eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
621 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۷۹🌷 ☀️امامت از اصول دین 💠اصول عقائد اسلامی (امامت) امامت از اصول دین است. 💠«امام» به معنای پیشوا و جمع آن «ائمّه» است. در حقیقت به آنچه از او پیروی می‌شود امام می‌گویند؛ خواه کتاب باشد یا انسان، حق باشد یا باطل. 💠 اکنون که معنای امام روشن شد، برای اثبات این که امامت، یکی از اصول دین است، بهتر آن دانستیم که آیات و روایاتی را بیان کنیم و قضاوت را به عهده خوانندگان بگذاریم: 🔸🔸 ۱- خداوند در حجّة الوداع، پیامبر را مخاطب قرار داده و می‌فرماید: «یا ایّها الرّسول بَلّغ ما اُنزل الیک من ربّک و اِن لم تفعل فما بلّغتَ رسالته و اللّه یعصمک من الناس و اللّه لا یهدی القوم الکافرین» ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگات بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر چنین نکنی، رسالت خدا را انجام نداده ای (و رسالت تو بی سرانجام است) و بدان که خداوند تو را از خطرات احتمالی حفظ می‌کند و خداوند کافران را هدایت نمی کند. 🔸 با توجّه به اینکه سوره مائده آخرین سوره ای است که در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده و با توجه به اینکه مسائل مربوط به توحید و معاد، از همان ابتدای بعثت به مردم گفته شده و با توجه به اینکه دستوراتِ نماز، جهاد، روزه، خمس و زکات در سال‌های اول هجرت صادر شده و اکنون سال دهم هجری است و با توجّه به اینکه پیامبر، انسان ترسوئی نبود که خداوند این چنین سفارش کند وگرنه باید همان سال‌های اول بعثت که تنها بود بترسد نه سال‌های آخر که ده‌ها هزار علاقه مند دارد و با توجّه به اینکه نحوه ابلاغ (جمع کردن تمام کاروانیان در گرمای سوزان مکه) و محل و زمان این دستور نیز منحصر به فرد است، با توجه به همه این مسائل، معلوم می‌شود پیامی را که پیامبر باید برساند درباره موضوعی بسیار مهم است که پیامبرصلی الله علیه وآله از پیامدهای آن و کارشکنی منافقان هراس دارد و آن مسئله جانشینی رسول خدامی باشد. چنانکه عده بسیار زیادی از اصحاب رسول خدا که مورد قبول همه مسلمانان هستند نیز این ماجرا را نقل کرده و گفته اند که آیه درباره ماجرای غدیر خم و مسئله جانشینی پیامبر است. 🔸برای آشنایی بیشتر می‌توانید به کتاب الغدیر (۳) و تفسیر نمونه (۴) مراجعه فرمائید. 🔸🔸 ۲- در روایات متعدد یکی از امور زیر بنایی و اساسی اسلام، امامت و ولایت معرفی شده است، چنانکه در کتاب وسائل الشیعه، ۳۹ حدیث (۵) و در کتاب مستدرک الوسائل، ۱۷ حدیث (۶) آمده که می‌فرماید: بنا و اساس اسلام بر چند موضوع استوار است و ولایت و رهبری را از اساسی ترین آنها می‌داند، از جمله: امام باقرعلیه السلام می‌فرماید: «بنی الاسلام علی خمسة اشیاء: علی الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایة» بنای اسلام بر نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است. 🔸 زراره که از شاگردان بزرگوار امام بود، می‌پرسد: کدام یک از این امور مهم تر است؟ امام می‌فرماید: ولایت از همه مهم تر است و سپس چنین توضیح می‌فرماید: «لانّها مفتاحهنّ و الوالی هو الدلیل علیهنّ» زیرا ولایت، کلید سایر مسائل است و والی نقش رهبری و هدایتِ مردم را به دیگر موارد دارد. البتّه شکی نیست که مراد از «ولایت»، اطاعت از امام معصوم است، چنانکه در بعضی روایات به جای کلمه «ولایت»، اطاعت از امام آمده است. 🔸 علاوه بر اینکه هر یک از نماز وروزه و حج و زکات به خاطر نبود امکانات مالی و بدنی قابل تغییر است، اما مسئله ولایت و رهبری در هر حال ثابت و بدون تغییر است. 🔸 از همه گذشته پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای معرفی و نصب امام، مدت‌ها در بیابان غدیر خم برای تمرکز و اجتماع مردم صبر کرد و همین که همه مردم در مکان واحد جمع شدند مسئله رهبری معصوم را بیان فرمود و حال آنکه برای بیان دیگر زیربناها چنین نکرد. 🔸 امّا افسوس که مردم مسئله اصلی را رها کردند. در ایام حج به هنگام طواف خانه خدا در حالی که به کعبه نگاه می‌کردم به این فکر فرو رفتم که خداوند این کعبه را شکافت و زایشگاه و گهواره علی علیه السلام قرار داد و او نیز سرانجام کعبه را از بت و بت پرستی پاک سازی کرد.آنگاه نگاهی به طواف کنندگان بی ولایت کردم و گفتم: مردم مولود کعبه را رها کرده و به دور زایشگاه او می‌گردند. 🔸🔸 ۳- دلیل سومی که می‌توان برای اهمیّت امامت آورد حدیث معروفی از پیامبر است که می‌فرماید: «مَن مات و لم یَعرف امام زمانه مات میتة جاهلیّة» هر که بمیرد و نسبت به امام زمان خود شناختی نداشته باشد، گویا قبل از ظهور اسلام و به مرگ جاهلیّت مرده است. 🔸🔸۴- امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «کلّ مَن دان اللّه بعبادة یجهد فیها نفسه و لا امام له من اللّه فسعیه غیر مقبول و هو ضالّ متحیّر» 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
