eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
516 دنبال‌کننده
863 عکس
156 ویدیو
34 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀السلام علیکِ یا اباعبدالله آتش بگير، تا كه بدانى چه می‌كشم‏ احساس «سوختن» به تماشا نمی‌شود🥲 ... قلب، چون در مصائب اهل‌البیت علیهم‌السلام خصوصا در مصیبت جانسوز سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، آتش ❤️‍🔥بگیرد، ظرف رحمت الهی گشته و مشمول این دعای امام صادق علیه‌السلام می‌شود که حضرت فرمودند: ... وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْقُلُوبَ الَّتِي جَزِعَتْ وَ احْتَرَقَتْ لَنَا. خدایا! رحم کن بر آن قلوبی که برای ما بی‌تاب گشته و در مصیبتِ ما اهل بیت، آتش گرفته است. منبع📚کامل الزیارات ص ۳۲۸ 💔نمونه‌هایی از «زخمی‌شدن‌ و احتراق‌قلب» در کلام و حالات حضرات معصومین علیهم‌السلام در مصیبتِ جانسوزسیدالشهداءعلیه‌السلام: در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: إنَّ يَومَ عاشُورا أحرَقَ قُلوبَنا ❤️‍🔥 قطعا روز عاشورا قلب های ما اهل‌بیت را به آتش کشیده است(۱) در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان ارواحنافداه خطاب به جد خود سیدالشهداء علیه‌السلام می‌فرماید: سَلَامَ مَنْ قَلْبُهُ بِمُصَابِکَ مَقْرُوحٌ وَ دَمْعُهُ عِنْدَ ذِکْرِکَ مَسْفُوحٌ ❤️‍🔥 سلام از جانب من بر شما؛سلام کسی که قلبش در مصیبت‌تان مجروح گشته و اشکش هنگام یادتان پی در پی جاریست(۲) وقتی زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها خبر شهادت سیدالشهداء علیه‌السلام از برادرشنیدند، فرمودند: فَذَلِکَ أَقْرَحُ لِقَلْبِی وَ أَشَدُّ عَلَی نَفْسِی ❤️‍🔥 این خبر، قلب مرا می‌خراشد و جانم را سنگین می‌کند(۳)🥲 📚(۱)نور العين،اسفرايني ص۸۴ 📚(۲)بحارالانوارج۹۸ ص۲۳۸ 📚(۳)لهوف ص۸۳ ✍🏻 بِسان پروانه می‌سوزد به هر لحظه پر و بالم چه سازم من؟! که هر دَم گوئیا ما بین گودالم خراب اشک‌های مهدیِ صاحب زمانم من منم با ناله‌هایش مثل مادر مُرده می‌نالم غَمی که حضرت حق،روضه‌خوانش بوده از اول چو یک مُورَم در این عالم، که از شرح غمش لالَم که چشمان شَهِ طوس از غمش مجروح شد آخر چو چشمانش شود چشمم، به چشم خویش می‌بالم همین نعمت برایم بس،که تا اسم"حسین"آمد به گریه ختم شد، روز و شب و هر ماه و هرسالم خراب ساغر اشکم، به این میخانه خو کردم همینم من، نیایید عاقلان دیگر به دنبالم به مال و اهل و خانه، مردمان خوشحال ومسرور و شدم بد حال از داغش، خدا داند که خوشحالم که جمعی از ملائک تا ابد گریان و نالان و به حَمدِللَّه منم مانند ایشان گشت، اقبالم در آتش سوخت پروانه، برایش آبرویش شد در آخر مُردن از داغش، همه امید و آمالم 💔😭 🤚🏻السلام علی الحُسین و علی علی بن الحُسین و علی اولاد الحُسین و علی اصحاب الحُسیْن مَعرِفَةُ الحُجَّة @mohadesin_marefat_110❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ هر که علم را برای رضای خدا طلب کند به هیچ بابی از آن دست نمی‌یابد مگر آنکه به سبب آن در نفس خود دارای فروتنی‌ای افزون‌تر می‌شود، و در میان مردم بیشتر به تواضع می‌پردازد، و ترس او از خدا افزایش پیدا می‌کند، و کوشش او در کار دین بیشتر می‌شود، همانا اوست که از علم سود می‌برد، پس باید آن را بیاموزد. بحار الانوار، ج ۲، ص: ۳۴
امام زمان سلام الله علیه ✨
#امامت #بحارالانوار #امام 📜معرفة الحجة(۸) ⬅️از این به بعد در ۱۵ باب از آیاتی بحث خواهد شد که در حق ا
📜معرفة الحجة(۹) ⬅️آیه دومی که علامه مجلسی(ره) برای آن بابی منعقد ساخته است آیه اهل ذکر است که از اسم باب «أنهم علیهم السلام الذکر و أهل الذکر و أنهم المسئولون و أنه فرض علی شیعتهم المسألة و لم یفرض علیهم الجواب» استفاده می شود: 1⃣در قرآن از اهل بیت علیهم السلام به ذکر تعبیر شده است مانند آیه «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» که تفسیر به اهل بیت شده است 2⃣اهل بیت اند که اهل ذکر در آیه «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» می باشند که بر ما واجب شده است از آنان سوال کنیم، اما جواب دادن برای آنان واجب نیست. 💢مراد به «الذکر» که اهل بیت علیهم السلام اهل آن هستند، از روایات استفاده می شود که قرآن و رسول خدا صلی الله علیه و آله است چرا که در آیات، از قرآن و رسول خدا به ذکر تعبیر شده است. 🔻در این آیه نیز مفسرین اختلاف کردند: 🔶مفسرین اهل سنت و بعضی مفسرین شیعه به تبعیت از «دلیل سیاق» گفتند مراد از اهل ذکر در آیه اهل کتاب (علمای یهودی و نصرانی) هستند چرا که آیه در خطاب به امتی است که می گفتند خداوند بشری که می خورد و می خوابد و مثل ما است را پیامبر قرار نمی دهد! لذا قرآن امر کرد اگر استبعاد دارید از اهل کتاب بپرسید تا به شما خبر دهند که چنین چیزی در گذشته واقع شده و پیامبران انسان هایی بودند که در بازار ها راه می رفتند و می خوردند و می خوابیدند. 🔶بعضی مفسرین و محدثین شیعه نیز با تبعیت از روایات متواتره قطعیة الصدور (۶۴ روایت تنها علامه مجلسی ره در این مورد آورده) قائل شدند که مراد به اهل الذکر در اینجا انحصارا (نه مصداقا) اهل بیت علیهم السلام اند، در روایات نظریه اول که قائلین آن اهل سنت هستند شدیدا مذمت و رد شده است، شبهه سیاق را نیز قبلا جواب دادیم و باید در اینجا اخذ به روایات کرد و با تفسیر اهل سنت مخالفت کرد. به چند روایت اشاره می کنیم: 💠 به سند صحیح محمد بن مسلم نقل می کند که به امام باقر (ع) گفتم: نزد ما افرادی هستند که می گویند منظور از اهل الذکر در آیه «فاسألوا اهل الذکر..» یهود و نصاری هستند! امام فرمود: اگر خدا به سوال کردن از آنان امر کرده بود در اینصورت یهود و نصاری، شما را داخل در دین خود می کردند (طبق دین و میل خود جواب می دادند) سپس امام فرمود: همانا اهل الذکر ما اهل بیتیم و از ما سوال می شود! (الکافي ج ۱، ص ۲۱۱، بصائر الدرجات ج ۱، ص ۴۱) 💠به سند صحیح امام صادق علیه السلام فرمود: اهل ذکر در این آیه آل محمّد هستند! سپس امام فردی را که ادعاء می کرد اهل الذکر در این آیه اهل کتاب هستند لعن کرد و دروغگو شمرد! (بصائر الدرجات ج ۱، ص ۴۱) 💠به سند صحیح شیخ صدوق نقل می کند که علمای اهل سنت می گفتند: منظور از اهل الذکر در آیه یهود و نصاری هستند! امام رضا علیه السلام فرمود: سبحان الله! اگر چنین تفسیری روا بود که در اینصورت علمای یهود و نصاری ما را در دین خود داخل می کردند و در سوال مسلمانان می گفتند دین شان افضل از اسلام است!! (عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۲۸) ✳️جدا از این روایات متواتره باسانید صحیحه و معتبره، در زیارات و کلمات دیگر ائمه (علیهم السلام) از ایشان به «اهل الذکر» تعبیر شده است و این تعبیر را احدی نمی تواند انکار کند و منکر آن قطعا از میراث شیعی هیچ اطلاعی ندارد و بعضی از مفسران اهل سنت مانند ثعلبی نیز روایاتی در این مورد نقل کردند. 