eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
فیلسوف، آن است که در مسیر سلوک فکری و عملی، به تدریج به شدنی استوار بدل میشود. هر که پیوسته بگوید: «من آنچه گفته ام، از آغاز همین بوده است»، در واقع، ضد تفکر فریاد زده است. تاملی در سیره فلسفی میراث علامه طباطبایی گفته‌اند که حضرت علامه طباطبایی ـ قدّس سرّه ـ در برهه‌ای از حیات پربرکت خویش، هر چه از آثار قلمی داشتند، به دست خویش محو فرمودند. بسیاری از راویان حکمت، این عمل عظیم را بر مبنای اخلاص ناب آن جناب یا امتحانی الهی تأویل کرده‌اند، لیکن شواهد فراوان گواه آن است که این تفسیر نارسا و ناصواب است. حقیقت آن است که فیلسوف حقیقی، آن نیست که زاده‌شدنش همراه ادعای بنیان نهادن غایت تفکر باشد؛ بلکه او آن سالکی است که در مسیر سلوک عقلی و عملی، به‌تدریج به شدنی استوار می‌رسد. هر که دائم‌اللّسان فریاد زند که «من از ابتدا همین را گفته‌ام»، در حقیقت، نعره‌ای علیه تفکر اصیل زده است. اقدام علامه نیز نه از سر تکلف اخلاقی، بلکه از آن رو بود که آنچه به عنوان یادگار مکتوب از خود باقی می‌گذارد، چکیده‌ای باشد از نهایت مجاهدت فکری ایشان. نوشته‌های پیشین آن حکیم، هر چند در جای خود گران‌قدر، تنها پله‌هایی بودند برای رسیدن به قلّه‌ای که بعدها فتح کردند؛ از این رو، شایسته نبود که به عنوان میراث نهایی ایشان باقی بمانند. در حقیقت، فلاسفه‌ی راستین تاریخ، نه آنانند که بهره‌ای فوق‌العاده از ذکاوت و استعداد داشتند، بلکه آنان بودند که با صبری عالمانه و شکیبایی‌ای حکیمانه، پیوسته در حال شکافتن حجاب‌های وجود بودند. این استقامتِ خستگی‌ناپذیر و ثباتِ مثال‌زدنی در مسیرِ کشفِ حقایق است که انسان را به فیلسوفی جاودانه بدل می‌سازد. https://eitaa.com/ensani_islami
این وفاقِ موجود، نه زادهٔ ظرفیتِ جریانِ مسلط در هضمِ اندیشه‌های متعارض، که مولودِ خویش‌تن‌داری، شکیبایی و متانتِ جریانِ نقاد است. https://eitaa.com/ensani_islami
دیده شده در گروه گپ کانال ابیاتی باز ار روضه حضرت حسین می‌گذارند، نکنید، هنر نیست، گفتنش را شاعر گفته برای مجلسی خاص و وقتی خاص ولی هرجایی خواندنش هم هنر نیست، این حجم روضه ی باز در این بی وقتی وقتی می‌گذارید، یعنی شما روضه خواندید ، من پشت فرمان یکی توی کافه یکی توی آشپزخانه یکی روی کاناپه با شلوارک این بیت را می‌خواند، گریه نمی کند ، موقعیتش را ندارد . اثر وضعی اش میافتد گردن شما ، بعد گره هایی می افتد به زندگی تان که نمیفهمید از کجا خوردید. دیدم که می‌گویم ، امام زبان شاهد این بیت هاست نکنید. حیا کنید . برای تقریب به ذهن مثال میزنم بلانسبت زبانم لال دور از جانتان . فکر کنید مشغول کاری توی خانه نشسته اید و یکی دور از جان عزیزان جمع شاهد تصادف یا مرگ فردی نزدیک و عزیزتان بوده بعد ناوقت و بی مقدمه و وسط روزمره بهتان پیام بدهد «راستی یادم رفت بگم روده های بابات هم ریخته بود روی آسفالت اورژانس با کاردک جمع کرد ریخت توی مشما » روح پدرت شاد عزیزم چه حالی میشوید؟؟ نکنید ..ابیات روضه باز شانی و جایگاهی و مقدمه ای میخواهد که رعایت نمیشود همه ابیات این گونه از گروه را حذف می‌کنم و تکرار شود فرستند را از کانال خارج می‌کنم . حامد عسکری https://eitaa.com/ensani_islami
دشمن از پیشرفت علوم انسانی و دینی ناراحت است، هسته ای بهانه است!!! این که جمهوری اسلامی بتواند در عرصه‌های گوناگون علم و دانش، چه دانش‌های ، چه دانش‌های ، چه دانش‌های ، سخن نو به میان بیاورد، اینها را ناراحت می‌کند، اینها با این مخالفند آنچه که به عنوان هسته‌ای و غنی‌سازی و حقوق بشر و امثال اینها می‌گویند، بهانه است، اصل قضیه آن است. ۱۴۰۴/۵/۷ سید علی خامنه ای https://eitaa.com/ensani_islami
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با وجود احترام زیادی که برای آقای یزدان‌پناه قائل هستم، پس از دیدن این کلیپ، احساس خوبی نداشتم. دلیل این حس من آن نیست که فکر می‌کنم کسی نمی‌تواند در فلسفه حرفی فراتر از علامه طباطبایی بزند – چنین تفکری دگم‌اندیشانه است. اما با این حال، این گونه قضاوت کردن را درست نمی‌دانم و انتشار چنین محتوایی را از نظر اخلاقی مناسب نمی‌بینم. مقصود این نیست که گوینده محترم اجازه ندارد که چنین نظری داشته باشد، یا اجازه دادن نظر خود را ندارد. مسئله در بی فایده بودن چنین قضاوتی است، از این جهت که تاریخ مشخص خواهد کرد که این اندیشه در بزرگی شخصیت فرد مذکور چقدر شایسته توجه بوده است. کم نبودند افرادی که علامه را در دوران حیات او کوچک میشماردند و کم نبودند افرادی غیر از علامه که آن ها را کسان بزرگ میپنداشتند اما تاریخ بر اساس آنچه من و شما فکر میکنیم قضاوت نمیکند. https://eitaa.com/ensani_islami
سامانه هوش مصنوعی گفتگو با احادیث نور: https://chattohadith.inoor.ir/
یکی از شدیدترین بایکوت‌های خبری داخلی در تاریخ ایران علیه جریان سوم انقلاب اسلامی رخ داده است. گویی این جریان تنها برای این پدید آمده که هر گذرنده‌ای لگدی به آن بزند. انگار کسی این دوازده میلیون نفر را نمی‌بیند. رسانه‌ها نیز می‌ترسند که با طرح کوچک‌ترین دیدگاهی از اندیشه‌های این جریان، روزی قدرت به دست آنان بیفتد. وفاق موجود همواره میان دو گروه صاحب‌قدرت (اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان) است، و در این میان، هرکس ضربه‌ی محکم‌تری به جریان سوم بزند، به گفتمان مسلط نزدیک‌تر می‌شود. آری، جریان حاکم اجازه نمی‌دهد هیچ اندیشه‌ی دیگری، حتی به عنوان نظر سوم، در میان این دو گفتمان مطرح شود. https://eitaa.com/ensani_islami
در وضعیتی که به تصریح خود دشمن، مهمترین ابزار ضربه، ایجاد آشوب و هرجومرج داخلی است، مؤلفه های نارضایتی اجتماعی روزبه روز بدتر میشود. حتی با وجود توان موشکی و نظامی، با وضعیت فعلی اقتصادی، در بلندمدت امکان بازدارندگی نه از خارج، بلکه از داخل کشور در معرض خطر جدی قرار دارد اما مهم این است گفتمان وفاق آسیب نبیند! https://eitaa.com/ensani_islami
انسجام ملی با انسجام دولتی تفاوت دارد. در انسجام دولتی، ارگان‌ها مراقب هستند گفتار یا عملی انجام ندهند که رابطه‌شان با دولت آسیب ببیند. اما در انسجام ملی، مهم‌ترین چیز مصالح کلان کشور است که باید محور موضع‌گیری و اقدام همه قوا باشد. در انسجام ملی، حتی رئیس‌جمهور هم ممکن است با یک موضع‌گیری نادرست، آن را تضعیف کند. همچنین، رئیس مجلس اگر از اولویت‌های اساسی کشور دفاع نکند، ممکن است برخلاف انسجام ملی عمل کند. ما از انسجام ملی حمایت می‌کنیم، نه انسجام دولتی. https://eitaa.com/ensani_islami
اکنون که قلم بر صفحه میسایم، قریب به چهارده سال است که در پیچ‌وخمِ علوم انسانی و ژرفای پرسش‌هایش سرگشته‌ام. چهارده سال، گرچه در ظرفِ عدد می‌گنجد، اما در حقیقت، تمامیِ جوانیِ من بود. این فصلِ زرینِ عمر را پایِ کشفِ چیستی و کیستیِ علوم انسانی نهادم؛ گاه در برابر آیینه می‌ایستم و چهره‌ی چهارده سال پیشِ خویش را به خاطر می‌آورم و از خود می‌پرسم: «آیا ارزشش را داشت؟» از نگاهِ ناظری بیرونی، گویی حاصلِ این سال‌های دراز، جز دودلی و سرگردانی و رسیدن به هیچ‌مقصدی نبوده است. حتی اگر کسی از درونِ من نیز بپرسد: «چه اندوخته‌ای داری؟» پاسخ چنان غامض و پیچیده می‌نماید که تنها به یک کلمه بسنده می‌کنم: «هیچ!»—تا مخاطب با تبسمی رضایت‌آمیز، در پوچیِ مسیرِ من طعن‌زند. اما من این قمار را، اگر هزار بار هم باشد، تکرار خواهم کرد. جستجوی علوم انسانی بیش از آنکه من برای آن کاری کرده باشم، او برای من و مسیر زندگی‌ام کرده است. اکنون در جهانی می‌زییم که به سادگی نمی‌توانم بگویم از چه شاد می‌شوم یا از چه در رنج می‌افتم. راستی را، دلخوشی‌هایم دیگر جنسِ دیگری دارند. از نگاهِ بیرون، گویی بر صندلیِ تکرارِ هرروزه نشسته‌ام و روزمرّگیِ کسالت‌بار را با ضرب‌آهنگی یکنواخت ادامه می‌دهم. اما در باطن، هرچه زمان می‌گذرد، در همین نقطه‌ی ظاهراً تکراری غرق می‌شوم و به جهانی چشم می‌گشایم که خود، همان «هیچ» است. و با این همه، همین «هیچ»، معنابخشِ وجودِ من شده است. علوم انسانی چنان نگرشم را دگرگون ساخته که دیگر نمی‌توانم دنیا را آن‌گونه که به مانند پری وشی فریبکار است ببینم و برایش زندگی کنم. من برای غیرِ علوم انسانی نمی‌توانم زندگی کنم، نه از سرِ نخواستن، که از سرِ نادیدن. چون جهانی جز این نمی‌بینم. https://eitaa.com/ensani_islami
📌 📻 از هگل و هایدگر تا علامه طباطبایی 📼 نظام سازی؛ بررسی تخصصی مبانی فلسفی نظام های لیبرالیستی و مارکسیستی در ایران 💡 تبیین ظرفیت های فلسفی و معرفتی علامه طباطبایی و امام خمینی در تقابل با نظام های غربی 📱 دریافت جلسات به صورت رایگان در کانال زیر 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3660514329Cae9d9a1928
.وضعیت ابتذال نظام سیاسی در جمهوری اسلامی نسبت مستقیمی با ابتذال مسئله علوم انسانی دارد. انتزاعی دانستن مسئله علم و عدم درک درست از جایگاه علوم انسانی در نهایت چنین وضعیت سیاسی را به بار خواهد آورد. https://eitaa.com/ensani_islami