هدایت شده از ~ تاریخ اسلام ~
📜 خوانش و مباحثه کتاب شریف
بیت الاحزان شیخ عباس قمی (ره)
شنبه ، یکشنبه ،دوشنبه ها
از ساعت ۱۵ الی ۱۶
مدرس پایه هفتم
https://eitaa.com/historyofIslam_seminary
هدایت شده از کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
#نشست
🔸کانون #علم_دینی و #علوم_انسانی برگزار میکند:
🔹سلسله #نشست های انتقال تجربه تبلیغی-تبیینی
📋 انتقال تجربیات ارتباط و تعامل با نوجوان در عصر کنونی
🎙ارائه دهنده: آقای محمدجواد میرزایی
مربی کانون صاعد مسجد صنیع الدیوان
🗓 ۲ شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶، شبستان
🏷 علم دینی | @elm_dini
#سخن_اندیشمندان
🔸آیا اسلامی سازی علوم انسانی ادعا و سیاسی است؟! ۱/۲
🔹در ایدههای ناظر به اسلامیسازی علوم انسانی، قرائتها و تقریرهای مختلف و حتی ضد و نقیضی وجود دارد و واقعاً مجمع به عنوان یک مرکز ستادی که سعی میکند همه اینها را پوشش دهد، از همه اینها دعوت کرده و همه اینها نیز خود را در این امر دخیل میدانند و مشارکت میکنند.
🔹مثلا از فرهنگستان علوم اسلامی که ایده خاصی درباره اسلامیسازی علوم انسانی دارد، تا دانشگاه علامه طباطبایی تا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و موسسه امام خمینی و دانشگاههای مختلفی که ایدههای متفاوتی هم در اسلامیسازی دارند، در این امر مشارکت دارند.
🔹ما هرگز دگم برخورد نکرده و نمیکنیم. ما یک نقش ستادی و حمایتی از این ایده و همچنین نقشی حمایتی از ایدههای علوم انسانی اصیل و عالمانه و محققانه در کشور داریم.
🔹بنده که از اول امسال این مسئولیت را بر عهده گرفتم تا به حال ۳ جلسه با رؤسا و دبیران کمیسیونهای شانزدهگانه کنگره بینالمللی ششم داشتهام، و در همه جلسات هم تأکید کرده و با صراحت گفتهام که ما در کنگره ششم به طور رسمی از مخالفان جدی علوم انسانی اسلامی برای حضور در کنگره دعوت رسمی و علنی خواهیم کرد.
🏷 علم دینی | @elm_dini
🔸آیا اسلامی سازی علوم انسانی ادعا و سیاسی است؟! ۲/۲
🔹از همینجا هم اعلام میکنم که حاضریم میزگردهای علمی تشکیل دهیم و با مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی گفتوگو کنیم و نقدهای آنها را بشنویم. منتهی گاهی عدهای نمیخواهند با این فضا همراهی کنند و نمیخواهند علمی برخورد کنند.
🔹به عنوان مثال فلان روشنفکر ادعا می کند که اینها 40 سال است که حرف از علم دینی میزنند اما تا به حال 40 صفحه در مورد ایده خود منتشر نکردهاند! ما عرض میکنیم حداقل 4 هزار عنوان کتاب و رساله دکتری در این موضوع نوشته شده که نمایشگاه آن هم توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه قم برگزار شد.
🔹این حرفها حاکی از این است که یا اطلاعی در این زمینه وجود ندارد و یا عدهای خیال میکنند این مسئله امری سیاسی و حکومتی است و علمی نیست. ما اعلام کردهایم حاضریم در هر کجا که شما میگویید، ایده را مطرح کنیم و شما هم نقد کنید. لذا تعصب و تصلبی نداریم.
🔹مجمع با آغوشی باز از همه دغدغهمندان نسبت به علوم انسانی اسلامی، چه مخالفان و چه موافقان دعوت کرده و میکند. الان هم من به صورت رسمی دعوت میکنم که برای ما مقاله انتقادی بفرستند ما نیز بر اساس استانداردها و معیارهای علمی و تحقیقی شناخته شده در مراکز معتبر علمی دنیا آن را ارزیابی علمی کرده و منتشر خواهیم کرد.
💬 مصاحبه حجت الاسلام احمدحسین شریفی پیرامون مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ۲۰ تیر ۱۴۰۰
🖇 بیشتر بخوانید
🏷 علم دینی | @elm_dini
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
#کلاس #مبانی_علوم_انسانی 🔸کانون #علم_دینی و #علوم_انسانی برگزار میکند: 🔹سلسله مباحث «تبیین مبانی
⭕️ با عرض پوزش، کلاس مبانی علوم انسانی امروز برگزار نمی گردد.🥲🤦♂
#سخن_اندیشمندان
🔹دیروز علامه طباطبایی توانست به تعبیر رهبر انقلاب، یک «پایگاه فکری مستحکم که با آرایش تهاجمی» در برابر مارکسیسم - که اندیشه ای وارداتی بود - تشکیل بدهد.
🔹امروز باید لیبرالیسم یا اسلام رحمانی را اندیشه مهاجم دانست، اما در مقابل، علامه طباطباییای که نقش متفکر پایگاهپرداز و مهاجم را ایفا نماید کیست؟
💬 آقای مهدی جمشیدی
🏷 علم دینی | @elm_dini
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
#نشست 🔸کانون #علم_دینی و #علوم_انسانی برگزار میکند: 🔹سلسله #نشست های گفتگومحور «وقایع اجتماعی»
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
📣 قابل توجه طلاب پایه اول و دوم 🔸نشست صمیمی مدیر حوزه جناب حجت الاسلام والمسلمین پناهی با طلاب پا
به دلیل جلسهٔ امروز استاد پناهی، برنامهٔ نشست امروزِ کانونْ ملغی شده و انشاءالله در زمان دیگری برقرار میشود.
#سخن_اندیشمندان
🔸شناخت کافی از علوم انسانی غربی نداریم
🔹به علت نداشتن شناخت کافی نتوانستهایم با علوم انسانی رایج رقابت کنیم. کسانی که به دنبال مباحث علوم انسانی اسلامی هستند، علوم انسانی معاصر را جدی نگرفتند درحالیکه در گام اول باید علوم انسانی معاصر به درستی شناخته شده و مورد نقادی قرار بگیرد.
🔹در واقع مسیری که ما برای علوم انسانی اسلامی پیش بینی کردهایم، درست و صحیح نیست زیرا در بحث تحول در علوم انسانی علوم از صفر آغاز نمیشوند به این معنا که جامعه شناسی اسلامی را نمیتوان از نقطه صفر آغاز کرد.
💬 حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا
🖇 بیشتر بخوانید
🏷 علم دینی | @elm_dini
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کتاب #فلسفه_مقدماتی
نوشته استاد عبدالرسول عبودیت
#تدریس سید هادی حیدری
🎼 صوت جلسه #۱۷
۲ شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲
🔸بحث: فصل ۶، اصالت وجود و اعتباریت ماهیت: تصویر مدعا
🏷 علم دینی | @elm_dini
هدایت شده از کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
#کلاس #مبانی_علوم_انسانی
🔸کانون #علم_دینی و #علوم_انسانی برگزار میکند:
🔹سلسله مباحث «تبیین مبانی معرفتشناختی در علوم انسانی»
🔰استاد: حجتالاسلام والمسلمین شایسته
🗓 ۳ شنبهها، ساعت ۱۶، حوزه امام رضا علیهالسلام
🏷 علم دینی | @elm_dini
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
#کلاس #مبانی_علوم_انسانی 🔸کانون #علم_دینی و #علوم_انسانی برگزار میکند: 🔹سلسله مباحث «تبیین مبانی
#یادآوری
⭕️ ان شاء الله کلاس ساعت ۴ در مدرس پایه ۸ برگزار میگردد.
هدایت شده از دهِ خدا
#نشست_علمی
#فلسطین #غزه
معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا علیهالسلام برگزار میکند:
مروری بر پایهگذاری دولت صهیونیزم در غرب آسیا
حجهالاسلام و المسلمین حسین شایسته
سهشنبه، ۷ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
📚معاونت #پژوهش حوزه علمیه #امام_رضا علیه السلام
🌐https://eitaa.com/mpheer
هدایت شده از دهِ خدا
#نشست_علمی
#فلسطین #غزه
معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا علیهالسلام برگزار میکند:
مروری بر پایهگذاری دولت صهیونیزم در غرب آسیا
حجهالاسلام و المسلمین حسین شایسته
یکشنبه، 12 آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳
📚معاونت #پژوهش حوزه علمیه #امام_رضا علیه السلام
🌐https://eitaa.com/mpheer
♨️#سخن_اندیشمندان
📌#تولید_علم
💢 مسألهی #تولید_علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله #علوم_انسانی است.
💢 ما بخصوص در زمینهی #علوم_انسانی ، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی #اقتصاد و چه در زمینههای #جامعه_شناسی، #روان_شناسی و #سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
💢 ما در زمینهی #علوم_انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان #حقوق، #اقتصاد، #سیاست و سایر بخشهای اساسی #علوم_انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، #حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به #تولید_علم برسیم.
