امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌چه کسی برای حسینم گریه میکند؟ 🍃هنگامی
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌وفاداری اصحاب امام حسین علیه السلام
🥀در شب عاشورا اصحاب باوفای امام حسین علیه السلام هر کدام با زبانی، وفاداری خود را اعلام کردند. به محمد بن بشر خضرمی - یکی از یاران ایشان - تازه خبر رسید که پسرش در مرز ری به دست کافران اسیر شده است، محمد گفت: خود و پسرم را در مسیر خداوند میبینم. من دوست ندارم که پسرم گرفتار باشد و من بعد از او زنده بمانم!
🥀امام حسین علیه السلام که سخن او را شنید، فرمود: بیعتم را از تو برداشتم. آزادی، برو برای آزادی پسرت کوشش کن! محمد بن بشر گفت: درندگان مرا بدرند و زنده بخورند، اگر از تو جدا گردم! امام حسین علیه السلام پنج لباس برد یمانی که قیمت آنها هزار دینار بود به او داد و فرمود: اینها را به پسر دیگرت بده تا با دادن این لباسها به دشمن (به عنوان هدیه) برادرش را از اسارت آزاد سازد.
📘بحار، ج ۴۴، ص ۳۹۴
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔰اثبات امامت بوسیله آیه کونوا مع الصّادقین
⭕️فخر الشّیعه علامه محمد باقر مجلسی رحمهُ الله در بحار گوید:
▫️التمسک بتلک الآیة لإثبات الإمامة فی المعصومین علیهم السلام بین الشیعة معروف.
♦️استدلال به این آیه[کونوا مع الصّادقین] برای اثبات امامت ائمه معصومین علیهم السّلام در بین شیعه معروف است.
⭕️سپس علامه مجلسی سخن محقق طوسی را از کتاب تجرید نقل می کند که محقق طوسی گوید:
🔳طریق استدلال چنین است که خداوند تمام مؤمنین را امر میکند که با صادقین باشند و این مطلب معلوم است که منظور این نیست که در میان صادقین از نظر بدن و جسم باشید، بلکه منظور این است که طریقه و روش آنها و عقاید و افعال و گفتارشان را در پیش بگیرید. این مسلم است که خداوند دستور عمومی نمی دهد، از کسی پیروی کنند که ممکن باشد کار ناپسند و فسق و معصیت از او سر بزند، با اینکه خود از چنین کارهایی نهی نموده است. به ناچار باید صادقین در این آیه معصوم و محفوظ از خطا باشند تا بتوان در تمام امور پیرو آنها شد. و نیز تمام امت اجماع دارند بر اینکه خطاب قرآن عمومیت برای تمام زمانها دارد و اختصاص به یک زمان مخصوص ندارد. پس لازم است در هر زمان معصومی وجود داشته باشد تا مؤمنین آن زمان پیرو او باشند.
📚📕بحارالانوار، ج ۲۴ ص ۳۳ و ۳۴
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖صدیقون و سباق❗️
🔰در نقلی وارد شده است که سباق ثلاثه...👇🏼
🔺عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: السُّبَّاقُ ثَلَاثَةٌ حِزْقِیلُ مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ إِلَی مُوسَی وَ حَبِیبٌ صَالِحُ یَاسِینَ إِلَی عِیسَی وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ إِلَی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ أَفْضَلُهُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ.
🔶ابن عباس گفت: سبقت گیرندگان سه نفرند: حزقیل مؤمن آل فرعون که سبقت به سوی موسی گرفت. و حبیب دوست یاسین که سبقت بسوی عیسی گرفت. و علی بن ابی طالب که سبقت به سوی محمّد صلی اللَّه علیه و آله گرفت و هم او بهترین سبقت گیرندگان است.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۸ ح ۲۱
✍کسی اشکال نکند که این قول ابن عباس است، بلکه این قول رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله است که با تعابیر مختلفی از صحابه مختلف نقل شده است و شبیه این حدیث نیز است که پیامبر فرمود: سباق الامم ثلاثة.
🔰در روایتی وارد شده است که صدیقون ثلاثه...👇🏼
🔺قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الصِّدِّیقُونَ ثَلَاثَةٌ حِزْقِیلُ مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ وَ حَبِیبٌ صَاحِبُ یَاسِینَ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ هُوَ أَفْضَلُ الثَّلَاثَةِ.
🔶پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله فرمود: صدیقین سه نفرند: حزقیل مؤمن آل فرعون و حبیب صاحب یاسین و علی بن ابی طالب علیه السّلام علی از همه آنها بهتر است.
📚📕بحارالانوار ج ۲۴ ص ۳۸ ح ۱۲
✍از این دو روایت که در مصادر شیعی و سنی نقل شدند این استفاده می شود که: ۱) اولین مسلمان و مومن به رسول اکرم امیرالمومنین بوده است و رد می شود عقیده اهل سنت که توهم زدند اولین مسلمان ابابکر بوده. ۲)ثابت می شود که پیامبر بود که امیرالمومنین را افضل الصدیقین نامید و باز رد می شود توهم اهل سنت که معتقدند صدیق اکبر و افضل ابوبکر است.
💠این دو روایت را می توانید در منابع اهل سنت مشاهده کنید:
📗الدر المنثور سیوطی، ج ۷ ص ۵۳
📗کنز العمال، ج ۱۱ ص ۶۰۱
📗تفسير الثعلبي، ج ۸ ص ۱۲۶
📗مختصر تاريخ دمشق (ابن منظور) ج۱۷ ص ۳۷۸
📗تفسير الألوسي، ج ۱۱ ص ۳۹۷
📗تفسير القرطبي، ج ۱۵ ص ۲۰
و...
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖این امر (ظهور) واقع نمی شود مگر اینکه نُه دَهُم مردم از بین بروند❗️
▪️أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلنِّدَاءُ حَقٌّ قَالَ إِي وَ اَللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَكُونُ هَذَا اَلْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ اَلنَّاسِ.
🔸زراره می گوید : از امام صادق علیه السلام پرسیدم «آن صدای آسمانی راست است؟» فرمودند : «آری ! به خدا قسم حتی هر طایفه ای آن را به زبان خودشان می شنوند !» و نیز آن حضرت فرمودند : «این امر واقع نمی شود مگر اینکه نُه دهم مردم از بین بروند.»
📚📕الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۷۴
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖حیاء اگر در محل خود واقع نشود رذیله است❗️
🔶قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الْحَیاءُ حَیائانِ، حَیاءُ عَقْلٍ وَ حَیاءُ حُمْقٍ، فَحَیاءُ الْعَقْلِ الْعِلْمُ، وَ حَیاءُ الْحُمْقِ الْجَهْلُ .
🔺پيامبرخدا صلیالله علیه وآله میفرمایند ؛ حیاء بر دو قسم است، حیاء عقل، و حیاء احمقی، حیاء عقل همان علم است و حیاء احمقی جهل می باشد.
✍حیاءِ عقل آن است که انسان از روی عقل احساس حیاء کند، مثل حیاء در هنگام ارتکاب گناه، و یا حیاء در مقابل کسانی که احترامشان لازم است و این حیاء علم است، یعنی رفتاری عالمانه میباشد و حیاء جهل آن است که از پرسیدن و یادگرفتن یا از عبادت کردن و امثال آن، حیاء کند (مثل کسانیکه در بعضی محیطها، از نماز خواندن، غسل کردن، خجالت میکشند) و این حیاء، رفتاری جاهلانه است.
📚📕تحف العقول صفحه ۴۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖شوخطبعی با ايمان منافات ندارد❗️
🔺كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله لَيَسُرُّ الرَّجُلَ مِنْ أَصْحابِهِ إِذا رَآهُ مَغْمُوماً بِالْمُداعَبَةِ وَ كانَيَقُولُ: إِنَّ اللّه َ يُبْغِضُ الْمُعَبِّسَ فِي وَجْهِ إخْوانِهِ .
🔶امیرالمومنین سلام الله علیه در بیان سیرهء پیامبرخدا صلّی الله علیه و آله فرمودند : هرگاه يكى از ياران خود را اندوهگين مى ديدند او را با شوخى و مزاح خوشحال مى كردند و ميفرمودند: خداوند، نفرت دارد از ترش رويي فرد در چهره برادرش .
📚📕مستدرک الوسائل ج ۸ ص ۳۲۱
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖نگهداری دین در آن زمان، مانند كسي است كه درخت خار قَتاد را بتراشد❗️
🔺كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ علیهالسلام جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً اَلْمُتَمَسِّكُ فِيهَا بِدِينِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ اَلْقَتَادِ بِيَدِهِ ثُمَّ أَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ .
🔶يمان تمار گويد: خدمت امام صادق سلام الله علیه نشسته بوديم، به ما فرمودند: همانا صاحب الأمر را غيبتي است، هر كه در آن زمان دينش را نگه دارد مانند كسي است كه درخت خار قَتاد را با دست بتراشد سپس فرمودند: -اين چنين و با اشاره دست مجسم فرمود- كداميك از شما مي تواند خار آن درخت را به دستش نگهدارد، سپس لحظه ای سر بزير انداختند و باز فرمودند: همانا صاحب الأمر را غيبتي است، هر بندهيي بايد از خدا پروا كند، و بدين خود بچسبد.
📚📕الکافي، ج ۱، ص ۳۳۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••