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
⬅️مظلومیت آیات قرآن 🔻امام المشککین فخر رازی تمام سعی و تلاش خود را می کند تا به وجه و تفسیری، با آیه شریفه «اولی الامر» اثبات کند که اجماع امت و استعمال قیاس حجت می باشند(از فخر رازی چنین چیزی اصلا بعید نیست کما اینکه او در کتب کلامیه خود ادعای نص از قرآن بر خلافت ابوبکر می کند). 💠توجه شما را به دو روایت جلب می کنم: 1⃣منصور بن حازم به امام صادق علیه السلام گفت: من در قرآن تأمل كردم و ديدم اهل سنت و قدریه و حتى زنديقى كه به آن ايمان ندارد به آن استشهاد و استدلال مي كنند تا بر طرف مقابل خود غلبه كنند و عقیده و مسلک خود را اثبات کنند! پس فهميدم كه قرآن بدون قيم (و سرپرستى كه معنى واقعى آن را بيان كند) حجت نباشد و آن قيم هر چه نسبت به قرآن بگويد حق است و آن قیم امیرالمومنین علی علیه السلام است که به تمامی قرآن علم دارد، امام نیز کلام منصور را تأیید کرد. (الکافي ج ۱، ص ۱۸۸) 2⃣امیرالمومنین علیه السلام به ابن عباس که می خواست با خوارج مناظره کند، فرمود: با آنان بوسیله قرآن مناظره نکن! چرا که قرآن محتمل صورت ها و احتمالات مختلفه است، تو چیزی خواهی گفت و آنان چیز دیگر بر اساس آیات اش خواهند گفت! بلکه با آنان بوسیله سنت (قول و فعل محکم و قطعی رسول خدا که هیچ توجیهی نتوان کرد) مناظره کن که اگر چنین کنی، راه فراری نخواهند داشت! (نهج البلاغه نامه ۷۷) @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الفلق 🔵حضرت امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: هر که در روزگار جوانی متعهّد
📜 💟فضائل سوره توحید و بعضی خواص آن 🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که روزی را سپری کند و در نمازهای پنج گانه آن روز «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را نخواند، به او گفته شود: ای بنده خدا! تو از نمازگزاران نیستی. 📚کافی، ج۲، ص ۴۵۴، ح ۱۰ 🔵امام صادق علیه السلام فرمود: مکروه است که «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» با یک نَفَس خوانده شود. 📚کافی، ج۳، ص ۴۵۱، ح۱۲ 🔵از ابو علی راشد روایت شده است که او گفت: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: شما در نامه ای به محمّد بن فرج به او آموخته ای که بهترین سوره‌هایی که در نمازهای واجب خوانده می‌شود، «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» است، اما من از خواندن این دو سوره در نماز صبح دلتنگ می‌شوم. ایشان فرمود: از این دو سوره دلتنگ مشو؛ چرا که به خدا سوگند، فضیلت در این دو سوره است. 