضرت فرمود: فَلَا تَشُکَّنَّ یَا ابْنَ الْکَوَّاءِ فِی قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ای پسر کوّاء! در قدرت خدای عزوجل تردید مکن! (در مباحث گذشته گفته شد که شاک در رجعت شاک در قدرت و توانایی خداوند بر اعاده و احیاء مردگان است)
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۷۳ ح ۷۲
💠در رساله تفسیر نعمانی که به نقل از امام صادق علیه السّلام از امیرالمومنین صلوات الله علیه در محکم و متشابه و علوم قرآنی و... است: در مبحث "ردود علی من انکر" امیرالمومنین صلوات الله علیه به آیاتی از قرآن در رد بر منکرین رجعت احتجاج کرده است.
📘بحارالانوار ج ۹۰ ص ۸۷ (ما ورد عن أمیر المؤمنین فی أصناف آیات القرآن و أنواعها و تفسیر بعض آیاتها بروایة النعمانی و هی رسالة مفردة مدونة کثیرة الفوائد)
💠از حضرت امام باقر و امام صادق علیهما السّلام روایت است که فرمودند: خداوند می فرماید: وَ حَرامٌ عَلی قَرْیَةٍ أَهْلَکْناها أَنَّهُمْ لا یَرْجِعُون(و بر مردم شهری که آن را هلاک کرده ایم، برگشت شان حرام است. سوره انبیاء / ۹۵ ) بنابراین هر قریه ای که خداوند مردم آن را با عذاب نابود گردانید، در رجعت به دنیا برنمی گردند. فَهَذِهِ الْآیَةُ مِنْ أَعْظَمِ الدَّلَالَةِ فِی الرَّجْعَةِ (این آیه شریفه بزرگ ترین آیات دال بر رجعت است) زیرا هیچ یک از فرقه ها از اهل اسلام منکر این نیستند که تمام مردم اعم از آنها که با عذاب خدا نابود شده اند یا آنان که وفات یافته اند، همه در قیامت برانگیخته میشوند. و اینکه در این آیه خدا میفرماید «لا یرجعون»، مقصود این است که در رجعت برنمی گردند؛ ولی به قیامت برمی گردند تا به دوزخ درافتند.
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۲ ح ۲۹
🔶بعضی از متوهمان از اهل سنت این آیه را با توجه به عبارت "لا یرجعون" در نفی رجعت دانستند در حالی که این آیه در نفی رجعت کسانی است که هلاک به عذاب الهی گشتند. لذا اشکالی ندارد کسانی که هلاک به عذاب الهی نشدند رجعت کنند. چون بعضی از این ها این آیه را در مورد قیامت دانستند و در نتیجه فارتطم کما یرتطم الحمار فی الطین شده و و مجبور گشتند کلمه "حرام" را توجیه و تأویل کنند.
💠از حضرت امام صادق علیه السّلام معنی آیه «وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً»، (و آن روز که از هر امّتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کرده اند محشور میگردانیم سوره نمل / ۸۳ ) را پرسیدند. حضرت از راوی پرسید: اهل تسنن در این مورد آیه چه میگویند؟ راوی عرض کرد: آنها میگویند: این آیه مربوط به قیامت است. حضرت فرمود: آیا خداوند در روز قیامت از هر امتی جمعی را برانگیخته میکند و بقیه را رها میگرداند؟! نه! این آیه در ایام رجعت است، آیه ای که مربوط به قیامت است این است: «وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً» (و آنان را گرد میآوریم و هیچ یک را فروگذار نمی کنیم. کهف / ۴۸ )
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۱ ح ۲۷
🔶در مورد این آیه و حشر خاص و عام نیز بحث کردیم و گفتیم که "من" حتی طبق اعتراف مفسرین سنی به معنای تبعیض است و این آیه نمی تواند برای حشر عام(قیامت) باشد.
💠حسن بن جهم میگوید: مأمون لعنة الله علیه به حضرت امام رضا علیه السّلام گفت: درباره رجعت چه میفرمایید؟ حضرت فرمود: رجعت درست است. بازگشت بعضی از مردگان در امتهای پیشین سابقه داشته و قرآن هم ناطق به آن است. و پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: آنچه در امتهای پیشین بوده است، طابق النعل بالنعل در این امت نیز خواهد بود.
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۹ ح ۴۵
🔶سخن امام بر دو مقدمه قائم است: ۱. رجعت در امم سالفه به اخبار قرآن واقع شده است ۲. پیامبر طبق حدیث حذو النعل بالنعل متفق علیه فریقین فرموده است هر آنچه در امم گذشته اتفاق افتاده در این امت نیز واقع خواهد شد، پس رجعت حق است. در مباحث گذشته رابطه حدیث "حذو النعل بالنعل" با رجعت توضیح دادیم.
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از علی قربانی
رنجهاوفریادهایفاطمهسلاماللهعلیها_شیخعباسقمی.pdf
2.01M
🔴 #مظلومیت_اهلبیت_علیهم_السلام| #رنجها_و_فریادهای_فاطمه_سلام_الله_علیها
👈🏼 برگردان کتاب #بیت_الاحزان
🔘 مؤلف: #آشیخ_عباس_قمی
🔘 ترجمه: #محمد_محمدی_اشتهاردی
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
هدایت شده از متن اشعار کربلایی حامد اسماعیلی
4_5843502215381126847.mp3
3.52M
• #فایلصـوتـی
•🎙کربلایی حامد اسماعیلی
• شور : زهرا آنام دی...
« @hamed_smaeili »