🔰سرمایه تاسیس تعاونی سهامی عام ۵ میلیارد تومان شد
✳️ مدیرکل دفتر تعاونیهای خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش حداقل سرمایه تشکیل تعاونیهای سهامی عام از ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ میلیارد تومان خبر داد.
♈️ به موجب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ امکان تاسیس تعاونیهای جدید در قالب شرکت سهامی عام با محدودیت مالکیت هر یک از سهامداران به سقف معینی که حدود آن را قانون تعیین میکند، فراهم شد. به دنبال آن در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید و "شرکت #تعاونی_سهامی_عام" به عنوان تعاونی جدید رسماً وارد ادبیات حقوقی کشور شد.
♈️انعطاف و تنوع در شیوههای افزایش سرمایه و توزیع سهام، امکان حضور در بورس و استفاده از مزایای بازار سرمایه، بهره گیری از روش های تامین مالی جدید، معافیت مالیاتی، تامین بخشی از سرمایه از طریق پذیره نویسی عمومی، اعمال رأی براساس میزان سهم و امکان حضور در تمامی عرصه های اقتصادی از جمله بانکداری و بیمه از جمله مزایای شرکتهای تعاونی سهامی عام به شمار می رود.
♈️پیش از این مدل تعاونیهای سهامی عام برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس از سوی وزارت تعاون پیشنهاد شده بود.
♈️بر اساس آمارها تاکنون ۲۶ تعاونی سهامی عام در کشور به ثبت رسیده که حدود ۷۶ هزار نفر سهامدار و عضو متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی هستند و بیش از ۵۳۰۰ نفر اشتغالزایی به دنبال داشتهاند.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️ بررسی تخصصی «طرح بانکداری مرکزی» و انطباق آن با سیاست های کلی
✳️ به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع پیش از ظهر شنبه 6 اسفندماه 1401 طرح «بانکداری مرکزی» را بررسی کرد.
✔️در این جلسه، اعضای کمیسیون، نظرات تخصصی خود را در خصوص طرح بانکداری مرکزی از جمله مفاهیم «استقلال و اقتدار بانک مرکزی»، «بانکداری اسلامی» و «عدم انسجام بین وظایف، اهداف و احکام بانک مرکزی» بیان کردند.
✔️ محسن رضایی، رئیس کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع، ضمن تشکر از طراحان طرح، با اشاره به نواقص متعدد این طرح و ایرادات فراوان شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع به آن گفت: این طرح با واقعیت های اقتصاد کشور انطباق ندارد و نیاز به اصلاحات جدی دارد.
♻️بنابر این گزارش، با توجه به اینکه این مصوبه پیشتر در هیئت عالی نظارت مجمع مورد بررسی قرار گرفته و برخی از ابهامات و ایرادات 19 گانه هیئت در مجلس شورای اسلامی برطرف شده و برخی موارد مغایرت با سیاست های کلی همچنان باقی مانده است، مقرر شد گزارش کمیسیون اقتصادی درباره این طرح در هیئت عالی نظارت مجمع، ارائه شود.
#طرح_بانکداری_مرکزی
🆔 @emh_ismc_ir
✍️ #یادداشت | مولّدسازی با چه نوع جهتگیری؟
❇️حجت الاسلام والمسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی؛ رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه
🔹 در روزهای گذشته موضوع #مولدسازی داراییهای مازاد دولتی در رسانهها مطرح شد. مقصود از مولدسازی فروش، اجاره، معاوضه، تهاتر، مشارکت، بهرهبرداری، و اقدامات مشابه است. موضوع مولدسازی یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. چون مدیریت جدیدی در بهرهبرداری از بخش عظیمی از انفال و داراییهای ملی کشور اتفاق میافتد.
🔹در این یادداشت درصدد تحلیل اجمالی آنچه تصویب شد و نیز بررسی آن براساس الگوی اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد بالادستی هستیم تا روشن شود اگر این اسناد معیار و شاخص اقدامات اقتصادی کشور قرار گیرند جهتگیریها چگونه منتهی به نتایج مطلوب خواهد شد.
👈 مشروح یادداشت
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢جایگاه پیوست عدالت در لایحه بودجه
✳️ دکتر #محمدجواد_توکلی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگو با ایکنا، درباره جایگاه #پیوست_عدالت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، اقدام چندانی در این جهت انجام نگرفته، البته مجلس و دولت اقداماتی را انجام دادهاند ولی به طور کلی ساختار بودجه همان ساختار قبلی است.
🔹در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در موضوعات مرتبط با #عدالت_توزیعی، بودجههای استانی و افزایش عادلانه حقوق و دستمزد تلاشهایی شده ولی این تلاشها آنچنان نظاممند نیستند و بجد میتوان گفت لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشابه لوایح قبلی است.
🔹اگر میخواهیم #عدالت در بودجهریزی محقق شود ابتدا باید شاخصهای عدالت مشخص شود، رویهها را اصلاح کنیم و فضای چانهزنی اقتصاد سیاسی ایران را بهبود بخشیم. امکان دارد در بودجه، ایده توازن یا عدالت منطقهای مطرح شده باشد ولی در فضای چانهزنیهایی که اتفاق میافتد عملاً آنچه که مصوب شده با آنچه که در نظر است فاصله میگیرد.
🔹لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در حالی تدوین کردهایم که برنامه هفتم به تصویب نرسیده است. وقتی طرح و نقشه توسعه صنعت، توسعه شهری و به طور کلی توسعه اقتصادی نداریم اینگونه میشود که خیلی لایحه بودجه هدفمند نخواهد بود و توسعهای که مدنظر است اتفاق نمیافتد.
📎گزارش تفصیلی
🆔 @emh_ismc_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فقط یک وزارتخانه را به دست جریان حزب اللهی بدهید
✳️روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران
🔹شش وزارتخانه اقتصادی دست لیبرالهاست، فقط یک وزارتخانه را به دست جریان حزب اللهی بدهید؛ فقط یکسال به پروفسور درخشان اجازه دهید تمام نیروهایش را برای حل بحران بسیج کند.
🔹یک بانک را بطور کامل به حوزه علمیه قم بدهید تا اقتصاد اسلامی را اجرا کند، آنوقت خواهید دید که مشکلات بانکی براحتی قابل حل است.
🆔 @emh_ismc_ir
📈 گزارشی از نشست "نگاهی نو به مفاد قاعده لاضرر؛ با تکیه بر مبانی انسانشناسی قرآن کریم"- بخش اول
✳️ ارائه دهنده: حجت الاسلام علی اصغر هادوی نیا
🔹تاثیر قاعده لاضرر بر عدالت اجتماعی از موضوعاتی است که جایگاه آن را روشن میکند. در مورد دلایل این قاعده چهار آیه را میتوان مورد اشاره قرار داد؛ آیه ۲۳۱ بقره، آیه ۲۳۳ بقره، آیه ۲۸۲ بقره و آیه ۱۲ سوره نساء.
🔹در مورد روایات هم مهمترین روایت، روایت سمرة بن جندب مورد توجه است که در انتهای آن به ضرر و ضرار اشاره شده است. در مورد دلیل عقلی هم آیتالله العظمی مکارم این قاعده را مستقل عقلی در نظر گرفته و گفتهاند ارتکازی است.
🔰دو عنصر اصلی از مبانی انسانشناسی اسلام در اینجا مطرح است:
1️⃣ فطرت: کمال خواهی و لذت طلبی مطلق از گرایشات آفرینش خاص انسان است، ریشه در حب ذات دارد و قرآن هم اینها را تایید می کند. این دو ویژگی، منشا بیشینه سازی است.
2️⃣ ابعاد وجودی انسان: دارای دو ساحت جسم و روح است و آگاهی که سبب اطلاع انسان از وجود خود است، شامل چند بخش است: آگاهی به جنبه مادی زندگی، آگاهی به جنبه خیر دنیوی و آگاهی به احتمال زندگی بعد از مرگ. انسان با توجه به این ابعاد، لذات سهگانهای دارد.
🔹نتیجه این دو بحث آن است که قاعده رفتاری انسان بیشینهسازی زندگی مادی، معنوی و آخرتی با بهترین ترکیب است.
🔹نفع بر خلاف ضرر است بنابراین خلاف بیشینهسازی، کمینهسازی ضررهای مادی، معنوی و اخروی است و این خودش تبدیل به یک قاعده رفتاری خواهد شد؛ بنابراین قاعده لاضرر بیانگر آن است که در اسلام ضرر بیشتر تأیید نشده است.
🆔 @emh_ismc_ir
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
📈 گزارشی از نشست "نگاهی نو به مفاد قاعده لاضرر؛ با تکیه بر مبانی انسانشناسی قرآن کریم"- بخش اول ✳️
⏪ بخش دوم
✳️ ناقد: حجتالاسلام حسن آقانظری، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹ابتدا باید ببینیم ضرر شامل عدمالنفع هم هست یا خیر؟ کما اینکه محققان در فقه گفتهاند، ضرر به معنای عدمالنفع نیست بلکه نقص در نفع است و بین نفع و عدمالنفع فرق وجود دارد.
🔹بحث دیگر تفاوت میان ضرر و ضرار است؛ شهیدصدر معتقد است ضرر به معنای نقص در مال و ضرار به معنای اضرار و وارد کردن ضرر و نقص به مال فرد دیگری است. در داستان سمره هم او موجب اضرار میشده است.
🔹همچنین بحث تزاحم با اضرار تفاوت دارد و اکثراً مباحث اقتصادی، تزاحم ایجاد میکند.
🔹بیشترین بهرهای که میتوانیم از قاعده لاضرر استفاده کنیم، این است که مثلاً فردی ۵۰ سال قبل ۱۰ هزار تومان مهریه همسرش کرده است و امروز این مبلغ مالیت دارد ولی با توجه به تورم بسیار ناچیز است.
🔹اگر ۱۰ لیتر آب در اختیار کسی باشد و من آن را گلآلود کنم، یعنی ارزش مصرفی آن را کاهش دادهام و ضامن هستم ولی در پول چطور؟ چون ارزش مصرفی آن عین ارزش مبادلهای است.
🔷وقتی دولت ارزش پول را کاهش داد، اضرار در حق یکسری از مردم است و در این صورت آیا دولت ضامن است یا خیر؟گاهی دولت در جنگ است، در آنجا ضرورت دارد دولت کسری بودجه را جبران کند و بحث ما ناظر به این مسئله نیست و حتی دوره بازسازی هم این ضرورت ایجاب میکند ولی آیا از سال ۸۰ به بعد آیا ضرورت داشت که دولتها تورم و نقص در ذخیره مالی مردم ایجاد کنند؟
📎متن کامل نشست
🆔 @emh_ismc_ir
🔻برخی بانکها با معاملات صوری قیمت مسکن را بالا میبرند
💢کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد توسعه
🔹بازار مسکن در ایران با معاملات صوری به بیماری هلندی مبتلا شده و این بخش نامولد دائما رشد میکند. برخی موسسات مالی و بانکها ۵۰ تا ۸۰ درصد سرمایه خود را به املاک و مستغلات اختصاص دادهاند. اینها به شکل صوری قیمت مسکن را بالا میبرند؛ در حالی که معاملات مصرفی و واقعی پایین آمده است.
🔹 افراد و موسساتی که در املاک و مستغلات شمال و غرب تهران سرمایهگذاری کردهاند جلوی اعمال مالیات بر خانههای خالی را گرفتند و دیدیم که این طرح به جایی نرسید.
🔹نوسانات قیمت در بازار مسکن از مسائل مربوط به اقتصاد کلان نشأت میگیرد. بنابراین در درون بخش مسکن نمیتوان راهکاری برای حل مساله ارایه داد؛ مدیریت شهری هم با تغییر قوانین و تراکمفروشی به شهری شدن سرمایه روی آورده که آن هم ایجاد رانت است.
✳️ تا قبل از اینکه دچار شرایط موجود شویم، میشد بازار مسکن را به نوعی کنترل کرد. مثلا در برنامه چهارم توسعه، طرح جامع مسکن را اجرا میکردیم. اما سیاستها بر این مبنا قرار گرفت که بخش مسکن، موتور توسعه است؛ در حالی که امروزه جهانی شدن دانش، موتور توسعه است.
باید در تدوین برنامه هفتم توسعه، اصلاحات ساختاری در بخش مسکن ایجاد شود./ ایسنا
📣 پیش نشست همایش ملی بررسی موانع مشارکت مردمی و ارائه راهکارهایی برای ارتقا نقش مردم در حکمرانی توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
🔰 نشست های تخصصی:
1️⃣ نقش تشکل های اجتماعی در مردمی سازی حکمرانی؛ بهمن مشکینی، فاطمه عباسی، حسام عزت آبادی پور
2️⃣ چالش های سیاستگذاری اجتماعی در ایران؛ قاسم زائری، یاسر باقری، محمدتقی ضرغام افشار، فاطمه محمدی
3️⃣نقش بخش تعاون در مردمیسازی اقتصاد و حکمرانی کشور؛ مهرداد لاهوتی، محمود مهام، معصومه ندیری، مریم کیوانی، مصطفی صالحی راد، غلامرضا حجارزاده، محمدعلی نیکبخت، سید مهدی پاکذات.
4️⃣ جایگاه سرمایه اجتماعی در حکمرانی مردمی؛ رضا صفری شالی، علیرضا حدادی
5️⃣ نقش گروه های جهادی در مردمیسازی حکمرانی؛ محسن ردادی، ناصر ترابی، مصطفی فروتن
⏰زمان: یکشنبه ۱۴ اسفندماه ساعت ۱۴ تا ۱۸
📎اطلاعات بیشتر
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi