✳️حمایت از کالای ایرانی
☑️ منظور از کالا در عنوان «حمایت از کالای ایرانی» کالای تولیدی ایرانی است؛ یعنی هم کالای نهایی، هم واسطه ای و اولیه را شامل می شود. این حمایت با مصرف آن کالا در داخل ایران و صادراتش به خارج از ایران صورت می گیرد.
♻️حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی به وسیله هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی و پرهیز هر ایرانی از مصرف کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی.
🔰خرید و مصرف پایدار کالاهای تولیدی ایرانی الزاماتی دارد که با رعایت آنها به معنای واقعی حمایت از کالای ایرانی صورت می گیرد:
1️⃣تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده
2️⃣تولید با کیفیت مناسب
3️⃣مصرف متعصبانه
✔️تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده
♻️تولید کالای ایرانی باید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده - اعم از مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی - باشد. در غیر این صورت کالای تولید شده تقاضا و بازار مناسب را نخواهد یافت.
♻️بنابراین تولیدکنندگان کالای ایرانی مرتب باید نیازها و ذائقه های مصرف کننده داخلی و خارجی خود را رصد کنند و مطابق با آنها کالاها را تولید کنند وچه بسا در صورت امکان باید با تبلیغ و معرفی ویژگی های مثبت کالاهای تولیدی خود، ذائقه مصرف کننده ها را به سمت کالاهای ایرانی سوق دهند و نیازسازی مثبت انجام دهند.
البته تبلغات، نیازسازی، ذائقه شناسی و تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده، باید در چارچوب موازین اسلامی صورت گیرد.
#کالای_ایرانی
#تولید_داخل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊بانکها سردمدار بیشترین تعداد نیروی انسانی
☑️ بانک سپه، بانک ملی و شرکت راهآهن رتبههای اول تا سوم بیشترین تعداد نیروی انسانی را دارند.علت این امر وجود تعداد شعب بالای بانکها در کشور است. براساس آخرین آمار بانک مرکزی، درحالحاضر 19 هزار و 246 شعبه بانکی در کشور وجود دارد.
🔹برای فهم بهتر بالا بودن تعداد شعب بانکها میتوان به مقایسه تعداد شعب بانکی به ازای هر 100 هزار نفر در ایران و کشورهای دیگر پرداخت. در ایران به ازای هر 100 هزار نفر حدود 32.1 شعبه وجود دارد، درحالی که این نسبت در کشورهای آمریکای شمالی 27.5، در کشورهای اروپایی 22.7 و میانگین جهانی آن 12.5 شعبه است.
🔹درخصوص بانک سپه که رتبه نخست را دارد باید توجه کرد که مهمترین دلیل این موضوع ادغام بانکهای «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهراقتصاد» و «موسسه اعتباری کوثر» در بانک سپه است.
📎گزارش تفصیلی فرهیختگان:
http://fdn.ir/page/241442/
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂حد کفاف (رفاه مطلوب)| نمودار مصرف
☑️آنچه در دانش اقتصاد به نام خط فقر مورد توجه قرار گرفته است، فقر مطلق است. ولی از منظر اسلامی به افرادی که کمتر از #حد_کفاف درآمد دارند فقیر گفته می شود.
🔹فقر شامل فقر مطلق و فقر نسبي است. فقر مطلق وضعیتی از زندگی است که درآمد فرد نمی تواند نیازهای ضروری زندگی را پوشش دهد. اما فقر نسبی به وضعیتی از زندگی اطلاق می شود که درآمد فرد نیازهای ضروری زندگی را تأمین می کند ولی نیازهای متعارف او را کفایت نمی کند.
🔰برای روشنتر شدن مفهوم کفاف (رفاه مطلوب)، نمودار فوق ترسیم شده است:
1️⃣محدوده صفر تا الف، محدوده #فقر_مطلق است. هر چه افراد به نقطه صفر نزديكتر باشند، فقيرترند. كساني كه سطح زندگي آنها در اين حد قرار داشته باشند، کمترین رفاه را دارند.
2️⃣محدوده الف تا ب، محدوده #فقر_نسبي است. افرادي كه در اين محدوده زندگي مي كنند، نيازهاي اساسي آنها تأمين شده است.
نهایت این محدوده جايي است كه تمام نيازهاي متعارف افراد تامين شده و به رفاه مطلوب دست يافته اند. اين نقطه همان سطح كفاف زندگي است كه از منظر آموزه هاي اسلامی وضعیت مطلوب برای همه افراد جامعه است.
