🔰بایست مردم بفهمند
✍️ حمیدرضا باقری،طلبه حوزه علمیه قم و پژوهشگر در زمینه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی
در زمان بنیصدر خیلیها از خیانتهای پیاپی او خسته شده بودند و گله میکردند که چرا حضرت امام (ره) به او اختیارات گسترده و فرصت میدهند_ تا جایی که حتی فرماندهی کل قوا را نیز در آن شرایط بحرانی به او داده بودند._ اختیاراتی که هزینههای بسیار زیادی بر مردم و کشور داشت و نیروهای زیادی بهواسطه کارهای او به شهادت رسیدند و سرمایههای بسیاری تلف شد.
در همین باره مرحوم آیتالله سید محمدمهدی دستغیب برادر کوچکتر شهید دستغیب نقل میکنند:
بنیصدر طغیان کرده بود و سروصدا هم بلند کرده بود که به داد برسید. در آن هنگام آقای خلخالی در مجلس بود که فریاد زد: آقای دستغیب! آقای صدوقی! آقای مدنی! آقای اشرفی! آقای طاهری و... به فریاد برسید. لذا مجلسی از آقایان در حضور امام تشکیل شد. بنده هم همراه اخوی رفتم. همه صحبت کردند و از امام خواستند که بنیصدر را رد کند. امام فرمود:
زود است، عجله نکنید، بگذارید رسوا شود، مردم بفهمند، آنوقت بیرون کردنش آسان است و قصه هم همینطور شد و طولی نکشید که بنیصدر رسوا شد و مردم فهمیدند که راهش غلط است و معزولش کردند. [۱]
معنای این رفتار آن است که گاهی بایست به یک فرد و بالاتر از آنیک اندیشه فرصت داد تا خود را نشان دهد و معلوم شود که مسیرش خطا است زیرا میان حاکمیت الله و طاغوت چند فرق اساسی است:
1- "ولیّ خدا " قدرت را برای مردم میخواهد، برخلاف طاغوت که مردم را برای قدرت میخواهد، "ولیّ خدا " با مردم همراه میشود و به آنها فرصت رشد میدهد تا مردم باعقل خود و آزادی خودشان، قیام به قسط کنند و همراهی با او را آزادانه انتخاب کنند.
بنابراین همراهی با "ولیّ خدا" نیز نیازمند صبر و استقامت و البته مساوی با باعزت و سربلندی است.
2- اما طاغوت بر مردم مسلط میشود [۲] و آزادی و فرصت اندیشیدن را از آنها میگیرد، طاغوت میخواهد مردم کوچک باشند و با شکم و شهوت مشغول باشند، پس همراهی با طاغوت اگرچه معمولاً راحت اما همیشه با کوچکی و حقارت است. [۳]
اگر بنا بود با اجبار مردم را کنترل و بر آنها حکومت کرد، اهلبیت (علیهمالسلام) بسیار زیرکتر از آن بودند که در بازی قدرت جا بمانند و منتظر باشند تا بیش از هزار و اندی سال اینهمه خسارت بر مردم وارد شود.
پی نوشت:
[۱] منبع خاطره: حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی، زندگی و مبارزات آیتالله شهید سید عبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات، تهران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۲ ش، ص: ۱۰۲.
[۲] در زمانه ما که عصر استعمار فرانو است، طاغوت باقدرت نرم و ابزار رسانه و شبکههای مختلف خبری و سرگرم کردن مردم به مسائل جنسی، سینما، ورزش حرفهای و... مردم را به بند خود درآورده است، برخلاف دورههای گذشته که با کودتا و مثل آن و با استفاده از قدرت سخت بر مردم حکومت میکرد.
[۳] ممکن است برخی بگویند: پس اگر چنین است چرا جمهوری اسلامی برای انتخابات، شورای نگهبان گذاشته است و فرصت خطا کردن مطلق را به مردم نمیدهد؟
باید گفت در حکومت بناشده بر پایه اسلام اگرچه مردم بهزور به سمت سعادت برده نمیشوند اما جلو جریانی که بخواهد مردم را بهزور به سمت شقاوت ببرد نیز گرفته میشود و حاکم تلاش میکند آزمون و تجربه مردم را بهگونهای پیش ببرد که مردم کمترین هزینه ممکن در مسیر رشدشان را متحمل شوند و سعی میکند از شمار گزینههای هزینهساز برای مردم بکاهد اما نه تا جایی که رشد آزادانه و انتخاب و اختیار مردم بیمعنا شود.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
۱۱ مرداد ۱۳۶۰ سخنرانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی (نصیحت به مسئولان).mp3
5.38M
🎵 حتما گوش کنید و برای مسئولان هم بفرستید:
«این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم.»
