eitaa logo
محمدجواد توکلی- یادداشت‌های اقتصادی
3.8هزار دنبال‌کننده
895 عکس
527 ویدیو
90 فایل
یادداشت‌های اقتصادی محمد جواد توکلی دانشیار پایه ۱۳ اقتصاد ایتا Eitaa.com/eqmoq2 بله Ble.ir/mjtvyadeq زمینه‌های مطالعاتی فلسفه اقتصاد، اخلاق اقتصادی، تعلیم و تربیت اقتصادی،اقتصاد ایران و اقتصاد جمعیت Eitaa.com/eqtesadejamiat
مشاهده در ایتا
دانلود
اولویت‌های اقتصادی 1400 1. خارج کردن اقتصاد سیاسی کشور از وضعیت شرطی شدن به لغو تحریم، 2. ایجاد ثبات در متغیرهای کلیدی و پرهیز شوک درمانی و سیاستهای تعدیل، 3.اصلاح صحیح ساختار نظام بانکی، 4. اصلاح نظام مالیاتی با اولویت شفافیت و مالیاتستانی از سفته بازی، 5.اصلاح ساختار بودجه و برنامه
◀️طرح ادغام بانکها در بانک ملی ✳️دکتر مسعود درخشان ◀️آقایان نمایندگان انقلابی چرا به این حرف من فکر نمی‌کنید. من گفتم همه بانک‌ها را در بانک ملی ادغام کنید تا بتوانید نرخ بهره را بین ببرید. نرخ بهره به شرطی از بین می‌رود که ما تعدد بانک نداشته باشیم. همه این بانک‌ها در بانک ملی ادغام شوند. کسی را هم بیرون نکنید. ما نمی‌خواهیم کسی بیکار شود.  ◀️تا نظام بانکی اصلاح نشود جریان اقتصادی مملکت درست نمی‌شود. ◀️گام دوم بازار سرمایه است. باید گام به گام به این شکل می‌توانیم جلو برویم. مجلس کجا به این بحث‌ها ورود کرده است؟ مرکز پژوهش‌های مجلس که همه‌شان را خیلی دوست دارم، بحث‌هایشان چیست؟ ◀️آقا می‌فرمایند تصمیمات بزرگ. این مستلزم شناخت از مسائل بزرگ است و امروز هیچ مساله‌ای در مملکت ما مهم‌تر از بانک‌ها نیست. این معضل باید حل شود تا مشکلات صنعت هم حل شود. http://fna.ir/f34p6i
انقلاب اقتصادی به اصلاحات ارضی نیست ◀️اخیرا این ادعا مطرح شده که با اجازه تغییر کاربری زمین های کشاورزی می توان انقلاب اقتصادی کرد ◀️ این پیشنهاد صرف نظر از ضعف استدلال هایش، با مشکل اولویت بندی نادرست در زمینه اصلاحات اقتصادی مورد نیاز روبروست. ✳️ با توجه به مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، اولویت‌ها در انقلاب اقتصادی به شرح زیر است: 1. انقلاب در شفافیت اقتصادی 2، انقلاب در نظام بانکی (مهار بانکهای سرکش و در صورت عدم امکان ملی کردن و ادغامشان) 3، انقلاب در نظام مالیاتی 4. انقلاب در نظام بودجه‌ریزی 5. انقلاب در طرح شکست خورده خصوص سازی
✳️محدودیت‌های عقلانیت بشر ◀️عقلانیت بشر با سه محدودیت شناختی، گرایشی و ارادی روبروست ◀️اقتصاددانان شناختی روی این سه محدودیت خیلی کار کردند 👇در مقاله‌ای که لینکش در ادامه می آید نگاهی تطبیقی داشتم به این محدودیت‌ها در رویکرد اقتصاد شناختی و در رویکرد قرآنی 👇✳️ به نظرم این بحث می‌تواند مسیر مطالعات اقتصاد اسلامی را تغییر بدهد https://ies.journals.isu.ac.ir/article_75619_34807de907235e48f64884fbb666e656.pdf
19 فروردین سالروز شهادت شهید سید محمد باقر صدر، پدر اقتصاد اسلامی گرامی باد
الگوي شركت‌هاي واسط سويس براي ايجاد ارتباط دانشگاه و صنعت سويس برای حل چالش‌ ارتباط دانشگاه با صنعت خود از مدل شرکت‌های واسط استفاده كرده است. استفاده از شرکت‌های واسط یا کارگزارهای علم و فناوری یکی از مدل‌های رایج در دنیا است. در این مدل شرکت‌های کارگزاری، با حضور در عرصه صنعت به شناسایی تقاضاهای آن‌ها می‌پردازند و در وهله دوم با توجه به شناختی که از فناوران، اساتید و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه دارند، این تقاضاها را عرضه و مجری مناسب برای عقد قرارداد با صنعت شناسایی می‌کنند. در انتها از محل قرارداد این دو بخش حق الزحمه دریافت می‌کنند. خصوصی بودن این کارگزاران و تخصص علمی آنها در شناخت موضوعات متداول صنعتی و علمی باعث شده این شرکت‌ها علاوه بر انگیزه کافی برای به هم رسانی صنعت و دانشگاه، تخصص‌های جانبی علمی، حقوقی و مالی را نیز در برداشته باشند. سه دانشگاه مهم کشور سوئیس یعنی؛ بازل، برن و زوریخ از شرکت کارگزاری به اسم Unitectra استفاده کرده‌اند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده است و تا به امروز ۱۸۰۰۰ پروژه موفق، ۱۲۰۰ ثبت اختراع و ۱۰۰۰ فروش لیسانس انجام داده است. ارزش پروژه‌های منعقد شده توسط این شرکت در سال ۲۰۲۰ معادل ۱.۷ میلیارد دلار بوده است. این سه دانشگاه، سهامدار این شرکت هستند ولی مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند. در چنین حالتی، مدیران شرکت‌های خصوصی با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشخص با دانشگاه از زیرساخت‌های دانشگاه مثل محل استقرار، شبکه دانش و فناوری و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌نمایند و در مقابل، سهام این شرکت به دانشگاه تعلق می‌گیرد. این شرکت در هر سه دانشگاه‌ها دفتر دارد و کارمندان آن در هر سه دفتر مستقر هستند. مزیت به کارگیری شرکت خصوصی این است که علی‌رغم قوانین مختلف دانشگاه‌ها، این شرکت توانسته است خود را با قوانین هر سه دانشگاه تطبیق دهد. یکی از کارهایی که دانشگاه‌ها از این شرکت خواسته‌اند این است که باید به صورت منظم، گزارش عملکرد و مالی خود را به هر سه دانشگاه تحویل دهد و پروژه‌های صنعتی به دانشگاه معرفی کند. این شرکت از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در راستای همکاری با صنعت بخش خصوصی و دیگر بخش‌های دولتی و موسسات تحقیقاتی حمایت می‌کند. با مدلی که این شرکت استفاده می‌کند تبدیل نتایج پژوهشی به محصولات و خدمات در همکاری با اعضای هیئت سرعت بیشتری به خود گرفته است. انتقال علم و فناوری به صنایع، هم به شکل همکاری با شرکت‌های صنعتی و انعقاد پروژه‌های صنعتی و هم به شکل شرکت‌های اسپینافی از دانشگاه اتفاق می‌افتد. با استقرار این شرکت در محیط سه دانشگاه، خدمات این شرکت همچنین برای اعضای هیئت علمی همه دانشگاه‌ها در دسترس است. این شرکت علاوه بر همکاری علمی به این سه دانشگاه، با موسسات آموزشی دیگر نیز تفاهم‌نامه همکاری دارد. http://fna.ir/rfo3
⁉ چرا پیازکاران جنوب محصول خود را زیرخاک کردند؟ ⬅ ناكارامدي طرح خريد تضميني «هزینه تولید پیاز هر کیلو 2070 تومان است اما خرید تضمینی این محصول از کشاورز در هر کیلو 596 تومان است که قیمت خرید حدود یک سوم هزینه تولید است.» ⬅ مسكوت ماندن ده ساله طرح الگوي كشت طرح الگوی کشت که 10 سال مسکوت مانده قرار بود محصولات و میزان کشت و صنایع تبدیلی هر استان و شهرستانی بر اساس قابلیت ها و توانمندی ها و نیاز کشور تعیین و به کشاورزان ابلاغ و راهکار عملی کردن آن هم ارائه شود که در این صورت میزان تولید مطابق مصرف خواهد شد و توازن برقرار می شود و به جای کشت محصولات کم تاثیر به محصولات استراتژیک کشت می شود. ⬅ مديريت جزيره‌اي زنجيره توليد كشاورزي با پاسكاري بين وزات صمت و كشاورزي وجود مدیریت جزیره ای در زنجیره تولید کشاورزی پس از تعلیق دوساله قانون انتزاع توسط رئیس جمهور آشفتگی بیشتری را به ویژه در بخش بازار ایجاد کرد، بخشی از زنجیره های تولید در وزارت صمت و بخشی در وزارت جهاد مدیریت شد که هم افزایی نداشتند و تشتت و به هم ریختگی ایجاد کردند. نابسامانی توزیع، نبودن بازار صادراتی و وجود دلالی و واسطه گری از جمله آنها بود که بازار مرغ، تخم مرغ، گوشت، میوه و سبزیجات را به هم ریخت. کشورهای دیگر تولید را به صورت زنجیره می بینند و مدیریت تمام آن را به یک وزراتخانه واحد می دهند در حقیقت به سیستم یکپارچه تولید معتقدند و نتایج مثبتی هم تجربه کرده اند. http://fna.ir/rg59
ابعادی تازه از بنگاه‌داری مخرب بانکها در ایران ✳ عباس دادجوي توكلي ⬅ از دهه ۸۰ تاکنون بانک‌ها با استفاده غیربهینه از ابزار بنگاهداری، که بازتاب آن را می‌توان در دخالت مخرب در بازار مستغلات، تجارت خارجی (واردات) و طی دو سال گذشته در بازار سرمایه کشور مشاهد کرد، مسیر خود را به سمت «خلق پول» باز کرده اند. ⬅ براساس یک بررسی که در سال ۱۳۹۷، بیش از ۶۰ درصد بانكها در حوزه مستغلات و بازرگانی خارجی فعالیت داشتند و بسیاری از بنگاه‌های «شبه وابسته» از نوع شرکت‌های آتیه / تعاونی کارکنان نیز در همه بازارها سرک کشیده بودند. شرکت آتیه کارکنان یک بانک طی سالهای اخیر در بازار سهام در حجم بالا فعالیت می‌کند، اما به عنوان نهاد مالی ثبت نشده و نظارتی بر روی آن وجود ندارد. ⬅ بانک‌ها در یک برهه زمانی با استفاده از «تسعیر نرخ ارز» و پس از آن با «شرکت فروشی» اقدام به «خلق پول» کرده اند؛ ⬅ عمده بانک‌های کشور طی دهه ۹۰، زیان ده بودند و برخی از آنها با سواستفاده از بنگاه داری و همچنین سود حاصل از تسعیر ارز، بعضاً از مسیر تسعیر دارایی‌های بی کیفیت ارزی، زیان خود را در صورتهای مالی بصورت «حداقلی» نشان داده و یا حتی سودآور شدند! ⬅ در بسیاری از بانک‌ها که شعب خارج از کشور دارند، بالای ۵۰ درصد تا ۹۰ درصد دارایی‌های ارزی، مشکوک الوصول-معوق است اما بانک هر سال با استفاده از تسعیر نرخ ارز، از محل این دارایی‌های مشکوک الوصول-معوق، سود شناسایی می‌کند. ⬅ «شرکت فروشی» ابزار مهمی برای خلق پول توسط بانک‌ها است. در بسیاری از نمونه‌هایی که از سال ۱۳۹۳ به بعد بررسی شده، «معامله با خودی، کسب سودهای صوری، متورم کردن و نقد جلوه دادن دارایی»، هدف اصلی این «شرکت فروشی» ها بوده است و در حجم بالایی انجام گرفته است. برخی بانک‌ها در برخی سال‌ها با فروش تنها یک درصد دارایی خود (از نوع واگذاری سرمایه گذاری-شرکت فروشی)، ۳۰ درصد از سود علی الحساب پرداختی به مشتریان خود را پوشش داده‌اند. ⬅ بانک نه یک «نهاد واسط مالی» بلکه «یک نهاد خالق پول» است. این نهاد خلق پول، اگر کارکرد بهینه داشته باشد، می‌تواند در خدمت رشد اقتصادی کشور قرار بگیرد. اما اگر کارکرد بهینه نداشته باشد، مخرب می‌شود. ⬅ ضعف نظارت بانک مرکزی در شکل گیری کارکرد غیربهینه بانک‌ها مؤثر بوده است و این بانک در حوزه نظارت در طول دهه اخیر نمره قبولی نمی‌گیرد. البته روند نظارتی، طی دو سال اخیر بهبود یافته، ولی با ایده آل های نظارتی، فاصله بسیار داریم. mehrnews.com/xV2wg
خطر غلبه تکنوکراتها بر بانک مرکزی در طرح جدید قانون بانک مرکزی مجلس ⬇ حسین درودیان ⬅ یکی از مولفه‌های این طرح بحث استقلال بانک مرکزی است و باید مشخص شود که این استقلال به چه نحوی طراحی شده است. چون استقلال بانک مرکزی مستعد مبرا شدن از پاسخگویی و حاکم شدن و گرایش‌های خاص یک طبقه تکنوکرات و طیفی از اقتصاددانان است که بتوانند سلیقه خودشان را بهانه استقلال بانک مرکزی بر اقتصاد ایران حاکم کنند و نظام سیاسی هم در برابر آنها در یک انفعال قرار گیرد و فضا به سمتی برود که خواستگاه‌های درست و مشروع مردم قابل پیگیری نباشد. ⬅ در رویه‌های جاری نظام بانکی در سایر کشورها اساسا دغدغه به خدمت گرفتن ظرفیت نظام بانکی برای اهداف اقتصاد ملی وجود ندارد بلکه اهداف اصلی آنها دایر بر مسائل نظارتی است و مناسب بودن استانداردهای بانک برای سهامداران و رعایت ضوابط کمیته بال است. به طور نسبی در طرح قانون بانک مرکزی این موارد رعایت شده است اما باید دید در نهایت چه چیزی به تصویب نهایی می‌رسد. ⬅ در طرح قانون بانک مرکزی اهداف کمی نیست بلکه کیفی است و آنها می‌توانند برخی اهداف را کمرنگ کنند و برخی دیگر را مسکوت بگذارند. باتوجه به خواستگاه نظری بسیاری از طبقه‌ تکنوکرات و بروکرات ما اشتیاق تاثیرپذیری و الگو‌گیری از سیاست‌گذاری‌های بانک‌های مرکزی غربی دارند ولی اقتضائات اقتصاد ما متفاوت از کشورهای توسعه یافته است. ⬅ این نگرانی وجود دارد که اقتضائات اقتصاد ما که خودش را در قالب نهاد دولت نشان می‌دهد، در درون این نهاد طبقه‌ای حاکم شود که زاویه‌ای جدی با خواست مردم و اقتضائات کشور داشته باشد. بنابراین باید استقلال بانک مرکزی را در معنای عملیاتی آن دنبال کنیم و استقلال بانک مرکزی در معنای سیاسی چندان توصیه نمی‌شود. ⬅ انتصاب و عزل باید در اختیار دولت باشد و اهداف هم باید توسط دولت تعیین شود اما اینکه چگونه باید این اهداف تحقق یابد، باید در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران درون بانک مرکزی باشد. مثل تیم فوتبالی که مدیرعامل سرمربی را انتخاب و هدف خود را به سرمربی اعلام می‌کند و مثلا می‌گوید هدف ما قهرمانی در لیگ کشور است اما اینکه چگونه این هدف محقق شود، باید توسط سرمربی و کادر فنی‌ای که سرمربی انتخاب می‌کند، طراحی و اجرا شود. بنابراین استقلال عملیاتی باید باشد اما استقلال سیاسی به‌خصوص در ایران خطرناک است. http://fna.ir/17qdo
1_983393841.Mp3
3.71M
تلاوت عالی استاد محمد شحات انور آیاتی از سوره های مبارکه انسان، شمس، حمد و بقره
⬅ سهم 39 درصدي دانش‌آموختگان دانشگاهي از بيكاران كشور ✳ از حدود 2.5 ميليون بيكار در كشور حدود يك ميليون نفر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها مي‌باشند ✳ به قول يكي از اساتيد در اقتصاد ما شرط بيكار شدن گرفتن مدرك دانشگاهي است
فرصت سوزی دولت برای کسب 200 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شرطی شدن اقتصاد به بیرون از مرزها در کنار نبود عزم مسئولان برای انجام اصلاحات مالیاتی کشور را از 200 هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای کمک به اقتصاد محروم کرد. http://fna.ir/1axu7
گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد محصولات تراریخته درخصوص تهدید وابستگی به واردات ذرت و سویا، ✳ اولاً در صورت نیاز به واردات، باید واردات از نوع غیرتراریخته باشد و لازم است حجم واردات ذرت و سویا تراریخته به صورت پلکانی کاهش و تا پایان برنامه هفتم توسعه حذف گردد. ✳ ثانیاً کارگروه ویژه ای در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سازمان پدافند غیرعامل، موضوع خودکفایی در تولید دانه های روغنی و خوراک دام را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز به قانون در زمینه مقابله با تهدیدات امنیت غذایی کشور پیشنهاد قانونی توسط وزارت جهاد کشاورزی ظرف 6 ماه آینده برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. ✳ با توجه به ضرورت اصلاح الگوی مصرف در به حداقل رساندن نیاز کشور به دانه های روغنی و خوراک دام، وظایف قانونی زیر مغفول مانده است: ✳ اولاً با توجه به بالا بودن سرانه مصرف روغن در کشور به میزان دو برابر متوسط جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید پاسخ دهد که چرا در خصوص آموزش های همگانی در جهت تشریح مضرات مصرف روغن خوراکی و اقدام موثر در جهت به حداقل رساندن مصرف روغن خوراکی در کشور، کوتاهی کرده است؟ ✳ ثانیاً وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد که چرا با توجه به مشقت ها و تنگناهای واردات خوراک دام و دانه های روغنی، اقدام موثری برای کاهش ضایعات نهاده های دامی و ساماندهی زنجیره توزیع این نهاده ها انجام نداده است؟ http://fna.ir/1tl7e
آیا طرح جدید بانکداری به دنبال اجرای توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است؟ هرچند که پیشبرد طرح جدید بانکداری توسط برخی از افراد موجه در حال انجام است، لیکن مداقه در مفاد آن نشان می‌دهد که طرحی اخلال‌زا در کشور خواهد بود که مبتنی بر توصیه‌های نهادهای غربی و پیروان آن است. mshrgh.ir/1217981
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️چرا بانک مرکزی علیه بانکهای خصوصی اقدام نمی کند؟ ✳️ پرداخت 600. هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانکها در سال گذشته( به اندازه کل بودجه دولت) ✳️ یکی از بانک های خصوصی 80 درصد تسهیلاتش را به خودش داده است ✳️ 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده به 450 فرد حقیقی و حقوقی ◀️ پاسخ به سوال؛ دلیل بی عملی بانک مرکزی: تعارض منافع، آنها که بانک مرکزی می روند یا قبلا بانک خصوصی بودند یا بعدا می روند بانک خصوصی، معلوم است چیزی علیه بانک خصوصی تصویب نمی کنند
✳️ بشتابید کلاس اقتصاد ایران شروع شد ◀️ با داغ شدن تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یک دوره کلاس فشرده اقتصاد ایران شروع شده است، غنیمت بدانید! ◀️ هر کدام از نامزدها آسیب شناسی خودش را دارد و بر اساس آن بزای اقتصاد ایران نسخه می پیچید ◀️ جالب اینکه وضعیت فعلی ما نتیجه نسخه پیچی یا حداقل بی عملی برخی مدغیان کنونی است. ✳️ برای اینکه دچار اشتباه نشویم باید سطح تجلیل نامزدها از مشکلات اقتصاد ایران را محک بزنیم و بر اساس آن راه حل هایشان را هم تجزیه و تحلیل کنیم، نگاهی هم به سابقه عملکردی شان داشته باشیم
منطق غلط حذف یارانه پنهان ⚡️بارها به این مطلب پرداخته‌ام که ادعای یارانه پنهان در اقتصاد ایران، یک ادعای واهی است که ریشه در کاهش ارزش ریال دارد. ریالی که هر هزار تومانش برابر یک دلار بود، امروز هر ۲۳ هزارتومانش یک دلار است. متولی حفظ ارزش پول نیز دولت بوده است. یعنی عملکرد دولت باعث شده است ارزش پول داخل حساب من و شما یا ارزش درآمد ماهانه ما بدون اینکه خطایی اقتصادی مرتکب شده باشیم، چندین برابر کاهش یابد. ▫️در چنین شرایطی، کسانی پیدا می‌شوند که ادعا می‌کنند دولت بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد سالانه یارانه پنهان به مردم می‌دهد. وقتی سوال می‌کنیم که این ارقام را از کجا می‌آورید، می‌گویند قیمت بنزین مثلا در فلان کشور لیتری یک دلار است که می‌شود ۲۳ هزار تومان. وقتی ما بنزین را ۳هزار تومان می‌فروشیم، یعنی روی هر لیتر ۲۱هزار تومان یارانه می‌دهیم. سپس انواع نقشه‌کشی‌ها برای گران کردن بنزین و سایر حامل‌های انرژی به نام عدالت و هدفمندسازی این یارانه آغاز می‌شود. در صورتی که منشاء این یارانه ادعایی، کاهش ارزش ریال است. اگر ارزش هر هزار تومان به همان یک دلار برگردد، دیگر این یارانه پنهان ادعایی معنی نخواهد داشت. بنابراین، دولت از یک طرف باعث و بانی کاهش ارزش پول مردم می‌شود و از طرف دیگر، منت پرداخت یارانه به مردم را بر سرشان می‌گذارد و برای هدفمندی این یارانه نقشه می‌کشد. ▪️امشب قیمت یک بسته شش عددی بطری آب نیم‌لیتری را در وال‌مارت چک کردم. ۱.۶۷ دلار بود. یعنی حدود ۳۸هزار تومان. با منطق بعض سیاسیون ما، شرکت‌های آب‌معدنی ایرانی که هر بطری آب نیم‌لیتری را ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند، در هر بسته شش‌تایی ۲۳ هزار تومان به مصرف‌کننده ایرانی یارانه می‌دهند! درباره سایر کالاها نیز همین معادله صادق است. ▫️قیمت حامل‌های سوخت، یک قیمت کلیدی است و گران شدن آنها، گرانی همه کالاها در اقتصاد را در پی دارد. این مسئله بارها تجربه شده و برای ملت ما خاطره است! ▪️افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یعنی شروع دومینوی تورم، فشار به طبقات ضعیف و صاحبان درآمد ثابت و پولدارتر شدن دارندگان، سرمایه‌داران و ملاکان. جبرايیلی
✳️ حفظ ارزش پول ملی را وعده بدهید نه افزایش یارانه را ◀️ بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در دام وعده افزایش یارانه‌ها گرفتار شدند. ✳️ معمولا محل تامین این یارانه اضافی را هم افزایش قیمت ها از جمله قیمت سوخت و مانند آن اعلام می کنند. ✳️ با این کار ما بجای 45 هزار تومان مثلا 450هزار تومان به مردم یارانه می دهیم، ولی تورم ناشی از آن باعث می شود که چندین برابر از جیبشان پول برداریم. ✳️ در این حالت یارانه را ده برابر کردیم ولی با افزایش تورم 20 برابر از جیبشان در می آوردیم و فرد یارانه بگیر فقیرتر می شود ✳️ این همان اشتباهی است که در ده سال اخیر مرتکب شدیم. ◀️ ما اجازه دادیم نظام بانکی نقدینگی را حداقل 10 برابر کند ولی تولید دوبرابر هم نشد، خروجی آن شد کاهش ارزش پولی ملی و کاهش قدرت خرید یارانه 45 هزارتومانی حداقل به یک دهم و حتی کمتر( قبلا با 45 هزارتومان ده کیلو زردآلو می خریدی الان شده یک کیلو)
یارانه خوب و یارانه بد ✳️ آیا هر نوع یارانه دادنی خوب است؟ ✳️ پاسخ به این سوال عمدتا وابسته به این است که محل تامین یارانه کجاست و آیا عوامل زمینه ساز نیاز به پرداخت یارانه را کنترل می کنیم یا خیر؟ ✳️ اگر قیمت سوخت و سایر اقلام را زیاد کنیم و یارانه بدهیم، عملا یارانه ندادیم بلکه مالیات تورمی گرفتیم، چون با افزایش قیمت این اقلام زمینه افزایش سایر قیمت ها را فراهم کردیم. اگر افزایش قیمت ها بیش از یارانه پرداختی باشد که در تجربه دهه اخیر از هدفمندی یارانه‌ها این گونه بوده، بعد از مدتی بیش از آنچه یارانه دادیم. در قالب افزایش قیمت از جیب مردم خارج می شود. ✳️ بله اگر از پول دارها مالیات بگیریم و به اقشار ضعیف یارانه بدهیم، این نوع یارانه خوب است. ولی این کار منوط به اصلاح نظام مالیاتی، بودجه ریزی و نظام بانکی است که نیازمند تلاش بسیار است. ✳️ اگر یارانه بدهیم ولی جلوی نظام بانکی در خلق پول و جلوی دولت در افزایش نرخ ارز را نگیریم، پرداخت یارانه دردی را دوا نمی کند. چون ما یارانه می دهیم ولی از آن طرف بانکها با خلق پول و ایجاد تورم، مبلغ بیشتری از جیب ما پول برمی دارند خیلی شیک و مجلسی. با افزایش نرخ ارز هم هزینه تولید بالا می رود و باز می شود تورم و دوباره جیب ما خالی می شود.
✳️ ! ؛ ! ⁉️از استیگلر برنده جایزه نوبل اقتصاد پرسیدند چرا جایزه نوبل را فقط به فیزیک و شیمی و اقتصاد می دهند و به محققان سایر علوم انسانی نمی دهند؟ ✳️ او پاسخ داد؛نگران نباشید آنها را دارند! ✳️ منظور استیگلر این بود که غیر اقتصاددانان فقط شعر می بافند و فقط مستحق نوبل ادبیات می باشند ✳️ فلاسفه اقتصاد از این رویکرد متکبرانه با عنوان یاد کردند، و نقد کردند که اقتصاددانان جریان غالب چشمشان را به یافته های علمی جامعه شناسان و روانشناسان و... بسته اند. ✳️ در مناظرات همین نگرش امپریالیستی بارها تکرار شد بدین مضمون که گویا فقط اقتصاددانها همه چیز فهمند و بقیه به بیان استیگلر شعر می سرایند. ✳️ اتفاقا ریشه بسیاری از مشکلات کنونی ما همین نگاه فن سالارنه برخی اقتصاد دانان وطنی حاکم بر امور اقتصادی کشور است که با اقتصاد سیاسی، اقتصاد اجتماعی و اقتصاد فرهنگی بیگانه اند. ✳️ امپریالیست های اقتصادی سعی کردند همانند متخصصان شیمی جایزه نوبل ریاضی زدگی و تشبیه خود به متخصصان علوم طبیعی را بگیرند، ولی جایزه نوبل اقتصادشان به جایزه نوبل شیمی هم تبدیل نشد. آنها حتی قادر به حفظ ارزش پول ملی هم نشدند. ✳️ اگر اقتصاد این دانشی است که حتی عاجز از حل مشکلات اقتصادی کشور است، شاید بهتر باشد که منکر تخصصمان بشویم و بگوییم: