♦️از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی♦️
🔹طی این 40 سال با همه فراز و فرودها و همه تجربه اندوزی ها نخستین مرحله و گام این انقلاب را پشت سر نهاده و اکنون در آغاز راه برای برداشتن گام دوم انقلاب یعنی تمدن سازی اسلامی قرار دارد.
🔹دو عنصر جامعه پردازی و تمدن سازی با انقلاب اسلامی آغاز شده و همزاد آن بوده است که عاملی برای خود سازی و انسان سازی مردم در سراسر دنیا است.
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده بخش اول
◽️به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست عملی تخصصی «از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی با نگاهی بر آیات و روایات» از سلسله نشست های تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسملین محمد حسین ملک زاده در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.
🔸سخنران این نشست حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده در ابتدا به تبیین بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و تمدن اسلامی و تمدن سازی اسلامی را هدف استراتژیک و مهم انقلاب اسلامی بر شمرد.
🔸وی ضمن قرائت بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با حرکت شکوهمند انقلابی مردم ایران اینگونه بیان داشت: از میان همه ملت های زیر ستم کمتر ملتی به انقلاب همت می گمارد و در میان ملت هایی که به پا خواستند و انقلاب کردند کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و بجز تغییر حکومت ها آرمان های انقلابی را نیز حفظ کرده باشند.
◽️انقلاب مردمی ترین انقلاب عصر جدید
🔸استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انقلاب پر شکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است تنها انقلابی است که یک چله پر افتخار را بدون خیانت به آرمان هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسیدند از کرامت و اصالت شعارهای خود صیانت کرده و اکنون وارد دومین مرحله خودسازی و تمدن سازی شده است.
🔸وی در ادامه با تاکید بر دو عنصر مهم جامعه پردازی و تمدن سازی گفت: این دو عنصر با انقلاب اسلامی آغاز شده و همزاد آن بوده است که عاملی برای خود سازی و انسان سازی مردم در سراسر دنیا است.
🔸حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده یادآور شد: جامعه پردازی نیز یکی از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی است که در این عرصه هم انقلاب به همین شکل موفق شد یکی از مقتدرترین حکومت های موجود را تشکیل بدهد.
🔸وی با اشاره به اینکه این بحث در مورد ایالات متحده آمریکا با تمام قدرت خود مطرح است که آیا آمریکا محرک اسرائیل است و یا اسرائیل محرک آمریکا است گفت: در حال حاضر ایران مستقل ترین کشور در دنیا است که تصمیماتش در داخل مرزهای خودش گرفته می شود و توانسته به تنهایی حجم عظیم فشارهای وارده را تحمل کرده که این توان در هیچ یک از حکومت های کنونی در دنیا وجود ندارد.
🔸استاد خارج فقه و اصول حوزه در ادامه سخنان خود و با عطف به بیانات مقام معظم رهبری، خودسازی و جامعه پردازی را دو مقوله مهم برای تشکیل جامعه اسلامی برشمرد و افزود: طی این 40 سال با همه فراز و فرودها و همه تجربه اندوزی ها نخستین مرحله و گام این انقلاب را پشت سر نهاده و اکنون در آغاز راه برای برداشتن گام دوم انقلاب یعنی تمدن سازی اسلامی قرار دارد.
🔸وی در ادامه عناصری نظیر علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرز بندی با دشمن و سبک زندگی را به عنوان عناصر سازنده و تشکیل دهنده تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری دانست و به طرح و بررسی این عناصر پرداخت.
🔸حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده در ادامه سخنان خود بحث هویت را مطرح کرد و افزود: وقتی ما از تمدن اسلامی سخن می گوییم به طور طبیعی آن را در مقابل تمدن غیر اسلامی در نظر می گیریم.
