eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
@soha_olom_ensani ___ العلم حجاب الاکبر #امام_خمینی 🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani ___ العلم حجاب الاکبر #امام_خمینی 🔻🔻🔻🔻
و تمام مفسده‌هایی که در عالم پیدا می‌شود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومت‌هایی که درعالم حکومت می‌کنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است. دردها دوا نمی‌شود، الاّ با این که این خصیصۀ شیطانی از بین برود. کسی بخواهد درد خودش را شخصاً دوا کند، باید این خصیصه را از بین ببرد؛ باید ریاضت بکشد و خودش را بزرگ حساب نکند؛ نگوید من عالمم، نگوید من خودم مقدس هستم ـ چنانچه ملائکه می‌گفتند ـ نگوید من ثروتمندم، نگوید من زاهدم، نگوید من عارفم، نگوید من موحدم. در هریک از اینها، ولو آن علم اعلایی که علم فلسفه یا عرفان است، اگر این خصیصۀ شیطانی باشد، حجاب است؛ «اَلْعِلْمُ حِجابُ الاَکْبَر». و اگر کسی بخواهد معالجه کند خودش را، باید این خصیصه را به آن توجه بکند و بسیار مشکل است معارضه با این خصیصه. اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. تزکیه می‌خواهد ـیُزَکّیهِمْـ تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند. تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ _ _ @soha_olom_ensani
تمسک به علوم انسانی راه حل برون رفت حوزه های از این حقارت علمی دچار شده. #شهید_مطهری حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارتآمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. کتاب آینده انقلاب اسلامی صفحه ۲۰۳ __ #حوزه_علمیه #تحول #علوم_انسانی #حقارت_علمی _ @soha_olom_ensani
کتاب بدایه و نهایه علامه طباطبایی شرح اقوال صدرا نیست بلکه اقوال فلسفی خود ایشان است. _ _ @soha_olom_ensani
برای هفتم ام تیر پوستر درست کردن کافی نیست. باید کاری انجام دهید که فکر آن عالم احیا شود و در جامعه اثری داشته باشد. #امام_خامنه_ای _ @soha_olom_ensani
کتاب های دوره معاصر که برای دفاع و تبلیغ اسلام نوشته شده است بیشتر باعث گمراهی اند تا هدایت! و این تقصیر روحانیت است. #شهید_مطهری انتشارات و مطبوعات هر مردمی نمایانگر سطح رشد آنهاست. یک نگاهی به آثار منتشره ما به نام اسلام و دین و مذهب می‌تواند سطح رشد جامعه ما را بفهماند. دو مقایسه در اینجا لازم است؛ یکی مقایسه میان مطبوعات دینی و اسلامی زمان حاضر ما با آثار و کتب قرون اولیه اسلامیه خودمان. اگر کتاب‌های این زمان خودمان را با کتاب‌های هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگی‌ها می‌گویند اگر به کتاب‌های غربی می‌خواهید رجوع کنید بدان کتاب‌ها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقن‌تر و علمی‌تر و تحقیقی‌تر شده است، ولی اگر به کتاب‌های شرقی و اسلامی می‌خواهید رجوع کنید هر چه می‌توانید به کتاب‌هایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بی‌ارزش‌تر شده است. البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتاب‌های به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاه کننده و بیدار کننده باشند تخدیری و منحرف کننده‌اند، به جای آنکه هدایت کننده باشند گمراه کننده‌اند. شاید علت عمده این امر بی‌نظمی و بی‌تشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس می‌کند درباره اسلام کتاب بنویسد و می‌نویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ می‌گیرد و دیگر واویلا. امدادهای غیبی ص ۱۵۱ #تحول_حوزه @soha_olom_ensani
من در عمرم نه به کسی تعظیم کرده ام و نه خواهم‌ کرد. #شهید_بهشتی _ @soha_olom_ensani
در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. البته باز هم نمیتوانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از این‌که بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همه‌خدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهان‌بینی! _ ۱۳۶۷/۰۸/۲۸ #امام_خامنه_ای _ #حافظ #وحدت_وجود #عرفان #اصلاح_دینی _ @soha_olom_ensani
مشکل اساسی کار های جمعی جلو بردن آن ها با رفاقت دیمی است! #شهید_بهشتی شاید در میان کارهای اشتراکی دویا چند نفره ای وجود داشته باشد که تکلیف [رهبری و امامت کار] مشخص نشده باشد و صرفا به شکل رفاقتی پیش برود. یعنی بر اساس رفاقت باهم کار را شروع کرده اند. و چه کار بدی! رفاقت خوب است، اما این رفاقت خوب در این موارد، وقتی مسئولیت ها مشخص نشود به خطر می افتد. اگر رفاقت چیز خوبی است چرا اینقدر آسان و ارزان به خطر اندازیم؟ مگر عیب دارد که هم رفیق باشیم و هم حدود و ثغور کارمان مشخص باشد؟ این چه اخلاقی است که ما داریم؟ خود خواهی! دونفر رفیق تحمل نمیکنند که یکی رئیس باشد و دیگری مرئوس. این خود خواهی است. این عیب است کمال نیست. البته آنجا که قرار باشد جو رفاقت به هم‌بخورد ما از خیر رئیس و مرئوسی میگذریم، برای اینکه از رئیس و مرئوسی که رفیق نباشند کاری ساخته نیست.چرا احساس رفاقت و پیوند دوستانه میان زن و مرد جامعه با تعیین مقام و مسئولیت منافات دارد. صرفا خواسته ایم با رفاقت دیمی کار جمعی انجام بدهیم. به محض اینکه تصمیم می گیریم این حالت را از رفاقت دیمی در بیاوریم، سامان اجتماعی به آن بدهیم و مقام مسئول تعیین کنیم؛ رفاقت ها به هم می خورد. یا این را داریم یا آن را، اما هردو را باهم، هرگز! و چون اینطور بوده خیلی خسارت میبینیم. آنچه ارزش دارد توام بودن این دو باهم است؛ در غیر این صورت میشود همین رئیس و مرئوس های خشک بی مغز تشکیلات اجتماعی ما که به درد نمی خورد. کتاب ولایت رهبری روحانیت صفحه ۱۸۳،۱۸۴ _ #اخلاق_تشکیلاتی #رفاقت #اخلاق #کار_تشکیلاتی #رهبری #خود_خواهی #اصلاح_دینی @soha_olom_ensani
لینک مجموعه علمی فرهنگی سُها در ایسنتاگرام: https://instagram.com/soha_ir
امام خامنه ای: اگر کسی در نظام اسلامی در #مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی آنگونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او #حرام_شرعی است. ۸۰/۸/۸ #خط_امام #سها_نامه _ @soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ #وحدت_وجود #فلسفه #علوم_انسانی #ملاصدرا #تفلسف #فقه_اکبر _ @soha_olom_ensani