🗂 ویژه نامه «نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» منتشر شد
✳️ ویژه نامه «نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» منتشر شد.
🔹ویژه نامه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی حاوی گزارشی از افتتاحیه، نشست های تخصصی و اختتامیه همایش، چکیده طرح های سیاستی پذیرفته شده، گفتگو با صاحبنظران، سند اقدامات راهبردی نظام مالیاتی کشور و گزارش تصویری منتشر شده است که از پیوند زیر قابل دریافت است.
🌿دریافت از اینجا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
✔️حجتالاسلام #محسن_قنبریان
🔹نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمیکرد.
🔹نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم میرسید!
🔹از علل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا میشد و تبعا ارزش دینار آن افزون میشد!
🔹امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با دینار موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا میرفت!
◾️ابتکار امام باقر(ع) در این بستر شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
🔰انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار می کند:
🔹سلسله نشست های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
📌نشست سوم: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
☑️ با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی
🗒دوشنبه 5تیرماه1402
⏰ساعت 17 تا 19
📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه
♻️حضوری و مجازی
♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳
🔗 پخش مجازی:
https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢نقش علوم تجربی در استنباط های فقهی
#وارده
✔️حجتالاسلام محمدرضا یوسفی
✳️ اصولیان از قرنها پیش، در مباحثی مانند اجتهاد و تقلید و حجیت قطع، به ارتباط دانش ها و اطلاعات غیر دینی با استنباط های فقهی اذعان کرده اند. گر چه در چند دهۀ اخیر نیز مباحثی تحت عنوان کلام جدید در ارتباط با ترابط میان دانش های غیر دینی و علوم دینی و نقش آن در تکامل معرفت دینی شکل گرفته است، اما هیچکدام به طور موردی به حیطۀ خاصی از رابطۀ یک علم غیر دینی و یک علم دینی نپرداختهاند.
🔰 در مورد نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط های فقهی می توان در چند سطح سخن گفت:
1️⃣ موضوع شناسی
2️⃣داوری صحت استنباط های فقهی از منظر کارکردی
3️⃣ نقش تجربه و مطالعات تجربی در استنباط احکام
4️⃣نقش مطالعات تجربی در تقویت عقل گرایی در فقه
🔹علت پذیرش تجربه در دخالت از برداشت از روایت و در فرایند استنباط، حصول قطع و یا اطمینان برای فقیه است. و قطع بذاته حجت است و اطمینان نیز ملحق به قطع است. درک این مبنا از این جهت مهم است که اگر مطالعات علوم تجربی اجتماعی و اقتصادی موجب اطمینان شود می تواند در هر چهار سطح یادشده موثر باشد.
🔹با توجه به مبنای یادشده و سنت مالوف در میان فقهاء در امور تجربی، علوم اجتماعی و علم اقتصاد میتواند با اتکاء بر تبیین ساختار اقتصادی و اجتماعی به فهم بهتر روایات کمک کند. با فهم منطق احکام، ساختار عقلانی به احکام داده، به آنها نظام دهد و در درک و تمییز احکام ثابت و متغیر و تفکیک عناصر ثابت از متغیر به فقاهت کمک نماید. دو مورد نظام پولی و زکات به عنوان نمونههایی از دخالت علم اقتصاد هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پول یک کالای عمومی است و منافع آن باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد
🔰 محمد جواد توکلی، رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد:
🔹پول یک کالای عمومی است ولی بانکها آن را تبدیل به یک کالای خصوصی کردهاند و فقط در اختیار خودشان و زیر مجموعههایشان هست.
🔹سیستم بانکی وضع سفره مردم را بدتر می کند. هر چیزی بقاء می یابد الزاما به معنای خوب بودن آن نیست.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠لزوم بهرهمندی از ظرفیت اساتید حوزه و دانشگاه در بدنه علمی، فکری و اجرایی کشور
🔰حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد، رئیس ستاد همکاری حوزههای علمیه کشور و وزارت اقتصاد و دارایی
♻️ ظرفیت بسیار خوب و قابل توجهی از اساتید و دانشجویان حوزوی وجود دارد که هم تحصیلات حوزه و هم دانشگاه را طی کرده اما بهرغم این ظرفیت، از این پتانسیل در بدنه اجرایی، فکری و عملی سیاستگذاری کشور کمتر استفاده شده است. بههمین جهت ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد، تشکیل شد تا ارتباط بین ظرفیتهای حوزه علمیه و بدنه کشور بخصوص وزارت امور اقتصاد و دارایی را برقرار کند. بر همین اساس کارگروههایی متناسب با بخشهای مختلف وزارت اقتصاد و دارایی ایجاد شد که هر یک از این کارگروهها هدف خاصی را دنبال میکنند.
♻️فعلاً بهطور خاص در زمینه مالیات، گمرک و تجارت خارجی، خزانه داری و بودجه، بازار سرمایه، مردمیسازی و بانک کارگروههایی تشکیل شدهاست که نظام مسائل این موارد توسط اعضای کارگروه پس از ارتباط با خود این ارگانها شناسایی شده سپس این نظام مسائل به محققین کارگروهها جهت بررسی ارائه میگردد و نهایتا، فعالیت این اعضا و محققین به یک بسته سیاستی برای ارگان موردنظر تبدیل میشود.
📎گزارش کامل:
https://hawzahnews.com/xcjKq
❇️#برشی_از_نشست | بررسی ساختار مطلوب سیاست گذار پولی و نظارت بر نظام بانکی در نظام اقتصادی اسلام
🔺بانکها باید به جای اینکه خلق پول داشته باشند از مسیر خدمات پولی، اقدامات خیرخواهانه و صندوقهای سرمایهگذاری درآمدزایی داشته باشد.
🔺نحوه ورود از نظام اقتصادی به مؤسسه پولی مرکزی امری مهم و ضروری است، یعنی ما ابتدا باید از نظام اقتصادی اسلام، مأموریتهای پولی را استخراج و مؤسسه پولی را براساس این مأموریتها طراحی کنیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
❇️#برشی_از_نشست | بررسی ساختار مطلوب سیاست گذار پولی و نظارت بر نظام بانکی در نظام اقتصادی اسلام 🔺ب
#برشی_از_نشست | بررسی ساختار مطلوب سیاست گذار پولی و نظارت بر نظام بانکی در نظام اقتصادی اسلام
🔰حجت الاسلام #کمیل_قنبرزاده، کارشناس فقه اقتصادی و مدیر مجتمع عالی ولی امر(عج)
🔹ساختار سیاستگذاری پولی بحث مهمی است و اینکه همه برای استقلال بانک مرکزی تلاش میکنند فقط به خاطر اصلاح این ساختار است، زیرا با بحث جهتدهی نقدینگی ارتباط دارد و حتی از موضوعات مرتبط با خلق پول هم مهمتر است.
🔹ابتدا نظام اقتصادی اسلام باید معرفی شود. پس از معرفی کامل نظام اقتصادی اسلام باید از دل آن به سیاستگذاریهای اقتصادی و پولی مبادرت بورزیم.
🔹آزادی اقتصادی به معنای اقتصاد بازار نیست بلکه به معنای حضور مردم در اقتصاد است. در آزادی اقتصادی، سرمایهدار و دولت حق ندارند به مشارکت مردم در اقتصاد ضربه وارد کنند؛ یعنی نباید حداقلیها بر حداکثر، حکمرانی اقتصادی داشته باشند. (در اقتصاد اسلامی دولت وظیفه هدایتگری دارد و طبیعتاً باید بتواند در وضع قوانین، صدور و لغو مجوزها دخالت داشته باشد.)
🔹برای اصلاح ساختار بانک مرکزی چهار رویکرد وجود دارد؛ اول تشدید نظارت که معمولاً مدنظر مجلس بوده، دوم اصلاح عقود، سوم تغییر ساختار بانکداری متعارف ولی تا زمانی که خلق پول وجود دارد تغییر ساختار رخ نخواهد داد و ما معتقدیم قدرت خلق پول باید به صورت تام در اختیار دولت باشد و چهارم هم اینکه از حالت پول الکترونیکی خارج شویم و به پولکالایی ورود کنیم.
🔹بانکها باید به جای اینکه خلق پول داشته باشند از مسیر خدمات پولی، اقدامات خیرخواهانه (از جمله تعاونی) و صندوقهای سرمایهگذاری درآمدزایی داشته باشد. وقتی قدرت خلق پول از بانکها سلب شود امکان گردش پول به شیوه مردمی فراهم میشود و دولت به راحتی بر گردش نقدینگی از سوی بانکها نظارت خواهد داشت
🔰 حجتالاسلام استاد #احمدعلی_یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه:
♻️ مؤسسه پولی مرکزی عنوان بهتری نسبت به بانک مرکزی است ولی پیش از آن باید شناخت دقیقی از نظام اقتصادی اسلامی داشته باشیم و اجزای آن را به خوبی بشناسیم.
♻️نحوه ورود از نظام اقتصادی به مؤسسه پولی مرکزی امری مهم و ضروری است، یعنی ما ابتدا باید از نظام اقتصادی اسلام، مأموریتهای پولی را استخراج و مؤسسه پولی را براساس این مأموریتها طراحی کنیم. به هر حال نیازمند یک مؤسسه پولی مرکزی به عنوان بازوی دولت در امر نظارت هستیم و بهتر است جایگزین بانک مرکزی شود. / ایکنا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فکر قارونی
❇️ امام سجاد در دعای عرفه که در صحیفه سجادیه است، به خدا عرض می کند خدایا! از من پَستتر در تمام عالم کسی نیست: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛ چرا؟...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 نهاد بانک، از زاویه مبانی نظام اقتصادی
✳️ وقتی مبانی هستی شناختی، اهداف، رفتارها و روابط هدفمند فعالان نظام اقتصادی اسلام با نظام اقتصادی سرمایه داری سکولار متفاوت باشد، می توان انتظار داشت که نهادهای اقتصادی مورد قبول دو #نظام_اقتصادی، تفاوت های جدی داشته باشند.
🔰 برای روشن شدن این مسئله، نحوه شکل گیری نهاد اقتصادی بانک در نظام اقتصادی سرمایه داری مورد بررسی قرار می گیرد:
🔹نظام اقتصادی سرمایهداری وقتی انسان محوری را خاستگاه اصلی طراحی نظام اقتصادی قرار داد و رفتارهای اقتصادی چنین انسانی مورد تحلیل قرار گرفت، به این نتیجه رسید که انسان در عرصه اقتصادی به دنبال حداکثر نمودن #منفعت_مادی_شخصی خود است.
🔹این هدف و رفتار اقتصادی تنها هدف و #رفتار_عقلایی در عرصه اقتصادی معرفی شد. بلکه چنین هدف و رفتاری چون از مبانی هستی شناختی پذیرفته شده نظام سرمایه داری برخاسته بود، به عنوان امر مقدس و ارزشی مورد قبول قرار گرفت و اعلام شد که کسی سعادتمندتر است که به دور از هر نوع ارزشهای اخلاقی، منافع مادی بیشتری به دست آورده و #مالکیت بیشتری را به نفع خود تجمیع نماید. بنابراین، صاحبان پول و سرمایه به دور از رعایت ارزش های اخلاقی اقدام به حداکثر نمودن منافع مادی شخصی خود نمودند.
🔹یکی از روشهای وصول به این هدف اقتصادی در چارچوب #اصل_رفتاری_رقابت، تشکیل نهادی اقتصادی است تا بتواند پس اندازهای مردم را جمع آوری نماید و آن را در فعالیتهای سوداگرانه بهکارگیرد. برای تحقق این هدف، نهاد اقتصادی بانک را طراحی و سامان دادند.
📚نظام اقتصاد مقاومتی، بحث مقدماتی نظام اقتصادی اسلام، جایگاه نهادها، ص 65-63
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسته تصویری مرور بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه. ۱۴۰۲/۴/۰۶
🔹مهم این است که قضاوت درباره فعالیتهای قوه قضاییه و هر دستگاه دیگر، بر آمارها و کمیتها متمرکز نباشد، بلکه خروجی و نتیجه نهایی کار که بهدست مردم میرسد باید معیار و منشأ داوری باشد.
🔹معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول از منشأهای بزرگ فساد است. باید از اینگونه معاملات سلب اعتبار شود و اگر هم از دیدگاه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی هست، مصلحت قطعی کشور و نظام، تصویب نهایی این قانون است.
🔹براساس تعبیر دقیق قانوناساسی، همه آزادیهایی که شرع اجازه میدهد، باید برای مردم تامین شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك...»
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi