فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | هدف از خلقت مخلوقات؟
🔹 انسان باید در هر کاری راضی باشد به #رضا ی خدا
از آیت الله بهجت رحمه الله علیه
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعلیم
🔻فرمایشات #علامه_طباطبایی،#شهید_مطهری،و مرحوم #آیت_الله_قاضی در مورد مثنوی:
🔰سخن مهم علامه طباطبائی در کتابالرسائل چنین است: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است».
🔰و سخن زیبای آیتالله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم این است: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه میگوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی».
🔰 از مرحوم #عارف بالله آقای قاضی منقول است که گفته بود: «من میمیرم و میروم ولی شما از مثنوی دست برندارید».
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹#عارف کامل #آیه_الله_قاضی در نامه خصوصی خود به مرحوم الهی می فرمایند:
با دراویش و طریق آنها کاری نداریم، طریقه، طریقه علما و فقها است،
به صدق و صفا.
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
34.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 #ببینید | بسیار جذاب از آیت الله خامنه ای حفظه الله
🔻... یاد خدا پشتوانه تمام خیرات و برکات است...
🔻... خدا این گلایه را از انسان ها میکند که.....
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحکیم
🔻#تفاوت_عرفان_با_تصوف ۲
اصطلاحات مختلف تصوف و تفاوت آن با عرفان:
▫اصطلاح دوم: تصوف در دومین اصطلاح خود به معنای #عرفان_عملی به کار میرود؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اطلاقات خود این معنا از تصوف را مدّنظر داشته و میفرمایند:
🔸"صوفیه و عرفا، و #تصوف و #عرفان که کثیراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بین موارد استعمال آنها رعایت نمیشود، با اینکه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمی گفته میشود که به مراتب احدیت و واحدیت و #تجلیات به گونهای که ذوق عرفانی مقتضی آن است، پرداخته و از اینکه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جمیل مطلق و #ذات باری است بحث مینماید و هر کسی که این علم را بداند به او #عارف گویند.
🔹کسی که این علم را عملی نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گویند، مانند علم #اخلاق، و اخلاق عملی که ممکن است کسی علم اخلاق را کاملاً بداند و مفاسد و مصالح اخلاقی را تشریح نماید، ولی خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف کسی که اخلاق علمی را در خود عملی کرده باشد."
✅ ادامه دارد....
📚منبع:عرفان امین،ص ۵۷
☑@etfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
🖤این قدربین رفتن وماندن نمان بمان
پیرم مکن ز بارغمت ای جوان بمان
🖤خورشیدمن به جانب مغرب روان مشو
قدری دگر به خاطراین آسمان بمان
🖤مهمان نه بهارعلی پامکش زباغ
نیلوفر امانتی ِ باغبان بمان
🖤ای دل شکسته آه توماراشکسته است
ای پرشکسته پرمکش ازآشیان بمان
🖤دیگرمحل به عرض #سلامم نمی دهند
ای هم نشین این دل بی همزبان بمان
🖤راضی مشو دگر به زمین خوردنم مرو
بازی نکن تو با دل این پهلوان بمان
🖤روی مرااگر به زمین می زنی بزن
اما بیا بخاطراین #کودکان بمان
🖤درکارخیرحاجت هیچ استخاره نیست
اینقدر بین رفتن وماندن نمان بمان
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🏴 #روایت_خوانی رهبر معظم انقلاب همراه با #مداحی حاج محمود کریمی
🏴 #شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
🔹.. ما قله های #تهذیب داریم....
آیت الله خامنه ای حفظه الله
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفور
#بزرگان_عرفان
🔻 #عارفان بزرگ نزد مقام معظم رهبری ۱
#میرزا_جواد_آقای_تبریزی
مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشات خود به این بزرگ مرد الهی اشاره نموده و مقامات بلند وی را ستودهاند. ایشان در عبارتی مفصل میفرمایند:
🔹«شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف که از بزرگان اولیا و #عرفا و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، بااینکه طلبه بود، ولی به شیوۀ اشراف حرکت میکرد. نوکری دنبال سرش بود و لباسهای فاخری میپوشید؛ چون از خانوادۀ اعیان بود و پدرش در تبریز ملک التجار بودند.