(یازده مرداد ۱۳۶۰،سخنرانی امام خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی،صحیفه امام ج 15 ص 76)
#پادکست
🆔@manaar_ir
🔰 از زمین به آسمان میبارد؟ (بخش اول)
✍️حمید شخم گر، طلبه حوزه علمیه و محصل در رشته فقه اقتصاد مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان فرانسه را میتوان بهعنوان تبیین یک راهبرد دقیق اسلامی برشمرد. این نامه در یک جمله خلاصه میشود که اگر کسانی باید مورد سؤال قرار بگیرند یا حتی مورد تمسخر واقع شوند آنها زمامداران شما هستند نه نبی مکرم اسلام. آنطور که از تعالیم اسلامی برداشت میشود، دین مبین اسلام درباره بخشش معتقد است که باید از موضع قدرت باشد و ترس از دشمن را جایز نمیداند زیرا دشمنان اسلام باید از عاقبت کارشان بترسند. (1). همچنین اسلام تمسخر کردن را بهعنوان امر ابتدایی قبول ندارد اما اگر بدون دلیل مورد تمسخر واقع شود مقابلهبهمثل را جایز میشمارد. (2)
اهمیت این راهبرد وقتی روشن میشود که فرهنگ استکبار را خوب بشناسید. استکبار خود را برتر از دیگران میبیند و مبنای تمامی کارها را خواسته خویش قرار میدهد و حتی در نامگذاری نقاط مختلف دنیا نیز رد پای آن وجود دارد (3). استکبار حق را زیر پا میگذارد و جنایات مختلف را با توجیهات واهی مجاز میشمارد. (4)
بنابراین در اتفاق اخیر_توهین به نبی مکرم اسلام و حمایت رئیس دولت فرانسه از آن_همانطور که دشمن به خود جرئت اهانت به نبی مکرم اسلام را داد و به اسم آزادی بیان از این حرکت دفاع کرد، حق طبیعی مسلمانان و حتی غیرمسلمانان است که از ایشان بپرسند چه چیز باعث شده که اینگونه متکبرانه نهتنها به مهمترین مظهر اسلام _که باوجود او باقی مظاهر رنگی ندارند_ بلکه به یکی از مهمترین مظاهر تمدن بشری _چراکه بسیاری از پیشرفتهای دنیا مدرن مدیون تعالیم نبی مکرم اسلام است_ اهانت کند؟ آیا سابقه تاریخ ایشان این جرئت را به آنها داده است؟ تاریخی که نمادش خروس است چگونه میتواند به آنها چنین جرئتی بدهد؟(5) آیا تعالیم نبی اکرم ارزش بیشتری دارد یا تعالیم فرهنگی که برای باقی ماندن رابطه عاشقانه بین عشاق توصیه به بستن قفل بر یک پُل میکند؟(6) آیا تاریخی که در آن نشانههای قتل و غارت بهصورت فراوان به چشم میخورد میتواند درکی از تعالیم انسانی نبی مکرم اسلام داشته باشد؟(7) آیا از زمین به آسمان میبارد؟
پینوشت:
(1) کیف أخافُ ما أشرَکتُم و لا تخافون أنکم أشرکتم بالله/انعام،81.
(2) إن تَسخَروا منّا فانّا نَسخَرُ منکم/هود،38.
(3) همانطور که در نامگذاری خاورمیانه مشاهده میشود.
(4) برگرفته از بیانات رهبری در دیدار پنجاههزار فرمانده بسیج سراسر کشور/29 آبان 1392.
(5) رومیها در هنگام فتح فرانسه مردم فرانسه را به تمسخر خروس مینامیدند.
(6) در سال 2008 میلادی یک حرکت خودجوش در پاریس به راه افتاد که در آن عُشاق بر روی یکی از پُلهای رود سِن به نام پل هنر، قفل نصب میکردند.
(7) نمونه آن قتل مردم مسلمان الجزایر و عکس گرفتن با سرهای بریدهشده آنان است.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
🔰کرونا و معنویت
✍️ زهرا نجاتی، طلبه و مبلغه حوزه علمیه
بشر اندکاندک دارد میفهمد که به قدرتی ماورایی نیازمند دارد تا بتواند کرونا را مهار کند.
تأکید رهبر انقلاب اسلامی در مورد خواندن مداوم دعای هفتم صحیفه سجادیه، اشاره به این دارد که جدای از ارتباط باقدرت لایزال هستی و احساس نیکوی پشتگرمی به این قدرت؛ معنویت، باورهای دینی و اعتقادات مذهبی در شرایط سخت کنونی میتواند بحرانهای روحی فردی و اجتماعی جامعه را مهار کرده و بهبود بخشد.
شاهد آنکه در چند سال اخیر یکی از موضوعاتی که در حوزه روانشناسی دین بهعنوان یک دیدگاه قابلقبول به میان آمد، هوش معنوی (SQ) است.
به عبارتی پژوهشهای علمی نشان دادهاند عوامل روانشناختی گوناگونی در مبتلا شدن و آمادگی به اعتیاد افراد نقش بسزایی دارند و عنصر معنویت ازجمله موارد بازدارنده محسوب میشود.
در همین باره سال 2008 شماری از اندیشمندان غربی در مقالهای ادعا کردند که مذهب موجب احساس بهزیستی میشود و میتواند بر رفتار انسان مؤثر باشد و هوش معنوی نیز که یکی از آوردههای نو در حوزه روانشناسی دین است، یکی از عوامل مثبت و محافظتکننده در ارتباط با مصرف مواد و دیگر آسیبهای روانی است. (1)
پینوشت:
(1) فصلنامه علمی پژوهی سوءمصرف مواد، اعتیاد پژوهی، شماره ۴۷. پاییز ۹۷.
#یادداشت_کوتاه
🆔@manaar_ir
هدایت شده از انقلابِ قَلم
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد.
✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب
✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری
✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای
با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید.
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
انقلابِ قَلم
🎙در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا
🔰 دو روی تمدن وحشی
🔹 حضرت آیتالله خامنهای: دفاع فرانسه از وحشیگریِ فرهنگی یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکّهی دفاع از منافقین و صدّام است. این کارها به اسلام و پیغمبر صدمهای نمیزند، امّا وسیلهای برای شناخت این تمدن وحشی است. ۹۹/۰۸/۱۳
#عکس_نوشته
#سخن_سردبیر
✍ انسان غربی/جستاری درباره تاریخ تمدن غرب در اندیشه امامین انقلاب
"بزرگی اروپا روبهزوال میرود و درعینحال آسیا مشغول به تجدید حیات است."
این جملهای است که ویل دورانت، فیلسوف و تاریخنگار آمریکایی (درگذشته 1981 میلادی) در مقدمه کتاب تاریخ تمدن نوشته است.
ازنظر او تمدن شرق خمیرمایه و شالوده فرهنگ یونان و روم محسوب میشود.
ماجرا اما این است که امروز روایتها درباره غرب بزک و اصلاح میشود و تعداد کمی هستند که برای پی بردن به حقیقت و سابقه تمدن غرب کنکاش کنند.
غرب با استفاده از ابزار رسانه و البته بهکارگیری شیفتگانش تلاش میکند تا همواره این روایتهای خوشایند را بهروز نگاه دارد و تمایل چندانی به نمایش ذات خود نشان نمیدهد.
همان ذات و سرشتی که جز با عنصر تحقیر و توهین به مصاف معارضانش نمیرود و البته این را هم در چهارچوب غرب متمدن جای میدهد.
نمونه اخیر از بروز بدذاتی غرب، اهانت به ساحت قدسی رسول اعظم صلواتاللهعلیه و آله بود که نه برای اولین بار در فرانسه رخ داد.
مهمترین واکنش به این گستاخی و رفتار غیر تمدنی، سخنان آیتالله خامنهای در سالروز ولادت پیامبر اکرم بود که ایشان این رفتار را صفحهای از وحشیگری غربی دانستند و تأکید کردند که نهتنها صدمهای به شخصیت پیامبر ایجاد نمیشود بلکه باعث میشود تا ما تمدن غرب را بیشتر بشناسیم.
