eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
680 ویدیو
55 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فرصت مهربانی در دوران غیبت را، غنیمت بشمارید!! 💚 آقا امام صادق عليه السّلام فرمودند: 🌸 «با یکدیگر صله رحم کنید و به همدیگر نیکوکاری و مهربانی نمایید؛ پس سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید البته که زمانی بر شما خواهد آمد که هیچ کدام از شما برای درهم و دینارش جایی پیدا نمی‌کند (که آن را در راه خدا خرج نماید) یعنی هنگام ظهور قائم علیه‌السلام جایی نمی‌یابد که پولش را در آن مورد مصرف نماید. به دلیل این که مردم همگی به فضل خدا و فضل ولی خدا بی‌نیاز شده‌اند.» 🌺 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلكَاهِلِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا فَوَ اَلَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَيَأْتِيَنَّ عَلَيْكُمْ وَقْتٌ لاَ يَجِدُ أَحَدُكُمْ لِدِينَارِهِ وَ دِرْهَمِهِ مَوْضِعاً يَعْنِي لاَ يَجِدُ لَهُ عِنْدَ ظُهُورِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَوْضِعاً يَصْرِفُهُ فِيهِ لاِسْتِغْنَاءِ اَلنَّاسِ جَمِيعاً بِفَضْلِ اَللَّهِ وَ فَضْلِ وَلِيِّهِ 📗بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۴۶ 📗الغيبة (للنعمانی)، ج ۱، ص ۱۵۰ @entezar_ma313
امام سجاد عليه السلام : معاشِرَ شيعتِنا ، أمّا الجنّةُ فلَن تَفوتَكُم سَريعا كانَ أو بَطيئا، و لكنْ تَنافَسُوا في الدَّرَجاتِ . اى شيعيان ما! شما بهشت را هرگز از دست نمى دهيد، چه شتاب كنيد و چه كندى، اما براى رسيدن به درجات آن با هم رقابت كنيد. 📗 بحار الأنوار،ج۷۴
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠 ‌✅شرایط مربوط به کارگزاران و کادر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ✨ عبادت و مناجات ◀️بدون شک، عبودیت خدا یک دفعه حاصل نمی شود، بلکه این امر نیازمند تمرین و اظهار خضوع در پیشگاه اوست. فلسفۀ عبادت نیز جز این نیست که انسان با تذکر و تمرین خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالم، یاد بگیرد تا در همۀ عرصه‌های زندگی تسلیم خواستۀ خدا باشد و البته هر قدر که امتحان‌های الهی سخت تر باشد، اهمیت عبادت بیشتر است؛ ◀️لذا یکی دیگر از خصوصیات یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، عبادت و راز و نیاز آن‌ها با حضرت معبود است؛ چنان که در وصفشان آمده است:مردانی در میان آن‌ها هستند که شب‌ها نمی خوابند؛ زمزمه آن‌ها در حال عبادت، هم چون زمزمه زنبور عسل است. تمام شب را به عبادت مشغولند و روزها سواره به دشمن حمله می‌کنند. آن‌ها در وقت شب، راهب، و هنگام روز، شیرند. [۱] ✨معرفت به امام ◀️پس از معرفت به خدا، مهم ترین سرمایۀ یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، همانا معرفت عمیق به اوست که آن چنان، ایشان را مجذوب و مطیع حضرت کرده است. بی شک، کسب چنین معرفتی یک دفعه نبوده است، بلکه آن‌ها در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و هم گام با انتظار ظهورش، موفق به تحصیل آن شده اند. این حقیقت در کلام امام سجاد علیه السلام به خوبی روشن است. ◀️ایشان فرمود: "إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَة"ِ؛ [۲] مردم زمان غیبت او که معتقد به امامت او و منتظر ظهورش هستند، از مردم هر زمانی برترند،زیرا خداوند عقل، فهم و معرفتی به آن‌ها عطا کرده که غیبت نزد آن‌ها چون مشاهده است. ◀️از همین روست که بر خواندن دعای معرفت در عصر غیبت تأکید شده است: اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی؛ [۳] خدایا! خودت را به من بشناسان. به درستی که اگر خودت را به من نشناسانی، نمی توانم پیغمبرت را بشناسم. خدایا! پیغمبرت را به من بشناسان. به درستی که اگر پیامبرت را به من نشناسانی، نمی توانم امامت را بشناسم. خدایا! امامت را به من بشناسان. اگر امام را نشناسم، به درستی که گمراه و از ضالین می‌شوم. ◀️در روایتی نیز می‌خوانیم: اگر شخصی شب‌ها را نماز بخواند و روزها را روزه بگیرد و تمام اموالش را در راه خدا بدهد و هر سال به مکه و حج رود، اما ولیّ خدا را نشناسد و کارهای خود را به رهبری او قرار ندهد، هیچ حقی بر خدا ندارد و اهل ایمان نیست. [۴] ---------- [۱]: محمد باقر مجلسی، بحارالأنوار، ج ۲۵، ص۳۰۸ [۲]: شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص۳۲۰ [۳]: شیخ کلینی، کافی، ج۱، ص۳۳۷ [۴]: ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج۲، ص۱۸ ‌📚 از دیدگاه قرآن کریم (عج) @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۰۲🌷 🍀‌احیاء،اماته،خلق و رزق 🍀 💠صاحب کتاب امامت و مهدویت می‌فرماید:«مطلبی که نیازمند تذکرست اینست که افعال الهی؛مثل خلق،رزق، اماته،احیاء و سایر افعالی که اسمای حسنی بر ظهور و فعلیت آنها دلالت دارند،گاهی به واسطه یا وسایطی انجام می‌گیرند که در این صورت به واسطه نیز مستند می‌شوند و منافی با توحید نیستند.یکی از آن وسایل و مأمورین که موظف اند به اذن حق، افعال الهی را به انجام برسانند، ملائکه هستند؛اما همه ملائکه تحت فرماندهی امام هر زمانی می‌باشند». 💠در قرآن کریم این مطلب به خوبی بیان شده که این آیات شریفه دلالت بر واسطه‌های فعل خداوند دارند: «الذین تتوفاهم الملایکه طیبین».[۱] «آنان که فرشتگان پاکیزه قبض روحشان می‌کنند». «الذی تتوفاهم الملایکه». [۲] «فرشتگان جان آنها را می‌گیرند». «فالمدبرات أمرا». [۳] «قسم به فرشتگانی که به فرمان حق، به تدبیر نظام خلق می‌کوشند». «فالمقسمات أمرا». [۴] «قسم به فرشتگانی که کار جهان را قسمت می‌کنند». «یدبر الأمر من السماء إلی الأرض ثم یعرج إلیه فی یوم کان مقداره ألف سنة مما تعدون». [۵] «کارهای عالم را از آسمان تا زمین تدبیر می‌کند. باز حقایق را به سوی خود بالا می‌برد... ». این که فرشتگان عهده دار اداره تمام سازمان کائنات، به طور غیر مستقل؛ یعنی به اذن حق تعالی هستند و طبق قضا و قدر الهی و به عنوان مأموریت از جانب خداوند متعال و عامل اجرای اداره حق و وسیله و واسطه باشند؛ مانند ملائکه مقسمات و مدبرات، شرک و غلو یا منافی با توحید نیست؛ اما چون با بسیاری از آیات قرآن و احادیث منافات دارد، قبول آن در حق نبی و ولی، دلیل قاطعی احتیاج دارد که قرینه به صرف آیات و روایات مزبور از ظواهرشان باشد. بله، به طور موجبه جزئیه این مقام برای ملائکه و بشر ثابت است و شکی در آن نیست. 💠ولایت استقلال، اختیار رتق و فتق، تدبیر کائنات، امر، خلق، رزق، میراندن، زنده کردن، امساک، حفظ کرات و آسمانها و زمین و اداره شهود وجودی عالم امکان، همه و همه مخصوص ذات بی زوال یگانه خدای سبحان است و شریکی برای او نیست.اما واسطه بودن در انفاذ مشیت الهی، امر خلق و رزق و شفای مرضی، شرک نیست. 💠در صفحه ۶۶ می‌فرمایند: ائمه اطهار (ع) به اذن الله و به قضا و قدر حق، عامل ارادة الله و به حول و قوه و مشیت او فعلی را که به او مستند شود انجام دهند و چنین اموری با توحید منافات ندارد و عین سریان مشیت الله و جریان و نفوذ ارادة الله است که به هر نحوی بخواهد، امر خود را اجرا کرده و کسی مانع از اراده او نمی شود. در صفحات بعد مینویسند:قدرت و ولایت ذوات مقدس (علیهم السلام) به نحو غیر مستقل و به اذن الله و بر حسب نظام متقن الهی بر اماته،احیاء،شفای بیماران،خلق،رزق و تصرف در اکوان، نه به عنوان اداره امور و خلق و سازمان دادن کائنات؛بلکه طبق حکم مصالح عارضی و ثانوی در داخل این سازمان شرک یا غلو یا تفویض نیست؛بلکه عطای این قدرت به برخی از بندگان(ائمه اطهار علا) طبق حکمت،لازم است. 💠شایان ذکر است صاحب کتاب امامت و مهدویت جناب آقای صافی گلپایگانی خلق کردن از عدم را مختص به حق تعالی دانسته و خلق نمودن از ماده و شکل و موجودیت بخشیدن به آن را در حیطه قدرت ذوات مقدس باور داشته، مینویسند:«بر حسب ظواهر آیات و احادیث، خلق مجردات و ارواح و مادیات و اجسام، از عدم و بلاواسطه، فعل خداست (یعنی حق تعالی این کار را بدون واسطه انجام می‌دهد) و تمام اینها خلق او می‌باشند و فاعل و علت حقیقی، فقط ذات بی زوال اوست و اطلاق علت به معنای مؤثر در وجود خلق شیء، در حق کسی جز خداوند جایز نیست. اما خلق چیزی از ماده؛ مثل صورت پرنده از گل (داستان حضرت عیسی علیه السلام) یا زنده شدن شیر از صورت پرده (داستان حضرت امام رضاعلیه السلام)، به اذن خداوند و طبق مصالح ثانوی و عارضی، جایز است و واقع نیز شده است». ---------- [۱]: ۳۶۰- سوره نحل آیه ۳۲ [۲]: ۳۶۱-سوره نحل آیه ۲۸ [۳]: ۳۶۲- سوره نازعات آیه ۵ [۴]: ۳۶۳ سوره ذاریات آیه ۴ [۵]: ۳۶۴ - سورة سجدة آیة ۵ ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
امیرالمومنین علی عليه السّلام : مرگ حتمى است ، و روزى قسمت شده است و دير رسيدن آن شما را غمگين نكند ، زيرا نه حرص آن را پيش اندازد ، و نه عفاف و خويشتن دارى آن را به تأخير اندازد و انسان مؤمن به خويشتن دارى و تحمل سزاوار و شايسته است. 📖غرر الحکم ، باب حرص آز
الهی بر سرمان منت بگذار و ما را امام زمانی کن فرازی از دعای صاحب الزمان عجل الله فرجه منقول از امام رضا صلوات الله علیه: اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى الَّتِي يَرْجِعُ إِلَيْهَا الْغَالِي وَ يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُشَايَعَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِمُتَابَعَتِهِ وَ اجْعَلْنَا فِي حِزْبِهِ وَ الْقَوَّامِينَ بِأَمْرِهِ وَ الصَّابِرِينَ مَعَهُ الطَّالِبِينَ رِضَاكَ بِمُنَاصَحَتِهِ حَتَّى تَحْشُرَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ مُقَوِّيَةِ سُلْطَانِهِ خدایا ما را به دو دست آن بزرگوار به راه هدایت و جادّه بزرگ تر و طریقه معتدل بدار که گمراه تندرو به آن بازگردد و عقب مانده، خود را به آن ملحق نماید و بر طاعتش نیرویمان بخش و بر پیروی اش پا برجایمان کن و به متابعتش بر ما منّت بگذار و ما را در گروه او قرار بده، آن گروهی که به شدّت قیام کننده به دستورش هستند و همراه او شکیبا می باشند و با خیرخواهی اش جویندگان خشنودی تواند تا ما را در روز قیامت، در شمار یاران و مددکاران و تقویت کنندگان حکومتش محشور نمایی جمال الأسبوع ص 517 البلد الأمين ص 82 مفاتیح الجنان - دعا برای امام عصر عجل الله فرجه فقط خداوند متعال میداند که چقدر این ادعیه شیرین است ؛ لذت و حلاوت این ادعیه و تامل در فرازهای آن را از دست ندهید. @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۰۳🌷 ☀️ولایت تکوینی☀️ 💠علامه نمازی در صفحه ۲۶۵ کتاب اثبات ولایت می‌فرمایند: «مراد ما از ولایت تکوینی-که آن را برای پیغمبر و ائمه هدی از جانب پروردگار، ثابت میدانیم - آن است که ایشان بر تمام موجودات و کائنات و ممکنات، دانا، بینا، توانا و نافذ الإراده اند. 💠دردواقع ولایت تکوینی عبارت است از مسخر بودن کائنات در تحت اراده و مشیت ایشان به حول و قوه الهی.اما باید دانست که این بزرگواران چیزی را از عدم ص رف خلق نمی کنند و چنان که بعد از این خواهیم گفت،خلق از عدم صرف (که خلق ابداع و اختراع است)، مخصوص خداوند متعال است... بلکه برای خلق هر پدیده ای از چیزی و از ماده ای استفاده می‌کنند». 💠استاد عالیقدر مرحوم آقای خویی درباره ولایت تکوینی می‌فرماید: «همانطور که از اخبار آشکار می‌شود شبهه ای در ولایت ایشان بر تمام مخلوقات نیست. ایشان واسطه در ایجاد هستند و عالم وجود بخاطر ایشان تحقق یافته است. ایشان سبب در خلقتند؛ زیرا اگر ایشان نبودند خداوند هیچ کس را خلق نمی کرد. ایشان واسطه در افاضه، بلکه در طول ولایت خداوند دارای ولایت تکوینیه هستند. این ولایت همانند ولایت خداوند در خلق و ایجاد است؛ اگر چه در مقایسه با ولایت الهی ضعیف تر است.» [۱] 💠مرجع عالیقدر جناب آقای وحید خراسانی نیز می‌فرماید: «در این دعای شریف (عهد)، دو اسم مبارک «حی و قیوم» وارد شده و آیه شریفه «وعنت الوجوه الحی القیوم»؛ «و رخساره‌ها برای خداوند حی قیوم فرو می‌افتد» دلیل بر عظمت این دو اسم است. همچنین در این دعا به {وسیله} اسمی که اولین و آخرین، به آن اسم به صلاح نائل می‌شوند و به وسیله اسمی که آسمانها و زمین به آن روشن است؛ «الله نور السماوات والأرض » از خداوند درخواست می‌شود. این دعا مجموعه ای است از اسماء ذات و صفات و افعال خداوند متعال و جزء اعظم آن اسم مقدس «حی» است که موجب حیات قلوب است. ارتباط حضرت ولی عصر به این اسم از تفسیر آیه شریفه استفاده می‌شود که فرمود: «اعلموا أن الله یحیی الأرض بعد موتها»؛ بدانید همانا خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده می‌کند و این آیه کریمه به ظهور آن حضرت تفسیر شده است. و جمله «أحی به عبادک» در این دعا بیانگر این رابطه است و ابتدای دعا به «اللهم رب النور العظیم» است که ارتباط امام زمان (عجل الله فرجه) به این اسم [اسم نور} از تفسیر آیات «أشرقت الأرض بنور ربها» و «یهدی الله لنوره من یشاء» استفاده می‌شود. [۲] ---------- [۱]: ۳۶۹ - مصباح الفقاهه، ج۳، ص۲۸۹ [۲]: ۳۷۰- اقتباس از مقدمه در اصول دین ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
علیه السلام: بر مردم زمانی می‌آید که امامشان از منظر آنان غایب می‌شود.خوشا به حال آنان که در آن زمان در امر ما ثابت بمانند. 📚کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۳۳
❓‌چه کسانی در زمان ظهور رجعت می کنند؟ ✅ يکي از روشن ترين آيات در پاسخ به اين سوال، آيه ۸۳ سوره نمل است. «و روزي که ما از هر امتي، گروهي را از کساني که آيات ما را تکذيب مي کردند محشور مي کنيم و آن ها را نگه مي داريم تا به يکديگر بپيوندند» ✅ در اين آيه از زنده شدن گروهي از انسان ها سخن مي گويد، در حالي که آياتي که درباره روز قيامت هستند، همواره از زنده شدن همگان سخن مي گويند. مانند: «ما همه ي آنها را در اين هنگام محشور مي کنيم به گونه اي که حتي يک نفر را ترک نخواهيم گفت». ✅ مشهور اين است که رجعت به کساني اختصاص دارد که يا از مومنان خالص و يا از کافران خالص بوده اند. احاديث فراواني از رجعت انبياء و اولياي خدا به ويژه امام حسين، امام علي و اهل بيت به هنگام ظهور امام مهدي سخن گفته اند. ✅ در برخي از احاديث به رجعت جمعي از اصحاب خاص پيامبر و امام علي اشاره شده است. رجعت شهدا نيز مورد تأکيد برخي از احاديث است. در کنار اينها، از رجعت کافران و منافقان مهم نيز ياد شده است. ولي از تمام اين احاديث مي توان نتيجه گرفت که مومنان خالص و کافران خالص رجعت خواهند کرد. @entezar_ma313
آخرالزمان 💠 بسته شدن راه توبه! 🔹در ادامه مبحث آخرالزمان از ديدگاه قرآن، به آيه ۱۵۸ سوره انعام می‌رسيم. در اين آيه خداوند ميفرمايد: «... اما آن روزی که بعضی از آيات پروردگارت تحقق پذيرد، ايمان آوردن افرادی که قبلاً ايمان نياورده اند يا در ايمانشان عمل نيکی انجام نداده اند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: انتظار بکشيد، ما هم انتظار می‌کشيم.» 🔹امام صادق علیه‌السلام در تأويل اين آيه فرمودند: «... آياتِ پروردگار، امامان هستند و آيه منتظره، قائم می‌باشد كه اگر كسی تا روز قيام او به شمشير، ايمان نياورده باشد؛ ديگر ايمانش سودی نبخشد، اگر چه به امامان پيشين ايمان داشته باشد.» 📚کليد واژه آيات مهدوی، ص ۱۳۵ کمال الدين، ج ۲، ص ۳۳۶ 🔵 نکته: زمان قيام با زمان ظهور متفاوت است. پس در آخرالزمان بايد ايمانمان را کامل کنيم تا در دوره قيام «قائم» علیه السلام، جزء انصار ايشان باشيم. @entezar_ma313
💚 امام صادق (ع) فرمودند : 🌸 بدان که ما اتفاق نمی‌افتد مگر بعد از نااميد شدن مردم. 🌼 به خدا قسم مهدی ما نخواهد کرد تا زمانی‌که خوب و بد از هم جدا شوند ؛ والله نمی‌آید تا زمانی‌که شوید؛ والله نمی‌آید تا وقتی که و بَدان ، خود را نشان دهند و شقی شوند و پاک ذات خود را نشان دهند و به خیر شوند. 📚 کمال الدین، ج۲، جزء۲، باب۳۳ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۰۴🌷 ☀️ولایت تکوینی☀️ 🍀‌دیدگاه علامه میرجهانی 💠علامه ی بزرگوار، میر جهانی، در زمینه ی ولایت تکوینی،دیدگاه خاصی دارند. وی عمری را در عبادت و زهد سپری نمود و همتش کسب و نشر معرفت به نورانیت و اثبات ولایت تکوینی بوده و از جمله کسانی بود که چندین بار سعادت تشرف به حضور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نصیبش گشته و مرجع نامی جهان اسلام،سیدابوالحسن اصفهانی، به جهت اطمینانی که به ایشان داشتند، مأموریت‌های مالی را به وی می سپردند. تقدس و تقوی ایشان برای اهل علم روشن و هویداست. 💠 چنین شخصیتی در کتاب ولایت مطلقه می‌فرمایند: «در معنای حدیثی که حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می‌فرمایند: « أنا أحیی و أمیت بإذن ربی».«به اذن پروردگارم زنده می‌کنم و می‌میرانم». 💠دو وجه احتمال داده شده و هر دو صحیح است: نخست آن که منظور حضرت از این کلام این بوده که من هرگاه بخواهم، می‌توانم به فرمان خدا، مرده را زنده کنم و زنده را بمیرانم. این معنا در میان مسلمانان جای تردید و انکار ندارد. بعضی از انبیا به نص قرآن به اذن و اراده خدا، مرده را زنده کردهاند؛ زیرا از لوازم نبوت و ولایت، بروز و ظهور معجزه‌هایی به دست ایشان است. دوم اینکه به طور کلی، امر احیاء و اماته به اذن پروردگار عزوجل، به دست ائمه اطهار (علیهم السلام) انجام می‌گیرد، این وجه نیز سزاوار توقف نیست. در اخبار بسیاری وارد شده که اسرافیل، فرشته موکل زنده کردن مردگان است و عزرائیل، فرشته موکل ارواح و میراندن است. 💠در درستی این کلام شکی راه ندارد؛ چنان اگر اسرافیل بگوید: «من مرده را زنده می‌کنم». و عزارئیل هم بگوید: «من زنده را می‌میرانم». از آنها پذیرفته میشود و کسی هم از مسلمانان این را انکار نمی کند و می‌گویند: «این ها، دو حامل امر خدا هستند و از خود استقلالی در زنده کردن و میراندن ندارند». 💠پس چگونه عدهای مقام ولایت کلیه ای که در آن، فرشتگان و همه موجودات تحت امر ائمه اطهار (علیهم السلام) هستند و خدا ملائک را خدام ایشان قرار داده، احیاء و اماته را از ایشان انکار می‌کنند؟! 💠با اینکه اهل بیت (علیه السلام) به اذن خدای تعالی و به امر و فرمان او این قدرت را ابراز می‌کنند و هیچ ادعای استقلالی هم نکرده اند؛ پس چرا ذوات مقدس را که بندگان گرامی شده ای هستند، در گفتار برخدا سبقت نمی گیرند (لا یسبقونه بالقول وهم بأمره یعملون). . و هرچه انجام میدهند به امر و فرمان خداست، از این قدرت و مقام دور می‌بینند؟ 💠بدیهی است که انکار و تردید و تکذیب این امر در اثر کوتاهی فهم و قصور عقل و ادراک معرفت عظمت حق تعالی است؛ زیرا که انسان می‌خواهد این امر را به فهم کوتاه و اندیشه خود مقایسه کند و لذا در جهل پهناوری گرفتار می‌شود که از معرفت مقامات آل محمد (صلی الله علیه وآله) دور می‌گردد؛ به گونه ای که برخی راه افراط را می‌پیماند و برخی دیگر گرفتار تفریط می‌گردند. گروهی در حق آل محمد (صلی الله علیه وآله) غلو می‌کنند و ایشان را به خدایی می‌ستایند و گروهی دیگر اینان را از مرتبه ای که خدا به ایشان عنایت فرموده فرو می‌آورند و با بشر عادی برابر می‌دانند. 💠بدبختی و تأسف این جاست که این گونه اوصاف در حق فرشتگان بسیار شنیده شده و انکار شدنی هم نیست و نسبت غلو هم به قائلان آن هم داده نمی شود؛ در صورتی که همه فرشتگان، تحت ولایت تکوینی محمد و آل محمد (علیه السلام) هستند. 💠 بسیار جای تعجب است که برخی، این اوصاف آل محمد (علیهم السلام) راانکار کرده، می‌گویند:«این گونه روایات مجعول و ضعیف هستند و به راویان آنها تهمت غلو می‌زنند و آنها را غالی میدانند». 💠اکنون برای تأیید این مطلب که در حق فرشتگان مطالبی بلند گفته ش ده، حدیثی را از کتاب عقاب الاعمال شیخ صدوق نقل می‌کنیم. در این کتاب آمده است که حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند:«به راستی که خدای عزوجل امر را به یکی از فرشتگان واگذار کرد. پس آن فرشته هفت آسمان و هفت زمین و اشیاء را آفرید. وقتی دید آنها مطیع و منقاد او شدند، به خود بالید و گفت که مانند من کیست؟ 💠خدای عزوجل آتش کوچکی را از آتشی که از جنس او بود، برای او فرستاد و فرمود که این آتش کوچک چیست؟ آن فرشته گفت که آتشی مانند مورچه است! پس آن آتش به سوی او رو آورد با همه آنچه آفرید تا به او رسید به علت عجبی که اظهار نمود». 💠بنابراین آنجا که می‌گوییم خداوند کارهای خود را به ایشان واگذار کرده، مراد این است که ائمه اطهار (علیهم السلام) مظاهر صفات خدا و مصادر افعال او هستند. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313