زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ من بعد از عمری تحقیق در فلسفه و منطق هنوز ادعای فهم بوعلی سینا را ندارم. 📝 #شهید_مطهری ... اين ب
❖ نمیتوان بین بزرگی شخصیت بوعلی سینا و ابوریحان قضاوتی کرد چرا که کسی در طول تاریخ این دو را نشناخته است.
📝 #شهید_مطهری
• برخى از شرق شناسان ابو ريحان را بزرگترين شخصيت علمى جهان اسلام و لااقل بزرگترين شخصيت علمى عصر خودش مىدانند و او را بر بو على مقدم مىشمارند.
مقايسه ميان اين دو شخصيت بزرگ كار آسانى و بلكه كار صحيحى نيست زيرا اين دو شخصيت در يك ميدان مركب نرانده اند، رشته تخصصى هر يك با ديگرى متفاوت است.
• بعلاوه، مقايسه ميان اينچنين دو شخصيت، موقوف به اين است كه مقايسه كننده هم ابو ريحان را به درستى بشناسد و هم بو على را. من گمان نمىكنم چنين شخصى وجود داشته باشد. در گذشته نيز شايد افراد معدودى نظير خواجه نصير الدين طوسى بوده اند كه واقعاً می توانسته اند هم ابو ريحان را به درستى بشناسند و هم بو على را، هم به افكار و انديشه هاى ابو ريحان احاطه يابند و هم به انديشه هاى بو على؛ اما اينكه آنها عملًا روى هر دو نفر كار كردهاند يا نه، محل ترديد است. كسانى كه امروز مقايسه مىكنند، يا ابو ريحان را نمىشناسند و يا بو على را و يا هيچكدام را.
• غالباً می پندارند كه اگر ابو ريحان ناشناخته است بو على كه اين همه بر سر زبانها بوده و كنگره ها برايش تشكيل داده اند ديگر نقطه ناشناخته ندارد، در صورتى كه بو على نيز ناشناخته است. اين بنده كه يك كار عمدهاش تحقيق در منطق و فلسفه بو على است، مجهولاتى در منطق و فلسفه بو على دارد، اگر كسى را بيابد كه واقعاً منطق و فلسفه بو على را مىشناسد حاضر است با نهايت فروتنى از محضرش بهرهمند گردد
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مقالات فلسفى)، ج13، ص: 84
.
.
.
#پاره_فکر
#بوعلی_سینا #ابوریحان #فلسفه #پژوهش
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ من بعد از عمری تحقیق در فلسفه و منطق هنوز ادعای فهم بوعلی سینا را ندارم. 📝 #شهید_مطهری ... اين ب
• یکی از تجربیاتی که من توی مدت تحصیل خودم داشتم این هست که اساتیدی که راحت تر کلمه "نمیدانم" رو به کار میبرن قابل اعتماد تر هستند.
منظورم این نیست که طرف هرچی میپرسی بگه بلد نیستم و بی سواد هستما که طبیعتا این فرد اصلا استاد نیست، منظورم اینکه انسان ها هرچقدر پخته تر و عمق علمی بیشتری داشته باشن با احتیاط بیشتر و در مسایل کمتر نظر تخصصی و قاطعانه میدن .
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• یکی از تجربیاتی که من توی مدت تحصیل خودم داشتم این هست که اساتیدی که راحت تر کلمه "نمیدانم" رو به
- یادمه چند وقت پیش بعد از یک نشستی با آقای پارسانیا یکی از بانوان اصرار کردن که ایشون راجع به موضوع زن در یک سخنرانی شرکت کنن، ایشون بدون اینکه حرفشون جنبه تواضع داشته باشه گفتن من تخصصی توی زمینه مسایل بانوان ندارم و شاید از فرد دیگه ای دعوت کنید بیشتر استفاده کنید
با اینکه ایشون کل عمرشون رو توی زمینه علوم انسانی گذاشتن اما صرفا در حوزه ای که تخصص دارن به خودشون اجازه نظر دادن میدادن و همین روحیه و رفتار ایشون برای من خیلی آموزنده بود.
برخی از اساتید محترم و فعال در حوزه فلسفه یا علوم انسانی رو وقتی نگاه میکنم میبینم طرف توی ده سال گذشته حداقل توی ده تا مسئله اجتماعی یا فلسفی و علمی ادعا داره و وقتی درسشون رو گوش میدی میبینی به طور کلی ایده های خوبی ممکنه داشته باشه ولی هیچکدوم از پروژه هاشون سر و ته نداره.
همین مسئله هم باعث میشه خود تحول علوم انسانی رو ما ذبح کنیم، چون بالاخره مخاطب تا یه روزی پشت سر ما می افته و بعدش می فهمه که ما سروصدامون فقط زیاد بوده
فلک به مردمِ نادان دهد زمامِ مراد
تو اهلِ فضلی و دانش، همین گناهت بس
"حافظ"
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ مگر گفتیم به جنگل آمازون برای تبلیغ بروید که نمی روید؟ والله من کار شما را الهی نمیدانم. 📝 #سید_ع
• من میتونم به جرات بگم همه مطالبات سخنرانی های اخیر رهبری از حوزه رو حداقل سی سال پیش هم عینا گفتن منتهی کسی گوشش بدهکار نبوده. برای نمونه بازم مثل همین پستی که گذاشتم، یه بخش دیگه ای از سخنرانی ایشون که سی و چهار سال پیش توی جمع مسئولین حوزه گفتن رو براتون قرار میدم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ مگر گفتیم به جنگل آمازون برای تبلیغ بروید که نمی روید؟ والله من کار شما را الهی نمیدانم. 📝 #سید_ع
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه...
• مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷:
- مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به رادیو میگوییم شما براى مسائل اسلامىِ منتشرشوندهی در رادیو چرا اینقدر ضعیفید؟ خود من به خودم جواب دادم، در دلم البتّه، که خب اینها چهکار کنند؟ به چه کسى مراجعه کنند؟ از چه کسى بخواهند؟ تا من بگویم چرا، میگوید خیلى خب، بنویس تا من برایت بخوانم. من چه جوابش را بدهم؟ ببینید، وضع #تبلیغ ما این است! و حوزهی علمیّه در این زمینهها موظّف است.
• مطالبه سال ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ :
- یک وقتی چند سال قبل از این، تعداد زیادی، شاید پنجاه شصت نفر یا بیشتر از سینماگرهای کشور آمدند اینجا، در بالای این حسینیّه با بنده ملاقات داشتند؛ حرفهایی میزدند، گلههایی داشتند. من به این نتیجه رسیدم که ما گاهی توقّع زیادی میکنیم از اینها؛ ما کِی معارف لازم را در اختیار اینها گذاشتیم که حالا گله کنیم که چرا بر اساس این معارف شما فیلم نساختید؟ مواد را ما باید بدهیم
📝 #سید_علی_خامنه_ای
.
.
.
.
#عکس_نوشته
#تحول_حوزه #رهبر_حوزه_ها
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه... • مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷: - مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به راد
❖ حجم محتوای اسلامی که در رادیو [ رسانه ] تولید میشود حتی معرفت دینی یک نفر را هم افزایش نمی دهد.
- هرچیزی که محتوای پوچ و بی معنی دارد را به اسم محتوای عرفانی پخش میکنند
- این ها همه تقصیر کم کاری #حوزه_علمیه است.
📝 #سید_علی_خامنه_ای
• بازخوانی مطالبه های ۳۴ سال پیش رهبری از حوزه های علمیه پیرامون کمکاری در مسئله #تبلیغ
.
.
.
#عکس_نوشته
#تحول_حوزه #رهبر_حوزه_ها
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• میدونستید امکان داره پوشیه و چادر خودش مصداق لباس شهرت بشه؟
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• میدونستید امکان داره پوشیه و چادر خودش مصداق لباس شهرت بشه؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ htt
• یه بنده خدایی فتوای زیر از حضرت امام رو فرستاده برای من؛
- متن امام : بسمه تعالی، وجه و کفین در فرض عدم ریبه و مفسده از حرمت نظر مستثنا می باشد.
• از این استنباط میکنه پوشیدن پوشیه برای خانوم اکثرا #واجب هست چون دیدن چهره خانوم مفسده داره!
• بهشون میگم خود امام و حضرت آقا توی صریح فتواشون گفتن مفسده دیده شدن چهره جایی هست که آرایش غیر متعارف داشته باشه
- بهم میگه: « نمیخوای قبول کنی نمیکنی و دنبال تغییر حکم خدا هستی »
•خیلی تلخه خیلی...
• قرائت چهل سال پیش مارکس و هگل و کانت رو از شهید مطهری میخونید نقد میکنید انتظار دارید بیرون حوزه خریدار داشته باشه حرفتون ؟ این عقب گرد هست نوآوری نیست.
الان که دیگه متون اصلی فلاسفه غرب در دسترس هست نوشته های دسته چندم به درد نمیخوره، قرائت ها و حرف ها عمیق تر شده نمیشه با همون قرائت منسوخ به نقد فلسفه غرب رفت.