➖منظور و مراد از نعمتی که از آن سوال خواهد شد❗️
♦️ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ.
📜سوره تکاثر / آیه ۸
🔹سپس در همان روز است که از نعمت پرسیده خواهید شد.
🔰روایات اهل بیت سلام الله علیهم:
🔳امام صادق علیه السّلام فرمود:
🔶إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَسْأَلُ عِبَادَهُ عَمَّا تَفَضَّلَ عَلَیْهِمْ بِهِ وَ لَا یَمُنُّ بِذَلِکَ عَلَیْهِمْ وَ الِامْتِنَانُ بِالْإِنْعَامِ مُسْتَقْبَحٌ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ فَکَیْفَ یُضَافُ إِلَی الْخَالِقِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَا یَرْضَی لِلْمَخْلُوقِینَ بِهِ وَ لَکِنَّ النَّعِیمَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ مُوَالاتُنَا یَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ بَعْدَ التَّوْحِیدِ وَ النُّبُوَّةِ.
🔺هرگز خدا از بندگان خود در مورد چیزی که به آنها تفضل نموده نمی پرسد و منت بر آنها نمی گذارد. منت گذاردن برای نعمت از طرف مردم زشت است، چگونه میتوان چیزی را به خدا نسبت داد که انجام آن از مردم پسندیده نیست. اما نعیم حب ما خانواده و موالات ما است که خدا بعد از توحید و نبوت از آن سؤال میکند.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۰، ح ۱
🔳امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔶فِی قَوْلِهِ ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ قَالَ نَحْنُ النَّعِیمُ وَ فِی قَوْلِهِ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً قَالَ نَحْنُ الْحَبْلُ.
🔺مراد از نعیم «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» در این آیه ما اهل بیت هستیم. و مراد از حبل الله در آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاًِ» نیز ما می باشیم.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۲، ح ۵
🔳امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔶قَوْلُ اللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ قَالَ تُسْأَلُ هَذِهِ الْأُمَّةُ عَمَّا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ثُمَّ بِأَهْلِ بَیْتِهِ علیهم السلام.
🔺منظور از آیه «لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» این است که این امت از آنچه به ایشان به وسیله پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سپس اهل بیت آن جناب ارزانی شده، بازخواست خواهند شد.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۲، ح ۶
🔳امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔶اللَّهُ أَکْرَمُ وَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ یُطْعِمَکُمْ طَعَاماً فَیُسَوِّغَکُمُوهُ ثُمَّ یَسْأَلَکُمْ عَنْهُ وَ لَکِنَّهُ یَسْأَلُکُمْ عَمَّا أَنْعَمَ بِهِ عَلَیْکُمْ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله.
🔺خدا بزرگ تر و کریم تر از آن است که نعمتی به شما عنایت نماید و گوارایتان گردد، آنگاه از شما بازخواست نماید؛ ولی از نعمتی که بر شما به وسیله محمّد و آل محمّد صلوات اللَّه علیهم ارزانی داشته است، بازخواست خواهد کرد.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۳، ح ۱۰
🔳امام باقر سلام الله علیه فرمود:
🔶النَّعِیمِ یَعْنِی الْأَمْنَ وَ الصِّحَّةَ وَ وَلَایَةَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام.
🔺نعیم یعنی امنیت و سلامتی و ولایت علی بن ابی طالب علیهما السّلام.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۴، ح ۱۴
🔳امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔶النَّعِیمُ نَحْنُ الَّذِینَ أَنْقَذَ اللَّهُ النَّاسَ بِنَا مِنَ الضَّلَالَةِ وَ بَصَّرَهُمْ بِنَا مِنَ الْعَمَی وَ عَلَّمَهُمْ بِنَا مِنَ الْجَهْلِ.
🔺نعیم ما هستیم که خداوند به واسطه ما مردم را از گمراهی نجات بخشید و از کوری بینا کرد و از نادانی خارج نمود.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۵۹، ح ۳۴
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖تفسیر قرآن در کلام امام صادق سلام الله علیه❗️
🔲حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔶فَأَمَّا مَنْ أَعْطی الْخُمُسَ وَ اتَّقی وَلَایَةَ الطَّوَاغِیتِ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی بِالْوَلَایَةِ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری فَلَا یُرِیدُ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا تَیَسَّرَ لَهُ وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ بِالْخُمُسِ وَ اسْتَغْنی بِرَأْیِهِ عَنْ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنی بِالْوَلَایَةِ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری فَلَا یُرِیدُ شَیْئاً مِنَ الشَّرِّ إِلَّا تَیَسَّرَ لَهُ.
🔺«فَأَمَّا مَنْ أَعْطی» منظور خمس است.
🔺«وَ اتَّقی» یعنی از دوستی با طاغوتها بپرهیزد.
🔺«وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی» یعنی تصدیق ولایت کند و منظور از حسنی ولایت است.
🔺«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری» یعنی هر کار خوبی را که تصمیم بگیرد برایش فراهم میشود.
🔺«وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ»، {و اما آنکه بخل ورزید. } یعنی در دادن خمس بخل بورزد
🔺«وَ اسْتَغْنی»، {و خود را بی نیاز دید. } یعنی خود رأی باشد و به اولیاء خدا مراجعه نکند.
🔺«وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنی» یعنی تکذیب ولایت کند.
🔺«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری» یعنی هر کار بدی را که تصمیم بگیرد، برایش آماده میشود.
📚📕بحارالأنوار ج ۲۴، ص ۴۷، ح ۱۹
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖در زمان قائم(عج) دیگر تقیه ای نخواهد بود❗️
🔳حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمود:
🔺نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أُمِرْتُ بِالتَّقِیَّةِ فَسَارَّ بِهَا عَشْراً حَتَّی أُمِرَ أَنْ یَصْدَعَ بِمَا أُمِرَ وَ أُمِرَ بِهَا عَلِیٌّ علیه السلام فَسَارَّ بِهَا حَتَّی أُمِرَ أَنْ یَصْدَعَ بِهَا ثُمَّ أَمَرَ الْأَئِمَّةُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَسَارُّوا بِهَا فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا سَقَطَتِ التَّقِیَّةُ وَ جَرَّدَ السَّیْفَِ.
🔶این آیه بر پیغمبر اکرم نازل شد: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ. » -. فصلت / ۳۴ - {[بدی را] با آنچه بهتر است دفع کن، آنگاه کسی که میان تو و میان او دشمنی است، گویی دوستی یکدل میگردد. } رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به من دستور تقیه دادند. ده سال پنهانی ارشاد میکرد تا دستور دادند آشکارا امر رسالت را اعلان کند. علی علیه السّلام نیز همین طور دستور داشت پنهانی انجام دهد تا امر به اعلان نمودند، سپس هر یک از امامان به امام دیگری همین سفارش را میکرد و آنها در تقیه بودند تا قائم ما قیام نماید که در آن موقع دیگر تقیه نخواهد بود و شمشیر از نیام کشیده میشود.
📚📕بحارالأنوار ج ۲۴، ص ۴۷، ح ۲۱
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎انصاف و ایثار ✍امام علی علیه السلام: 🔻عامِلْ سائرَ النّاسِ بالإنصافِ،
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎خنده بیش از حد
✍پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🔻إیّاکَ و کَثرَةَ الضَّحِکِ ؛ فإنّهُ یُمِیتُ القَلبَ.
❇️از خنده زیاد بپرهیز، که آن دل را میمیراند.
📚ترجمه میزان الحکمه، ج ۹، ص ۵۳۷
─━━━━━━🍂━━━━━━─