انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
3⃣ و لا تَعْتَدّ بِما لا تَقْدِرُ عَلَيه
3⃣ و بر آنچه كه قدرت ندارى حساب باز نكن
🔸 آدمى گاهى امكانات ديگران و قدرتهاى آنان را قدرت خود مىداند و روى آن حساب مىكند و در هنگام عمل، تنها مىماند
و گاهى قدرتها و توانايىهاى خود را نفى مىكند و به حساب نمىآورد.
براى حركت بر امكانات خود تكيه داشته باش و بر آنچه كه خود قدرت ندارى و امكان ندارى حساب باز مكن و برنامه نريز.
كه مرغهاى كشتزار هم از امكانات همسايه و خويش واهمه ندارند و بلدرچينها هم فقط از تصميم و داس تيز تو مىترسند.
➖➖➖ 📌 توضیح :
بند آخر این شرح، اشاره به داستانی دارد که مرحوم استاد در صفحه۲۴۹ کتاب «مسئولیت و سازندگی» ذکر کردهاند :
... و [باید] به او نشان داد كه ما در انتظار بيرون نيستيم؛ كسانى كه در انتظار نشستهاند، حتى مرغها برايشان حسابى باز نمیكنند.
🔅در كتاب فارسى ما داستانى بود:
«بلدرچين و برزگر»،
اين داستان، داستان مرغى بود كه در يك كشتزار زندگى میكرد و جوجههايى آورده بود و روزها براى غذايشان بيرون میرفت و شامها كه باز میگشت، از داستان روز كشتزار مىپرسيد و آنها برايش شرحمیدادند.
يك بار برايش گفتند كه امروز برزگر و فرزندش به كشتزار آمده بودند و رقص طلايى گندمزار را ديدند و سنبلههاى پر را تماشا كردند.
برزگر به فرزندش گفت: وقت درو رسيده. برو به دوستانمان بگو كه فردا بيايند تا گندمها را خرمن كنيم.
بلدرچين گفت: ترسى نداشته باشيد، هنوز خبرى نيست.
شب ديگر برايش گفتند: برزگر آمد، اما دوستانش نيامدند.
او به فرزندش گفت: فردا به دنبال خويشانمان برو، با آنها شروعمیكنيم.
بلدرچين گفت: باز هم خبرى نيست. باشيد، هنوز وقت كوچ نيست.
شب آخر گفتند:
اين بار برزگر آمد و هيچ كس با او نيامد. او با ناراحتى به فرزندش گفت: داسها را تيز كن، فردا خودمان شروعمیكنيم، در انتظار كسى نمینشينيم.
بلدرچين گفت: برخيزيد، جاى درنگ نيست. اينها خودشان شروعمیكنند.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
📸 گزارش تصویری جلسه شنبه با سخنرانی حجةالاسلام محمدمهدی الهیمنش
🔹 کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری
#جلسات_هفتگی
#گزارش_تصویری
🔳 @Ensan_Jari
الهی منش -نسل.mp3
50.13M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام محمدمهدی الهی منش
🗒 ۶ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: تربیت نسل مهدوی
📀کیفیت: خوب - 47MB
📝 ▪️قبل از پاسخ به سؤالمان(که چطور یاور برای امام(ع) تربیت کنیم؟) باید ابتدا بفهمیم:
هدف و برنامه امام(ع) چیست؟
امام، ادامهدهنده راه انبیاست...
▪️یکی از اهداف انبیاء را مدنظر قرار میدهیم:
تزکیه (پاک شدن)
🔸قدم اول در تربیت: طهارت و پاکیِ خودِ ما والدین است وگرنه منقل کننده ویروسها هستیم.
آلودگیها در سه حوزهٔ وجود ماست:
1⃣ افکار 08:10
عقاید ما حاصل مجموعه بههمریختهای است از خرده اطلاعات مذهبی و بعضا از منابع غیر مستند و غلط
2⃣ محبت و بغض (حوزه قلب) 19:54
آیا محور در آن و در تعاملاتمان امام و خداست یا خودمان؟
➖نحوه رفتار ما با برخی افرادی که رفتار مذهبی کاملی ندارند؟ 25:33
✔️ راه حل: 1- اصلاح فکر(محبت و بغض تابع افکار و نگاه ماست) 2- تمرین از حب و بغضهای کوچک
3⃣ رفتارها و خلقیات 41:38
🔸قدم دوم: اینهمه خودسازی کی قرار است به کنشگری و یاورسازی ختم شود؟
کی قرار است هزینه کنیم؟ 52:05
➖ازدواج/ افزایش نسل مهدوی یا کمک به سایر مادران و خانوادهها 59:11
🔸قدم سوم: ترغیب فرزندان به [تحقیق،بررسی و] انتخاب مسیر طلبگی یا حتی برخی از بزرگترها طلبه شوند 1:05:52
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
4⃣ و لا تُنْفِقْ إلاّ بِقَدْرِ ما تَسْتَفيد
4⃣ و جز به اندازهاى كه بدست مىآورى نبخش
🔸 بخشش براى بعضى سخت است و نالان و گريزان هستند
و براى بعضى شيرين مىشود يا با طبع يا با معرفت و عشق خدا و عنايت محبوب.
آنجا كه بخشش شيرين مىشود چه بسا زياده روى شكل بگيرد و بيش از توان و امكان، داد و ستد شود. در اين مرحله انفاق به اندازهى وسعت و توان آدمى است و ملاك اين است كه مُقعِد (زمينگير) و ملامت كننده و حسرت خورنده نباشى كه در اين آيه هست:
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (إسراء؛۲۹)
[ هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش مکن) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا ملامتشده و حسرتزده برجای مانی ]
و در اين خطاب، امام مىفرمايد: جز به اندازهى آنچه كه بدست آوردهاى و حاصل دارى انفاق مكن كه بيش از اين مقدار را تو از خودت ندادهاى كه از ديگران ربودهاى.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
5⃣ و لا تَطْلُبْ مِن الجَزاءِ إلّا بِقَدْرِ ما صَنَعْتَ
5⃣ و جز به اندازهاى كه كار انجام دادهاى پاداش مخواه
🔸 آدمى گاهى چشم بر پاداش ندارد، فارغ است كه در غنا و استغناى او طلب و چشمداشتى نيست
و گاهى از كارى كه مىكند پاداش مىخواهد، ولى طمعكار است و بيش از كارش مزد مىطلبد،
اين است كه خفيف و خوار مىشود و يا رنجور و محروم مىماند.
دستور اين است كه اگر پاداش مىخواهى بيش از آنچه كه انجام دادهاى و كار كردهاى طلب مكن.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام صاحبی
🗓 مروری بر رسالهٔ حقوق امام سجاد(علیهالسلام)
📌 ساعت : ۲۰
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
6⃣ و لا تَفْرَحْ إلّا بِما نِلْتَ مِنْ طاعَةِ اللّه
6⃣ و جز به آنچه كه از طاعت خدا رسيدى، خوشحال مباش
🔸 آدمى شادىها و رنجهايى دارد.
و آدمى درست به اندازهى همان چيزهايى است كه او را خوشحال و يا رنجور مىسازد.
خوشحالى با نعمتها، با موقعيتها، خوشحالىهاى متحول و لرزانى است كه دوام ندارد.
امام حسين عليهالسلام مىگويد: جز به اطاعت خوشحالى نداشته باش كه اين طاعت اگر چه همراه رنج باشد، ولى پيچيده به عنايت و لطف اوست و رنجهايش هم جزء پاداشها به حساب مىآيد و خوشحالى دارد.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#خاطرات_و_حکایات (خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری)
🔰 تفاوت ديد
با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم. او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود.
كودكى در آن جا بود، مقدارى از آن پياز را دهان گذاشت. اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد.
دوستم خنديد؛ خندهاى پربار و پر از برداشت؛ كه عدهاى به خاطر جهتى از چيزهايى مىگذرند، اما عدهاى ديگر، همان چيز را به همان خاطر مىخواهند. آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است و سپس ادامه داد در برابر سختىها و ناراحتىها عدهاى به همان خاطر كه ما فرار مىكنيم، به استقبال مىروند و از سختىها بهره مىگيرند.
همان دردها و فشارها كه ما را از پاى در مىآورد، همانها به عنوان پا، عامل حركت و پيشرفت و ورزيدگى عدهاى مىشود.
📚 آیههای سبز، ص۱۳ / مسئولیت و سازندگی، ص۱۰۹
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
انسان جاری
#خاطرات_و_حکایات (خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری) 🔰 تفاوت ديد با يكى از دوستان خوبم
🔰 آیا شما هم خاطره یا تجربه مشابه این خاطره دارید❓
🤔 آن را با خود مرور کنید
♻️ و اگر برای دیگران هم مفید بود با ما به اشتراک بگذارید:
🆔 @vamir2000
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
7⃣ و لا تَتَناوَلْ إلّا ما رَأَيْتَ نَفْسَكَ لَه أَهلاً.
7⃣ و جز آنچه كه خودت را سزاوار و اهل آن مىدانى عهده دار مشو و در دست مگير.
🔸 گاهى بخاطر تنهايى و نبود همراه
و گاهى بخاطر خودخواهى و غرور بسيار، آدمى دست به كارهايى مىزند كه اهل آن نيست و سزاوار آن نيست،
اگر اين كارها به سامان شود كه بيشتر وقتها نمىشود تو پاداشى ندارى كه مجرمى و با خود خواهى راه را بر ديگران بستهاى،
🔰 كه آن بزرگ، در جواب بزرگى ديگر كه با تواضع گفته بود :
بايد چوب بخورم كه درس نخواندم، فرموده بود :
بايد دو چوب بخورى، يكى كه درس نخواندى و ديگر اينكه كار درس خواندهها را هم عهدهدار شدى و اگر بسامان نشود كه بيشتر همينطور است، تو مجازات خرابى كار و سد راه و جلوگيرى از سبيل اللّه را هم دارى.
🔰 و امّا در هنگام تنهايى و ضرورت، بجاست كه ياور فراهم كنى و اهلى را بيابى كه با ناچارى نمىتوان دست در شكم گرفتارى برد و بخاطر نبود طبيب او را با چاقو دريد.
امام چه حكم مىفرمايد:
لاتتناول الاّ ما رأيت نفسك له اهلا.بدست مگير مگر آنچه كه خود را براى آن سزاوار و اهل مىدانى.
تنهايى بايد تو را به كشف و خلق نيرو و ياور بكشاند و غرور نبايد جلوگير راه باشد و بار را در ميان راه بگذارد و خود را تغذيه نمايد.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
#خاطرات_و_حکایات (خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری)
🔰 غفلت از سرمايه
ما تا هنگامى كه سرمايههاى خود را نديده و غافليم، باكى نداريم و سرحاليم و در جمعها براى خالى نبودن عريضه مىگوييم:
ما ضرر كردهايم و خسارت دادهايم، آن هم با خنده و شكسته نفسى،...
مىگويند يكى از تجار بزرگ بغداد يكى كشتى چاى از هندوستان خريدارى كرده بود.
در راه، كشتى دچار توفان مىشود و صدمه مىبيند، اما با تلاش ملاحان، خسارتى بار نمىآيد و خبر سلامتى كشتىِ به غرقاب نشسته به تاجر بغداد مىرسد. تا روزى كه كشتى در كنار سامراء لنگر مىاندازد و بارهاى عظيمِ چايى را از آن بيرون مىكشند و روى هم مىگذارند و تاجر براى ديدار از مال التجارهى به سلامت رسيده مىآيد...
مىگويند هنگامى كه چشمش به كوههاى بزرگ چاى افتاد كه روى هم سوار شده بودند، حالش عوض شد و با تعجب پرسيد كه: اين... اين... اينها...
مىخواسته غرق... غرق بشود؟ و افتاد و مرد.
🔸تاجر مادام كه مقدار و عظمت سرمايهها را نديده، مسألهى غرق شدن برايش جدى نيست و همچون شكسته نفسى مجلس داران، برايش جالب است،
اما هنگامى كه مىبيند چقدر سرمايه در شرف غرق بوده و تا كام مرگ رفته... در اين هنگام مىسوزد و قالب تهى مىكند.
📚 آیههای سبز، ص۱۴ / مسئولیت و سازندگی، ص۱۰۵
📒 معرفی کتاب:
«آيههاى سبز» مجموعهاى است از برخوردها و حكايات از زنده ياد على صفايى حائرى (ره) كه در نوشتهها و گفتههاى او پراكنده بود و به همت جمعى گردآورى شده است.
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
💠 وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ.
چقدر فاصلهٔ بین دو عمل دور است:
عملی که لذتش میرود و کیفر آن میماند و عملی که رنج آن میگذرد و پاداش آن ماندگار است
📚 نهجالبلاغه ؛ حکمت۱۲۱
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام صاحبی
🗓 مروری بر رسالهٔ حقوق امام سجاد(علیهالسلام)➖جلسه دوم
به همراه مداحی شب شهادت حضرت رقیه (س)توسط حاج اقا اسحاقی
📌 ساعت : ۲۰
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
🔰عوامل حركت
دوستى از من پرسيد تو از چه كسانى تأثير پذيرفتهاى و با چه عواملى حركت كردهاى؟
گفتم:
1⃣ من از بيرون انتظارى نداشتم و ”تنهايى“ را يافته بودم
2⃣ و ”ضرورت حادثه“ را ديده بودم
3⃣ و از ”عشق“ و علاقهاى هم سرشارم كرده بودند
و همين سه عامل براى حركت پاهاى فلج كافى هستند تا چه رسد به استعدادهاى آماده
و آنگاه مثالى آوردم كه:
🔸دختر يكى از بزرگان قوم فلج شده بود و او را تا خارج هم برده بودند و مأيوس برگشته بودند.
تابستانها او را در كنار باغ ييلاقى مىگذاشتند و تنها با يك دختر بچهى ملوس كه انيس و خدمت كار و دوست او بود، همراهش مىكردند.
اين دو، روزها در ميان اين باغ كه يك آسياب آبى هم در كنارش بود، زندگى مىكردند.
دخترك در امتداد نهر آب تا آسياب دنبال گلها و پروانهها بود و ريگهايى براى بازى جمع مىكرد.
يك روز در كنار نهر، پايش ليز خورد و داخل نهر افتاد و با دست و پا زدنش به آسياب نزديكتر شد و آرام مىآمد... تا در ميان تنوره... تا كنار پروانههاى آسياب و آخر سر مىآمد تا باغهاى ده آن هم با خونى كه به آبها داده بود و استخوانهايى كه به آسياب بخشيده بود.
🔸دختر افليج كه شاهد مرگ دوست و خدمتكار ملوسش بود و تنها داغ ديده بود و ضرورت حادثهها را يافته بود، به هيجان آمد و به خود فشار آورد و به پا خاست.
دخترك را از آب گرفت و به ده آورد و هنگامى كه متوجهش كردند كه تو چه طور راه افتادى، از شوق غش كرد و افتاد.
به دوستم گفتم:
اگر او به انتظار كسى بود، فشار به گلوش مىآمد و فريادگر مىشد. و اگر عشقى در او نبود و ضرورت حادثه را نمىديد، بىتفاوت مىماند، اما با جمع اين هر سه عامل به حركت رسيد.
📚 آیههای سبز، ص۲۸ / مسئولیت و سازندگی، ص۲۵۱
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری 🔰عوامل حركت دوستى از من پرسيد تو از چه كسانى تأثير پذ
🔰 روایت بخوانیم : ضرورت حادثه
عَنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قالَ: قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِالسَّلاَم :
«مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ اَلنِّيَّةُ»
هيچ بدنى از انجام آنچه نيّت توان آن را داشته باشد ناتوان نخواهد بود.
📚من لا يحضره الفقيه‚ج۴‚ص۴۰۰
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
صاحبی-2.mp3
18.31M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام صاحبی
🗒 ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: مروری بر #رساله_حقوق امام سجاد(علیهالسلام)
➖جلسه اول: مقدمه: «درک ضرورت» ریز حقوقهایی که به گردن ماست
◽️ @Ensan_Jari ◽️
💠 درك فاصلهها
🔸هنگامى كه احساس مىكنى، بيشتر از اين كه دارى مىتوانى به دست بياورى ديگر آرام نمىگيرى، حركت مىكنى.
درك مبهم از نيازها آغازگر جنبش و تلاش توست.
آن روستايى كه به خاطر تنگدستى به شهر آمده و پيش اربابى به كار مشغول شده بود در برابر روزى چند تومان حاضر است كثافت فرزندان ارباب را با دست پاك كند و دعاگو هم باشد، هر چه ثروت ارباب را نشانش بدهى، هيچ گامى برنمىدارد و از دعاگويى هم دستبردار نيست، چرا كه مىبيند در ده نانش به باد رفته بود و آبش در خشكى نشسته بود و امروز روزى ٢٠ تومان هم ذخيره مىكند و در ميان همشهرىهاى ديگر يك سر و گردن هم بالاتر است،
🔸اما اگر برايش بگويى كه فلان ارباب روزى چند بيشتر مىدهد و چه قدر محبت مىكند و يا برايش بگويى كه بابا خودِ ارباب وقتى از ده آمده بود و از گرد راه رسيده بود، آه نداشت كه با ناله سودا كند، از تو بيچارهتر بود و كار كرده و به اين همه رسيده
و ديگر آرام نمىگيرد؛
چون مىفهمد بيشتر از اين مىتواند داشته باشد و مىفهمد ميان آن چه كه دارد و آن چه مىتواند داشته باشد، فاصله است و مىفهمد كه مىتواند اين فاصله را طى كند.
📚 آیههای سبز، ص۴۹ / درسهایی از انقلاب، دفتر اول( کتاب انتظار)، ص۲۳
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
🔰 از امیر مؤمنان(علیهالسلام) روایت شده:
رِزْقُ اَلْمَرْءِ عَلَى قَدْرِ نِيَّتِهِ .
روزی انسان به اندازه نیّت [ : قصد و همّت] اوست.
📚 غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم(مجموعهای از کلمات و حِکَم امیر مؤمنان(ع))؛ عبد الواحد بن محمد تمیمی آمُدی(متوفی۵۵۰ق)؛ ص۳۸۸
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
صاحبی-حقوق۲.mp3
22.97M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام صاحبی
🗒 ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: مروری بر #رساله_حقوق امام سجاد(علیهالسلام)
➖جلسه دوم: اولین حق در رسالهٔ حقوق:
حق خداوند
📌 نظر ، انتقاد و پیشنهادهای خود را برای ما ارسال کنید:
🆔 @vamir2000
◽️ @Ensan_Jari ◽️
سلام به شما... 😊
یه سوال ....!؟
اگه ما به جای اینکه تو ایران متولد میشدیم، کشور دیگهای به دنیا میومدیم، باز هم مسلمون بودیم یا نه؟ 🤔
❓بنظرتون راه انتخاب دین چیه ؟
منتظر پاسخ های شما هستیم 🌱
🆔 @vamir2000
⚪️ @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