#تفسیر_کوتاه_آیات_قرآن
(بخش دوم)
🌱غفلت زمینه ساز کفر و بی ایمانی🌱
و أنذرهم يوم الحسرة إذ قضي الأمر و هم في غفلة و هم لايؤمنون(سوره مریم آیه ۳۹): و آنان را از روز حسرت آن وقت که کار بگذرد بیم ده در حالی که آنان در غفلت (عمیقی) هستند و ایمان ندارند.
✨نکات تفسیری✨
۱.روز حسرت: یکی از نام های قیامت یوم الحسرة است در آن روز هم نیکوکاران تأسف می خورند ای کاش بیشتر عمل نیک انجام داده بودند و هم بدکاران، چرا که پرده ها کنار می رود و حقایق اعمال و نتایج آن بر همه کس آشکار می شود.
۲.غفلت منشا تمام بدبختی ها: کلید همه بدبختی ها غفلت است. غفلت از خداوند، از معاد، گناه، محرومان، تاریخ و سنت های آن و غفلت از جوانی و استعداد ها و زمینه های رشد.
غفلت باعث می شود انسان تا مرز حیوانیت بلکه بدتر پیش رود.
انسانی که می تواند به اعلی علیین برسد و بهای وجود او بهشت شود در اثر غفلت کارش به جایی می رسد که تا مرز جمادات که هیچ گونه درک و شعوری ندارند پیش می رود.
۳.روز حسرت یعنی چه؟
روز قیامت بدین جهت روز حسرت نامیده شده که در آیه ۵۶ سوره زمر می فرماید: یا حسرتی علی ما فرَّطت فی جنب الله یعنی در آن روز انسان گنه کار و خطاکار خواهد گفت: واحسرتا بر آن همه تقصیر و کوتاهی که درباره دین و سخنان خدا نمودم و من از افرادی بودم که دین و آیین پروردگار را مورد تمسخر قرار می دادم. ای کاش اینطور نبودم تا گرفتار این همه حسرت و غم و اندوه نمی شدم.
۴. معنای(قُضی الأمر): از امام صادق و امام باقر روایت شده که: هنگامی که اهل بهشت، داخل بهشت و اهل جهنم داخل جهنم می شوند آنان را ندا می کنند. آنگاه مرگ را به صورت گوسفند فربه نشان می دهند و به آنها می گویند: مرگ را می شناسید؟ می گویند: همبن مرگ است و همگی آن را می شناسند. آنگاه مرگ را نابود می کنند(ذبح می کنند) و گفته می شود: ای اهل بهشت دیگر مرگی نیست شما جادوانه اید و ای اهل آتش دیگر مرگی نیست شما جادوانه اید.
(میراندن مرگ) کنایه از این است که دیگر انتقالی در قیامت نیست چنان که ظاهر ابدیت و خلود و دارالقرار بودن این است که دیگر مرگی نیست و اینکه گفته شده مرگ را به صورت قوچی حاضر می کنند و آن را سر می بُرند از باب تشبیه معقول به محسوس است چون با مرگ، مرگ را از بین بردن به معنای حفظ مرگ و وجود آن است و میراندن مرگ و فرشته آن، یعنی عزرائیل علیه السلام که به او نیز دستور داده می شود بمیر نشان برچیده شدن بساط مرگ و قبض روح و مانند آن است و پیام همه این تعبیر ها ظهور خلود، ثبات، استقرار و رخت بربستن هرگونه انتقال و تحویل است.
🌷پیام ها🌷
۱.یکی از وظایف انبیا انذار و هشداردادن به مردم درمورد حوادث حسرت آفرین قیامت است(و أنذرهم)
٢. قیامت روز پایان فرصت ها و جبران ناپذیری خطاها و انحرافات است لذا هرکاری می توانید در فرصت دنیا انجام دهید(إذ قضي الأمر)
۳.مرگ همراه با غفلت و بی ایمانی موجب حسرت در قیامت است(و أنذرهم يوم الحسرة إذ قضي الأمر و هم في غفلة و هم لايؤمنون)
۴.غفلت از قیامت زمینه ساز کفرورزی و بی ایمانی است (فی غفلة و هم لايؤمنون).
اللهم عجل لولیک الفرج✨
@entezar_farabi
وظیفه ۱۳ منتظران.mp3
3.52M
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت سیزدهم وظایف منتظران
🔵 ترک گناه و توبه از معاصی گذشته.
╭━━❀🕊❀🌼❀🍃❀━━╮
@entezar_farabi
╰━━❀🍃❀🌼❀🕊❀━━╯
12.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘عبرتهای عاشورا در بیان مقام معظم رهبری
@entezar_farabi
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴ا
امسال #اربعین هر زائر يك مُبلّغ براى امام زمان(عج)
تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود
#محرم
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
استاد انصاریان
حضرت سیدالشهدا(ع) در راه کربلا با خدا معامله نکرد، یعنی جانش را با بهشت یا در مقابل مقام معامله نکرد، بلکه خونش را و تمام هستی و دارایی و وجودش را در راه خدا بخشید آنهم بدون هیچ چشم داشتی.
@entezar_farabi
اگرکسۍمقیدباشدمطلق #نماز
رادراولوقتشبخواند؛تکویناً
روزبہروزبالاتررفتہو
"بہنمازعالۍمۍرسد."💚🌾
[ - آیتاللہبهجت🎙]
@entezar_farabi
بیآبآن هَم ڪِہ بآشے
حُـسِین آبآدَت مےڪُنَد.🖤✨
خیلی حسین زحمت ما را کشیده است..🌱
#شب_زیارتی_امام_حسین(ع)
@entezar_farabi
#پرسمان_عاشورایی
پرسش: چرا به امام حسین علیه السلام ثارالله می گویند و چه كسی این لقب را به ایشان داده است؟
«ثار» در لغت هم به معنی «خون» آمده است، و هم به معنی «طلب و انتقام گرفتن از خون كسی كه به دست دیگران كشته شده است.»
ثارالله از دو واژه ی «ثار» و «الله» تشكیل یافته و یكی از القاب امام حسین علیه السلام می باشد كه در زیارت عاشورا آن حضرت را با این لقب مورد خطاب قرار می دهیم. ثارالله یعنی: طَلَبَ دَمَهُ اللهُ؛ كسی كه طالب خون او خداست و انتقام از قاتلین او را خداوند خواهد گرفت.
ثارالله به كسی كه خود و خویشانش در راه خدا كشته شوند نیز گفته می شود.
مرحوم مجلسی در شرح جمله «الوتر الموتور» چنین نوشته است:«وتر الله ای الفرد المتفرد فی الكمال من نوع البشر فی عصره الشریف او المراد ثار الله ای الذی الله تعالی طالبُ دَمِه و المَوتور قتیلُ له، قتیلُ فلم یدرك بدمهِ: یعنی فردی كه از لحاظ رسیدن به كمال در دوران خویش یگانه و بی همتاست، و یا مراد از آن همان ثار الله است كه به معنی كسی است كه طالب خون او خداوند است، و مَوتُور به معنای كشته شدن در راه خداوند و كشته شده ای است كه انتقام خونش را نگرفته باشند.»
و احتمال دارد معنای ثارالله چنین باشد: خونی كه صاحب آن خداوند است و ولی دم او خداوند است. چون خون حسین در راه خدا و برای حفظ قرآن و تمامیت اسلام ریخته شده، این خون و این شهیدان خدائی هستند. بنابراین انتقام آن نیز باید از طرف خداوند باشد، یا اینكه چون امام حسین علیه السلام حجت خداوند بر زمین و ولی مطلق حق بود و مردم او را كشتند و زمین را از حجت حق خالی كردند بنابراین خداوند انتقام حجتش را از قاتلین او خواهد گرفت.
امّا درباره اینكه این لقب را چه كسی به امام حسین علیه السلام داده است باید عرض شود كه چون سند زیارت عاشورا قدسی است، یعنی زیارت عاشورا كه زیارت امام حسین علیه السلام است از طرف خداوند به ائمه رسیده است و آن را پیامبر اكرم از جبرئیل گرفته و جبرئیل آن را از خداوند یاد گرفته است و از طریق معصومین به ما آموخته اند تا آن حضرت را زیارت كنیم، بر این اساس این لقب را خداوند به امام حسین علیه السلام داده است و چه لقب زیبایی است.
@entezar_farabi
ali-fani-8.mp3
21.06M
#دعای_عهد❤️
این سوخت اول صبحِ با ارامش بخونش و عهد هات رو با امام زمان یکبار دیگه مرور کن.
#التماسدعا
@entezar_farabi
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای امام زمانت وقت بزار🌻🌱
🎙استاد عالی
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
Salavat-Abolhasan-Zarab 1.mp3
3.07M
سید ابن طاووس فرموده است: این صلوات از مولای ما حضرت مهدی (عج) روایت شده است و چنانچه تعقیبات روز جمعه را به جهت عذری نتوانستی بخوانی، هرگز این صلوات را ترک نکن، به جهت امری که خداوند(جَلَّ جَلالُه) ما را به آن آگاه کرده است.
#امام_زمان
#جمعه_های_دلتنگی
@entezar_farabi
#تفسیر_کوتاه_آیات_قرآن
(بخش سوم)
إن الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن وُدّا (سوره مریم آیه ۹۶): بی گمان کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند خدای رحمان برای آنان(در دلها) محبتی قرار خواهد داد.
✨ نکات تفسیری✨
۱.آثار ایمان و اعمال صالح: خداوند دوستی جامعه و مودت مردم را نعمت الهی دانسته و آن را در پرتو ایمان به اصول و معارف دین و انجام کارهای خیر و صالح میسر می داند. پس اگر کسی رابطه ی خود را با خدا مستحکم کند مشمول مهر خداوند خواهد بود و او دل های مردم را به سمت وی متوجه خواهد کرد. حضرت ابراهیم به خداوند عرض کرد: فاجعل أفئدة من الناس تهوي إليهم(سوره ابراهیم آیه ۳۷): خدایا دل های عده ای از مردم را به سمت فرزندان من متوجه کن.
این بدان جهت است که اگر کسی رابطه اش را با خدا محکم کند او دل های دیگران را متوجه ی او می سازد و این تنها اجابت دعای حضرت ابراهیم نیست بلکه به عنوان یک اصل کلی در قرآن آمده است.
۲.جلوه های محبت: پیامبر فرمود: هنگامی که خداوند بنده ای را دوست بدارد به جبرئیل می گوید: من فلان کس را دوست دارم، او را دوست بدار. جبرئیل او را دوست خواهد داشت. پس در آسمان ها ندا می دهد که اهل آسمان خداوند فلان کس را دوست می دارد. آنگاه پذیرش این محبت،در زمین بازتاب می یابد و هنگامی که خداوند کسی را دشمن می دارد به جبرئیل می فرماید: من از او متنفرم او را دشمن بدار. جبرئیل او را دشمن می دارد سپس در میان اهل آسمان ها ندا می دهد که خداوند از او متنفر است او را دشمن دارید همه اهل آسمان ها از او متنفر می شوند پس بازتاب این تنفر در زمین خواهد بود.
۳.نعمت همیشگی:وعده ای که خداوند در آیه داده است چون مقید به چیزی نشده(مثلا مقید نکرده به کدام دل ها آیا دل های خودشان یا دیگران؟ آیا در دنیا یا در آخرت؟) مطلق است و شامل همه ی موارد می شود.
البته ممکن است مومنان راستین در یک برهه از عمر خویش، به جهت امر به معروف و نهی از منکر و سخن حقی که می گویند، مورد خشم نااهلان قرار گیرند ولی شکی نیست که دوستی و محبت آنان قلوب صاحب دلان را قبضه می نماید و گواه بر این معنا، کلمه ی(سیجعل) می باشد که(سین) آن علامت زمان آینده است.
۴.امیرالمومنین محبوب دل ها: در بسیاری از کتب اهل حدیث و تفسیر اهل تسنن و تشیع روایات متعددی در شأن نزول این آیه از پیامبر نقل شده است. براساس این روایات نخستین بار آیه در مورد حضرت علی(ع) نازل گردید. در روایات دیگر آمده است که خداوند محبت حضرت علی را در دل های مومنان قرار می دهد و در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده که پیامبر در آخر نماز با صدای بلند به طوری که مردم می شنیدند در حق امیرالمومنین چنین دعا می کرد:( اللهم هب لعلي المودة في صدور المؤمنين و الهيبة و العظمه في صدور المنافقين فأنزل الله
إن الذين آمنوا و عملوا الصالحات): خداوندا محبت علی(ع) را در دلهای مومنان و هیبت و عظمت او را در دلهای منافقین قرار بده. در این هنگام آیه ی فوق و آیه ی بعد نازل شد. (البته سبب نزول باعث انحصار و اختصاص نمی شود پس هرکس ایمان راستین داشته باشد و عمل شایسته انجام دهد مشمول آیه می شود.)
🌷پیام ها🌷
۱.پیوستگی ایمان و عمل صالح، شرط باروری و ثمردهی کامل آنهاست(إن الذين آمنوا و عملوا الصالحات)
۲.محبوبیت به دست خدا و دلها نیز به دست او است(سیجعل لهم الرحمن)
۳.محبوبیت یافتن مومنان نیک کردار در دل ها، جلوه ای از رحمت گسترده الهی است(سیجعل لهم الرحمن)
۴.ممکن است امروز به کار شایسته ی شما ارج ننهند ولی صبر و تلاش مداوم شما در آینده به ثمر خواهد نشست(سیجعل لهم الرحمن ودّا)
۵.هرگاه دیدیم محبوبیت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنیم زیرا وعده ی خداوند تخلف ندارد(إن الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودّا)
@entezar_farabi