eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
482 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
409 ویدیو
60 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌ازدواج سلیمان(ع) با بلقیس 💐در دوران فرما
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌ایراد بنی اسرائیلی! 🌷از امام رضا (علیه السلام) نقل است: مردی از بنی اسرائیل، یکی از بستگان خود را کشت و جسد او را بر سر راه مردی از بهترین بازماندگان یعقوب (سباط بنی اسرائیل) گذاشت. سپس به خونخواهی او بر آمد. حضرت موسی (علیه السلام) دستور دادند، گاوی بیاورند تا کشف حقیقت کنند. ایشان توضیح خواستند. حضرت فرمود: اگر هر نوع گاوی می‌آوردند در اطاعت ایشان کافی بود، ولی چون توضیح خواستند و سخت گرفتند، خداوند هم بر ایشان سخت گرفت. لذا دستور این است: آن گاو نه پیر و از کار افتاده باشد و نه بکر و جوان، بلکه میان این دو! باز پرسیدند: چه رنگی باشد؟ حضرت موسی فرمود: زرد رنگ، طوری که بیننده را خوش آید. گفتند: ای موسی!مشخصات گاو هنوز مبهم است واضح تر بفرما!موسی گفت: گاوی که به شخم زدن آرام و نرم نشده و برای زراعت، آبکشی نکرده باشد، بدون عیب بوده و غیر از رنگ اصلی اش رنگ دیگری در آن نباشد. 🌷بالاخره مشخصات با مشخصات گاوی انطباق یافت که نزد جوانی از بنی اسرائیل بود. وقتی که برای خرید پیش او رفتند، گفت: نمی فروشم، مگر اینکه پوست گاوم را پر از طلا نمایید! گفتار جوان را به حضرت اطلاع دادند، فرمود: چاره ای نیست باید بخرید! آنان نیز به همان قیمت خریدند و آن را کشتند. دم گاو را بر مرد مقتول زدند و او زنده شد، گفت: یا نبی الله! پسر عمویم مرا کشته است، نه آن کسی که ادعا می‌کنند. این گونه راز قتل بر همه آشکار شد. یکی از پیروان و اصحاب موسی گفت: یا نبی الله! این گاو قصه ی شیرینی دارد. حضرت فرمود: آن قصه چیست؟مرد گفت: جوان صاحب این گاو، نسبت به پدر و مادر خویش خیلی مهربان بود. روزی او جنسی خرید. برای گرفتن پول، پیش پدر آمد، او را در خواب یافت. چون نخواست پدر را از خواب شیرین بیدار کند، از معامله صرف نظر کرد، هنگامی که پدر بیدار شد، جریان را به او عرض کرد. پدر گفت: کار نیکویی کردی، به خاطر آن، این گاو را به تو بخشیدم.حضرت موسی علیه السلام گفت: ببینید! این فواید نیکی به پدر و مادر است. 📘بحار، ج ۱۲، ص ۲۶۲ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تفسیر قرآن در لسان ثامن الائمه سلام الله علیه 🌹امام رضا علیه السّلام فرمود: ♦️🔹خداوند به محمّد قرآن را یاد داد🔹♦️ ⭕️فِی قَوْلِهِ الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ قَالَ اللَّهُ عَلَّمَ مُحَمَّداً الْقُرْآنَ. 💠«الرَّحْمنُ * عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، {[خدای] رحمان قرآن را یاد داد. } یعنی خداوند به محمّد صلی اللَّه علیه و آله قرآن را آموخت. ♦️🔹انسانی که بیان به آن یاد داده شد🔹♦️ ⭕️قُلْتُ خَلَقَ الْإِنْسانَ قَالَ ذَاکَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قُلْتُ عَلَّمَهُ الْبَیانَ قَالَ عَلَّمَهُ بَیَانَ کُلِّ شَیْ ءٍ یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ. 💠راوی گوید: به امام گفتم: «خَلَقَ الْإِنْسانَ» معنی انسان را آفرید چیست؟ فرمود: منظور از انسان امیر المؤمنین علیه السّلام است. گفتم: «عَلَّمَهُ الْبَیانَ»، {به او بیان آموخت. } فرمود: یعنی به امیرالمومنین شرح هر چیزی را که مردم به آن نیازمندند آموخت. ♦️🔹علامات و نجم🔹♦️ ⭕️وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ قَالَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ قَدْ سَمَّاهُ اللَّهُ فِی غَیْرِ مَوْضِعٍ فَقَالَ وَ النَّجْمِ إِذا هَوی وَ قَالَ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ فَالْعَلَامَاتُ الْأَوْصِیَاءُ وَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله. 💠«وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ» الرحمن / ۱- ۶ نجم پیامبر است که در چند مورد از آن جناب به نجم تعبیر شده، یکی در این آیه: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوی» -. نجم / ۱ و آیه «وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ» علامات اوصیاء پیامبرند و نجم خود پیامبر صلی اللَّه علیه و آله. ♦️🔹سماء پیامبر است و میزان امیرالمومنین🔹♦️ ⭕️وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ قَالَ السَّمَاءُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ الْمِیزَانُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام نَصَبَهُ لِخَلْقِهِ قُلْتُ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَامَ. 💠«وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ»، {و آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت. } منظور از سماء پیامبر است که به جانب خود بلندش نموده و میزان امیر المؤمنین است که برای مردم قرار داده است. و «أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ»، {تا مبادا از اندازه درگذرید. } یعنی مخالفت با امام نکنید. ♦️🔹در ظاهر مخاطب جن و انس است در باطن اولی و دومی است🔹♦️ ⭕️فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ قَالَ فِی الظَّاهِرِ مُخَاطَبَةُ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ فِی الْبَاطِنِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ. 💠«فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» -. الرّحمن / ۷ - ۱۳ - شما دو نفر یعنی اولی و دومی کدام نعمت خدای خود را تکذیب می‌کنید؟ در ظاهر خطاب به جن و انس است ولی در باطن خطاب به فلان(ابابکر) و فلان(عمر) است. 📔بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۷ و ۶۸ ، ح ۱ •• @mohadesin_marefat_110 ••
🔰لعن امام رضا سلام الله علیه بر اولی و دومی 🌸راوی گوید: از امام رضا(ع) در مورد آیه «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ»، {خورشید و ماه بر حسابی روان اند. } پرسیدم، که حضرت فرمود: ⭕️هُمَا یُعَذَّبَانِ بِعَذَابِ اللَّهِ قُلْتُ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ یُعَذَّبَانِ قَالَ سَأَلْتَ عَنْ شَیْ ءٍ فَأَتْقِنْهُ إِنَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ یَجْرِیَانِ بِأَمْرِهِ مُطِیعَانِ لَهُ ضَوْؤُهُمَا مِنْ نُورِ عَرْشِهِ وَ حَرُّهُمَا مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ فَإِذَا کَانَتِ الْقِیَامَةُ عَادَ إِلَی الْعَرْشِ نُورُهُمَا وَ عَادَ إِلَی النَّارِ حَرُّهُمَا فَلَا تَکُونُ شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ إِنَّمَا 👈عَنَاهُمَا لَعَنَهُمَا اللَّهُ👉أَ وَ لَیْسَ قَدْ رَوَی النَّاسُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ إِنَّ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ نُورَانِ فِی النَّارِ قُلْتُ بَلَی قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ النَّاسِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ شَمْسُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ نُورُهُمَا فَهُمَا فِی النَّارِ وَ اللَّهِ مَا عَنَی غَیْرَهُمَا. 💠منظور اولی و دومی است که به عذاب خدا گرفتارند. عرض کردم: آقا!خورشید و ماه عذاب می‌شوند؟ فرمود: چیزی پرسیدی درست دقت کن. خورشید و ماه دو موجود از آفریده‌های خدایند که به دستور او در گردشند و از او اطاعت می‌کنند. نور آنها از نور عرش و حرارت آن دو از حرارت جهنم است. روز قیامت نور آن دو به عرش بر می‌گردد و حرارت آنها به آتش جهنم. دیگر خورشید و ماهی نخواهد بود. 👈از این آیه آن دو لعنهما الله را قصد نموده،👉 مگر نشنیده ای که مردم از پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله نقل کرده اند که فرموده است: خورشید و ماه دو نورند در آتش. گفتم چرا. مگر باز نشنیده ای طرفداران آنها می‌گویند فلان و فلان خورشید این امتند و پرتو آن دو؟ در این صورت آن دو اهل جهنمند و سوگند به خدا که جز این دو را از آیه قصد نکرده است. 📔بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۷ و ۶۸ ، ح ۱ 💢بیان علامه بزرگوار محمد باقر مجلسی رحمهُ الله: 🔺علی هذا التأویل یکون التعبیر بالشمس و القمر عن الأول و الثانی علی سبیل التهکم لاشتهارهما بین المخالفین بهما و المراد بالحسبان العذاب و البلاء و الشر کما ذکره الفیروزآبادی و کما قال تعالی حُسْباناً مِنَ السَّماءِ [الکهف: ۴۰] 🔶بنا بر این تفسیر، تعبیر به شمس و قمر از اولی و دومی به جهت استهزاء آن دو به خاطر شهرت آنها در بین مخالفین خورشید و ماه است و مراد از بحسبان، عذاب و بلا و شر است همان طور که فیروز آبادی گفته است و همان طور که خدا فرموده است: «حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَاءِ». -. کهف / ۴۰ -، {آفتی از آسمان. } 📔بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۹، بیان ذیل روایت •• @mohadesin_marefat_110 ••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا