eitaa logo
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
86 دنبال‌کننده
138 عکس
9 ویدیو
32 فایل
﷽ 📚 کانــون «انقـلاب اسلامـی و اندیشه‌ی سیاسی اسلام» 🌐 بستری آزاداندیشـــانه برای فهم نظـام اندیشــه‌ی سیاســی اســـلام‌نـــاب و اندیشـه‌ی امامـین کبیــر انقـلاب‌ 🕌 مکان: تهـران، حوزه‌ی علمیه‌ی امـام رضا «علیه‌السلام» 👤ارتباط با مسئول صفحه: @BiiOOO
مشاهده در ایتا
دانلود
📌به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سالگرد انتشار بیانیه انقلاب اسلامی، کانون و برگزار می‌کند: 0️⃣4️⃣در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن ۱۳۹۷)، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور « برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند. 💢 بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ ، و » خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. 💢 این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد. ♨️ کانون علم دینی و علوم‌انسانی حوزه علمیه امام رضا «علیه السلام» به مناسبت دهه فجر و همچنین پنجمین سالگرد انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، روز های شنبه و دوشنبه، ساعت «۱۳ الی ۱۴»، به بازخوانی و مباحثه پیرامون فراز‌های مختلف این بیانیه در مخزن کتاب خانه حوزه امام رضا«علیه السلام»، خواهد پرداخت. ✅ از طلاب بزرگوار دعوت می‌شود با شرکت در این حلقات و مباحثات جهت برگزاری جلساتِ هر چه پرشورتر و بحث برانگیزتر، ما را در تحقق اهداف عالیه این جلسات یاری فرمایند. 🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 از حلقات «مباحثه و بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» 💢2شنبه 16 بهمن 1402، کتاب خانه حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام 📷 عکاس: آقای سید علی میر شریف 🏷 علم دینی | @elm_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، 22 بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، و 22 بهمن سرآغاز بر جهان، 22 بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم و ، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.🌺☘ 📜 روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 🏷 علم دینی | @elm_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌الله اکبر! 📌الله اکبر! 📌الله اکبر! 💢 امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی«صلوات الله علیه». 👤 🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 خلاصه از حلقه مباحثه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 1/2 💢 وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ. ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.سوره مبارکه القصص آیه5 الحمدالله رب العالمین توفیق شد، جلسه‌ای تحت عنوان «حلقه بازخوانی و مباحثه گام دوم» را برگزار کنیم. مقدمتاً در جلسه اول، ضرورت خوانش، اهمیت، مباحثه، تفکر و تعمیق بیانیه گام دوم بیان شد، تا انگیزه‌ای برای حرکت به سمت تحقق این بیانیه ارزشمند باشد. در متن زیر خلاصه ای از جلسه اول خدمت شما اعزه ارائه می دهیم: 📜 مطلب اول: این بیانیه در تاریخ «۲۴ بهمن ۹۷» از امام خامنه ای تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی صادر شد. این بیانیه منشوری برای دومین مرحله ، ، و خواهد بود، که انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید است، نزدیک خواهد کرد. 🔊 مطلب دوم: حضرت آقا تا به امروز برای هیچ یک از بیانات مبارکشان درخواستی من باب کار کردن بر روی آنها نداشتند ولی این بیانیه را ایشان از این موضوع استثناء کردند و فرمودند: «می خواهم بر روی این نامه ویژه کار کنید.» ایشان برای کتابت این منشور، حدود یک ماه تفکر و تأمل می کنند و حدود ده الی پانزده روز کتابت نامه به طول می انجامد. 💢 مطلب سوم: به تعبیر حضرت آقا انقلاب تا کنون سه برهه تاریخی کلان را پشت سر گذاشته است . برهه اول و آغازین: از 1270 تا 1323 که علمای اسلام ابراز نگرانی از تشبه ممالک اسلامی به کفار کردند که از فتوای حرمت استعمال توتون و تنباکو میرزای شیرازی آغاز و به بیانیه شروع قیام حضرت امام خمینی ختم می شود. این برهه «برهه‌ی مقابله با طاغوت» نام دارد. برهه دوم: از 1323 تا 1357 به طول انجامد و اين برهه «برهه‌ی اخراج طاغوت» نام دارد. برهه سوم: از 1357 تا 1397 دوران 40 ساله‌ی اول انقلاب اسلامی «برهه‌‌ی تثبیت انقلاب» نامیده می شود. برهه چهارم: از 1397 تا 1437«برهه‌ی حال حاضر که، گام دوم انقلاب اسلامی» نامیده می شود. 💢 مطلب چهارم: در سال 1395 جمعی از سران یهود (مثلث یهود) در تل‌آویو جمع می شوند و رئیس پیشگویی های یهودیان که با اجنه در ارتباط است به این مطلب غیبی، اشاره می کنند که (جمهوری اسلامی نباید به 40 سالگی برسد اگر به 40 برسد، یهود را نابود خواهد کرد.) با تمام کینه، حقد، غضب، حیله و دشمنی دشمنان، این حکومت و انقلاب به 40 سالگی خود می رسد و لگدی محکم بر دهان مستکبرین و مستبدین عالم می زند و در 40 سالگی انقلاب حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) این منشور تمدنی را منتشر می کنند. 💢 مطلب پنجم: برای شناخت معنای تمدن و اینکه امروز در چه مرحله‌ای در این مسیر پر فراز و نشیب هستیم حضرت امام خامنه‌ای 5 گام تمدنی را عنوان می‌کنند: 1. ایجاد انقلاب اسلامی 2. ایجاد نظام اسلامی 3‌. ایجاد دولت اسلامی 4. ایجاد جامعه اسلامی 5. ایجاد تمدن نوین اسلامی 💢 مطلب ششم: ما دو مرحله ابتدایی را پشت سر گذاشتیم و امروز در مرحله سوم از این 5 گام تمدنی قرار داریم، یعنی تشکیل دولت اسلامی. 💢مطلب هفتم: یک نکته حائز اهمیت در این قسمت این است که، این 5 گام درهم تنیده و حلقه وار، به یکدیگر متصل است. یعنی تشکیل نظام را وقتی انجام دادیم و الان در مرحله سوم هستیم، به این معنا نیست که دیگر ما به گام گذشته بر نمی‌گردیم و اصلاحاتی را در آن ایجاد نمی کنیم. 🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 خلاصه از حلقه مباحثه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 2/2 💢مطلب هشتم: یک مولفه بسیار مهم در تشکیل دولت اسلامی مسئله است، که این وظیفه خطیر و ارزشمند بر عهده است. قاطبه و بدنه‌ی حوزه‌ی علمیه و حتی علمای اسلام نسبت به این مسئله، نه تنها امروز، بلکه حتی در گذشته های متمادی غافل بودند. امروزه نیز رویکرد و روند برخی از آقایان علما و مراجع و بدنه‌ی حوزه، وجدان های وظیفه شناس را آزار می دهد. اگر گوشه نگاهی به تاریخ انداخت، این مسئله را به عیان می‌توان مشاهده کرد. ارتباط و اتصال و زیست و روال حرکت حوزه، همیشه در همه اعصار با شدت و ضعف، منقطع از نیاز های جامعه بوده و بارِ روی زمین مانده را همیشه از روحانیت به دوش کشیدند و نیازهای جامعه و نیازهایی که برای تحقق اسلام لازم بوده است را، برطرف کردند‌. این غفلت خسارات بسیار ناگواری را بر اسلام، حکومت، امت و جامعه اسلامی متحمل کرده است. حال اگر غفلت عده ای را به کنار بگذاریم عده ای با طرح اسلامی منهای سیاست، حکومت و اجتماعیات و با طرح اسلامی با شعور حداقلی شریعت مقدسه را به انزواء و خمودگی و نابودی کشاندند. 💢 مطلب نهم: فقدان حکومت، خسارات زیادی را برای اسلام و حوزه های علمیه به بار آورد، که از این خسارات می توان اشاره به فراموشی اجتماعیات اسلام، مطرح نشدن اسلام به عنوان یک و حکومی، مطرح نشدن اسلام به عنوان یک بسته‌‌ی غیر قابل گسست و لا یتجزی، ضعف نگاه حکومتی در احکام دینی و در بین حوزه و حوزویان و ... که تمامی این موارد، همه و همه دست به دست هم داد تا دین جهانی اسلام، تا قبل از انقلاب اسلامی در سطح ناقصی، به شکل ابتر و ناکارآمد مطرح شود و به دور از صحنه اجتماع به مسائل فردی خود بپردازد و درآنها غوطه‌ور شود. پس حوزه های علمیه و علماء موظفند با طرح اسلام به عنوان یک مسلک ، ، ، و ، ، ، و افرادی متخصص و متعهد را برای تشکیل دولت اسلامی به تبع برای جامعه‌ی اسلامی تربیت کنند. 💢 مطلب دهم: حوزه علمیه و طلاب، امروز در عصر حکومت اسلامی حضور دارند، فلذا باید سعی کند رسالت خویش را که راهبری و هدایت امت است، در مسائل با نگاه حکومتی پیاده کند. اقتضائات طلبه امروز یعنی عصر_انقلاب با طلبه قبل از انقلاب، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. تحقق رسالت حوزه، امروز در ارتباط با حاکمیت ولایت فقیه و حکومت اسلامی معنا پیدا می کند. فلذا نمی تواند کسی ادعای دینداری و عرفان و سلوک کند یا حتی ادعای طلبگی کند، اما هیچ پیوندی با انقلاب اسلامی و جریان عظیم انقلاب، نداشته باشد. بماند که عناد و دشمنی فرد با این نظام، که دارای است، نشان از و فرد و حرکت وی به سوی ظلمت و شقاوت را می دهد. 💢 مطلب یازدهم: وظیفه خطیر و پر اهمیت پیاده سازی اهداف ولی در جامعه بر گرده یا NGO «سازمان مردم‌نهاد، سازمان عمومی غیردولتی یا سَمَن یا اِن‌جی‌اُ» هاست. حال اینکه باید توجه داشت که اولویت اول با ، طلاب و روحانیت معزز است که تحت عنوان حلقه های میانی، بایستی به تحقق رسالت خویش که راهبری و حرکت جامعه به سمت اهداف آرمانی است بپردازند و اهداف ترسیم شده و طراحی شده توسط و رهبر جامعه را را با مدیریت و استعانت از نیروی عظیم مردم، تحقق ببخشند‌. حلقه های میانی قطعا یکی از عوامل مهم و موثر در، ظهور ولایت عظمی می باشند. به راستی که این حلقه های میانی است، که با میانجی‌گری بین «ولی و جامعه» و «دولت و جامعه» در سطح وسیع و گسترده‌ مردمی، ایجاد ، و و ، ، ، ، ، و می کند. از مهم ترین عوامل تاخیر در ظهور امام عصر، خمودگی و ضعف جامعه مسلمین «بالخصوص شیعه» است. طلاب و روحانیون در به جریان و حرکت درآوردن و سازماندهی کردن مردم برای قیام، بسیار نقش آفرینند و بار بر شانه‌‌ی آنهاست. اگر روحانیون و طلاب و در ذیل آنان متخصصان و خواص جامعه این بار را به دوش نکشند و شانه خالی کنند، نتیجه این می شود که امت و جامعه و و خود را از دست می دهد از حرکت و و و باز می ماند در نتیجه ظهوری رقم نخواهد خورد‌. 💢 مطلب دوازدهم: در انتهای جلسه برای شناخت شخصیت حضرت امام خامنه‌ای و بیانیه گام دوم به چند کتاب برای مطالعه اشاره شد. دوستان می توانند به کتب و مجلات زیر رجوع کنند: 1. خون دلی که لعل شد 2. شرح اسم 3. من علی خامنه ای شاگرد امام هستم(نشریه خط_خانه طلاب جوان) 4. انقلاب مکبر می خواهد(نشریه خط_خانه طلاب جوان) 5. شرح بیانیه گام دوم (حجت الاسلام و المسلمین آقای راجی) 🏷 علم دینی | @elm_dini
کانون "انقـــلاب اسـلامــی"
📌به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پنجمین سالگرد انتشار بیانیه #گام_دوم انقلاب اس
📌 💢 حلقه‌ی مباحثه و بازخوانی گام دوم انقلاب اسلامی، ساعت «13 الی 14» در مخزن کتابخانه برگزار می گردد. 💢منتظر حضور گرم عزیزان و سروان گرامی هستیم.
📌 از حلقات «مباحثه و بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» 💢2شنبه 23 بهمن 1402، کتاب خانه حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام 📷 عکاس: آقای سید علی میر شریف 🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 حقیقت نگاه متفکران غربی به انسان 👤 «راسل» به عنوان پیشگاه متفکران غرب انسان‌ها را به مثابه حیوانات گوناگونی می‌داند که با رسانه و آموزش و زور و اغفال باید مدیریت شوند. 👤 «وبر» هم رسما طرفدار دیکتاتوری بر انسان‌هاست. 🏷 علم دینی | @elm_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 و تواصوا بالحق ♨️ حضرت امام خامنه ای «حفظه الله»: حضور مردم در صحنه؛ این باید ترویج بشود. هر کسی صدایی دارد هر کسی زبان گویایی دارد؛ هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد باید روی این زمینه کار کند. و تواصوا بالحق. این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 🏷 علم دینی | @elm_dini
📌 قبل از امام زمان «عجل الله» 💢 استدلال مدعیان حرام بودن قیام قبل از ظهور روایات کتاب «وسائل الشیعه» است در حالیکه شیخ حرّ عاملی خود فتوایی در این موضوع ندارند و توقف کرده‌اند. 💢 روایاتی که تحت عنوان «باب حکم الخروج بالسیف» آورده‌ هم مشکل سندی دارند هم مشکل دلالی. 💢‌ دلالت احادیث اینگونه است که ائمه در برابر درخواست قیام از طرف شیعیان، خود را مکلّف به قیام نمی‌دانستند؛ اما در برابر قیام شیعیان اظهار نظری نکرده‌اند. 💢 ‌اگر قیام قبل از ظهور امام زمان (عج)، را قیام طاغوت بدانیم، چگونه امام صادق (ع) میفرمودند که هزینه زندگی خانواده قیام کنندگان را پرداخت می‌کنند؟ یا چگونه امام باقر (ع) کشته شدگان این قیام‌ها را شهید نامیده‌اند؟ 💢 در تعارض میان روایت حرمت قیام و جواز قیام، بنابر مخالفت با عامه ما باید روایات جواز قیام را برگزینیم. 👤 آیت الله نجم الدین طبسی 🏷 علم دینی | @elm_dini
💢 بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد. 🔹پروژهٔ بی‌سابقهٔ تحریم انتخابات که از پارسال توسط دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها طراحی شده بود با مشارکت حدود ۲۵میلیونی مردم ناکام ماند. 🔹رسانه‌های ضدانقلاب که تلاش داشتند مشارکت زیر ۲۰درصد را رقم بزنند و در این مسیر طیف گسترده‌ای از دولت‌های خارجی و گروهک‌های تروریستی را همراه کردند، نتوانستند میزان مشارکت را از دور قبل کمتر کنند. 🔹مشارکت بیش از ۴۰درصدی مردم در شدیدترین شرایط تحریم اقتصادی رقم خورد و به‌رغم تهدیدات دشمن در امنیت و سلامت کامل برگزار شد. 🏷 علم دینی | @elm_dini
﷽ 📌خلاصه از حلقه‌ی مباحثه و بازخوانی بیانه گام دوم انقلاب اسلامی 1/2 ☘ قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ. من شما را فقط به يك چيز موعظه مى كنم و آن اينكه دو تا دوتا و یا یک به یک براى خدا قيام كنيد و به پاخیزید. آیه 46 سوره مبارکه سبأ ♨️ مطلب اول: در ابتدا به صورت گفتگوی آزاد، درباره‌ی ضرورت در فعالیت های تاکید شد. به حقیقت که این کار تشکیلاتی و جمعی است که دلها را، کنار یکدیگر جمع میکند، عزم هارا راسخ و نیرو و توان افراد را بر نقطه‌ای متمرکز می کند. حضرت امام مجتبی «علیه السلام» می فرمایند: «هرگز گروهی در کاری یک دست و متحد نشدند مگر آنکه کارشان استحکام یافت و پیوندشان استوار گشت.» میزان الحکمة ج3 ص389. حضرت آقا نیز در یکی از بیاناتشان می فرمایند:«هیچ کاری در دنیا بدون پیش نمی‌رود. اسلامی ایران هم، بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.» 1360/11/27 💢 مطلب دوم: باید توجه داشت که تمام فعالیت های تشکیلاتی ما باید ناظر به دو شناخت و عالمیت از و باشد. انسان باید با توجه و شناخت از ضرورت‌ها و تغییر و تحولات زمانه خود، تلاش و برنامه ریزی کند. همچنین باید های مکانی و جغرافیایی خود را با تمام در نظر داشته باشد و سپس فعالیت و جهت گیری خود را آغاز کرد. قال الصادق علیه السلام:«العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس.» امام صادق (علیه السلام) فرمود: «شبهات به کسی که خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد.» الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۱، ص ۲۶ ؛ تحف العقول ،حسن بن شعبه حرانی، ص ۳۵۶ ؛ بحارالانوار ، مجلسی، ج ۶۸ ص ۳۰۷. یکی از لوازم بصیرت همین شناخت به زمان و مکان است. قال رسول لله «صلوات علیه»: عَلَی العَاقِلِ أن یَکوُنَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ. لازم است بر عاقل که اوضاع و احوال خود را بشناسد. ارشاد القلوب الی الصواب، ج 1، ص 140. 💢مطلب سوم: در ابتدای جلسه خلاصه ای از جلسه گذشته بیان شد در اهمیت بحث و گفتگو و تعمیق بیانیه گام دوم، سپس به شرح و گفتگو درباره گام های تمدنی حضرت آقا پرداختیم و یادآوری کردیم که تمدن به معنای اصدار و ارسال و به عرضه گذاشتن یک نمونه موفق و مستقل از یک حاکمیت مستقل و رو ابعاد در همه ابعاد حکومتی می باشد. 💢 مطلب چهارم: ما معتقدیم نگاه و عینک و زاویه دید حضرت امام خامنه‌ای با تمام متفکرین و علما و زعمای شیعه به جز حضرت امام خمینی و عده‌ی قلیل دیگر تفاوت دارد و حقیقتا ما در بین رهبران و بزرگان تشیع، از فقدان چنین تفکری رنج می بریم. برای اثبات این گزاره شاید در چند پاراگراف و صفحه و مقاله نتوان سخن را منقح و مستدل و اکمل بیان کرد تا برای افرادی که این مسئله را قبول ندارند کاملا اقناع پذیر باشد. اما برای کسانی که مطالعات و تتبعاتی عمیق بدون جهتگیری و عینک تعصب در کتاب و سنت دارند و در این بین برداشت های هر یک از علما و اندیشمندان دینی را رویت و قرائت می کنند و بین این اندیشمندان نظرات و برداشت های حضرت امام خامنه‌ای از مسائل مختلف دینی را نیز خوانش و مطالعه می کنند، این مسئله مخفی نیست که فهم امام خامنه ای به مثابه حضرت امام خمینی «رحمة الله» یک فهم جامع، کامل و اجتماعی_فردی از دین مبین اسلام و دقیق ترین تقریر از آن از اسلام که توسط نبی مکرم اسلام به بشریت عرضه شد می باشد.(البته که این با تحقیق و تفحصی عمیق فهم می شود.) آری به جد که کسانی که در آثار و سخنان ایشان تتبعاتی جدی داشته باشند متوجه می شوند که ایشان اندیشمند و است. ما نیز اصراری بر این نداریم که در اندک سخنان و یادداشت ما این مطلب را به جبر قبول کنید، بل حق این است که شما عزیزان را دعوت به مطالعه بدون عینک تعصب و جهت گیری خاص به نگاه ایشان و مقایسه با نحوه نگاه دیگران به شریعت مقدسه می کنیم تا خود با تفحص و بررسی به نتیجه اصح برسید. 💢مطلب پنجم: ما در یک جلسه مانده به شروع خوانش متن بیانیه گام دوم، إن شاء الله ایشان را به عنوان این منشور پر‌مایه، ارزشمند و راهبردی معرفی خواهیم کرد، اما فقط برای شناختی بسیار اجمالی از ایشان ماجرای قول علامه عسگری درباره‌ی ایشان را یاد آور می شویم. «نقل به مضمون» حضرت آیت الله جاودان می فرمایند: استاد ما مرحوم علامه عسگری می فرمود که من همیشه نقشه و طرح پنجاه سال آینده را می کشم و پنجاه سال آینده را می بینم اما امام خامنه ای تا 100 سال آینده را می بیند و برای آن طرح و برنامه دارد. این سخن و عمق را زمانی متوجه می شویم که شخصیتی همچون علامه عسگری را بشناسیم، آنگاه عمق کلام ایشان مشخص می گردد. «برنامه کلمه، آیت الله جاودان» 🏷 علم دینی | @elm_dini
﷽ 📌خلاصه از حلقه‌ی مباحثه و بازخوانی بیانه گام دوم انقلاب اسلامی 2/2 💢 مطلب ششم: سه کتاب زیر برای آشنایی جامع البته در سطح متوسط و میانی از مبانی اندیشه‌ای امام خامنه‌ای و وسعت، عمق و زاویه ی نگاه ایشان به کتاب و سنت و اهل بیت «علیهم السلام» و شناخت وی از این ذوات مقدسه، بسیار حیاتی و ضروری به نظر می رسد. 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 2. انسان 250 ساله حلقه 2 و 3 3. ولایت و حکومت 💢 مطلب هفتم: گفتگویی ذیل این مبحث شکل گرفت که چرا امام خامنه ای گام اول را 40 سال قرار داد و یا گام دوم را نیز 40 ساله تنظیم کرد؟ آیا نظر خاصی بر 40 می باشد و نمی شد برنامه ریزی ما 50 ساله باشد؟ در جواب ما سه احتمال را مطرح کردیم که هر سه ممکن است پاسخ سوال ما باشد: 1. معمولا آنچه که در ادبیات جهانی و تمدنی، مرسوم است این است که ٤٠ سالگی هر دولت و ملت و حکومتی، مقدمه‌ای برای پی ریزی و ساخت تمدنی شکوفا برای آن حکومت، می باشد. 2. معمولا 40 از یک تقدس خاصی برخوردار است. به این منظور که در ادبیات دینی و روایات مرسوم است، حداقل براي تثبیت و ترک و عادت یک فعل و عمل، 40 روز زمان لازم است. این چهله گرفتن ها هم از همین باب می باشد.در روایات اسلامی نیز سن کمال خِرد، چهل سالگی مشخص شده است‌.( سفینة البحار، شیخ عباس قمی‌، ج 2، ص 332، آستان قدس رضوی‌.) پیامبر مکرم اسلام نیز در سن چهل سالگی به مقام نبوت مبعوث شدند. همچنین سن کمال خِرد، چهل سالگی مشخص شده است‌. شاید از این نظر 40 سال اول در سطح حکومتی و کلان، برای جمهوری اسلامی بازه زمانی مناسبی برای و و پی ریزی گام اول جمهوری اسلامی، باشد. 3. شاید هم هیچ اصراری بر گام 40 ساله نباشد، فقط حاکم و رهبریت معظم به دلیل اینکه، مراحل مقدمی از انقلاب را پشت سر گذاشتیم، و خواهان این هستیم که وارد گام ها و مولفه های متفاوتی نسبت به این 40 ساله اول بشویم، این مرحله را گام اول و دستورات و مولفه ها و شیوه نامه های را برای ساخت 40 سال دوم تنظیم کردند. 💢 مطلب هشتم: یکی از دوستان بزرگوار نیز با توجه دادنمان به داستان قوم حضرت موسی و چله‌ی موسوی کاممان را شیرین کردند و به نکته ای بسیار ناب و دقیق اشاره کردند. زمانی که حضرت موسی «علیه السلام» به کوه طور قدم‌ نهادند، هارون، برادر خویش را جانشین شان قرار دادند. ایشان به حکم الهی 40 روز در کوه طور مامور به عبادت شدند. در این حین به 40 روز نرسیده و در غیاب حضرت موسی، اکثر بنی‌اسرائیل به پرستش رو آوردند. خداوند گوساله‌پرستی را آزمون و امتحانی برای بنی‌اسرائیل برشمرد ‌و همچنین آن‌ها را به جهت گوساله‌پرستی پس از دیدن معجزات مختلف،‌ ظالم معرفی کرد. حال اگر بخواهیم تاریخ را تطبیق دهیم، ملت ما یقینا از قوم حضرت موسی برتر است. زیرا قوم ایشان به 40 روز نرسیده، تابع هوای نفس خود و شیطان شدند و سرمایه ها را از دست و به باد فنا دادند و سپس را هتک و کنار زدند. اما این ملت نه 40 روز بل 45 سال مقاومت کردند و از آرمان های نظام اسلامی دفاع کردند، لحظه ای از اهداف خود دست نکشیدند و پای «امام خامنه‌ای» ایستادند. این سخن ما، سخن مشابهی دارد، حضرت امام در بخشی از بیاناتشان می فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله - و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی - صلوات الله و سلامه علیهم - می‌باشند.» جلد 21 صحیفه، صفحه 410.» 💢 مطلب نهم: یکی از شبهات و اقیسه‌ی غلط و فاحش در بین افراد جامعه، مقایسه‌‌ی جمهوری اسلامی با دولت ها و ملت های دیگر همچون آلمان، فرانسه، چین، روسیه، آمریکا، هلند و... می باشد، در صورتی که حکومت 40 ساله‌‌ی ما اصلا قابل قیاس با چنین حکومت هایی که عمر ۲۰۰ ساله، ۳۰۰ ساله و به مراتب بالاتر دارند، نیست. ۴۰ سالگی ابتدا و مقدمه ای برای ساخت یک تمدن است و نمیتوان توقعی را که از کشور هلند و آلمان در و داریم از جمهوری اسلامی داشته باشیم. گرچه که جمهوری اسلامی در 40 ساله‌ی خود پیشرفت هایی داشته که دولت ها و ملت ها و فرهنگ ها و تمدن ها باید چنین معجزات و رخ نمایی هایی را از تمدن اسلام بکشند، اما باید توجه داشت پیشرفت و توسعه به معنای اتمّ خود زمان بر است و ما نیز باید زمان و گام های لازم را برای رسیدن به های و و و همچنین طی کنیم. 🏷 علم دینی | @elm_dini