#تولید_علم
#علوم_انسانی
💬 امام خامنه ای، ۱۳۸۲/۰۸/۰۸
🏷 علم دینی | @elm_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#قطعه_تصویری
📌 #علوم_انسانی ، هنجار های #تمدن_ساز
💢 انسانی که اسلام میخواهد با انسانی که مکتبهای فلسفی بشر میخواهند، از زمین تا آسمان فرق داد. خیلی چیزها که اسلام میگوید با آنچه دیگران میگویند یکی است اما نه با یک دید. اسلام همیشه با مسائل از جهت توحیدی و خدایی نظر میکند.
💬 #شهید_مطهری، هدف زندگی، ص ۲۴
#علوم_انسانی_غربی
#فلسفه_سیاست
#فلسفه_اسلامی
#فقه_مضاف
🏷 علم دینی | @elm_dini
♨️#سخن_اندیشمندان
📌 #کار_های_بر_زمین_مانده
⭕️ در مورد کارهای بر زمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی میگذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، میفهمیم مسیر نرفتهی بسیار زیادی داریم.
💢 در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:
اول: کار تکراری بسیار صورت میگیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربیها دست به کار شدهاند و به آنها پاسخ دادهاند اما ما بیخبریم.
دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمیشود بلکه #یک_اقلیتی هستند که بار دیگران را بر دوش میکشند.
💢 ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود:
«ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف #اقتصاد_اسلامی» است
💢 مهمترین خلا امروز دو چیز است:
۱. نظام معرفتی و #ایدئولوژی_اسلام
۲. نظام عینی و #حکمرانی
✳️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمیشود.
✅نکته آخر: مهمترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفههای مضاف است لذا تولید فلسفههای مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم #فلسفه_مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است.
💬استاد #خسرو_پناه
🏷 علم دینی | @elm_dini
1819877121_-213324.mp3
42.86M
📌 #کار_های_بر_زمین_مانده
💢 بیان خاطراتی از شهید فخری زاده
💢 کارهای بر زمین مانده به قدریست که خارج از حد احصاء است.
💢 مهم ترین خلأ امروز دوچیز است:
1_نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام
2_نظام عینی و حکمرانی
💢 مهم ترین بار بر زمین مانده فقه نظام است.
✅طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمیشود.
#قطعه_صوتی
ارائه دهنده : #استاد_خسروپناه
🏷 علم دینی | @elm_dini
📌#سخن_بزرگان
♨️#تحول_در_حوزه_علمیه
💢 حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت #علوم_انسانی_جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارت آمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
📕 آینده انقلاب اسلامی، ص۲۰۳
🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 #علم_دینی تحقیق میانی #علوم_انسانی_اسلامی
💢 یکی از مباحثی که باید قبل از ورود به رشته خاص از #علوم_انسانی مورد تحقیق قرار بگیرد مبحث #علم_دینی می باشد. علم دینی یعنی: علومی که از تفسیر و تبیین کتاب و سنّت به دست میآیند؛ به عبارت دیگر، گزارههای توصیفی و اخباری موجود در متون دینی که از عالم واقع خبر میدهند و یک منظومهٔ معرفتی را تشکیل میدهند. هر علمی که #منشأ_الهی داشته باشد، یعنی براساس آنچه که خداوند اراده کرده حاصل شده و به همان شکل که فرموده است مورد استفاده قرار گرفته، چون مبنای اعتقادی دارد، پس علم دینی محسوب می شود.
💢 علم دینی از سنخ گزاره های #علم_کلام بوده و امروزه در #حوزه_علمیه ذیل #کلام_جدید بحث می شود.
💢 مبحث علم دینی از مباحثی است که از زمان یونان تحت عنوان های عام تر مورد بحث بوده است که در ادامه اشاره خواهیم کرد.
💢 در ایران پس از پیروزی #انقلاب_اسلامی و ایجاد انقلاب فرهنگی ، اسلامی شدن مراکز آموزش عالی از اصلی ترین اهداف انقلاب فرهنگی شد و در این راستا ستاد و شورا عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بسیار انجام داده اند.
#علم_دینی
#علم_سکولار
#علوم_انسانی
🖇 بیشتر بخوانید.
🖇 بیشتر بخوانید.
🏷 علم دینی | @elm_dini
💢 از پیشگامان مسئله سازی #علم_دینی #سید_جمال_الدّین_اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان #محمد_عبدُوه و #اقبال_لاهوری می باشند .
⭕️ سید جمالالدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران مواجه با هژمونی #مدرنیته و فعال اجتماعی بودند که نسبت به بیماریهای اجتماعی جوامع مسلمان و ضعفهای موجود در آن هشدار داده اند؛ و در مقابل قدرتهای غربی ، اسلام گرائی را تبلیغ نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً #افغانستان ، #ایران ، #پاکستان ، #مالزی و #مصر شایان توجه است.
⭕️ اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند.
#تمدن_اسلامی
#تمدن_غربی
#مدرنیته
🏷 علم دینی | @elm_dini
♨️#سخن_اندیشمندان
📌سه ابداع علامه طباطبائی در شکل گیری علوم انسانی اسلامی 2/1
💢 #علامه_طباطبائی اندیشمندی اسلامی است که بر پایه #قرآن و سنت به پی ریزی علوم انسانی اسلامی پرداخت بی آنکه محتوایی ارائه دهد که با اندیشه غربی ، «ترکیب مزجی» یا «جمع مکسر» شود.
💢 سه #ابداع ایشان که در شکل گیری علوم انسانی اسلامی نقش بسزایی دارند عبارتند از :
1 ـ توسعه نگاه_توحیدی در حوزه #عمل
2 ـ توسعه #نگاه_اجتماعی در حوزه #دین
3 ـ توسعه نگاه_اعتباری در حوزه ا#دراک
💢 پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی با سه پرسش اساسی مواجه هستند که پاسخگویی بدان، شرط اصلی حرکت به سمت علوم انسانی اسلامی است:
1️⃣با توجه به فضای #الحادی و #مادی حاکم بر علوم انسانی غربی ، چگونه می توان فضای علوم انسانی را توحیدی کرد؟ و از #وحدت_وجود، و قاعده #بسیط_الحقیقه و مبانی #حکمت_صدرایی که بیشتر در حوزه عبادت و #عرفان بکار می رود ، چگونه می توان دستگاه فلسفی اجتماعی ، #سیاسی و #اقتصادی پی ریزی کرد و آن را در خدمت علوم انسانی نهاد؟
2️⃣با توجه به #فردی بودن اکثر قرائت های موجود از دین و مذهب از یک سو ، و از سوی دیگر با توجه به کارکرد اصلی علوم انسانی که بیشتر در حوزه #اداره_اجتماع در عرصه های مختلف می باشد ، چگونه می توان از منابع دینی ، علوم انسانی اسلامی را استخراج کرد؟
درادامه بخوانید ⏬
🏷 علم دینی | @elm_dini
📌سه ابداع علامه طباطبائی در شکل گیری علوم انسانی اسلامی 2/2
3️⃣علوم انسانی غربی با کنار گذاشتن کشف واقعیت آن هم به نحو یقین منطقی از راه برهان ، میزان ارزش گذاری علوم را رفع نیازها و احتیاجات بشری می داند . لذا ، همه ادراکات خود را اعتباری و نسبی پنداشته که تا آن میزان ارزش دارد که مساله ای را حل کند ،اگر چه در برابر مساله ای دیگر که توان حل آن را ندارد ، بی ارزش باشد.
❓حال پرسش اینجاست ، چگونه می توان با منطق و فلسفه اسلامی که تنها ادراکات حقیقی یقینی برهانی مطابق با واقع را ارزشمند می داند و تنها دغدغه اش کشف واقعیت است و رفع نیاز مادی بشری را طفیلی علوم می داند ، می توان علوم انسانی ایجاد کرد و نام «اسلامی » را بر آن نهاد ؟
💢 چگونه می توان میان «تجربه» ارسطویی که بر اساس برهان عقلی یقینی شکل می گیرد و «تجربه» غربی که ظن آور است و تنها با استقراء ناقص در راستای حل مساله پیش می رود ، سازگاری ایجاد کرد ؟ آیا با استقراء ناقص ظن آور ، علوم انسانی اسلامی را بنا نهیم ؟ در این صورت چه تفاوتی با علوم انسانی غربی پیدا می کنیم ؟ و اگر بخواهیم به تجربه برهانی بسنده کنیم ، دستاوردهای کمی نصیبمان خواهد شد .
💢 این سه پرسش یا بهتر است بگوییم سه معضل ، با مطالعه و پژوهش در سه نوآوری علامه طباطبایی قابل حل خواهد بود تا راه برای گسترش علوم انسانی اسلامی هموار گردد.
#علامه_طباطبایی
#نگاه_اجتماعی
#حکمت_صدرایی
#اداره_اجتماع
#علوم_انسانی_اسلامی
🖇بیشتر بخوانید.
https://eitaa.com/almohkamat
📜استاد موالی زاده
🏷 علم دینی | @elm_dini