🔸ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانۀ عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم #آخوند_ملا_حسینقلی_همدانی که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلۀ اهل معنا و اهل دل بوده است راهنمایی شدند.
🔹روز اولی که مرحوم حاج میرزا جواد آقا، با آن هیئتِ یک طلبۀ اعیان به درس آخوند ملا حسینقلی همدانی میرود، وقتی که میخواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملا حسینقلی همدانی، از آنجا صدا میزند که همانجا یعنی همان دمِ در، روی کفشها بنشین.
🔸 حاج میرزا جواد آقا هم همانجا مینشیند. البته به او برمیخورد و احساس اهانت میکند؛ اما خودِ این و تحمل این تربیت و ریاضت الهی، او را پیش میبرد.
🔹یک روز بعد از این که درس تمام میشود، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی، به حاج میرزا جواد آقا رو میکند و میگوید: برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور! بلند میشود، قلیان را بیرون میبرد؛ اما چطور چنین کاری بکند؟! اعیانزاده، جلوی جمعیت، با آن لباسهای فاخر! ببینید، انسانهای صالح و بزرگ را اینطور تربیت میکردند.
🔸قلیان را میبرد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، میدهد و میگوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او میرود قلیان را درست میکند و می آورد به میرزا جواد آقا میدهد و ایشان قلیان را وارد مجلس میکند. البته اینهم که قلیان را به دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است؛
🔹 اما مرحوم آخوند ملا حسینقلی میگوید که خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند.
🔸این، شکستن آن منِ متعرض فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان است. این، آن منیّت و خودبزرگبینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائل شدن را از بین میبرد و او را وارد جادهای میکند و به مدارج کمالی میرساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آن مقامات رسید.
📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۷۲
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ،.mp3
1.21M
🎧 #بشنوید
#تفاوت_دوم_عرفان_عملی_با_اخلاق
🔹با بیان استاد تولایی🔹
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
📜 پسرم!
آنچه در درجه اول به تو وصیت میکنم این است که انکار مقامات اهل #معرفت نکنی، که این شیوه جُهال است، واز معاشرت منکرین مقامات #اولیا بپرهیزی، که اینان قُطاع طریق #حق هستند.
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌟 اللهم عجل لولیک الفرج
🍃دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو
سپندوار ز کف داده ام عنان بی تو
🍃ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ
ز جام #عشق لبی تر نکرد جان بی تو
🍃نسیم صبح نمی آورد ترانه شوق
سر بهار ندارند بلبلان بی تو
🍃چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان
نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو
🍃ز بی دلی و خموشی چون نقش تصویرم
نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو
🍃عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم
چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو
🍃گزارش غم دل را مگر کنم چو "امین"
جدا ز خلق به محراب #جمکران بی تو
از اشعار مقام معظم رهبری حفظه الله
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید |چه چیزی عبادت را، عبادت میکند؟
🔹... همه ما برای خودمان #عبادت میکنیم...
🔹 توضیح حدیث ضَرْبتُ علیِّ یومَ الخَندَق اَفضَل مِن عبادت الثَّقَلین
🍃 از رهبر فقید انقلاب قدس سره
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 درس زندگی فاطمهی زهرا سلام الله علیها برای ما چیست؟
🔹از فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
❤️ میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله بر تمامی شیعیان مبارک ❤️
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعزیز
🔻 تفسیر عبارت «قد قامت الصلاة»
🍃عَن اَمیرالمُؤمنین عَلیه السلام: «وَ مَعْنَی قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فِی الْإِقَامَةِ أَی حَانَ وَقْتُ الزِّیارَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ دَرْک الْمُنَی وَ الْوُصُولِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَی کرَامَتِهِ وَ غُفْرَانِهِ وَ عَفْوِهِ وَ رِضْوَانِهِ»
🍃(معنای قد قامت الصلاة در اقامۀ #نمازها این است که وقت زیارت خداوند متعال و مناجات با او و قضاء حوائج و رسیدن به آرزوی اصلی و رسیدن به خداوند متعال و رسیدن به کرامت و بخشش و گذشت و رضایت او رسید).
🔹در این روایت شریف حضرت، نماز را موسم #زیارت_خداوند_متعال میدانند؛ بعضی از اشخاص، از آنجا که نتوانستهاند مسئلۀ رسیدن و رؤیت خداوند متعال را برای خود حل نمایند، رسیدن به خداوند را، رسیدن به کرامت و بخشش و الطاف او معنا کردهاند اما حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این بیان نورانی تصریح میفرمایند که #وصول به خداوند متعال امری است غیر از وصول به کرامت و عفو و مغفرت و رضوان او.
🔹 زیرا در این فرمایش، وصول به خداوند را در کنار وصول به سایر موارد قرار دادهاند و اگر رسیدن به خدا، معنایی جز رسیدن به بخشش و الطاف خدا نداشت، این تفکیک در فرمایش حضرت بیمعنا و بیفایده بود.
📚 منبع: عرفان امین، ص ۳۰
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
⭕ با خدای متعال رابطه برقرار کنید. با #نماز، با نافله، با تلاوت #قرآن، با دعا، با صحیفهی سجادیه. این صحیفهی سجادیه پر از معارف دینی است. با این کار بنیهی #دینی و #انقلابی خودتان را هم محکم میکنید... این استحکام بنیهی اعتقادی با همین توجهها، با همین تضرع، توسل به پروردگار، در همین دعاهای صحیفه سجادیه به دست میآید
⭕ این دعاها فقط یارب یارب گفتن نیست، لبریز از #معارف_اسلامی است که اعتقاد انسان را عمیق میکند. تلاوت قرآن هم همینطور، خود نماز هم همینطور. بههرحال، این توصیهی من است به همهی شما جوانان.
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
4_5967807966315808306.mp3
538.9K
#علامه_حسن_زاده_آملی
🇮🇷... این #انقلاب و #رهبر عظیم الشأنتان را دوست بدارید...
🇮🇷چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
3132941159218.mp3
4.64M
✅ آمادگی #ماه_رجب
🔹 توصیه های مقام معظم رهبری در آستانه ماه رجب
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 فرازی از وصیت نامه عرفانی شهید سردار سلیمانی
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالعلیم
🔻 #تفاوت_عرفان_با_تصوف 3️⃣
🔸#عرفان بدون پایبندی به تمام دستورات شرعی ارزشی نداشته و کسی که از مسیری غیر از راه عمل به تعالیم و احکام شریعت قدم درجاده#سلوک_الی_الله میگذارد، باید بداند که پایان مسیر او سراب است و نه اقیانوس بیپایان خداوند متعال.
📄 یکی از محققین دانشمند عرفان معاصر در جمعبندی این بحث میفرماید:
«کسانی که عرفان و #تصوف را به صورت مطلق از هم جدا میکنند، و میگویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیه انحرافی و مبتذل منحصر میکنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی میاندازند. زیرا مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و... را بارها خواهند دید که اهل فنّ آنها را در باره خود و دیگر بزرگان عرفان به کار بردهاند.
صحیح نیست به خاطر #عقاید و رفتارهای فرقههای منحرفی که نام خود را #صوفی یا #درویش گذاشتهاند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمّت کنیم.
بهتر است بگوییم: ما صوفی اصیل داریم و صوفی نما، صوفی اصیل کسی است که در محدوده شرع با عرفان عملی و سیر و سلوک، قدم به قدم به سوی خدا رفته و به قرب حق رسیده است. ولی صوفینما کسی است که در ظاهر، خود را به تصوف چسبانده و در واقع، صوفی نیست و محکوم و مذموم است. مثل اینکه بگوییم: ما شیعه واقعی داریم و شیعه نما، مسلمان واقعی داریم و مسلمان نما، روحانی واقعی داریم و روحانی نما و...
🔹به هرحال جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شدهاند...
به عبارت دیگر، کسانی که در کنار پذیرش جایگاه فقها و راویان آثار اهلبیت علیهمالسّلام جلساتی دارند و اهل سیر، سلوک، وعظ، نصیحت و ذکرند و پیرو برنامهها و دستورهای#اهلبیت علیهمالسّلام هستند، مورد قبولاند، خواه عنوان و اسم صوفی داشته باشند و خواه نداشته باشند.
طبیعی است که افرادی هم باشند که اصلا رابطهای با اهلبیت علیهمالسّلام، مراجع تقلید و فقها نداشته باشند. اینها خودشان را مستقل و مستغنی از دستورات اهلبیت علیهمالسّلام و مجتهدان اصیل میپندارند، اگر چنین افرادی باشند، چه عنوان صوفی داشته باشند و چه نداشته باشند، محکوم هستند.»
📚 منبع:عرفان امین، ص ۶۰ و ۶۱
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله :
وجود امیرالمؤمنین (علیهالصلاة والسلام)، از جهات متعدّد و در شرایط گوناگون برای همهی نسلهای بشر، یک درس جاودانه و فراموشنشدنی است؛ چه در عمل فردی و شخصی خود، چه در محراب #عبادتش، چه در #مناجاتش، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد #خدا، و چه در مبارزهاش با #نفس و شیطان و انگیزههای نفسانی و مادّی.
🗓️ ۶۹/۱۱/۱۰
🌷 میلاد باسعادت نخستین خورشید تابناک امامت، بر تمامی شیعیان شان مبارک
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | از فرمایشات رهبر معظم انقلاب
🔹...بدون توجهات معنوی نمیشود کار را پیش برد...
🔸... تا آنجا که می توانید #نماز_شب را بخوانید حتی قضای آن را...
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفار
🔻سِرِّ استغفار انبیاء و #اولیاء الهی:
در بیان آیت الله خامنه ای حفظه الله
🔹🔸«البته اینکه چرا شخصی مثل امیرالمؤمنین، شخصی مثل پیامبر،شخصی مثل امام سجّاد که #خدا اصلاً بهشت را برای خاطر اینطور انسانها آفریده باز از آتش #جهنّم میترسند و به خدا پناه میبرند، این خودش بحث جداگانه ای دارد. ما کوچکیم؛ دید ما قاصر است؛ ما نزدیک بین هستیم؛
ما عظمت الهی را نمیفهمیم؛
ما مثل بچۀ کوچک و غیر ممیزی هستیم که در مقابل یک شخص عظیمِ علمی بازی میکند؛ می آید و می رود و اصلاً عین خیالش هم نیست؛ چون نمی شناسد که این شخص کیست؛اما شما که پدر او هستید و عقلتان صد برابر اوست، در مقابل آن شخصیت #خضوع میکنید.
🔹🔸ما در مقابل خدای متعال وضعیتمان این است. ما مثل بچه ها، مثل آدمهای غافل، مثل آدمهای پست، عظمت الهی را نمی فهمیم؛ اما
آن کسانی که از مرحلۀ علم، به مرحلۀ ایمان رسیده اند؛ از مرحلۀ #ایمان، به مرحلۀ #شهود رسیده اند؛ از مرحلۀ شهود، به مرحلۀ #فناءِ للّه رسیده اند؛ آنها هستند که عظمت الهی در چشمهایشان آن چنان جلوه میکند که هر عمل صالحی از آنها سربزند، به نظرشان نمی آید؛
اصلاً میگویند ما کاری نکرده ایم. همیشه بدهکار #ذات مقدس احدیت هستند».
📚 منبع :عرفان امین، ص۳۰۰
☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی