#پرسمان_عاشورایی
پرسش: چرا برای بعض اعمال آسان ثواب های اعمال سخت و پرارزش قرارداده شده است، (مثلاً ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم معادل زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده شده) و چگونه ثواب های زیاد برای اعمال آسان با حدیث افضل الاعمال احمزها، جمع می شود؟
نخست: در مورد علل زیاد بودن ثواب بعض اعمال، احتمالات متعددی متصور است كه به آن ها اشاره می شود:
الف: در روایات ائمه علیهم السلام بعضی از اعمال به عنوان معیار و میزان ارزش قلمداد شده است. مانند زیارت خانه ی خدا و زیارت امام حسین علیه السلام و در بعض موارد اعمال به عنوان معادل آنها حساب شده است و چون در میان مردم فضیلت زیارت خانه ی خدا و زیارت امام حسین علیه السلام مسلّم بوده آن را به عنوان معیار قرار داده و بقیّه ی اعمال را به آن ها مقایسه نموده اند. در واقع زیارت امام حسین علیه السلام ثواب مخصوص به خود را دارد و زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مثلاً ثواب مخصوص به خود را. و ائمه اهل بیت علیهم السلام برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام ارزش گذاری كرده و آن را همانند زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده اند.
در حدیثی از امام هادی علیه السلام وارد شده است:
«مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی ثَوَابِ الْأَعْمَالِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ حَمْزَهَ بْنِ الْقَاسِمِ الْعَلَوِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَمَّنْ دَخَلَ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی علیه السلام مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْكَرِیِّ علیه السلام فَقَالَ لِی أَیْنَ كُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ علیه السلام فَقَالَ أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیه السلام.
شخصی از اهل ری بر امام هادی وارد شد و امام فرمود كجا بود؟ عرض كرد: امام حسین علیه السلام را زیارت كردم. فرمود: اگر شما قبر حضرت عبدالعظیم علیه السلام را كه در نزدیكی شماست زیارت كنید همانند كسی هستید كه حضرت امام حسین علیه السلام را زیارت كرده است.»
امام هادی علیه السلام در واقع ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام را همانند زیارت امام حسین علیه السلام قرار داد نه عین زیارت امام حسین علیه السلام مانند این كه در مثال گویند: فلان مرد مانند شیر است یعنی در صفت شجاعت مانند شیر است نه این كه عین شیر باشد.
ب: خداوند متعال برای هدایت بندگان خویش بعضی از اعمال را معرّفی نموده است و برای آن اعمال ثواب زیادی قرار داده است تا به نوعی فضل و رحمت خود را شامل حال بندگان خود كرده تا ره چند ساله را در مدّت كم و مشقّت كمتری بپیمایند علاوه بر این كه از معدن فضل خدای چیزی كاسته نمی شود.
ج: ممكن است عملی در نزد ما كوچك و سهل بیاید، ولی در واقع ارزش زیادی داشته باشد. زیرا میزان خداوند بر اساس عقول بشری محاسبه نمی شود. مثل این كه عملی كوچك كه در انسان نقش سازندگی دارد از عملی كه بسیار سخت و با مشقّت باشد، نزد خداوند ارزش بیشتری دارد. مانند اشكی كه در مقام خضوع و خشوع و ترس از خداوند باشد كه آن اشك در نزد خداوند بسیار ارزشمند است. یا فردی كه از دید بشری كوچك حساب آید ولی ممكن است در نزد خدا مقام والایی داشته باشد چنانچه امام خمینی رحمة الله علیه به این مطلب اشاره دارد كه می فرماید: «شخصی همچون رسول اكرم صلّی الله علیه و آله همانند ما یك انسان است ولی در نزد خداوند از چنان مقامی برخوردار است كه در تصوّر عقل نمی گنجد.» لذا عملی كه در نزد ما كوچك است نزد خداوند ارزش و فضیلت فراوانی دارد.
بخش دوّم: در این بخش به سند روایت نبوی «افضل الاعمال احمزها» رسیدگی می شود.
در مجامع اهل سنت این روایت ذكر نشده است. فقط ابن اثیر در نهایه و در مجمع البحرین این روایت از ابن عباس از رسول اكرم صلّی الله علیه و آله نقل شده است.علاوه بر این كه این روایت مرسل بوده یعنی سلسله سند آن حذف شده است.
در مجامع شیعی نیز این روایت نیامده است اگر چه علامه ی مجلسی رحمة الله علیه این روایت را به عنوان روایت مشهور معرفی كرده است.فقط با مضمون این روایت از حضرت امیرمؤمنان علیه السلام روایتی نقل شده كه در یكی از خطبه ها فرمودند: «كلّما كانت البلوی و الاختبار اعظم كانت المثوبه و الجزاء اجزل؛ هر چه بلا و امتحان بزرگتر باشد ثواب و جزای آن گرانبهاتر خواهد بود.»
فرض قبول سند روایت به فقه الحدیث آن پرداخته می شود. كه در آن چند احتمال قابل تصوّر است.
الف: در نزد خداوند متعال آنچه اهمیّت دارد سعادت بشر است. لذا هر چه باعث رسیدن سریع تر به این هدف باشد از اهمیّت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل در ذیل آیه شریفه «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» آمده است كه «ای لیعرفوه» یعنی جن و انس را خلق نكردم مگر مرا عبادت كنند تا مرا بشناسند.
کانون انتظار
#پرسمان_عاشورایی پرسش: چرا برای بعض اعمال آسان ثواب های اعمال سخت و پرارزش قرارداده شده است، (مثلاً
ادامه📚
هر عملی که باعث رسیدن به
این هدف «سعادت» باشد اگر چه سهل و آسان دارای مقام والایی خواهد بود به عنوان مثال در روایتی آمده است: «یك ساعت فكر از هفتاد سال عبادت زاهد بالاتر است» چرا كه این یك ساعت فكر باعث دگرگونی می شود كه در عرض هفتاد سال چه بسا برای فرد زاهد حاصل نخواهد شود. یا مثلاً زیارت اهل قبور كه باعث عبرت شود ممكن است تا چند روز دگرگونی و در نتیجه پیشرفت روحی در پی داشته باشد.
لذا در روایتی آمده است: «ان العمل القلیل علی الیقین افضل من العمل الكثیر علی غیر یقین» و لیكن باید دقت داشته باشیم كه این مطلب منافاتی ندارد با این كه كسانی كه به خداوند واصل شده اند و به مقام معرفت ربوبی رسیده اند - به نحوی كه اگر پرده ها كنار رود چیزی به یقین آن ها افزوده نمی شود - هم چون اهل بیت علیهم السلام در مقام عمل، اعمال سخت تر را انتخاب نمایند تا در راه خدا به مصائب و گرفتاری بیشتری مبتلا شوند. البته عشق به عبادت و بندگی باعث می شود كه راه سخت تر را انتخاب نمایند. چنان كه در احوال حضرت امام حسن علیه السلام ذكر شده است كه در سفر حج مركب های متعدد در مسیر حج حركت می داد و با این همه 25 سفر پای پیاده به حج تشریف بردند.و یا در مورد رسول اكرم صلّی الله علیه و آله آنقدر روی پا ایستاد و عبادت كرد تا این كه پاهای حضرت متورم شد و آیات سوره طه نازل گشت كه طه مَآ أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَی.
ب: روایت «افضل الاعمال احمزها» در مقام سنجیدن دو عمل از یك نوع است كه یكی آسان و دیگری سخت و مشكل است و در این صورت آن عملی كه سخت و مشكل باشد افضل خواهد بود. مثلاً روزه داری فصل تابستان سخت تر از فصل زمستان است، لذا روزه تابستان افضل خواهد بود. و این مطالب منافاتی ندارد با عملی كه ثواب فراوان داشته باشد در عین حال آسان و سهل باشد و با عمل دیگری مقایسه نشود مثل زیارت حضرت امام رضا علیه السلام.
ج: گاهی ممكن است از دو دیدگاه عمل مورد بررسی قرار گیرد.
دیدگاه اول: سختی و مشكل یك عمل باعث فضیلت آن شود چنان چه كه فقهاء عظام همین مشكل بودن یك عمل نسبت به دیگری را باعث اولویت آن عمل دانسته اند.
دیدگاه دوم: از منظر سعه و سیطره وجودی یك عمل می باشد كه خود باعث فضیلت فراوان می شود حتی اگر آن عمل كوچك باشد. مثلاً در روایتی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله آمده است: «نیة المومن خیر من عمله؛ نیّت مومن از عمل مؤمن بهتر است.».و حال آن كه روشن است كه نیت عمل، سختی كمتری دارد نسبت به خود عمل شاید این مطالب را بتوان این گونه توجیه كرد كه چنان چه فرد مؤمن یك كار خوب را با نیت خالصانه قصد كند اگر چه موفق به انجام آن عمل نشود همین نیت دارای سعی وجودی فراوانی است كه مشمول ثواب و فضیلت بسیار نسبت به خود عمل خواهد بود. چرا كه انجام عمل دارای سعه وجودی نخواهد بود زیرا یك عمل در یك لحظه انجام و پایان می پذیرد در صورتی كه نیت پایدار است و استمرار وجودی دارد.
د: روایت «افضل الاعمال احمزها» بواسطه روایتی كه ثواب فراوان برای عمل كوچك نقل می كند تخصیص خورده باشد. مثلاً «افضل الاعمال احمزها» هر عملی كه سخت تر است را با فضیلت تر معرفی نموده است و لیكن در روایت دیگری ثواب تسبیحات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها معادل هزار ركعت نماز معرفی شده است. و لو عملی آسان و سهل باشد.
نتیجه: با وجود این احتمالات چهارگانه بین روایت «افضل الاعمال احمزها» و روایاتی كه در مقابل عملی آسان ثواب فراوان نقل شده است تعارض و منافاتی وجود نخواهد داشت.
@entezar_farabi
«💛🕊»
بسمربالمهدی|❁
راهنجاتیغِیرازاینذکرفرجنیست
درمانِدردبیشمارِماظـهـوراست..
💛¦↫#السلامعلیڪیابقیةاللھ
🕊¦↫#سہشنبہهاےجمکرانی
@entezar_farabi
CQACAgQAAx0CVc35HwACxLlk1neP5XGQswmcEo6bJpis1Xh3uAACXhAAAr6BqFIC6YEiT0zz-TAE.mp3
2.35M
🔉 #پادکست_امام_زمانی
🎧 دعاگوی ما
در شورآباد آفات دنیا،دلخوشم به دعای امام عصر ...
همان محافظ همیشگی.
#بحق_زینب_کبری_سلام_الله
#اللھمعــــجلݪوݪیــــڪاݪفــــࢪج
@entezar_farabi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
نگاه کن به دنیا
نگاه کن به آسمونها،بازم نگاه کن
خوب نگاه کن میتونی ایرادی
بگیری ؟!!
هرگز نمیتونی ؟
چون در آفرینش خداوند متعال هیچ
نقص و خللی وجود نداره.
شکرگذار هستیم؟؟؟
📚سوره ملک آیه ۳و۴
🌱الحمدللّه كما هو أهله🌱
@entezar_farabi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ali-fani-8.mp3
21.06M
#دعای_عهد❤️
این سوخت اول صبحِ با ارامش بخونش و عهد هات رو با امام زمان یکبار دیگه مرور کن.
#التماسدعا
@entezar_farabi
4_5782973980012972529.mp3
3.95M
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت چهاردهم وظایف منتظران
🔵 برگزاری و شرکت درمجالس مهدوی
╭━━❀🕊❀🌼❀🍃❀━━╮
@entezar_farabi
╰━━❀🍃❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگه بود، دلی خسته نبود
اگه بود، دری بسته نبود...✨
اَللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الْفَرَجْ🌱
#جمعه_های_انتظار
#یاد
@entezar_farabi
✨﷽✨
✳️ کلیدیترین مسئلهی ظهور
محوریترین نقطه و کلیدیترین موضوع در مباحث مهدویت و مسئلهی ظهور امام عصر (عج)، چیزی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و آن مسئلهی اضطرار به حضرت است.
اضطرار چیزی بالاتر از احتیاج و نیاز است. اضطرار یعنی شما به چیزی احتیاج داشته باشید که چیز دیگری جای آن را نمیگیرد. دارویی است که هیچ مشابه و جایگزینی ندارد. اضطرار، احتیاجی است که به ناچاری رسیده باشد. و در یک کلام، اضطرار یعنی بیچارگی و درماندگی.
کلیدیترین مطلبی که در مسئلهی ظهور و فرج امام عصر (عج) کارگشا است، همین اضطرار، و بیچاره و درماندهی او شدن است. اینکه انسان به جایی برسد که باور کند تنها راه، اوست و راه دیگری وجود ندارد. تنها دارو و درمان اوست و داروی دیگری نیست.
استاد عالی
@entezar_farabi
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
زیارت آل یاسین.mp3
6.4M
🍁 ای منتظران گنج نهان می آید
🍁 آرامش جان عاشقان می آید
🌿عصر جمعه هست و سلامی به حضرت دوست
💠@Entezar_Farabi
🌿امام صادق(ع):
«وقت معلوم روز قیام قائم آل محمد(ع) است. هرگاه خداوند او را برانگیزد، در مسجد کوفه ابلیس می آید - در حالی که بر زانوهایش راه میرود - و می گوید: ای وای از این روزگار، آنگاه از پیشانی اش گرفته شده، گردنش را میزنند. آن هنگام روز، وقت معلوم است که مدت او به پایان میرسد.»
#کانون_انتظار
#حدیث
🆔@Entezar_Farabi
#تفسیر_کوتاه_آیات_قرآن
بخش چهارم
فَخَلَفَ من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات فسوف يَلقون غیّا: آنگاه بعد از آنان نسلی جایشان را گرفتند که نماز را ضایع کردند و شهوات ها را دنبال نمودند پس به زودی با شر و نکبتی(بزرگ) روبرو خواهند شد. (سوره ی مریم آیه ی ۵۹)
🌸نکات تفسیری🌸
۱.جانشینان بد و گمراه: منظور از(فخلف من بعدهم خلف) این است که عده ای به جایِ کسانی آمدند که خداوند به آنها انعام کرده بود و آنان اهل خضوع و خشوع برای خدای تعالی بودند و همواره با عبادت، متوجه او می شدند. اینان قائم مقام اشخاص پیشین شدند و آنچه را از آنان گرفتند (نماز و توجه عبادی به سوی خدای سبحان) ضایع کردند و در آن سهل انگاری نمودند و از شهوات پیروی کردند. همواره خطر بازگشت به عقب، برای افراد و جوامع وجود دارد و باید در برابر آن هشیار بود.
۲.اهمیت نماز: علت طرح نماز از میان عبادت ها، شاید به دلیل آن باشد که نماز، مانند سدی است در میان انسان ها و گناهان. هنگامی که این سد شکسته شد، غوطه ور شدن در شهوات، نتیجه ی قطعی آن است.
۳.ضایع کنندگان نماز: مراد از ضایع کردن نماز، فاسد نمودن آن است، تا اینکه بجایی برسد که آن را بازیچه قرار دهند و در آن دخل و تصرف کنند. در منابع روایی اهل سنت نقل شده است: پیامبر هنگامی که آیه ی فوق را تلاوت کرد فرمود: بعد از شصت سال افرادی روی کار می آیند که نماز را ضایع می کنند و در شهوات غوطه ور می شوند و به زودی نتیجه ی گمراهی خود را خواهند دید و بعد از آنها گروه دیگری روی کار می آیند که قرآن را با آب و تاب می خوانند ولی از شانه های آنها بالاتر نمی رود چون نه از روی اخلاص است و نه برای تدبر و اندیشه و نه به خاطر عمل بلکه از روی ریا و تظاهر است. (قابل توجه اینکه اگر مبدا شصت سال را هجرت پیامبر بگیریم درست منطبق بر زمانی می شود که یزید به قدرت نشست و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش شربت شهادت نوشیدند و بعد از این باقیمانده دوران بنی امیه و بنی عباس است که از اسلام به نامی قناعت کردند.)
۴.صیانت و حفظ نماز: نماز در فرهنگ الهی، ستون دین است ازاین رو به صیانت و مراقبت از آن، اقامه گفته می شود زیرا ستون برپاداشتنی است نه خواندنی و مراد از اقامه ی نماز، برپاداشتن و احیای آن در جامعه و به جا آوردن حق نماز با رعایت همه ی شرایط ظاهری و باطنی آن است. حفظ همه ی حدود و احکام الهی واجب است. چنان که خداوند مومنان را با وصف حافظان حدود الهی ستوده است(الحافظون لحدود الله و بشر المؤمنين. سوره توبه آیه ۱۱۲) ولی خداوند درباره ی مراقبت از نماز دستور جداگانهای داده است( حافظوا على الصلوات و الصلاة الوُسطی. سوره بقره آیه ۲۳۸) همانطور که نمازگزار باید نماز را پاس بدارد و از آن محافظت کند نماز نیز وظیفه ی حفظ نمازگزار را برعهده دارد و انسان را از بدی ها برحذر می دارد(إن الصلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر).
۵.مهم ترین عامل سقوط: این آیه علت ضایع کردن نماز را پیروی از شهوات می داند بنابراین ریشه ی اصلی سقوط را باید در(واتبعوا الشهوات) جست و جو کرد. انسان یا تابع عقل و هدایت های وحی است و یا پیرو نفس و خواسته های آن که شهوات نامیده می شود. بدیهی است پیروی نکردن از عقل و وحی نتیجه ای جز سقوط و تباهی در دنیا و آخرت نخواهد داشت.
🌷پیام ها🌷
۱.گاهی فرزندان و نسل آینده زحمت های پدران را تباه می کنند و از خوبان،
نسل نا اهل پیدا می شود. (خلف أضاعوا الصلاة)
٢.ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات موجب گمراهی و گرفتاری به عذاب است(أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا)
۳.کیفر ضایع کردن نماز سردرگمی است. (يلقون غيا)
۴.پیام نماز، دوری از شهوات و حرکت در مدار عقل و دین است(فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات).
@entezar_farabi
🔶 بعد از ظهور، شاهد چه زیبایی ها و نعمت هایی خواهیم بود؟
🔷 دعا برای ظهور چه برکاتی دارد؟
💠 پاسخ از کتاب ارزشمند مکیال المکارم
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
🍃علامہ حسن زاده آملے
در روایات آمده
وقتی حضرت آدم(ع)
از بهشت به زمین هبوط مے کرد
جبرئیل به او گفت:
اے آدم 🌱
اگر دوباره مے خواهے به بهشت برگردے
مراقب زبانت باش
و اهل سکوت باش.
@entezar_farabi
┄┅─✵🕊✵─┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا بعد ظهور شیطان نابود میشه⁉️
سوالی که خیلی شنیدیم👇🏿
آیا بعد از ظهور ، امام زمان(عج) تشریف میبرن و شیطان رو گردن میزنن و ما دیگه شیطانی نخواهیم داشت؟
✅ #کلیپ 57 ثانیه ای پرسش و پاسخ مهدوی
@entezar_farabi
CQACAgQAAx0CVc35HwACxTpk18ktmsWz4ZYCYpU3Oo-KiKdUkwAC8A4AAqkEuVI21QeolHtpjjAE.mp3
3.79M
🔉 #پادکست
🎧 جریان جذاب دیدار مردی از بلخ با امام سجاد علیه السلام
📚 بحارالانوار ج۴۶ ص۴۷.
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان
#اللھمعــــجلݪوݪیــــڪاݪفــــࢪج
@entezar_farabi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
Narimani.Shab03Moharam99.06.rashedoon.ir.mp3
43.76M
روضه ی حضرت رقیه سلام الله علیها
بر نیزهها از دور میدیدم سرت را
بابا! تو هم دیدی دو چشم دخترت را؟
چشمانم از داغ تو شد باغ شقایق
در خون رها وقتی که دیدم پیکرت را
ای کاش جای آن همه شمشیر و نیزه
یک بار میشد من ببوسم حنجرت را
بابا تو که گفتی به ما از گوشواره
همراه خود بردی چرا انگشترت را
با ضرب سیلی تا که افتادم ز ناقه
دیدم کبودیهای چشم مادرت را
یک روز بودم یاس باغ آرزویت
حالا بیا با خود ببر نیلوفرت را
#شهادت_حضرت_رقیه (س)
@entezar_farabi
قبل از آغاز سفر با خداوند عهدی ببندیم و ثواب قدم ها و زیارت ها و سایر عبادت ها را نذر ظهور امام زمان(عج) کنیم.
یقینا از برکت این نذر و نیت، حاجات شخصی ما هم مورد عنایت خداوند قرار می گیرد.
دعائنا تحت قبة الحسين عليه السلام
اللهم عجل لوليك الفرج.
@entezar_farabi