🔸وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه منظور از تمدن غیر اسلامی چیست گفت: در پاسخ باید اینگونه گفت فرقی نمی کند در مورد ابرقدرتی که روزی در شرق بود به نام اتحاد جماهیر شوروی سخن به میان می آید و یا آنچه که در غرب، در اروپا و آمریکا و مناطق دیگر رخ داد، ما خودمان را در قبال آنها مشاهده کنیم، اگر ما بخواهیم بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، تصویری از تمدن غرب در دوره معاصر داشته باشیم باید تعریفی از تمدن مدرن غرب (غیر اسلام) در آیاتی از قرآن کریم داشته باشیم که با همه عظمت و ثروت و تکنولوژی برتر در آن زمان، باز مقهور قدرت الهی قرار گرفتند و از صحنه روزگار محو شدند.
ادامه دارد ...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
♦️از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی♦️
🔹زمانی میتوانیم تمدنی را تمدن اسلامی بدانیم که این تمدن بر اساس آموزه های دینی شکل گرفته باشد.
🔹همه ملیت ها باید مشارکت کنند تا بتوانیم تمدن نوین اسلامی را بر مبنای ولایت فقیه بسازیم و جهان را آماده پذیرش حکومت منجی آخر الزمان حضرت ولی عصر(عج) گردانیم.
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده بخش دوم (بخش آخر)
◽️به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست عملی تخصصی «از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی با نگاهی بر آیات و روایات» از سلسله نشست های تبیین گام دوم انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسملین محمد حسین ملک زاده در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.
◽️آیات قرآن مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب
🔸استاد خارج فقه و اصول حوزه در ادامه به طرح و تفسیر برخی از آیات قرآن کریم مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و بیان داشت: هر کدام از این آیات می تواند موضوع پایان نامه، رساله و تحقیقات طلاب در موضوع گام دوم انقلاب باشد.
🔸این نویسنده و مؤلف آثار علمی با جمع بندی محتوای آیات مرتبط با اهمیت دنیا و آخرت و ارجحیت هر یک از آنها بر دیگری گفت: وقتی در آیات و روایت اسلامی سخن از توجه به آخرت برای دستیابی به موفقیت و کامیابی در زندگی دنیایی به میان می آید تنها سخن از یک معجزه و امداد خارق العاده غیبی مطرح نیست بلکه به یک قانون، ناموس و سنت الهی در هستی اشاره شده است.
🔸وی یادآور شد: مفاد قانون و سنت این است که اگر انسان ها با رویکرد الهی به زمینه فردی، خانوادگی، حکومی، اجتماعی و تمدنی بپردازد و قوانین و معیار های دینی و نظام ها و ساختار های اسلامی را در حیات خودشان حاکم بکنند نه تنها به رستگاری معنوی و اخروی می رسند بلکه دنیا هم در مقابل آنها سر تعظیم فرود می آورد و از نظر مادی و دنیوی هم به عنوان فرد، خانواده، جامعه، حکومت و تمدن از بالاترین سطوح موفقیت برخوردار می شوند.
🔸حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده عنوان کرد: در گذشته تاریخ مسلمین، عنوان تمدن اسلامی را می بینیم که در کتب تاریخی از آن با عنوان تمدن عرب هم یاد میشود که در زمان وجود دو امپرتوری بزرگ روم و ایران، پیامبر گرامی اسلام(ص) ظهور کردند و مردمانی بی سواد و جاهل توانستند در پرتو تعلیمات اسلامی به بالاترین جایگاه های علمی و پیشرفت برسند.
🔸وی یادآور شد: با ملحق شدن کشور های دیگری به اسلام و جامعه اسلامی، امپراتوری عظیم اسلامی گسترش پیدا کرد و در زمانی که غرب در اوج ظلمت و جاهلیت به سر می برد تمدن با شکوه اسلامی سر برافراشت.
🔸استاد خارج فقه و اصول حوزه عنوان کرد: زمانی میتوانیم تمدنی را تمدن اسلامی بدانیم که این تمدن بر اساس آموزه های دینی شکل گرفته باشد بنابراین ما تمدنی که در گذشته داشته ایم را بهتر است تمدن مسلمین بدانیم نه تمدن اسلامی البته آموزه های اسلامی هم در ساخت آن تمدن نقش داشته اما نقش محوری نداشته است.
▫️نیاز به ولی برای تشکیل حکومت اسلامی امری ضروری است.