تلنگر ⚠️ ترحّم و مراعات حال این سه دسته، از مصادیق حقّ‌النّاس است... حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: قطعاً من بر این سه دسته ترحّم می‌کنم و بدانید که ترحّم نمودن به ایشان، حقّی بر گردن شماست: 🔹اول، شخص محترم و عزّتمندی که شرایط روزگار او را در جامعه، خوار و ذلیل کرده است؛ 🔸دوم، فرد ثروتمندی که پس از دوران بی‌نیازی‌اش، دچار فقر و نیازمندی شده است؛ 🔹سوم، عالِم دینی که نزد بستگانش و جاهلان، مورد تحقیر و بی‌احترامی قرار گرفته است. 💠 «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه‌السلام يَقُولُ: إِنِّي لَأَرْحَمُ ثَلَاثَةً وَ حَقٌّ لَهُمْ أَنْ يُرْحَمُوا عَزِيزٌ أَصَابَتْهُ مَذَلَّةٌ بَعْدَ الْعِزِّ وَ غَنِيٌّ أَصَابَتْهُ حَاجَةٌ بَعْدَ الْغِنَى وَ عَالِمٌ يَسْتَخِفُّ بِهِ أَهْلُهُ وَ الْجَهَلَةُ.» 📜 خصال (شیخ‌صدوق)، ج‏١، ص٨۶، ح۱۸ تحف العقول (علامه‌حرانی)، ص۳۶۷ @entezar_ma313
🌿 امامت را بشناس... امام_صادق صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🍃 «امامت را بشناس؛ که اگر او را شناختی، زود یا دیر آمدنِ امر ظهورش ضرری به تو نخواهد زد؛ چرا که همانا خدای تعالی فرموده است: "(قیامت) روزى است كه هر گروهى را با امامشان فرا می‌خوانيم" (سوره اسراء، آیه ۷۱)؛ پس کسی که امامش را (به حقّ معرفت و لزوم تسلیم در برابر اوامر و نواهی‌اش) بشناسد، همانند کسی است که در خیمه‌ی قائم عليه‌السلام حضور دارد.» 💠 «عن حمران بن أعین عن أبی عبدالله علیه‌السلام أنه قال: اعرف امامک فاذا عرفته لم یضرک تقدم هذا الأمر أم تأخر فإن الله عزوجل یقول يوم ندعوا كل أناس بإمامهم فمن عرف إمامه کان کمن هو في فسطاط القائم علیه‌السلام.» 📚 الغيبة (شیخ‌نعمانی)، ص۳۳۱ بحارالانوار(علامه‌مجلسی)، ج۵۲،ص۱۴۲ 📝 با صرف ساعتی در هفته برای یادگیری و تصحیح اعتقادات و اخلاقیات خود بر مبنای معتبر آیات و روایات، ضمن مصون ماندن از آسیب شبهات و فتنه‌های مهلک آخرالزّمان، قدمی در راه تربیت خود و کسب معرفت نسبت به امام زمانمان برداریم... 🌱 «یا أباصالح المهدی أدرکنی.» @entezar_ma313
‼️ جایگاه ویژه اهل‌بیت علیهم‌السلام نزد خداوند متعال 💎 اسرار و علوم مکنون الهی نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام ✨ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ وَ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ علیه‌السلام ❇️ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ عِنْدَنَا وَ اللَّهِ سِرّاً مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ عِلْماً مِنْ عِلْمِ اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا يَحْتَمِلُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ اللَّهِ مَا كَلَّفَ اللَّهُ ذَلِكَ أَحَداً غَيْرَنَا وَ لَا اسْتَعْبَدَ بِذَلِكَ أَحَداً غَيْرَنَا ✍🏻 محمد بن عبدالخالق و ابوبصیر از امام صادق علیه‌السلام نقل کردند که حضرت فرمودند: ❇️ ای ابامحمد! به خدا سوگند که نزد ما سرّی از اسرار الهی و علمی از علم الهی وجود دارد که هیچ فرشته مقرّب و هیچ پیامبر مرسل و هیچ مؤمن امتحان شده‌ای، توان و قابلیت تحمل آن را ندارد. ❇️ به خدا سوگند خداوند هیچ احدی را به این امر تکلیف ننموده و احدی را به این امر به عبودیت نگرفته است جز ما اهل‌بیت! 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۴۰۲ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۰🌷 ☀️ توحید و امامت،دو قلعه ی مستحکم الهی 💠هنگامی که امام رضا علیه السلام در حال گذر از شهر نیشابور بود،علاقمندان گرد آن حضرت را گرفته و تقاضای حدیثی کردند. 💠امام حدیث معروف سلسلة الذهب را که از پدر خود و پدرش از پدرش تا پیامبر علیهم السلام و او از جبرئیل و او از خدای متعال شنیده بود، این چنین بیان فرمود: «کلمة لااله الاّ اللّه حِصنی فمَن دَخل حِصنی أمن من عذابی» هر که بدون پذیرش رهبر حقّ، خود را به زحمت انداخته و عبادتی انجام دهد، هرگز مورد قبول خدا نبوده و او در تحیّر و گمراهی است. 💠 همان گونه که اگر کسی بدون ابلاغ و نمایندگی، اجناسی را برای اداره ای خریداری کند، هرگز از طرف مسئولین پذیرفته نخواهد شد. 💠 آری در اسلام به مسئله انگیزه و هدف و رهبری و پیروی اصالت داده شده و اهمیّت فوق العاده دارد. 💠 با نگاهی اجمالی به چهار دلیل فوق، می‌توان دریافت که رهبری در اسلام جزو اصول دین است نه فروع دین و اصل امامت از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ 💠 توحید که اولین اصل دین است، زمانی نمادین می‌شود که حاکم جامعه، امام معصوم باشد وگرنه به جای توحید، شرک و طاغوت سبز می‌شوند. 💠نبوّت و شریعت زمانی پا برجا می‌ماند که رهبری معصوم آن را حفظ کند وگرنه با خرافات و تحریف و بدعت و سلیقه‌های شخصی آمیخته شده و وحی از اعتبار می‌افتد. 💠 اصولاً جامعه بدون قانون و رهبر حقّ، مساوی با جنگل است و هر یک از قانون و رهبر مکمّل یکدیگر و جدایی ناپذیرند. 💠 شناخت و توجه به معاد و آشنائی با مسائل ملکوتی آن، جز از طریق امام معصوم ممکن نیست. 💠 امامت است که به نماز جان می‌دهد، به حج و روزه جهت می‌دهد، به جهاد مشروعیّت می‌دهد و فرائض الهی را احیا می‌کند. امام همانند کارخانه برق به همه لامپ‌ها نور و روشنایی می‌دهد. 💠 آری مسئله رهبری و امامت و نقش آن در نظام جامعه اسلامی و حفظ و استقرار قانون جای هیچ گونه تردید و گفتگوئی نیست. 💠 توحید قلعه محکم من است که هر در آن وارد شود، از عذاب من ایمن خواهد بود. آنگاه امام فرمود: «بشروطها و أنا من شروطها» توحید با شروطش قلعه الهی است و من یکی از آن شروط هستم. 💠 امام رضاعلیه السلام در اینجا میان توحید و امامت رابطه شرط و مشروط بر قرار نمود، همان رابطه ای که میان نماز و وضو است. یعنی بدون امامت پای توحید می‌لنگد و مادامی که توحید مطرح است رهبری معصوم هم مطرح است، آن هم رهبری زنده و شاهد. 💠 در این حدیث امام رضا علیه السلام توحید را قلعه مستحکم الهی دانست و در حدیثی دیگر، پیامبر گرامی، ولایتِ علی علیه السلام را قلعه ایمن از عذاب شمرد و فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: «ولایة علیّ بن ابیطالب حصنی فمَن دخل حصنی أمن مِن عذابی» 📚 @entezar_ma313
🟡 آیا برای کوچ آماده ایم؟! سفر سخت است 🔴 قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : الرَّحِيلُ وَشِيكٌ. 🟠 امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : کوچ کردن [از دنیا] نزدیک است. 📚نهج البلاغة ج ۱، ص ۵۰۲ حکمت ۱۸۷ 📚خصائص الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۰۷ @entezar_ma313
انتظار حقیقی فرج کسانیکه فکر مےکنند، باید گوشه‌ای بخوابند تا امام زمان (عج) ظهـور بفرمایـد و جهان را از عـدل و قسـط پر کند، سخت در اشتباهنـد. مردم ما باید بیشتـر بکوشند، بیشتـر مبـارزه کنند، و این تحول و تکامل نفسی را هر چه سریعتر در روح و قلب خـود ایجـاد نماینـد، تا باعث تسـریع در ظهـور حضرت شوند. اگر جوانــان ما در اعتقـادشان به خـود بقبولانند امام زمان (عج) در میان آنها زندگی می‌ڪند و شاهد اعمالشان است، رفتار و زندگی و فداکاری و مرگ و حیات آنان تغییر کیفی پیدا می‌کند و چه بسا جهش بزرگی درحرکت تکاملی جوانان ما بسوے مدینه فاضله ایجاد شود. به مصطفی می گفتم: «من نمی گویم خانه مجلل باشد، ولی یک مبل داشته باشد که ما چیز بدی از اسلام نشان نداده باشیم که بگویند مسلمان ها چیزی ندارند، بدبخت اند.» مصطفی به شدت مخالف بود، می گفت: «چرا ما این همه عقده داريم؟ چرا می خواهیم با انجام چیزی که دیگران می خواهند یا می پسندند، نشان دهیم خوبيم؟ این آداب و رسوم ماست. نگاه کنید این زمین چقدر تمیز است؛ مرتب و قشنگ. این طوری زحمت شما هم کم می شود، گردوخاک كفش هم نمی آید روی فرش.» 💠او می گفت: «این ها برای چه؟ زینت خانه باید قرآن باشد به رسم و اسلام. به همین سادگی.» وقتی مادرم گفت: «شما پول ندارید من برایتان وسایل خانه می آورم»، مصطفی رنجید؛ گفت: «مسئله پولش نیست. مسئله زندگی من است كه نمی خواهم عوض شود.» 📚به روایت همسربزرگوار @entezar_ma313
امـام صـادق عليه السلام: ✨هركس چيزى را نقل كند و قصدش ظاهر ساختن عيب و بدى و ريختن آبروى مؤمنى باشد و بخواهد او را از ديده هاى مردم بيندازد و در انظار، سبك و بى ارزش كند، 🔻 خداوند متعال او را از دوستى خود خارج 🔻 در دوستى شيطان وارد مى كند. 📚[ثواب الاعمال ص 547] @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۱🌷 ☀️نیاز به امام 💠 به همان دلایلی که نیاز به پیامبر داریم، نیاز به امام هم داریم.آنها را مرور می‌کنیم: ❓آیا می‌توان قبول کرد که هدف از آفرینش انسان رشد و کمال و در مسیر خدا قرار گرفتن باشد ولی در این میان هادی و راهنمایی در کار نباشد؟! ❓ آیا می‌توان قبول کرد که انسان عاشق رسیدن به مقام والای انسانی باشد ولی در خارج چنین الگویی وجود نداشته باشد؟! 💠 مگر نه این است که برای هر نیاز و احساس درونی یک واقعیّت خارجی و بیرونی وجود دارد که آن احساس را اشباع کند. اگر ما در درون احساس تشنگی می‌کنیم و نیاز به آب داریم، برای رفع آن نیاز آبی در خارج از بدن وجود دارد. حال چگونه قبول کنیم که علاقه به کمال و رسیدن به قله ی ولایت و پذیرش رهبری علی بن ابیطالب علیه السلام قلعه من است که هر که وارد آن شود، از عذاب من ایمن است. 💠 با توجّه به این دو روایت، توحید و ولایت دو قلعه محکم الهی هستند که در کنار هم و با هم مایه ایمنی از عذاب خدا می‌باشند. ❓مگر میشود نیاز به سعادت در انسان باشد، اما چیزی که پاسخ گوی این نیاز باشد در خارج از ذهن وجود نداشته باشد؟! ❓چگونه می‌توان پذیرفت که میزبانی از مردم دعوت کند، ولی نشانی منزلش را ندهد و یا راهنمایی نفرستد، به خصوص در مواردی که بدون راهنما، راهیابی ممکن نیست و در مسیر مواردی وجود دارد که مهمان را به بیراهه و انحراف از منزل میزبان می‌کشاند. در اینجا بر میزبان لازم است تا راهنمایی با نام و نشانی روشن برای مهمان بفرستد تا هم راه را به او بنماید و هم با برخورد با موارد انحرافی، او را به مقصد برساند. ❓چگونه قبول کنیم که انسان در راه‌های ساده و محسوس زندگی نیاز به راهنما دارد، اما در پیمودن راه‌های سعادت و معنویّت و رسیدن به رشد واقعی که پیچیده تر و علم انسان در آن زمینه کمتر و وسوسه‌های شیطانی بیشتر است، نیاز به راهنما نداشته باشد. 💠مگر نه آنست که حیواناتی که زندگی دسته جمعی دارند همچون زنبور عسل، برای خود ملکه ای را بطور غریزی پذیرفته اند. ❓ در تاریخ سیاست‌ها و جنگ‌ها کدام موفقیّتی را سراغ دارید که نقش رهبر و فرمانده در آن نادیده گرفته شده باشد؟ 💠 جامعه بدون امام یعنی هرج و مرج و کدام عقل و وجدان آن را می‌پذیرد؟ حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «لابدّ للناس من امیر برٍّ کان او فاجرٍ» وجود رهبر برای مردم ضروری است، خواه نیکوکار باشد یا بدکار. 💠علاوه بر موارد فوق که میان نیاز به پیامبر و امام مشترک است، در خصوص نیاز به امام، دلایل دیگری نیز وجود دارد:برای پیاده شدن دستورات الهی و حفظ احکام، قدرت و حکومت لازم است و قدرت و حکومت به امام و رهبری لایق نیاز دارد. مخصوصاً در موردی که دسترسی به پیامبر امکان نداشته و خاتمیّت حضرت محمدصلی الله علیه وآله را پذیرفته باشیم. ❓ ۲- مگر می‌شود خدا برای مردمی پیامبر بفرستد و آن پیامبر با خون دل احکام و قوانینی بیاورد و بعد همه را رها کرده از دنیا برود؟ آیا این کار حکیمانه است؟ آیا رها کردن و رفتن با آن حرص و سوزی که از پیامبر سراغ داریم سازگار است؟! ❓ راستی کسانی که می‌گویند پیامبر با آنهمه زحمت مکتب و امتی را بنیان گذاری کرد و رفت چگونه جواب حکمت خدا و سوز پیامبر را می‌دهند. کدام مقام مسئول اینقدر بی تفاوت مردم را رها می‌کند؟! ❓ ۳- اساساً دین و مکتب یا باید هماهنگ با خواسته‌های درونی و حوادث خارجی و به اصطلاح رشدآور و رشد دهنده و به روز باشد و یا باید فقط قوانینی مقطعی و خشک باشد که با مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده و به اصطلاح ایستا باشد؟ 💠 اگر در کنار مکتب امامی با شرائط ویژه بود، مکتب از نوع اول و گرنه از نوع دوم خواهد بود و به همین دلیل امام رضاعلیه السلام می‌فرماید:«اِنّ الامامة زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عزّ المؤمنین» 💠 امامت و رهبری حقّ، زمام دین است و مایه نظام بخشیدن به مسلمانان و صلاح امور دنیوی و عزّت مؤمنین است. «انّ الامامة اُسُّ الاسلام النامی» امامت، اساس اسلام رشد یافته است. یعنی چیزی که بتواند همه احتیاجات فردی و اجتماعی و مادی و معنوی کاروان بشریّت را تأمین کند، تنها امامت است. 💠 امام رضا علیه السلام با تعبیر «الاسلام النامی» به ما می‌فهماند که اسلام بدون امام نمو و رشدی ندارد و در معرض کهنگی و زوال است. 💠 جامعه انسانی هر آن در معرض حوادثی است که اگر حکم الهی و دستور خدا با الهام از وحی و رهبری حق در کار نباشد، مردم آرامش خود را از دست می‌دهند و هر کدام راهی را می‌پیمایند و هرج و مرج به وجود می‌آید. لذا در کنار مکتب، وجود امام و رهبر ضروری است. 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
⇲ غــــــربال در آخــــرالزمان ⇱ ---------------------------------------- ---------------------------------------- 🔍غربال شدن (اَلَک شدن) شیعیان در زمان غیبت ☀️امام صادق (علیه السلام) درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرمایند : 🔸 «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛ 🔸 وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ 🔸 وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ 🔸 حَتَّى لَایَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر» 🔹 به خدا سوگند شما خالص می شوید؛ 🔹 به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ 🔹 به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛ 🔹 تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر. ☀️در این روایت امام صادق (علیه السلام) هشدار می‌دهد که خداوند شیعیان را در زمان غیبت دچار آزمایش بسیار سختی خواهد کرد و بسیاری از اشخاصی که منتسب به شیعه هستند غربال می‌شوند و خالص می‌شوند و از این میان گروه بسیار اندکی از شیعیان باقی می‌مانند. 👈در این میان کسانی نجات خواهند یافت که: 1⃣خود را در زمان غیبت به امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) نزدیک و نزدیکتر کنند؛ 2⃣خود را از رذایل اخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند (تزکیه نفس کنند). 3⃣شناخت امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است. 📚📗📙منبع: بحار الانوار، ج5، ص216#ا لّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج @entezar_ma313
زبانِ حال... ▫️ ام‌البنين خطاب بِه مولايش حسن گفت: «اگر مادرت بی‌خانه است بگذار سقفی بر سر ما نيز نباشد» اينگونه معلمی بود كه مواسات را به ابالفضلش آموخت. ▪️ سجادجانم سجده طولانی كن كه فرزند منتقمت خواهد امد عزيز دلم باقر گوشه‌ای از علومت را بشكاف كه خلق‌الله ببينند هر چه هست نزد شماست. ▫️ حضرت صادق بِه شيعيانت بشارت حضور منجی را بده كه زمين راستگوتر از تو بِه خود نديده خواهی آمد و دوباره خواهيم ساخت سرايی زيباتر از لولو و مرجان... ▪️ ویژه 📖 @entezar_ma313
انتظار منجی عالم313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۱🌷 ☀️نیاز به امام 💠 به همان دلایلی که نیاز به پیامبر داریم، نیاز به امام هم د
‌💠۴- همان گونه که شنا در استخر نیاز به مربّی و ناجی دارد و گذر از دریا نیاز به کشتی و ناخدا، دنیا نیز چنانکه امام فرمود: دریای عمیق و پر تلاطم است، «الدنیا بحر عمیق» که به کشتی و کشتی بان نیاز دارد.این با کدام منطق و حکمت سازگار است که خداوند، شناوران ناتوان و ناآشنا را در دریای پرخطر به حال خود رها کند! 💠 ۵ - همان گونه که خداوند در کشور تن فرمانروایی به نام عقل قرار داده تا به وسیله آن چشم و گوش و تمام اعضا از انحراف و خطا حفظ شوند، لازم است برای جامعه نیز امام و فرمانروایی قرار دهد تا دچار تحیر و انحراف و هرج و مرج نشده و به مقصد برسد.آیا قرآن کافی نیست؟ ❓ سؤال: با وجود قرآن وکتاب آسمانی، دیگر چه نیازی به امام پاسخ: قرآن، کتاب قانون است و قانون به مفسّر و مجری نیاز دارد. در نظام امروز جهان نیز در کنار قوّه مقنّنه، قوّه مجریه و قضائیه وجود دارد، زیرا قانون به مجری و ضمانت اجرا نیاز دارد.این نیاز در زمان پیامبر به دست او و پس از پیامبر توسط امامان به انجام می‌رسد. 💠 علاوه بر آنکه جزئیّات همه چیز مثلاً تعداد رکعات نماز یا تعداد شوطهای طواف در قرآن ذکر نشده است و بسیاری از مطالب جزیی و مقطعی در قرآن وجود ندارد و پیامبر در زمان خود و امامان هر کدام در زمان خود، آنها را برای مردم بیان می‌کنند. 💠 خود قرآن می‌فرماید: به سراغ پیامبر بروید و دستورات خود را از او بگیرید. «ما آتاکم الرّسول فخُذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» [۱]آنچه را پیامبر بیان می‌کند، بگیرید و آن چه را نهی می‌کند، رها کنید. این آیه دلیل آن است که پیروی از سنّت نبوی واجب است. زیرا پیروی از سنت پیامبر، پیروی از خداست. «مَن یطع الرسول فقد اطاع اللّه» [۲] ---------- [۱]: ۱۵) سوره حشر، آیه ۷ [۲]: ۱۶) سوره نساء، آیه ۸۰ 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
دنیا به اهل‌بیت رو می‌کند ▪️ «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا، عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا...» 🔸 امام علی در ابتدای حکمت ۲۰۹ نهج‌البلاغه از آینده‌ای مسرّت‌بخش خبر می‌دهند و می‌فرمایند: «دنیا پس از سرکشى، به ما روى مى‌کند، چونان شتر مادّهٔ بد خو که به بچهٔ خود مهربان گردد» 🔹 امیرالمؤمنین در این فراز خاطر نشان می‌کنند که دنیا پس از رو گردانیدن از اهل‌بیت، دیر یا زود انعطاف نشان داده و به آن ها رو می‌کند و حکومت به صاحبان اصلی آن خواهد رسید. 🔸 مسئله‌‌ای که با توجه به تاریخ زندگانی اهل‌بیت و ظلم‌هایی که در حقّ این خاندان شکل گرفت، تنها مصداق تحقق آن را با ظهور امام مهدی می‌توان تصور کرد. یعنی زمانی که حکومت حق و عدالت شکل بگیرد و در سرتاسر عالم استقرار پیدا کند. و در این زمان است که حکومت به صاحبان اصلی خود بازگشته است. @entezar_ma313
💠 تسبیح و تقدیس خداوند توسط اهل بیت علیهم السلام قبل از خلق آسمان و زمین و فرشتگان 🔹 حسن بن سلیمان حلی قدس سره روایت کرده است: ✍ ١١١- وروى عن المفضل قال : قلت لمولانا الصادق عليه السلام : ما كنتم قبل أن يخلق الله السماوات والارض : قال : كنا أنوارا نسبح الله تعالى ونقدسه حتى خلق الله الملائكة فقال لهم الله عزوجل : سبحوا فقالت : أي ربنا لا علم لنا ، فقال لنا : سبحوا فسبحنا فسبحت الملائكة بتسبيحنا. 🔸 مفضل بن عمر قدس سره گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: شما قبل از خلق آسمان‌ها و زمین کجا بودید؟! آن حضرت علیه السلام فرمودند: ما نورهایی بودیم که خداوند را تسبیح و تقدیس می‌کردیم تا زمانی که خداوند فرشتگان را خلق کرد، پس خداوند عز و جل به آن‌ها فرمود: تسبیح بگویید. فرشتگان گفتند: ما تسبیح را نمی‌دانیم. پس خداوند به ما گفت: تسبیح بگویید. پس ما تسبیح خداوند گفتیم و فرشتگان به تسبیح ما تسبیح گفتند. 📚 تفضیل الائمة علیهم السلام علی الانبیاء و الملائکة، تالیف حسن بن سلیمان حلی، صفحه ۲۵۸، چاپ انتشارات مکتبة العلامة المجلسی 📃 اسکن کتاب: 🌐 https://bit.ly/3ysHSXy 📃 پوستر: 🌐 https://bit.ly/3N0X8Pi وجود اهل بیت علیهم السلام به هیچ وجه وابسته به جسم کالبدی و عنصری نیست و فعالیتشان نیز محدود به بعد تولد نیست، بلکه هزاران هزار سال قبل تولد و هزاران هزار سال قبل سایر مخلوقات به شکل ارواح نورانی آفریده شده و به ملائکه و انبیاء الهی علیهم السلام امداد و کمک رسانده و ایشان را یاری کرده و تعلیم می‌دادند. @entezar_ma313
‌❓❓چرا امام عصر(عجل الله فرجه) علی‌رغم جشن گرفتن‌ها و بیعت‌ها تاکنون ظهور نکرده‌اند؟ ◀️ امام زمان(عجل الله فرجه) هم اکنون در حال امامت کردن هستند اما دلیل آن که تاکنون ظهور نکرده اند برای آن است که زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم نبوده است. ◀️ زیرا ظهور به معنای تشکیل حکومت اسلامی است و غیبت یعنی از بین رفتن این حکومت. ◀️امام زمان (عج) غیبت کردند زیرا زمینه برای حکومت ایشان فراهم نبود و غیبت ایشان به این دلیل طولانی شده است که شیعیان هنوز با امام زمان(عج) بیعت واقعی نکرده‌اند. @entezar_ma313
امام صادق علیه السلام مرده بخاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او میشود ، شادمان میگردد ، همانگونه که زنده با هدیه خوشحال می گردد. 📚الفقیه، ج1،ص117 @entezar_ma313
‌🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۲🌷 🍀الگو بودن امام انسان برای رسیدن به کمال نیاز به الگو دارد و یکی از اصول تربیت، الگوسازی و استفاده از الگو می‌باشد. در واقع انسان اگر نمونه و مدلی نداشته باشد، سرگردان می‌شود. 💠 امام، الگوی کاملی است که باید همه انسان‌ها سعی کنند مثل او شوند. امام، مدل، نمونه و میزان است. 💠 اگر الگوهای کامل و واقعی را پیش چشم خود مجسم نکنیم و به آنان عشق نورزیم، الگوهای کاذب و باطل با تبلیغات نابجا فراروی ما قرار خواهند گرفت و به آنان گرایش پیدا خواهیم نمود و ما را به سوی خود خواهند کشید. 💠 قرآن، تنها آن قسمتی از داستان پیامبران را که می‌تواند برای دیگران الگو باشد بیان می‌کند. به نام همسر و تعداد فرزند و تاریخ تولد و وفات آنان کاری ندارد. یعنی هرگز قرآن قصد داستان سرایی ندارد بلکه هدفش الگو سازی است. 💠 امام تنها راهنما نیست، بلکه امام است، تنها سرپرست نیست، بلکه امام است، یعنی کار و عبادت و خوردن و جنگیدن و سکوت و فریادش برای ما الگو و درس است. 💠 امام به گفته‌ها و تئوری ها، عینیّت می‌بخشد. 💠 امام طرح ذهنی اسلام را به حقیقت خارجی، تصوّر را به واقعیّت و خیال را به حقیقت تبدیل می‌کند و بیان می‌کند که اسلام تنها اسم بی مسمی نیست. 💠 امام با آن صفات و افکار و اعمال همه جا و در همه وقت و برای همه افراد امام است، چنانکه ابراهیم علیه السلام اکنون نیز امام است.چه جالب تعبیری است و چه نیکو مقامی است و چه زیبا لفظی است کلمه امام. این کلمه به قدری بار و محتوا دارد که هرگز لغات دیگر از قبیل معلم، مرشد، هادی، مبلغ، واعظ این همه معنا ندارد، زیرا همه لغات دلالت بر آموزش و ارشاد می‌کند نه حرکت و پیشوایی، ولی امام یعنی کسی که خود می‌رود و عملاً پیشواست و دیگران از او پیروی می‌کنند. 💠 از بزرگ ترین راه‌های نفوذ استعمارگران ارائه الگوهای بد و دور کردن جوانان از امامان و الگوهای حقیقی است و شاید یکی از فلسفه‌های زیارت امامان نیز همین است که انسان هر گونه که هست، در برابر انسانی که باید باشد بایستد و فاصله‌ها و کمبودها را دریابد. 💠شاید یکی از فلسفه‌های عزاداری امام حسین علیه السلام نیز همین باشد که انسان بنشیند و صبر و پشتکار رهبران خود را در احیای مکتب و ایثار آنان را بشنود و با خود مقایسه کند و بداند که چگونه باید زندگی کند و بمیرد و چه راهی را باید انتخاب نماید. 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
❣ 📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا جادَّةَ الله‏... 🌱سلام بر تو ای راه روشن خدا. ای که هر چه غیر توست بیراهه است. سلام بر تو و بر روزگاری که همه خلق در مسیر تو، شیرینی بندگی را خواهند چشید. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها @entezar_ma313
‌معرفت مهدوی ⛅️خورشيد پنهان 🔷«قَالَ سُلَیمَانُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ علیه السلام فَكَیفَ‏ ینْتَفِعُ‏ النَّاسُ‏ بِالْحُجَّةِ الْغَائِبِ الْمَسْتُورِ قَالَ كَمَا ینْتَفِعُونَ بِالشَّمْسِ إِذَا سَتَرَهَا السَّحَابُ» 📘 بحارالانوار، ج ٢٣، ص ٦ 🔷 «سلیمان بن مهران از امام صادق علیه‌السلام سؤال كرد، مردم چطور از امام غایب سود می‌برند؟ امام صادق علیه‌السلام در پاسخ فرمودند: همانگونه كه از خورشید بهره می‌برند، زمانی كه با ابرها پوشيده شده است» 🔷 زمانى كه ابر چهره ی خورشید را می‌پوشاند، هرگز موجب تاريكى زمين نمى‌شود، و مردم همچنان از آثار خورشيد بهره‌مند مى‌گردند. 🔷پرده غیبت نیز فقط انسان‌ها را از دیدار مستقیم حضرت محروم می‌کند و هرگز مانعی بر نور افشانی و افاضه‌ى فيض امام بر خلق نخواهد بود. 🔷حضرت ولى عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه پشت ابر غيبت پنهان گشته، اما وجود مقدس او واسطه نزول بركت، هدایت، رحمت و اراده خاص خدای سبحان است و اهل زمين از آثار وجودی او بهره‌مند می‌شوند. پيداست پشت ابر غيبت روى خورشيد پس مى‌شود روشن دو چشم ما به زودى @entezar_ma313
إنَّ مَعَ العُسرِ يُسرا به گمانم "يُـسـر" ؛ همان بهارِ قدم هایِ توست که از دلِ هزار لایه‌ی سختِ زمین خواهد رویید...
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۸۳🌷 🍀 نقش الگوها در جامعه 💠 قرآن زنان پیامبر را مخاطب قرار داده و می‌فرماید: «یا نساء النبیّ من یأت منکنّ بفاحشة مبیّنة یضاعف لها العذاب ضعفین» هر کدام از شما مرتکب خلافی آشکارا شوید، دو برابر سایر زنان عذاب می‌شوید. 💠 این به خاطر آن است که زن پیامبر عملاً الگو و مدل سایر مردم است و نقش رهبری را ایفا می‌کند. 💠 در حدیث می‌خوانیم: «یُغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل أن یغفر للعالم ذنب واحد» هفتاد گناه از جاهل بخشیده می‌شود قبل از آنکه یک گناه از عالم بخشیده شود. 💠 آری انسان عالِم و دانشمند، در جامعه سرآمد و الگوی مردم است، لذا خطای او هم بزرگ به حساب می‌آید. 💠 بزرگان گفته اند: گناه صغیره عالم و دانشمند، گناه کبیره به حساب می‌آید، زیرا عمل او در دیگران بیشتر اثرگذار است. اینکه می‌بینیم گناه بدعت گذار و کسانی که در جامعه پیشگام و برنامه ریز و پایه گذار انحراف هستند چند برابر سایرین است، به خاطر آن است که آنها نقش الگو و رهبری را دارند. 🌿 برگی از تاریخ 💠 از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چرا حضرت علی علیه السلام در جنگ جمل هر که را زخمی می‌شد رها می‌کرد، ولی در جنگ صفین فرمان داد زخمی‌ها را هم بکشند؟ 💠 امام هادی علیه السلام در پاسخ فرمود: در جنگ صفین رهبر مخالفان زنده بود و زخمی‌های فراری را دوباره جمع و کمبودها را جبران و ضعف‌ها را تقویت و بیماران را عیادت و دلجوئی می‌نمود و ریشه فساد در آب بود، (تا ریشه در آب است امید ثمری هست) و لذا برای خشکاندن ریشه فساد و پایان دادن به توطئه باید اثری باقی نگذارد، امّا در ماجرای جنگ جمل، پس از کشته شدن بزرگان دشمن مثل طلحه و زبیر و از هم پاشیده شدن فرماندهی سپاه دشمن، امید و پناهگاهی برای فریب خوردگان فراری و زخمی‌ها نبود، لذا هر کدام زخمی می‌شدند یا پا به فرار می‌گذاشتند، مورد تعقیب قرار نمی گرفتند. 💠 از این ماجرا به خوبی می‌توان نقش رهبر را در جبهه باطل و تفاوت عکس العمل‌ها را در جبهه حق دریافت. ☀️ انعکاس امامت در قیامت 💠 در قرآن می‌خوانیم: «یوم نَدعوا کلّ اُناس بامامهم» روز قیامت هر گروه را در کنار رهبرشان فرا می‌خوانیم. 💠 این آیه نقش امام را در هدایت یا گمراهی پیروان به خوبی روشن می‌کند. نقشی که بهشت وجهنم را برای پیروان رقم می‌زند. 💠 در قیامت مستضعفان به رهبران فاسد خود می‌گویند: «لو لا أنتم لکنّا مؤمنین» 📚 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🌤در وقت ظهور حضرتش، هیچ مؤمن از دنیا رفته باقی نمی‌ماند مگر آن که سرور و شادمانی قبر او را فرا می‌گیرد. @entezar_ma313
» و رابطه آن با «» : 📌قسمت اول: ✔️سالها این پرسش مطرح است: «امام خمینی فرمود حفظ این نظام، از حفظ جان امام زمان واجب‌تر است». شهید سلیمانی نیز این دیدگاه، را بیان کرد. چه سنخیتی بین این سخن با جان‌فشانی برای ظهور حضرت حجت وجود دارد؟ با اینکه انقلاب مردم ایران در بهمن57 به هدف تسهیل در امر فرایند ظهور تشکیل شد. سالها شایع شده است «»در ایران قبل ظهور، متعلق به«» است که سرانجام با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و حکومت ایران، فرو می‌پاشد. شایسته است به جای نزاع سیاسی، به تراث مهدوی -که به صورت مستند، علمی و اجتهادی- «آغاز و پایان» آخرین حکومت در ایران قبل ظهور را ترسیم کرده است، مراجعه نماییم: ❓آیا «آخرین حکومت» در ایران متعلق به «بنی‌عباس قبل ظهور» است؟  در باورداشت مهدویت،ظهور امری دفعی و تصادفی تلقی نمی‌شود بلکه واقعه‌ای است که با زمینه‌سازی و تمهیدات ممهدون شکل می‌گیرد[1]  از این‌رو در منابع فریقین، قیام‏‌های حق قبل از ظهور(رجل من اهل قم،خراسانی و یمانی) معرفی شده و اوصاف "ممهدون و زمینه‏ سازان" ظهور در احادیث فریقین شیعه و اهل سنت نیز ذکر شده است.[2]  🔅از جمله: انقلاب ایران به رهبری مردی از قم (رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ)، پرچم هدایت وی و مشروعیت قیام (يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ) خصوصیات یاران وی و صلابت و استواری آنان در پیشبرد اهداف انقلاب(يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ)، ایستادگی در برابر فتنه‌ها و طوفان‌های سخت(لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ)تحمیل جنگ بر آنان(وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ) و سرنوشت انقلاب ایران (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ)به روشنی سخن به میان آمده است.[3]  💠انقلاب ایران قبل از ظهور بنابراین قبل از ظهور،انقلاب و حکومت در ایران تشکیل خواهد شد که هدف اصلی خویش را زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر می‏داند و در مواجهه با دشمن، دو مرحله حق خویش را از دشمنان طلب می‌کنند(يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَايُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَايُعْطَوْنَهُ)  اما وقتی خواسته آنان برآورده نمی‌شود (فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ)این‌بار از راه قدرت‌ نظامی، حق خویش را از دشمن طلب می‌کنند(وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ)آنگاه دشمن مجبور به پذیرش مطالبات حق ایرانیان خواهد شد(فَيُعْطَوْنَ مَاسَأَلُوهُ)لکن ایرانیان به دلیل تغییر معادلات جهانی ازجمله وقوع واقعه هرج الروم از پذیرش حق خویش -علیرغم اصرار بر اخذ حق در دو مرحله قبلی- سرباز خواهند زد(فَلَايَقْبَلُونَه)و در مقابل آماده جنگ نهایی و سرنوشت ساز با دشمن در فلسطین در آستانه ظهور خواهند شد.  (يَقُومُوا...قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء) و سرانجام انقلاب ایران به طلوع فجر حکومت جهانی مهدوی متصل خواهد شد (وَلا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ)[4] که عبارۀ اخری تعبیر قرآنی "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين" در سرنوشت انقلاب "قیام مردی از قم" است که ذکر گردید. ❗️بنابراین آخرین حکومت در ایران، نه تنها متعلق به بنی‌‌عباس نیست بلکه زمینه‌ساز ظهور است.[5] ❓حفظ نظام یا حفظ جان امام زمان؟ ولیکن آنچه سالیان طولانی به‌عنوان «شبهه» مطرح است که امام خمینی گفتند: «نظام را حفظ کنیم ولو به قیمت کشته شدن امام زمان». در حالیکه در اندیشه فکری «امامین انقلاب»،حفظ اسلام بر حفظ نظام مقدم است و «نظام» بدون مبانی «انقلاب» یک چیز سطحی و صوری است. و نباید به هر قیمتی نظام را حفظ کنیم. ملاک حفظ اسلام است و نه حفظ نظام. و اما شبهه و پاسخ به آن: 🌱امام خمینی: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ـ ولو امام عصر(عج) باشد ـ اهمیتش بیشتر است».[6] ادامه دارد.... 📚پی نوشت: [1] . پورسیدآقایی،زمینه‌سازی ظهور، فصلنامه مشرق موعود، ش10، ص20-21. [2] .فتلاوی، رایات الهدی و الضلال فی عصر الظهور،ص63-126. [3] .مجلسی،بحارالأنوار، ج57،ص216. [4] .نعمانی،الغیبۀ،ص273. [5] .ایران قبل ظهور،مشرق نیوز [6] .امام خمینی،صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۵. ‍ ‍ ‍ ‍ @entezar_ma313
🔸‌روزگار «غیبت» است و تو از دیده‌ها پنهان هستی. تو «غائب» هستی. دوستان تو به مشکلات و گرفتاری‌های زیادی مبتلا می‌شوند و همواره دعا می‌کنند این روزگار غیبت به پایان رسد و تو ظهور کنی. 🔸به راستی منظور ما از روزگار غیبت چیست؟ آیا تو همیشه از دیده‌ها پنهان هستی و مردم اصلاً نمی توانند تو را ببینند؟ 🔸در اینجا ماجرای یوسف علیه السلام و برادارانش را بیان می‌کنم: یوسف علیه السلام، پسر یعقوب علیه السلام بود. یعقوب دوازده پسر داشت، او یوسف را بیش از همه دوست داشت زیرا می‌دانست او به مقام پیامبری می‌رسد. برادران یوسف به او حسادت ورزیدند و او را داخل چاهی انداختند. 🔸خدا می‌خواست یوسف را بزرگ و عزیز کند، کاروانی به سر چاه آمد، یوسف را از چاه بیرون آورد و او را به مصر برد، عزیز مصر یوسف را خریداری کرد. یوسف از خود لیاقت‌های زیادی نشان داد تا آنجا که خزانه دار مصر شد و بعد از مدّتی «عزیر مصر» شد. 🔸قحطی همه جا را فرا گرفت، یعقوب و پسران دیگرش در کنعان (منطقه ای در فلسطین) زندگی می‌کردند، آنان در فقر و سختی بودند، برادران یوسف به سوی مصر حرکت کردند تا گندم تهیه کنند. آنان نزد «عزیز مصر» آمدند ولی نمی دانستند که او، همان یوسف است، آنان یوسف را نشناختند، آنان باور نمی کردند که یوسف زنده باشد و به این مقام و شکوه رسیده باشد. 🔸آنان به یوسف گفتند: «ای عزیز مصر! بر ما صدقه بده که خداوند صدقه دهندگان را دوست دارد». 🔸یوسف هم در حق آنان مهربانی کرد، به آنان گندم زیادی داد. آنان به کنعان بازگشتند و ماجرا را به پدر گفتند. بعد از مدّتی بار دیگر آنان به مصر آمدند و گندم گرفتند ولی باز هم یوسف را نشناختند. وقتی برای بار سوم آنان به مصر آمدند، یوسف تصمیم گرفت خود را به آنان معرفی کند. 🔸یوسف به آنان گفت: «آیا به یاد دارید زمانی که جاهل بودید با یوسف چه کردید؟ ». آنان گفتند: «یوسف را از کجا می‌شناسید؟ »، یوسف گفت: «من یوسف هستم». 🔸اینجا بود که آنان سرهای خود را از شرمساری پایین انداختند، یوسف به آنان گفت: «امروز خجل و شرمنده نباشید، من شما را بخشیدم، امیدوارم خدا هم گناه شما را ببخشد که او مهربان ترین مهربانان است». 🔸قرآن، این گفتگوها را که در اینجا نوشتم در سوره یوسف بیان کرده است، پسران یعقوب، یوسف را می‌دیدند ولی او را نمی شناختند، همان گونه که ما تو را می‌بینیم ولی نمی شناسیم! * * * 🔺 روزی از روزها امام صادق علیه السلام به یاران خود رو کرد و چنین گفت: "مهدی علیه السلام شباهتی به یوسف دارد، برادران یوسف وقتی نزد یوسف آمدند، با او داد و ستد کردند ولی او را نشناختند، وقتی یوسف خود را معرفی کرد، او را شناختند. 🔺وقتی خدا مصلحت در این ببیند که کسی حجّت او را نشناسد، این کار را می‌کند و روزگار غیبت آغاز می‌شود. 🔺یوسف پیامبر خدا بود، یعقوب هم پیامبر خدا بود، یعقوب سال‌های سال، در فراق یوسف اشک ریخت، اگر خدا می‌خواست جایگاه یوسف را به یعقوب نشان می‌داد، ولی خدا در آن مدّت، مصلحت در آن دید که خبری از یوسف به پدرش یعقوب نرسد. 🔺خدا همان شیوه ای را که در غیبت یوسف داشت، در غیبت مهدی علیه السلام دارد، پس چرا عدّه ای این موضوع را انکار می‌کنند؟ مهدی علیه السلام همان مظلومی است که حقش غصب شده است. 🔺سپس امام صادق علیه السلام این گونه سخن خود را ادامه داد: صَاحِبُ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ یَتَرَدَّدُ بَیْنَهُمْ. وَ یَمْشِی فِی أَسْوَاقِهِمْ. وَ یَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ. مهدی علیه السلام در میان مردم رفت و آمد می‌کند، در بازارهای آنان راه می‌رود، بر فرش‌های آنان قدم می‌گذارد، ولی مردم او را نمی شناسند. هر زمان خدا بخواهد و به او اجازه بدهد او خود را معرفی خواهد کرد (و روزگار غیبت تمام خواهد شد)، همان گونه که خدا به یوسف اجازه داد تا خود را به برادرانش معرفی کند. * * * ◀️مناسب است به این جمله بیشتر فکر کنم: «مهدی علیه السلام بر فرش‌های مردم قدم می‌گذارد». ◀️این یک کنایه است، منظور این است که تو مهمان خانه‌های شیعیانت می‌شوی، در مهمانی‌ها و مجالس آنان شرکت می‌کنی، ولی آنان تو را نمی شناسند. ‌📚 ✍مهدی خدامیان ارانی @entezar_ma313