فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اخلاق انسان اقتصادی آسمانی
🔻 مکالمه زمین و آسمان
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ به اقتصاددانان نهادگرا رسید
🔹جانسون، (انگلیس)
🔹دارون عجم اوغلو (ترکیه)
🔹جیمز اِی رابینوسن (انگلیس)
🔻به دلیل مطالعاتشان در مورد چگونگی شکلگیری نهادهای اجتماعی و اثر آنها بر رونق و رفاه جوامع
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
مهمترین اولویت در بودجه 1404
♦️دکتر پزشکیان بعد از دیدار با رهبر انقلاب عنوان کرد که مهمترین اولویت دولت در بودجه سال آینده بالا بردن قدرت خرید مردم از طریق کاهش مالیاتهای اقشار کم درآمد است.
🔹 هرچند تقویت قدرت خرید مردم هدف درستی است، ولی ابزار اصلی آن عدم وارد کردن شوک به نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی است، نه کاهش مالیات اقشار کم درآمد. اگر مردم کمتر مالیات بدهند، ولی ارزش پولشان در اثر تورم کاهش یابد، دومی اثر اولی را خنثی میکند. یعنی عملا مالیات تورمی پنهان بر کاهش مالیات رسمی میچربد.
🔹 متاسفانه هم اکنون سیاستگذاران اقتصادی کشور در حال افزایش نرخ ارز نیمایی و نزدیک کردن آن به نرخ ارز اشخاص میباشند، نرخی که 5درصد زیر نرخ ارز بازار آزاد است. و این یعنی افزایش شدید هزینه تولید و هزینه واردات و در نتیجه افزایش شدید تورم. با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش مالیات دردی را دوا نمیکند، علاوه بر اینکه از درآمد دولت نیز میکاهد.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 راز فقیر شدن مردم سیاست های غلط ارزی است
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀راز بقای نظریه های نادرست اقتصادی
🔹دکتر همتی در یادداشت جدید خود از لزوم کاهش شکاف نرخ ارز نیما و بازار برای رفع رانت سخن گفتند. این پیشنهاد مبتنی بر نظریه نادرست وجود رانت ارزی است، نظریه ای که بیش از چند دهه است مبنای وارد کردن شوک ارزی به اقتصاد ایران بوده است.
🔹 فعلا نمیخواهم از نادرستی این نظریه سخن بگویم, سخنم این است که چطور یک نظریه نادرست سالها باقی میماند و مبنای سیاستگذاری مخرب اقتصادی در کشور میشود؟
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 عصای یحیی
🔹 عصای یحیی یعنی مبارزه تا آخرین نفس، یعنی انجام تکلیف حتی زمانی که آخرین لحظه ها را سپری میکنی، یعنی هیچگاه مایوس نشو، یعنی تلاش کن حتی تلاشی کوچک از جنس پرت کردن عصا به سمت دشمن
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🔰 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری اندیشکده قدر و کانون اندیشه اقتصاد اسلامی برگزار می کند؛
♻️نشست علمی: ارزیابی تسهیلات کارمندی بانکها و موسسات اعتباری
🔹إرائه دهنده: حجتالاسلام محسن خلیلی تیرتاشی
🔹ناقد: دکتر امید ایزانلو
⏰زمان:دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳,ساعت۱۶
🏢مکان:بلوار جمهوری،ک۲, سالن همایش انجمن های علمی حوزه علمیه
🔗پیوند شرکت مجازی
https://www.skyroom.online/ch/onlineamoozan.ir/anjomaneghtesad
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀چای بدون قند
🔹داستان شیرین تقید به حق الناس حتی در حد قند چایی!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا شهرک صنعتی #سدید هست. در حاشیه شهر کرمان.
عده ای از بچه های مسجد کار کردند و چند سال عمر گذاشتن، مقدمات ایجاد یک شهرک صنعتی غیردولتی رو فراهم کردند.
الان ۱۱۰ کارگاه مستقر شده و تا ۱۴۰۰ کارگاه مجوز داره و در حال بارگذاری است.
بچه های مسجد اگر همت خودشون رو بلند کنند و چشم اندازشان رو گسترده تر، انقلاب اسلامی هم ظرفیت رو در اختیارشون میذاره. هر چند گرفتن این امکانات سخته، ولی شدنیه.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
لايحه بودجه 1404 بخش اول.docx
336.4K
🌀كليات لايحه بودجه 1404
🔹كل بودجه 11896 همت ()
🔹منابع بودجه عمومي 6407 همت()
🔻منابع عمومي 5987.6 همت(۳۵۷۳)
🔻درآمد اختصاصي 420 همت()
🔹بودجه شركتهاي دولتي 5489 همت()
...........................
🔻 درآمدها 2275 (1598)
🔻واگذاري دارايي سرمايهاي 2332( ۱۶۵۶)
🔻واگذاری دارایی مالی ۱۳۸۰ (319)
...................................
🔻 هزینه ها: ۴۰۸۱ (1879)
🔻 تملک دارایی سرمایهای ۱۱۹۶(400)
تملک دارایی مالی 710(283)
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
2_144238335636299473.mp3
22.36M
🎧صوت نشست علمی ارزیابی تسهیلات کارمندی بانک ها و موسسات اعتباری
🔹بخش اول ارائه دکتر محسن خلیلی تیرتاشی
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
2_144238335636300031.mp3
19.95M
🎧صوت نشست علمی ارزیابی تسهیلات کارمندی بانک ها و موسسات اعتباری
🔹بخش دوم نقد دکتر امید ایزانلو
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
2_144238335636300074.mp3
8.49M
🎧صوت نشست علمی ارزیابی تسهیلات کارمندی بانک ها و موسسات اعتباری
🔹بخش سوم جمعبندی محمدجواد توکلی
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 تغییرات اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۴
🔹 دولت منابع/مصارف هدفمندی و واگذاری نفت به نیروهای مسلح را وارد جداول اصلی بودجه کرده است و از قابلیت مقایسه با بودجه سنوات قبل کاسته است(مگر در مورد برخی ارقام بودجه ۱۴۰۳ که در لایحه آمده است).
🔹تامین بودجه با انتشار اوراق و واگذاری سهام دولت بیش از سه برابر شده است، تامین با انتشار اوراق ۱۷۵درصد رشد کرده است و تامین از محل واگذاری شرکتهای دولتی ۱۲۵درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش انتشار اوراق اگر به اضافه برداشت بانکها برای خریداری اوراق منجر شود، تورم زا خواهد بود.
🔹 درآمدهای گمرکی ۸۵درصد افزایش یافته، یکی از محل واردات خودرو و دیگری از محل افزایش نرخ ارز محاسباتی واردات است که این دومی موجب تورم (افزایش قیمت کالاها و نهادههای وارداتی) خواهد شد.
🔹 درآمدهای مالیاتی ۳۹درصد افزایش یافته است که بخشی به خاطر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰درصد است.
🔹 سهم صندوق توسعه از درآمد نفت از ۴۸ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و ۲۸درصد را دولت از منابع صندوق به عنوان استقراض برداشت میکند.
🔹 یارانه واردات کالاهای اساسی به ۱۱ میلیارد یورو کاهش یافته است(سال قبل ۱۳.۶۵ میلیارد یورو بود یعنی ۲.۶۵میلیارد یورو کاهش).
🔹 نرخ یورو در بودجه حدود ۵۰هزارتومان درنظر گرفته شده که معادل ۴۸هزارتومان برای دلار است(سال قبل نرخ یورو در بودجه ۳۱هزا تومان بود، یعنی ۱۹هزا تومان افزایش)
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 لایحه بودجه ۱۴۰۴ در حال روشن کردن موتورهای تورم است.
1⃣ لایحه بودجه موتور تورم ناشی از افزایش نرخ ارز را روشن کرده است. با افزایش نرخ یورو محاسباتی از ۳۱هزار تومان به ۵۰ هزارتومان(دلار ۴۸هزارتومانی) هم اکنون نرخ دلار بازار به سمت ۶۸هزار تومان جهش کرده است، هزینه واردات هم با تغییر نرخ ارز عوارض گمرکی بالا میرود. نرخ کالاهای اساسی وارداتی هم که به نرخ بازار مبادله گره زده شده است. ارز تخصیصی به واردات کالاهای اساسی هم که ۲.۶ میلیارد یورو کاهش یافته است؛ اینها همه یعنی افزایش تورم ناشی از فشار هزینه
2⃣ لایحه موتور افزایش تورم از ناحیه افزایش ۱۷۵درصدی استقراض با انتشار اوراق را هم روشن کرده است در صورتی که حجم بالای ۷۰۰ همت اوراق را بانکها بخرند و برای این از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت کنند، تورم ناشی از فشار تقاضا متاثر از افزایش نقدینگی حاصل میشود.
3⃣ لایحه موتور افزایش تورم از ناحیه افزایش ۳۹درصدی مالیات به خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را هم روشن کرده است.
4⃣ زمزمه روشن کردن موتور افزایش تورم از ناحیه افزایش قیمت بنزین هم به گوش می رسد
🔹در میان این عوامل، موتور اول قویتر از بقیه است، موتوری که با کاهش ارزش پول ملی تورم را شعله ور میکند. کاش دولت در وارد کردن شوک ارزی از طریق بودجه تجدید نظر میکرد. دولت خودش بیش از همه از تورم آسیب میبیند؛ واضح ترین اثر کاهش قدرت خرید بودجه عمرانی است.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀دو بند برای تامین مالی پژوهش در لایحه بودجه 1404
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀تنبيه با محروميت از كار!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
1_14476155538.pdf
695.2K
🌀گران سازی سفره مردم را متوقف کنید!
🔹 نامه بسیار مهم دکتر صمصامی به رئیس مجلس در مورد بودجه ۱۴۰۴:
🔹 لایحه بودجه ۱۴۰۴ به شدت تورم زا است: در لایحه
1⃣۳میلیارد دلار از بودجه واردات کالاهای اساسی کم شده است
2⃣ قیمت کالاهای اساسی وارداتی افزایش یافته و با دلار ۳۷ هزار تومانی به جای ۲۸۵۰۰تومانی محاسبه میشود
3⃣ قیمت سایر کالاهای وارداتی با دلار ۵۵هزا تومانی محاسبه میشود.
4⃣ برای محاسبه عوارض گمرکی، ارزش کالاها با دلار ۵۵هزارتومانی (به جای ۲۸۵۰۰تومانی)محاسبه میشود(۹۳٪ افرایش)
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🔸بررسی و نقد لایحه بودجه 1404
🎙 ارائه دهنده:محمد جواد توکلی
🗓زمان: دوشنبه 7 آبان 1403؛ ساعت 15:30 الی 17:30
🏢مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
📡 پیوند مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/think
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت را ابلاغ فرمودند که در بند دوم آن بر #ثبات_نرخ_ارز تصریح و تاکید شده است. از آن روز تاکنون، نرخ ارز نیما که نرخ اصلی ارز در کشور محسوب میشود، از ۲۶۹۰۰ تومان به ۴۹ هزار تومان افزایش یافته است.
دلیل این جهش هولناک، اتخاذ سیاستهایی توسط مقامات اجرایی و تقنینی برخلاف سیاست ابلاغی رهبری است. مقاماتی موثر در هر دو قوه، نه تنها اقدامی در جهت ثبات نرخ ارز انجام ندادهاند، بلکه به صراحت و علنا، از ضرورت افزایش نرخ ارز دفاع کردهاند.
امیدواریم روزی فرا برسد که شورای محترم نگهبان، در سنجش التزام علمی داوطلبان مناصب اجرایی و تقنینی به ولایت فقیه، التزام عملی به سیاستهای ابلاغی ولی فقیه را ملاک قرار دهد.
شایان ذکر است، معالاسف در ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب فروردین ۱۳۹۶، نرخ ارز کشور "شناور مدیریتشده" تعیین شده است. پیرو ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت، این ماده قانونی باید بر اساس سیاستهای کلی اصلاح میشد، که هیچ اقدامی صورت نگرفت.
عیار ولایتمداری نمایندگان مجلس، در نسبت با سیاستهای ابلاغی ولی فقیه مشخص میشود. انتظار میرود در اسرع وقت طرحی برای اصلاح و بازنگری ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور بر اساس بند ۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم، تدوین و در مسیر تصویب قرار گیرد؛ به نحوی که نرخ ارز از شناور به ثابت تغییر یابد.
ضمنا آقایان مراقبت بفرمایند کارشناسنماهایی که منافع دلارداران و دلاریفروشان را نمایندگی میکنند، سیستم "شناور" را "ثابت" جا نزنند!
@syjebraily
🎬پخش زنده ایتا
⭕️پیامدهای تورمی بودجه 1404
🎙 محمدجواد توکلی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره)
⏰یکشنبه6 آبان | ساعت۲۰
🖇کانال دفتر ارتباطات فرهنگی👇
https://eitaa.com/difqom
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀نامه بسیار مهم دکتر صمصامی به رئیس مجلس در مورد بودجه 1404
🔹مقام معظم رهبری: جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است ... ما را به جنگ نظامی متوجه میکنند تا از این جنگ غفلت کنیم. 1395/11/27
🔻جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
🔹همانطور که مستحضرید اقتصاد ایران در برهه کنونی در شرایط ویژه جنگ اقتصادی قرار داشته و با مسائل بعضاً بنیادی و ساختاری برای پیشبرد اهداف خود مواجه است. لایحه بودجه 1404 کل کشور به مثابه اولین آزمون این مجلس و دولت چهاردهم و نخستین لایحه پس از ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، بهرغم وجود برخی رویکردهای مثبت از جمله ایجاد یکپارچگی منابع و مصارف بودجه دولت، واقع بینانه منظور شدن غالب ردیفهای بودجهای و بسترسازی مناسب در اجرای مفاد قانون برنامه هفتم توسعه، اما دارای تبعات تورمی برای اقشار آسیبپذیر جامعه میباشد که این موضوع از افزایش قابل توجه نرخ تسعیر عواید ارزی نشات گرفته است. هرچند دولت چهاردهم تلاش نموده است تا در قالب بودجه سال آینده به سمت ارز تک نرخی حرکت نماید، لیکن این حرکت به صورت دو نرخی و به سمت بالا در بودجه خود را نشان داده است و پیشبینی میشود واجد آثار و تبعات سوء باشد که عبارتند از: برخی از احکام برنامه هفتم پیشرفت را لحاظ نکرده است؛ بر شتاب موتورهای ایجاد تورم میافزاید؛ منجر به تکنرخی شدن ارز نمیشود؛ سفره مردم را کوچکتر و ارزش پول ملی را تضعیف میکند و مهمتر از همه، متناسب با اقتضائات در مواجهه با جنگ اقتصادی نمیباشد.
🔹شایان توجه است، برخلاف ادعای دولت محترم چهاردهم، کاهش سه میلیارد دلاری ارز 28500 تومانی کالاهای اساسی و افزایش نرخ تسعیر آن به 37000 تومان و برای سایر کالاها معادل 55000 تومان صرفنظر از افزایش نرخ ارز، موجبات افزایش شدید تورم را به دنبال خواهد داشت که تغییر مبنای ارزشگذاری کالاهای وارداتی از 28500 تومان به55000 تومان(رشد 93%) تبعات تورمی این موضوع را دوچندان خواهد نمود. علاوه بر این، طبق محاسبات انجام شده، این سیاست دولت موجبات تحمیل حدود 570 همت فشار هزینه ای بر اقتصاد را فراهم میآورد. در صورتی که اجرای سیاست تکنرخی ارز به مفهوم واقعی آن باید به سمت گسترده شدن سفره مردم باشد و نه کوچکسازی آن.
🔹وفق مسالهمحوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تکلیف شرعی در این برهه حساس اقتصاد ایران، پیشنهاد مشخص اینجانب، اصلاح کلیات بودجه بر اساس سیاست تکنرخی ارز(با نرخ 285000 ریالی) با هدف آغاز جدی مسیراصلاح سیاستهای اقتصادی و بسترسازی مناسب برای دولت چهاردهم برای فائق آمدن بر معضلات ساختاری میباشد.
🔹برای این منظور و با هدف پیشگیری از تصمیمات تورمزا و اصلاح نگرش برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جلسات متعدد کارشناسی و خبرگانی تشکیل و برگزار گردید تا سناریوهای مختلف سیاستی را بررسی نموده که در نهایت منجر به اصلاح کلیات بودجه سال 1404 کل کشور مبتنی بر سیاست تکنرخی ارز(با نرخ 285000 ریال) گردید که به پیوست جداول کلیات(منابع و مصارف) آن برای استحضار ارائه میگردد. باور اینجانب و گروه پژوهشگران و خبرگان همکار بر این اصل استوار است که با عبرت گرفتن از اشتباهات ناشی از اجرای سیاستهای تعدیل ساختاری در اوایل دهه هفتاد و بررسی استدلالهای ضعیف و جانبدارانهی موافقان حذف ارز ترجیحی در سال 1401، مجلس شورای اسلامی باید دراین برهه زمانی با هدف ارتقاء کیفی سیاستگذاری اقتصادی کشور، هنر سیاستی و راهبردی خود را در بودجه کل کشوربه عنوان مهمترین سند مالی دولت نشان دهد.
🔹اهم ویژگیهای بودجه اصلاحی مطابق با تکنرخی نمودن ارز (28500 ریال) به قرار ذیل میباشد:
1. ارجحیت و اصالت بخشی به آثار اقتصادی سیاست مالی دولت بر معیشت و سفره مردم.
2. افزایش شفافیت و انضباطبخشی مالی دولت و کاهش سقف بودجه عمومی کشور به میزان بالغ بر 200 همت.
3. به رسمیت شناختن محورهای پیشنهادی دولت چهاردهم برای بودجه به گونهای که هیچیک از ردیفهای جداول کلان منابع و مصارف بودجه حذف نگردیده است و تنها مبالغ آن دستخوش تغییرات(ناشی از تغییر محاسبات) شده است.
4. علاوه برگزارشهای دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی، گزارش عملکرد ششماهه بودجه سال جاری که خزانهداری کل کشور منتشر مینماید، مبنای عمل بوده است.
5. کاهش آثار تورمی سیاستها(حدود 20 درصد).
6. اصلاح انتظارات تورمی آحاد جامعه و سیگنالدهی مناسب به فعالان اقتصادی برای برنامهریزی مناسب اقتصادی.
🔹 متن کامل نامه👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2858
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 ادامه نامه بسیار مهم دکتر صمصامی به رئیس مجلس درباره بودجه ۱۴۰۴
🔹لازم به ذکر است که اقتضائات و سیاستهای مکمل این سیاست مهم در اقتصاد ایران از طریق مکاتبات آتی و سایر ابزارهای در دسترس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اختیار هیئت رییسه محترم و نظام خبرگانی و تصمیمگیر کشور قرار خواهد گرفت. گرچه در این زمینه جمعی از نمایندگان(107 نماینده) درمورخ 1403/05/17 به رییس محترم جمهور نامهای ارایه کردند که
در آن سیاستهای مهار تورم از طریق اصلاح سیاست های ارزی در قالب یک بسته سیاستی کامل پیشنهاد شده است که میتواند مقوم سیاست تک نرخی ارز در لایحه بودجه 1404 شود
با عنایت به مراتب فوق، مستدعی است دستور فرمایید این پیشنهاد برای ثبت و طرح در صحن علنی و بررسی در فرایند کلیات بودجه سال 1404 کل کشور در دستور کار قرار گیرد.
حسین صمصامی
🔹رونوشت:
- حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای گلپایگانی، رییس محترم دفتر مقام معظم رهبری، جهت استحضار.
- جناب آقای دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهور، جهت استحضار.
- جناب آقای دکتر رضایی، دبیر محترم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، جهت استحضار.
متن کامل نامه 👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2858
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀خط خاليه
🔻حكايت اين روزها است كه اقتصاددانان دغدغهمندي مثل دكتر صمصامي در مجلس تنها هستند؛ واقعا خط خاليه!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2