🌷مهدی شناسی ۴۳۹🌷
🌹فَقَلبي لکم مسَلِّم🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
❤️ﻗﻠﺐ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺤﺒﺖﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
❤️ﻗﻠﺐ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺩﺭﺍﻛﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
❤️ﻭﻗﺘﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ «ﻓَﻘَﻠْﺒِﻲ ﻟَﻜُﻢْ ﻣُﺴَﻠِّﻢٌ » ﻫﺮ ﻛﺲ به امام زمانش ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻦ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻭ ﻣﻮﺿﻊ ﺍﺩﺭﺍﻛﻢ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﻤﺎ ﻣﻲﻛﻨﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻲﻛﻨﻢ، ﺍﻭﻻ ﺷﻴﺌﻲ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻗﻠﺐ ﺩﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﻤﺎ ﻣﻲﻛﻨﻢ. ﺛﺎﻧﻴﺎ ، ﻗﻠﺒﻢ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ، کسی ﻣﻲﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻫﺎﻱ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ اوﺳﺖ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻗﻠﺒﻢ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﺎﻱ ﺩﻫد.
❤️ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﻝ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻠیم امامش ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﻧﻮﺭ ﮔﺮﺩﺩ.
❤️ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﻝ ﺍﺯ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺛﺒﺖ ﻭ ﺿﺒﻂ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ امام زمان ﺑﺴﭙﺎﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻝ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ.
❤️ﺣﻀﺮﺕ ﺗﻌﻠﻖ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﻣﻮﺭ ﻓﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺟﺎﻱ ﻧﻤﻲﺩﻫﻨﺪ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻏﻮﺵ ﭘﺮ ﻣﺤﺒﺖ ایشان ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﺍﺯ ﺁﻓﺎﺕ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
❤️ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﻝ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ امامش ﺑﺮﻭﺩ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ایشان ﻣﻲﺭﻭﺩ. ﺩﻝ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﻤﻲﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺟﺪﺍ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ امامش می رساند. ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻨﺒﻊ ﻧﻮﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺭﻓﺖ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺑﺎ ﭘﺪﺭﺵ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻧﻤﻲﻣﺎﻧﺪ.
❤️ﺩﻝ ﺑﺎ ﺗﺼﺮﻑ ﻭﻻﻳﻲ امام زمان علیه السلام ﭼﻨﺎﻥ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ جستنش ﺟﻬﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.
#مهدی_شناسی
#قسمت_439
#جامعه_کبیره
@entezar_ma313
💐معرفت مهدوی💐
💠صلوات ضراب اصفهاني💠
🔶"اللهم نوّر بنوره.../خدايا با نور حضرت وليعصر هر تاريكي را منور كن !
ظلمت جهان را از بين ببر!
❓حال خود را ارزيابي كنيم آيا دوست داريم جهالتهاي ما از بين برود يا با بعضي جهالتها خوش هستيم؟
❓آيا علاقمند به افزايش علم و معرفت هستيم يا مي گوييم همين مقدار كه آموزش گرفته ايم، كافي است ؟
❓اگر حضرت ظهور كنند و به طور مثال دهه محسنيه را باطل و بدعت اعلام كنند، آيا احساسات ما جريحه دار نمي شود؟
❓آيا فرمان حضرت را مي پذيريم؟
❓آيا با نو آوريها و بدعتها مقابله مي كنيم؟
❓آيا امور غلطي را كه خود احداث كرده ايم ، تغيير مي دهيم؟
❓آيا چنين امام زماني را مي خواهيم؟
❓آيا خاك كف كفش چنين امامي را سرمه چشم مي كنيم يا با حضرت وليعصر قلباََ و در درون درگير مي شويم؟
🔶خدايا هلاك و ريشه كَن كُن هر كسي را كه مي خواهد عالمانه و يا جاهلانه نور حضرت را خاموش كند.
🔶گاهي ما با انحرافات و جهالتها مانع جلوه گري حضرت هستيم.با رفتار نادرست مردم را از امام زمان فراري مي دهيم.حال امام زمان(ع) در این دعا نفرين مي كنند(خدايا هلاك كن...)
🔶وقتي ما دروغ مي گوييم اما به زيارت هم مي رويم مورد نفرين حضرت هستيم.
🔶وقتي معصيت و خلاف انجام مي دهيم و اهل ذكر و روضه و حوزه هستيم، مورد نفرين حضرت خواهيم بود،زيرا خمودي توجه به حضرت وليعصر را اراده كرده ايم.
#استاد_بروجردی
#معرفت_امام
#تلنگر_مهدوی
@entezar_ma313
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۴)
⬅️قسمت بیست و ششم
🔹«وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِك» در بعضی از نسخه های زیارت عاشورا بعد از «تَنَقَّبَتْ» «تَهیَّأت» هم نوشته شده که این اختلاف نسخه است و آنچنان اختلاف بزرگی نیست بهر حال این اختلاف نسخه ها پیش می آید، بعضی کلمات ممکن است در یک نسخه باشد و در نسخه دیگر نباشد.
👈می گوید خدا لعنت کند امتی را که «اَسْرَجَتْ» اسب های خودشان را زین کردند «وَ اَلْجَمَتْ» یعنی لجام، برای جنگیدن با شما امام حسین (ع) دهانه اسب هایشان را آماده کردند «وَ تَنَقَّبَتْ» یعنی نقاب جنگی زدند، لباس نظامی پوشیدند «وَ تَهیَّأت» مهیا برای جنگ شدند.
📖در این فراز از زیارت عاشورا؛
افرادی را لعنت می کند که غیر مستقیم در جنگ حضور داشتند. یعنی حتی آن آهنگری که برای سربازان لشکر عمر سعد شمشیر تیز می کرد، آن کسی که اسب های آنها را تزئین کرد چه از لحاظ زین کردن اسب یا از لحاظ سُم زدن اسب. کسی که سپر ساخت، شمشیر تیز کرد و ساخت، نعل ساخت، آب و علوفه ی اسب ها را آماده کرد هر کسی به هر نحوی در این جنگ کربلا حضور داشت خدا در اینجا این فرد را لعنت می کند.
⚠️یعنی در انجام یک گناه
فقط فاعل گناه مجازات نمی شود
بلکه کسانی که در این وسط کمک کار هم بودند مجازات می شوند.
📄در رابطه با گناه شراب، در کتاب ″من لا یحضره الفقیه- ج۴، ص۸″ روایتی را می آورد که خیلی قشنگ است، پیغمبر (ص) می فرمایند:👇
❌خدا لعنت کرده است شراب را و کسی که درخت آن را به این قصد می کارد (یعنی طرف انگور را به نیت شراب گرفتن می کارد) و لعنت کرده خدا سازنده ی شراب را (کسی که شراب را می سازد درست است که نمی خورد ولی سازنده اش هم ملعون شده است) خورنده ی شراب و خوراننده ی آن (یعنی کسانی که می فروشند) و حتی باربر (کسی که حمل و نقل شراب را انجام می دهد) تمام اینها در این گناه شریکند و لعنت شده هستند.
❌ربا هم همین است متأسفانه در جامعه ی ما زیاد شده. راجع به ربا هم ما روایت داریم که آن کسی که ربا می دهد و چه ربا می گیرد و آن کسی که بر این قرارداد شاهد است (برگ را امضاء می کنند که من این مقدار را دادم تو باید بیشتر از این به من بدهی) تمام اینها جزء لعنت شدگان هستند و در این گناه ربا همه شریک هستند.
👌در این بحث زیارت عاشورا هم این را می گوید درست است که این افراد در جنگ شرکت نکرده اند اما همین افراد اسب های دشمن را فربه کردند آماده کردند خود دشمن را برای حضور در تحریک کردند. خیلی از این آقایانی که در جنگ کربلا حضور داشتند خانم هایشان اینها را تحریک کردند چون ابن زیاد پول زیادی می داد، خانم ها مردانشان را تحریک کردند که به جنگ بروید که پول زیادی می دهند. یعنی تمام سیاهی لشکرهای دشمن هم در این گناه شریک هستند. حتی آنانی که نامه نوشتند و زیرش زدند اینها هم در این گناه شریک هستند.
⚠️این تعبیر زیارت عاشورا، باید برای ما مهم باشد که حواسمان جمع باشد گاها حرفی که می زنیم این حرف ما زمینه ساز فتنه ای نباشد. به قول معروف می گویند زبان خیلی کوچک است ولی گناهش بسیار سنگین است. این قلم هایی که یک عده ای می نویسند، حرف هایی که یک عده ای می زنند، مخصوصا مسئولین با این حرفی که می زدند آب در آسیاب دشمن می ریزد یا نه؟ با حرفی که می زند جایگاه نظام و رهبری را تضعیف می کند یا نه؟
💢خیلی باید در این مواقع حواسمان جمع باشد ناخواسته دشمن را تقویت نکنیم. اگر خدایی نکرده حرفی بزنیم کاری بکنیم که این حرف و کار ما زمینه ساز یک فتنه ای بشود طبق این فراز از زیارت عاشورا مورد لعنت خدا، ملائکه، انبیاء و جمیع انسان هایی که بخواهید در نظر بگیرید هستیم.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 26
@entezar_ma313
🌹سلام بر امام عصر، آن رحمت فراگیر الهی
دریغا که در گوش ما همیشه از قهرش گفتهاند ،
و ما را از شمشیر و جنگ و جوی خون ترسانیدهاند،
با این که همهی بزرگان ما گفتهاند که شمشیرش برای آنانی است که بویی از مهر و انسانیت نبردهاند ،
و او رحمت ♥️فراگیر خداست!
رحمه الله الواسعه است و هدف نهایی او ،
رساندن مردم به نهایت بندگی خدا و فراگیر کردن مهر و محبت است.
❤️امام زمان علیه السلام خودشان فرمودهاند:
"إن رحمة ربکم وسعت کلَّ شئ و أنا تلک الرحمة"
همانا رحمت پروردگارتان فراگیر است و من آن رحمت فراگیر خداوند هستم.
📚 بحارالانوار، ج 53
@entezar_ma313
✒️📃
🌿 حدیــــــ📜ـــــث مهـــــــدوے
امام رضا(ع)میفرمایند:
«لايکون ماتمدن اليه اعناقکم حتي تميزوا و تمحصوا، فلا يبقي منکم الا القليل».
«آنچه انتظار ميکشيد واقع نميشود جز هنگامي که در بوتهي آزمايش قرار بگيريد و شناخته شويد و از شما جز تعدادي اندک بر اعتقاد خود باقي نباشد. آنگاه اين آيهي شريفه را تلاوت فرمود:«الم احسب الناس ان يترکوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون».«آيا مردم خيال ميکنند که اگر بگويند: ايمان آوردهايم، فرو گذارده ميشوند و در معرض امتحان قرار نميگيرند».
📚ارشاد مفيد/ ص360
#حدیث_مهدوی
@entezar_ma313
🌷مهدی شناسی ۴۴۰🌷
🌹و رَأیي لَکم تَبَع🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
🌸قرآن می فرماید:"ﻗُﻞْ ﺇِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺗُﺤِﺒُّﻮﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻓَﺎﺗَّﺒِﻌُﻮﻧِﻲ ﻳُﺤْﺒِﺒْﻜُﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪُ... " ﺑﮕﻮ: «ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺩﻭﺳﺘﺘﺎﻥ ﺑﺪﺍﺭﺩ...»
🌸ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ علیه السلام ﺩﺭ ﺫﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: « ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟَﺎ ﻳُﻄِﻴﻊُ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﺒْﺪٌ ﺃَﺑَﺪﺍً » ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩﺍﻱ ﻣﻄﻴﻊ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻣﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻲﻛﻨﺪ.« ﻭَ ﻟَﺎ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟَﺎ ﻳَﺘَّﺒِﻌُﻨَﺎ ﻋَﺒْﺪٌ ﺃَﺑَﺪﺍً ﺇِﻟَّﺎ ﺃَﺣَﺒَّﻪُ ﺍﻟﻠَّﻪُ » ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﺑﻨﺪﻩﺍﻱ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻛﺮﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﺤﺐ ﺍﻭ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻥ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺧﺪﺍ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﺤﺐ ﺍﻭ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ.
🌸 ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﻫﻤﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺵ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻭﻟﻴﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲﺧﻮﺭﺩ. ﻣﺜﻼ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺎﺀﺍﻟﺪﻳﻨﻲ (ﺭﻩ) ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺍﺋﻢ ﺗﺸﺮﻑ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﻲ ﻋﺼﺮ (ﻋﺞ) ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ (ﺱ) ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺁﻳﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺎﺀﺍﻟﺪﻳﻨﻲ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﻌﻨﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻣﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ.ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻜﺎﺷﻔﻪ ﺳﺨﻦ ﻧﮕﻔﺘﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻳﻌﻨﻲ «ﺭَﺃْﻳِﻲ ﻟَﻜُﻢْ ﺗَﺒَﻊ»
🌸 ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺁﻗﺎ ﺷﻴﺦ ﺟﻌﻔﺮ ﻣﺠﺘﻬﺪﻱ (رحمة الله علیه) ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﺳﺎﻝ ﻧﺼﻒ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﻓﻠﺞ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﺍﻳﻦ ﻋﺎﺭﻑ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﻝ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﻧﻔﺮ ﺷﻔﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ.ﺭﻭﺯﻱ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﻳﺪﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﻗﺎ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺷﻔﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺁﻗﺎﻱ ﻣﺠﺘﻬﺪﻱ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ: ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﻓﻮﻻﺩ ﺑﺒﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻣﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ. ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﻲ؟! ﺍﻳﻦ ﻳﻌﻨﻲ « ﺭَﺃْﻳِﻲ ﻟَﻜُﻢْ ﺗَﺒَﻊ»
🌸ﺩﻝ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻋﺎﺷﻖ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﻈﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ دل ﺗﺤﺖ ﺗﺼﺮﻑ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻳﻬﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺁﺩﻡ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺑﻲﻋﺮﺿﻪ ﻗﺒﻞ ﻧﻴﺴت. ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲﻫﺎﻱ ﮔﻢ ﺷده اش ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻧﻮﺭ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ (ﻉ) ﺟﻠﻮﻩﮔﺮ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲﻛﻨﻢ.
🌸ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﺋﻲ رحمة الله علیه ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ ۱۶ ﺳﺎﻋﺖ ﻛﺎﺭ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻗﻮﺕ ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ.ﻭﻗﺘﻲ ﺩﻝ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﺪ ﺍﻋﻀﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ (ﻉ) ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.
🌸ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻫﻤﻪ ﻋﺎﺷﻘﻴﻦ ﻭﻻﻳﺖ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﺯﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻒ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﺍﻥ ﻳﻮﺳﻒ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﺑﺎ ﻛﻼﻓﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭﻱ ﻳﻮﺳﻒ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ.
ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﭘﻴﺮﺯﻥ ﺑﻮﺩ ﻧﻪ ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﻣﺎﺩﻱ ﺍﻭ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻣﺎ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻨﺠﺸﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﺗﺶ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﻨﻘﺎﺭﺵ ﺁﺏ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩ.
🌸ﺍﻳﻦ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲﺩﺍﺭﺩ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻛﻤﻚ ﻭ ﻧﺼﺮﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻫﻴﭻ ﻫﻴﭻ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻟﺪﺍﺩﮔﻲ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺍﺳﺖ.
#مهدی_شناسی
#قسمت_440
#جامعه_کبیره
@entezar_ma313
✒️📃
🎓 ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت
⬅️سلسه مباحث آشنایی بامعارف مهدویت
8⃣1⃣ ولایت فقیه (3) قسمت اول
⬅️ در رابطه با دلایل عقلی ولایت فقیه نکاتی را عرض کردم، نکته آخر اینکه حضرت امام رحمة الله علیه در کتاب ولایت فقیه در عصر غیبت، ص 140 می فرمایند; همان دلایلی که لزوم امامت پس از نبوت را ثابت می کند (یعنی بعد از پیغمبر (ص) برای چه باید امام داشته باشیم) همان دلایل هم ثابت می کنند که برای چه در زمان غیبت باید ولی فقیه داشته باشیم! بالاخره باید کسی باشد احکام را برای مردم بگوید یا نه‼️ حکومت مردم را به دست بگیرد یانه !؟ اداره امور جامعه باید دستش باشد یا نه!! این دلایل عقلی.
✍ دلایل دینی ;
📜 کدام روایات در رابطه با ولایت فقیه است ...؟!؟ (روایتی که خدمت شما عرض می کنیم ،معروف به روایت عمر بن حنظله است) عمربن حنظله می گوید; که از امام صادق (ع) سوال کردم اگر بین دو نفر از شیعیان نزاعی درمورد بدهی یا ارث واقع بشود آیا جایز است برای داوری نزد حاکم یا قاضی بروند ⁉️(منظور حاکم یا قاضی ای که طاغوت معرفی کرده چون آن زمان خلیفه طاغوت بود،بنی عباس بود)
💠 حضرت فرمودند; کسی که در مسئله ی حق یا باطلی نزد آنان برود به طاغوت مراجعه کرده و حکمی که قاضی به نفع او صادر می کند هر چند حق باشد گرفتن چیزی از این طریق حرام است زیرا با حکم طاغوت آن را گرفته است در حالی که خدا می فرماید; به طاغوت کفر بورزیم.
گفتم پس چه کار کنند⁉️ حالا که قاضی حتی اگر طاغوت هم باشد و حکم حق هم بدهد باز نباید قبول بکنیم پس چه کار باید بکنیم !؟
⚠️ حضرت فرمودند; بررسی بکنید که از بین خودتان کسانی که راویان حدیث ما هستند و آگاه به حلال و حرام و احکام ما باشند را به عنوان داور بپذیرید من امام صادق (ع) چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم وقتی این حاکم حکمی صادر کرد اگر از او نپذیرید حکم ما را سبک شمرده اید و کسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است و این به منزله ی شرک بالله است.
💬 حالا شاید بگویید این طرف سوال را در رابطه با نزاع و درگیری سوال کرد !؟ کلی سوال نکرد که شما از این روایت بحث ولایت فقیه را مطرح می کنید⁉️
✅در جواب می گوییم بله،سوالش جزئی بود ولی امام حکم کلی داد گفت; چنین کسی را بر شما حاکم قرار می دهم که هر گاه حکمی صادر کرد ،امام صادق(ع)حکم کلی داد...!! مثل آن قضیه ی آن ناصبی ای که گفت من خواب دیدم که وضو باید این طور گرفته شود،امام صادق(ع) برگشت و گفت دین خدا عزیزتر آن است که با خواب اثبات شود(یعنی امام صادق (ع) حکم کلی داد)مثل اینکه یک نفر بیاید شراب بخورد، به شما بگویند فلانی شراب خورد،شما بگویید شراب حرام است ! شما حکم کلی دادید نه اینکه شراب برای این فرد حرام باشد! شراب کلا حرام است.
⬅️اینجا هم امام صادق(ع) برای این امر جزئی حکم کلی داد که می گوید از بین خودتان کسی که حلال و حرام بلد است و آگاه به احادیث ما است، یعنی مجتهد، این را به عنوان داور بپذیرید که من این شخص را برای شما حاکم قرار دادم .
📃 اما سند این روایت، در رابطه با عمر بن حنظله در کتب رجالی توثیق صریحی دست ما نرسیده است، ولی ردش هم نکرده اند، و روایت سندش به معصوم می رسد،گفتیم سلسله ی راویان حدیث ،اگر شیعه باشند سند حدیث به معصوم برسد،حدیث را قبول می کنیم هر چند یکی از این افراد توثیق نشود می گوییم حدیث حسن است، صحیح نیست ولی حسن است، ضعیف هم نیست و می شود به این روایت عمل کرد.
💢 هر چند که شهید ثانی عمر بن حنظله توثیق کرده، این روایت هم از این جهت که تمام علما در تمام زمان ها این روایت را پذیرفتند معرف شده به مقبوله ی عمربن حنظله و این روایت را قبول می کنند
👌🏼اگر روایتی(کلی می گوییم) سندش ضعیف باشد ولی متنش قوی باشد(سند ضعیف ولی متنش قوی ) است یعنی می توانیم بگوییم که این روایت طبق عقل ما جور در می آید طبق اسلام است، شبیه این حدیث احادیث دیگری داریم که این حدیث را تأیید بکند آن روایت را قبول می کنیم، پس این روایت را هم قبول می کنیم.
⬅️ادامه دارد...
🎤استاد احسان عبادی
#آشنایی_با_معارف_مهدویت
#متن_آشنایی_با_معارف_مهدویت 25
#کلاس_درس_مهدویت
@entezar_ma313
استاد حسین پور جلسه 3.mp3
4.8M
◀️ #شرایط_ظهور
🔵 #قسمت_سوم
#استاد_حسین_پور
#سخنرانی_کوتاه
@entezar_ma313