فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️سرمایه گذاری به سبک حضرت یوسف
❇️حضرت یوسف برای مقابله با مشکل غلات دستور داد در تولید گندم سرمایه گذاری کرده و ذخایر استراتژیک آن را افزایش دهند تا اقتصاد مصر بتواند بر مشکل کم آبی آتی غلبه کند.
✳️ ما نیز برای مقابله با مشکلاتی مانند کمبود گندم و سایر غلات باید روی تولید داخلی سرمایه گذاری کنیم. یارانه سنگین به تولید غلات بدهیم تا خودکفا شده و بتوانیم امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✳️روزنگاشت اولین جراحی قیمتی قرن جدید
✳️برای ما اقتصادی ها تبیین و پیشبینی واقعیتهای اقتصادی پس از اجرای یک سیاست بسیار حیاتی است.
❇️ می خواهم روزنگاشت هایی داشته باشم برای ثبت واقعیت های عینی و قضاوت در مورد اینکه ببینیم سیاست اخیر که بسیار شبیه جراحی قیمتی اوئل دهه ۹۰ است چه نتایجی دارد.
✅ فعلآ خط اول روزنوشت با نگاهی به تقویم تاریخ
⏳امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ سیاست حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به مراحل پایانی خود نزدیک شد. دولت تصمیم گرفت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان یارانه برای دو ماه به دهک اول تا نهم بدهد و پس از آن کالابرگ الکترونیک بدهد. در مقابل ارز تخصیصی به اقلامی مثل آرد..... را حذف کند.
1⃣ ۴ سال پیش روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ارز ۴۲۰۰ تومانی موسوم به ارز جهانگیری در دولت دوازدهم متولد شد، زمانی که ترامپ تصمیم گرفته بود از برجام خارج شود. ابتدا گفتند بدون هیچ محدودیتی آن ارز را برای واردات همه کالاها تخصیص می دهند، نرخ دلار بازار آزاد حدود ۶ هزارتومان بود.
https://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-409197
2⃣کمتر از سه ماه بعد پس از آنکه کنترلی روی نرخ ارز آزاد نکردند و شکاف ی بین دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار آزاد افزایش یافت، گفتند نه فقط ارز ترجیحی را به ۲۵ قلم می دهیم.
3⃣ ۲۵ قلم به تدریج آب رفت و به قول رییس جمهور سابق بدون اینکه کسی بفهمد از لیست حذف شدند از کود و سم گرفته تا گوشت قرمز و....( هرچند که نتایج آن را همه به تدریج حس کردند)
4⃣ چرخ چرخید تا ارثیه دولت قبل شامل ۵ تا ۶ قلم مشمول ارز ترجیحی (گندم، دانههای روغنی، نهاده دامی، نهاده دارو ...) به دولت سیزدهم رسید، حالا نرخ دلار آزاد به حدود ۲۵ هزارتومان رسیده و فاصله آن با ارز ترجیحی بیش از ۲۰ هزارتومان شده است.
ادامه دارد...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅ شاخصهای کلان اقتصادی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
✳️ نرخ دلار آزاد ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ :۲۸۷۴۱(روز اعلام سیاست حذف ارز ترجیحی)
❇️ نرخ دلار نیما ۲۴۹۶۰ ت ، سنا : ۲۵۷۶۹ ت, ای تی اس
❇️ نرخ تورم فروردین ۱۴۰۱ : ۳۹.۲٪(مرکز آمار ایران)
✳️ نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۰: ۹.۴٪ (مرکز آمار ایران)
✳️ نقدینگی پایان بهمن ۱۴۰۰ :۴۶۲۴ همت (بانک مرکزی)
✳️ نرخ رشد نقدینگی بهمن ۱۴۰۰ نسبت به بهمن نودو نه ۳۹.۷٪ (بانک مرکزی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رانت تورم در برابر رانت یارانه
دکتر فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
⁉️آیا شوکهای قیمتی در ایران به هدف اصابت کرده اند؟
🖌دكتر محمدرضا يوسفي - دانشيار دانشگاه مفيد
🔹 ایران چندین بار تجربه شوک قیمتی با هدف اصلاح اقتصادی را داشته است. اولین بار در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی بود که نرخ ارز آزاد شد. تصور بر این بود که با این اقدام، دولت میتواند حدود 2 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که این مبلغ بیش از دو برابر درآمد مالیاتی بوده و از این طریق کسری بودجه تامین خواهد شد. اما در نتیجه آن هزینه های دولت افزایش یافت. همچنین تصور بر این بود که صادرات غیر نفتی بهبود یافته و در پایان برنامه اول به 17 میلیارد دلار بالغ شود و از طرفی واردات کاهش یافته و تولید داخلی تقویت شده.، نرخ بیکاری کاهش یابد و رونق اقتصادی شکل گیرد. اما به دلیل ضریب بالای وابستگی صنایع به واردات جهت کالاهای واسطه ای و مواد اولیه و وابستگی بخشی از صادرات به این نوع تولیدات این هدف نیز تحقق نیافت.
و با توجه به تنگناها و ظهور بحران بدهی در آن سالها، رشد اقتصادی که در دو سال پس از جنگ( 68 و 69) به نسبت افزایش یافته بود، روند کاهشی در پیش گرفت و صاحبان بنگاه ها با مشکل سرمایه در گردش روبرو شدند لذا برخی از صنایع نیمه تعطیل و یا به تعطیلی کشانده شدند. البته بنگاه های رانتی مانند خودروسازان با طرح پیش فروش، مشکل خود را حل کردند. همزمان نرخ تورم فزونی گرفت و در سال 73، به 35 درصد و در سال 74 به 49 درصد رسید. در نهایت دولت مجبور به عقب نشینی شده، به تثبیت نرخ ارز در 300 تومان اقدام کرد. رئیس وقت بانک مرکزی به حدود 600 مذاکره با طلبکاران جهت استمهال اقدام کرد. در نتیجه آن، دولت سالانه حدود 6 میلیارد دلار بازپرداخت در چند سال متوالی را متعهد شد و حجم واردات از حدود 20 میلیارد دلار در آن دوران به حدود 12 تا 14 میلیارد دلار کاهش یافت. این آزادسازی با اعتراضات در چند شهر نیز همراه شد که انعکاس چندانی نیافت.