3️⃣ محدوده فراتر از ب، محدوده اسراف يا رفاه مطلق است كه براساس آموزه هاي اسلامی، محدوده مصرف غیر مجاز است.
✳️ما نمودار را نمودار مصرف نام گذاشتیم نه نمودار درآمد. ممكن است درآمد بسیاری از افراد در محدوده #رفاه_مطلق قرار داشته باشد؛ اما حد مصرف آنها در خط ب (حد كفاف) باشد. رفاه فراتر از خط ب (حد كفاف) در آموزههاي اسلامی نكوهش شده است.
📚دریافت مقاله: ابهام در اهداف نظام اقتصادی اسلام و ساماندهی آن
☑️ضرب الاجل بانک مرکزی به بانک های خصوصی برای اصلاح ساختار
🔰وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه با رادیو اقتصاد
🔹دشمنان تمرکز بسیاری داشتند تا با جهش ارزی و تحریم از رشد اقتصادی ایران جلوگیری کنند ولی با مجموعهای از تدابیر رشد نقدینگی از ۳۹ درصد به زیر ۲۹ درصد کاهش یافت.
🔹در ۴ ماه اخیر شاهد کاهش سرعت تورم بودیم که با همراهی مردم تا پایان امسال از دوره ۵ ساله تورمی عبور خواهیم کرد.
🔹 از سال ۹۷ تعداد ۱۱ بانک دولتی زیان ده بوده و با دارایی مردم و دولت ادامه میدادند که امروز به یک بانک در حال اصلاح مالی رسیده است و بانک مرکزی ضرب الاجل ۶ ماهه ای هم به بانکهای خصوصی داده تا با اقدامات مؤثر به اصلاح ساختاری برسند. / مهر
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ما در اصلاح قانون بانکداری می خواهیم مشکل چه کسانی را حل کنیم؟
☑️حجت الاسلام استاد#احمدعلی_یوسفی؛ مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه
🔺باید بانکها از رباخواری و حیله های ربوی، #بنگاهداری_بانکها و بانکهای خصوصی باید از خلق پول ممنوع شوند.
🔹مهمترین راه خلق پول، خلق پول از هیچ است. خلق پولی که منتهی به تورم شود -بر اساس دیدگاه همه اقتصاددانان- دزدی از جیب مردم متوسط به پایین جامعه است.
♦️اغلب اموال بانکهای خصوصی مجهول المالک و معلوم الغصب است؛ ابتدای انقلاب با اموال بانکهای خصوصی چه کردند؟ مصادره کردند؛ جناب رئیس کل بانک مرکزی، اموال بانکهای خصوصی چنین حکمی دارد.
🔹بانکهای خصوصی در طول دو دهه ای که تشکیل شده اند هیچ خیری برای اقتصاد ایران نداشته اند ونتوانسته اند اهداف مورد نظر را برآورده سازند.
🔺16 نفر از اقتصاددانهای اسلامی نامه ای نوشتیم خدمت مقام معظم رهبری و عرض کردیم سیاست تشکیل بانکهای خصوصی مثل سیاست کنترل جمعیت امر اشتباهی بود؛ درخواست می کنیم در این امر تجدید نظر بفرمایید. رهبری در نشستی که با خبرگان رهبری داشتند فرمودند: برخی اجازاتی را دولتهای گذشته از رهبری گرفته اند، بررسی کنید اگر مطابق ضوابط و مصلحت نیست باید این اجازات برگردند.
#خطوط_قرمز
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ نظارت بر مصرف در بانکداری اسلامی| بانکهای ما تخصصی محور نیستند؛ انتظار داریم همه عقود را همه بانکها انجام دهند
🔰رئیس بانک مرکزی در سی و سومین همایش «بانکداری اسلامی»
🔘نظارت بر مصرف تسهیلات، در نظام بانکی ما مشکل دارد. بانکهای ما تخصصی محور نیستند و با اساس نامه یکسان اداره می شوند و لذا قواعد نظارتی بر آن ها نیز تخصصی نیست.
🔘بانکداری اسلامی مبنای نظام بانکی کشور است و بایستی نهادسازی ما هم در این چارچوب شکل بگیرد البته طی سالهای اخیر رشد خوبی در این زمینه داشتهایم اما این مقدار هنوز از جانب بانکداران و جامعه مذهبی راضی کننده نیست و باید توسعه پیدا کند.
🔘بالای 88 درصد تأمین مالی در کشور ما هماکنون توسط بانکها انجام میشود، حتی بخش زیادی از تأمین مالی دولت نیز بر دوش بانکهاست؛ طبیعی است که این موارد ناترازی بانکها را افزایش میدهد؛ دولت یکی از مهمترین عوامل ناترازی بانکهاست.
🔘تسهیلات تکلیفی هدایت اعتبار نیست؛ هدایت اعتبار باید مبتنی بر نقشه صنعتی باشد. باید اولویتهای صنعتی در هر استان و هر شهرستان مشخص شود و منابع شبکه بانکی به آن سمت هدایت شود. البته اقدامات خوبی در زمینه هدایت نقدینگی انجام شده اعم از تامین مالی زنجیرهای، اوراق گام و برات الکترونیک که در سال گذشته ۵۳ همت اوراق گام استفاده شد و برنامه ما برای امسال افزایش آن به ۱۵۰ همت است.
https://www.ibi.ac.ir/news/3315-2023-08-29-08-35-10
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂سود علی الحساب؛ چشم اسفندیار بانکداری بدون ربا|بانکداری اسلامی نماینده واقعیتهای موجود در بازار واقعی کالا و خدمات
☑️ رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: وعده سود علیالحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانکها میتوانند وعده سود علیالحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت.
🔹علة العلل و مهم ترین علت ناترازی بانکها چگونگی محاسبه نرخ سود بانکی وکیفیت تخصیص آن است. چرخه ای که برای سود بانکی در نظر گرفته شده است، معیوب و مولد ناترازی است. بانکداری باید تابعی از وضعیت اقتصاد واقعی بازار کالا و خدمات باشد. بانکداری ارتباط تنگاتنگی باید با بازار واقعی داشته باشد و منافع بانک، سپرده گذاران و سهامدارن باید ناشی از تجارت واقعی و بازار واقعی باشد.
🔹سودی که امروزه تعهد میکنیم به سپرده گذاران بدهیم همان هزینه پول است، اما در بانکداری اسلامی چیزی به نام هزینه پول نداریم. این همان نرخ بهره است. بانک با تعهد سود علیالحساب در همان ابتدا هزینه ایجاد میکند.
🔹برای حل ناترازی بانکها، باید هدایت اعتبار صورت گیرد. بانک مرکزی باید در زمینه تامین اعتبار ورود کند و هدایت تسهیلات و نقدینگی را انجام دهد. این نقطه ضعف کشور ماست که هنوز نقشه صنعتی و نقشه کشاورزی نداریم.
📎گزارش تفصیلی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور و هیئت دولت: هر تصمیمی میخواهید در زمینه اقتصاد بگیرید ببینید تاثیرش بر نکات برجستهای مانند فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و ... چگونه است. ۱۴۰۲/۶/۸
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
❇️اخوت محوری اقتصادی
☑️ فرایند اقتصادی نیازمند عِدّه (نیروی انسانی کارآمد ومومن) و عُدّه (امکانات اقتصادی) است. اقدام به فراهم نمودن عِدّه بر عُدّه مقدم است. تحصیل عده ممکن نیست مگر به اخوت و برادری اسلامی. در اقتصاد اسلامی، اخوت و برادری («انما المومنون اخوة») مانند نخ تسبیحِ تمام فعالیت ها و تصمیمات اقتصادی باید باشد.
🔻در نظام اقتصادی سرمایه داری، نرخ بهره (ربا) نخ تسبیح تمام فعالیت ها و تصمیمات اقتصادی است. نرخ بهره به عنوان عامل درونزا در تمام روابط و تصمیمات اقتصادی در بنگاه های اقتصادی نقش ایفا می کند. از باب مثال در بازار پول، قیمت پول محسوب می شود؛ در بازار سرمایه، در تعیین قیمت سرمایه نقش اساسی دارد.
🔰وقتی این نخ تسبیح از درون رفتارها و روابط اقتصادی بیرون کشیده شود، اگر بر اساس مبانی اسلامی جایگزین مناسب پیدا نکند یکی از سه وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد:
1️⃣ عناصر اقتصادی ازهم گسیخته خواهند شد
2️⃣ مجدد ربا با ظاهر دیگری رسوخ می کند
3️⃣یا هر دو وضعیت اتفاق می افتد.
البته، معمولا سومی اتفاق می افتد.
✅ آیت الله شاه آبادی (ره) معتقد است اخوت و برادری باید جایگزین ربا در تمام رفتارها و روابط اقتصادی شود و با استناد به روایت رسول گرامی اسلام (ص) - که سی حق برای هر مؤمنی نسبت به مؤمن دیگری بر می شمارد - تلاش می کند تا الگوی اقتصادی خود و مدل اجرایی آن را به گونه ای استنباط و کشف و اجرا کند تا رعایت حقوق اقتصادی در درون آن نهادینه شود.
#آیهالله_شاهآبادی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💠کارکرد اجتماعی اخوت اقتصادی|مخالفت با نهادهای اقتصادی مبتنی بر اصالت فرد
☑️ تحصیل عِدّه ممکن نیست مگر به اخوت و برادری اسلامی. زمانی جمعیت کثیر، مؤثر خواهد بود که بوسیله ریسمان اخوت مانند دانه های یک تسبیح به همدیگر بپیوندند.
♻️حقیقت اخوت اسلامی براساس آیه103 سوره آل عمران، الفت و ارتباط قلوب مؤمنین به همدیگر است. آیت الله شاه آبادی با استناد به بعضی روایات معتقد است اخوت دارای چهار رکن است:
1️⃣وفاق و یکرویی
2️⃣ اتحاد و یگانگی
3️⃣ تواضع و فروتنی
4️⃣فتوت و جوانمردی
♻️ سپس با استناد به روایت رسول گرامی اسلام (ص) - که سی حق برای هر مؤمنی نسبت به مؤمن دیگری بر می شمارد - تلاش می کند حقوق سی گانه را با ارکان اخوت تبیین کند. در حقیقت ایشان بسیاری از ارزشهای اخلاقی را ذیل اخوت تعریف می کند و آن را به عنوان نخ تسبیحِ پیوند دهنده تمام رفتارها و روابط اقتصادی معرفی می کند و از همین جا تنها راه موفقیت جامعه اسلامی در عرصه اقتصادی و مالی را #تعاون و همیاری درون الگویی مسلمانان می داند.
✳️به عبارتی در این دیدگاه، کارکرد اخلاق اسلامی از نوع کارکرد فردی نیست بلکه به عکس معتقد است قرآن به عنوان منبع اصلی معارف اسلامی با اسلام انفرادی تناسبی ندارد. بر همین اساس، ایشان با نهادهای اقتصادی براساس #اصالت_فرد همانند بانکها به شدت مخالفت می کند و آنها را سبب خیانت و تضییع حقوق مردم می داند و مدعی تأسیس نهادهای اقتصادی جدیدی براساس مبانی اسلامی است.
#آیهالله_شاهآبادی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂تفاوت رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در مواجهه با نقدینگی
👤دکتر #رسول_بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان
🔹نقدینگی در بلندمدت عامل تورم است؛ این موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی به آن قائل است هرچند معتقد نیست در کوتاهمدت هم رشد نقدینگی منجر به تورم میشود.
🔹برخی معتقدند چون دولت سلطه مالی بر اقتصاد دارد کسری بودجه اتفاق میافتد و راهکارهایی که ارائه میدهند به نفع طبقات محروم و ضعیف نیست بلکه منجر به تشدید شکافهای اجتماعی خواهد شد. به باور من ریشه اصلی مساله خلق پول از هیچ است که کل جامعه را دچار کسری و بدهی میکند نه تنها دولت.
🔹اقتصاد ریاضتی نسخهای است که از سوی حامیان افزایش قیمت حاملهای انرژی تجویز می شود. از منظر حامیان اقتصاد ریاضتی نوک پیکان اصلاح قیمتها مردم عادی هستند ولی از منظر اقتصاد مقاومتی، نوک پیکان، هشتدهم درصدیها هستند یا افرادی که ثروت مملکت را به چنبره خود درآوردهاند. مسئله ما ظرف آبی است که کج بوده و باید صاف شود تا آب در تمام ظرف به صورت یکدست پخش شود.
🔹حضرت علی(ع) فرمودند: «اگر آن اموالى که از بیتالمال غارت شده را بیابم که کابین زنان شده یا کنیزانى با آن خریده شده باشد همه را قاطعانه به بیتالمال باز مى گردانم.»[خطبه 15، نهج البلاغه] روی سخن ایشان افراد عادی نبود بلکه بزرگان و شیوخ عربی است که بیتالمال را به ناحق تصاحب کرده بودند. پس اصلاح از بالا به پایین انجام میشود.
📎دریافت صوت از اینجا
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi