eitaa logo
عرفان امین
263 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدف از خلقت مخلوقات؟ 🔹 انسان باید در هر کاری راضی باشد به ی خدا از آیت الله بهجت رحمه الله علیه ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعلیم 🔻فرمایشات ،،و مرحوم در مورد مثنوی: 🔰سخن مهم علامه طباطبائی در کتاب‌الرسائل چنین است: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است». 🔰و سخن زیبای آیت‌الله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم این است: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی». 🔰 از مرحوم بالله آقای قاضی منقول است که گفته بود: «من می‌میرم و می‌روم ولی شما از مثنوی دست برندارید». ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 کامل در نامه خصوصی خود به مرحوم الهی می فرمایند: با دراویش و طریق آنها کاری نداریم، طریقه، طریقه علما و فقها است، به صدق و صفا. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
34.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 | بسیار جذاب از آیت الله خامنه ای حفظه الله 🔻... یاد خدا پشتوانه تمام خیرات و برکات است... 🔻... خدا این گلایه را از انسان ها می‌کند که..... ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحکیم 🔻 ۲ اصطلاحات مختلف تصوف و تفاوت آن با عرفان: ▫اصطلاح دوم: تصوف در دومین اصطلاح خود به معنای به کار می‌رود؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اطلاقات خود این معنا از تصوف را مدّنظر داشته و می‌فرمایند: 🔸"صوفیه و عرفا، و ‏ و ‏ که کثیراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بین موارد استعمال آنها رعایت نمی‏شود، با اینکه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمی گفته می‌شود که به مراتب احدیت و واحدیت و به گونه‏ای که ذوق عرفانی مقتضی آن است، پرداخته و از اینکه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جمیل مطلق و باری است بحث می‏نماید و هر کسی که این علم را بداند به او گویند. 🔹کسی که این علم را عملی نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گویند، مانند علم ، و اخلاق عملی که ممکن است کسی علم اخلاق را کاملاً بداند و مفاسد و مصالح اخلاقی را تشریح نماید، ولی خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف کسی که اخلاق علمی را در خود عملی کرده باشد." ✅ ادامه دارد.... 📚منبع:عرفان امین،ص ۵۷ ☑@etfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
🖤این قدربین رفتن وماندن نمان بمان پیرم مکن ز بارغمت ای جوان بمان 🖤خورشیدمن به جانب مغرب روان مشو قدری دگر به خاطراین آسمان بمان 🖤مهمان نه بهارعلی پامکش زباغ نیلوفر امانتی ِ باغبان بمان 🖤ای دل شکسته آه توماراشکسته است ای پرشکسته پرمکش ازآشیان بمان 🖤دیگرمحل به عرض نمی دهند ای هم نشین این دل بی همزبان بمان 🖤راضی مشو دگر به زمین خوردنم مرو بازی نکن تو با دل این پهلوان بمان 🖤روی مرااگر به زمین می زنی بزن اما بیا بخاطراین بمان 🖤درکارخیرحاجت هیچ استخاره نیست اینقدر بین رفتن وماندن نمان بمان ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 رهبر معظم انقلاب همراه با حاج محمود کریمی 🏴 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹.. ما قله های داریم.... آیت الله خامنه ای حفظه الله ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفور 🔻 بزرگ نزد مقام معظم رهبری ۱ مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها در فرمایشات خود به این بزرگ مرد الهی اشاره نموده و مقامات بلند وی را ستوده‌اند. ایشان در عبارتی مفصل می‌فرمایند: 🔹«شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف که از بزرگان اولیا و و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، بااینکه طلبه بود، ولی به شیوۀ اشراف حرکت می‌کرد. نوکری دنبال سرش بود و لباس‌های فاخری می‏پوشید؛ چون از خانوادۀ اعیان بود و پدرش در تبریز ملک التجار بودند. 🔸ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانۀ عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلۀ اهل معنا و اهل دل بوده است راهنمایی شدند. 🔹روز اولی که مرحوم حاج میرزا جواد آقا، با آن هیئتِ یک طلبۀ اعیان به درس آخوند ملا حسینقلی همدانی می‏رود، وقتی که می‌خواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملا حسینقلی همدانی، از آنجا صدا می‏زند که همان‏جا یعنی همان دمِ در، روی کفش‌ها بنشین. 🔸 حاج میرزا جواد آقا هم همان‏جا می‏نشیند. البته به او برمی‏خورد و احساس اهانت می‌کند؛ اما خودِ این و تحمل این تربیت و ریاضت الهی، او را پیش می‌برد. 🔹یک روز بعد از این که درس تمام می‌شود، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی، به حاج میرزا جواد آقا رو می‌کند و می‌گوید: برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور! بلند می‌شود، قلیان را بیرون می‌برد؛ اما چطور چنین کاری بکند؟! اعیان‏زاده، جلوی جمعیت، با آن لباس‌های فاخر! ببینید، انسان‌های صالح و بزرگ را این‏طور تربیت می‌کردند. 🔸قلیان را می‌برد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، می‏دهد و می‌گوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او می‏رود قلیان را درست می‌کند و می‏ آورد به میرزا جواد آقا می‏دهد و ایشان قلیان را وارد مجلس می‌کند. البته این‌هم که قلیان را به ‏دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است؛ 🔹 اما مرحوم آخوند ملا حسینقلی می‌گوید که خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند. 🔸این، شکستن آن منِ متعرض فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان است. این، آن منیّت و خودبزرگ‏بینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائل شدن را از بین می‌برد و او را وارد جاده‏ای می‌کند و به مدارج کمالی می‏رساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی‏ تبریزی‏ به آن مقامات رسید. 📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۷۲ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ،.mp3
1.21M
🎧 🔹با بیان استاد تولایی🔹 ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
📜 پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت میکنم این است که انکار مقامات اهل نکنی، که این شیوه جُهال است، واز معاشرت منکرین مقامات بپرهیزی، که اینان قُطاع طریق هستند. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌟 اللهم عجل لولیک الفرج 🍃دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو سپندوار ز کف داده ام عنان بی تو 🍃ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ ز جام لبی تر نکرد جان بی تو 🍃نسیم صبح نمی آورد ترانه شوق سر بهار ندارند بلبلان بی تو 🍃چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو 🍃ز بی دلی و خموشی چون نقش تصویرم نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو 🍃عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو 🍃گزارش غم دل را مگر کنم چو "امین" جدا ز خلق به محراب بی تو از اشعار مقام معظم رهبری حفظه الله ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |چه چیزی عبادت را، عبادت می‌کند؟ 🔹... همه ما برای خودمان میکنیم... 🔹 توضیح حدیث ضَرْبتُ علیِّ یومَ الخَندَق اَفضَل مِن عبادت الثَّقَلین 🍃 از رهبر فقید انقلاب قدس سره ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 درس زندگی فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها برای ما چیست؟ 🔹از فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
❤️ میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله بر تمامی شیعیان مبارک ❤️ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعزیز 🔻 تفسیر عبارت «قد قامت الصلاة» 🍃عَن اَمیرالمُؤمنین عَلیه السلام: «وَ مَعْنَی قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فِی الْإِقَامَةِ أَی حَانَ‏ وَقْتُ‏ الزِّیارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْک الْمُنَی وَ الْوُصُولِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَی کرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ» 🍃(معنای قد قامت الصلاة در اقامۀ این است که وقت زیارت خداوند متعال و مناجات با او و قضاء حوائج و رسیدن به آرزو‌ی اصلی و رسیدن به خداوند متعال و رسیدن به کرامت و بخشش و گذشت و رضایت او رسید). 🔹در این روایت شریف حضرت، نماز را موسم می‌دانند؛ بعضی از اشخاص، از آن‌جا که نتوانسته‌اند مسئلۀ رسیدن و رؤیت خداوند متعال را برای خود حل نمایند، رسیدن به خداوند را، رسیدن به کرامت و بخشش و الطاف او معنا کرده‌اند اما حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این بیان نورانی تصریح می‌فرمایند که به خداوند متعال امری است غیر از وصول به کرامت و عفو و مغفرت و رضوان او. 🔹 زیرا در این فرمایش، وصول به خداوند را در کنار وصول به سایر موارد قرار داده‌اند و اگر رسیدن به خدا، معنایی جز رسیدن به بخشش و الطاف خدا نداشت، این تفکیک در فرمایش حضرت بی‌معنا و بی‌فایده بود. 📚 منبع: عرفان امین، ص ۳۰ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
⭕ با خدای متعال رابطه برقرار کنید. با ، با نافله، با تلاوت ، با دعا، با صحیفه‌ی سجادیه. این صحیفه‌ی سجادیه پر از معارف دینی است. با این کار بنیه‌ی و خودتان را هم محکم میکنید... این استحکام بنیه‌ی اعتقادی با همین توجه‌ها، با همین تضرع، توسل به پروردگار، در همین دعاهای صحیفه سجادیه به دست می‌آید ⭕ این دعاها فقط یارب یارب گفتن نیست، لبریز از است که اعتقاد انسان را عمیق میکند. تلاوت قرآن هم همین‌طور، خود نماز هم همین‌طور. به‌هرحال، این توصیه‌ی من است به همه‌ی شما جوانان. بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
4_5967807966315808306.mp3
538.9K
🇮🇷... این و عظیم الشأن‌تان را دوست بدارید... 🇮🇷چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
3132941159218.mp3
4.64M
✅ آمادگی 🔹 توصیه های مقام معظم رهبری در آستانه ماه رجب ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 فرازی از وصیت نامه عرفانی شهید سردار سلیمانی ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالعلیم 🔻 3️⃣ 🔸 بدون پایبندی به تمام دستورات شرعی ارزشی نداشته و کسی که از مسیری غیر از راه عمل به تعالیم و احکام شریعت قدم درجاده می‌گذارد، باید بداند که پایان مسیر او سراب است و نه اقیانوس بی‌پایان خداوند متعال. 📄 یکی از محققین دانشمند عرفان معاصر در جمع‌بندی این بحث می‌فرماید: «کسانی که عرفان و را به صورت مطلق از هم جدا می‌کنند، و می‌گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیه انحرافی و مبتذل منحصر می‌کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می‌اندازند. زیرا مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و... را بار‌ها خواهند دید که اهل فنّ آن‌ها را در باره خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده‌اند. صحیح نیست به خاطر و رفتار‌های فرقه‌های منحرفی که نام خود را یا گذاشته‌اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمّت کنیم. بهتر است بگوییم: ما صوفی اصیل داریم و صوفی نما، صوفی اصیل کسی است که در محدوده شرع با عرفان عملی و سیر و سلوک، قدم به قدم به سوی خدا رفته و به قرب حق رسیده است. ولی صوفی‌نما کسی است که در ظاهر، خود را به تصوف چسبانده و در واقع، صوفی نیست و محکوم و مذموم است. مثل اینکه بگوییم: ما شیعه واقعی داریم و شیعه نما، مسلمان واقعی داریم و مسلمان نما، روحانی واقعی داریم و روحانی نما و... 🔹به هر‌حال جهله صوفیه با رفتار‌ها و گفتار‌های خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهم‌های زیادی شده‌اند... به عبارت دیگر، کسانی که در کنار پذیرش جایگاه فقها و راویان آثار اهل‌بیت علیهم‌السّلام جلساتی دارند و اهل سیر، سلوک، وعظ، نصیحت و ذکرند و پیرو برنامه‌ها و دستور‌های علیهم‌السّلام هستند، مورد قبول‌اند، خواه عنوان و اسم صوفی داشته باشند و خواه نداشته باشند. طبیعی است که افرادی هم باشند که اصلا رابطه‌ای با اهل‌بیت علیهم‌السّلام، مراجع تقلید و فقها نداشته باشند. این‌ها خودشان را مستقل و مستغنی از دستورات اهل‌بیت علیهم‌السّلام و مجتهدان اصیل می‌پندارند، اگر چنین افرادی باشند، چه عنوان صوفی داشته باشند و چه نداشته باشند، محکوم هستند.» 📚 منبع:عرفان امین، ص ۶۰ و ۶۱ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله : وجود امیرالمؤمنین (علیه‌الصلاة والسلام)، از جهات متعدّد و در شرایط گوناگون برای همه‌ی نسل‌های بشر، یک درس جاودانه و فراموش‌نشدنی است؛ چه در عمل فردی و شخصی خود، چه در محراب ، چه در ، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد ، و چه در مبارزه‌اش با و شیطان و انگیزه‌های نفسانی و مادّی. 🗓️ ۶۹/۱۱/۱۰ 🌷 میلاد باسعادت نخستین خورشید تابناک امامت، بر تمامی شیعیان شان مبارک ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از فرمایشات رهبر معظم انقلاب 🔹...بدون توجهات معنوی نمی‌شود کار را پیش برد... 🔸... تا آنجا که می توانید را بخوانید حتی قضای آن را... ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفار 🔻سِرِّ استغفار انبیاء و الهی: در بیان آیت الله خامنه ای حفظه الله 🔹🔸«البته اینکه چرا شخصی مثل امیرالمؤمنین، شخصی مثل پیامبر،شخصی مثل امام سجّاد که اصلاً بهشت را برای خاطر این‏طور انسان‌ها آفریده باز از آتش می‏ترسند و به خدا پناه می‏برند، این خودش بحث جداگانه ای دارد. ما کوچکیم؛ دید ما قاصر است؛ ما نزدیک بین هستیم؛ ما عظمت الهی را نمی‏فهمیم؛ ما مثل بچۀ کوچک و غیر ممیزی هستیم که در مقابل یک شخص عظیمِ علمی بازی می‌کند؛ می‏ آید و می‏ رود و اصلاً عین خیالش هم نیست؛ چون نمی‏ شناسد که این شخص کیست؛اما شما که پدر او هستید و عقلتان صد برابر اوست، در مقابل آن شخصیت می‏کنید. 🔹🔸ما در مقابل خدای متعال وضعیتمان این است. ما مثل بچه‏ ها، مثل آدم‏های غافل، مثل آدم‏های پست، عظمت الهی را نمی‏ فهمیم؛ اما آن کسانی که از مرحلۀ علم، به مرحلۀ ایمان رسیده اند؛ از مرحلۀ ، به مرحلۀ رسیده اند؛ از مرحلۀ شهود، به مرحلۀ للّه رسیده اند؛ آن‏ها هستند که عظمت الهی در چشمهایشان آن‏ چنان جلوه می‌کند که هر عمل صالحی از آن‏ها سربزند، به نظرشان نمی‏ آید؛ اصلاً می‌گویند ما کاری نکرده ایم. همیشه بدهکار مقدس احدیت هستند». 📚 منبع :عرفان امین، ص۳۰۰ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی