#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
يَا أَبَا ذَرٍّ مَنْ لَمْ يُبَالِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَ الْمَالَ لَمْ يُبَالِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَيْنَ أَدْخَلَهُ النَّارَ
ای ابوذر، کسی که برایش تفاوتی نمیکند که مال را از کجا به دست میآورد، برای خداوند هم تفاوتی نمیکند که او را از کجا به دوزخ درآورد.
بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۸۸
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰امام شناسی و علامات امام معصوم (19) ⭕️عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ جَابِرٍ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام ق
🔰امام شناسی و علامات امام معصوم (20)
⭕️عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا عَلَامَةُ الْإِمَامِ الَّذِی بَعْدَ الْإِمَامِ فَقَالَ طَهَارَةُ الْوِلَادَةِ وَ حُسْنُ الْمَنْشَإِ وَ لَا یَلْهُو وَ لَا یَلْعَبُ.
💠معاویة بن وهب نقل کرده: به حضرت امام صادق علیه السّلام عرض کردم: علامت کسی که بعد از امام قبلی، امام است چیست؟ فرمودند: طهارت ولادت و حسن منشأ و این که اهل لهو و لعب نیست.
📔بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۶۶ ح ۳۵
📝شرح: شیخ الاسلام مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: حسن المنشإ أن یظهر منه آثار الفضل و الکمال من حد الصبا إلی آخر العمر و أما طهارة الولادة فظاهر أن المراد به أن لا یطعن فی نسبه و ربما قیل أرید به أن یولد مختونا مسرورا منقی من الدم و الکثافات؛ حسن منشأ یعنی آثار فضل و کمال از کوچکی تا آخر عمر در او دیده شود. و منظور از طهارت ولادت این است که در نژاد و نسب او خورده گرفته نشود. و بعضی گفته اند: یعنی ختنه شده و ناف بریده و پاک از خون و کثافات متولد شود. (بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۶۶) البته حسن المنشأمی تواند به این معنا باشد که امام از خانواده و خاندان دارای فضل و کمال باشد چون منشأ به معنای اصل انسان است، طهارت ولادت هم اشکالی ندارد هم به معنای اول یعنی برئ بدون از اینکه در نسب امام طعنی وارد باشد و همچنین برئ بودن از نجاسات و کثافات ظاهری هنگام ولادت همچون خون. همانطور که در روایت است: عَنْ صَفِیَّهَ بِنْتِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَتْ: لَمَّا سَقَطَ الْحُسَیْنُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَ کُنْتُ وَلِیتُهَا علیها السلام قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله یَا عَمَّهِ هَلُمِّی إِلَیَّ ابْنِی فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا لَمْ نُنَظِّفْهُ بَعْدُ فَقَالَ یَا عَمَّهِ أَنْتِ تُنَظِّفِینَهُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدْ نَظَّفَهُ وَ طَهَّرَهُ؛ صفيه، دختر عبدالمطلب گويد: هنگامي كه حسين عليه السلام از مادرزاده شد. من قابله اش بودم؛ پيامبر صلي الله عليه و آله گفت: عمه جان بشتاب پسرم را پيش من بياور! گفتم: اي رسول خدا، ما هنوز او را نشسته ايم. گفت: اي عمه آيا تو ميخواهي او را بشويي؟! به راستي كه خداوند متعال، خود او را پاك و پاكيزه ساخته است. (بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۴۳ ح ۱۶)
🆔 @mohadesin_marefat_110
سلام علیکم و رحمة الله
⬅️گرچه در کانال معرفة الحجة روایات امام شناسی بحارالانوار مجلدات ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ را قرار دادیم، لکن تصمیم گرفتیم «ابواب» این مجلدات را از ۲۳ تا ۲۷ که در امامت و امام شناسی است مرور کنیم و هر بابی را که علامه مجلسی(رض) نامگذاری کردند، آورده و توضیح دهیم که مطالب مفیده و مباحث مهمه در همین نام های ابواب است مانند «باب ۱۴ أنهم علیهم السلام یعلمون جمیع الألسن و اللغات و یتکلمون بها» که در این جمله های کوتاه ابواب بحارالانوار خلاصه ای از شئون امام و امامت قرار دارد.
🔻هر چند بین بصائر الدرجات و بحارالانوار مردد هستم، چون ابواب بصائر الدرجات هم بسیار عالی و مفید است هر چند می توان گفت بحارالانوار از آن کامل تر باشد، در این مورد نظرتان را به ناشناس ارسال کنید:
🌐https://harfeto.timefriend.net/16709129150217
😓هر پنچشنبه اعمال مان بر اهل بیت عرضه می شود...
1⃣عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ عَنْهُ علیه السلام قَالَ: تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ یَوْمَ الْخَمِیسِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلَی الْأَئِمَّةِ علیهم السلام.
❇️حفص بن بختری از امام صادق علیه السّلام نقل کرد که فرمود: اعمال در روز پنجشنبه بر رسول خدا و ائمه عرضه میشود.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۴۵ ح ۳۸
2⃣عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ قَالَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام تُعْرَضُ عَلَیْهِمْ أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ خَمِیسٍ.
❇️معلی بن خنیس از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل کرد که درباره آیه «اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» فرمود: او رسول خدا و ائمه علیهم السّلام هستند که اعمال بندگان در هر پنجشنبه بر آنها عرضه میشود.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۴۵ ح ۳۹
3⃣عَنْ یُونُسَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ فِی الْأَیَّامِ حِینَ ذَکَرَ یَوْمَ الْخَمِیسِ فَقَالَ هُوَ یَوْمٌ تُعْرَضُ فِیهِ الْأَعْمَالُ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ صلی الله علیه و آله وَ عَلَی الْأَئِمَّةِ علیهم السلام.
❇️یونس از حضرت امام رضا علیه السّلام نقل کرد که شنیدم درباره ایام میفرمود: هنگامی که روز پنجشنبه را ذکر کرد، پس فرمود: روزی است که در آن اعمال بر خدا و پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و ائمه علیهم السّلام عرضه میشود.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۴۶ ح ۴۵
4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبَانٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام وَ کَانَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ شَیْ ءٌ ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِمَوَالِیکَ فَقَالَ وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ خَمِیسٍ.
❇️عبدالله بن ابان گفت: به حضرت امام رضا علیه السّلام در حالی که بین من و ایشان چیزی بود عرض کردم: برای من و دوستدارانتان دعا بفرمایید. فرمود: به خدا سوگند که در هر پنجشنبه اعمال شما بر من عرضه میشود.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۴۸ ح ۵۳
✍بیان: روایات در این مورد مختلف است در برخی روایات که ارسال کردیم گفته شده در روز پنچشنبه اعمال بر پیامبر و اهل بیت عرضه می شود در برخی روایات گفته شده هر روز الی یوم القیامه اعمال عرضه می شود در برخی گفته شده هنگام مرگ مومن و کافر اعمال آنان بر پیامبر و امیرالمومنین عرضه می شود، والله العالم.
🆔 @mohadesin_marefat_110
#حدیث_روز
امام علی علیه السلام
سَيِّئَةٌ تَسُوؤُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ
خطایی که باعث ناراحتی تو شود نزد خداوند از کار نیکی که باعث خود پسندی تو شود بهتر است.
بحار الانوار، ج ۶۹، ص: ۳۱۶
امام زمان سلام الله علیه ✨
سلام علیکم و رحمة الله ⬅️گرچه در کانال معرفة الحجة روایات امام شناسی بحارالانوار مجلدات ۲۳ و ۲۴ و ۲۵
📜تصمیم بر این شد که در ابواب «امام شناسی و امامت» از سه کتاب استفاده شود:
📘بصائر الدرجات محدث صفار
📗الاصول من الکافي شیخ کلینی
📕بحارالانوار علامه مجلسی
💠به جهت آنکه می بینیم بصائر الدرجات گاهی بعضی ابوابی دارد که بحارالانوار ندارد و یا کافی از بعضی از ابواب برخوردار است که در بصائر و بحارالانوار چنین بابی منعقد نشده است، لذا جمع این سه کتاب بهتر است هر چند محور کتاب بحارالانوار خواهد بود.
#حدیث_روز
امام صادق علیه السلام
الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید.
الکافی، ج ۲، ص: ۱۶