صلوات ضراب اصفهانی، دعانامهای طویل در رثای حضرت محمد (ص) و امامان (علیهمالسلام) است. سید بن طاووس درباره اهمیت این صلوات میگوید:
اگر دیگر اعمال عصر جمعه را فراموش کردی، این صلوات را فراموش مکن که اهمیت بالایی دارد.
شیخ طوسی در کتاب مصباحالمجتهد میگوید: این صلوات از زبان امام زمان جاری شده و در مکه به دست ابوالحسن ضراب رسیده است. علاوهبر شیخ طوسی، سید بن طاووس نیز این صلوات را از امام زمان میداند. هر دوی این بزرگان، صلوات ضراب اصفهانی را در اعمال عصر جمعه آوردهاند و بر اهمیت آن بسیار تاکید کردهاند.
@entezar_farabi
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمن الرَّحيم
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ وَ خاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ الْمُنْتَجَبِ فِى الْمیثاقِ
الْمُصْطَفى فِى الظَّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ افَة الْبَرىءِ مِنْ کُلِّ عَیْب الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجاةِ الْمُرْتَجى لِلشَّفاعَةِ الْمُفَوَّضِ اِلَیْهِ دینُ اللّهِ،
اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْیانَهُ وَ عَظِّمْ بُرْهانَهُ وَ اَفْلِجْ حُجَّتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ وَ اَضِىءْ نُورَهُ وَ بَیِّضْ وَجْهَهُ وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضیلَةَ وَ
الْمَنْزِلَةَ وَ الْوَسیلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقامًا مَحْمُودًا یَغْبِطُهُ بِهِ الاَْوَّلُونَ وَ الاَْخِرُونَ
وَ صَلِّ عَلى اَمیرِ الْمُؤمِنینَ وَوارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ قآئِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلینَ وَ سَیِّدِ الْوَصیّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ،
وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ العالَمینَ ،
وَ صَلِّ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ ،
وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرْسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد اِمامِالْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى مُوسَى بْنِ جَعْفَر اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ مُوسى اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلى عَلىِّ بْنِ مُحَمَّد اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
وَ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى الْمَهْدِىّ اِمامِ الْمُؤمِنینَ وَ وارِثِ الْمُرسَلینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمینَ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِهِ الاَْئِمَةِ الْهادینَ الْعُلمآءِ الصّادِقینَ الاَْبْرارِ الْمُتَّقینَ دَعآئِمِ دینِکَ وَ اَرْکانِ تَوحیدِکَ وَ
تَراجِمَةِ وَحْیِکَ وَ حُجَجِکَ عَلى خَلْقِکَ وَ خُلَفآئِکَ فى اَرْضِکَ الَّذینَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَ اصْطَفَیْتَهُمْ عَلى عِبادِکَ وَ
ارْتَضَیْتَهُمْ لِدینِکَ وَ خَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِکْ وَ جَلَّلْتَهُمْ بِکَرامَتِکَ وَ غَشَّیْتَهُمْ بِرَحْمَتِکَ وَ رَبَّیْتَهُمْ بِنِعْمَتِکَ وَ غَذَّیْتَهُمْ
بِحِکْمَتِکَ وَ اَلْبَسْتَهُمْ نُورَکَ وَ رَفَعْتَهُمْ فى مَلَکُوتِکَ وَ حَفَفْتَهُمْ بِمَلائِکَتِکَ وَ شَرَّفْتَهُمْ بِنَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ
اَللّهُمَّصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ عَلَیْهِمْ صَلوةً زاکِیَةً نامِیَةً کَثیرَةً دآئِمَةً طَیِّبَةً لا یُحیطُ بِها اِلاّ اَنْتَ وَ لا یَسَعُها اِلاّ عِلْمُکَ وَ لایُحْصیها اَحَدٌ غَیْرُکَ
اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى وَلِیِّکَ الْمُحْیى سُنَّتَکَ الْقآئِمِ بِاَمْرِکَ الدّاعى اِلَیْکَ الدَّلیلِ عَلَیْکَ حُجَّتِکَ عَلى
خَلْقِکَ وَ خَلیفَتِکَ فى اَرْضِکَ وَ شاهِدِکَ عَلى عِبادِکَ
اَللّهُمَّ اَعِزَّ نَصْرَهُ وَ مُدَّ فى عُمْرِهِ وَ زَیِّنِ الاَْرْضَ بِطُولِ بَقآئِهِ
اَللّهُمَّ اکْفِهِ بَغْىَ الْحاسِدینَ وَ اَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْکآئِدینَ وَ ازْجُرْ عَنْهُ اِرادَةَ الظّالِمینَ وَ خَلِّصْهُ مِنْ اَیْدِى الْجَبّارینَ
اَللّهُمَّ اَعْطِهِ فى نَفْسِهِ وَ ذُرِّیَّتِهِ وَ شیعَتِهِ وَ رَعِیَّتِهِ وَ خآصَّتِهِ وَ عآمَّتِهِ وَ عَدُوِّهِ وَ جَمیعِ اَهْلِ الدُّنْیا ما تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ بَلِّغْهُ اَفْضَلَ ما اَمَّلَهُ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ
اَللّهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحى مِنَ دینِکَ وَ
اَحْىِ بِهِ ما بُدِّلَ مِنْ کِتابِکَ وَ اَظْهِرْ بِهِ ما غُیِّرَ مِنْ حُکْمِکَ حَتّى یَعُودَ دینُکَ بِهِ وَ عَلى یَدَیْهِ غَضًّا جَدیدًا خالِصًا مُخْلَصًالا شَکَّ فیهِ وَ لا شُبْهَةَ مَعَهُ وَ لا باطِلَ عِنْدَهُ وَ لا بِدْعَةَ لَدَیْهِ
اَللّهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ کُلَّ ظُلْمَة وَ هُدَّ بِرُکْنِهِ کُلَّ بِدْعَة وَ اهْدِمْ
کانون انتظار
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمن الرَّحيم اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ وَ خاتَمِ النّ
ادامه✨🍃
بِعِزِّهِ کُلَّ ضَلالَة وَ اقْصِمْ بِهِ کُلَّ جَبّار وَ اَخْمِدْ بِسَیْفِهِ کُلَّ نار وَ اَهْلِکْ بِعَدْلِهِ جَورَ کُلِّ جآئِر وَ اَجْرِ حُکْمَهُ عَلى کُلِّ حُکْم
وَ اَذِلَّ بِسُلْطانِهِ کُلَّ سُلْطان اَللّهُمَّ اَذِلَّ کُلَّ مَنْ ناواهُ وَ اَهْلِکْ کُلَّ مَنْ عاداهُ وَ امْکُرْ بِمَنْ کادَهُ وَ اسْتَأصِلْ مَنْ
جَحَدَهُ حَقَّهُ وَ اسْتَهانَ بِاَمْرِهِ وَ سَعى فى اِطفآءِ نُورِهِ وَ اَرادَ اِخْمادَ ذِکْرِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد الْمُصْطَفى وَ عَلِىّ
الْمُرْتَضى وَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضا وَ الْحُسَیْنِ الْمُصَفّى وَ جَمیعِ الاَْوصِیآءِ مَصابیحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ الْهُدى وَ
مَنارِ التُّقى وَ الْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ الْحَبْلِ الْمَتینَ وَ الصِّراطِ الْمُسْتَقیمِ وَ صَلِّ عَلى وَلِیّکَ وَ وُلاةِ عَهْدِکَ وَ الاَْئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ
مُدَّ فى اَعْمارِهِمْ وَ زِدْ فى اجالِهِمْ وَ بَلِّغْهُمْ اَقْصى امالِهِمْ دینًا وَ دُنْیا وَ اخِرَةً إنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ.
@entezar_farabi
مگر میشود جُبران نکند؟!
🌱آیتالله محمدتقی مصباح یزدی رضوان الله علیه:
🌹واقعا ما چه داریم به عنوان هدیه به امام زمان عجلاللهتعالیفرجه تقدیم کنیم؟ یکی از بهترین کارهایمان این است که قرآنی، دعایی بخوانیم، ثوابش را بفرستیم.
🌹ما اگر صلواتی [هدیه به حضرت] بفرستیم و امام زمان عجلاللهتعالیفرجه دعایی برایمان بکند، [این دعا] خیلی با صلواتهای ما فرق دارد. [اگر] او دعا کند که رد نمیشود. میشود ما برای او دعا کنیم و او ما را ندید بگیرد؟ میشود چنین چیزی؟!
✨شما هدیه کوچکی برای آدمهای عادی بفرستید، بالاخره چیزی در مقابلش به شما میدهند...!
۱۳۹۰/۰۹/۲۹
@entezar_farabi
🔘 نخستین لعن بر دشمن حسین(ع)
▪️امام صادق(ع) فرمودند:
«اوّلين كسى كه قاتل حضرت حسين بن على(ع) را لعن نمود، حضرت ابراهيم خليل الرحمن(ع) بود. آن جناب قاتل حضرت سيّدالشهداء را لعن و به فرزندانشان نيز امر فرمودند كه چنين نمايند و از آنها عهد و پيمان گرفتند که آن را رعایت کنند. سپس حضرت موسى بن عمران(ع) قاتل آن جناب را لعن كرد و امّتش را به آن مأمور ساخت. پس از ايشان حضرت داوود(ع)، قاتل آن حضرت را لعن كرده و به بنى اسرائيل امر نمود كه ايشان نيز لعن كنند.»
📚 «کامل الزیارات»، ابن قولویه، ترجمه ذهنی، 1377ش.، ص 207.
#حدیث
#ذبح_عظیم
#امام_حسین_ع
@Entezar_Farabi
#پرسمان_عاشورایی
پرسش: با توجه به اینكه زمانی كه وارد مراسم حج تمتع می شویم به هیج وجه حق خروج از مناسك حج را نداریم، پس چرا حضرت امام حسین(ع) مراسم حج خود را نیمه كاره رها كرد؟
آنچه معروف است كه امام حج خود را نیمه تمام رها كرده درست نیست.
وقتی در مدینه از امام برای یزید بیعت خواستند، آن حضرت تعلل نمود. مروان بارها اصرار كرد حضرت با یزید بیعت كند و به والی مدینه گفت از حسین علیه السلام بیعت بگیر، اگر از او غفلت كنی دیگر به او دست نخواهی یافت. امام در پاسخ گستاخی مروان به صراحت اظهار كرد من با مردی چون یزید هرگز بیعت نمی كنم.
از جمله افرادی كه تشنه قدرت بود و برای رسیدن به حكومت به انواع حیله ها دست می زد، مروان بود... از این جهت به حاكم مدینه دستوری داد كه حسین علیه السلام را گردن بزن، مروان همین اندیشه را به شام انتقال داد و خطر حسین بن علی علیه السلام را برای حكومت، بزرگ جلوه داد و یزید را به قتل و ترور حسین علیه السلام شدیداً تحریك می نمود تا بدینوسیله هیچ مانعی برای به حكومت رسیدن خودش و فرزندانش در آینده وجود نداشته باشد، چون در هر صورت او می دانست پس از یزید جز او فردی از بنی امیه نمی تواند ادعای خلافت داشته باشد و حمایت بنی امیه را به خود جلب نماید، او برای رسیدن به این آرزوی دور و دراز ـ كه سرانجام به آن نایل شد ـ طرح نقشه ترور امام حسین علیه السلام را در مكه به یزید ارائه نمود لذا به نظر می رسد پشت سناریوی قتل عثمان و دیگر جریانات تا حوادث سال 61 و پس از آن، دست نامرئی مروان دیده می شود تا تمام حوادث را به سود خود هدایت كند.
امام حسین علیه السلام نیز با شناختی كه از بنی امیه داشت، می دانست كه مروان به دنبال توطئه چینی به سود خود می باشد لذا در كاخ والی مدینه جواب دندان شكنی به او داد و او را ساكت نمود و پیش از آن كه نقشه مروان در مدینه عملی شود به سوی مكه مهاجرت نمود و مدتی در مكه اقامت داشت. ماموران یزید در تعقیب امام به مكه رفتند و بهترین فرصت برای از میان برداشتن امام را در اجتماع حجاج می دانستند كه پس از قتل امام آن را به دیگران نسبت دهند و به این جریان خاتمه دهند، فردی كه مامور اجرای این طرح شده بود عمر بن سعید بن العاص بود.
امام علیه السلام از تمامی این نقشه ها آگاهی داشت لذا قبل از این كه این ها به اجرای طرح ترور در كعبه موفق شوند از ابتدا، نیت عمره نموده و طواف و سعی بین صفا و مروه را بجا آورد و روز هشتم ذی الحجه، روز ترویه، پس از ایراد خطبه ای در اجتماع برخی از یاران از مكه خارج شده و راهی كوفه گردید.
شیخ مفید و برخی دیگر از علمای بزرگ به نقشه ترور امام یا دستگیری آن حضرت توسط ماموران یزید تصریح كرده اند:
«و لما اراد الحسین علیه السلام التوجه الی العراق طاف باالبیت و سعی بین الصفا و المروه و احل من احرامه و جعلها عمرهً لانه لم یتمكن من تمام الحج فخافه ان یقبض علیه بمكه فینفذالی یزید بن معاویه فخرج علیه السلام...؛
وقتی امام حسین علیه السلام خواست به سوی عراق روان شود [حركت كند] خانه خدا را طواف كرد و سعی بین صفا و مروه را انجام داد و از احرام خارج شد و حج عمره انجام داد چون آن حضرت نمی توانست حج تمتع انجام دهد و بیم آن داشت كه او را دستگیر نمایند و به پیش یزید ببرند. بنابراین از مكه خارج شد...»
پس نمی شود گفت حج خود را به عمره تبدیل كرده بلكه از اول نیتش همین بوده. و چون روز هشتم از مكه خارج شد و از طرفی اولین حج امام نبود تا نتواند حج را ترك كند از این رو امام قبل از روز نهم از مكه حركت كرد، و هیچ منع شرعی ندارد كه كسی قبل از شروع اعمال حج، حج عمره انجام دهد و از مكه خارج شود، بلكه با توجه به این كه امام از توطئه ی بنی امیه و از مسائل سیاسی روز به خوبی آگاه بود، لذا عمره بجا آورد و به نحوی برنامه ریزی كرد كه حرمت خانه ی خدا شكسته نشود و هیچ تنشی درآن ایجاد نشود. و پایبندی به سیره ی نبوی اقتضا می كرد در آن شرایط از مكه بیرون رفته به سوی كوفه حركت كند.
چنانكه فرزدق نیز كه در مسیر راه با امام دیدار نمود، علت تعجیل امام را پرسید؟ حضرت فرمود: «اگر عجله نمی كردم گرفتار می شدم.»
هنگام خروج، والی مكه و فرستاده یزید خواستند مانع از خروج امام شوند ولی امام اعتنا نكرد و به سرعت از مكه دور شده، شتابان به سوی عراق روانه گردید.
از طرفی امام از تمامی پیشامدها آگاهی داشت و محل شهادت را نیز می دانست، آن حضرت نمی خواست در شهر مكه و حرم امن الهی درگیری ایجاد شود و حرمت كعبه به بهانه درگیری با او شكسته شود. لذا كاملا مراقب بود كوچكترین تنش و درگیری ایجاد نشود. به همین علت وقتی فرزند زبیر - كه در مكه بود و طمع حكومت در سر داشت و از حضور آن حضرت ناخرسند و از خروجش خوشحال شد - به عنوان تعارف به امام حسین علیه السلام عرض كرد: در مكه بمان ما با تو بیعت می كنیم، حضرتش در جواب او فرمود:
کانون انتظار
#پرسمان_عاشورایی پرسش: با توجه به اینكه زمانی كه وارد مراسم حج تمتع می شویم به هیج وجه حق خروج از م
ادامه📚✨🍀
لئن أدفن بشاطی الفرات احبُّ الیّ من ان اُدفن بفناء الكعبه... و لئن اقتل بالطف احب الیَّ من ان اقتل بالحرم...؛ ای پسر زبیر اگر در كنار فرات دفن شوم برای من پسندیده تر از آن است كه در كنار حرم دفن شوم و اگر در صحرای طفّ (نام دیگر سرزمین كربلا) كشته شوم بهتر و محبوبتر است برای من از اینكه در كنار خانه خدا كشته شوم.»
بنابراین امام علیه السلام به چند دلیل نمی توانست در حج واجب شركت كند و حج عمره انجام داد:
1. ترور شدن توسط فرستادگان یزید
2. شكسته شدن حرمت خانه خدا
3. هدر رفتن خون خود و یارانش كه اگر در غیر كربلا ریخته می شد در احیای اسلام موثر نبود
4. علنی نمودن مخالفت خود با یزید و قیام بر علیه او و خط بطلان كشیدن بر رفتار بنی امیه و امر به معروف و نهی از منكر
5. رسیدن پیام آن حضرت به تمام جهان پس از اسارت اهل بیت علیهم السلام.
@entezar_farabi
آمادگی جمعی.mp3
8.22M
📝 آمادگی جمعی، آخرین مرحله قبل از ظهور
استاد #عالی
#اربعین
#صلی_الله_علیک_یاأباعبدالله
@entezar_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑سه کاری که یک شیعه هر روز باید انجام دهد...
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
دنیانیازداشتبهیکسرپناهاَمن
اینگونهبودکهکربوبلاآفریدهشد.
#کربلا
#امام_حسین(؏)
@entezar_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•"اَلسّلٖامُعَلےمَنْتُهَیِّجَقَلبهالِلحُسینْ"•
سلامبرڪسےڪہقلبش براے حسین
ازجاےڪندهشد.
🏴 اربعین حسینی که هندسه الهی برای تسهیل مقدمات ظهور و فَرَج آل محمد(ص) است، بر دلشکستگان محفل اشک و آه سید و سالار شهیدان و قلب محزون امام زمان ارواحنا فداه، تسلیت و تعزیت باد.
#کربلا
#اربعین_حسینی
@entezar_farabi
خوش به حالِ کسی که برایِ
پیدا کردن راه درست زندگی
در مجالساهلبیت شرکت کند؛
آنقدر با عظمت است که اگر کسی
در راه این جلسات بمیرد،
شهید محسوب میشود .
[ استادانصاریان ]
اللهم عجل لوليك الفرج🌱
@entezar_farabi
ali-fani-8.mp3
21.06M
#دعای_عهد❤️
این سوخت اول صبحِ با ارامش بخونش و عهد هات رو با امام زمان یکبار دیگه مرور کن.
#التماسدعا
@entezar_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «پاداش خون»
استاد #عالی
📩 نامهٔ خدا به حضرت زهرا سلاماللهعلیها درباره امام زمان(عج)
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
🌱در التهابِ زمین؛ در اضطرابِ زمان؛
یادِ شما چتر امان من است
زیر باران دردها...🌱
السَّلامُعَلَيْڪَيَاوَعْدَاللَّہِالَّذِےضَمِنَہُ...
سلام بر مولای مهربانی که
آمدنش وعدهی حتمی خداست و
سلام بر منتظـران و دعا گویان آن
روزگار نورانی و قریب... 🌱
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
🌸سلام بر قطب عالم امکان🌸
#یاد_امام_زمان(عج)
@entezar_farabi
CQACAgQAAx0CVc35HwACxKpk1TG4PgYY_CYej2GUXfFK0yWiSQAC4Q4AAgNWoFIYu_sm-OSB8DAE.mp3
5.82M
🔉 #پادکست_امام_زمانی
🎧 در غـــم مــــولــا
بر اشکهای فراق، مُهر صداقت بزن با دعای خالصانه برای فرج...
#بحق_زینب_کبری_سلام_الله
#اللھمعــــجلݪوݪیــــڪاݪفــــࢪج
@entezar_farabi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از کانون انتظار
زیارت آل یاسین.mp3
6.4M
🍁 ای منتظران گنج نهان می آید
🍁 آرامش جان عاشقان می آید
🌿عصر جمعه هست و سلامی به حضرت دوست
💠@Entezar_Farabi
AUD-20210430-WA0005.mp3
4.05M
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت پانزدهم وظایف منتظران
🔵 رعایت حقوق امام و ادای آنها
╭━━❀🕊❀🌼❀🍃❀━━╮
@entezar_farabi
╰━━❀🍃❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عزت مجاهدانه و یک جهاد بزرگ
📝 رهبر انقلاب: زینب (س) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه؛ به یک جهاد بزرگ...
#حضرت_زینب_کبری(س)
@entezar_farabi
#تفسیر_کوتاه_آیات_قرآن
بخش ششم🌻
إنني أنا الله لا إله إلا أنا فاعبدني و أقم الصلاة لذكرى(سوره طه آیه ۱۴): همانا من خدایم، هیچ معبودی جز من نیست پس مرا پرستش کن و برای یاد کردن من نماز برپادار.
🦋نکات تفسیری🦋
۱.نماز بهترین وسیله ی یاد خدا: انسان در زندگی خود باتوجه به عوامل غفلت زا نیاز به وسیله ای دارد که در فاصله های مختلف زمانی، خدا، رستاخیر و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد واز غرق شدن در گرداب غفلت و بی خبری حفظ کند(أقم الصلاة لذكرى). نماز این وظیفه ی مهم را برعهده دارد. انسان صبحگاهان قبل از هرکاری سراغ نماز می رود. باز هنگامی که غرق کارهای روزانه شد ناگاه صدای مؤذن را می شنود. و به سراغ نماز می رود و اگر گردوغباری به قلب او نشسته آن را شست و شو می دهد.
۲.نماز راه وصول به نفس مطمئنه: این آیه فلسفه مهم نماز را یاد خدا می داند. آیه دیگری می فرماید: ألا بذكر الله تطمئن القلوب و در سوره فجر می خوانیم: يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك:ای نفس مطمئن به سوی پرورگارت بازگرد. بنابراین نماز راه رسیدن به نفس مطمئنه است.
۳.خضوع و عبادت مخصوص خدا: جمله(لا إله إلا أنا فاعبدني) کلمه ی توحید است که از نظر عبارت و لفظ، مترتب بر جمله(اننی أنا الله) چون حقیقتا هم مترتب بر آن است زیرا وقتی هر چیزی از خداوند آغاز شده و به وجود او منتهی است، پس دیگر جا ندارد جز او عبادت شود. پس او است معبود به حق و اله دیگری غیر او نیست.
۴.اهمیت نماز در میان عبادت ها: علت اینکه در جمله ی (و أقم الصلاة لذكرى) از میان انواع عبادات خصوص نماز را ذکر کرده بااینکه قبلا در عبارت(فاعبدنی) عبادت را به طور عموم ذکر کرده بود این است که هم اهمیت نماز را برساند و هم بفهماند که نماز از هر عملی که عبودیت را ممثل کند و ذکر خدا را به قالب درآورد آنچنان که روح در کالبد قرار گیرد بهتر است.
۵.سخن گفتن درخت: اینکه موسای کلیم از درختی(إنني أنا الله لا إله إلا أنا) را شنید معنایش این نیست که آن درخت خدا است(سبحان الله) بلکه معنای آن سلب انانیت از خود و اثبات الوهیت برای حق است. بدین معنا که درخت خود را نمی بیند و از خود سخن نمی گوید و گوینده نیز درخت نیست بلکه درخت آینه کلام حق است و در حقیقت خدا است که می گوید(إنني أنا الله).
آیینه کلام حق بودن نیز اختصاص به درخت ندارد. سراسر جهان منادی توحید الهی اند. همان طور که قرآن کریم می فرماید:و إن من شيء إلا يسبح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم إنه كان حليما غفورا(سوره اسرا آیه ۴۴)
۶.توحید و اقامه ی نماز: خداونددر آغاز سخن هیچ اشاره ای به وظایف سنگین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی حضرت موسی(ع) نسبت به نظام فرعونی و جامعه بنی اسرائیلی نکرده است بلکه نخستین وظیفه ی او را (بعد از دعوت به توحید عبادی) اقامه نماز برای تحصیل یاد خدا قرار داد و پس از آن با فاصله ی ۱۰ آیه، سخن از حرکت به سوی فرعون طاغی و برنامه ی مبارزاتی به میان آورد: (اذهب إلى فرعون إنه طغى؛ به سوی فرعون برو که همانا او طغیان کرده است) پس اولین وظیفه ی بشر (اقامه نماز) و فلسفه آن نیز حاکم شدن یاد خدا بر جان انسان است.
🌿پیام ها🌿
۱.یگانگی خداوند و حقیقت نداشتن هیچ معبودی جز او، سرلوحه آموزه های وحی الهی است(إنني أنا الله لا إله إلا أنا)
۲.عبادت باید خالصانه باشد(فاعبدنی)
۳.توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادت ها است(فاعبدني و أقم الصلاة)
۴.هدف از اقامه ی نماز تنها رعایت قالب آن نیست بلکه توجه به خدا و با یاد او بودن است(و أقم الصلاة لذكرى)
۵. نماز در رأس برنامه های عملی شریعت های پیشین نیز بوده است(و أقم الصلاة لذكرى)
@entezar_farabi
حسین بن خالد می گوید:
امام رضا(ع) فرمودند:
«کسی که ورع نداشـته باشـد، دیـن نـدارد و کسی که تقیه نداشـته باشـد، ایمـان نـدارد. گرامی تریـن شـمـا نـزد پروردگار کسـی اسـت کـه بیشـتـر بـه تقیه عمل کند.»
گفتنـد: ای فرزنـد رسـول خـدا! تـا بـه کـی؟ فرمودند: «تا روز وقـت مـعـلـوم که روز خـروج قائـم مـا اهـل البيـت اسـت و کسی که تقیـه را پیش از خـروج
قائم ما ترک کند، از ما نیست.»
#حدیث
@Entezar_Farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🎙حجتالاسلام مؤمنی
مداوم پناه ببریم به #امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجه)...
امام زمان حلّال مشکلات عالمیان.
#امام_زمان
#اللھمعجللولیڪالفࢪج
@entezar_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 #خط_دیدار | بسته تصویری مرور بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی. ۱۴۰۲/۶/۲۰
@entezar_farabi