eitaa logo
‌انسان جاری
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
58 ویدیو
3 فایل
🌿 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده‌اند، مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند | ع.ص 💡فضایی برای اطلاع رسانی فعالیت‌های موسسه انسان جاری در راستای ترویج سبک زندگی دینی ارتباط با ادمین کانال: @Vamir2000
مشاهده در ایتا
دانلود
سید- اصحاب.mp3
16.65M
🔳 🎙 جناب آقای سید محمد موسوی 🗒 ۳۰ تیر ۱۴۰۳ 🗓 ویژگی‌های اصحاب اباعبدالله(علیه‌السلام) 🔳 @Ensan_Jari
⚠️ یادآوری ادامه جلسه جمع‌خوانی (پس از دهه اول محرم) امروز ساعت ۱۷:۳۰ منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
آثار کاربردی۷.mp3
1.09M
✅ جایگاه امام درزندگی ما مدیریت و تمامیّت نعمت‌ها بر ماست. 👈ما باید خواسته‌هامونو با خواستهٔ امام هماهنگ کنیم👌 📌نعمت‌ها بدون امام کامل نمیشه پس نماز بی ولایت هم قبول نمیشه❌ ⬅️ (قسمت هفتم) 🔳 @Ensan_Jari
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليه‌السلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لاتعتدّ بما لاتقدر عليه ٤ - و لاتنفقْ إلاّ بقدر ما تستفيد. ٥ - و لاتطلبْ من الجزاء إلاّ بقدر ما صنعت ٦ - و لاتفرحْ إلاّ بما نلت من طاعة اللّه ٧ - و لاتتناولْ إلاّ ما رأيت نفسك له أهلاً. 📚 منبع: جمال‌الدین یاقوت بن عبدالله مستعصمی بغدادی(متوفی۶۹۸ق)(از خطاطان مخصوص مستعصم آخرین خلیفه بنی‌عباس) ؛ اسرار الحکماء من قبیل النصیحة و التصوف؛ ص۹۰ 🔸فراز‌های این روایت و شرح استاد صفایی(کتاب چهل حدیث از امام حسین(ع)؛شماره۱۸) را مرور خواهیم کرد: 1⃣ لا تَتَكَلَّفْ ما لا تُطيق 1⃣ آنچه را طاقت ندارى به زور بر خود مبند آدمى در مرحله‌اى توانايى خود را به كار نمى‌گيرد و بخاطر ضعف انگيزه و يا جهل به آثار و يا دورى از ضرورت‌ها، خالى و كند مى‌رود و گاهى با توجه به رقابت‌ها و يا احساس ضرورت و تنگى وقت و يا درك نيازها و حاجت‌هاى گسترده، به حالتى مى‌رسد كه بيش از ظرفيت خود بار بر مى‌دارد و بيش از طاقت خود عهده‌دار مى‌شود. اين تكلّف و مشقّت، باعث توقع زياد از پاداش و يا خستگى و نفرت و حتى بازگشت و ارتداد، از مقصد و راه است. خداوند هميشه به كمتر از توانايى تكليف كرده، كه وسع و گنجايش آدمى را در نظر آورده و خستگى و توقع و نفرت و بازگشت را در انسان ضعيف و طمعكار شناخته است و تازه اين تكليفِ كمتر از ظرفيت و هماهنگ با گنجايش آدمى، نيروهاى معرفت و محبّت و تمرين را با خود دارد؛ معرفت به پاداش و محبت به خدا و روز ديگر و تمرين و تدريج مستمر، كه از امام على روايت هست: قليلٌ مَدومٌ عَليهِ خيرٌ مِن كَثيرٍ مملولٍ مِنهُ(نهج‌البلاغه؛ح۴۴۴) كم مستمر بهتر از زياد ملال‌آور است. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
فلسفیان-شام عاشورا444.mp3
18.64M
🎙 حجةالاسلام فلسفیان 🗒 ۲۶تیر۱۴۰۳ /شام عاشورا 🗓با موضوع:نقش خدا در هستی 📝 خلاصه: ▪️نقش و اقدام خداوند در برابر ظلم در جامعه چیست؟(مانند واقعهٔ کربلا و وقایع غزه و شعب ابیطالب) ▪️از نقش انسان گفتگو شده که: ترکیب انسان نشان می‌دهد آدم برای حرکت آمده که ماندن گندیدن است⬅️حرکت جهت می‌خواهد که جهت باید عالی(خدا) باشد=رشد/ رشد انسان در عبودیت و مسئولیت‌پذیری است ▪️حق یعنی: امر هدفدار(مقابل باطل)، عدل(مقابل ظلم)، ثبات(مقابل تزلزل) ▪️خدا می‌خواهد در این عالم حق تحقق پیدا کند و تمام این حادثه‌ها در پی همین تثبیت است؛ آن هم برای انسانی که اراده خداوند اینگونه است که جبراً باید آزاد باشد⬅️ چون آزاد است باید انتخاب کند⬅️ برای انتخاب باید دو راه وجود داشته باشد(هدیناهُ النَّجدَین) یک قله شر و یک قله خیر؛ بر خلاف خواست ما که دوست داریم همیشه پیروزی و حق باشد ▪️افراد باید این حق را با شناخت و معرفت انتخاب کنند/ سخن امام حسین(ع) در وقایع منتهی به کربلا: لِيَهلِكَ مَن هلك عن بيّنةٍ و يَحيىٰ من حيّ عَن بينة(انفال؛۴۲) ▪️همچنین عنایت خداوند برای سربرآوردن گروه‌هایی در هر مقطع زمانی در مقابل اقلیت فاسد و مفسدی که میخواهد تک قطبی و تنها حاکم باشد، برای همین ارائه حق است □ و لو کرِهَ المشرکون،کافرون،مجرمون (کسانی که پیوندهای انسانی و ارتباط افراد با منبع معنویت را قطع کردند) □و لولا دفعُ اللهِ الناسَ بعضَهم ببعض... ▪️نقش ما هم این است که در هر دوره‌ای 1⃣حق را بشناسیم(آمادگی فکری و معرفتی) 2⃣آمادگی روحی 3⃣طرح و برنامه 4⃣از حق دفاع کنیم(اقدام و عمل صالح) و آماده شویم برای تحقق جهانی حق 🔳 @Ensan_Jari
. 🔘 ادامه روایت و شرح استاد صفایی 2⃣ و لا تَتَعَرَّضْ لِما لا تُدْرَك 2⃣ و آنچه را كه بدست نمى‌آورى متعرّض نشو (به آن اقدام مکن) ◇ هدف‌ها و خواسته‌هاى آدمى گاهى دست يافتنى و گاه دور و دراز هستند. كسانى كه براى هدف‌هاى دور زمينه فراهم كنند و مقدمات بسازند، موفق هستند و كسانى كه بدون مقدمه رو به راه مى‌گذارند نااميد و محروم مى‌شوند. ◇ دستور اين است كه متعرّض آنچه به دست نمى‌آيد مباش. هر هدف نزديكى بدون مقدّمات و امكانات، دست نيافتنى است و هر هدف دورى با ايجاد زمينه وتأمين نيازها و امكانات، دست يافتنى است. در اين خطاب دورى و نزديكى هدف مطرح نيست كه دست يافتن و زمينه فراهم كردن مطرح است. نمى‌گويند كه هدف‌هاى بلند را نخواه، مى‌گويند هدف‌هاى بلند و نزديك را بدون مقدمات متعرض مباش كه به آن دسترسى نخواهى داشت. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
🎙 در محضر: حجةالاسلام محمدمهدی الهی‌منش 🗓 با موضوع: «تربیت نسل مهدوی» 📌 ساعت : ۱۷:۳۰ 📌📌📌 🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 🔳 @Ensan_Jari
. 🎺🎺🎺توجه🎺🎺🎺 کلاسهای یکشنبه ۶ مردادماه تعطیل می‌باشد. کانون فرهنگی - تبلیغی انسان جاری @ensan_jari .
