➖این امر (ظهور) واقع نمی شود مگر اینکه نُه دَهُم مردم از بین بروند❗️
▪️أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلنِّدَاءُ حَقٌّ قَالَ إِي وَ اَللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَكُونُ هَذَا اَلْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ اَلنَّاسِ.
🔸زراره می گوید : از امام صادق علیه السلام پرسیدم «آن صدای آسمانی راست است؟» فرمودند : «آری ! به خدا قسم حتی هر طایفه ای آن را به زبان خودشان می شنوند !» و نیز آن حضرت فرمودند : «این امر واقع نمی شود مگر اینکه نُه دهم مردم از بین بروند.»
📚📕الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۷۴
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖حیاء اگر در محل خود واقع نشود رذیله است❗️
🔶قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الْحَیاءُ حَیائانِ، حَیاءُ عَقْلٍ وَ حَیاءُ حُمْقٍ، فَحَیاءُ الْعَقْلِ الْعِلْمُ، وَ حَیاءُ الْحُمْقِ الْجَهْلُ .
🔺پيامبرخدا صلیالله علیه وآله میفرمایند ؛ حیاء بر دو قسم است، حیاء عقل، و حیاء احمقی، حیاء عقل همان علم است و حیاء احمقی جهل می باشد.
✍حیاءِ عقل آن است که انسان از روی عقل احساس حیاء کند، مثل حیاء در هنگام ارتکاب گناه، و یا حیاء در مقابل کسانی که احترامشان لازم است و این حیاء علم است، یعنی رفتاری عالمانه میباشد و حیاء جهل آن است که از پرسیدن و یادگرفتن یا از عبادت کردن و امثال آن، حیاء کند (مثل کسانیکه در بعضی محیطها، از نماز خواندن، غسل کردن، خجالت میکشند) و این حیاء، رفتاری جاهلانه است.
📚📕تحف العقول صفحه ۴۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖شوخطبعی با ايمان منافات ندارد❗️
🔺كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله لَيَسُرُّ الرَّجُلَ مِنْ أَصْحابِهِ إِذا رَآهُ مَغْمُوماً بِالْمُداعَبَةِ وَ كانَيَقُولُ: إِنَّ اللّه َ يُبْغِضُ الْمُعَبِّسَ فِي وَجْهِ إخْوانِهِ .
🔶امیرالمومنین سلام الله علیه در بیان سیرهء پیامبرخدا صلّی الله علیه و آله فرمودند : هرگاه يكى از ياران خود را اندوهگين مى ديدند او را با شوخى و مزاح خوشحال مى كردند و ميفرمودند: خداوند، نفرت دارد از ترش رويي فرد در چهره برادرش .
📚📕مستدرک الوسائل ج ۸ ص ۳۲۱
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖نگهداری دین در آن زمان، مانند كسي است كه درخت خار قَتاد را بتراشد❗️
🔺كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ علیهالسلام جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً اَلْمُتَمَسِّكُ فِيهَا بِدِينِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ فَأَيُّكُمْ يُمْسِكُ شَوْكَ اَلْقَتَادِ بِيَدِهِ ثُمَّ أَطْرَقَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ .
🔶يمان تمار گويد: خدمت امام صادق سلام الله علیه نشسته بوديم، به ما فرمودند: همانا صاحب الأمر را غيبتي است، هر كه در آن زمان دينش را نگه دارد مانند كسي است كه درخت خار قَتاد را با دست بتراشد سپس فرمودند: -اين چنين و با اشاره دست مجسم فرمود- كداميك از شما مي تواند خار آن درخت را به دستش نگهدارد، سپس لحظه ای سر بزير انداختند و باز فرمودند: همانا صاحب الأمر را غيبتي است، هر بندهيي بايد از خدا پروا كند، و بدين خود بچسبد.
📚📕الکافي، ج ۱، ص ۳۳۵
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْق
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔺مَن جَرَی فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
🔶هر که در عنان آرزوی خود رود و لجام آنرا بدست گیرد به اجل خویش به سر درآید یا در (دام) مرگ خواهد افتاد!
📒 #حکمت19
┄═❁❈شرح❈❁═┄
✍🏼«با»در«بِأجَلِهِ»همان گونه که جمعی از محققان گفته اند به معنای«فی»است یعنی چنین شخصی که اختیار خود را به دست آرزوها سپرده در مرگش سقوط میکند در حالی که عمل مثبتی انجام نداده است. أمل به معنای هر نوع آرزو است؛خواه آرزوی معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مینامند و حتی خداوند به عنوان«منته الأمل»شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. در مناجات مفتقرین از مناجات پانزده گانه امام سجاد علیه السلام میخوانیم: «یا مُنْتَهی أَمَلِ الْآمِلینَ».
✍🏼در حدیث از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً؛ آرزو مایه رحمت برای امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی کاشت». (. 📚بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۷۵. ) زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا میدارد. ولی همین آرزو هر گاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهای دور و دراز و دست نیافتنی شود انسان را چنان به خود مشغول میدارد که از همه چیز حتی خداوند و مرگ و معاد غافل میشود و چنان سرگرم میگردد که ناگهان مرگش فرا میرسد در حالی که دستش از همه چیز ته است.
✍🏼تعبیر به«مَنْ جَری... » (مطابق برخی نقل ها) «مَنْ أَرْخی عِنانَ أَمَلِهِ» (کسی که لجام آرزو را سست و رها کند. ) اشاره به همین آرزوهاست و به تعبیر دیگر، آرزو تشبیه به مرکب سرکشی شده که اگر عنان و زمام او را رها کنند طغیان میکند و انسان را در پرتگاه میافکند. درباره طول امل و درازی آرزوها و پیامدهای سوء آن بحث گسترده ای در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره میشود.
✍🏼امیر مؤمنان علی علیه السلام میفرماید:
🔹الأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الْأَجَلَ؛آرزوهای دراز اعمال انسان را تباه میکند و مرگ را به فراموشی میافکند. (.📚 غررالحکم، ح ۷۲۵۲. )
🔹الأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَی قُلُوبِ الْغافِلینَ؛ آرزوی دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دلهای غافلان است. (.📚 غررالحکم، ح ۷۲۰۶. )
🔹الأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَ یَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ؛ آرزوهای دور و دراز همچون سراب است بیننده را میفریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس میسازد. (. 📚غررالحکم، ح ۷۲۰۷. )
✍🏼امیر مؤمنان علی علیه السلام به یک مسئله مهم در مورد آرزو ها اشاره فرموده اند که آرزو هارا منتهی و پایانی نیست، " الآمالُ لا تَنْتَهی" یعنی: آرزوها، پایان ناپذیرند. (. 📚ترجمه میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۱۰. ) در حدیثی حضرت می فرماید: راست ترین چیز ها اجل و مرگ است، دروغ ترین چیز ها آرزو است. (. 📚ترجمه میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۱۴. )
✍🏼بحث پایانی این است، همانطور که میرزا حبیب الله خوئی در شرح نهج البلاغه خود به آن اشاره ای کرده است: در لغت أمل را به رجاء و امید نیز معنا کرده اند، ایشان معترض این مسئله شدند و فرمودند اخبار و روایات از ذم أمل و مدح رجاء پر است و این دو معنای جدایی دارند. امّا به این سخن انتقادی وارد است که علاوه بر لغت در روایات اسلامی نیز أمل به معنای رجاء و امید بکار رفته است، همچون روایاتی که در تحذیر از امید بستن به غیر خدا است و در این روایات صریحاً کلمه أمل بکار رفته و معنای رجاء قصد شده است. (. 📚ترجمه میزان الحکمه، رجوع شود به روایات باب النَّهیُ عَن أمَلِ غَیرِ اللَّهِ. ) اساساً آرزو و امید ارتباط عمیقی دارند آرزو کننده همیشه دارای امید و رجاء برای رسیدن به آرزوی خویش است، به همین دلیل در روایات اهل بیت علیهم السّلام اینگونه امید کاذب که برای رسیدن به آرزوی خود است مذمت شده است چون انسان به فردای خود اینکه زنده خواهد بود و به تمام آرزو های خویش خواهد رسید امیدوار شده و این امید وصال به آرزوها او را می فریبد طبق فرمایش مولا در غرر الحکم ینسی الاجل : یعنی انسان با امید وصال به آرزو های خویش مرگ و اجل را فراموش می کند. نیز پیغمبر اسلام به فردی از صحابه فرمود: آرزوی خود را با قطع امید از زنده ماندن در فردای خود کوتاه کن بگو من روز را به شب نخواهم رساند. (. 📚ترجمه میزان الحکمه، ج۱، ص ۲۱۷. )
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با همه بودم با همه گشتم
فهمیدم هیچکسی برام حسین نمیشه
از مردُ نامرد من ضربه خوردم
اما امام حسین گرفت دستمو همیشه
🎧 #پیشنهاددانلود
•• @mohadesin_marefat_110 ••