🔸وی با طرح این پرسش که با توجه به اینکه نیاز به ولی الهی برای تشکیل یک حکومت اسلامی امری ضروری است، در زمان غیبت این مهم چگونه محقق می شود گفت: آیات و روایاتی در زمینه واگذاری امور مردم و امت در عصر غیبت امام زمان(عج) به فقیه جامع الشرایط وجود دارد. تمام این روایات به ما می گوید در عصر غیبت اگر می خواهید درست حرکت کنید باید به نائب امام زمان(عج) که ولایت فقیه است مراجعه کنید.
🔸حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده خاطرنشان کرد: در دروان غیبت خودسازی، جامعه سازی و تشکیل حکومت و نظام سازی بر محور ولایت فقیه است و این باور که تشکیل حکومت اسلامی تنها توسط امام زمان(عج) می تواند صورت پذیرد یک باور غلط است زیرا تشکیل یک تمدن اسلامی زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.
🔸وی که توفیق فعالیت در کشورهای مختلف را داشته است در پایان بیانات خود از عموم مسلمین جهان خواست همانطور که در صدر اسلام تمام اقوام از بخش های مختلف جهان و از کشورهای مختلف در کنار یکدیگر دوشادوش پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) ایستاده بودند، اکنون نیز همه باید از همه ملیت ها مشارکت کنند تا بتوانیم تمدن نوین اسلامی را بر مبنای ولایت فقیه بسازیم و جهان را آماده پذیرش حکومت منجی آخر الزمان حضرت ولی عصر(عج) گردانیم.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبرانقلاب:
🍃 من به #جوان_نسل_شما بیشتر #امید و #اعتماد دارم تا جوان نسل اول انقلاب
🔰 بیانیه گام دوم انقلاب
در خود و دیگران #نهال_امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این #نخستین و #ریشهایترین_جهاد شما است.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
تحلیل گام دوم در سه سطح
🌲بیانیه گام دوم را لا اقل در سه سطح میتوان تحلیل کرد.
سطح تاریخی و تمدنی
سطح گفتمانی
سطح راهبردی
🌲در سطح تمدنی و تاریخی باید گفت این بیانیه شروع دوران جدیدی را خبر میدهد. همانطور که انقلاب اسلامی 57 را آغاز دوران جدیدی در تاریخ بشریت تفسیر میکند بهمن 97 را نیز آغاز دوران تمدنی و تاریخی جدیدی برمیشمرد. و این یعنی آغاز یک انقلاب دیگر....
🌲سطح دوم بیانیه سطح گفتمانی است همان لایه ای که در آن ریشه ای ترین جهاد این دوران معرفی میشود. #جهاد_گفتمانی. کاری که خود بیانیه نیز انجام میدهد. گفتمان امید صادق. حالی که هر کس با مطالعه آن احساس میکند.
این بهترین ملاک برای نقد جریانهای گفتمانی موجود است.
🌲خروجی جریان ها مهم است. یکی از دوستان میپرسید شما آیا با #مطالبه_گری مخالفید؟ قطعا اینطور نیست. مطالبه گری و حتی نقد شرایط امروز و همینطور نشان دادن کاستی های نظام و دولت و امت همگی مفید است اما خروجی گفتمانی شما مهم است. ببینید چرا کاری که #صدرالساداتی میکند به فرض که دروغ و آبروریزی و اشتباه هم نداشته باشد به ناامیدی میرسد اما روش #رحیم_پور و #جلیلی و امثالهم خروجی اش امید است.
🌲چرا رهبر ولو مصداقی در نقد دولت و ساختارها وارد میشود ولی خروجی اش امید است. چرا جریان #اردوهای_جهادی ولو فقر و محرومیت و مشکلات محرومین را به چشم میآورند آن هم به صورت مصداقی ولی امید زا هستند. اما روش ناپخته فلان مجموعه دانشجویی عدالتخواه که دلسوز هم هست به ناامیدی از ساختارها ختم میشود. سبک مطالبه و سبک نقد و سبک نشان دادن نقاط ضعف مهم است.
🌲اما ساحت سوم که از همه مهمتر است معنای راهبردی بیانیه گام دوم است. دشمن نسبت به نابود کردن روحیه انقلاب در مردم ناامید است. برای نابودی روحیه سرکش و انقلابی مردم ایران باید نظام انقلابی که اصلی ترین عامل حفظ انقلاب در مردم بوده نابود شود.
🌲همه این فشار باید ختم شود به #انقلاب_در_مقابل_نظام. خوب است از این منظر موضع گیریهای بی بی سی را ببینیم. بخشی از نیروهای داخلی نیز به عمد یا به اشتباه همین پروژه را دنبال میکنند. موضع گیریهای #تاجزاده و #احمدی_نژاد را از این منظر مرور کنید.
🌲بیانیه گام دوم تلاش میکند نسل جوان انقلابی را وارد همه ارکان نظام و دولت کند. جوان گام دوم فقط یک عامل مطالبه گر یا آتش به اختیار نیست. بلکه تلاش میکند #انقلاب_در_قالب_نظام را پیش ببرد. گویا انقلاب قطعی است فقط دشمن آن را به تقابل با نظام هدایت میکند و رهبر به حرکت در قالب نظام.
🌲 لایه اول به شرطی به سلامت محقق میشود که این نکته مهم در لایه راهبردی محقق شود و شرط تحقق آن نیز جهاد گفتمانی امید زا در کشور است.
علی مهدیان
از اساتید مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جوانهای امروز ما از ماها که یک دورهای دورهی جوانیمان را در خدمت این مبارزه و مانند اینها گذراندیم، انگیزهشان بیشتر، معرفتشان بیشتر، آمادگیشان بیشتر است.
💠 اینکه بنده خطاب به جوانها میکنم و حرف میزنم، به خاطر این است؛ جوانهای ما امروز آمادهاند، جوانهای ما آمادهی حرکتند در جبهههای مختلف. [البتّه] این مبارزه و مجاهدت ملّت ایران فقط به معنای این نیست که تفنگ دست میگیرد؛ نه، ما با هیچ کس جنگ نمیکنیم؛ تا وقتی که به ما حمله نشود، ما حمله نمیکنیم معمولاً؛ امّا در جبهههای دیگر [مثلاً] در جبههی علم پیشرفت میکنیم، در جبههی اخلاق انشاءالله پیشرفت میکنیم، در جبههی سبْک زندگی پیشرفت میکنیم، حرکت میکنیم. انگیزههای جوانهای ما امروز خیلی خوب است؛ همین طور قدمبهقدم [پیشرفت میکنیم].
👈 در زمینهی مسائل اقتصادی بایستی همه فعّال باشند، بخصوص جوانها
👈 در جبههی مسائل فرهنگی همه باید فعّال باشند، بخصوص جوانها
👈 در جبههی حرکتهای سیاسی و آگاهانه همه باید فعّال باشند، بخصوص جوانها
✅ جوانها آمادهاند و میتوانند فعّال باشند و فعّال هم خواهند بود به توفیق الهی.
💟 و فردای این کشور متعلّق است به جوانهای مؤمن و پُرانگیزهای که میتوانند با ارادهی قاطع، با نیروی جوانی، با فکر روشن، با ابتکار پیدرپی، این کشور را انشاءالله به اوج اعتلاء برسانند. ۹۸/۱/۱۴
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
سخنرانی رسایی.گام دوم.بابل.mp3
12.81M
🔈 #صوت| سخنرانی حجت الاسلام #حمید_رسایی
🔹 همایش مردمی #گام_دوم انقلاب / بابل
📚 چه کسانی نمیتوانند #گام_دوم انقلاب را بردارند
📖 در این سخنرانی با اشاره به محتوای پیام #گام_دوم رهبر انقلاب تشریح می شود که ناامیدها، پشیمانها، غیرانقلابیها، سکولارها، لیبرالها و ... نمیتوانند انقلاب اسلامی را در گام دوم همراهی کنند.
🔹 منبع 👈 کانال حجتالاسلام حمید رسایی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅ #نکته | 💎 دو هدیه الهی
⭐️ دو نعمت که باید حسابی مراقبشان باشیم
🕊جایگاه آزادی واستقلال در #گام_دوم_انقلاب
💥#استقلال و #آزادی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه #خونآورد صدهاهزار انسان شجاع و فداکار...
🌱 @nojavan_khamenei
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
✅ #نکته | 💎 دو هدیه الهی ⭐️ دو نعمت که باید حسابی مراقبشان باشیم 🕊جایگاه آزادی واستقلال در #گام_دو
🔶 #استقلال و #آزادی، #خونآوردِ صدها هزار ایرانی شجاع و فداکار
🔹 شعار بنیادین انقلاب شکوهمند اسلامی، مشتمل بر این سه بخش بود: «استقلال، آزادی، #جمهوری_اسلامی» شعاری که به تصریح #قانون_اساسی، محور اصلی به ثمر نشستن نهال انقلاب در سال 1357 بود.[1] همانطور که از ظاهر شعار نیز بر میآید، دو مفهوم بنیادین «آزادی» و «استقلال» از اهمیت بهسزایی در ایجاد، استمرار و ثمردهیِ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) برخوردار است.
🔹 #آزادی و دانستن قدر و #منزلت_حقیقی آن، برای ملتهایی که بهای سنگینی برای تحصیل آن پرداختهاند، ارزش بیشتری مییابد؛ به بیان دیگر، هرقدر ملتی در این راه بیشتر #مبارزه کرده و بهای بیشتری پرداخته باشد، به همان #میزان_ارزش_آزادی را بیشتر و بهتر درک خواهد کرد.
ملتی که سالیان سال و پیش از ظهور اسلام، با استبداد شاهنشاهان ایران و قرنهای متمادی پس از ظهور اسلام، با قهر و غلبهی مطلقالعنان سلاطینِ به ظاهر مسلمان روبرو بوده، ظرفیت بالقوهی زیادی برای درک آزادی و #عدالت_اجتماعی دارد. برای چنین ملتی، نهضت #مشروطه، بارقهی امیدیست تا برای نخستینبار، کمی از شیرینیِ طعم #مردمسالاری_دینی را بچشد؛ اگرچه انحرافاتِ پیشآمده در این نهضت، شیرینی اولیه را به تلخی کشاند، اما تجربهای تاریخی را پیش روی ملتی رنجدیده گذاشت تا این تجربهی شکستخورده را بار دیگر و با نهضت #امام_خمینی (ره)، با موفقیت پشت سر گذارد. چنین ملتی، در نسبت با ملتهای دیگر، قطعاً شیرینیِ طعم آزادی را بهتر درک خواهد کرد.
🔹 همین ماجرا، برای «استقلال ملی» یا همان «آزادی در مقیاس یک ملت» نیز صادق است. لذت #استقلال، برای ملتهایی که روزگاران طولانی طعم #وابستگی را چشیدهاند، قابل لمستر خواهد بود.
ملتی که در دویست سال اخیر، بارها و بارها نفوذ اجانب را به انحاء مختلف در میان صفوف خود دیده، تجربه شیرین و موفق #جنبش_تنباکو را پشت سر گذاشته، #نهضت_ملی_شدن_صنعت_نفت را با عاقبتی نهچندان خوش سپری کرده، جنگی 8ساله و خانمانسوز را با تمام وجود لمس کرده و از آن سربلند بیرون آمده و برای هرکدام از این فقرات، مرارتهای بسیار کشیده، طبعاً ارزش و اعتبار #استقلال_ملی برایش دوچندان خواهد بود.
🔹 شدت مبارزات ملی مردم ایران طی قرون متمادی، به ویژه از #دویست_سال اخیر تا به امروز، به حدی بوده که برکاتِ تلخ و شیرین آن را باید نه «دستآورد» بلکه «خونآورد» هزاران انسان متعهد، شجاع، فداکار و میهندوستی دانست که هرکدام در برههای از تاریخ این مرزوبوم، حماسهها آفریدند؛ همانگونه که #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی نیز در #بیانیه _گام_دوم_انقلاب، به این موضوع اشاره کرده، فرمودند:
💬 «منزلت #آزادی و #استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن #جنگیدهاند. #ملّت_ایران با #جهاد_چهلسالهی خود از جملهی آنها است. #استقلال و #آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه #خونآوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبههای رفیع انسانیّت.»[2]
goo.gl/ZjqSaz
📚 پینوشتها:
1. متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بخش «بهایی که ملت پرداخت».
2. بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران، منتشرشده در 24 بهمن 1397.
✨ نوشتاری از اندیشکده برهان
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
🔆 سخنان مهم علامه مصباح در دیدار با جمعی از انقلابیون استان قم:
🔰 وظیفه مهم انقلابیون در گام دوم انقلاب مقابله با جهل و منافقان عصر است
🔻 تفاوت اوایل انقلاب با امروز این است که در زمان امام (ره) به خاطر جو به وجود آمده و محبوبیت امام (ره)، سخنان امام (ره) به خاطر علاقه مردم به ایشان پذیرفته می شد و کسی دلیلی برای آن مطالبه نمی کرد؛ به سخن امام (ره) اعتماد داشتند و حتی منافقان نیز جرأت اظهار مخالفت نداشتند.اما امروز چنین نیست.
🔻 شبیه به فتنه های صدر اسلام، در انقلاب اسلامی نیز رخ داد ؛ همان چیزی که در زمان امام (ره) بدون دلیل پذیرفته می شد، امروز باید با دلایل متقن، برای همگان تبیین شود؛ همان گونه که زمانی که پیامبر (ص)، در روز غدیر دست علی (ع) را بالا برد، کسی اعتراض نکرد و همه قبول کردند؛ اما هفتاد روز بعد، نزدیک ترین یاران پیامبر (ص) در حالی که هنوز جنازه پیامبر دفن نشده، به دنبال تعیین جانشین برآمدند! شیاطین به واسطه هواپرستی و عده ای هم به خاطر جهل فریب خورده و منحرف شدند. کسانی زیر سایه امام (ره) رشد کردند و به محبوبیتی هم رسیدند، اما امتحان خوبی پس ندادند
🔻طبیعتا وقتی ارزش های انقلاب فراموش می شود، جوانی که با دیدن برخی مشکلات اقتصادی، اصل انقلاب را زیر سئوال می برد، قابل ملامت نیست؛ وی گمان می کند رهبران انقلاب اشتباه کرده اند که به چنین روزی افتادیم.
🔻امروز خطر عظیم این است که نسل آینده چگونه و بر اساس چه مبانی و اعتقاداتی تربیت خواهند شد.
🔻ولایت فقیه را محور انقلاب و نظام اسلامی است ؛ اگر این محور را بزنند، چه چیزی برای این انقلاب باقی می ماند؟
🔻 وظیفه ما در گام دوم این است که اولا با جهل مقابله کنیم و حقایق را روشن کنیم و اجازه ندهیم تشکیک در آن راه یابد و ثانیا اجازه ندهیم هواپرستان در جامعه، اوج بگیرند؛ اگر در هر کدام از این وظایف، کوتاهی کنیم به شهدا و خون های آن ها، خیانت کرده ایم.
🔻🔻 باید با هواپرستان فرصت طلب که به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و البته گاهی به اسم امام (ره) و انقلاب هم فعالیت می کنند، مقابله کرد. این ها منافقین این زمانند.
🔻باید سران فتنه و منافقان پشت پرده و کسانی که با آمریکا سر و سری دارند را شناخت و نگذاشت این ها در جامعه، یکه تاز شوند.
🔻🔻البته این مقابله باید به شیوه معقول انجام بگیرد و نه با داد و بیداد و ایجاد اختلاف در جامعه. تبیین مسائل اساسی با سخنانی آرام و متین از جمله راه های کم هزینه، بی سر و صدا و مؤثر در مقابله با منافقین است. این کار در گام دوم باید با جدیت دنبال شود؛ وگرنه به حسب اسباب ظاهری خطر افول انقلاب وجود دارد.
🔻 چهل سال دوم، وظیفه سنگین تری بر عهده داریم؛ برای انجام این وظیفه و حفظ انقلاب و دستاوردهایش باید از جان و مال و آبرو، گذشت تا مصالح اسلام و انقلاب تأمین شود.
10/فروردین/98
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم|استاد حسن #عباسی
💥 #امید به آینده انقلاب...
#تحلیل_نخبگان
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
⚠️اطلاع نگاشت
۲۸ سوال درباره #سبک_زندگی
🔺مطرح شده توسط رهبرانقلاب در سفر استانی خراسان شمالی
🖨چاپ👇🏻
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=22373#i
💠 بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب
✅ ترویج #سبک_زندگی_غربی در ایران، _زیانهای_بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، #جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم #امید در آن به شما جوانها است.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
💎 بعثت ما ؟!
👌 جوانان مومن و پرانگیزه میتوانند با اراده و ابتکار کشور را به اوج برسانند.
⭐️ سختیهای تاسیس بنای اسلامی
🔰 بیانیه گام دوم انقلاب
🌱 در خود و دیگران #نهال_امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این #نخستین و #ریشهایترین_جهاد شما است.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📋 یادداشتی از عباس سلیمی نمین
📌 «شناخت تاریخی» و جبران عقبماندگیها
💠 عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به تحلیل #بیانیهی_گام_دوم از زاویهی شناختِ تاریخی و چارچوبگذاری کلان برای #پیشرفت_کشور پرداخته است.
متن یادداشت را در لینک زیر بخوانید👇
http://farhangesadid.ir/fa/news/1405
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری
📌 نکات کلیدی در تحلیل بیانیه گام دوم
💠 حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علیاکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در یادداشتی به تحلیل مهمترین مفاهیم و نکاتِ بیانیهی گام دوم انقلاب پرداخته است.
متن یادداشت را در لینک زیر بخوانید
http://farhangesadid.ir/fa/news/1406
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
🚩 «بند به بند با گام دوم»| انقلاب اسلامی و ۴ دهه حمایت از مستضعفان؛ از فلسطین تا بوسنی
🔹انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته از فلسطینیان، مسلمانان بوسنی و هرزگوین، مسلمانان میانمار، مردم لبنان، یمن، سوریه و عراق، شیعیان نیجریه، مردم افغانستان و شیعیان پاراچنار حمایت کرده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🔗 hamandishi.ir/news/406164/
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
آقای رامین طیاری نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
طرحِ «سبکِ زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله خامنهای در بیانیهی گامِ دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و تبادل نظر درباره این آسیبشناسی، باید اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر قرآن کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «معرفت ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «معرفت استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان میبخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال دفاع مقدس، خود مصادیق و مظاهری از بیّنات الهی هستند
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
آقای رامین طیاری نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انق
۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] شهید مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «روشِ زندگی» و «عاداتِ زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، تداوم عمل با معرفت دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
۵. راهبردِ مروّجان سبک زندگی غربی
خطرِ ترویجِ سبکِ زندگیِ غربی در توصیهی هفتم از بیانیهی گام دوم انقلاب گوشزد شد. آیتالله خامنهای قبلاً تصریح کرده بودند که عدهای در داخلِ کشور درصدد ترویج اخلاق و سبک زندگی غربی با هدفِ به انحراف کشاندنِ انقلاب اسلامی هستند.[۳۰] مروّجان سبک زندگیِ غربی تحت عناوینی چون «تحولِ شخصیّت ایرانی»، به هدفِ خود تصریح کردهاند. آنها با هدفِ پیوستن به جهانیشدن به عنوان یک فرایندِ غربی ـ آمریکایی، درصدد اصلاحِ حاکمیت ایران و تغییر مسیرِ انقلاب هستند. معتقدند راهِ اصلاحِ حاکمیت از تغییر باورها و تغییر باورها از طریقِ تغییر سبکِ زندگی و مطابقتِ نظمِ رفتاریِ مردم با نظمِ غربی میگذرد. در این صورت خواستِ مردم با خواستِ انقلاب متفاوت میشود و در نتیجه انقلاب اسلامی تابع خواستِ جامعه تغییر مسیر خواهد داد. واقعیت این است که دشمن فهمیده که راهِ اثرگذاری بر باورهای مردم، تغییر نظمِ رفتاریِ ظاهری و به اصطلاح تغییر سبکِ زندگی است. تدوین أسناد بینالمللی همچون سندِ آموزش ۲۰۳۰ و تولیدات و تبلیغاتِ بیشمار رسانهای را میتوان در همین چهارچوب تحلیل کرد.