. 3⃣ و لا تَعْتَدّ بِما لا تَقْدِرُ عَلَيه 3⃣ و بر آنچه كه قدرت ندارى حساب باز نكن 🔸 آدمى گاهى امكانات ديگران و قدرت‌هاى آنان را قدرت خود مى‌داند و روى آن حساب مى‌كند و در هنگام عمل، تنها مى‌ماند و گاهى قدرت‌ها و توانايى‌هاى خود را نفى مى‌كند و به حساب نمى‌آورد. براى حركت بر امكانات خود تكيه داشته باش و بر آنچه كه خود قدرت ندارى و امكان ندارى حساب باز مكن و برنامه نريز. كه مرغ‌هاى كشتزار هم از امكانات همسايه و خويش واهمه ندارند و بلدرچين‌ها هم فقط از تصميم و داس تيز تو مى‌ترسند. ➖➖➖ 📌 توضیح : بند آخر این شرح، اشاره به داستانی دارد که مرحوم استاد در صفحه۲۴۹ کتاب «مسئولیت و سازندگی» ذکر کرده‌اند : ... و [باید] به او نشان داد كه ما در انتظار بيرون نيستيم؛ كسانى كه در انتظار نشسته‏‌اند، حتى مرغ‏‌ها برايشان حسابى باز نمی‌كنند. 🔅در كتاب فارسى ما داستانى بود: «بلدرچين‏ و برزگر»، اين داستان، داستان مرغى بود كه در يك كشتزار زندگى می‌كرد و جوجه‏‌هايى آورده بود و روزها براى غذايشان بيرون می‌رفت و شام‏‌ها كه باز می‌گشت، از داستان روز كشتزار مى‏پرسيد و آن‏ها برايش شرح‌می‌دادند. يك بار برايش گفتند كه امروز برزگر و فرزندش به كشتزار آمده بودند و رقص طلايى گندم‌زار را ديدند و سنبله‏‌هاى پر را تماشا كردند. برزگر به فرزندش گفت: وقت درو رسيده. برو به دوستانمان بگو كه فردا بيايند تا گندم‏‌ها را خرمن كنيم. بلدرچين‏ گفت: ترسى نداشته باشيد، هنوز خبرى نيست. شب ديگر برايش گفتند: برزگر آمد، اما دوستانش نيامدند. او به فرزندش گفت: فردا به دنبال خويشانمان برو، با آن‏ها شروع‌می‌كنيم. بلدرچين گفت: باز هم خبرى نيست. باشيد، هنوز وقت كوچ نيست. شب آخر گفتند: اين بار برزگر آمد و هيچ كس با او نيامد. او با ناراحتى به فرزندش گفت: داس‏‌ها را تيز كن، فردا خودمان شروع‌می‌كنيم، در انتظار كسى نمی‌نشينيم. بلدرچين گفت: برخيزيد، جاى درنگ نيست. اين‏ها خودشان شروع‌می‌كنند. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
📸 گزارش تصویری جلسه شنبه با سخنرانی حجةالاسلام محمدمهدی الهی‌منش 🔹 کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری 🔳 @Ensan_Jari
الهی منش -نسل.mp3
50.13M
🎙 حجةالاسلام محمدمهدی الهی منش 🗒 ۶ مرداد ۱۴۰۳ 🗓 با موضوع: تربیت نسل مهدوی 📀کیفیت: خوب - 47MB 📝 ▪️قبل از پاسخ به سؤالمان(که چطور یاور برای امام(ع) تربیت کنیم؟) باید ابتدا بفهمیم: هدف و برنامه امام(ع) چیست؟ امام، ادامه‌دهنده راه انبیاست... ▪️یکی از اهداف انبیاء را مدنظر قرار می‌دهیم: تزکیه (پاک شدن) 🔸قدم اول در تربیت: طهارت و پاکیِ خودِ ما والدین است وگرنه منقل کننده ویروس‌ها هستیم. آلودگی‌ها در سه حوزهٔ وجود ماست: 1⃣ افکار 08:10 عقاید ما حاصل مجموعه به‌هم‌ریخته‌ای است از خرده اطلاعات مذهبی و بعضا از منابع غیر مستند و غلط 2⃣ محبت و بغض (حوزه قلب) 19:54 آیا محور در آن و در تعاملاتمان امام و خداست یا خودمان؟ ➖نحوه رفتار ما با برخی افرادی که رفتار مذهبی کاملی ندارند؟ 25:33 ✔️ راه حل: 1- اصلاح فکر(محبت و بغض تابع افکار و نگاه ماست) 2- تمرین از حب و بغض‌های کوچک 3⃣ رفتارها و خلقیات 41:38 🔸قدم دوم:‌ این‌همه خودسازی کی قرار است به کنشگری و یاورسازی ختم شود؟ کی قرار است هزینه کنیم؟ 52:05 ➖ازدواج/ افزایش نسل مهدوی یا کمک به سایر مادران و خانواده‌ها 59:11 🔸قدم سوم: ترغیب فرزندان به [تحقیق،بررسی و] انتخاب مسیر طلبگی یا حتی برخی از بزرگترها طلبه شوند 1:05:52 🔳 @Ensan_Jari
