هدایت شده از مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💢برای تصویب #طرح_بانکداری از #رهبری مایه نگذارید.💢
🔸نامه مفصل کمیته پولی و مالی اسلامی حوزه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسینزادهبحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس،
🔰 دلایل مخالفت مراجع عظام تقلید با طرح جدید بانکداری
❇️ بررسی ماده به ماده طرح جدید توسط کارشناسان فقه اقتصادی حوزه
⚠️ باز تولید الگوی بانکداری غربی
⚠️ از دست رفتن جنبه های مثبت قانون ۱۳۶۲
⚠️ عدم تضمین کاهش تخلفات شرعی
⚠️ انتخاب ساختاری نامطمئن برای بانک مرکزی
⚠️ برداشت اشتباه از استقلال بانک مرکزی
⚠️ ضعف نظارت بر بانک مرکزی و مقامات آن
⚠️ تجویز دریافت جریمه تأخیر
🔺برای مطالعه متن کامل نامه کلیک کنید. 👇
🖥https://hawzahnews.com/news/898070
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
🔊 صوت درسگفتار استاد غلامعلی معصومنیا
✅ پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی
💦عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
✴️ در دوره تخصصی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی پزوهشگران حوزه علمیه قم؛ اردوگاه امام رضا(علیهالسلام) 27 مرداد ماه 1397
🎧 تاریخ مکاتب اقتصادی؛ تفاوت اساسی چارچوبهای علم اقتصاد متعارف (لیبرال ـ سرمایهداری) با علم اقتصاد مقاومتی👇
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
دکترمعصومینیا-تاریخ اقتصاد1.mp3
3.53M
🔊 صوت درسگفتار حجهالاسلام دکتر معصومنیا
✴️درجمع پژوهشگرانومبلغان اقتصادی حوزهعلیمه
🎧 نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی و مقایسه اقتصاد سرمایهداری با اقتصاد مقاومتی (قسمت اول)
خلاصه مطلب در پست بعدی👇👇
🆔 @schoolofEconomics
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
دکترمعصومینیا-تاریخ اقتصاد2.mp3
2.62M
🔊 صوت درسگفتار حجهالاسلام دکتر معصومنیا
✴️درجمع پژوهشگرانومبلغان اقتصادی حوزهعلیمه
🎧 نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی و مقایسه اقتصاد سرمایهداری با اقتصاد مقاومتی (قسمت دوم)
خلاصه مطلب در پست بعدی👇👇
🆔 @schoolofEconomics
خلاصه درسگفتار حجهالاسلام دکتر غلامعلی معصومنیا
🔊♦️ موضوع: نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی
💦 و مقایسه اقتصاد سرمایهداری با اقتصاد مقاومتی (1)
📚نگاهی به مکاتب اقتصاد مرسوم (سرمایهداری) از گذشته تا کنون از مقدمات جدی فهم عمیق مسائل اقتصادی و مبحث اقتصاد مقاومتی است. توضیح اجمالی مرکانتلیسم و اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک را باید دانست.
✅ در سال 1756 آقای فرانس کنه یک پزشک فرانسوی، نظریه فیزیوکراسی را به صورت نظم طبیعی بیان کرد که 20 سال این تفکر پابرجا بود. پدر علم اقتصاد، آدام اسمیت، الهام گرفته از شالوده فکری فرانس کنه بود. او در سال 1776 کتابی مینویسد که به پدر مکتب کلاسیک مشهور میشود.
✳️کلیسا هم مثل همه مکاتب الهی، میگوید حرص و طمع بد است؛ ولی آدام اسمیت گفت: این غرائز انسان است و خیلی خوب است. او توجهی به سایر نیازها و فطرت الهی انسان نداشت و یکجانبه بحث میکرد. از نظر امثال اسمیت، اساس علم اقتصاد این است. زیربناهای تفکر اقتصاد سرمایهداری «اصالت نفع شخصی و اصالت فرد» است.
✳️ کسانی که اصالت نفع شخصی و اومانیسم را پذیرفتند، دو دسته شدند. دسته اول قائل بودند که در اصل حرص، طمع و منفعتطلبی شخصی بد است؛ ولی لازم است. عدهای مثل آدام اسمیت گفتند اصالت منفعت خوب و لازم است. آدام اسمیت میگفت ما باید مردم را مجاب کنیم که بر اساس نفع شخصیشان عمل کنند.
🍅🍅بنای همه این اصلها، اومانیسم است. اقتصاد سرمایهداری مبتنی بر اومانیسم و آزادی بیبندوبار انسان و تعقیب منافع شخصی و اصالت فرد است.
💥♦️نتیجهای که اومانسم قهرا میآورد، چند چیز است؛ اول باید اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد باشد که نتیجهاش ظلم به اکثر مردم است. دوم، مردم باید مالکیتشان نامحدود باشد که نتیجهاش اختلاف طبقاتی باشد. نتیجه سوم، رقابت آزاد و داروینیستی است؛ یعنی قانون جنگل و ضعیفکشی بیقید. الزام بعدی، عدم دخالت دولت در اقتصاد است که بیشتر به مثابه شعار اقتصاد سرمایهداری است...ادامه در قسمت دوم:👇👇
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
خلاصه درسگفتار حجهالاسلام دکتر غلامعلی معصومنیا
🔊♦️ موضوع: نگاهی به تاریخ مکاتب اقتصادی
💦 و مقایسه اقتصاد سرمایهداری با اقتصاد مقاومتی (2)
✳️بعد از آدام اسمیت، اقتصاددانان زیادی ظهور کردند؛ مثلا مالتوس که سومین اقتصاددان غرب است، با نظریه «لزوم کاهش جمعیت برای جلوگیری از بحران رزق»؛ نظریهای که رازقیت خداوند و قدرت طبیعت و دانش بشر برای تامین نیازها را به هیچ میانگارد. دوم نظریه ریکاردو با عنوان «دستمزد آهنین»؛
❇️اینها مبانی اقتصاد غرب را شکل میدهند که نتبجهاش بوجود آمدن دو طبقه، سرمایه دار و فقیر است؛ هرکس سرمایهدار نباشد، باید اسیر و نوکر ثروتمندان باشد. با اعمال این نظریه، به شدت افراد فقیر مورد ظلم و تحقیر قرار گرفتند.
خود ما را تصور کنید؛ بهخاطر نظریه دست نامزئی، نظریات ریکاردو، جان استوارت میل و دیگران، گرفتار چه ابتلائاتی هستیم. دیگران طبق این مدعیات شبهعلم [و در واقع جهل مرکب] باید بایستند جلو و ما را اسیر خود کنند؛ به ما بگویند باید روزی 14-16 ساعت خودت، زن و بچه ات کار کنید تا یک چیز بخور و نمیری به شما بدهیم.
🔴 دنیای غرب این تاریخ را گذرانده است و الان لاپوشانی میکنند یا کتمان. البته الان هم وضع به همین صورت است و رفاه حداقل افراد در فقر حداکثر افراد است و روز به روز در غرب، به دلیل همین نظریات شبهعلمی، به تعداد فقرا دارد افزوده میشود.
♻️توده مردم روزی 16 ساعت کار میکردند بهخاطر یک لقمه نان بخور و نمیر؛ خب مردم گرسنه بودند. تظاهرات کردند و دوتا مکتب را بوجود آوردند؛ سوسیالیستهای تخیلی و سوسیالیستهای علمی. سوسیالیستهای علمی همان مارکسیستها هستند. سوسیالیستهای تخیلی بیشتر فرانسوی هستند. اینها میگویند شالوده نظام سزمایهداری درست است و ما باید در پارادایم سرمایهداری اصلاحات ایجاد کنیم.
✅ مارکس آمد در مقابل اصالت فرد غربی، اصالت جمع را مطرح کرد؛ این یعنی آزادی اقتصادی ممنوع. مالکیت خصوصی را تعطیل کرد. رقابت اقتصادی را از بین برد؛ چهارم این بود که مالکیت را به دولت داد. مارکسیسم این طوری بوجود آمد؛ مارکس تحلیل شرایط کرد و گفت نگرانی و ناراحتی کارگران باعث طغیان میشود؛ پس اولین انقلاب کمونیستی در انگلیس و فرانسه اتفاق میافتد. ولی خود مارکسیسم هم مشکلات زیادی در شوروی داشت تا بدانجا که به فروپاشی رسید.
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
manbarha.apk
11.05M
✳️نرم افزار منابر اقتصاد مقاومتی
✅ قابل نصب بر روی گوشی و تبلت
✅حاوی ده منبر در زمینه اقتصاد مقاومتی مناسب برای مبلغین
➕به همراه 👇🏻
✅ کتب پیشنهادی برای مطالعه
✅ خاکریز اقدام و عمل(سیره شهداء در اقتصاد مقاومتی)
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
✅ رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مجموعههای تولیدی بهمناسبت «هفته کارگر»
🔻یکی از نکاتی که در باب کارگران و به مناسبت هفته کارگر خوب است روی آن تکیه بشود، مسئله رعایت حق نیروی کار است.
🔹حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت شود. یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی -که بنده روی این امنیت شغلی هم سالهای قبل تأکید کردم- که این یکی از مسائل بسیار مهم است. بعضی از آقایانی که صحبت کردند اشاره کردند که هیچ نیروی کاری را در این مدت از کار منفک نکردند این بسیار کار خوبی است. بسیار روش خوبی است.
🔹مسئله بیمه، مسئله آموزش، مسئله خدمات رفاهی و مسئله بهداشت و درمان؛ اینها چیزهایی است که جزو حقوق کارگران است و این وظایف طبیعی کارفرماست.
🔺البته اگر اهتمام بیشتری نسبت به کارگر انجام بگیرد مثل این که نیازهای خانواده مورد مراعات قرار بگیرد یا آموزش فرزندان یا ازدواج و امثال این کارها طبعا تأثیر بیشتری در ارتباط و التیام بین کارگر و کارفرما خواهد داشت که کار مبارک و خوبی است. (۹۹/۲/۱۷)
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 https://eitaa.com/emh_ismc_ir
✅فراخوان جذب سرباز وظیفه امریه، طلبه و دانشجو در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🔹شرایط عمومی:
1️⃣آشنایی با نرم افزارهای کاربردی مانند word , و ... Ecxel
2️⃣داشتن روحیه جهادی جهت پیگیری امور
3️⃣انضباط و رعایت قوانین کاری برحسب ضوابط
4️⃣توانایی انجام امور کارشناسی جلسات
🔸شرایط اختصاصی:
1️⃣طلاب دارای سطح سه حوزه(اتمام پایه10) و دانشجویان با مدرک حداقل کارشناسی رشته های مرتبط با اقتصاد
2️⃣آشنایی اجمالی با الزامات اقتصاد مقاومتی
3️⃣قبولی در مصاحبه حضوری جهت پذیرش
🔴واجدین شرایط میتوانند با ارسال رزومه به آدرس ذیل اقدام نمایند:🔰
➡️ @markaz_rahbari
☎️شماره تماس ضروری:
📞025-32401377
⏰همه روزه ساعت 11 تا 13
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir
.
✅معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در #گفتگو_با_خبرگزاری_شبستان
🎤جهش تولید با به کارگیری نیروهای جهادی و مردمی محقق می شود.
.
.
🔺نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد بلکه ژرف اندیشی و حکمت امام خمینی (ره) مردم را در همه عرصه های اجتماعی و در اداره انقلاب حفظ کرد.
.
🔺عملکرد جهاد سازندگی در دهه شصت در مدیریت و سازمان، تجربه ای موفق قلمداد میشود و میزان محرومیتزدایی و افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه و عمران روستاها، علی رغم نبود امکانات و نیروی متخصص به اندازه کافی در آن زمان گویای موفقیت حضور نیروهای جهادی و مردمی در این عرصه بود.
.
🔺یکی از ظرفیت های ایران به منظور جهش تولید بکارگیری نیروهای جهاد و مردمی است، هنوز مدل موفق توسعه روستایی دهه شصت در سطح کلان اقتصاد و صنعت و تولید بکارگیری نشده است.این امر نیازمند طراحی مدل ها و الگوهای بومی توسط نخبگان و تأمین زیرساختهای قانونی و فرهنگی است تا همانگونه که در دهه شصت شاهد جهشی در عرصه توسعه روستایی بودیم امروز نیز با استفاده از همان تجربیات شاهد جهش تولید باشیم.
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir
هدایت شده از مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تحلیل بازار بورس
❓آیا در شرایط رکود اقتصادی، افزایش نقدینگی در بازار سرمایه منجر به رونق اقتصادی میشود؟
❓چه خطراتی اقتصاد کشور و سرمایه گذاران
در بورس را تهدید میکند؟
❗️عده ای بجهت سود بیشتر در حال فروش ملزومات زندگی یا دریافت وام بانکی هستند!
⁉️مردم با چه شرایطی وارد بازار پر ریسک بورس شوند؟
📹دکتر محمدجواد توکلی
🔹عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره)پاسخ میدهند.
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir
✍️ در نامهای به رئیس جمهور؛
⚠️ ۷۲ اقتصاددان درباره تخلف بورسی تذکر دادند/ سهام خودروسازان به مردم واگذار شود
◻️هفتاد و دو نفر از منتخبان دوره یازدهم مجلس، اعضای هیئت علمی دانشگاه و متخصصان علوم اقتصادی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار عرضه فوری سهام شرکت های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو در بورس شدند.
متن کامل نامه + اسامی:👇
hawzahnews.com/news/900575
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir
💯 حکم خرید کالاهای آمریکایی و صهیونیستی
🔹 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» مطرح کرد؛
🔰 اگر درمورد معاملهای شک در وقوع سلطه و سبیل اقتصادی وجود داشته باشد، اصلِ عدم تحقق عنوان سلطه و سبیل جاری میشود.
🔰 خرید کالا از کشورها تا زمانی که مصداق سلطه و سبیل احراز نشود از باب نفی سبیل نمیتوان حکم به حرمت و عدم صحت معامله نمود.
🔰 در حال حاضر بسیاری از کشورهای خارجی دشمن اسلام و انقلاب، رسماً انواع جنگها از جمله اقتصادی را علیه ملت ایران راه انداختهاند و به دنبال سلطه مجدد بر منابع اقتصادی ایران هستند.
🔰 براساس مفاد آیه «لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» وقتی اقدامات اقتصادی مثل معامله و خرید کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی از ناحیه حاکمیت اسلامی یا شرکتها و تجار مسلمان به گونهای انجام شود که منافات با عزت مسلمانان و کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، چنین معاملهای را شارع تایید نمیکند و مجاز نخواهد بود.
🔰 زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق سلطه و سبیل باشد، منافی با عزت اسلامی است و سلطه اقتصادی نوعی ذلت و خواری اقتصادی محسوب میشود، بنابراین براساس مفاد این آیه، غیر مجاز و معامله نیز باطل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14829
✳️کانال مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔https://eitaa.com/emh_ismc_ir
هدایت شده از مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
✅اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.(رهبر معظم انقلاب)
🎋آخرین اخبار و فعالیتهای مرتبط در سه عرصه🔰
1️⃣راهبری علمی(تولید محتوا)
2️⃣راهبری فرهنگی(گفتمان سازی و مطالبه گری)
3️⃣راهبری عملیاتی(اجرای اقتصاد مقاومتی)
⬅️با هدف ایجاد "جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی"را دنبال فرمایید👇
✳️کانال مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔https://eitaa.com/emh_ismc_ir
#اقتصاد_اسلامی #اقتصاد_مقاومتی #اقتصاد_مردمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نشست علمی و آموزشی بررسی فقهی و اقتصادی بورس و بازار سرمایه
🔵سخنران:استاد دکتر غلامعلی معصوم نیا
استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
⏰پنج شنبه(99/3/1)ساعت11:30
🏢قم،موسسه امام خمینی(ره)،سالن اندیشه
🔺رعایت مسائل بهداشتی از طرف شرکت کنندگان الزامیست.
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔https://eitaa.com/emh_ismc_ir
🔸 عضو شورای فقهی بورس و عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی:
🔹آیا تحولات اخیر بازار بورس، با موازین فقهی انطباق دارد؟
استاد معصومینیا:
نمیخواهیم بگوییم بورس، #قمار است، اما حاکمیتِ فضای موجود در بورس، شباهت زیادی به این پدیده دارد. #قمارباز با پذیرش ریسک بالا، با سودای درآمد بادآورده اقدام میکند و این روحیه در فضاهای هیجانی نیز نمود پیدا میکند.
آیا این وضعیت مطلوب اسلام است؟ آیا این عاقلانه است؟ مقصر اصلی این جریان مردم نیستند؛ بلکه کسانی هستند که مروج این مسایل هستند.
تصور میشود که میتوان با یک تغییرات جزیی این امور را اسلامی نمود. به همین دلیل تلاش شد که به جای قرض ربوی در بانک و بجای ابزارهایی که واجد مشکلات فقهی از قبیل ربا و یا یکی دیگر از موانع صحت بودند جایگزین معرفی شده تا نظام مالی اسلامی شود. سعی همه محققانی که خالصانه در این زمینه تلاش کردند مشکور است، اما تجربیات عملی نشان داده این روش راه به جایی نمیبرد.
با تغییرات روبنایی نمیتوان نظام مالی رایج را اسلامی نمود. نظام مالی مطلوب اسلامی نظامی است که پول را به بخش واقعی به گونهای اختصاص دهد که بیشترین نقش را در بخش واقعی داشته باشد و متناسب با زحمت هر فعال اقتصادی ماحصل تولید و ثروت را به او اختصاص دهد و این نظام فعلی اقتصادی حاکم در دنیا نمیتواند چنین کارکردی داشته باشد.
آیا لازم نبود شورای فقهی بورس به این امر ورود کند و بعد از احراز شرعی بودن واگذار شود؟آیا اینگونه امور به معنای بها ندادن به شریعت نیست؟
مطلب در سایت شبکه اجتهاد
https://b2n.ir/696957
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
@emh_ismc_ir
هدایت شده از مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
✅اقتصاد مقاومتی مردم بنیاد است که با اراده مردم، سرمایه مردم و حضور مردم تحقق پیدا میکند.(رهبر معظم انقلاب.93/1/1)
✳️آخرین اخبار و فعالیتهای تشکلهای مردمی را میتوانید در راستای تحقق جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سه عرصه زیر دنبال فرمایید:🔰
1️⃣فعالیتهای علمی
2️⃣فعالیتهای فرهنگی
3️⃣فعالیتهای عملیاتی
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
عضویت در گروه👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🆔https://eitaa.com/eghtesad_mardomi
#اقتصاد_مقاومتی #اقتصاد_مردمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دومین نشست علمی و آموزشی بررسی فقهی و اقتصادی بورس و بازار سرمایه
🔵استاد دکتر غلامعلی معصوم نیا
استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه
⏰پنج شنبه(99/3/8)ساعت11:30
🏢قم،موسسه امام خمینی(ره)،سالن اندیشه
🔺رعایت مسائل بهداشتی از طرف شرکت کنندگان الزامیست.
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir