eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
866 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
• یک نکته مهمی که تکرار انتخاب ترامپ داشته این بود که دور اول که ترامپ انتخاب شد خیلی از به اصطلاح تحلیل گران رای آوردن چنین آدمی رو توی جامعه آمریکا به حساب یک اتفاق استثنائی میگذاشتن و معتقد بودند این ترامپ نماینده فکری جامعه آمریکا نیست، کما اینکه همین ها مستقیم و غیر مستقیم نتانیاهویی که چندین سال هست نخست وزیر و عالی ترین سمت اجرایی اسرائیل داره رو هم بعضا استثنا نشون میدن میگن این نماینده فکری اسرائیل نیست! تکرار انتخاب ترامپ نشون داد که واقعاً شخصیت اون چکیده فکری و فضائل مردم آمریکا هست و این صرفا یک استثناء نیست.
📌 علامه ناشناخته فکر، یادداشی به مناسبت رحلت علامه طباطبایی رحمه الله علیه هرساله این ایام به دلیل مصادف شدن با رحلت فیلسوف نامدار فلسفه اسلامی، علامه طباطبایی، فرصت گرامیداشت و تجلیل از شخصیت با عظمت اوست. در واقع با برگزاری همایش‌های مختلف، نام و یاد این فیلسوف جلیل‌القدر را ارج می‌نهند و از فضائل و ویژگی‌های شخصیتی او، که در کمتر کسی از علمای هم‌عصرش دیده می‌شود، سخن می‌گویند. این‌جانب، با آنکه هیچ ادعایی در شناخت فلسفه علامه طباطبایی نداشته و ندارم، وقتی به محتوای بزرگداشت‌های این‌چنینی نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم عظمت شخصیتی ایشان موجب شده عمق علمی و نظری علامه به حاشیه برود و کمتر جدی گرفته شود. در حال حاضر، در سنت فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، علامه طباطبایی غالباً نه به عنوان یک فیلسوف نظام‌ساز که دارای نظام فکری جدا از صدرا بوده، بلکه به‌عنوان یک طریقیت برای فلسفه صدرا و محشی‌ای از حکمت متعالیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی علامه، بدون شک یکی از قله‌های برجسته تاریخ ماست که بعد از او کمتر کسی را چنین سراغ داریم. اما باید گفت که از حیث عرفانی و اخلاقی نمی‌توان علامه را به عنوان شخصیتی منحصر به فرد تلقی کرد که در عصر او یا پیش از او انسان‌های متعالی‌ای وجود نداشتند که از جهت سولک عملی به مانند او بوده باشند؛ بلکه آنچه علامه را با دیگران متمایز کرده، افق فکری و نظام فلسفی تازه و بدیعی است که پایه‌گذاری کرده است. فکر علامه نه به عنوان فکری حاشیه‌ای در کنار صدرا، بلکه به عنوان یک هندسه فکری نو و متفاوت است که حتی بازخوانی نظام فلسفی صدرا در هندسه او است که به نظامی متقن بدل شده است. متاسفانه باید گفت این ویژگی نظام‌ساز بودن علامه در حوزه فکری و ابتکارات روشی او، حتی توسط شاگردان درجه اول او نیز جدی نگرفته شده است. علامه به ما یاد داد که باید قرآن را با قرآن فهمید و این روش فکری، کلیدی اساسی در فهم سنت فلسفی خود او است. به عبارتی، علامه را باید با علامه فهمید. هرچند هر فیلسوفی بنا به سنت گذشته‌اش سخن می‌گوید و نمی‌توان عمق معرفتی و حرف‌های او را بدون اتکا به مباحث پیش از او شناخت و این خاصیت ذاتی روند رشد یک علم است، اما این به معنی آن نیست که علامه را با قرائت فلسفی فلاسفه ماقبل او تفسیر کنیم؛ این عقب‌گردی در فلسفه بعد از علامه است. به‌طور کلی، جریان فکری علامه طباطبایی هنوز به عنوان تفکری رو به جلو در نسبت با جریان فکری صدرا در قم تحقق نیافته و بیشتر بزرگوارانی که برای او همایش‌ها و نشست‌ها برگزار می‌کنند، علامه را صرفاً دری از ابواب صدرا دیده و محوریت درس فلسفی خود را بر اساس صدرا، حاجی و غیره ادامه می‌دهند. اکثر محتوای نشست‌ها به تبیین ویژگی‌های شخصیتی علامه اکتفا می‌کند. اما این سوالات باقی است: علامه دقیقاً چه می‌خواست بگوید؟ چرا او نظام‌ساز است؟ ویژگی اصلی فکر علامه برای پایه‌گذاری علوم اجتماعی چیست؟ و ده ها سوال دیگر که به دلیل سرسری گرفتن متن و فکر علامه بی‌پاسخ مانده است. متون نوشتاری علامه، که نود درصد آن به قلم خود اوست، غالباً با قرائت شاگردان بزرگوار علامه فهمیده می‌شود که یا اساساً اختلاف مبنایی با ایشان دارند یا به استانه درک علامه آن‌طور که باید نرسیده‌اند و این نوع نگاه به فلسفه ایشان، که همواره نگاه از پنجره دیگران است، متن اصلی فکر او را به حاشیه می‌برد و علامه را از دیدگاه دیگران تفسیر می‌کند. آری، علامه مظلوم است و این مظلومیت او نه به‌دلیل جدی نگرفتن بزرگی شخصیت او، بلکه به‌دلیل جدی نگرفتن بزرگی فکر اوست. زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
• حدیث میگوید: (فلما نفض یده من تراب القبر هاج به الحزن) وقتی که علی خاک ها را بر روی قبر شهید عزیزش [فاطمه زهرا]، شهید هیجده ساله اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی اش ریخت به تعبیری گویا غم های عالم به دل علی بن ابی طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. علی به خاطر از دست دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیکتر ندارد و او را از دست داده است این حرف های دیگر که برگردم جواب یتیم هایت را چه بدهم اینها است. ، ۵۹/۰۱/۱۰ https://eitaa.com/ensani_islami
📚 آقای سید علی قاضی حافظ مثنوی بود - توصیه با نقل حکایتی به خواندن مثنوی مولانا • در خصوص خواندن کتاب مثنوی از ایشان سؤال شد، فرمودند: مرحوم آقای حاج سید علی آقا قاضی نقل می فرمودند که پدرم به من توصیه نمود در عین حال که درس میخوانی روزی یک ساعت هم در حجره تجارتی حاج امامقلی تاجر بنشین و از حرفهای او استفاده کن. روزی حاج امامقلی برای من نقل نمود که من در عالم خلسه دیدم در کوهی مرتفع هستم که شیطان نیز در آنجا بود به او گفتم هشتاد سال از عمر من میگذرد، دست از من بردار. شیطان گفت: من در خلقتم با بشر دشمن هستم، هر موقع فرصت بیابم او را به قعر این کوه می اندازم در ضمن صحبت هایی که حاج امامقلی مینمود به من گفت: موقعی که در قره باغ روسیه بودم و آنجا زندگانی میکردم عاشق دختری شدم و خیلی ناراحت بودم. روزی در کوچه قره باغ میگذشتم درویشی به من رسید و گفت: راه این نیست که تو میروی در من تغییر حالی پیدا شد. تمام اموالم را به مبلغ ۲۵ ریال فروختم و عازم مکه شدم یک سال در مکه ماندم و در آنجا متوسل شدم ولی تأثیری در حال من نکرد. به عتبات عالیات رفتم متوسل شدم اثری نکرد. بالاخره آمدم [ ایران و رفتم مشهد. آنجا در حرم حضرت رضا متوسل شدم، ضریح را گرفتم و رها نکردم. ناگهان صدایی از ضریح به گوشم خورد و گفت: برو به قزوین نزد سید قریش و او تو را راهنمایی کند. و بعد صدای دیگری بلند شد و گفت: «بعد برو نزد عبدالله تو را راهنمایی می کند.» ناچار من آمدم ،قزوین تحقیق و پرس وجو کردم معلوم شد سید قریش از علمای معروف شهر است. رفتم در منزلش و دیدم محل رفت و آمد زیادی است. بیرونی مفصل و خیلی بزرگی دارد، تعجب کردم کسی که دارای معنویت باشند با این وضع چه تناسبی دارد؟ بعد از مدتی دیدم خود آقا سید قریش آمد و مردم رفت و آمد میکردند و این وضع قریب به دو ساعت به طول انجامید هم خسته شدم و هم این وضع مرا نگران کرده بود. بلند شدم بروم که سید قریش اشاره کرد بنشین. این تذکر روزنه امیدی در من به وجود آورد. باز مدتی معطل شدم. جمعیت رفت و آمد می نمود. خواستم بلند شوم که باز گفت بنشین، نشستم تا جمعیت رفت و سید به من گفت بیا دنبال او راه افتادم. از چند اتاق تو در تو گذشتم تا در اتاق مخصوصی رسیدیم. او نشست و به من اشاره کرد بنشین و من هم نشستم دستوراتی داد و من شش ماه در آنجا بودم. توصیه کرد که : کتاب مثنوی بخوان و من خواندم • از علامه سؤال شد که آیا آقای قاضی خودشان مثنوی می خواندند؟ اظهار فرمودند ایشان تقریبا حافظ مثنوی بود. - کتاب دست نوشته ها؛ ص ۲۷۳ ------ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
📌 برای اثبات خدا نمیشود برهان اقامه کرد. • در نتیجه برای وجود باری تعالی برهان نمیتوان اقامه نمود. زیرا اقامه برهان مستلزم وجود ماهیت است که حد وسط قرار گیرد و ماهیت از جنس و فصل ترکیب می شود در حالی که ذات باری تعالی وجود است و ترکیب ندارد؛ زیرا مرکب به جزء احتیاج دارد و ذات باری تعالی از احتیاج منزه است. به علاوه تعریف شیئی را به جنس و فصل بیان میکنند که ماهیت باشد، در حالی که وجود جنس و فصل ندارد؛ زیرا جنس و فصل از لوازم ماهیت است که متصف به عدم هم می شود، پس نمی توان وجود را به آنها تعریف نمود. کتاب دست نوشته ها، ص ۴۲۴ ------ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
• و نقل است که هفت قِمَطْرَه [= کتابدان] کتبِ حدیث سماع داشت. در زیر خاک دفن کرد و حدیث روایت نکرد. گفت: «از آن روایت نمی‌کنم که در خود شهوت روایت می‌بینم. اگر شهوت خاموشی یافتمی روایت کردمی —— • تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. بخشی از نامه امام خمینی به شیخ حسن صانعی زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
• صرف خواندن مباحث نفس برای انسان ایمان نمی آورد، اما بدون خواندن آن هم نمیشود به نبوت و معاد علم پیدا کرد. - برای حصول ایمان به نبوت و معاد ابتدا انسان باید به بقاء نفس علم حاصل نماید، سپس نبوت و معاد برای او ثابت میشود. و اگر علم به بقاء نفس حاصل ننمود سبب و موجبی برای علم به نبوت و معاد نیست، زیرا انسان وقتی معتقد است بعد از مردن که بدن خاک میشود نفس و جان او باقی است برای آنکه سعادت جان خود را تأمین نماید محتاج به نبی است تا او را به طرف راحتی و سعادت هدایت نماید - پس مبحث بقاء نفس را در حکمت و فلسفه باید خواند ولی وقتی که انسان خواسته باشد مبحث بقاء نفس را بخواند ابتدا باید دارای ملکات فاضله گردد و صفات ذمیمه را از خود دور کند. در این صورت معلومات او درباره بقاء نفس اثر واقعی خود را ظهور خواهد داد والا صرف خواندن مبحث بقاء نفس برای او ایمان حاصل نمی نماید. 📚 ۱۶۴ | دست نوشته ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
• دورانی که جلسات حافظ خوانی علامه مخفیانه برگزار میشد! ـــــــ ــــــــــــــــــــ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم ادیب پیشاوری
شهادت،نابودی‌نیست.mp3
2.38M
🎤 رابطه شهادت و موت و نابودی پرسش از و پاسخ آن متفکر بزرگ شهادت، نابودی نیست ——— زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami
زن.mp3
10.12M
🎤 رحمت الله علیه از تفاوت نگاه اسلام به زن و مرد میگوید . خداوند از جهت محاسبه و حسابرسی نسبت به زن خیلی مسامحه بیشتری دارد و تکالیفی که از او انتظار دارد از مرد کمتر است. کار بیرون از خانه را نمیشود با کار درون خانه مقایسه کرد، کار بیرون از خانه سخت تر است و این تسهیلاتی برای زن است که از جانب اسلام در نظر گرفته شده است. آخرین سخن پیامبر قبل از وفات هم این بود که شما از زن ها مواظبت کنید و آنها را اذیت نکنید. ——————— زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/ensani_islami