ما باید بدانیم که نسبت غرب بااخلاق، آزادی، عدالت، حقوق بشر و جایگاه زنان چیست و آیا همه آنچه جزء مبانی تفکر غرب است بهدرستی روایت میشود یا خیر؟
در نوبتهای بعدی سعی داریم تا تمدن غربی را بر اساس اندیشه امامین انقلاب موردبررسی قرار بدهیم.
ادامه دارد...
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
📋 رشد تکبعدی یا رشد جامع؟
✍️ بهروز دلاور، طلبه سطح 4 حوزه و پژوهشگر مطالعات تمدنی و فقه حکومتی
سالهای طولانی بر حوزههای علمیه گذشت. عالمان وارسته بسیاری چشم به جهان گشودند و کرسی مرجعیت طلاب و مردم را به عهده گرفتند؛ اما همچنان پادشاهان سلطنتی سوار بر اسب حکومت طاغوتی خود میتازیدند و زور میگفتند. تا اینکه در سال 1342 روحانی گرانقدری از درون حوزه علمیه جوشید و فریاد مرگ بر طاغوت و ظلم را سر داد.
مردم در حیرت پیشوای خود بودند. در اذهان همگان یک سؤال بهخوبی میدرخشید. «آیا پیروزی بر سلطنتهای پادشاهی ممکن است؟» اما امام بزرگوار ایمان دیگری را به مردم نشان داد. ایمانی از جنس ما میتوانیم. ایمانی از جنس مسئولیت و تعهد اجتماعی و تمدنی. ایمانی که طلاب را بین درس و اجتماع، بین فقه و فلسفه، بین حجره و جهاد مردد کرده بود. ایمانی که پیروزی قطعی را در ادای تکلیف میبیند و حیات طیبه را در عمل کردن به قرآن و مکتب اسلام ناب جاری و ساری میداند.
حال که انقلاب شده است و تجربه 4 دهه از انقلاب سرشار از شور و شعور بر ما گذشته است. پرسشی در میان محافل علمی و اجتماعی حوزیان و طلاب مطرح میشود و آن اینکه رمز موفقیت مکتب امام چیست؟ چگونه امام خمینی (رضوانالله تعالی) علیه توانست حرکتی تاریخی را رقم بزند؟ طلبه عصر انقلاب چه شاخصههایی باید داشته باشد تا بتواند با تنفس در مکتب امام، ادامهدهنده مسیر ایشان باشد؟
عدهای رمز موفقیت را شأن فقاهت ایشان میدانند و عدهای دیگر شأنیت فیلسوف بودن. عدهای مکتب امام را در لابهلای آثارعرفانی جستجو دنبال کرده و عدهای دیگر حضور ایشان درصحنههای اجتماعی و سیاسی را عامل اصلی موفقیت او میدانند. عدهای برای استمرار مکتب او به انزوای حجرهها پناه میبرند و عدهای دیگر به فریادهای خروشان خود در دل مردم؛ و شاید دهها راهرفته و نرفته دیگر.
اما برای پاسخ این پرسش باید ساعتهای طولانی به دل تاریخ رفت و ساعتها با امام نشستوبرخاست نمود. اگر بخواهیم پاسخ دقیقی را برای این پرسش بیابیم باید چند صباحی با سیره و آثار این حکیم فرزانه زندگی کنیم. باید از او بگوییم و بشنویم. باید نه از روی ذوق و لذت لحظهای، بلکه به خاطر معرفی دقیق شاخصههای مکتب او، بخوانیم و اندیشه کنیم.
نگارنده با مختصر زمانی که برای دستیابی به پاسخ این پرسش مهم گذاشته است، پاسخ را در دو واژه «رشد جامع» میبیند. رشدی از جنس همه نیازهای یک طلبه. رشدی از جنس اسلام ناب محمدی که خلوت و جلوت، فقه و فلسفه، عقل و نقل، معنویت و سیاست، شجاعت و عقلانیت، علم و عمل و... را در خود جمع میکند. البته منکر ضرورت تخصص گرایی نیستم؛ اما در شرایط حاضر برای استمرار بخشیدن نورانیت انقلاب اسلامی، نیازمند رشد جامع با محوریت یک تخصص علمی هستیم.
ادامه دارد...
#یادداشت
🆔@manaar_ir
🌺به کانال تبیینی و تحلیلی مَنار خوش آمدید🌺
هشتگ های موجود تاکنون برای دسترسی آسان به محتوای کانال:
#بیانیه_مأموریت_مَنار
#درباره_مَنار
#سخن_سردبیر
#یادداشت
#یادداشت_کوتاه
#متن_سخنرانی
#پادکست
#دعای_پایانی
#عکس_نوشته
#معرفی_کتاب
#محفل_سراج
#گزارش_تصویری
#پیام_مخاطبان
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
🔰 صلح برای جنگ!
📜 نگاهی به فلسفهی صلح امام مجتبی (علیهالسلام) از منظر حضرت آیتالله خامنهای؛ به بهانهی ۲۶ ربیعالأول، سالروز انعقاد پیمان صلح
✍ علیرضا ملااحمدی ؛ طلبه سطح ۴ حوزه
🔸 پذیرش صلح از سوی حضرت ابامحمّد (علیهالسلام) بصورت معمولی اصلاً قابل پیشبینی نبود؛ زیرا در هیچیک از اقدامات و موضعگیریهای ایشان، کوچکترین نشانی از تردید یا سستی یا سازش و کوتاهآمدن یا چیزی شبیه اینها نبود.
🔹 مثلاً وقتی سپاهش را روانهی میدان جنگ کرد، دو نامه نوشت:
یکی خطاب به معاویه؛ آنچنان مقتدرانه و تهدیدآمیز که به تن هر خوانندهای رعشه میانداخت و دیگری خطاب به فرماندهی سپاهش (همان عبیداللهبنعباس که ناگهان خیانت کرد و بستر تحمیلِ صلح به امام را فراهم نمود)؛ آنچنان شورانگیز و شجاعانه که هر انسان خمود و بیانرژیای را بر جنگِ شجاعانه و استوار و قدرتمندانه با معاویه تشجیع میکرد. بخاطر همینها بود که پذیرش صلح از سوی ایشان، دوست و دشمن را سخت غافلگیر کرد!
اما چه چیزی پذیرش صلح از سوی حضرت را «ضروری» کرد؟ پس از خیانت بعضی خواصّ و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن در میان خودیها و سادهلوحی و عافیتطلبی عموم مردم و ازهمپاشیدگیِ سپاه پس از خیانتها، حضرت در سخنرانیای پرشور در مدائن برای مردم فلسفهی این جنگ و اهمّیت آن را توضیح داد و یک دو راهی را برایشان ترسیم کرد: از طرفی جنگ برای اعتلای کلمهی توحید که "یکی از دو پایان شیرین (شهادت یا پیروزی) را در پی دارد" و دیگر پذیرش صلح و عافیت که با ذلّت و پایانی تلخ همراه است. اینجا بود که فریادها از سوی مردم بلند شد که "البَقیة البَقية" که یعنی دیگر حوصلهی سختی و مشقت نداریم و نمیخواهیم به پیشگاه مرگ برویم و صلح کن!...
بنابر این امام حسن(علیه السلام)، بخاطر فاصلهی ذهنی و قلبیای که مردم زمانه با ولیّشان داشتند و لازم بود هزینهای بپردازند و تجربه تاریخی ای را کسب کنند و عقل و ایمانشان ارتقاء یابد، استراتژی و چشمانداز مبارزهی خودش را از کوتاهمدت به بلندمدّت و تاکتیک مبارزه را -بهتعبیر دقیقی که در کتاب #دو_امام_مجاهد تبیین شده- از روی زمین به زیر زمین تغییر داد و در طرحی هوشمندانه، «امکان قیامِ عاشورا» را فراهم کرد.
چنانکه بقول علامه شرفالدین (ره) «قیام عاشورا، بیش و پیش از آنکه حسینی باشد، حسَنی است.» و بقول آیتالله شیخ راضی آلیاسین (ره) «قیام عاشورا، آخرین تیری بود که از چلّهی کمانِ سیاستورزیِ امام مجتبی علیهالسلام خارج شد و به هدف هم خورد و کارِ بنیامیّه را یکسره کرد.»
پی نوشت: راستی کتاب دو امام مجاهد را هنوز نخواندهاید؟ پس چیز زیادی از صلح امام حسن علیهالسلام و یکی از نقاط اوجِ هوشمندی و سیاستمداریِ جریان امامت نمیدانید!
#یادداشت
🆔@manaar_ir