eitaa logo
عرفان امین
251 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 هوالعلیم   🔻 🔹 اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به ، و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - هم بوده‌اند. 🔸اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم ؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی اعتنایی کند. 🔹 البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه - همین که به آن اشاره شد - رعایت کرد. اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همین‌طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ و و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمىِ حوزه کار میکردند، و و شفافتر بودند ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ 🗓️ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدف از خلقت مخلوقات؟ 🔹 انسان باید در هر کاری راضی باشد به ی خدا از آیت الله بهجت رحمه الله علیه ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعلیم 🔻فرمایشات ،،و مرحوم در مورد مثنوی: 🔰سخن مهم علامه طباطبائی در کتاب‌الرسائل چنین است: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است». 🔰و سخن زیبای آیت‌الله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم این است: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی». 🔰 از مرحوم بالله آقای قاضی منقول است که گفته بود: «من می‌میرم و می‌روم ولی شما از مثنوی دست برندارید». ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 کامل در نامه خصوصی خود به مرحوم الهی می فرمایند: با دراویش و طریق آنها کاری نداریم، طریقه، طریقه علما و فقها است، به صدق و صفا. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
34.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 | بسیار جذاب از آیت الله خامنه ای حفظه الله 🔻... یاد خدا پشتوانه تمام خیرات و برکات است... 🔻... خدا این گلایه را از انسان ها می‌کند که..... ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحکیم 🔻 ۲ اصطلاحات مختلف تصوف و تفاوت آن با عرفان: ▫اصطلاح دوم: تصوف در دومین اصطلاح خود به معنای به کار می‌رود؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اطلاقات خود این معنا از تصوف را مدّنظر داشته و می‌فرمایند: 🔸"صوفیه و عرفا، و ‏ و ‏ که کثیراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بین موارد استعمال آنها رعایت نمی‏شود، با اینکه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمی گفته می‌شود که به مراتب احدیت و واحدیت و به گونه‏ای که ذوق عرفانی مقتضی آن است، پرداخته و از اینکه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جمیل مطلق و باری است بحث می‏نماید و هر کسی که این علم را بداند به او گویند. 🔹کسی که این علم را عملی نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گویند، مانند علم ، و اخلاق عملی که ممکن است کسی علم اخلاق را کاملاً بداند و مفاسد و مصالح اخلاقی را تشریح نماید، ولی خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف کسی که اخلاق علمی را در خود عملی کرده باشد." ✅ ادامه دارد.... 📚منبع:عرفان امین،ص ۵۷ ☑@etfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
🖤این قدربین رفتن وماندن نمان بمان پیرم مکن ز بارغمت ای جوان بمان 🖤خورشیدمن به جانب مغرب روان مشو قدری دگر به خاطراین آسمان بمان 🖤مهمان نه بهارعلی پامکش زباغ نیلوفر امانتی ِ باغبان بمان 🖤ای دل شکسته آه توماراشکسته است ای پرشکسته پرمکش ازآشیان بمان 🖤دیگرمحل به عرض نمی دهند ای هم نشین این دل بی همزبان بمان 🖤راضی مشو دگر به زمین خوردنم مرو بازی نکن تو با دل این پهلوان بمان 🖤روی مرااگر به زمین می زنی بزن اما بیا بخاطراین بمان 🖤درکارخیرحاجت هیچ استخاره نیست اینقدر بین رفتن وماندن نمان بمان ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🏴 رهبر معظم انقلاب همراه با حاج محمود کریمی 🏴 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹.. ما قله های داریم.... آیت الله خامنه ای حفظه الله ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفور 🔻 بزرگ نزد مقام معظم رهبری ۱ مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها در فرمایشات خود به این بزرگ مرد الهی اشاره نموده و مقامات بلند وی را ستوده‌اند. ایشان در عبارتی مفصل می‌فرمایند: 🔹«شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف که از بزرگان اولیا و و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، بااینکه طلبه بود، ولی به شیوۀ اشراف حرکت می‌کرد. نوکری دنبال سرش بود و لباس‌های فاخری می‏پوشید؛ چون از خانوادۀ اعیان بود و پدرش در تبریز ملک التجار بودند. 🔸ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانۀ عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلۀ اهل معنا و اهل دل بوده است راهنمایی شدند. 🔹روز اولی که مرحوم حاج میرزا جواد آقا، با آن هیئتِ یک طلبۀ اعیان به درس آخوند ملا حسینقلی همدانی می‏رود، وقتی که می‌خواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملا حسینقلی همدانی، از آنجا صدا می‏زند که همان‏جا یعنی همان دمِ در، روی کفش‌ها بنشین. 🔸 حاج میرزا جواد آقا هم همان‏جا می‏نشیند. البته به او برمی‏خورد و احساس اهانت می‌کند؛ اما خودِ این و تحمل این تربیت و ریاضت الهی، او را پیش می‌برد. 🔹یک روز بعد از این که درس تمام می‌شود، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی، به حاج میرزا جواد آقا رو می‌کند و می‌گوید: برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور! بلند می‌شود، قلیان را بیرون می‌برد؛ اما چطور چنین کاری بکند؟! اعیان‏زاده، جلوی جمعیت، با آن لباس‌های فاخر! ببینید، انسان‌های صالح و بزرگ را این‏طور تربیت می‌کردند. 🔸قلیان را می‌برد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، می‏دهد و می‌گوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او می‏رود قلیان را درست می‌کند و می‏ آورد به میرزا جواد آقا می‏دهد و ایشان قلیان را وارد مجلس می‌کند. البته این‌هم که قلیان را به ‏دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است؛ 🔹 اما مرحوم آخوند ملا حسینقلی می‌گوید که خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند. 🔸این، شکستن آن منِ متعرض فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان است. این، آن منیّت و خودبزرگ‏بینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائل شدن را از بین می‌برد و او را وارد جاده‏ای می‌کند و به مدارج کمالی می‏رساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی‏ تبریزی‏ به آن مقامات رسید. 📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۷۲ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ،.mp3
1.21M
🎧 🔹با بیان استاد تولایی🔹 ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
📜 پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت میکنم این است که انکار مقامات اهل نکنی، که این شیوه جُهال است، واز معاشرت منکرین مقامات بپرهیزی، که اینان قُطاع طریق هستند. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی