eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
288 عکس
145 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 صوت تدریس قاعده «احسان» استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
👓 امروز عده‌ای با و عناوین ساختگی من‎غیراستحقاق، تنها و بزرگترین مانع خود را نهاد مقدس جامعه مدرسین می‌بینند. برای مقابله و دفع اینها ریاستی همچون مرحوم آیت‌الله یزدی لازم است که با احدی از دنیاطلبان تعارف نداشت. بنطر می‌رسد یکی از ملاک‌های مهم برای ریاست جامعه محترم مدرسین، روحیه انقلابی‌گری و عدم محافظه‌کاری و نترسیدن از نقد و مذمت‌ اغیار است. طبق بیانات امام خامنه‌ای، جامعه مدرسین مکلف به استمرار خط انقلابی خویش است. 🌐 مناهج @HozeTwit
جلسه دوم قسمت اصلی (online-.mp3
45.58M
🔅« تقریب نظریه عدم حجیت اطمینان از منظر استاد شهیدی» حجت الإسلام استاد روحبخش(زید عزّه) @alserat_ir @Qabasat
1_373622430.mp3
10.9M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه نهم 1⃣ تعریف اجماع 2⃣ طریقه تحصیل اجماع محصّل: - مراجعه به فتوای علما در مساله مورد نظر و ابواب مرتبط با آن مساله - دقت به عناوین انتخابی برای ابواب - دلیل ذکر شده ذیل مساله بدون اشاره به وجود دلیل مخالف - مراجعه به کلمات علمایی که به نقل فتاوای دیگران اهتمام ویژه دارند - توجه به قراینی مانند آراء فقهی در لوازم مساله 3⃣ وجود طرق متفاوت برای ارزیابی اجماع محصّل با توجه به اختلاف مبانی در حجّیت 4⃣ طریقه تحصیل اجماع منقول: - مراجعه به کتب فقه مقارن - رجوع به دایرۀ المعارف های فقهی - مطالعه کتب علمایی که به نقل اجماع و آراء سایر علماء توجّه دارند 5⃣ نقد و بررسی: - حجیّت اجماع منقول به خبر واحد محلّ بحث است - یافتن قول مخالف، دلیل بر بطلان نقل اجماع می باشد - علم به تسامح ناقل در تحصیل یا نقل اجماع، مضرّ است - برخی نقل اجماع ها بر اساس قواعد و اصول است نه تتبّع آراء - تطبیق دادن طریقه ارزیابی اجماع محصّل، لازم است @yaddashhayetalabegi @Qabasat
🔸منتظر امتحاناتی شبیه «سجده بر آدم» باشید آیت الله حائری شیرازی(رحِمهُ الله): - این جریان سجده بر آدم، اساسِ عبادت است. در مورد عباداتی که انجام می دهی، ببین از نوع سجده بر آدم است یا از نوع ۶ هزار سال عبادت شیطان؟ اگر از نوع عبادت شش هزار ساله هست، روی آن قضاوت نکن! هر وقت پشت سرش یک عبادت از نوع سجده بر آدم دیدی، خدا را شکر کن. همیشه وقتی یک مقدار عبادت از نوع شش هزار سال کردی، منتظر یک عبادت از نوع سجده بر آدم هم در زندگی ات باش. هر کسی آن عبادت را کرده، حتماً پشت سرش اینچنین امتحانی می‌آید. @haerishirazi @Qabasat
«بایسته بودن رجوع به منابع در مقام استنباط» امام خمینی(قدّس سرّه): - انّه لاينبغي الاتّكال على القوّة الحافظة في مقام نقل الروايات، خصوصاً فيما يتعلّق منها بالأحكام الشرعيّة الإلهيّة و القوانين العامّة العمليّة. 📚 کتاب الطهارة(تقریرات فاضل): صفحه ۳۸ @Qabasat
🔅 قاعده «تلف مبیع قبل از قبض» این قاعده را در ۷ ناحیه مطالعه می کنیم: - مدارک - مفاد - حکم نماء بعد از عقد و قبل از تلف - شمول قاعده نسبت به وصف مفقود - حکم ابراء بایع از ضمان مبیع توسط مشتری - حکم تلف مبیع توسط یک انسان - تعارض قاعده @Qabasat
🔅 آموزش کاربردی علم رجال ♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج 🖌 حجت الإسلام استاد حسینی نسب(زید عزّه) 👈 در مورد سیر مطالعات رجالی عرض میکنم که سه مرحله باید طی شود: 1⃣ رجال مقدماتی: کتبی مانند کلیات فی علم الرجال آقای سبحانی، پژوهشی در علم رجال استاد عزیزم آقای ترابی شهرضایی و ... مربوط به این مرحله اند. یک دوره رجال مقدماتی نیز بنده درس داده ام که دوستان ضبط کرده و در کانال آدرس آن را گذاشته اند. می توانید دانلود کرده و گوش دهید👇 🔺دانلود جلسات به صورت تک تک https://eitaa.com/hoseininasab/13 🔺دانلود جلسات به صورت یکجا https://eitaa.com/hoseininasab/100 2⃣ رجال متوسط: کتاب «اصول علم الرجال» آقای «سید محمد جواد شبیری زنجانی» کتاب خوبی برای این مرحله است. حل پیچیدگی هایی همانند تقطیعات اضمار و ... در اسناد روایات، تمییز مشترکات رایج و ... از اموری هستند که باید در این مرحله حل شوند. تابستان امسال نیز بنده یک دوره رجال متوسط گفته ام. خواستید از کانال دانلود کنید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/157 3⃣ رجال پیشرفته: یک دوره نوارهای حدودا 90 جلسه ای از آقای شبیری زنجانی موجود است که به خوبی این دوره رجال پیشرفته را تدریس کرده اند. ظاهرا مدرسه فقهی امام باقر(ع) این نوارها را دارند. می توانید از آنها بگیرید و گوش دهید. ⚠️بیش از این سه دوره که عرض کردم کلاس لازم نیست و باید کرده و در اسناد و انجام دهید. تخصصی رجال @hoseininasab @Qabasat
1⃣ مدارک الف) اجماع مرحوم علامه در تذکره فرموده: «لا خلاف عندنا فی الضمان علی البائع قبل القبض مطلقا» و در مصباح الکرامة گفته شده: «اذا تلف المبیع قبل قبضه فهو من مال بائعه اجماعا» بنابراین اعتبار قاعده مذکور، اجماعی است و نقل این اجماع چنان شایع است که صاحب ریاض فرموده: «فإن تلف المبیع بعد ثبوته بإنقضاء الثلاثه، کان من مال البائع اجماعا تواتَر نقلُه جدّا» البته عده ای از عامه در این مساله مخالف اند که در حجیت اجماع تاثیری ندارد، آنچه به نظر ما در حجیت استقلالی اجماع ادعا شده خدشه می کند، مدرکی بودن مساله است. ب) بنای عقلاء گفته شده این قاعده مقبول نزد عقلاء است و بنای آن ها بر انفساخ عقد در صورتی است که مبیع قبل از قبض تلف شود. دلیلشان بر این کار چیست؟ قوام معاملات به قبض و اقباض. اما به نظر ما اگر چنین بنایی هم میان عقلاء وجود داشته باشد، کلی نیست. مثلا اگر مشتری ثمن را بپردازد و بیع هم بر عین شخصی واقع شود، ولی بایع بنا به موانعی از جانب خودش نتواند مبیع را در اختیار او بگذارد تا زمانی که قیمت آن کالا در بازار بالا برود، بعد هم مبیع تلف شود؛ این اول الکلام است که عقلاء فقط بایع را ضامن ثمن بدانند و نه رشد قیمت. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۵۳ @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۰.mp3
13.52M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه دهم 1⃣ راه های تحصیل مذاق شارع: - اولویت عقلی - بررسی مجموعه ای از احکام در گستره علم فقه 2⃣ آفات احتمالی استناد به مذاق شریعت: - یقین زودرس به مذاق شارع بدون إعمالِ دقت بایسته در ادله - اشتباه در تشخیص مصداق @yaddashhayetalabegi @Qabasat
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🔆قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اعْمَلْ بِفَرَائِضِ اللَّهِ تَكُنْ أَتْقَى النَّاسِ ❓چه کنیم با زندگی بعضی مثل مرحوم بشویم؟ ✅ آدم با گفته‌های و و آشنا بشود بهتر از آشنا شدن با اینهاست. ⬅️در نزد اینها هرچه است، آن آنجاست. اینها در اثر عمل به آنجا اینگونه شدند. شما آن را باید یاد بگیری و کنی. شما می‌خواهی آن را رها کنی و سراغ این یک نفر آدم بیایی! ❓مهمترین علت علامه طباطبائی چه بود؟ ✅ مطیع خدا شد؛ نکرد، خدا او را کرد و به او داد. 🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
هوش مصنوعی و اجتهاد.pdf
305.1K
🔅 پژوهش تأمل برانگیز منتشر شده توسط پژوهشگاه وابسته به مرکز ملی فضای مجازی 1⃣ این امکان به وضوح وجود دارد که یک ماشین مجهز به فناوری هوش مصنوعی، کارکردی شبیه مجتهد در استنباط احکام داشته باشد 2⃣ «باید» زمینه های همکاری تنگاتنگ حوزه علمیه با نخبگان علوم رایانه ای، فراهم و نهادینه شود 3⃣ هوش مصنوعی می تواند در سه مرحله کلی فرآیند استنباط(تهیه عناصر مشترکه، تحلیل عناصر مشترکه و تطبیق حکم شرعی با شرایط زمان و مکان) عملکردی شبیه عملکرد مجتهد داشته باشد 4⃣ امکان انجام تمام مراحل اجتهاد به وسیله هوش مصنوعی در حالی است که فرآیند اجتهاد و استنباط از سوی فقیه ممکن است با اختلال های همراه باشد که در هوش مصنوعی متصوّر نیست! 5⃣ استنباط هوش مصنوعی واجد مزیت هایی بر اجتهاد مجتهدان است: - دقت بالا - سرعت بالاتر - دامنه وسیع تر منابع - در نظر گرفتن همه جانبه زوایای اجتماعی و سیاسی و حقوق مسائل - عدم وقوع اختلاف فتوا - قدرت پیشبینی مسائل آینده 6⃣ مزایای مجتهد انسانی: - عدم امکان نفوذ و مدیریت توسط عوامل خارجی - احتمال وقوع خطا ناشی از اختلالات در هوش مصنوعی - هوش مصنوعی «هنوز» امکان تولید فکر جدید ندارد - بسیار سخت بودن حصول اطمینان به اصالت، صحت و تمامیت داده ها و منابع در هوش مصنوعی ❗️مطالب بالا با حداکثر دقت از اصل مقاله «نقل به معنا» شده اند. @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاصه حضرت زهرا.mp3
336.9K
🔅صلوات خاصه حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔊 استاد شب زنده دار(دام ظلّه) @Qabasat
1⃣ مدارک ج) روایات حداقلّ دو روایت وجود دارد که اعتبار قاعده را ثابت می کنند: - نبوی مشهور: «کلُّ مبیعٍ تَلف قبلَ قبضِه فهو مِن مالِ بائعه» - روایت عقبة بن خالد از امام صادق(علیه السلام) «فی رجل اشتری متاعاً من آخر و أوجبه غیر أنّه ترک المتاع عنده و لم یقبضه و قال: آتیک غداً إن شاءالله، فسرق المتاع من مال من یکون؟ قال علیه السلام: من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض و یخرجه من بیته، فإذا أخرجه من بیته فالمبتاع ضامن لحقه [البائع] حتی یردّ ماله إلیه.» 👈 این دو روایت شریف بالوضوح دالّ بر مطلوب هستند، از جهت سند هم اصحاب آن ها را تلقّی به قبول کرده و بر مضمونشان اتفاق دارند، بنابراین صدورشان مورد وثوق است. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۷۹ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«استیلاء بر برخی صناعات فقهی معاصر» استاد سید احمد مددی(دام ظلّه): مشکل ما با این است که برداشت های او از اسلام ذوقی است. ❗️الان در چیزی که دارد خیلی متعارف می‌شود، از آن ذوقیِ ابوحنیفه هم است. چون ابوحنیفه سعی می‌کرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح می‌شود گاهی سر و سامانی هم ندارد. 📚 درس خارج به تاریخ: ۲۶ اسفند ۹۶ @Nardebane_feghahat @Qabasat
عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص.mp3
1.92M
🔅 عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص 📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه) @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۱.mp3
15.92M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه یازدهم 1⃣ معنای مقاصد شریعت: اهداف مورد نظر شارع در تشریع بخشی از شریعت یا کل آن 2⃣ مجتهد در بحث مقاصد شریعت، به مناط حکم دست پیدا می کند اما در بحث مذاق شریعت، به نفس حکم 3⃣ راه تحصیل مقاصد شریعت: استقراء و تتّبع جامع در نظرات شارع در ابواب مختلف یا ابواب خاص فقهی 4⃣ آفات احتمالی تمسّک به مقاصد شریعت: - قطع زودرس به مقصد شرع بدون دقّت بایسته - عدم توجّه به تزاحم با مصلحت یا مفسده أقوی - اشتباه در تطبیق مقصد شرع 5⃣ سیره عقلاء: روش و سبک رفتاری عقلاء در انجام فعل خاصّ یا ترک خاصّی 6⃣ راه کشف سیره عقلاء: الف) طرق احراز سیره های معاصر: - استقراء - تحلیل وجدانی - ضرورت و حاجت - نقل و شهادت ب) طرق احراز سیره زمان معصوم(علیه السلام): - تمسّک به سیره معاصر در صورت انتفاء احتمال حادث بودنش - نبود سیره جایگزین در صورتی که اگر وجود داشت، برایمان احراز می شد - عدم بازنمایی سوالات پیرامون آن در میراث روایی در فروضی که سیره مخالف طبع اجتماعی باشد 7⃣ سیره علاوه بر احراز صغری محتاج به انضمام امضاء یا عدم ردع است 8⃣ عوامل موثّر در کشف امضاء یا ردع: - تتبّع در سایر ادله شرعی - توجّه به روش عملی شارع - عنایت به روش عملی متشرّعه، اصحاب أئمه(علیهم السلام) و علمای متقدّم - بررسی لوازم و مصادیق امضاء یا ردع 9⃣ در بررسی سیره باید این مراحل طیّ شود: - مشخص کردن نوع سیره و تطبیق شرایط حجیّت هر کدام - احراز محدوده و سعه یا ضیق سیره - توجّه به منشأ سیره @yaddashhayetalabegi @Qabasat
«عمل به تکلیف» امام خمینی(قدّس سرّه): کسی که برای رضای خدا ان شاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست! کار انبیاء هم مورد قبول همه نبوده است، لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آنها محول شده بود نکردند، گر چه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا. ما هم آن چیزی که وظیفه مان هست عمل می کنیم و باید بکنیم گر چه بسیاری از این عمل ناراضی باشند یا بسیاری هم کارشکنی بکنند. 📚 صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۱۵۴ @Qabasat
«أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» @Qabasat