eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
515 دنبال‌کننده
865 عکس
157 ویدیو
34 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ أَنْ يَعْلَمَ الْمَرْءُ عِلْماً ثُمَّ يُعَلِّمَهُ أَخَاهُ بهترین صدقه‌ آن است که مرد مسلمان دانشی بیاموزد سپس به برادر مسلمان خود تعلیم دهد. بحار الانوار، ج ۲، ص: ۲۵
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌سفارش‌هایی از پیامبر صلی الله علیه و آله
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌با دوستان، مدارا و گذشت! 🌺راوی می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله در حالی که نشسته بودند، ناگهان لبخندی بر لبانشان نقش بست، به طوری که دندان هایشان نمایان شد! از ایشان علت خنده را پرسیدند، فرمود: دو نفر از امت من می‌آیند و در پیشگاه پروردگار قرار می‌گیرند؛ یکی از آنان می‌گوید: خدایا! حق مرا از ایشان بگیر! خداوند متعال می‌فرماید: حق برادرت را بده! عرض می‌کند: خدایا! از اعمال نیک من چیزی نمانده (متاعی دنیوی هم که ندارم). از گناهان من بر او بارکن! 🌺پس از آن اشک از چشمان پیامبر صلی الله علیه و آله سرازیر شد و فرمود: آن روز، روزی است که مردم احتیاج دارند گناهانشان را کسی حمل کند. خداوند به آن کس که حقش را می‌خواهد می‌فرماید: چشمت را برگردان، به سوی بهشت نگاه کن، چه می‌بینی؟ آن وقت سرش را بلند می‌کند، آنچه را که موجب شگفتی اوست - از نعمت‌های خوب می‌بیند. 🌺عرض می‌کند: پروردگارا! این‌ها برای کیست؟ می فرماید: برای کسی است که بهایش را به من بدهد. عرض می‌کند: چه کسی می‌تواند بهایش را بپردازد؟ می فرماید: تو. می پرسد: چگونه من می‌توانم؟ می فرماید: به گذشت تو از برادرت. عرض می‌کند: خدایا! از او گذشتم. بعد از آن، خداوند می‌فرماید: دست برادر دینی ات را بگیر و وارد بهشت شوید! آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پرهیزکار باشید و مابین خودتان را اصلاح کنید! 📘بحارالانوار ، ج ۷۷، ص ۱۸۲ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔰مراد از قِسطاس مستقیم 💚🌹الله سبحانه و تعالی می فرماید: 🔸وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ. 🔖سوره إسراء / آیات ۳۴ و ۳۵ 🔹و چون پیمانه می‌کنید پیمانه را تمام دهید و با قسطاس مستقیم بسنجید. ✍در قسطاس اقوالی است: برخی گفته این کلمه عربی نمی باشد بلکه رومی است، برخی دیگر گفتند کلمه ای عربی است و مرکب می باشد از دو کلمه: قسط که به معنای عدل است و طاس نیز به معنای کفه ترازو است. بعضی گفته اند: «قسطاس» ترازوى بزرگ است در حالى كه «ميزان» به ترازوهاى كوچک هم گفته مى شود. 🔶روایات اهل بیت علیهم السّلام: 🌹🌱امام کاظم سلام الله علیه در تفسیر آیه شریفه فوق فرمود: ⭕️أَمَّا الْقِسْطَاسُ فَهُوَ الْإِمَامُ وَ هُوَ الْعَدْلُ مِنَ الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ وَ هُوَ حُکْمُ الْأَئِمَّةِ. 💠اما قسطاس در آیه امام است که عادلترین فرد روی زمین است و قسطاس همان حکم ائمه علیهم السّلام است. 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۱۸۷ ح ۱ 🌹🌱امیرالمومنین سلام الله علیه در وصف آل محمّد علیهم السّلام فرمود: ⭕️نُورُ الْجَلَالَةِ جَنْبُ اللَّهِ وَ وَدِیعَتُهُ وَ مَوْضِعُ کَلِمَةِ اللَّهِ وَ مِفْتَاحُ حِکْمَتِهِ وَ مَصَابِیحُ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ یَنَابِیعُ نِعْمَتِهِ السَّبِیلُ إِلَی اللَّهِ وَ السَّلْسَبِیلُ وَ الْقِسْطَاسُ الْمُسْتَقِیمُ وَ الْمِنْهَاجُ الْقَوِیمُ وَ الذِّکْرُ الْحَکِیمُ وَ الْوَجْهُ الْکَرِیمُ وَ النُّورُ الْقَدِیمُ أَهْلُ التَّشْرِیفِ وَ التَّقْوِیمِ وَ التَّقْدِیمِ وَ التَّعْظِیمِ وَ التَّفْضِیلِ. 💠نور جلالت اند، در کنار خداوند و ودیعه او و جای گاه کلمةاللَّه و کلید حکمت اویند و چراغ‌های رحمت خداوند و سرچشمه‌های نعمتش می‌باشند، راه به سوی خدا و چشمه سلسبیل و قسطاس مستقیم و منهاج قویم و ذکر حکیم و وجه کریم و نور قدیم هستند، اهل تشرف و تقویم و تقدیم و تعظیم و تفضیلند. 📚بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۷۳ ح ۳۹ 🌹🌱امام محمد باقر سلام الله علیه فرمود: ⭕️الْقِسْطَاسُ الْمُسْتَقِیمُ هُوَ الْمِیزَانُ الَّذِی لَهُ لِسَانٌ. 💠منظور از القسطاس المستقیم ترازویی است که دارای زبان است. 📚بحارالانوار ج ۱۰۰ ص ۱۰۶ ح ۱ 🌹🌱در روایتی امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود: ⭕️قَدْ وَصَفَهُ اللَّهُ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْعَفْوِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ إِقَامَةِ الْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ. 💠همانا خداوند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را به [صفاتی چون] رأفت و رحمت و عفو و آمر به معروف و ناهی از زشتی و اقامه کننده قسطاس مستقیم توصیف نمود. 📚بحارالانوار ج ۳۰ ص ۵۹ ح ۱ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏امام سجاد علیه السلام‏ مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ النَّاسِ هر که واجبات خدا را انجام دهد او بهترین مردم است. الکافی، ج ۲، ص: ۸۱
🔰معنای جنب الله و وجه الله 🌹🍃در آیات و روایات بسیاری از ائمه علیهم السّلام به جنب الله(پهلوی خدا) و وجه الله(صورت خدا) یاد شده است، حال مراد از این ها چیست؟ آیا خداوند صورت و پهلو دارد؟! ❤️🌿مولی الموحدین سید العارفین علی علیه السّلام در بیان و فرمود: ⭕️تَعْرِیفاً لِلْخَلِیقَةِ قُرْبَهُمْ أَ لَا تَرَی أَنَّکَ تَقُولُ فُلَانٌ إِلَی جَنْبِ فُلَانٍ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَصِفَ قُرْبَهُ مِنْهُ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی کِتَابِهِ هَذِهِ الرُّمُوزَ الَّتِی لَا یَعْلَمُهَا غَیْرُهُ وَ غَیْرُ أَنْبِیَائِهِ وَ حُجَجُهُ فِی أَرْضِهِ. أَمَّا قَوْلُهُ کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ فَالْمُرَادُ کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلَّا دِینَهُ لِأَنَّ مِنَ الْمُحَالِ أَنْ یَهْلِکَ مِنْهُ کُلُّ شَیْ ءٍ وَ یَبْقَی الْوَجْهُ هُوَ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ وَ أَکْرَمُ مِنْ ذَلِکَ وَ إِنَّمَا یَهْلِکُ مَنْ لَیْسَ مِنْهُ أَ لَا تَرَی أَنَّهُ قَالَ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ. 💠تعبیر از ائمه علیهم السّلام به جنب و پهلو خدا به واسطه قرب و نزدیکی آنها به خداست، مگر نه این است که می‌گویی فلانی پهلوی فلان کس است و منظورت این است که به او نزدیک است؟ خداوند این اسرار و رموز را در کتاب خود قرار داده که جز او و انبیاء و حجج الهی در روی زمین کسی نمی داند. 💠اما آیه «کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»، یعنی هر چیزی ناپایدار است جز دین خدا، زیرا محال است که از خدا چیزی هلاک شود و صورت او باقی بماند. خداوند منزه و بزرگتر و گرامی تر از این نسبت‌ها(داشتن صورت و...) است. چیزهای دیگر هلاک شدنی است، مگر نمی بینی می‌فرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ * وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ» الرحمن / ۲۶ و ۲۷ {هر چه بر [زمین] است فانی شونده است و ذات پروردگارت باقی خواهد ماند} 📚بحارالانوار ج ۲۴، ص ۱۹۵، ح ۱۹ 🌹🌱علامه محمّد باقر مجلسی رحمهُ الله تعالی گوید: 💠چنین تعبیرات و مجازها [ید الله یا جنب الله یا عین الله] در کلام عرب معمول است. می‌گویند فلانی نزد مردم وجهه ای دارد و فلان کس بر فلانی دستی دارد و از این قبیل تعبیرها. 💠ائمه علیهم السّلام عین اللَّه هستند یعنی نگهبان بر بندگان، همان طور که شخص با چشمش می‌نگرد تا از کارهای خود اطلاع یابد، خداوند ائمه علیهم السّلام را نیز خلق کرد تا گواه بر مردم باشند و ناظر بر کارهای آنها و «عین» به جاسوس و به بهترین افراد یک چیز نیز گفته می‌شود. 💠اطلاق (ید) بر نعمت و رحمت و قدرت شایع است و ائمه علیهم السّلام در نعمت کامل و رحمت گسترده او هستند و مظهر قدرت کامل خدایند. 💠جنب به معنی جانب و ناحیه است. آنها آن جهت و جانبی هستند که مردم باید به آن سو توجه کنند. به امیر نیز جنب می‌گویند و ممکن است کنایه از این باشد که قرب به خدا حاصل نمی شود مگر با تقرب به آنها، همان طوری که مقربین پادشاه همان‌هایی هستند که پهلوی او و در جنب اویند. 📚بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ مَنْ لَمْ يَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ نِعْمَةً إِلَّا فِي مَطْعَمٍ أَوْ مَشْرَبٍ أَوْ مَلْبَسٍ فَقَدْ قَصُرَ عَمَلُهُ وَ دَنَا عَذَابُهُ هر که جز در خوردن و یا نوشیدن یا جامه پوشیدن از طرف خدای ﻋﺰوﺟﻞ بر خودش نعمتی نبیند به‌طور تحقیق (چنین کسی) کردارش کم و کوتاه و عذابش نزدیک است. الکافی، ج ۲، ص: ۳۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹اَسعدالله اَیامکم ۱۲رجب سالروزمرگ پسرآکِله الاکبادمعاویه لعنه الله علیه🔥 قرارومدارهای مادرمعاویه با ... مرحوم‌ علامه مجلسی در کتاب شریف👈🏻بحارالانوار نقل می‌کند: در جریان فتح مکه، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بر روی کوه صفا از ابوسفیان و آل او بیعت گرفت؛🔥دوّمی پایین تر از آن حضرت قرار داشت‌ و هند دختر عَتَبه از ترس آنکه مبادا رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله او را بشناسد، نقاب زده و ناشناس در میان زنان بود. بعد از آنکه رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله چند پیمان از آن‌ها گرفت، فرمود:... همچنین از شما پیمان می‌گیرم که زنا نکنید! هند گفت: مگر زن آزاده زنا می‌کند!؟ فَتَبَسَّمَ … [الثّانی] لِمَا جَرَی بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ چون هند این سخن را گفت،🔥دوّمی🔥به خاطر اتفاقی که میان او و هند در ایام جاهلیت به وقوع پیوسته بود، خندید. منبع📚بحارالانوار ج۲۱ ص۹۹ 🌐@mohadesin_marefat_110 ✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌❀✾