هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#رب_مشهور_لا_اصل_له
📌📝بررسی حدیث نبوی لا یعذب بالنار الا ربّ النار (به وسیله آتش کسی جزء خداوند عذاب نمی کند)
⬅️نکاتی که عرض می شود:
۱. این روایت در کتب حدیثی شیعه از اهل بیت علیهم السلام نقل نشده است و از اساس انتساب آن به رسول خدا صلی الله علیه و آله ثابت نیست، همانطور که علامه محمّد مجلسی(ره) می نویسد: هذا الخبر لم يثبت عنه صلي الله عليه و آله و سلم. (روضه المتقین ج ۶ ص ۳۸۸) عجب است از بعضی فقهاء که تفریعات زیادی بر اساس این روایت انجام دادند و در فتوای خود به این حدیث استناد کردند.
۲. این حدیث معمولا در بعضی کتب کلامی شیعه مانند کشف المراد علامه حلی (ره) در باب مطاعن ابوبکر وارد شده است تا طعن شود که ابوبکر افرادی را به آتش عذاب کرد و سوزاند! با اینکه پیامبر از این کار نهی کرده بود. عجب آنکه بعضی اهل سنت نیز همین طعن و تخطئه را به امیرالمومنین علیه السلام انجام دادند که او نیز طبق روایات غلات را سوزاند و کار خطایی کرده و طبق حدیث پیامبر لا یعذب بالنار الا ربّ النار حق چنین کاری را نداشت، لکن چون خشم بر او غالب شد و نتوانست خودش را کنترل کند آن ها را سوزاند و صحابه نیز این کارش را تقبیح کردند!!(ابن باز علیه اللعنة در سایت رسمی، در بخش فتاوی، سؤال حكم إحراق العدو الكافر بالنار والتمثيل به)
۳. اگر از این حدیث این استفاده فقهی شود که عذاب به آتش و سوزاندن کسی، عذابی مختص خداوند است و هیچکس به هر نحوی که باشد حق این را ندارد! واقعا مشکل بوده و چنین معنایی مردود است، چرا که روایات متعارضی در کتب دسته اول شیعه وجود دارد که در آن به سوزاندن بعضی از افراد دستور داده شده است یا خود امیرالمومنین علیه السلام بنابر روایات غلات را به آتش سوزاند(تصریح شده است: فاحرقه بالنار، وسائل الشیعه ج ۲۸ ص ۳۳۵ ح ۴ و ۵) حتی اگر کسی جریان امیرالمومنین را با دخان و امثال ذلک هم توجیه کند نمی تواند روایات زیر را توجیه کند: الف. امیرالمومنین به عمر بن خطاب فرمود: کسی را که لواط داده است گردنش را بزنید و سپس با آتش سوزانده شود.(الکافي ج ۷، ص ۱۹۹) ب. امیرالمومنین به ابوبکر در رابطه با لواط دهنده ای فرمود: احرقه بالنار. (المحاسن ج ۱، ص ۱۱۲) ج. امیرالمومنین در زمان خلافتش دو زنی را آوردند که مساحقه کرده بودند، حضرت حکم فرمود که به آتش سوزانده شوند. (تهذيب الأحکام ج ۱۰، ص ۵۴) و. در روایات متعدده حیوان مأکول اللحمی که انسانی با آن عمل جنسی انجام داده باید ذبح شود و سپس سوزانده شود. (وسائل الشیعه ج ۲۴ ص ۱۶۹)
۴. جدا از روایات متعارض، هیچکدام از اعلام و اعاظم حدیثی شیعه مانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی به این روایت در فتاوی خود استنادی نکردند. شیخ صدوق و پدرش فتوا دادند باید لواط کار به آتش سوزانده شود یا گردن زده شود.(مجموعة فتاوى ابن بابويه ص ۱۴۵) شیخ مفید فتوا داده است باید حیوانی که با آمیزش جنسی انسان فاسد شد، بعد از ذبح، به آتش سوزانده شود.(المقنعة ص ۷۸۹) شیخ طوسی فتوا دارد که قتال با کفار به هر وسیله ای حتی احراق بالنار هم جائز است ولی از سمّ نهی شده است.(النهایة ج ۱ ص ۲۹۳)
۵. نکته آخر اینکه در رابطه با این روایت منسوب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا آن را باید بکلی کنار گذاشت و یا هم آن را بر خلاف ظاهر حمل کرد (به اصطلاح تأویل کرد) همانطور که علامه مجلسی (ره) فرموده است: امیرالمومنین علیه السلام افراد زیادی را به آتش سوزاند، باید گفت که چون حضرت به امر و دستور خداوند این دسته از افراد را به آتش عذاب داد به منزله این است که انگار خود خداوند عذاب داده است. (روضه المتقین ج ۶ ص ۳۸۸) بنابر این تأویل پس هر کس، فردی را که مستحق احراق بالنار است بسوزاند کار حرامی انجام نداده است، مراد به مستحق کسی که شارع به احراق آن بالنار دستور یا اجازه داده است، نه هر کسی که به سلیقه خودمان بگوییم حق این فرد در مقابل این جنایت عذاب شدن به آتش است.
@Talabeh_nevesht110
✋🏻اَلسَّلامُ عَلَى الْقَتيلِ الْمَظْلُومِ
اَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى
💔من عذری ندارم اگر برایت گریه نکنم...
دریکی از زیارتنامه های حضرت مولانا سیدالشهدا علیهالسلام که ابوحمزه ثمالی آن زیارت را از امام صادق عليهالسلام نقل میکند، عبارت های بسیار لطیف و معارف والایی در آن ذکر شده است ...
در یک فراز آن چنین آمده 👇🏻:
❤بِأبی أنتَ وَأُمِّی یا أبا عَبدِاللّٰهِ، إلَیک کانَتْ رِحلَتِی مَعَ بُعدِ شُقَّتی، وَلَک فاضَتْ عَبرَتی،
پدر و مادرم به فدای تو ای اباعبدالله، این سفرم با وجود همه سختی ها و دوری راهم ، به سوی تو بود و اشک هایم به خاطر تو لبریز گشت.
😭وَ علَیک کانَ أسَفی وَ نَحِیبی وَ صُراخی وَ زَفْرَتی وَ شَهِیقی، وَإلَیک کانَ مَجِیئی،
و تاسف و شیون و زاری و فریادهای بلند و گریههای بیصدا و هق هق من، همه برای تو بود و به سوی تو روی آوردم
💔و بِک أستَتِرُ مِنْ عَظیمِ جُرمی، أتَیتُک زائراً وافِداً قَدْ أَوقَرتُ ظَهری.
و گناه بسیارم را در پرده پوشی تو مینهم. به زیارت تو آمدم و سرم را بر روی کوی تو فرود آوردم در حالی که پشتم از بار گناه سنگین شده است.
❤بِأبی أنتَ وَأُمِّی یا سَیِّدی، بَکَیتُک یا خِیرَةَ اللّٰهِ وَابنَ خِیَرَتِهِ،
پدر و مادرم به فدایت ای آقای من بر تو گریستم ای برگزیده خدا و پسر برگزیده خدا
😭وَ حَقٌّ لی أنْ أبکِیَک وَقَدْ بَکَتْک السَّماواتُ وَالأرضونَ وَالجِبالُ وَالبِحارُ،
و من باید برای تو گریه کنم، چرا که آسمانها و زمینها و کوهها و دریاها بر تو گریستند.
💔فَما عُذری إنْ لَمْ أبکِک و قَدْ بَکاک حَبیبُ رَبِّی، وَبَکَتک الأئِمَّةُ علیهمالسلام،
پس مرا چه عذری است اگر برایت گریه نکنم؟! حال آن که حبیب پروردگارم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر تو گریست و ائمه اطهار علیهمالسلام بر تو گریستند.
😭وَ بَکاکَ مَنْ دونَ سِدرَةِ المُنتَهیٰ إلَی الثَّریٰ جَزَعاً علَیکَ
و همه موجودات از زیر سدرة المنتهی گرفته تا به زیر خاک های زمین، از بی.قراری، بر تو شیون و زاری میکنند🩸
منبع📚کامل الزیارات ص۲۳۰
منبع📚بحارالانوارج٩٨ ص١٩٠
✍🏻ای که ارباب شدی که رو به هر کَس نزنم
آن که از عالم و آدم شده دلخسته، منم
شهره بودم به بدی در همه جا تا اینکه
سیبِ لبخندِ تو شد باعثِ آدم شدنم
هرچه دارم فقط از روضهی قاسم دارم
من حسینی شدهی دستِ امام حسنم
تلخیِ مردمِ این شهر برایم غم نیست
بس که شیرین شده با بردنِ نامَت دهنم
من اگر گریه برایَت نکنم میمیرم
تا ابد در غمِ تو گریه کُن و سینه زنم
سینهام گَشته کبود و سَر و رویَم زخمی
بیمه شد بینِ همین لطمه زدن ها بدنم
پیرهن را ز تنت برد حرامی ، بُگذار
تا که در روضهی تو پاره شود پیرهنم
ای که بر خاک رها بود تنِ بی کَفنت
کاش باشد کمی از تربتِ تو در کفنم
ای همه هستی عالم به فدای تو حسین
ننگ برماکه نمردیم برای توحسین…😫
✋🏻صلی الله علیک یاسیدی ومولای یااباعبدالله روحی لک الفداک
🙏🏻التماس دعای فرج ازهمگی
مَــعــرِفَـةُ الـحُــجَّـةِ
🌐@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
لِيَأْخُذْ أَحَدُكُمْ مِنْ شَارِبِهِ وَ الشَّعْرِ الَّذِي فِي أَنْفِهِ وَ لْيَتَعَاهَدْ نَفْسَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يَزِيدُ فِي جَمَالِهِ
باید هر کدام شما شارب(سیبیل) و موی درون بینی خود را بگیرد و به خود برسد که زیبایش فزون شود.
بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۱۰۹
یا صاحب الزمان«عج»
تو اگر باشی
غروب جمعه یادش می رود
دلگیر باشد... 💔
#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
لَا تَخُنْ مَنْ خَانَكَ فَتَكُونَ مِثْلَهُ
به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن که (در غیر این صورت) مانندش باشی.
بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۱۰۴