🔹 تجربه دوم به سال 1389 و دولت دهم( در دوره حاکمیت یکدست اول) بر می گردد. همه ارکان نظام به توجیه این طرح پرداختند. طرح اصلاح ساختاری دوم دارای هفت بخش بود اما تنها بخش هدفمندی یارانه ها اجرا شد. انتخاب سیاستی چالشی در آستانه تحریم، تصمیمی غیرقابل قبول و اشتباهی محرز بود. نتیجه این تصمیم نیز رکود تورمی بود که به ورشکستگی بنگاه های اقتصادی، افزایش تورم، پرش 350 درصدی نرخ ارز انجامید.
🔹 تجربه سوم که بسیار ابعاد کوچکتری داشت و تنها ناظر بر اصلاح قیمتی بنزین بود با واکنش های اجتماعی گسترده مواجه شد و ابعاد امنیتی گسترده پیدا کرد. این امر به دلیل کاهش شدید آستانه تحمل مردم بود. گرچه این اقدام توسط شورای سران تایید شده بود؛ اما بعد از مواجهه با بحران اجتماعی، دو رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی کردند.
🔹 تجارب سه دهه گذشته نشان می دهد که شوک قیمتی با رشد تورم آثار انتظاری را به دنبال نداشته است و به لحاظ اجتماعی نوعی فرصت سوزی، تشدید بی اعتمادی اجتماعی است.
🔹 سه تجربه تاریخی سه دهه اخیر که هر سه شکست خوردند را می توان از زوایای مختلف تحلیل کرد. یکی فقدان انسجام درونی برنامه و ندیدن همه جوانب موضوع در دولت ها بود. از این رو مقامات دچار تناقض گویی شده و هر کدام به فراخور حال و شاید با نگاه آرام کردن مردم چیزی بر زبان جاری می کرد که گفته مقام دیگر خلاف آن بود.
🔹 یکی دیگر از زوایای مهم تحلیلی، پیش شرط های اصلاح قیمتی است که مورد توجه دولتها نبوده است و در نتیجه اهداف مورد انتظار به دست نیامدند. اصلاح قیمتی آخرین حلقه اصلاح ساختاری و نه اولین آنهاست.
🔹تلقی شوک قیمتی به عنوان یک اصلاح ساختاری و انتظار پیامدهای مثبت از آن مانند تلقی یکسان انگاری دموکراسی با انتخابات است. در حالیکه انتخابات به معنای واقعی با احزاب مستقل قوی، رسانه های آزاد، قدرت پاسخگو و مانند آن معنادار است. در اینجا هم تلقی از اصلاحات فقط اصلاحات قیمتی است.
🔹 قطعا در یک ساختار اقتصادی رانتی، ضد تولیدی که در ارتباط تنگاتنگ با ساختار سیاسی تعریف شده است، نخست باید شوک به ساختار سیاسی اقتصادی وارد شود و سپس در آخرین مرحله اصلاح قیمتی رخ دهد. پرسش اساسی این است که چرا از انباشت تجارب گذشته درس گرفته نمی شود؟ چرا به پیش شرطهای این سیاست پرداخته نمیشود؟
علت را باید در ساختاری جست که اراده جدی بر تغییر رویه های موجود ندارد.
❎روزنگاشت دوم تعدیل قیمتی؛ حذف ارز ترجیحی دانههای روغنی و نهاده های دامی
❇️ دیشب اعلام شد که یارانه واریزی ماه اول قابل برداشت شد و در مقابل امروز (۲۲-۲-۰۱)قیمت چهار قلم کالای اساسی مرغ، تخممرغ، روغن و لبنیات تعدیل میشود (در اثر حذف ارز ترجیحی دانههای روغنی.و نهادههای دامی)قیمت هر کیلوگرم مرغ 60 هزار تومان، تخممرغ 40 هزار تومان، روغن خوراکی ۸۰۰ گرمی به 60 هزار تومان، پنیر بستهای 38 هزار تومان و شیر نایلونی 15هزار تومان
http://fna.ir/1ouxgz
❇️ دلار بازار آزاد حرکتی رو به جلو را شروع کرده و به مرز ۳۰ هزارتومان نزدیک شده است. البته وزیر اقتصاد اعلام کرد در هفته آتی تقاضای ارز به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش می یابد و حتی تقاضا برای ریال هم کاهش مییابد، ولی نگفت که نرخش هم حتما کاهش می یابد یا ثابت می ماند. وی به درستی به مقوله انتظارات تورمی اشاره کرد.
http://fna.ir/1ouqnn
✳️ همه رسانهها برای توجیه مردم بسیج شدند از رسانه ملی گرفته تا خبرگزاری ها و مسئولان ریز و درشت، که انصافاً در برخی ابعاد خوب کار کردند از جمله اینکه مردم را قانع کردند که رانت آرد نانواییها خیلی زیاد است (هرچند که ناخودآگاه برچسب رانتخواری بر قشر زحمتکش نانوا زده شد که به نظر من دور از واقعیت است، آنها هم مشکلات خود را دارند و حتی اگر دو سه کیسه از سهمیه خود را آزاد می فروختند این گونه نبود که با این کار مثلا از دهک اول بپرند دهک دهم و زندگی اعیانی داشته باشند)
✳️ سیاستگذاران تلاش می کنند که استدلال کنند که با افزایش قیمت مرغ، تخممرغ، روغن و لبنیات، بقیه نباید قیمتهایشان را افزایش دهند، چون مثلاً ربطی ندارد که فرض کن قیمت حمل و نقل هم بالا برود و اینکه ما کاهش قدرت خرید افراد را هم جبران کردیم.
https://www.isna.ir/news/1401022113436/
✳️ البته اگر قیمت ارز بالا برود و نخواهیم یا نتوانیم آن را کنترل کنیم، هزینه فرصت تقریبا بسیاری از کالاها و خدمات افزایش می یابد، و از کانال دیگری غیر از افزایش قیمت نسبی کالاهای اساسی،قیمت سایر کالاها و بلکه کل کالاها تمایل به افزایش دارد. از این هم نباید گذشت که قیمتگذاری دلبخواهی در اقتصاد ما بدون سابقه نیست بسته به اینکه هر کسی چقدر قدرت تعدیل قیمت یا دستمزدش را داشته باشد.
❇️ اینکه در فروشگاهها روغن، مرغ وتخممرغ کمیاب شده طبیعی است(ندیدم این مشکل به لبنیات سرایت کرده باشد شاید چون قابلیت کمتری برای ذخیرهسازی دارد) ، این هم که مردم عطش خرید آنها را پیدا کردند هم تا حدودی طبیعی است چون می خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند(البته از شما پنهان نباشد که من هم دیشب ۲۰۰ گرم دان برای #عروس_هلندی مان خریدم، البته بیچاره دونش هم داشت تمام می شد؛ فروشنده هم توی یکی دو دقیقه که توی مغازه اش بودم کلی تحلیل مجانی تقدیم کرد به اضافه یک مقدار بد و بیراه به من و امثال من، شاید من را هم مسبب وضع موجود میدونست!)
❇️ ولی باید توجه کرد در این میان سرمایه افرادی که موجودی این کالاها را داشتند و عرضه نکردند، در زمانی کوتاه حداقل دوبرابر شد. ما طرحی نداشتیم و نداریم که چطور با این رانت مقابله کنیم. شاید اگر سیستم شفافیت اطلاعاتمان خوب بود، موجودی انبارها را می داشتیم و تعریف مالیاتی درستی از این #درآمد_اتفاقی می داشتیم، می شد به گونه آن را با ابزاری مثل مالیات بازپس گرفت، هرچند که هزینه سرمایه در گردش تجار هم افزایش پیدا می کند.
تکمیل میشود...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰 سردرگمی سوسن:
♦️ یک مشت پول در برابر از دست دادن خانواده
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅اشتباه استراتژیک دولت در اصلاح قیمت کالاهای اساسی
❇️دکتر حسین صمصامی
❇️سال 88 زمانی که هدفمندی یارانه ها قرار شد اجرا شود در نامه¬ای 21 صفحه¬ای حقیر به ریاست وقت جمهور، نکات زیر عنوان شد:
"در حقيقت در اين زمينه(هدفمندی یارانه ها) سه سوال اساسي مطرح است كه تاكنون جواب مستدل و روشني به آن داده نشده است و واقعا مشخص نيست كه با حذف يارانه¬ها چه اتفاقي خواهد افتاد.
1) تورم ناشي از حذف يارانه¬ها در جامعه چقدر است؟
2) آيا منابع جمع¬آوري شده ناشي از حذف يارانه¬ها و سپس هزينه¬كرد آن به صورت هدفمند در جامعه ميتواند افزايش قيمت¬ها را در سبد مصرفي دهك¬هاي پائين و متوسط جبران نمايد؟ و در اين حركت، خانوارهاي در دهك¬هاي پائين و متوسط هزينه¬اي منتفع، متضرر و يا حداقل با وضعيت مشابه قبل باقي ميمانند؟
3) با حذف يارانه¬ها قيمت دارائي¬ها در جامعه چگونه تغيير مي¬كند و وضعيت توزيع ثروت در جامعه چه مي¬شود؟ آيا توزيع ثروت ثابت و يا به نفع اقشار خاصي تغيير مي¬كند؟
اگرچه پاسخگويي به اين سئوالات با توجه به زيرساختهاي اطلاعاتي موجود و مدلهاي رايج اقتصادي (بدليل عدم تجربه جهش ناگهاني قيمت حاملهاي انرژي) به سادگي امكانپذير نميباشد، اما نكته¬اي كه با قطعيت مي¬توان گفت اين كه، با توجه به اينكه دهك¬هاي بالا در اقتصاد صاحبان ثروت و منابع مالي بوده و در نظام توليد و توزيع نقش موثري دارند، طبيعي است كه اين افراد به راحتي بدون دريافت هيچگونه يارانه¬اي ميتوانند افزايش هزينه¬هاي خود را جبران نمايند و براساس تجربه سال¬هاي گذشته اقتصاد در مورد افزايش قيمت¬ها، به نظر ميرسد حتي با پرداخت يارانه نقدي بيشتر به خانوارهاي دهك¬هاي پائين، افزايش هزينه¬هاي آنها جبران نخواهند شد."
موافقان حذف ارز4200 تومانی می فرمودند حذف این ارز اثر تورمی ندارد و قیمت¬ها بالا نمی رود... چون 4200 اصابت نکرده و تبدیل به رانت شده و... به زبان روشنتر یعنی چه حذف بشود و چه نشود قیمت مرغ و روغن و سایر اقلام تغییری نخواهد کرد. ما عرض می کردیم اصابت کرده و اگر حذف کنید قیمتها بالا می رود... حالا با این شوک قیمتی جدید مشخص شد که ارز4200 اصابت کرده و پرداخت یارانه 300 تا 400 هزارتوامانی نیز اصابت آن را به اثبات رسانید. شوک قیمت کالاهای اساسی به تورم در اقلام دیگر منتهی خواهد شد... راننده ای که باگت را یکی 10هزار تومان بخرد، پوشاک و نخاله را هم با قیمت ارزان جابه جا نمی کند(خدمات).... قیمت اقلام اساسی دیگر مثل برنج و گوشت و حبوبات هم همینقدر نمی ماند و اثر قیمتهای نسبی، تعادل فعلی را در اقلام دیگر هم به هم میزند... باز به همین ترتیب اقلام دیگر مثل خودرو و منسوجات هم بالا می رود... بعدتر کالاهای لوکس و کمی با وقفه بیشتر مسکن. البته این تجربه قبلا نیز در اقتصاد ایران تکرار شده و ظاهرا هر دولت تجربه و آزمون خاص خود را دارد و قصد ندارد از تجارب دولت های قبلی استفاده نمایید. دقیقا همانطور با همان مکانیزم که ریچارد نفیو گزارش کرده کشور مستعد یک شوک تورمی مثل زمان احمدی نژاد و روحانی می شود... ما تقریباً و حداکثر یک سال دیگر به این نقطه خواهیم رسید... یک پاس گل عالی به خزانه داری آمریکا دادیم... باز ارز بالا خواهد رفت و این دور باطل تکرار می شود البته به هزینه فقیرتر شدن فقرا و غنی¬تر شدن اغنیا. آقای رئیسی و تیمش اشتباه استراتژیکی مرتکب شدند...
نقد هدفمندی یارانه.pdf
1.7M
نامه هشدار آمیز دکتر حسین صمصامی به دکتر احمدینژاد در سال ۱۳۸۸ در مورد آثار زیانبار هدفمندسازی یارانه ها
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
می دانید که من موافق اجرای این سیاست نبوده و نیستم.
اما حالا که شده، این توصیه ها را هر طوری است منتقل کنید به مردم:
پروتکل رفتار اقتصادی عقلانی در شوک های قیمتی:
۱- چند روز صبر کنید و مصارف غیر فوری خود را به تاخیر بیاندازید. اگر بازارها شلوغ شود (که می دانم شده است) قیمت چند روز آینده، از آنچه انتظار دارید گرانتر و غیرقابل کنترل تر خواهد شد.
۲- به شایعات در مورد قیمت ها توجه نکنید. شایعه سازان از هرج و مرج قیمتی بیشتر، منفعت بیشتری می برند.
۳-برای نیازهای فوری، کالا را بیش از حد معمول خریداری نکنید. بلکه تلاش کنید کمتر از آن تهیه کنید. چون به هر ترتیب بسیاری از مردم به دلیل نگرانی، تذکرات ما را توجه نمی کنند و فشار تقاضای بالایی را ایجاد می کنند.
۴- به عنوان فعال اقتصادی، برای جبران اختلالی که در فعالیت اقتصادی شما ایجاد می شود (مثل افزایش قیمت مواد اولیه) کمی صبور باشید و چند روز مهلت دهید که گرد و غبار سفته بازان بخوابد تا درست تصمیم بگیرید.
۵- سعی کنید خود را اندکی به تغافل بزنید. در بحث های اقتصادی کمتر شرکت کنید و فوروارد کردن پیام های سیگنال دهنده قیمت های بالاتر را متوقف کنید.
۶- دیری نخواهد پایید که قدرت خرید دوباره تا حدی تعدیل می شود و به وضعیت قبل از شوک باز می گردد. دولت هم با یارانه کمک می کند که این زمان با سرعت بیشتری طی شود. لذا تصمیماتی که اثرات بلندمدت دارند را به سرعت اتخاذ نکنید. علی الخصوص تصمیماتی که منتهی به تعطیلی کسب و کار می شود.
۷- اگر چه فاصله قیمتی کالای ایرانی و خارجی کم می شود، اما این کم شدن را بهانه مناسبی برای خرید کالای خارجی قرار ندهید.
ادامه دارد...
می دانم اجرای این پروتکل ها سخت است. اما اجرا نکردن آن ها وضعیت را ناهنجارتر می کند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
❇️بازخوانی رانت ارز ترجیحی
✳️ استدلال شده که دولت برای ارزان نگه داشتن کالاهای اساسی (لبنیات. روغن، مرغ و تخممرغ، آرد و دارو) ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه میداد و سه چهارم آن هدر می رفت، یعنی فقط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم خودمان می رسید. میگویند ما این یارانه را حذف و به مصرفکننده میدهیم و عدالت را برقرار میکنیم.
https://hawzahnews.com/xbJzx
✅ اولا این ترسیم مشکل غلط است،اگر سه چهارم این یارانه هدر می رفت، نباید پس از حذف آن قیمت روغن بیش از ۴ برابر می شد، نباید قیمت شیر دو برابر می شد، نباید قیمت مرغ و تخم مرغ دو برابر میشد. پس آن تراژدی که ترسیم شده، درست نیست، اتفاقا ارز ترجیحی اثر گذاشته بود،وگرنه نباید حذفش این قدر قیمتها را بالا می برد.
❇️ سلمنا، فرض کنیم تراژدی همان است که ترسیم شده : سه چهارم ارز ترجیحی هدر میرفت، حال ببینیم بعد از اجرای سیاست ندادن یارانه به تولیدکننده و تخصیص آن به مصرفکننده چه اتفاقی میافتد؟
❎ لازمه این سیاست این است که دیگر به تولیدکنندگان لبنیات، روغن، مرغ و تخممرغ، شیرینی، ... یارانه ندهیم، پس هزینه آنها افزایش می یابد. و قیمت محصولاتشان بالا می رود. در نتیجه تقاضای داخلی کاهش می یابد. صادرات صنایع غذایی و.. هم به خاطر گران شدن محصولاتشان پایین می آید (یارانه پرداختی هم الزاما به مصرف اقلامی که هزینه تولیدش بالا رفته نمی رسد ، مگر اینکه سریع به سمت کالا برگ برویم که آن هم کامل نیست به همه ارقام مشمول افزایش هزینه کوپن تعلق نمی گیرد مثلاً شما دیگر کوپنی برای حمایت از صنایع شیرینی نمی دهی)
❇️خوب الان ببینیم برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آمده در جیب مصرف کننده چه اتفاقی می افتذ، آنها چگونه آن را هزینه می کنند؟ با توجه به شواهد موجود بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باز توی جیب خارجیها می رود چون الان برخی اقلام وارداتی ارزانتر شده است ماکارونی ترکیهای ارزانتر از ایرانی است پس می صرف وارد یا قاچاق شود. برای واردات این اقلام دلار می خواهیم پس تقاضای ارز بالا میرود و قیمت دلار بالا می رود و افزایش قیمت دلار قیمت همه کالاها را بالا میبرد به خصوص کالاهای وابسته به نهاده وارداتی که گرانتر می شوند.
✅ از طرف دیگر باید دید که آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی به سایر اقلام سرایت نمی کند؟ اگر چنین باشد مصرفکنندگان باید بخشی از آن ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را برای پوشش افزایش قیمت سایر اقلام هم اختصاص دهند. باز هم بخشی از آن مبلغ به جای حمایت از صنایع غذایی و دارویی و .. به سمت سایر صنایع و خدمات می رود.
❇️ وقتی قیمت مرغ دو برابر شد، قیمت گوشت قرمز هم به تبع آن بالا می رود، قیمت روغن که چند برابر شد قیمت محصولات غذایی هم به شدت افزایش می یابد ....و این تورم به سرعت قدرت خرید یارانه پرداختی را کاهش می دهد، قدرت دولت برای تامین کالای کوپنی بعد از دو ماه دیگر هم کاهش می یابد پس گرفتار یک مارپیچ تورمی می شویم... خدا کند که اینگونه نشود ولی منطق اقتصادی این را ایجاب میکند، چه می شود کرد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سلام فرمانده
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅ اثر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بر کسری بودجه دولت
✳️ با حذف ارز ترجیحی قاعدتاً دولت مبالغ کمتری باید به تولیدکنندگان و مصرفکنندگان یارانه بدهد،رییس سازمان برنامه و بودجه اخیرا گفته بود ما باید ۲۰ میلیارد دلار می دادیم ولی فقط ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای یارانه داریم و نصف این مبلغ یعنی ۱۰ میلیارد کم میآوریم. این یعنی با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی، دولت پس از حذف یا کاهش ارز تخصیصی، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر یارانه میدهد ( با یک محاسبه سرانگشتی دولت برای دادن یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان ی به ۹ دهک یعنی ۷۲ میلیون نفر باید ۲۸۸ هزار میلیارد تومان در سال یارانه بدهد. یعنی کمی بیشتر از آن ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب)
https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3862386
✅ اگر گزاره بالا درست باشد، حذف یا کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی کسری بودجه دولت را پایین می آورد. ولی برای چنین قضاوتی باید دید که تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر مخارج دولت را بالا می برد؟
✅ بر اساس نظریههای اقتصادی ، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی با ایجاد تورم کسری بودجه دولت را از دو طریق کاهش قدرت خرید درآمدها و افزایش هزینهها افزایش می دهد:
1⃣ از طریق کاهش درآمد واقعی مالیاتی (اثر تانزی) به دلیل پایین بودن کشش قیمتی مالیاتی و وجود وقفههای مالیاتی (با تورم ۱۴ درصدی ۲۰ درصد ارزش مالیات کاهش مییابد)
2⃣ از طریق افزایش هزینههای دولت (اثر پاتینکن) به دلیل بالا بودن کشش قیمتی هزینههای دولت و سهم بالای هزینههای جاری دولت ( تورم ۸ درصدی باعث افزایش ۱۱ درصدی مخارج دولت)
🙈 من در تحلیل های اخیر ندیدم که آیا اثر تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی بر کسری بودجه آتی دولت محاسبه شده است یا خیر؟
📙مراجعه شود به مقاله اسدالله فرزین وش و همکاران، بررسی اثر تورم بر کسری بودجه از بعد هزینهای و درآمدی در ایران، تحقیقات اقتصادی، ش ۶۳
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ داستان قاچاق ماکارونی
❎ در ویدیوی بالا این استاد گرامی استدلال می کند که چون آرد ارزان به نانواییها و تولیدکنندگان ماکارونی می دهیم حدود ۴.۸ هزار میلیارد تومان (۴ هزار میلیارد بابت صادرات و قاچاق ماکارونی و ۵۷۱ میلیارد تومان بابت قاچاق آرد) در سال ۱۴۰۰ به خارجیها یارانه دادیم.
✳️ بگذارید به ارزیابی وضعیت ماکارونی بعد از جراحی بپردازیم، الان ماکارونی شد بستهای ۲۴هزارتومان و قاعدتاً ما با عدم صادرات یا قاچاق ۴هزار میلیارد تومان سود می کنیم.
❇️ ولی صبر کنید، الان قیمت همان بسته ماکارونی ساده در ترکیه ۶ لیر است که به قیمت ارز آزاد میشود حدود ۱۲ هزار تومان، خوب الان می صرفد که قاچاق یا واردات معکوس شود .
https://www.asriran.com/003WGB
✳️ با این وضعیت تقاضای برای ارز و واردات ماکارونی از ترکیه زیاد میشود ، ترکیه هم که روی ماکارونی اش یارانه نمی دهد و فرصت را غنیمت میشمارد و بازار ما را تسخیر می کند.
✳️ قاعدتاً کارخانه های ماکارونی ما متضرر میشوند و باید تولید را کاهش بدهند.
❇️ با آمدن فشار به ارز در اثر افزایش تقاضا دوباره دچار تورم می شویم و شاید دوباره روند قاچاق معکوس شود البته به شرطی که قیمت ماکارونی را ثابت نگه داریم، دوباره برمیگردیم سر اول خط و باید دوباره ماکارونی را گران کنیم این داستان ته ندارد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
کارکردهای چندگانه اصلاح قیمت کالاهای اساسی
✅ افزایش قیمت اقلامی همچون شیر، روغن، مرغ، تخممرغ و آرد میتواند کارکردهای مختلفی داشته باشد:
1⃣ صادرات و قاچاق این اقلام کم میشود (اگر نرخ ارز بالا نرود قاچاق آرد و صادرات ماکارونی کم میشود )
2⃣ واردات آنها افزایش مییابد (در صورتی که هزینه تولید در خارج افزایش نیابد، نرخ ارز بالا نرود، تعرفه یا محدودیت بر واردات گذاشته نشود، واردات ماکارونی و شیرینی به صرفه میشود)
3⃣ مصرف داخلی تا حدودی کم میشود (وابسته به کشش تقاضای کالای اساسی، تغییرات در قدرت خرید دهک های درآمدی مردم کمتر لبنیات، روغن و مرغ میخورند، احتمالا مصرف نان را خیلی کاهش نمیدهند)
4⃣ قیمت کالاهای جانشین و مشتقه افزایش مییابد (جانشین: قیمت مرغ که بالا رفت قاعدتاً قیمت گوشت قرمز به عنوان یک کالای جانشین بالا می رود، قیمت محصولات مشتقه: با گران شدن شیر، محصولات لبنی گران می شود، با گران شدن روغن محصولاتی که در آن روغن به کار می رود،گران می شود)
5⃣ قیمت سایر کالاها وحتی همین کالاها به خاطر تورم انتظاری ، فشار افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه تولید بالا می رود.
6⃣ هزینه تولید بالا می رود ( کارگران مصرف کننده این اقلام دستمزد بالاتری درخواست می کنم. به خصوص کارگران خارجی که یارانه نمیگیرند)
⁉️ باید دید سرجمع چه اتفاقی میافتد،
♦️اگر کاهش قاچاق و صادرات با افزایش واردات خنثی شود، ما به واردکننده این کالاها تبدیل می شویم، آن زمان قاعدتاً تولید داخل آسیب می بیند مگر اینکه مداخله کنیم و واردات و قاچاق به داخل را محدود کنیم.
♦️ اگر تقاضای داخلی برای این کالاها افت کند و بخشی از تقاضا به سمت کالاهای خارجی برود، باز هم تولید داخلی آسیب می بیند
♦️ اگر تولید داخلی افزایش یابد، و واردات و قاچاق معکوس هم کنترل شود، قاعدتاً هم قیمت این اقلام کاهش می یابد و هم تقاضا برای ارز کاهش مییابد و هم نیاز داخلی تامین میشود
❇️ اثر نهایی وابسته به این است که ما چقدر از تولیدکننده داخلی حمایت میکنیم، چقدر از مصرف کننده حمایت می کنیم، توان تولیدکنندگان داخلی برای واکنش به شرایط جدید چقدر است، و تولیدکنندگان خارجی چه واکنشی نشان میدهند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅ضرورت ایجاد رانت دولتی برای تولید و صادرات
❇️این روزها این ادعا مکرر مطرح می شود که مثلاً تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی از رانت برخوردارند و این کار ناکارآمد و ناعادلانه است.
✅این در حالی است که در عرصه تجارت بینالملل معاصر دولتها اتفاقا با مداخلاتشان (حمایت تجاری، ایجاد انحصار موقت، اعطای اعتبارات یارانهای و مشوق های مالیاتی) برای تولیدکنندگان داخلی رانت ایجاد میکنند که تولید و صادر کنند. چین مواد اولیه ارزان به تولیدکنندگانش میدهد که قدرت صادراتشان بالا برود.
بخوانید کتاب :چند مقاله در زمینه موانع نهادی توسعه اقتصادی
https://rc.majlis.ir/fa/book_pub/show/837396#menu
✳️ برعکس ما داریم با حذف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش رانت آنها زمینه شکست آنها در رقابت با خارجیها را فراهم می کنیم
✳️ بله رانت را نباید برای غیرمولد ها و سفتهبازان ایجاد کرد، نه اینکه تولیدکننده را به دست خودمان تضعیف کنیم
❇️ البته این درست است که نباید سود تولیدکننده و صادرکننده نامتعارف باشد ولی برای رسیدن به این هدف می توان از ابزارهای مالیاتی استفاده کرد نه اینکه بیایم به یک باره هزینه تولیدشان را چند برابر کنیم ، مانند کاری که الان کردیم و هزینه آرد و روغن صنایع غذایی را به شدت و به سرعت بالا بردیم. این اقدام خطر قاچاق معکوس را ایجاد کرده که از این به بعد ماکارونی یا بیسکویت ترکیه ای بازار ایران را تسخیر کند و تولیدکننده داخلی ورشکست شود.
✳️ برای جبران این مشکل حتما باید تعرفه واردات اقلامی مثل ماکارونی را بالا برد و در کنار حمایت از تولیدکننده گندم و غلات،باید از تولیدکنندگان صنایع غذایی به عنوان چرخه بعدی زنجیره ارزش با اقداماتی مثل اعطای جایزه صادراتی، تامین سرمایه در گردش و ... حمایت کرد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅مصاحبه خواندنی دکتر پرویز داودی (معاون اول احمدی نژاد و اقتصاددان) در *نقد* تجربه *هدفمندی یارانه ها* در دولت *احمدینژاد* .
_این بخشی از مصاحبه است. پیشنهاد میشود کل مصاحبه را ببنید👇
http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html
*در طرح هدفمند کردن یارانهها یکی از اصرارهایی که از اول داشتیم این بود که طرح تحول و هدفمندی باید آخرین مسئله باشد* .
*اولین مسئله باید ساختارها باشند و بانک اول از همه قرار بگیرد.*
گفتیم اولویت بدهید و *تا بانک درست نشده است، هدفمندی نکنید* . *این را من یک بار و دو بار نگفتم، دهها بار گفتم.* چرا؟ چون بانک یکی از ظرفهاست. شبکه اطلاعاتیای که آقای میرکاظمی انصافاً خیلی خوب و قوی داشت انجام میداد و من تعجب میکنم که چطور میرکاظمی (Fade) شد، درحالی که او داشت کدهای کالایی و کدبندی شرکتها را انجام میداد. ما جلسات متعددی برای سیستم اطلاعاتی داشتیم. از اداره ثبت اسناد و احوال و وزارت بازرگانی در نرمافزارهای مختلف میآمدند، از نظام بانکی میآمدند، وزارت اقتصاد و دارایی، مالیات، گمرک و... تا نظام اطلاعاتشان را به هم پیوسته کنند.
این قضیه وسط کارها شد، درحالی که ظرف را این میسازد. این ظرف را نساختیم، در ظرفی معیوب سیاستهای هدفمندی یارانهها را اجرا کردیم
پس یکی از اساسیترین مسائل، شبکه اطلاعاتی ظرفسازی است که بحث بسیار حساسی است و لازم باشد این بحث را باز میکنیم.
*مسئله بعد بحث مبارزه با مفاسد است.* ما یک آئیننامه دادیم که آنهایی که از مدیرکل به بالا هستند حق ندارند شغل خصوصی داشته باشند. تصمیمگیران اقتصادی کشور نباید خودشان منفعت خصوصی داشته باشند، درحالی که همین الان در مراکز حساس تصمیمگیری کسانی را گذاشتهایم که خودشان تاجر و کارخانهدارند. چنین فردی که نمیتواند برای منافع مملکت تصمیم بگیرد.
وقتی به علامه حلی گفتند موش در چاه افتاده است، فتوا بده که آیا آب این چاه نجس است یا نه؟ اول چاه منزلش را پر کرد، بعد فتوا داد. ما سر همه چاههایمان گشاد است و میخواهیم برای مردم فتوا بدهیم. نمیشود. ما گفتیم و نشد. حالا یا دولت نتوانسته است انجام بدهد یا مجلس. به هر حال لایحه جلو نرفت.
یعنی باید سیاستگذاری کرد. منظور منافع است. علامه حلی گفت اول من باید منفعتم را بِبُرم تا بتوانم فتوا بدهم. بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی باید اولویت دوم ما برای ظرف سازی باشد. ظرف ما خراب و معیوب است. در این ظرف هر سیاست اقتصادیای که بریزید، نتیجه درست نمیدهد. حالا آقای لنکرانی بیاید و بگوید شیوه مثلاً آقای سید کاظم رجایی یا شیوه آقای نیلی که دو طیف کاملاً متضاد هستند. یکی از اقتصاد اسلامی حرف میزند و دیگری از اقتصاد سرمایهداری تئوکلاسیکی صِرف. تا ظرف خراب است، هر یک از این شیوهها را اعمال کنید، نتیجه خراب خواهد شد و مهم نیست چه کسی بیاید.
*اهمیت انضباط مالی*
نکته سومی که این ظرف میتواند درست بشود، بحث انضباط است. عدد و رقم راحتترین چیزی است که میتواند منضبط باشد، چون حسابداریها و حسابرسیهای قوی داریم، همدیگر را چک میکنند و در مسائل مالی امکان بینظمی نیست. کالا نیست که معلوم نشود چیست، بلکه پول است و عدد و رقم که ثبت میشود و فن حسابداری هم بسیار فن پیشرفتهای است.
پس انضباط مالی هم ظرف بعدی را میسازد. اگر این ظرفسازیها را انجام بدهیم، میتوانیم قدم اول را برداریم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅ بخش دوم مصاحبه خواندنی دکتر پرویز داودی (معاون اول احمدی نژاد و اقتصاددان) در *نقد* تجربه *هدفمندی یارانه ها* در دولت *احمدینژاد*
http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html
*رشد اقتصادی باید همراه با عدالت باشد*
نکته بعدی این است که باید سیاست را درون این ظرف بریزیم. این سیاست باید اهداف داشته باشد. مهمترین هدف ما باید پیشرفت توأم با عدالت باشد. اخیراً دولت در حوزه اقتصاد کارهایی کرده است که فکر میکند رشد به دست خواهد آمد، ولی عدالت دارد زیر پا له میشود، بماند که رشد هم فقط در مرحله فکر است. وقتی نرخ ارز در عرض پنج ماه بیش از سه برابر میشود، (GDP) یا تولید ناخالص ملی ما نزدیک به 500 میلیارد دلار است، این (GDP) چون مال ارزش افزوده است، وقتی در اقتصاد معامله میشود هر یک تومان ارزش افزوده تقریباً 15 ريال معاملات واسطهای دارد که روی هم میشود 25 هزار میلیارد، یعنی 500 هزار میلیارد دلار و حدود 1500 میلیون و 200، 300 میلیارد کل ارزش معاملات اقتصادی کشور با دلار 1000 تومان است.
خیلی معقول است که فکر کنیم ده درصد این میتواند به صورت تنخواه باشد که حتماً بیشتر از این است و خیلی معقول است که فکر کنیم با توجه به اقتصاد نفتی ما ـچون 70 درصد بودجه ما از نفت استـ 70 درصد این رقم دلاری باشد، یعنی یک حساب سرانگشتی کلان در تنخواه دلاری کنیم، 70 درصد، 1500 تا یک چیزی حدود 100 تا میشود، یعنی 90، 100 میلیارد دلار در دست اشخاص حقیقی و حقوقی است. آمارها نشان میدهند ـچون روی معوقهها کار میکردیم، این آمارها را دیدهامـ چیزی حدود 300 نفر 70 درصد این منابع ارزی را در اختیار دارند که میشود حدود 70، 80 میلیارد دلار و در نتیجه ما در ظرف شش ماه ثروت این 300 نفر را سه برابر کرده، یعنی 200 هزار میلیارد تومان به اینها دادهایم.
سئوال؟ این 300 نفر در این شش ماه چقدر کارآیی داشتهاند؟ مگر رشد تولید جامعه ما در سال 90 چقدر بوده است؟ پنج درصد؟ پنج درصد کجا، 200 درصد یا 300 درصد کجا؟ 100 هزار میلیارد تومان داشتهاند حالا شده است 300 هزار میلیارد تومان. وقتی میگوییم سیاستها باید مردمی باشند، سیاست باید طوری باشد که 70 میلیون منفعت ببرند و اگر آن 300 نفر برادر بزرگتر ضرر کنند اشکال نداشته باشد، ولی این سیاست باعث شد ما از 70 میلیون نفر 200 هزار میلیارد تومان کشیدیم، چون وقتی تولید بالا نرود، این 200 هزار میلیارد تومان از جیب 70 میلیون نفر بیرون کشیده شده است. سیاستها باید همگانی و مردمی باشند.
آیا این یک سیاست همگانی بوده است؟
استدلال میشود که دست ما نبوده است. من میگویم نخیر! دست ما بوده است. نفت نصف شده است؟ باشد، نصف شده باشد. گاز دست ما بوده است. مگر در سال 74 اتفاق نیفتاد؟ اقتصادی که فقط 300 میلیون دلار ارز داشت و 40 میلیارد دلار بدهی. چطور این اقتصاد هم توانست تورم را بخواباند و بکند پانزده درصد، هم رشد تولید را بالا ببرد و هم همه چیز را کنترل کند؟ پس میشود انجام داد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
❇️ درخواست دکتر داودی از احمدینژاد پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها
❇️ بعد از اینکه آقای احمدینژاد طرح هدفمندی را انجام دادند، رفتم خدمتشان و گفتم آقای دکتر! ما که نظرمان این بود اول بانکها را انجام بدهید و بعد به سراغ هدفمندی بروید. حالا شما طرح هدفمندی را انجام دادهاید. من از شما دو خواهش دارم. برای انجام اینها دو کار را انجام بدهید تا این حداقل موفق شود.
1) تنظیم بازار را رها نکنید و از ابزار تعزیرات که در اختیار شماست استفاده کنید.
2) نرخ ارز را تکان ندهید، اگر هم توانستید پایین بیاورید.
http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html
✳️اینها کار هدفمند کردن را تسهیل میکند و زودتر به ثمر میرسد. ایشان انصافاً از آذرماه تا اردیبهشتماه تنظیم بازار را انجام دادند و خیلی خوب تنظیم کردند. نرخ ارز را هم دست نزدند،
✳️ ولی بعد از آن، هم تنظیم بازار زمین خورد، هم نرخ ارز بالا رفت و با بالا رفتن نرخ ارز، انگار نه انگار که هدفمندی شده است، یعنی ارز که بالا رفت مثل این است که هیچ هدفمندیای نشده است، چون هدفمندی برای این بود که قیمتهای انرژی به قیمتهای تعادلی برسد. مثلاً بنزین را از 100 تومان، 400 تومان کردیم، ولی بنزین 600 تومانی با قیمت ارز سه هزار و خردهای، 60 سنت شده است. آیا هدفمندی کردهایم؟
❎تمام زحمتهایی که شبانهروز کشیده شد، یکسره به باد رفت. حقوق بچههایی را که در تنظیم بازار کار میکردند، آقایان وزارت بازرگانی نمیدادند. یعنی چه؟ وقتی قرار بود نرخ ارز بالا برود، آقایی که مال اتاق بازرگانی بود و همگی او را میشناسید، رفت معاون ارزی بانک مرکزی شد، بعد از آن نرخ ارز بالا رفت، دو سه ماه بعد ایشان از آنجا برکنار شد. این یعنی به زمین زدن احمدینژاد. احمدینژاد به معنای این سیاستهای درست. ما اینها را به ایشان گفته بودیم، اما همه چیز رها شد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✳️ خودزنی نکنیم!
✳️ متاسفانه کمپینی برای نخریدن مرغ شکل گرفته که ترویج آن و مشارکت در آن به مفهوم خودزنی است.
✅ تولیدکنندگان مرغ با افزایش هزینه مواجه شدند و چارهای ندارند که یا قیمت محصولشان را بالا ببرند یا تعطیل کنند.
❇️ در شرایط کنونی همه باید از تولیدکنندگان حمایت کنند، هم مردم باید حمایت کنند و هم دولت،وگرنه دود شکسته شدن کمر تولیدکنندگان به چشم همه میرود.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رانت اصلی که باید هدفمند شود
❇️ کنترل تورم مکمل هدفمندسازی یارانهها
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
❇️ پیوست حمایت از تولید داخلی
✳️ قبلاً هم نوشته بودم اگر بخواهیم در جنگ اقتصادی پیشرو موفق شویم، راه حل تنها حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی است آن هم با اولویت حمایت از دانشبنیان ها.
✳️ پس از حذف ارز ترجیحی اقلامی همچون نهاده دامی، تولیدکنندگان از چند جهت تحت فشار اند:
1⃣ هزینههای تولید به شدت بالا رفته است، نه فقط هزینه خوراک دام و هزینه آرد صنایع غذایی که مشمول ارز ترجیحی بود بالا رفته، بلکه سایر هزینهها از جمله هزینه دستمزد هم در حال بالا رفتن است.
2⃣ در شرایط کنونی تولیدکننده داخلی سرمایه در گردش بیشتری میخواهد، قبلاً هم مشکل داشت الان مشکلش بیشتر شده است.
3⃣ برخی هم خواسته یا ناخواسته در حال تنبیه کردن تولیدکننده داخلی اند، نمونهاش کمپین نخریدن مرغ است که تولید کننده داخلی را بیچاره میکند
✅ به نظر میرسد که اجرای هر طرح اقتصادی حتی طرح هدفمندی یارانهها نیازمند #پیوست_حمایت_از_تولید_داخلی است. راه حل تبدیل #یارانه_واردات به #یارانه_تولید است.
❇️ کاش رسانهها به خصوص رسانه ملی صدای تولیدکنندگان را هم منعکس میکردند تا مشخص شود که آنها در خاکریز اول جنگ اقتصادی اند، مصرفکنندگان در خاکریز دوم اند، اگر خاکریز تولید فروبریزد ، مصرفکننده در خاکریز دوم هم شکست میخورد، دولت به عنوان فرمانده دفاع اقتصادی هم تضعیف میشود.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅پس از خصوصی سازی
❇️برگزاری همایش ۴ روزه #خصوصی_سازی_در_اقتصاد_ایران در هفته جاری فرصت خوبی بود که دستاوردها و چالشهای آن تجزیه و تحلیل شود.
https://event.ipo.ir/
✳️ در این همایش هم به نمونههای موفق خصوصی سازی پرداخته شد و هم به نمونههای چالشی. هم تجربه کشورمان دیده شد و هم تجربه سایر کشورها (هرچند خصوصی سازی در ایران مسایل و مشکلات خاص خود را دارد)
❇️ هنوز سوالهای بیپاسخی در زمینه تبیین خصوصی سازی و اصلاح سیاستهای آن وجود دارد که نیازمند مشارکت فعال تمامی اساتید و محققان اقتصادی است.
⁉️ چرا در مواردی خصوصی سازی موجب تعطیل سازی تولید شده است؟
⁉️ چگونه میتوان از روش نامطلوب رد دیون در خصوصی سازی فاصله گرفت؟
⁉️ چگونه می توان از رویکرد خصوصی سازی به مثابه تامین بودجه دولت به سمت خصوصی سازی به منزله مولدسازی داراییهای عمومی رفت؟
⁉️ چگونه میتوان در فرایند اجرای اصل ۴۴ به سمت مولدسازی داراییهای عمومی رفت؟
⁉️ آیا بهتر نیست که به جای واگذاری مالکیت به سمت واگذاری مدیریت برویم؟
⁉️ چرا از واگذاری تعهدی (نوعی واگذاری مشروط به بهبود کارایی) در فرایند خصوص سازی استفاده نمیکنیم ؟
⁉️ چرا وحدت رویه در مواجهه با پروندههای خصوص سازی وجود ندارد؟
⁉️ در ابطال برخی خصوصی سازی ها حق با کیست با دولت یا خریدار؟ آیا واقعا رانتی به خریدار داده شده است ؟ آیا خریداران با پول خودشان شرکتها را تصاحب کردند یا با رانت تسهیلات بانکی؟
⁉️ آیا ما باید به سمت خصوصی سازی بانکها می رفتیم؟ اکنون تکلیفمان نسبت به بانکهای خصوصی چیست؟
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅ مسئله محوری در برنامه هفتم توسعه
✳️ دیروز مقام معظم رهبری بر لزوم مسأله محوری در برنامه هفتم تاکید کردند.
✳️ ایشان برای نمونه چند مسئله را مطرح کردند:مسئله عدم بهرهبرداری بهینه از معادن،...
✅ تعیین مسائل و اولویتبندی آنها در برنامه هفتم مهم است. شاید بتوان به موارد زیر به عنوان برخی از مسائل پیشرو اشاره کرد:
1⃣ مسئله کاهش ارزش پول ملی و تورم به خصوص در حوزه مسکن
2⃣مسئله بیکاری جوانان تحصیلکرده
3⃣ مسئله هدر رفت منابع عظیم بانکی به سمت فعالیتهای غیرمولد
4⃣مسئله کیفیت برخی محصولات مانند خودرو
5⃣ مسئله فرار مالیاتی
6⃣ مسئله ناکارامدی یارانه های حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان
7⃣ عدم استفاده از ظرفیتهای اقتصادی (معادن، ترانزیت، ظرفیت خالی صنایع، ...)
....
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2