📚کافی، ج۳، ص۳۱۵، ح۱۹ 🔵امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که یک بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را بخواند، گویی یک سوم قرآن و یک سوم تورات و یک سوم انجیل و یک سوم زبور را خوانده است. 📚التوحید، ص ۹۵، ح ۱۵ 🔵پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: قرائت سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بر گورهای مردگان ثواب بسیار دارد و این سوره حِرزی (تعویذی) از برای تمامی گزندهاست. 📚البرهان ج ۵، ص ۷۹۸ 🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که این سوره را بر درد چشم بخواند، خداوند متعال به قدرت خود، آن درد را فرو نشاند و آرام گرداند. 📚البرهان ج ۵، ص ۷۹۸ 🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که به هنگام خروج از منزل سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را ده مرتبه بخواند، همواره در محافظت و پناه خداوند عزّ و جلّ باشد تا به منزلش باز گردد. 📚کافی، ج۳، ص ۳۹۴، ح۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
⬅️شرکت فضیل بن یسار از خواص اصحاب ائمه (علیهم السلام) در جهاد و قتال به همراه زید (ره) 🔹فضيل بن يسار (ره) گويد: 🔻صبح همان روزى كه زيد در كوفه خروج كرد،نزد او رفتم،شنيدم كه ميگفت:چه كسى از بين شما مرا در جنگ با انباط‍‌ شام كمك مى‌دهد؟ قسم بخداوندى كه محمّد را به حقّ‌ مبعوث نمود،و او را بشير و نذير قرار داد،هر كس از شما مرا در جنگ با آنان يارى دهد،روز قيامت دستش را گرفته و با اذن خداوند عزّ و جلّ‌ به بهشت واردش خواهم كرد. وقتى زید كشته شد،مركبى كرايه كرده و رهسپار مدينه شدم و در آنجا به خدمت امام صادق عليه السّلام رسيدم،با خود گفتم: نبايد خبر كشته شدن زيد را به حضرت بدهم،چون ممكن است بيتابى كند،وقتى به حضرت وارد شدم،فرمود:عمويم زيد چه كرد؟بغض،گلويم را گرفت،فرمود:او را كشتند؟ گفتم:بله! فرمود:آيا جنازه‌اش را هم بر دار كردند؟ گفتم بله! حضرت به گريه افتاد و اشكهايش همچون دانه‌هاى درّ از دو طرف صورت مباركش مى‌ريخت، سپس فرمود: ای فضيل! آيا در جنگ با اهل شام همراه عمويم زيد حضور داشتى‌؟ گفتم: بله،فرمود: چند نفر از آنان را كشتى‌؟ عرض كردم:شش نفر،فرمود: آيا در اين جنگ شكّ‌ و شبهه‌اى دارى‌؟ عرض كردم:اگر شكّ‌ داشتم آنان را نمى‌كشتم،در اين موقع شنيدم كه ميفرمود: خداوندا مرا نيز در ثواب اين جنگ شريك گردان! قسم به خدا كه عمويم و يارانش شهيد از دنيا رفتند همچون علىّ‌ بن ابى طالب عليه السّلام و يارانش. 🔍نکته: فضیل بدون اطلاع دادن و اعلام به امام صادق علیه السلام، در قیام زید(ره) شرکت کرده و شمشیر زده است. ❓اما فضیل کیست❓⬇️ @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
🔍منزلت مجاهد بالسیف «فضیل بن یسار ره» در نزد اهل بیت علیهم السلام 1⃣🔸امام صادق علیه السلام هر زمان که فضیل بن یسار را می دید، می فرمود: مخبتین (متواضعان) را به بهشت بشارت ده! هر کس دوست دارد به مردی از اهل بهشت بنگرد به فضیل نظر کند! 2⃣🔸زمانی که فضیل خدمت امام باقر علیه السلام می رسید، امام می فرمود: بح بح! مخبتین را بشارت ده به بهشت! مرحبا به آن کسی که زمین به وجود او آرام می گیرد. 3⃣🔸کسی که فضیل را بعد از وفاتش غسل می داد نقل می کند که به هنگام غسل دست فضیل از من سبقت می گرفت و عورتش را می پوشاند، این جریان را با امام صادق علیه السلام در میان گذاشتم و امام فرمود: رحمت خدا بر فضیل بن یسار که حقیقتا مردی از ما اهل بیت بود. @Talabeh_nevesht110
🔰استحباب روزه یوم الشک (روزی که نمی دانیم از ماه شعبان است یا از ماه رمضان) 1⃣أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ أَبِي اَلصُّهْبَانِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرِ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ بَشِيرٍ اَلنَّبَّالِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ اَلشَّكِّ فَقَالَ صُمْهُ فَإِنْ يَكُ مِنْ شَعْبَانَ كَانَ تَطَوُّعاً وَ إِنْ يَكُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَيَوْمٌ وُفِّقْتَ لَهُ. 💠به سند صحیح بشير نبّال گويد: از امام صادق عليه السّلام از روزۀ یوم الشک پرسيدم‌؟ فرمود: آن روز را روزه بدار اگر از شعبان باشد روزه مستحبى محسوب مى‌شود و اگر از ماه رمضان باشد پس روزى است كه به آن موفّق شده‌اى. 2⃣عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ يَعْلَى عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ عَنِ اَلْكَاهِلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ لَأَنْ أَصُومَ يَوْماً مِنْ شَعْبَانَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُفْطِرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ . 💠به سند صحیح كاهلى گويد: از امام صادق عليه السّلام در مورد روزى كه مورد شك قرار مى‌گيرد كه از شعبان است، پرسيدم. فرمود: اگر روزى از ماه شعبان را روزه بدارم در نزد من بهتر است از اين‌كه روزى از ماه رمضان را افطار نمايم. 3⃣عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ لاَ يَدْرِي أَ هُوَ مِنْ شَعْبَانَ أَوْ مِنْ رَمَضَانَ فَصَامَهُ فَكَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ هُوَ يَوْمٌ وُفِّقَ لَهُ وَ لاَ قَضَاءَ عَلَيْهِ . 💠به سند صحیح سماعه گويد: از امام عليه السّلام در مورد روزى كه مورد شك قرار مى‌گيرد كه از ماه شعبان است يا از ماه رمضان، پس فردى آن روز را روزه گرفت بعد معلوم شد كه از ماه رمضان بود پرسيدم‌؟ فرمود: آن روزى است كه به آن موفق شده است و قضا ندارد. 4⃣عَنِ الزُّهْرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قَالَ: یَنْوِی لَیْلَةَ الشَّکِّ أَنَّهُ صَائِمٌ مِنْ شَعْبَانَ- فَإِنْ کَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَجْزَأَ عَنْهُ وَ إِنْ کَانَ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَضُرَّهُ. 💠امام سجاد علیه السلام فرمود: در ليلة الشّك نيّت مى‌كند كه او از ماه شعبان روزه مى‌گيرد. پس اگر آن روز از ماه رمضان بوده، از او كفايت كند و اگر معلوم شد كه از ماه شعبان است به او ضررى نداشته است. 📚تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، المجلد ۱٠ الصفحة ۲٠ (بَابُ اسْتِحْبَابِ صَوْمِ یَوْمِ الشَّکِّ بِنِیَّةِ النَّدْبِ عَلَی أَنَّهُ مِنْ شَعْبَانَ إِذَا کَانَتْ عِلَّةٌ أَوْ شُبْهَةٌ وَ لَوْ بَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَجْزَأَهُ) 🆔 @mohadesin_marefat_110