🔰 از امیر مؤمنان(علیهالسلام) روایت شده:
رِزْقُ اَلْمَرْءِ عَلَى قَدْرِ نِيَّتِهِ .
روزی انسان به اندازه نیّت [ : قصد و همّت] اوست.
📚 غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُ الکَلِم(مجموعهای از کلمات و حِکَم امیر مؤمنان(ع))؛ عبد الواحد بن محمد تمیمی آمُدی(متوفی۵۵۰ق)؛ ص۳۸۸
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
صاحبی-حقوق۲.mp3
22.97M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام صاحبی
🗒 ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: مروری بر #رساله_حقوق امام سجاد(علیهالسلام)
➖جلسه دوم: اولین حق در رسالهٔ حقوق:
حق خداوند
📌 نظر ، انتقاد و پیشنهادهای خود را برای ما ارسال کنید:
🆔 @vamir2000
◽️ @Ensan_Jari ◽️
سلام به شما... 😊
یه سوال ....!؟
اگه ما به جای اینکه تو ایران متولد میشدیم، کشور دیگهای به دنیا میومدیم، باز هم مسلمون بودیم یا نه؟ 🤔
❓بنظرتون راه انتخاب دین چیه ؟
منتظر پاسخ های شما هستیم 🌱
🆔 @vamir2000
⚪️ @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
💠جلسه سخنرانی در محضر اساتید
👤 در محضر: حجةالاسلام حسین قربانی
🗓 با موضوع: « مروری بر فرازهایی از زیارت اربعین »
⏰ پنجشنبه ۲۵ مرداد، ساعت ۱۹:۴۵
📍بلوار ملک الشعرای بهار، بهار ۲٠، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
🔰 شناخت اهميتها
استادم بارها مرا نصيحت مىكرد كه جايى خودم را گرو نگذارم و مطلع شده بود كه ضامن كسى شدهام.
اين روايت را تذكر دادند كه
«الضمانة غرامة»؛ضمانت غرامت است. غصه است.
گفتم با توجه به همين مسأله اقدام كردهام؛
چون بايد حساب كرد كه چه كسى غرامت را بهتر مىتواند تحمل كند و چه كسى تواناتر است.
من اگر به اين خاطر به زندان هم بيفتم، هيچ باكم نمىشود و نظام كارم از هم نمىپاشد، در حالى كه آن طرف چه بسا به جنون برسد و يا به قبرستان نقب بزند و يا شيرازهى زندگىاش از هم بپاشد.
📚 آیههای سبز، ص۵۵ / درسهایی از انقلاب، دفتر اول(کتاب انتظار)، ص۱۲۲
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام حاج آقای مُشیر
📌 ساعت : ۱۹:۴۵
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
◻️ @Ensan_Jari
📸 گزارش تصویری جلسه پنجشنبه ۲۵ مرداد با سخنرانی حجةالاسلام حسین قربانی
⚫️ کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری
#گزارش_تصویری
✉️ @vamir2000
🆔 @Ensan_Jari
حسین قربانی-اربعین۲.mp3
26.06M
💠 در محضر اساتید
🎙 در محضر: حجةالاسلام حسین قربانی
🗒 ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰ ماه صفر
🗓 با موضوع: مروری بر فرازهایی از زیارت اربعین
📝 سرفصلهای موضوعی:
1⃣ تطابق سلمِ ما (حب و بغض ما) با سلم اهلبیت (قَلْبي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ)
2⃣ تبعیت فعل ما با امر اهلبیت (وَ اَمْري لاَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ)
3⃣ دانستن هدف امام(ع) و قدمزدن در راه آن و تشخیص کاری که امام(ع) در حال حاضر از ما میخواهد و آماده بودن برای یاری او (وَ نُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ)
4⃣ الان چگونه بار را از دوش امام برداریم؟ «معارف» و علوم اهلبیت را یادبگیریم و خودمان سربار امام نباشیم و دست دیگران را هم بگیریم
◽️ @Ensan_Jari ◽️
🔰 ارزش رفع غم و گرفتاری از مردم
وَ قَالَ عليهالسلام:
مِنْ كَفَّارَاتِ اَلذُّنُوبِ اَلْعِظَامِ إِغَاثَةُ اَلْمَلْهُوفِ وَ اَلتَّنْفِيسُ عَنِ اَلْمَكْرُوبِ
و درود خدا بر او، فرمود:
از كفّارۀ گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۴
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
⚪️ @Ensan_Jari
🔰شناخت دوستان در درگيرىها
🔸در التقاء و برخورد، پاكسازى و آماده سازى هست؛ كه [پیامبر(ص)] مىفرمود: دو برادر آنجا كه برخورد مىكنند مثل دو دست هستند كه يكديگر را مىشويند.
بدون برخورد، نه اين پليدى آشكار مىشود و نه شستوشو مىگردد.
🔸استاد والد مىفرمود: در همين بازارچهى نجارهاى قم، دو نفر هفتاد ساله بودند كه به خوبى زندگى مىكردند تا آن جا كه به سفر حج آن هم با مدتهاى طولانى موفق شدند. همانها كه سالها بدون مشكل با هم بودند بر سر اينكه چه كسى اول قليان بكشد، درگير شدند تا آنجا كه مصالحه بر اين شد كه هر دو با هم از دو طرف با دو نى استفاده كنند.
🔸 بىجهت نيست كه مىفرمايند دوستان را در سفر و حضر و در عشق و غضب امتحان كنيد؛ چون در اين فضاهاست كه برخوردها شكل مىگيرد و افراط و تفريطها و تجاوزها از حدود سر بر مىدارد.
مىبينيم آنها كه در تنگى زندان با دوستى سر كردند، در وسعت نعمت چگونه به مسابقه و بكش بكش رسيدند.
📚 آیههای سبز، ص۶۰ / وارثان عاشورا، ص۲۰۹
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
⚪️ @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
ساعت ۱۷:۱۵ 📌📌📌
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز
منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
انسان جاری
سلام به شما... 😊 یه سوال ....!؟ اگه ما به جای اینکه تو ایران متولد میشدیم، کشور دیگهای به دنیا م
متشکریم از پاسخ هاتون ....🙏😊
حالا میخوایم به جواب سوالات بپردازیم.
به نظرتون دین ما مثل خوراک و نوع پوشش یا حتی زبانمون بهمون ارث رسیده و تقلیدیه؟ یا خودمون تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم؟ 🤔
این دینی رو که من انتخاب کردم بر چه اساسی بوده؟؟؟؟
👈 محیط
👈 جغرافیا
👈 تاریخ
👈 یا خوشایندام
👈 یاتشخیص درست از غلط ✅
حالا ما میگیم دین ما درسته
افراد دیگه هم با دین و مذهبهای مختلف میگن دین مادرسته؟!
حالا حق با کیه؟ ما یا اونا 🤷♂
بریم سراصل مطلب👌
📌باید اول بفهمیم قدر و اندازه و ارزشمون چقدره ؟ .....
"باید حواسمون باشه طلا(عمر) رو خرج کاری کنیم که ارزشش رو داشته باشه نه این باعث هدر رفتش باشه"
بعد با «آزادی فکر»
❌ بدون تعصب نژادی
❌ بدون جغرافیا
❌ بدون ژنتیک
❌ بدون تربیت های تحمیلی
شروع کنم به پیداکردن مکتبی که
حقه و براساس قدر و ارزش ماست
اینطوری میشه که ریشههایی از جنس شناخت محکم در ما بارور میشه که ما رو میرسونه به
1⃣ ارزش خودم
2⃣ نقش خودم
3⃣ خالق
#دین_اصیل ۱
🔘 @Ensan_Jari
💠 كم شمردن خوبىها
🔸آنچه ما را گول مىزند اين نكته است كه ما به حجم عمل نگاه مىكنيم.
مىبينيم چند هزار نفر را تأمين كردهايم. براى چندين نفر فرش گرفتهايم و...
حجم عمل ما را گول مىزند و مغرور مىكند... و زيادى آن در چشمهامان جلوه مىكند
و به غرور و سپس به ركود مىرسيم و از پاى مىافتيم.
🔸عمل را بايد جدا از حجم و مقدارش، با توانايى خودت بسنجى، نه با داراييت؛ كه تكليف به اندازهى وسعت ماست، نه به قدر مكنت ما.
تاجر پرشورى در مشهد از كارهايش مىگفت كه چگونه با دست خالى توانسته است براى جبهه، قدمهايى بردارد و در ظرف يك ماه چندين گرهى بسته را بگشايد... و توانسته با همكارى و جمع شدن به رقمهاى بزرگ برسد،
ديدم نبايد بماند و در همين حد توقف كند.
به جملههايى از دعاى مكارم الاخلاق اشاره كردم و اين نكته مطرح شد كه اين حركت را مىتوانى از دو زاويه نگاه كنى :
يكى همين كه مىگويى اين كارها انجام گرفته
و ديگر اين كه تو در يك ماه اين گامها را برداشتى، چرا يازده ماه پيش اقدام نكردى؟
با اين ديد، تو يازده ماه، يازده برابر آن چه كه كردهاى بدهكارى و اين است كه خوبىها را زياد نمىبينى. به
«استقلال الخير»¹ و كم شمردن خوبىها مىرسى.
(1) َاَلْبِسْني زينَةَ الْمُتَّقينَ في ... وَ اسْتِقْلالِ الْخَيْرِ وَ اِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلي وَفِعْلي وَ اسْتِكْثارِ الشَّرِّ وَ اِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلي وَفِعْلي
در برم کن زینت پرهیزکاران را، از جمله ... و کم شمردن کار خیر، از گفتار و کردارم اگرچه زیاد باشد و زیاد شمردن کار شر، از گفتار و کردارم اگرچه کم باشد
مفاتیح الجنان؛ دعای مکارم الاخلاق
📚 آیههای سبز، ص۵۶ / درسهایی از انقلاب، دفتر اول(کتاب انتظار)، ص۱۹۲
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
◻️ @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام حاج آقای مُشیر
🗓 با موضوع: مروری بر فرازهایی از نهجالبلاغه
🎤 مداحی و ذکر مصیبت: حاج آقای اسحاقی
📌 ساعت : ۱۹:۴۵
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
بریم سراصل مطلب👌 📌باید اول بفهمیم قدر و اندازه و ارزشمون چقدره ؟ ..... "باید حواسمون باشه طلا(عمر)
.
❓تا حالا ازخودتون پرسیدید مسیری که انتخاب کردم بر چه اساسی بوده؟
اگر انتخاب من براساس محیط جغرافیایی و تاریخ و تربیتهایی که شدیم انجام شده باشه که کاملا جبره❌
✅انتخابهای ما باید بر اساس آگاهی و معرفت باشه.
معرفت های بدون تعصب ❌
و
معرفت های بدون خطا ❌
برای همین خدا توی قرآن میگه:
💠 لَقَد أرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِنات(حدید/۲۵)
«بینات» یعنی آشکارهایی که هیچ ربطی به سواد و خانواده و محیط جغرافیایی نداره و احتمال هیچ خطا و اشتباهی در اون نیست.
🔸ما اول باید برای یک انتخاب درست خیر و شر رو تشخیص بدیم .
✅ همهی ما یه نیرویی درونمون وجودداره که بهش میگیم "حُب الخیر"
⬅️ یعنی: میل به محبت و خیرخواهی؛
پس همهی ما خیر رو دوست داریم و از شر گریزانیم
💠 وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ(عادیات/۸)
↩️ فقط در مصداق، یعنی اینکه اون خیر و شر چیه دچار خطا و اشتباه محاسباتی میشیم
💠 وَ عَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
شاید چیزی را دوست نداشته باشید؛ اما بهنفعتان باشد. شاید هم چیزی را دوست داشته باشید؛ اما بهضررتان باشد. سود و زیان واقعیتان را خدا میداند. شما که نمیدانید! (بقره/۲۱۶)