eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در محتوای کانال مارا یاری نمایید
متدین بودن نماینده حتی بر تخصص او نیز تقدم دارد! انتخاب صالح - در درجه‌ی اول - یعنی انتخاب نماینده‌ی متدین. ۱۳۷۱/۰۲/۱۷ عزیزان من! وابستگی از لاابالیگری دینی حاصل میشود. نه این‌که هر کس متدیّن نیست، وابسته است؛ نه. بالاخره انگیزه‌های گوناگونی وجود دارد. اما کسی که متدیّن است، یک مانع اضافه برای وابسته شدن دارد. این خیلی مهم است. شنیده‌ام بعضی در حول و حوش مرحله اوّل انتخابات، گفته بودند «فلانی - شاید اسم ما را هم نیاورده بودند - یا برخی دیگر این قدر روی تدیّن تکیه میکنند، چه اهمیتی دارد؟ باید آدمهای متخصّص به مجلس راه پیدا کنند. دکترها و مهندسها به مجلس بروند و مملکت را اداره کنند!» این، اشتباه است. نه این‌که برای مجلس، متخصّص لازم نیست. چرا؛ برای مجلس، متخصّص لازم است. ولی ما امروز تخصّص کم نداریم. عرض من این است که: ای ملت ایران! بین همین مهندسها و دکترها، میان همین متخصّصها و کارشناسها، بگردید متدیّنها را انتخاب کنید! به صرف ادّعا، اکتفا نکنید. فردی را که میخواهید برگزینید، باید متدیّن باشد. متدیّن که شد، آن وقت انسان احساس خاطر جمعی میکند. من در بعضی تبلیغات انتخاباتی، در بعضی جاها مشاهده کردم که فلان نامزد انتخاباتی، حتّی این قدر به خودش زحمت نداده است که عکسی را برای تبلیغات منتشر کند که اقلاًّ در آن عکس، ظواهر مذهبی را رعایت کرده باشد! خوب؛ چنین مواردی انسان را متنبّه به خطر میکند. این‌که عدّه‌ای خیال کنند دیگر وقت این حرفها گذشت و امروز مردم دنبال دین و آخوند و ریش و از این قبیل نیستند، اشتباه است. امروز هم اعتماد مردم به افراد متدیّن، نمایندگان متدیّن و علمای دین است. مردم به اینها اعتماد و اطمینان دارند. سزاوار هم هست که به اینها اطمینان داشته باشند. زیرا دین مانع وابستگی میشود. وقتی دینداری نبود، وابستگی آسان میشود. آیا کسی که در تبلیغات انتخاباتیاش شعارهایی مطرح میکند که نه فقط رنگ و بوی دینی و انقلابی ندارد، بلکه ضدّ مسائل دینی، ملی و انقلابی است، خطرناک نیست که به مجلس برود؟ ۱۳۷۵/۰۱/۲۸ __ ___ @soha_olom_ensani
باید بر سلایق پا گذاشت؛ آن‌جا که موجب جداشدن از دیگران است؛ چه رسد به اهواء و هوسها و انگیزه‌های مادّی که حالش معلوم است. __ @soha_olom_ensani
حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود. _ @soha_olom_ensani
🔸 نباید امام جمعه طوری رفتار کند که نماینده شهر با اواحساس رقابت کند 🔸 ولو از نظر فکری و سیاسی با نماینده ای مخالف است باید با او پدرانه رفتار نماید اگر امام جمعه به زبان بگوید که من به جایی وابسته نیستم و جناحی را تقویت نمیکنم و حتّی این نکته را در نماز جمعه هم تأکید بکند، اما در واقع این‌گونه نباشد، مردم متوجه این دو موضع میشوند. این‌طور نیست که ما در تریبون نمازجمعه به مردم بگوییم به هیچ طرف وابستگی نداریم و از کاندیدایی حمایت نمیکنیم و پدر همه هستیم، اما در کنار این حرفها، با تعبیرات و گوشه و کنایه و بعضی از کارهای جنبی، برخلاف این گفته و ادعا عمل کنیم؛ مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم مردم به زبان فریب میخورند و خیال میکنند که ما به یک طرف و جناح گرایش و تمایل خاصی نداریم؛ خیر، مردم این اختلاف را حس میکنند و تفاوت بین قول و عمل امام جمعه، اثر معکوس خواهد بخشید. واقعاً باید آقایان ائمه‌ی جمعه پدرانه برخورد کنند. البته امکان ندارد انسان در دل خود، با دو آدم یا دو جریانی که از لحاظ فکری و سیاسی و سلیقه‌یی در مقابل هم قرار دارند، یکسان برخورد کند. طبیعی است که بالاخره شما از این دو نظر، یکی را قبول دارید و دیگری را نمیپذیرید و به همان اندازه نسبت به آن‌که با شما همفکر است، گرایش قلبی بیشتری دارید - اشکالی هم ندارد - اما دقت کنید که برداشت ذهنی شما نبایستی در عمل و اظهارات و برخوردتان اثر بگذارد. نماینده‌یی که به مجلس می‌آید، احساس رقابت با امام جمعه نکند. مسؤولی که در مسندی گمارده میشود - که ممکن است به جناحی هم وابسته باشد - احساس مخالفت و مقابله با امام‌جمعه نکند. امام جمعه با همه، گرم و مهربان و صمیمی برخورد کند. البته کار مشکلی است، ولی باید تمرین و تلاش کنیم که ان‌شاءاللَّه این کار انجام بگیرد. ۶۸/۴/۱۲ _ @soha_olom_ensani
به خاطر عدم آگاهی علما در طول تاریخ خیلی ضربه خوردیم _ _ @soha_olom_ensani
هر تشکلی برای روحانیون ، چیز خوبی است . روحانیون بایستی دور هم باشند ، همفکری کنند ، اشتباهات یکدیگر را دفع کنند ، کارهای یکدیگر را کامل کنند . ما مجموعه ای هستیم که کارهای همسانی در رابطه ی با مردم داریم . ممکن است همه ظرفیت لازم را به قدر کافی نداشته باشیم ، اما از تجربیات و از حرفهای یکدیگر استفاده کنیم . (کتاب کار باید تشکیلاتی باشد / ص 24) __ _ @soha_olom_ensani
1.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیماری تازه گویی (جلوه فروشی) مرز میان نقد و بیماری تازه گویی 🔶 ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. مى‏گويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند در مباحث «جواهر و اعراض» مسئله‏اى نظير اين مسئله را طرح مى‏كند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازه‏اى كه معاصرين مى‏آورند چنين مى‏گويند كه اين حرفهايى كه شما مى‏زنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست. ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر مى‏كند. مى‏گويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن. بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كرده‏اند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمى‏رود مى‏گويد ما در جوار حضرت هستيم و نمى‏خواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار داده‏اند و نمى‏خواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفته‏اند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل مى‏شوند. يك شهر را كه تماشا مى‏كنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى مى‏روند. ايشان يك مطلب ديگر هم مى‏گويند كه نكته خوبى است. مى‏گويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمى‏كند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همين‏طور يك حرفهايى و لو بى‏مبنا هم باشد مطرح مى‏كنند . مجموعه آثار شهید ج11 ص 566 _ @soha_olom_ensani