. 4⃣ و لا تُنْفِقْ إلاّ بِقَدْرِ ما تَسْتَفيد 4⃣ و جز به اندازه‌اى كه بدست مى‌آورى نبخش 🔸 بخشش براى بعضى سخت است و نالان و گريزان هستند و براى بعضى شيرين مى‌شود يا با طبع يا با معرفت و عشق خدا و عنايت محبوب. آنجا كه بخشش شيرين مى‌شود چه بسا زياده روى شكل بگيرد و بيش از توان و امكان، داد و ستد شود. در اين مرحله انفاق به اندازه‌ى وسعت و توان آدمى است و ملاك اين است كه مُقعِد (زمين‌گير) و ملامت كننده و حسرت خورنده نباشى كه در اين آيه هست: وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (إسراء؛۲۹) [ هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش مکن) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا ملامت‌شده و حسرت‌زده برجای مانی ] و در اين خطاب، امام مى‌فرمايد: جز به اندازه‌ى آنچه كه بدست آورده‌اى و حاصل دارى انفاق مكن كه بيش از اين مقدار را تو از خودت نداده‌اى كه از ديگران ربوده‌اى. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز ساعت ۱۷:۳۰ منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
. 5⃣ و لا تَطْلُبْ مِن الجَزاءِ إلّا بِقَدْرِ ما صَنَعْتَ 5⃣ و جز به اندازه‌اى كه كار انجام داده‌اى پاداش مخواه 🔸 آدمى گاهى چشم بر پاداش ندارد، فارغ است كه در غنا و استغناى او طلب و چشم‌داشتى نيست و گاهى از كارى كه مى‌كند پاداش مى‌خواهد، ولى طمعكار است و بيش از كارش مزد مى‌طلبد، اين است كه خفيف و خوار مى‌شود و يا رنجور و محروم مى‌ماند. دستور اين است كه اگر پاداش مى‌خواهى بيش از آنچه كه انجام داده‌اى و كار كرده‌اى طلب مكن. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
🎙 در محضر: حجةالاسلام صاحبی 🗓 مروری بر رسالهٔ حقوق امام سجاد(علیه‌السلام) 📌 ساعت : ۲۰ 🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 🔳 @Ensan_Jari
. 6⃣ و لا تَفْرَحْ إلّا بِما نِلْتَ مِنْ طاعَةِ اللّه 6⃣ و جز به آنچه كه از طاعت خدا رسيدى، خوشحال مباش 🔸 آدمى شادى‌ها و رنج‌هايى دارد. و آدمى درست به اندازه‌ى همان چيزهايى است كه او را خوشحال و يا رنجور مى‌سازد. خوشحالى با نعمت‌ها، با موقعيت‌ها، خوشحالى‌هاى متحول و لرزانى است كه دوام ندارد. امام حسين عليه‌السلام مى‌گويد: جز به اطاعت خوشحالى نداشته باش كه اين طاعت اگر چه همراه رنج باشد، ولى پيچيده به عنايت و لطف اوست و رنج‌هايش هم جزء پاداش‌ها به حساب مى‌آيد و خوشحالى دارد. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
(خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری) 🔰 تفاوت ديد با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم. او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. كودكى در آن جا بود، مقدارى از آن پياز را دهان گذاشت. اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد. دوستم خنديد؛ خنده‌اى پربار و پر از برداشت؛ كه عده‌اى به خاطر جهتى از چيزهايى مى‌گذرند، اما عده‌اى ديگر، همان چيز را به همان خاطر مى‌خواهند. آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است و سپس ادامه داد در برابر سختى‌ها و ناراحتى‌ها عده‌اى به همان خاطر كه ما فرار مى‌كنيم، به استقبال مى‌روند و از سختى‌ها بهره مى‌گيرند. همان دردها و فشارها كه ما را از پاى در مى‌آورد، همان‌ها به عنوان پا، عامل حركت و پيشرفت و ورزيدگى عده‌اى مى‌شود. 📚 آیه‌های سبز، ص۱۳ / مسئولیت و سازندگی، ص۱۰۹ ⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
🔰 آیا شما هم خاطره یا تجربه مشابه این خاطره دارید❓ 🤔 آن را با خود مرور کنید ♻️ و اگر برای دیگران هم مفید بود با ما به اشتراک بگذارید: 🆔 @vamir2000 ⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
. 7⃣ و لا تَتَناوَلْ إلّا ما رَأَيْتَ نَفْسَكَ لَه أَهلاً. 7⃣ و جز آنچه كه خودت را سزاوار و اهل آن مى‌دانى عهده دار مشو و در دست مگير. 🔸 گاهى بخاطر تنهايى و نبود همراه و گاهى بخاطر خودخواهى و غرور بسيار، آدمى دست به كارهايى مى‌زند كه اهل آن نيست و سزاوار آن نيست، اگر اين كارها به سامان شود كه بيشتر وقت‌ها نمى‌شود تو پاداشى ندارى كه مجرمى و با خود خواهى راه را بر ديگران بسته‌اى، 🔰 كه آن بزرگ، در جواب بزرگى ديگر كه با تواضع گفته بود : بايد چوب بخورم كه درس نخواندم، فرموده بود : بايد دو چوب بخورى، يكى كه درس نخواندى و ديگر اينكه كار درس خوانده‌ها را هم عهده‌دار شدى و اگر بسامان نشود كه بيشتر همينطور است، تو مجازات خرابى كار و سد راه و جلوگيرى از سبيل اللّه را هم دارى. 🔰 و امّا در هنگام تنهايى و ضرورت، بجاست كه ياور فراهم كنى و اهلى را بيابى كه با ناچارى نمى‌توان دست در شكم گرفتارى برد و بخاطر نبود طبيب او را با چاقو دريد. امام چه حكم مى‌فرمايد: لاتتناول الاّ ما رأيت نفسك له اهلا.بدست مگير مگر آنچه كه خود را براى آن سزاوار و اهل مى‌دانى. تنهايى بايد تو را به كشف و خلق نيرو و ياور بكشاند و غرور نبايد جلوگير راه باشد و بار را در ميان راه بگذارد و خود را تغذيه نمايد. ؟ 🔳 @Ensan_Jari
⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز ساعت ۱۷:۳۰ منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
(خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری) 🔰 غفلت از سرمايه ما تا هنگامى كه سرمايه‌هاى خود را نديده و غافليم، باكى نداريم و سرحاليم و در جمع‌ها براى خالى نبودن عريضه مى‌گوييم: ما ضرر كرده‌ايم و خسارت داده‌ايم، آن هم با خنده و شكسته نفسى،... مى‌گويند يكى از تجار بزرگ بغداد يكى كشتى چاى از هندوستان خريدارى كرده بود. در راه، كشتى دچار توفان مى‌شود و صدمه مى‌بيند، اما با تلاش ملاحان، خسارتى بار نمى‌آيد و خبر سلامتى كشتىِ به غرقاب نشسته به تاجر بغداد مى‌رسد. تا روزى كه كشتى در كنار سامراء لنگر مى‌اندازد و بارهاى عظيمِ چايى را از آن بيرون مى‌كشند و روى هم مى‌گذارند و تاجر براى ديدار از مال التجاره‌ى به سلامت رسيده مى‌آيد... مى‌گويند هنگامى كه چشمش به كوه‌هاى بزرگ چاى افتاد كه روى هم سوار شده بودند، حالش عوض شد و با تعجب پرسيد كه: اين... اين... اين‌ها... مى‌خواسته غرق... غرق بشود؟ و افتاد و مرد. 🔸تاجر مادام كه مقدار و عظمت سرمايه‌ها را نديده، مسأله‌ى غرق شدن برايش جدى نيست و همچون شكسته نفسى مجلس داران، برايش جالب است، اما هنگامى كه مى‌بيند چقدر سرمايه در شرف غرق بوده و تا كام مرگ رفته... در اين هنگام مى‌سوزد و قالب تهى مى‌كند. 📚 آیه‌های سبز، ص۱۴ / مسئولیت و سازندگی، ص۱۰۵ 📒 معرفی کتاب: «آيه‌هاى سبز» مجموعه‌اى است از برخوردها و حكايات از زنده ياد على صفايى حائرى (ره) كه در نوشته‌ها و گفته‌هاى او پراكنده بود و به همت جمعى گردآورى شده است. ⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
💠 وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ. چقدر فاصلهٔ بین دو عمل دور است: عملی که لذتش می‌رود و کیفر آن می‌ماند و عملی که رنج آن می‌گذرد و پاداش آن ماندگار است 📚 نهج‌البلاغه ؛ حکمت۱۲۱ ؟ ⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
🎙 در محضر: حجةالاسلام صاحبی 🗓 مروری بر رسالهٔ حقوق امام سجاد(علیه‌السلام)➖جلسه دوم به همراه مداحی شب شهادت حضرت رقیه (س)توسط حاج اقا اسحاقی 📌 ساعت : ۲۰ 🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) 🔳 @Ensan_Jari